Identification

UMIS Number BG16M1OP002-2.009-0011-C02
Project Name Prevention of household paper waste, generated by undesired mail distributed in the mailboxes in the territory of Sofia Municipality, by introducing "STOP ads!" mechanism
Beneficiary 200393694 EventZone
Funding ERDF ==> Environment
Date of the Contract/Order 14.12.2021
Start Date 14.12.2021
End Date 31.08.2023
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Основната цел на проектното предложение е предотвратяване на образуването на битови хартиени отпадъци, получавани от неадресирана печатна реклама чрез реализация на добра практика „СТОП на рекламата!“ на територията на Столична община (СО). Предотвратяването на „нежелана поща“ от неадресирана печатна реклама способства за предотвратяване на образуването на битови хартиени отпадъци и с това адресира най-високото ниво в йерархията на отпадъците. Демонстрационния проект ползва добрите практики от успешно въведени механизми за ограничаване на нежеланата поща на градовете Тулуза и Брюксел. С него планираме да обхванем в инициативата 25 000 домакинства или средно 55 000 жители на столицата. 
Внедряваната практика е в отговор на идентифицирания сериозан проблем с нарастващото количество хартиен отпадък. Всички домакинства на територията на София получават приблизително 9 200 тона хартия от нежелани рекламни материали на година, която се превръща в отпадък.
Проектът обхваща 3 основни дейности - подготовка, изпълнение на демонстрационен проект и кампании за популяризиране на резултатите от проекта, както и дейности по организация и управление, публичност и визуализация. Ключовата дейност по изпълнение включва създаване на уеб платформа „СТОП на рекламата!“, мерки за привличане на домакинства да използват стикера „Стоп на рекламата!“, разпространяване на стикера, ангажиране на рекламодатели за спазване на стикера, социологически проучвания в началото и края на проекта за измерване на ефекта. Кампанията за разпространяване на резултатите обхваща мерки, насочени към домакинствата и към големите рекламодатели като основни заинтересовани страни.
В резултат от проекта само за периода на изпълнението му ще бъдат спестени около 375 тона битови отпадъци от хартия. Ще бъде поставено началото на национална платформа по темата за „нежеланата поща“ по подобие на stoppub.fr. Ще се повиши общественото самосъзнание за спазване на йерархията за управление на отпадъците.
Activities
  • Activity: Подготовка: Целта на Дейност 1 „Подготовка“ е от една страна да се подготви внедряването на демонстрационния проект, като се проучат добри практики в областта на предотвратяване на нежеланата поща от рекламни материали, изпълнени вече успешно на други места, съпоставими с характеристиките на мястото на изпълнение на проекта, реализирани и приключени с постигнати резултати. От друга страна дейността има за цел да подготви успешното изпълнение на основните проектни дейност – 2 и 3, чрез провеждане на експресно пилотно социологическо проучване, което да бъде отправна точка за планирането им. Дейността включва 2 основни компонента: - разработване на Обосновка за демонстрационния проект (съгл. указанията в т. 13.3. Специфични за процедурата изисквания и Приложение № 6 от условията за кандидатстване); - извършване на експресно пилотно социологическо проучване в Столична община с фокус измерване средното количество хартия под формата на „нежелана поща“ , което домакинствата получават, степента на осъзнатост на проблема от гражданите и нагласата им да се откажат от получаване на тези материали като залепят стикер на пощенската си кутия. , Contracted Amount: 7 400.00 , Reported Amount: 7 400.00
  • Activity: Изпълнение на демонстрационен проект „СТОП на рекламата!“: Целта на Дейност 2 „Изпълнение на демонстрационен проект „СТОП на рекламата!“ е практическата реализация на демонстрационния проект по аналогия на добрите практики, реализирани в Брюксел и Тулуза. Дейността включва следните етапи: 2.1. Извършване на начално представително социологическо проучване Целта му e да се установи: - дял на жителите на СО, които са запознати с йерархията на управление на отпадъци; - дял на жителите, които събират и изхвърлят разделно своите отпадъци, в това число и отпадъците от „нежелана поща“; - дял на жителите на СО, които осъзнават екологичните и икономическите проблеми, свързани с получаването на „нежелана поща“; - дял на домакинствата, които биха се отказали от получаване на „нежелана поща“; - дял на жителите, които четат „нежеланата поща“; - дял на жителите, които използват за горене хартията, получена чрез нежелана поща. 2.2. Проектиране и пускане в действие на онлайн платформа „СТОП на рекламата!“ Платформа е основният инструмент за изпълнение и координация на демонстрационния проект „СТОП на рекламата!“. Конкретните модули, които платформата ще включва, са детайлно описани в Приложение 6. Чрез платформата ще се получават данните за разпращане на стикерите „СТОП на рекламата!“, ще се водят и съхраняват данните от измерванията на „нежеланата поща“, правени периодично от „еко посланици“, ще се дават практични съвети към жителите на Столична община в областта на йерархията при управление на битовите отпадъци и др. 2.3. Дизайн и отпечатване на стикерите „СТОП на рекламата!“ Стикерите са основният визуален елемент на механизма „СТОП на рекламата!“. Те ясно показват на всеки разпространител, че домакинството, което е поставило стикера на пощенската си кутия, иска да се откаже от получаване на „нежелана поща“. За да се обхване планирания брой на 25 000 домакинства, които да бъдат включени в инициативата, е планирано отпечатване на 30 000 броя стикери. 2.4.Разпространение на стикерите „СТОП на рекламата!“ Стикерите ще бъдат разпространявани чрез два основни канала: 2.4.1 Разпространение на стикерите чрез онлайн поръчка: желаещите да ползват стикера ще се свръзват през онлайн платформа - в отделен Модул на онлайн платформата, всеки жител на Столична община, ще може да поръча стикер; 2.4.2 Разпространение на стикерите на ръка чрез еко-точки: Екип/и от по двама сътрудници ще се разполага с „еко точка“ - 10-12 различни комуникативни места в София, с оборудвана с два таблета за връзка с онлайн платформата, с брандиран банер, чадър и масичка. 2.5. Популяризиране на разпространението на стикерите „СТОП на рекламата!“ за включване на домакинства в инициативата Чрез популяризиране в социалните медии, радио реклама, радио и телевизионни предавания ще се насочва трафик към информационната платформа и местата на разполагане на „еко точката“. 2.6. Създаване и разширяване на кръг от рекламодатели, които подкрепят и спазват механизма „СТОП на рекламата!“ Чрез поредица от срещи големите рекламодатели ще бъдат убеждавани да спазват ограничението на стикера, като се наблегне на икономическата полза за тях и репутационните позитиви за фирмата чрез приноса към корпоративната социална отговорност. 2.7. Набиране на „еко посланици“ и измерване на количествата и морфологията на „нежеланата поща“ Жители на София, които ще се регистрират на доброволни начала като „еко посланици“, ще извършват периодично измерване на „нежеланата поща“ на пощенската си кутия преди поставяне на стикера и на няколко пъти след поставяне на стикера, което ще отразяват в онлайн платформа на проекта. 2.8. Телефонно проучване сред ползвателите на стикера Сред 500 домакинства, получили стикери „СТОП на рекламата!“, ще бъдат търсени отговори дали са залепили стикера и доколко се спазва ограничението на стикера. 2.9. Извършване на окончателно представително социологическо проучване С проучването ще могат да се сравнят данните от началния период с данните, получени 17 месеца по-късно и да се направят изводи. , Contracted Amount: 183 012.00 , Reported Amount: 181 258.98
  • Activity: Кампании за популяризиране на резултатите от проекта: Дейността има за цел да насърчи целевите групи и заинтересованите страни да продължат да прилагат реализираната добра практика и след края на проекта. Към това дейността е основна стъпка към мултиплициране на проектните резултати и създаване на общество с нулев отпадък. Дейността обхваща кампания, насочена към домакинствата и кампания, насочена към големите рекламодатели. 1. Кампания, насочена към домакинствата на територията на Столична община и страната - в нея се включват: - Тематични предавания в традиционните медии: • Излъчване по 10 материала (репортажа, интервюта, специални кратки рубрики) в минимум 2 национални радио-мрежи; • Излъчване на 2 материала (репортажа, интервюта, специални кратки рубрики) в 2 телевизионни мрежи с национално покритие; • Публикуване на 4 материала (репортажа, интервюта, статии) в 2 национални ежедневника; Във всички тях ще бъдат застъпени следните основни теми: - Какво представлява йерархията на управление на отпадъците? Защо това е важно за всяко домакинство? - Популяризиране на основните резултати от проекта „СТОП на рекламата!“; - Защо да използваме стикера „СТОП на рекламата!“? - Към кого е насочено ограничението на стикера? • Финална пресконференция за обявяване на резултатите от проекта, на която ще бъдат поканени за участие най-активните „еко посланици“ и представители на големите рекламодатели, подкрепящи механизма „СТОП на рекламата“. - Кампания в социалните медии: - публикуване на постове водещи към статии и публикации по темата с „нежеланата поща“ и отразяващи резултатите от проекта „СТОП на рекламата!“; - публикуване на статии, разказващи за опита на други европейски страни по темата; - привличане на популярни лица (тв. водещи, актьори, певци т.н.), които да демонстрират своята подкрепа за инициативата; - организиране на конкурс, свързан със снимките, направени от „еко посланиците“ по време на кампаниите за измерване на „нежеланата поща“ и др. Използването на всички информационни канали, подчертано с национално покритие ще позволи на информацията за проектните резултати, за процеса на управление на отпадъците и ролята на всяко домакинство в него да достигне до максимален брой хора извън първоначално обхванатите в проекта, с намерението проектът да се мултиплицира в цялата страна. Приоритет на кампанията е предотвратяване образуването на битови отпадъци като една от важните стъпки за промяна в поведението с цел формиране на общество с нулеви отпадъци. 2. Кампания насочена към рекламодателите и разпространителите на „нежелана поща“, вкл: • разпращане с писмо с кратък анализ на резултатите от проекта: анализът ще бъде изпратен до 100-те най-големи компании в България. Ще бъде наблегнато на икономическата полза за компаниите от съобразяване на техните количества „нежелана поща“ с дела от домакинства, които не желаят да я получават. Ще се обяснят и позитивите за корпоративната репутация при спазване на ограничението на стикера „СТОП на рекламата!“. • организиране на кръгла маса, засягаща основните резултати и научените уроци от проекта „СТОП на рекламата!“ , европейската практика по проблема с отпадъците от „нежелана поща“, йерархията на управление на отпадъците. Фокус ще бъде и връзката бизнес-домакинства и приноса ѝ за сформиране на общество с нулеви отпадъци. Ще бъде обсъдено и кои големи работодатели вече спазват стикера и какви са ползите за рекламодателите, които се съобразят с правото на гражданите да използват стикера „СТОП на рекламата!“ . • 2 статии в 2 специализирани печатни издания ще бъдат публикувани на горната тематика Кампанията към работодателите има за цел да създаде у тях разбирането, че въпреки, че към момента не заплащат средства за образуването на отпадък в следствие на разпространяваната от тях „нежелана поща“, то те носят отговорност пред обществото. Затова рекламодателите следва да подкрепят механизма „СТОП на рекламата!“ като част от новите подходи за управление на отпадъците., Contracted Amount: 37 400.00 , Reported Amount: 37 192.20
  • Activity: Организация и управление на проекта: Дейността има за цел да осигури успешното изпълнение на проекта чрез ръководене и контрол на включените дейности с оглед постигането на заложените цели и резултати. Нейна цел е и правилното разходване и отчитане на разходваните средства. Дейността обхваща целия период на изпълнение на проекта. В нея са заложени всички стъпки, които ще осъществим при ръководенето на изпълнението на проекта, включително цялостното организиране на задачите, разпределението на отговорностите между екипа на проекта, обвързано с времевия график и наличните ресурси, управлението на отношенията с Управляващия орган (УО) и изпълнителите. Много важна част от осъществяването на тази дейност е мониторингът на изпълнението с цел постигане на заложените резултати в параметрите на проекта. Екипът, необходим за изпълнението на настоящия проект, ще се състои от: - Ръководител и - Финансов експерт Ръководителят има за цел да ръководи цялостното изпълнение на проекта, включително да извършва планиране, мониторинг на изпълнението на дейностите, контрол над отчетността, финансовото изпълнение и осчетоводяване, да ръководи комуникацията с УО и изпълнителите. Също така той координира изпълнението на проекта, организира и координира избора на изпълнители, осигурява надлежна визуализация, информация и комуникация, поддържа изрядно проектно досие, води текущата отчетна документация, изготвя техническите отчети по проекта. Финансовият експерт участва в провеждането на процедурите за избор на изпълнители и отговаря за коректното финансово изпълнение и отчетност по проекта. Ще ръководи отделна счетоводна аналитичност по проекта, ще следи за коректността на издаваните от изпълнителите разходооправдателни документи, ще изготвя исканията за плащане съвместно с ръководителя, ще изготвя финансовите отчети. Основните етапи, през които ще премине изпълнението на дейността, са следните: 1. Изготвяне на план-график за изпълнение на проекта За успешното изпълнение на проекта ще бъде създаден план-график, който ще включва детайлно разпределение на задачите, обвързано с конкретните срокове. Чрез наличието на график ще се сложи основната рамка за цялостното изпълнение на проекта. Екипът ще получи яснота за своите задачи, поставени в конкретни параметри. 2. Регулярни срещи на екипа за проследяване на напредъка при изпълнение на проекта За проследяване изпълнението на възложените задачи ще се извършват срещи на екипа на проекта. На тях ще се дискутира напредъка в дейностите, възникването на евентуални проблеми и съпътстващите ги рискове, ще се проследява комуникацията с УО, ще се обсъждат промени в план-графика при наличието на необходимост. 3. Осъществяване на избор на изпълнители Екипът на проекта ще осъществи избора на изпълнители по проекта при спазване на разпоредбите на ЗУСЕСИФ и ПМС 160. 4. Мониторинг на изпълнението на договорите с изпълнителите - проследяване на отношенията с избраните подизпълнители до подписването на финални приемно-предавателни протоколи. 5. Текущо отчитане по етапи на изпълнението на проекта. Подготвяне на документацията за финалното отчитане на проекта. Екипът ще поддържа стриктна текуща отчетност по проекта. В рамките на дейността по управление на проекта екипът ще изготвя исканията за плащане, както и финансовите и техническите доклади, необходими при представяне на искане за плащане. През последния месец ще стартира и подготовката на окончателното отчитане на проекта. Ще се подготвят финалните отчети и необходимата съпътстваща документация., Contracted Amount: 29 293.68 , Reported Amount: 31 567.01
  • Activity: Информация и комуникация: Дейността има за цел осигуряване на публичност и информация в съответствие с изискванията на договора за безвъзмездна помощ и Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. Чрез изпълнението ѝ широката общественост, заинтересованите страни и представителите на целевите групи ще бъдат информирани за получените средства, осъществените дейности и постигнатите резултати. Дейността ще обхване следните етапи: 1. Изработване на средства за визуализация; 2. Визуализиране на документацията, създадена по проекта. Изработването на основни средства за визуализация ще бъде възложено на подизпълнител. За офиса на бенефициента ще бъде изработен плакат в съответствие с изискванията на Единния наръчник. Предвиждаме също така изработването 1 навиващ се банер, който ще се поставя по време на пресконференциите и кръглата маса. За участниците в пресконференциите, кръглата маса и посетителите на еко точката е предвидено изработване на химикали, визуализирани по проекта. Цялата създадена по проекта документация ще бъде надлежно визуализирана, като ще предоставя информация за полученото финансиране от ОП "Околна среда". , Contracted Amount: 2 600.00 , Reported Amount: 0.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: Bulgarian Telegraph Agency - BTA, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 290.00
  • Contractor: Anton, Contracted Amount*: 6 000.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Stefka, Contracted Amount*: 5 950.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Alexander, Contracted Amount*: 3 000.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Advertising solutions, Contracted Amount*: 2 600.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: ProActive Team, Contracted Amount*: 27 400.00 , Reported Amount**: 27 400.00
  • Contractor: RESEARCH CENTER TREND, Contracted Amount*: 26 000.00 , Reported Amount**: 29 900.00
  • Contractor: BULGARIA ECONOMIC FORUM, Contracted Amount*: 64 600.00 , Reported Amount**: 64 600.00
  • Contractor: BROKS VIZHAN, Contracted Amount*: 10 000.00 , Reported Amount**: 10 000.00
  • Contractor: Denis, Contracted Amount*: 4 500.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Valeria, Contracted Amount*: 5 950.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: TANAND Ltd, Contracted Amount*: 1 210.02 , Reported Amount**: 1 210.02
  • Contractor: Debora, Contracted Amount*: 4 500.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: BROK, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 3 500.00
  • Contractor: CM Advertising, Contracted Amount*: 6 000.00 , Reported Amount**: 6 000.00
  • Contractor: bulgarian posts, Contracted Amount*: 11 700.00 , Reported Amount**: 10 297.82
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Реализирани демонстрационни проекти, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Лица, до които ще бъдат разпространени резултатите от демонстрационния проект, Measure Unit: лица, Base Value: 0.00 , Target amount: 250 000.00 , Reached amount: 329 293.00
Indicator 3 Количество битови отпадъци, които са били предотвратени, разделно събрани и/или рециклирани, или подготвени за повторна употреба в резултат от изпълнението на проекта, Measure Unit: т./год., Base Value: 0.00 , Target amount: 375.00 , Reached amount: 377.00
Indicator 4 Лица, които пряко ще бъдат обхванати от резултатите от демонстрационните мерки, Measure Unit: лица, Base Value: 0.00 , Target amount: 55 000.00 , Reached amount: 59 530.00
Indicator 5 Проведени кампании за популяризиране на резултатите от демонстрационните проекти, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 2.00 , Reached amount: 2.00

Financial Information

Total Project cost 250 105.94 BGN
Grant 250 105.94 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 250 105.94 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

Reason % of financial
correction
Financial corrections amounts1,2 Contract
Grant Self-financing Total
Нарушения в документацията за обществени поръчки 10.00 2 980.00 0.00 2 980.00 БЪЛГАРСКИ ИКОНОМИЧЕСКИ ФОРУМ Сдружение
Нарушения в документацията за обществени поръчки 10.00 3 480.00 0.00 3 480.00 БЪЛГАРСКИ ИКОНОМИЧЕСКИ ФОРУМ Сдружение

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Външни инфо-сътрудници (екипи по двама), Estimated Amount: 36 000.00
Procedure 2 Subject to due process: Дизайн и отпечатване на стикери и информационни брошури, Estimated Amount: 6 000.00
  • Differentiated position 1: Дизайн и отпечатване на стикери и информационни брошури
    Contractor: CM Advertising
    Contract total funded value: 6 000.00
Procedure 3 Subject to due process: Доставка на пощенски пликове, етикети и тонер, Estimated Amount: 2 212.00
  • Differentiated position 1: Доставка на пощенски пликове, етикети и тонер
    Contractor: TANAND Ltd
    Contract total funded value: 1 210.02
Procedure 4 Subject to due process: Извършване на начално представително социологическо проучване , Estimated Amount: 13 000.00
  • Differentiated position 1: Извършване на начално представително социологическо проучване
    Contractor: RESEARCH CENTER TREND
    Contract total funded value: 26 000.00
Procedure 5 Subject to due process: Извършване на окончателно представително социологическо проучване, Estimated Amount: 13 000.00
  • Differentiated position 1: Извършване на окончателно социологическо проучване
    Contractor: RESEARCH CENTER TREND
    Contract total funded value: 26 000.00
Procedure 6 Subject to due process: Изработка на материали за информация, Estimated Amount: 2 600.00
  • Differentiated position 1: Изработка на материали за информация
    Contractor: Advertising solutions
    Contract total funded value: 2 600.00
Procedure 7 Subject to due process: Кампании за популяризиране на резултатите от проекта, Estimated Amount: 35 000.00
  • Differentiated position 1: Кампании за популяризиране на резултатите от проекта
    Contractor: BULGARIA ECONOMIC FORUM
    Contract total funded value: 34 800.00
Procedure 8 Subject to due process: Логистика на "еко точка", Estimated Amount: 27 400.00
  • Differentiated position 1: Логистика на "еко точка"
    Contractor: ProActive Team
    Contract total funded value: 27 400.00
Procedure 9 Subject to due process: Наем на зала, Estimated Amount: 300.00
Procedure 10 Subject to due process: Пощенски услуги, Estimated Amount: 11 700.00
  • Differentiated position 1: Пощенски услуги
    Contractor: bulgarian posts
    Contract total funded value: 11 700.00
Procedure 11 Subject to due process: Създаване на онлайн платформа , Estimated Amount: 10 000.00
  • Differentiated position 1: Създаване на онлайн платформа
    Contractor: BROKS VIZHAN
    Contract total funded value: 10 000.00
Procedure 12 Subject to due process: Услуги за популяризиране на инициативата „СТОП на рекламата!“ за включване в механизма на домакинства от Столична община , Estimated Amount: 30 000.00
  • Differentiated position 1: Услуги за популяризиране на инициативата „СТОП на рекламата!“ за включване в механизма на домакинства от Столична община
    Contractor: BULGARIA ECONOMIC FORUM
    Contract total funded value: 29 800.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN