Организация и управление на проекта: В рамките на настоящия проект се предвижда сформирането на екип за управление, състоящ се от специалисти, които да обезпечат координираното, коректно и точно изпълнение на планираните дейности, съобразно спецификата на проекта. Екипът за управление на проекта ще включва: - ръководител, координатор, финансов експерт, експерт „Териториално-селищно устройство“, юрист. В екипа на управление ще има представители на партньорската организация ХЕСЕД - координатор услуги и счетоводител.
Екипът на проекта е съставен от специалисти с професионална квалификация, опит и образование, които ще разпределят отговорностите си за изпълнение на дейностите, така че да се гарантира максимална ефективност на разходваните време и ресурси. Целта е управление на проекта, координиране на работата на екипа за управление на проекта, както и постоянно отчитане реализацията на дейността. Работата на всеки представител на екипа ще допринесе за постигане на общите и специфични цели по проекта, както и за достигане на предвидените индикатори. Със всеки член на екипа ще се сключи допълнително споразумение. През цялото времетраене на проекта екипът по проекта ще провежда екипни срещи, на които ще се обсъжда текущото изпълнение, евентуални трудности и проблеми при реализация на дейността. Екипът следи за прецизното оформяне на всички приложими документи, съгласно указанията в Ръководството за бенефициенти по Схемата. Екипът ще организира и контролира всички дейности, свързани с управление на Проекта и договора за БФП, в това число: сключени и изпълнени договори за обществени поръчки- мониторинг и контрол; извършени плащания на изпълнители, проектен екип, партньори и др.; осигуряване на правилно, законосъобразно, административно, техническо и финансово управление и изпълнение на Проекта; осигуряване на съответствие на отделни компоненти на проекта с приложимото българско и европейско законодателство; законосъобразното разходване на средства; целесъобразност на поеманите задължения и извършваните разходи; оценка и докладване за напредъка и изпълнението на Проекта; докладване на нередности; цялостно съхранение на документацията; организиране и извършване на проверки на място на изпълнението на СМР дейности, с оглед потвърждаване на действителното им извършване; осъществяване на координация и взаимодействие с отдели и звена на общинската администрация, както и с външни институции, по отношение на процедури, които трябва да бъдат извършени във връзка с изпълнението на Проекта; комуникация с партньорите, Програмния оператор, командировки в Норвегия и други. Изпълнението на дейността ще гарантира устойчивото и качествено управление на Проекта в съответствие със заложените цели и очаквани резултати. Екипът ще изготвя междинни технически и финансови отчети, а в края на проекта ще бъдат изготвени окончателен технически и финансов отчет. |
156 448.00
|
129 514.75
|
Оборудване и строителство: В гр. Самоков се предвижда да бъде построена сграда, в която да бъдат изпълнявани дейностите разписани в проекта. Сградата ще бъдe построена на общински терен, предоставен от община Самоков. Терена се намира в непосредствена близост до кв. 7. За обезпечаване на дейностите на проекта се предвиждат следните помещения:
Зала за работа с деца 3-4 г., около 75 кв. м., с две обособени части, част за следобеден сън оборудвана с двуетажни легла тип сандвич и част за работа с децата, оборудвана с детски масички, столчета, дидактичен шкаф, бюро и шкаф за документи. Диспансер за вода. Приемна за децата, оборудвана с гардеробчета за децата. Разливна, около 12 кв.м., оборудвана с кунхенски плот с мивка. Санитарен възел за деца, с три отделения за тоалетни, мивки и душ кабина, около 10 кв. м. Раздавателен пункт за детска кухня, около 9 кв. м. оборудван с кухненски плот с мивка, хладилник. Зала за игра, около 25 кв. м., оборудвана с детски масички и столчета, килим и шкаф за играчки.
Зала за родителски умения, около 25 кв. м. оборудвана с кухненски бокс, кухненска маса, посетителски столове, кухненска печка, абсорбатор, съдомиялна машина, хладилник. Кабинет за психолог около 25 кв. м. оборудван с бюро и офис стол, компютър, монитор, етажерка за документи, сет за индивидуална работа (масичка с две кресла). Два кабинета за социален работник по 25 кв. м. оборудвани с бюро и офис стол, компютър, монитор, етажерка за документи, сет за индивидуална работа (масичка с две кресла). Медицински кабинет около 16 кв. м. оборудван с бюро и офис стол, компютър, монитор, етажерка за документи, медицински шкаф, медицинска кушетка. Приемна към лекарския кабинет, със собствен вход оборудвана с посетителска пейка. Предвижда се санитарен възел за възрастни, около 25 кв. метра състоящ се от една кабинка за персонал, две кабинки за посетители и една кабинка за инвалиди. Приемна за клиенти около 10 кв. м. оборудвана с бюро и офис стол, компютър, монитор, етажерка за документи, посетителски столове, мултифунционално устройство (принтер, копир, скенер), диспансер за вода. Функционална зала за работа с младежи и групи възрастни, около 50 кв. м. оборудвана с посетителски столове, етажерка за документи, мутимедиен проектор, лаптоп, ръчен екран, флипчарт дъска. Зала за училищна подкрепа около 25 кв. метра оборудвана с ученически чинове, посетителски столове, бюро, етажерка за документи, бяла дъска. Офис помещение около 18 кв. м. оборудвано със бюра, офис столове, компютри с монитори, етажерка за документи, метален шкаф за документи със заключване.
Стая за персонала около 22 кв. м. оборудвана с кухненски бокс, хладилник, микровълнова печка, кафе машина диван, гардероб. Складово помещение около 9 кв. м. оборудвано със стилажи. Мокро помещение, около 5 кв. м. оборудвано с пералня и сушилна. |
817 194.40
|
169 507.54
|
Проучване на нагласите: Проучване при започване на проекта за установяване на входното ниво на приемане на ромите от общото население (по местата по местата за реализиране на дейностите – общински училища, детски градини) и проучване при завършване на проекта на ефекта от кампаниите за повишаване на взаимното приемане и познаване.
Дейността ще бъде обвързана с кампаниите за повишаване на осведомеността, насочени към мнозинството, както и с дейностите за публични събития с активното участие на ромите и мнозинството от населението с цел популяризиране на знанията за историята, културата и традициите на ромската общност и разширяване на общото културно наследство на региона . |
9 550.00
|
5 100.00
|
Изграждане и супервизия на квалифициран мултидисциплинарен екип за изпълнение на интегрираните услуги
: Целта на дейността е да създаден квалифициран мултидисциплинарен екип, който да предоставя качествени и компетентни интегрирани услуги за насърчаване на социалното включване и овластяване на хората от ромския квартал в гр. Самоков. Ще бъде формиран мултиетничен, мултидисциплинарен екип, които да реализира целия пакет от разнообразни интеграционни дейности. В рамките на проекта ще бъдат наети шест специалиста – психолог/експерт ранно детско развитие (РДР), социален работник (трима), учител по български език и училищна подкрепа, експерт "Младежки дейности", специалист “Дигитално гражданство и младежко участие”. Освен професионалния екип от специалисти за реализиране на дейностите и интензивна работа в общността ще бъдат привлечени образователен медиатор/сътрудник ранно детско развитие, един образователен медиатор/помощник учители, двама образователни медиатори/ сътрудник на терен. За да бъде осигурено качеството на услугите предвижда се екипът на центъра за интегрирано развитие (център МИР) да премине въвеждащо обучение, в рамките на което ще посетят три други центъра от този тип в гр. София в кварталите Факултета и Филиповци и в гр. Кюстендил. След първата година ще се организира по-голяма среща за обмен на опит с представители на тези центрове.
Предвижда се въвеждащото обучение да бъде надграждано на месечна база от квалифицирани методисти/супервизори на фондация „Здраве и социално развитие“, всеки месец, които ще осигуряват и супервизия. В края на проекта се планира среща за продължаващо обучение, както и семинар за всички екипи от трите партньорски организации, на който да се планират бъдещи дейности с цел осигуряване на устойчивост. За поддръжка на сградата и поддържане на хигиената се предвижда и наемането на хигиенист. Хигиенистът отговаря за поддържане на хигиената в сградата, провеждането на редовна дезинфекция във връзка със спазването на хигиенните изисквания и противоепидемиологичните мерки.
След провеждането на избор на специалисти и преминаването на въвеждащото обучение, на специалиста с най-изявени организационни и лидерски качества ще бъде предложено да съвмести позициите на специалист и ръководител на екип.
|
440 325.00
|
291 864.16
|
Работа с общностите и визия за бъдещето: Дейността включва изграждане на устойчив координационен механизъм за сътрудничество между целевата общност, местната власт, регионалните звена на институциите , подобряване на достъпа до услуги чрез работа на терен и повишаване на капацитета на местната професионална общност.
Община Самоков има опит в разработването и прилагането на политики за социална и образователна интеграция на представители на уязвими групи. Създадена е постоянна комисия за мониторинг на интеграционните политики. В групата ще се включат представители на граждански и неправителствени организации и местни лидери, за да представят гледната точка на ромското население. Предвижда се групата да разработи подробна стратегия за развитие на услугите и подобряване на положението на целевата общност през следващите пет години след завършване на проекта.
С цел подобряване на достъпа до образователни, социални и здравни услуги на хората от ромския квартал в Самоков се предвижда работа на терен и продължаващо наблюдение за оценка на потребностите и възможностите за мобилизиране на ресурси с цел реализиране на проектните цели. Дейностите, свързани с предоставяне на услуги се реализират следствие на интензивна работа на терен, която ще бъде извършвана от ромския екип по проекта ежедневно.
Освен това те ще предоставят информиране и подкрепа по всякакви административни въпроси, по отношение на достъпа до услуги- социални, здравни и образователни. Освен попълване на документите и административно съдействие, се предвижда и възможност за придружаване.
Дейността предвижда подобряване на достъпа до детска кухня. Предвижда се в център МИР да бъде открит пункт за раздаване на храна.
Освен това се предвижда се в център МИР да се оборудва лекарски кабинет, и привличане на медицински специалист, който да предоставя здравни услуги на здравнонеосигурени жители на квартал 7.
Дейността предвижда редица мерки за повишаване на капацитета на местната професионална общност по различни теми. За участие в различни дискусии и семинари ще бъдат поканени местните професионални общности на социалните работници, педагозите в детските градини, учители в училищата |
10 920.00
|
2 050.00
|
Интегрирани услуги в подкрепа на ранното детско развитие : Описание Дейността е насочена към подобряване на уменията на родителите да подкрепят ранното детско развитие и включва съвместни занимания на деца и родители за стимулиране на детското развитие в домашна среда по специалната програма Елементът игра® , подобряване на храненето на децата 0-6 и обучение в родителски умения. Дейността предвижда обучение на родители, което да обхваща 5-те области на въздействие на развитието спрямо Рамката за пълноценна грижа, на УНИЦЕФ.
Предвижда се полу-дневна грижа за деца, необхванати от образователната система с цел подобряване на тяхната училищна готовност. В рамките на дейността 30 деца (годишно) ще получават полу-дневна грижа и образователна подкрепа съгласно установените Държавно Образователни Изисквания (ДОИ) за възрастта.
7.1 Родителите на децата, посещаващи групата за образователни дейности в подкрепа на РДР ще бъдат включени в
специализирана програма за развитие на родителските умения и формиране на умения за стимулиране и подкрепа на образователните постижения на децата. Програмата включва съвместни занимания между децата и родителите, които стимулират родителска подкрепа и демонстрират обучителни дейности, които могат да се изпълняват в домашни условия и подобряват символното и абстрактно мислене на децата – като умение да броят до 10, да разпознават цветовете и да оцветяват в контур, апликация и рязане. В програмата са заложени теми свързани с моторика, режим, детско хранене и т.н.
|
34 025.00
|
10 396.14
|
Интегрирани услуги в подкрепа на училищната готовност и училищна интеграция на децата: Д7 Целта на дейността е ангажиране и активиране на семействата и общността за осигуряване на качествено образование и грижи в ранна детска възраст и подобряване на училищната готовност за децата, които не са обхванати от услуги за ранно образование от общността. Анализът на потребностите свидетелства, че в ромската общност в Самоков има голям брой деца, които не са обхванати от образователни услуги в ранна възраст (801 деца). Освен това родителите не са подготвени за срещата с образователните и здравни услуги, които се предлагат за децата. Дейността трябва да подготви родителите да се възползват от наличните мейнстрийм услуги- здравни, образователни и социални.
7.1 Дневна грижа за деца (алтернативна детска градина), необхванати от образователната система с цел подобряване на тяхната училищна готовност. В рамките на дейността 30 деца (годишно) ще получават дневна грижа и образователна подкрепа съгласно установените Държавно Образователни Изисквания (ДОИ) за възрастта.
7.2 Родителите на децата, посещаващи групата за образователни дейности в подкрепа на РДР ще бъдат включени в специализирана програма за развитие на родителските умения и формиране на умения за стимулиране и подкрепа на образователните постижения на децата. Програмата включва съвместни занимания между децата и родителите, които стимулират родителска подкрепа и демонстрират обучителни дейности, които могат да се изпълняват в домашни условия и подобряват символното и абстрактно мислене на децата – като умение да броят до 10, да разпознават цветовете и да оцветяват в контур, апликация и рязане. В програмата са заложени теми свързани с моторика, режим, детско хранене и т.н. |
96 348.00
|
0.00
|
Интегрирани услуги за деца и младежи: Предвиждат се разнообразни образователни и обучителни дейности в подкрепа на образователната интеграция на децата, както и подобряване на социалната интеграция на младежите. Във възрастта 7-14 г. се предвиждат лятна академия за компенсиране на образователните неравенства и превенция на отпадането в ранните етапи на образованието за деца 1 до 4 клас. Училищна подкрепа (УП) за подобряване на резултатите за външно оценяване (4-ти, 7 клас).
Училище по комуникация с цел подобряване на социалните комуникативни умения на децата.
за подобряване културната свързаност на децата от ромския квартал се предвиждат образователни екскурзии. Дейността предвижда организирането на образователни обиколки на децата в района, вкл. до Боровец, ще посетят емблематични сгради и паметници на културата.
Предвижда се групово обучение на децата 10-13 години по здравно образование. Децата ще бъдат обучавани по различни здравни теми свързани с тяхната възраст – хигиена, превенция на заболявания, полово съзряване и др. В цикъла дейности за превенция на отпадането се предвижда и училище за родители.
За възрастта 14-18 години се предвиждат: здравно образование (10 модулно обучение) и обучение в социални умения (16 модулно обучение), младежка лидерска програма, която още обхване 130 млади хора на възраст 12-19 години от община Самоков.
Програмата включва младежки лидерски лагер смесена група (50/50 ромски и български ученици) от всички средни училища в община Самоков и младежки активизъм.
За възрастта след 18, когато младите хора постигат юридическа независимост и самостоятелност се предвижда програма
„Достъп до заетост (основавана на индивидуалните потребности и възможности на младежите), еднодневно групово обучение във финансова грамотност, еднодневно групово обучение в енергийна ефективност, обучение „Превенция на насилие“ . |
122 055.00
|
72 153.89
|
Интегрирани услуги в подкрепа на интеграцията на младежите
: Дейността има за цел да подкрепи на млади хора на възраст 14-18 години за тяхното навлизане в живота на възрастни. Предвиждат се интегрирани услуги, които да повишат здравната грамотност на младежите, техните социални и житейски умения. Очаква се дейността да окаже влияние по посока отлагане на ранните бракове, намаляване на рисковите поведения на младежите в общността, превенция на полово предавани болести и нежелана бременност, удължаване на хоризонта на житейско планиране с акцент върху завършване на образование (включително висше) и планиране на професионалната реализация. За тази цел се предвождат следните програми за млади хора:
Д9.1 Здравно образование. Предвижда се 10 модулно обучение по здравно образование. В рамките на обучението се предвижда младите хора да се запознаят темите свързани с превенция на рискови поведения – сексуално образование; семейно планиране; отговорно родителство; превенция на инфекциозните болести, вкл. ХИВ, полово предавани инфекции, туберкулоза и др.; превенция на зависимости/наркомании; Дейността има пряко отношение към подобряване на достъпа до здравни услуги.
Д9.2 Обучение в социални умения. Предвижда се 16 модулно обучение в социални умения. Обучението включва: изясняване на ценности, умения за целеполагане, комуникативни умения, умения за вземане на решения, умения за поемане на отговорност, умения да казваш „не”, умения за преговаряне, повишаване на самоуважението, умения за себепредставяне, умения за настойчивост, умения за ненасилствено разрешаване на конфликти, умения за овладяване на гнева, умения за емпатия, умения за управление на времето, умения за управление на риска и др.) Обучението създава реална предпоставка за превенция на множество житейски проблеми.
Д9.3 Кариерно консултиране и избор на професия. Това е програма за индивидуално консултиране и насочване, в рамките на която младежите, които преминават през груповите формати на обучения, при заявен интерес – са консултирани относно възможности за избор на професии и насочване към специализирани обучения за формиране на професионални умения и планиране на професионална кариера. Дейността е пряко свързана с Д10. Съвместни младежки дейности. |
43 280.00
|
0.00
|
Кампании, съвместни младежки дейности и кариерно консултиране
: Описание
В рамките на дейността се предвижда фондация „Сийд“ да проведе младежки дейности в гр. Самоков и кампании.
Предвижда се използването на YouTube канала „Groovy office” за заснемането на кратки информационни предавания за представяне на различни професии на младите хора в града, вкл. на деца и младежи от ромската общност. Целта на дейността е да подпомогне процеса на професионално планиране и ориентиране на младите хора.
Професиите, включват блогъри, влогъри, инфлуенсъри, координатори на проекти, дизайнери, млади предприемачи и др.
Предвижда се менторска програма за професионално ориентиране. Целта е да се удължи хоризонта на житейско планиране, като в него се включат – завършване на средно образование и професионална реализация. Освен консултации и менторство, програмата и включва практически наблюдения върху работата на професионалисти в различни сфери, които ще подкрепят младежите в тяхното развитие. Предвиждат се събития с участието на представители както на мнозинството, така и на ромската общност – основно млади хора – в градината на Фондация СИЙД в град Долна Баня.
Информационни кампании, насочени към предотвратяване и противопоставяне на речта на омразата, радикализацията и екстремизма, включително в социалните медии;
Ще се проведат две кампании за повишаване на осведомеността, насочени към мнозинството с обхват 1000 души. Предвижда се таргетирани кампании в училищата и детските градини, в които се обучават съвместно смесени групи деца и младежи. Кампаниите ще обхванат учителите, родители както и самите ученици. Предвижда се дейността да се извършва в училища със смесени паралелки в община Самоков. Очаква се най-малко 10 училищни паралелки да бъдат обхванати от програмата. Предвиждат се алтернативни съвместни дейности за промяна на нагласите като съвместни събития за родители на децата от смесени обучителни групи в училище и в детски градини.
Онлайн кампания – целта й ще бъде дейностите, целите и резултатите на проекта да достигнат до широк кръг от хора от различни социални и етнически групи от общността. Целевата група на онлайн кампанията ще бъдат младежи, родители и учители от Община Самоков, както и от други общини, от мнозинственото население и от етническите общности.
Предвижда се футболен турнир „Мачлета в квартала“. В рамките на турнира деца и младежи от Самоков и съседните села от общината ще играят футбол, на футболни площадки на 3 локации в града, в подкрепа на кампанията за анти дискриминация.
Предвижда се кулминацията на четирите кампании, които ще се проведат под един и същ надслов, да бъде постигната на фестивала „Лаго фест“, който през 2022 ще бъде посветен на каузата на проекта.
. |
84 370.00
|
68 822.00
|
Младежка лидерска програма: Анализът на ситуацията показа, че в последните години в общината са засилени дискриминативните нагласи към ромите. По време на фокус-групата с ромски младежи, те разказаха различни истории, за това как млади хора от ромския квартал не са допускани до заведения в града. Необходими са действия, който да повишат толерантността и да подпомогнат усилията на общината за подобряване на положението на ромската общност в града. Анализът на успешните подходи за решаване на подобни социални проблеми показва, че толерантността се увеличава в следствие на съвместни дейности, които дават възможност хората да имат директен опит с хора от групите, към които проявяват дискриминативни нагласи. Общите преживявания изместват стереотипното мислене и етикетирането на цяла група от хора. Младите хора са най-подходящата група за подобна интервенция защото все още са в период на формиране на своя мироглед и са отворени към нови преживявания и трупане на опит.
От друга страна в последно време са особено актуални изследванията на поведението на младите хора он-лайн. Те прекарват много време в интернет с цел забавление, податливи са на езика на омразата, и на злонамерена пропаганда. Формирането на дигитални компетентности (дигитално гражданство и обучение в дигитално гражданство) у младите хора е сред приоритетите на Съвета на Европа.
Целта на Д11 е да повиши толерантността към различието, зачитането на правата на ромите, борбата срещу дискриминацията, срещу стереотипите и срещу тормоза, както и да съдейства за повишаване на осведомеността на мнозинството и малцинствените общности относно зачитането на етническото многообразие. За тази цел младежите ще преминат през обучение за гражданско образование и активно участие.
Предвижда младежка лидерска програма, която още обхване 60 млади хора на възраст 16-19 години от община Самоков.
Програма включва следните елементи:
11.1 Организиране на младежки лидерски лагер. В лагера ще участват младежи – смесена група (50/50) от всички средни училища в община Самоков. В рамките на лидерския лагер младежите ще получат обучение по темата „Активно гражданство и участие в цифровото пространство“ (Аctive citizenship and participation in digital space).
11.2 След преминаване на обучението младежите, разпределени в смесени екипи –ще разработят малки проекти по важна за тях тема (Youth-run education projects). Проектите могат да бъдат изследователски и/или да имат за цел повишаване на информираността по някаква тема. Младежите сами ще разработят проектите: цел, дейности за постигането, резултати и индикатори за постигането им.
11.3 Фаза на реализирането на проектите. Всеки екип ще има шест месеца за реализиране на проекта и месец за отчитане на резултатите. |
91 200.00
|
0.00
|
Интегрирани услуги за подобряване на качеството на живот на младите хора (18+)
: Възрастта след 18, когато младите хора постигат юридическа независимост и самостоятелсност се характеризира с период на уязвимост. Анализът на нуждите показва, че в квартала има много младежи, които не са нито в образование, нито в заетост (NEETs). Резултатите от фокус групите показват, че младежите отпадат от образование заради ранни бракове или възможност за работа в чужбина. Те са отдалечени от пазара поради липса на образование, поради ранното отпадане от училище; липса на мотивация за нормиран трудов процес - никога не са работили с договор и нямат оформени трудови навици; нямат професионална квалификация; Проявяват голямо недоверие към формалните услуги и обучение. За улесняване на прехода на младите хора в света на възрастните център МИР ще предоставя следните програми и обучения:
Д12.1 програма „Достъп до заетост“. Програмата е във формат индивидуално консултиране и включва професионална оценка, информация и консултации (включително подкрепа за изготвяне на автобиография и изпращане на заявления за работа). Информация и консултации във връзка с потенциални програми за заетост, подкрепа и мотивация за търсене и започване на работа; Консултации на младежи, работещи (или планиращи да работят) временно в чужбина, свързани с права и задължения във връзка със социални проблеми, законови изисквания за работа и др.;
Д12.2 Обучение във финансова грамотност. Обучението е еднодневно във формат малки групи. Умението за увеличаване на приходите и управление на разходите е съществен елемент от системата от житейски умения, необходими за успешен старт в живота. Голяма част от младежите, не само в ромска общност, нямат такива умения и не умеят да планират и да разходват правилно средствата, с които разполагат. Обучението във финансова грамотност е насочено към формиране на умения за планиране на бюджет, приоритизиране на разходите и правилно разпределение на наличните финансови ресурси.
Д12.3 Енергийна ефективност- Обучението е еднодневно във формат малки групи. Обучението цели да запознае младежите с принципите на енергийната ефективност, предлага практически съвети как да се поддържа жилището комфортно, топло и светло, като се използва най-малко електроенергия и ресурси за отопление. Обучението се предоставя по методология на фондация „Хабитат – подслон за човечеството“ и е създадено специално за ромска общност.
Д12.4 Обучение „Превенция на насилие“ (основано на полов принцип). Обучението е насочено към млади жени и има за цел да представи нова перспектива в традиционните за общността роли на мъжа и жената, с цел намаляването на насилието над жени във всичките му прояви. Обучението се предлага по специализирана програма разработена от ХЕСЕД в рамките на проекта „Обучение за млади хора: социално включване на млади мигранти/хора от малцинствата, не – насилие и обучение за работа с различието – yMIND (2016-2018), Erasmus + . |
18 720.00
|
0.00
|
Работа на терен и дейности за подобряване на достъпа до услуги: Целта на дейността е подобряване на достъпа до образователни, социални и здравни услуги на хората от ромския квартал в Самоков. Анализът на потребностите в общността показа, че хората имат нужда от съдействие при попълване на документи, които им осигуряват достъп до права и услуги. Поради ниски нива на грамотност, някои от ромите срещат затруднения при попълване на декларации, административни документи, заявления за подаване на документи за самоличност и др. Също така семействата имат трудности с достъпа до здравни услуги и медицински консултации със специалисти. Идентифицирана е потребност от подкрепа при достигането и използването на различни здравни и социални услуги.
Дейността включва:
Д13.1 работа на терен и продължаващо наблюдение за оценка на потребностите и възможностите за мобилизиране на ресурси с цел реализиране на проектните цели. Наблюдението, събирането на данни за целевата общност и анализът им започва веднага след преминаването на началното обучение (М4) и продължава в рамките на целия проект с цел предоставяне на информация относно изпълнението на проекта, навременното разкриване на други нужди и проблеми при появата им в общността, както и информираност относно средносрочната и дългосрочната стратегия за развитие на общността за преодоляване на социалното изключване и бедността в целевата общност. Дейностите, свързани с предоставяне на услуги се реализират следствие на интензивна работа на терен, която ще бъде извършвана от ромския екип по проекта ежедневно.
Д13.2 Информиране и подкрепа по всякакви административни въпроси, по отношение на достъпа до услуги- социални, здравни и образователни, във връзка с отглеждането на техните деца, както и консултации относно техните здравно-осигурителни, граждански и социални права. Семействата ще бъдат подпомагани да попълват заявления за ДГ и училище, съдействие при попълване на документи за достъп до социално подпомагане, помощи за деца и др. Освен попълване на документите и административно съдействие, в рамките на Д13.1 се предвижда и възможност за придружаване. Придружаването е услуга, в която родителят и детето, заедно с представител на услугата посещава съответната институция – здравна, социална, образователна за да подадат необходимите документи или да получат достъп до услуга - записване, консултация, диагностика, лечение.
Д13.3 Подобряване на достъпа до детска кухня, като се повиши информираността относно ползите за децата и се мотивират майките да ползват услугата. Община Самоков предвижда да кандидатства по ОП „Храни и основно материално подпомагане“ 2021-2027 за финансиране на услугата детска кухня. Предвижда се в център МИР да бъде открит пункт за раздаване на храна.
Д13.4 Подобряване на достъпа до качествени здравни услуги. Предвижда се в център МИР да се оборудва лекарски кабинет, в който да се предоставят здравни услуги на здравнонеосигурени жители на квартал 7. |
86 600.00
|
0.00
|
Повишаване на професионалната компетентност на специалистите в града: Дейността предвижда редица мерки за повишаване на капацитета на местната професионална общност по различни теми, свързани с подобряване на състоянието и възможностите на хората, живеещи в маргинализирания ромски квартал в гр. Самоков .
Д14.1 Изграждане на капацитет на социалните работници и общинския персонал и други заинтересовани лица за предоставяне и управление на ефективни интегрирани услуги. Предвиждат се регулярни срещи на местната професионална общност, на които да бъдат представяни съвременни подходи за работа в мултиетническа среда. Срещите освен презентации ще имат елемент на интервизия и обмяна на опит между различните специалисти по конкретни казуси, с които работят специалистите в отделните институции (заедно и поотделно).
За изграждане на капацитет на училищните власти, детските градини и учителите. Предвиждат се два типа специализирани обучения:
Д14.2 обучение на учителите в детските градини за работа с родителите. Обучението си поставя две цели: адаптиране на инструменти за овластяване на родителите, и преодоляване на предизвикателствата пред специалистите, чрез въвеждане на конкретни инструменти за работа, отговарящи на специфичните потребности на децата. Предвижда се програмата за развитие на родителските умения и формиране на умения за стимулиране и подкрепа на образователните постижения на децата (Д7.2) да бъде предоставена и в общинските детски градини. За тази цел специалисти от екипа на МИР ще работят с родителите на децата, посещаващи ЦДГ „Пролет”, и ОДЗ „Звънче”.
Д14.3 Предвижда се обучение на учителите в училищата за превенция на насилието. Проблемът с насилието в училище е актуален за цялата образователна система в България. При срещите с директорите на училищата стана ясно, че има необходимост от повишаване на капацитета на педагозите за превенция с насилието в училище. ХЕСЕД има капацитет да предостави такива обучения след реализирането на проекта „Обучение за млади хора: социално включване на млади мигранти/хора от малцинствата, не – насилие и обучение за работа с различието – yMIND (2016-2018), Erasmus +», където беше разработена и пилотирана специализирана методология за превенция на насилието в училище. |
6 590.00
|
0.00
|
Кампании : Дейността ще се изпълнява от фондация „Сийд“. И включва Информационни кампании, насочени към предотвратяване и противопоставяне на речта на омразата, радикализацията и екстремизма, включително в социалните медии;
15.1Две кампании за повишаване на осведомеността, насочени към мнозинството с обхват 1000 души
Предвижда се таргетирани кампании в училищата и детските градини, в които се обучават съвместно смесени групи деца и младежи. Кампаниите ще обхванат учителите, родители както и самите ученици. Предвижда се дейността да се извършва в училища със смесени паралелки в община Самоков. Очаква се най-малко 10 училищни паралелки да бъдат обхванати от програмата.
Предвиждат се алтернативни съвместни дейности за промяна на нагласите като съвместни събития за родители на децата от смесени обучителни групи в училище и в детски градини.
Онлайн кампания – целта й ще бъде дейностите, целите и резултатите на проекта да достигнат до широк кръг от хора от различни социални и етнически групи от общността. Целевата група на онлайн кампанията ще бъдат младежи, родители и учители от Община Самоков, както и от други общини, от мнозинственото население и от етническите общности. Тя ще включва публикуване на онлайн информационни материали за събитията по проекта, за постигнатите резултати, за засегнатите теми. Публикациите ще бъдат в онлайн медии и в социалните мрежи, което ще допринесе за по-голяма видимост на проекта и за разпространение на резултатите.
15.2. Две кампании за повишаване на осведомеността, насочени към ромите, с обхват най-малко 1000 души.
Представяне на проекта – първоначално на целите и възможностите за участие в различни дейности, а впоследствие и на резултатите – представянето ще се случи, в рамките на събития, които са обичайни за квартала и са популярни сред неговите жители.
Създаване на Facebook група на ромския квартал в Община Самоков, където ще се споделя информация за проекта и дейностите. Групата ще бъде администрирана от фондация СИЙД и редовно ще публикува информация относно дейностите по проекта (два пъти месечно).
Предвижда се футболен турнир „Мачлета в квартала“. В рамките на турнира деца и младежи от Самоков и съседните села от общината ще играят футбол, на футболни площадки на 3 локации в града, в подкрепа на кампанията за анти дискриминация. Футболът винаги е носил идеята за равноспоставеност и толерантност.
Предвижда се кулминацията на четирите кампании, които ще се проведат под един и същ надслов, да бъде постигната на фестивала „Лаго фест“, който през 2022 ще бъде посветен на каузата на проекта. |
78 980.00
|
0.00
|
Информация и публичност: Предвидени са комплекс от мерки за популяризиране приноса на ФМ на ЕИП 2014-2021 за намаляване на икономическите и социални неравенства в Европа, укрепването на двустранните отношения м/у държавите донори и бенефициери и заложените в Проекта дейности, цели, обхват и очаквани резултати сред широката общественост, медиите и заинтересованите страни гарантирайки по този начин прозрачност на изпълнението. Заложените мерки са съобразени с Анекс 3-Ръководство за комуникация и дизайн и ще съдържат всички задължителни изкисвания.
За реализиране на тази цел се планират дейности по постигане на проектна идентичност и разпознаваемост (съгласно Ръководството за комуникация и дизайн на Финансовия механизъм на ЕИО и Норвегия за периода 2014-2021 г.):
- Изработване на информационна табела на проекта;
-Разработване и поддържане на двуезична интернет страница, чрез която да запознаваме обществото с работата, която вършим в рамките на ФМ и реалните промени в живота на хората, които постигаме. Интернет страницата ще съдържа новини и актуална информация на бълг. и англ. език за изпълняваните дейности, резултати и въздействието на Проекта, както и информация за Програмата, грантовете, участието на Партньорите;
-Дизайн, изработване и разпространение на информационни брошури – 500 бр.
-Закупуване и брандиране на рекламни материали – 3000 химикалки, 1500 раници, 2500 чадъра, 1000 разноцветни фланелки.
За осигуряване на публичност на дейностите се предвиждат и четири информационни събития:
1. Начална пресконференция – с представители на местни медии, представители на институции, заинтересовани лица.
2. Първа копка – официално събития за започване на строителните дейности
3. Откриване на център МИР Самоков. Планира се центърът да е открит през М13. На откриването на ще присъстват кмета на община Самоков, заместник кметове, общински съветници, официални лица.
4. Закриваща пресконференция;
Всички партньори по проекта ще разпространяват периодично информация за напредъка на своите сайтове, както и през социалните мрежи. Предвиждат се:
Съобщение на сайта на община Самоков – 2бр.
Публикации на сайта на ХЕСЕД – 5 бр. (на български и на английски)
Една публикация на английски и на норвежки на страницата на БНД.
Всички материали и документи, разработени в рамките на проекта, както и цялата информация, публикувана в интернет, ще включва информация за проекта, неговия напредък, постижения и резултати, сътрудничеството с партньори от държавите донори, подходящ снимков/онагледителен материал, контактна информация и ясна референция към Програмата и ФМ на ЕИП 2014-2021 г.
Всички изработени рекламни материали по финансираните проекти ще бъдат съобразени с изискванията за визуализация, заложени в Ръководството
за комуникация и дизайн на ФМ на ЕИП и НФМ 2014-2021 г.
и и бенефициери и заложените в Проекта дейности, цели, обхват и очаквани резултати сред широката общественост, медиите и заинтересованите страни гарантирайки по този начин прозрачност на изпълнението. Заложените мерки са съобразени с Анекс 3-Ръководство за комуникация и дизайн и ще съдържат всички задължителни изкисвания. |
72 292.00
|
56 028.00
|
Двустранни отношения
: Дейността има за цел споделяне на добри практики с чуждестранния партньор в областта на отглеждането на децата в ранна възраст. Това е от съществено значение защото Норвегия е страна на първо място по индекс за човешко развитие и заема трето място в света като най-добро място за отглеждане на деца през последните години. Best countries report. Дейността ще се изпълнява в партньорство с Българо-Норвежко дружество. Дружеството има за мисия да развива отношенията между България и Норвегия, такава ще бъде и неговата роля в рамките на проекта- да организира и изпълни на местна почва дейностите по обмяна на опит и развитие на двустранните отношения. Освен това норвежките специалисти разполагат с експертиза по отношение на ранното детско развитие и типовете детски заведения в Норвегия.
Създаване на насоки за норвежките норми за отглеждане на децата вкл. типове детски градини в Норвегия. Насоките ще имат информативен характер за начина на отглеждане на децата в Норвегия, закаляване, начин на хранене (М2-М6). Насоките ще бъдат представени по време на посещението на норвежката делегация в гр. Самоков.
В рамките на дейността се предвижда посещение на норвежки специалисти и експерти в областта на ранното образование и грижа в България. Продължителност на посещението- четири работни дни. Десет експерта от норвежка страна ще посетят център МИР, ще се запознаят с условията на живот в ромския квартал на Самоков, и с предизвикателствата за отглеждане на деца в изолираните ромски общности, ще дискутират с местните специалисти опита си в подкрепа на ранното детско развитие. Месец на посещение М13 за откриването на център МИР Самоков.
Посещение на български експерти в Норвегия. По данни от партньорската организация и данни от доклади и изследвания, в Норвегия РДВ се възприема като част от образователната система и се ръководи от специално създадена дирекция към Министерството на образованието и научните изследвания, която изпълнява функции по одитиране, събиране на данни, формулиране на политики и проектиране на разходите за системата в националния бюджет. Норвегия – представлява пример за социално-демократичен режим, при който държавата е главният работодател, концентриращ значителен обществен ресурс под формата на данъци и осигуровки и извършващ огромно преразпределение на обществени средства, стремящо се да свие диференциалите между бедни и богати, като по този начин поддържането на благосъстоянието на индивида се откъсва от зависимостта му от участието на пазара на труда (декомодификация на социалните права). Местните власти имат тясно ограничен периметър на действие при формулирането на политики. До 1 г родителите ползват високоплатен родителски отпуск и не търсят допълнителни услуги. В Норвегия националните регулации за осигуряване на места за всички деца са били изпълнени още през 2009 г. и през 2016 г. 93% от 2-годишните, 94% от 3-годишните и 97% от 5-годишните деца са обхванати от системата за ОГРДВ. Норвегия не съществуват частни услуги за РДР с търговска цел, както и няма независими частни детски заведения в предучилищното образование. Има само зависими от държавата частни услуги, обхващащи 49% от децата, и обществени услуги, които обхващат останалите 51%. Централизираният стил на управление поражда стремеж към егалитарност на системата и унифицира ресурсите. Равнопоставеността между децата, независимо от техния произход и материални възможности на родителите е една от ултимативните цели на системата. Предвижда се в рамките на посещението 10 български представители да посетят две добри практики за ранно образование на децата, както и да се проведе среща за обмяна опит. В рамките на срещата българските експерти ще се запознаят с образователната и здравната система на Норвегия, както и възможностите за ранно образование, които Норвегия предлага. |
117 918.00
|
75 448.56
|
Непреки разходи и одит: Тази дейност включва изразяване на независимо одиторско мнение относно законосъобразното и целесъобразно изпълнение на Проекта в съответствие с международните одиторски стандарти, при съблюдаване на изискванията на приложимото национално законодателство и съотносимите към него нормативни актове, осигуряващи принципите на прозрачност, устойчивост и добро финансово управление на Проекта. Целта е да се извърши навременна и независима оценка на разходите, предвидени в бюджета на Проекта, и да се проверят документите, подготвени във връзка с неговото изпълнение. Одиторът се ангажира да извърши одит на проекта в съответствие с изискванията на приложимото национално законодателство, Международни одиторски стандарти и Регламент за ФИП на ЕИП 2014 - 2021 г.
|
90 703.46
|
61 512.52
|