Identification

UMIS Number BG05SFOP001-3.003-0055-C01
Project Name Partnership between NGO and the court- for efficiancy and public control in the administrative judiciary.
Beneficiary 103861695 YOUTH ALLIANCE VARNA ASSOCIATION
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 18.02.2019
Start Date 18.02.2019
End Date 18.04.2020
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Североизточен (BG33), Варна (BG331), Варна, гр.Варна

Description

Brief description
Проектът е многопластова  иновация за подпомагане реформата в съдебната система, чрез създаване на действащ механизъм за взаимодействие между ключовите заинтересовани страни в процеса на осъществяване на граждански контрол върху съдилищата и по-активното включване на НПО в процеса на разработването, наблюдението и оценката на стратегиите за реформа, както и чрез насърчаване и развитие на алтернативни методи за решаване на правни спорове. Проектното предложение обединява международния опит и адаптираните, доказани, добри практики на партньорите в проекта в областта на гражданския мониторинг на съдилищата,  повишаване правната култура на гражданите и промоция сред широката общественост на алтернативните способи за решаване на конфликти, засилване ролята на медиацията и арбитража в гражданския оборот, като ги развива и обединява в структуриран модел за унифицирано прилагане в национален мащаб. Предвидените за разработване методики за въвеждане и прилагане на отделни методи за ускоряване на правната реформа има за цел да отговори на обществените очаквания за подобряване на правораздаването, чрез изграждане на единна система за превенция, мониторинг и корекция на проблемни области в правораздаването, обективирана в самостоятелна дейност-част от цялостата дейност на сдружението- с потенциал да функционира като самостоятелно звено в структурата на организацията след приключване на проекта и да продължи да развива и мултиплицира постигнатите резултати във всички заложени в дейността му направления. Партньорството между НПО и съда  и обединената експертиза на участниците в проекта са гаранция за устойчивост и успешно мултиплициране на резултатите при постигане на висока принадена стойност.
Activities
  • Activity: Разработване на методика за унифицирано прилагане на програмата "Граждански мониторинг на съдилищата".: Програмата "Граждански мониторинг на съдилищата"/ГМС/ е метод за активизиране на гражданското общество в България в усилията му за граждански мониторинг на съдебната система с цел ускоряване на реформите и повишаване ефективността и. Програмата е базирана на успешно действащия модел на съдебен мониторинг в Минеаполис, Минесота, САЩ. Методът е взаимстван от САЩ, след обстойно проучване на съдебната система, наблюдение на дела в съдебната зала и проведен тренинг на ръководителя на проекта, който е и автор на програмата. Програмата е създадена в резултат на успешно проведен стаж на адв. Елка Кръстева в Международна женска мрежа Изток-Запад още през 2001г./ http://www.neww.eu/fellow/fellows/0.html/ . Целта на настоящата дейност е да разработи цялостна методика за прилагане на програмата и да я превърне в част от постоянната дейност на организацията, като повиши капацитета и за работа в гражданския сектор. Иновативният елемент е адаптирането на програмата за мониторинг на административното правораздаване. Набелязаните приоритети на програмата "ГМС" са: • Да поддържа конструктивни, а не съпернически отношения със съдебната система. • Да подпомага правораздаването при наблюдаваните родове дела, чрез препоръчване на нови методики на работа, създаване и анализ на статистика в областта с цел предлагане на нови решения и лобиране за законодателни промени. • Да предоставя информацията от наблюденията си както на организации, които предлагат директни консултации, медиация и арбитраж, така и на самите съдилища и на професионалните организации в България. • Да подпомогне осигуряването на баланс между правата на страните и интересите на обществото. Целите на програмата са: • Засилена отговорност на съдебната система пред обществото по повод правораздаването по определени родове дела с повишен обществен интерес и увеличаване гражданското присъствие в съдилищата • Определяне на конфликтните модели и проблеми на съд. система и предлагане на практически решения • Повишаване обществената осведоменост и доверието на гражданите в законността и съд. система. • Засилване ключовата и ръководна роля на съда в прекъсването на неефективни практики и процедури и въвеждане на нови и ефективни такива. Нашата съдебна система е така изградена, че мястото на обществения контрол е значително занижено или почти липсва. Програмата за "ГМС" за първи път въведе гражданите в съдебната зала, като наблюдатели и като коректив на работата на съда още през 2004 г.под ръководството на сдружение "Младежки алианс-Варна". /http://www.osf.bg/cyeds/downloads/Courtwatch_report.pdf / От тогава различни организации правят опити да прилагат програмата, главно в гражданското съдопроизводство, но не следват единна методика на прилагането и, а ползват свои интерпретации, поради което и програмата все още не се е превърнала в национална. Разработването на единна, унифицирана методика има за цел да обхване целия цикъл на въвеждане и изпълнение на програмата, като дефинира ясно параметрите и, целите, задачите, методиката на изпълнение, участниците и техните функции. Веднъж разработена методиката ще позволи изпълнението на програмата в цялата страна , по единен стандарт, който ще даде възможност и за генериране на единна база данни и статистика. Резултатите от наблюденията ще се събират и обработват в ежемесечен бюлетин, който ще бъде разпространяван в наблюдавания съд ,а също така и сред НПО. Резултатите от гражданското наблюдение ще бъдат използвани за обучение и повишаване квалификацията на съдиите. Кръглите маси и дискусионни срещи със съдиите ще спомагат за генериране на нови идеи и предложения по законодателни и процедурни промени. Резултатите от наблюденията ще показват къде трябва да насочим усилията си, за да подобрим работата на системата като цяло, както и на всички участници в процеса. Активното участие на медиите ще допринесе за още по-голямата ефективност на проекта., Contracted Amount: 18 681.20 , Reported Amount: 12 614.46
  • Activity: Разработване на електронен бюлетин "Граждански наблюдател": Едно от най-важните звена в програмата "ГМС" включва планиране на процеса по получаването, анализирането на информация от гражданския мониторинг и изпращането на обратна връзка до съда. Информационният електронен бюлетин "Граждански наблюдател" /ГН/ е най- подходящият канал, чрез който информацията, придобита в рамките на реализацията на програмата може да достига до съда. На всеки етап от мониторинга бюлетинът ще дава информация за постигнатото, ще отразява гледната точка на гражданите-наблюдатели и на съда. По този начин ще се комуникират своевременно определени теми със съда и ще бъде бъде получавана обратна връзка от него. Както вече бе описано подробно в съотв. дейности ще бъдат изготвени формуляри, посредством които ще се наблюдават и оценяват тенденции и закономерности, проявяващи се в българското правораздаване, които ще намират място в бюлетина. Ще бъдат проследявани дела с висок обществен интерес. На всеки етап от развитието на тези процеси, посредством бюлетина достигнатите изводи ще могат да бъдат обект на оценка и от съда. Представянето на визиите за неговото развитие, за подобрение на работата му също ще бъдат представяни тук. В тази връзка , експертите ангажирани по разработването на методиката за прилагане на програмата "ГМС"ще имат като функция и разработването на дизайна и тялото на информационния бюлетин "Граждански наблюдател"/ теми, рубрики, секции и др./ Създаването на информационна уеб страница за програмата "ГМС", част от която ще бъде бюлетина, ще бъде изключително полезно както за разпознаваемостта на програмата в бъдеще и прилагането и на нац. ниво, така и за работата по останалите дейности по проекта. Поддържането на бюлетина ще бъде част от отговорностите на екипа на проекта. Възможностите, които дават социалните мрежи създават предпоставки за спонтанни обсъждания на различни дискусионни в обществото въпроси. Чрез изграждане на връзка между тях и бюлетина, в него ще намерят отражение конкретни мнения, идеи и препоръки на граждани към съда. Двустранният обмен на информация между различни целеви групи ще създаде пълнота на информацията, необходима за реализиране на крайните цели на проекта. Разработването на електронен бюлетин за резултатите от гражданския мониторинг, статистически данни, анализ на данните, предложения за подобряване работата на съдилищата и механизъм за пероснална оценка на съдиите и прокурорите фактически е разработване на механизъм и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с органите на съдебната власт. Както вече бе описано подробно в съотв. дейности ще бъдат изготвени формуляри, посредством които ще се наблюдават и оценяват тенденции и закономерности, проявяващи се в българското правораздаване. Ще бъдат избирани да се проследяват дела с висок обществен интерес. На всеки етап от развитието на тези процеси, посредством бюлетина достигнатите изводи ще могат да бъдат обект на оценка и от съда. Представянето на визиите за неговото развитие, за подобрение на работата му също ще бъдат представяни тук. , Contracted Amount: 14 855.85 , Reported Amount: 10 937.91
  • Activity: Разработване на методика за набиране и анализ на статистически данни за наблюдаваните админ.дела. : Екип от експерти ще създаде алгоритъм за обработка на статистическата информация от наблюдаваните дела по АПК, но не само от тях, като разработи и методика за анализ на данните, постъпващи от Програмата " Граждански мониторинг на съдилищата". Дейността има за основна цел събиране на данни и разработване на бази данни, които да подпомагат процеса на модернизация на работа на съдебната система и мониторинга на съдебната реформа. Статистическата и анализаторската работа, която ще се извърши по тази дейност ще осигури информационно както дейността на програмата "ГМС", така и ще предостави обратната връзка на гражданите и съда за резултатите от проведените дейности. Разработената методика ще дефинира начините на събиране, обработване и предоставяне на информацията на всички заинтересовани страни-целеви групи: органи на съдебната власт; юридически лица с нестопанска цел; граждани; бизнес и общественост. Работата на екипа от експерти ще даде възможност в рамките на проекта да бъдат осъществени три от четирите основни елемента на статистиката, а именно: събиране, обобщаване и интерпретиране на данни. Така, лицата, към които ще бъде насочен резултата от дейността ще могат да планират действия и да вземат решения, основани на анализа на тези данни. Обработването на събраните данни ще даде възможност за класифициране на видовете проблеми в наблюдаваните съдебни производствата, причините за тези проблеми и ще бъде основа за планиране на мерки за подобряване на правораздавателния процес. Генерираните данни от програмата "ГМС" ще дадат възможност сдружението да затвърди взаимодействието си със съдилищата, като им предоставя статистика, касаеща видовете конфликтни ситуации, причините за тях, начините за решаването им. Методика ще включва правила за ползване базата данни и за разпространение на резултатите от анализа им, ще бъде посочен механизъм за комуникация на данните и анализите със съда и други заинтересовани страни, както и методите на комуникация- работни срещи, доклади,месечен електронен бюлетин и др. Горното е изключително важно,както за подобряване работата на съда,така и за информиране на широката общественост за резултатите от осъществения мониторинг с цел стимулиране разширяването на мрежата от доброволци- наблюдатели и засилване обществения контрол над работата на съда. , Contracted Amount: 16 450.30 , Reported Amount: 14 130.35
  • Activity: Разработване на модел за взаимодействие между НПО и административните съдилища в процеса на прилагане на медиацията и алтернативните методи за решаване на спорове в административното производство.: Алтернативните способи за решаване на конфликти в съдебна фаза на спора не може да бъде и очаквано не е предпочитан от страните способ за разрешаването му. Неуспешното прилагане на доброволната процедура в съдебна фаза е обусловено от няколко съществени предпоставки: – конфликтът между страните е набрал висока скорост и трудно може да бъде овладян в рамките на една доброволна процедура; – вложените средства в спора мотивират страните да продължат разглеждането му в съда, тъй като липсва механизъм за възстановяване на заплатени суми за покриване на съдебно-деволодни разноски при постигнато споразумение чрез АРС. Поради горните две причини, близо 10 г.след разписване на нормативната база за извършване на медиация и след проведени множество обучителни семинари,АРС в България почти не се провежда. Поради изброеното по-горе съществуващите центрове за АРС (медиация и др.) както и Общата помирителна комисия към КЗП,със седалище Варна и район на действие територията на област Варна, област Добрич и област Силистра, не могат ефективно да работят, дори и в такива големи населени места като Варна, Добрич, Шумен, Силистра, Търговище и Разград. Секторните комисии към КЗП, специализирани в спорове с финансови услуги, застрахователни услуги, спорове с електроразпределителни дружества или с оператори, предоставящи туристически услуги имат действие само на територията на гр. София. Все още не е налична статистика за дейността им, но като цяло единствена активна форма на помирение и арбитраж на база постигнато между страните споразумение е Секторната помирителната комисия за платежни спорове, отново със седалище гр. София. За това и съществуващите не са в състояние ефективно да разтоварят съдебната система, така че да освободят експертният капацитет на съдиите от споровете, които имат потенциала да се решат с АРС. Именно поради горепосоченото екипът счита,че само партньорството между съд, граждани, общество, бизнес, партньори и специалисти в АРС, би могла да даде правилната рамка за ефективно им провеждане. Такава може да бъде зададена и след анализ на обработените данни, събрани чрез механизмите на гражданския контрол в съдебната система. Актовете на администрацията засягат цялото население ежедневно и са пряко свързани с индивидуалните права и свободи, признати по-специално от Европейската конвенция за правата на човека. С въвеждането на възможността за сключване на споразумение в административното производство, както във фазата на издаване на адм. акт, така и във фазата на съдебното разглеждане на спора пред Административния съд се открива и възможността за прилагане на медиацията като ефективен алтернативен способ за постигане на споразумения между спорещи страни. Основният програмен документ, който регламентира медиацията в административното правораздаване е Препоръка № R(2001) 9 - 05.09.2001г. на Комитета на министрите към страните-членки за алтернативите на съдебния спор между административните органи и частни лица,прераснала в Директива 2008/52/ЕО на ниво Евопейски съюз, в която са доразвити основните положения, залегнали в препоръките на СЕ. Като не пренебрегва важността на административното правосъдие, което е основната гаранция за правата на гражданите и администрацията, съгласно Европейската конвенция за правата на човека, тази препоръка: урежда алтернативните средства за разрешаване на спорове между административните органи и частни лица, като третира следните алтернативни средства: вътрешни прегледи, помирение, медиация, уреждане чрез преговори и арбитраж. Жалба срещу индивидуален административен акт да бъде подложена на процедура на помирение или медиация, която може в определени случаи да се окаже по-подходяща от съдебно производство. Един пример за това са разрешенията за строителство.Широкото използване на алтернативни средства за разрешаване на административни спорове може да позволи тези проблеми да бъдат уреждани и да доближи административните власти към обществото., Contracted Amount: 19 119.90 , Reported Amount: 15 806.44
  • Activity: Провеждане на информационна кампания за популяризиране сред гражданите на алтернативните методи за решаване на правни спорове/техники за медиация и арбитраж.: Meдиaциятa e дoбpoвoлнa пo cвoятa cъщнocт и като такава следва да бъде прилагане. съществуват предложения тя да бъде задължителна в определени случаи, но експерти считат, че нaпpaви ли се зaдължитeлнa, се aмпyтиpa eдин oт ocнoвнитe й пpинципи и тя пocтeпeннo щe epoзиpa.Oт дpyгa cтpaнa, мнoгo xopa все повече се убеждават в нeйнaтa eфeĸтивнocт и нaлoжитeлнocт зa дeмoĸpaтичнoтo oбщecтвo и пpaвopaздaвaтeлнa cиcтeмa. И зaтoвa зaпoчнaxмe дa гoвopим зa въвeждaнeтo нa cилeн cтимyл – зaдължитeлнa пъpвa мeдиaциoннa cpeщa пo няĸoи видoвe дeлa. У нac peзиcтeнтнocт пpoявявaт нaй-вeчe тeзи, ĸoитo нe paзбиpaт ĸaĸвo пpeдcтaвлявa мeдиaциятa и oгpoмнитe пoлзи и вдъxнoвeниe, ĸoитo чepпят вcичĸи oт нeя. He caмo пpяĸo вĸлючeнитe, a и вcичĸи гpaждaни и дaнъĸoплaтци. Apгyмeнти зa въвeждaнe нa зaдължитeлнa пъpвa cpeщa-мeдиaция oтĸpивaмe в ceмeйнитe дeлa, в дeлбeнoтo пpoизвoдcтвo, пoтpeбитeлcĸитe cпopoвe, eтaжнaтa coбcтвeнocт, пpи cпopoвe мeждy cъдpyжници, пpи пpeĸpaтявaнeтo нa тpyдoвo взaимooтнoшeниe пo взaимнo cъглacиe. B aдминиcтpaтивнитe cпopoвe cъщo имa мяcтo зa мeдиaциятa, ĸoятo мoжe дa възвъpнe дoвepиeтo нa гpaждaнитe в дъpжaвнaтa aдминиcтpaция. Cъщo и в няĸoи oт нaĸaзaтeлнитe cпopoвe чpeз възcтaнoвитeлнoтo пpaвocъдиe. A oщe пoвeчe e пpилoжимa в нeпpaвнитe cпopoвe – в ceмeйcтвoтo, в yчилищe и нa paбoтнoтo мяcтo. Ето тези въпроси ще бъдат поставени за обсъждане на кръглите маси. Тези два форума ще имат за цел засилване връзката между от една страна - гражданите и от друга - ключовите участници в съдебната реформа: органи на съдебната власт и структури на гражданското общество чрез граждански достъпна правна информация, промоция сред широката общественост на медиацията и алтернативните методи за решаване на конфликти. Кръглите маси имат за цел провеждането на интензивен и конструктивен диалог както между СГО и съда; така и между бизнеса и организациите, предоставящи способи за алтернативно решаване на спорове. Структурираният подход и изборът на конкретни теми за обсъждане гарантират, че посланията, които ще се излъчат ще дадат резултат. На тези форуми ще бъдат представени разработките на екипа за медиацията и АРС, които ще бъдат публикувани и на страницата на проекта. присъстващите ще бъдат запознати с методиката за он лайн подаване на жалба и производството по медиация., Contracted Amount: 13 712.00 , Reported Amount: 22 169.88
  • Activity: Информация и комуникация по проекта: Дейностите по информиране и публичност, освен че са предвидени като отделен комплекс от мерки и канали за разпространение на информацията, ще се впишат и в новосъздадената по проекта комуникационна стратегия за промоция дейността на сдружение "МАВ", като прилагащо медиацията и АРС. През цялото времетраене на проекта ще се осъществява публикуване на актуална информация за дейностите и финансиращата институция в уеб страницата на сдружението и в уеб страницата на програмата "ГМС". Ще се осигури информиране на широката общественост чрез разпространение на брошурата в мрежата от 28 информационни центъра за популяризиране на Кохезионната политика на ЕС в България, както и чрез плаката на проекта. Ще се ползва партньорската мрежа на сдружението и контактите му със социални партньори за разпространение на информацията в бизнес средите, сред работодатели и работници. Предвидената по проекта заключителна конференция ще представи всички изготвени по проекта продукти-методики и модели за съвместна работа на съда и гражданите в процеса на реформа на правораздаването., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 2 917.08

Participating Organizations

Partners
  • Partner: Varna Administrative Court, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
Contractors
  • Contractor: Silvia, Contracted Amount*: 5 124.60 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Martikos Ltd, Contracted Amount*: 6 242.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Tinka, Contracted Amount*: 5 913.00 , Reported Amount**: 3 271.86
  • Contractor: Stanislava, Contracted Amount*: 7 686.90 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Elena, Contracted Amount*: 3 055.05 , Reported Amount**: 1 478.25
  • Contractor: Minerva Aksa Ltd, Contracted Amount*: 1 900.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Teodor, Contracted Amount*: 5 124.60 , Reported Amount**: 5 124.60
  • Contractor: Anna, Contracted Amount*: 10 840.50 , Reported Amount**: 6 031.26
  • Contractor: Neviana, Contracted Amount*: 9 460.80 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Media Box Ltd, Contracted Amount*: 880.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Stanislava, Contracted Amount*: 4 927.50 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Minerva Pro Ltd, Contracted Amount*: 3 594.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Radostina, Contracted Amount*: 2 956.50 , Reported Amount**: 2 956.50
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Introduced new and improvement of existing tools for modernization of the judiciary, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 0.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 2 Analyzes, research, studies, methodologies and assessments related to the operation of the judiciary supported, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 3.00 , Reached amount: 3.00
Indicator 3 Projects for the promotion and development of alternative dispute resolution methods, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 4 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00

Financial Information

Total Project cost 86 231.25 BGN
Grant 86 231.25 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 86 231.25 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

There are no tender procedures

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN