Identification

UMIS Number BG16RFOP002-2.033-0005-C01
Project Name Improving the productivity and ensuring the sustainable market competitiveness of ZMM-Zlatograd JSC
Beneficiary 120007156 ZMM-ZLATOGRAD AD
Funding ERDF ==> Innovations and Competitiveness
Date of the Contract/Order 10.06.2019
Start Date 10.06.2019
End Date 11.02.2021
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Южен централен (BG42), Смолян (BG424), Златоград, гр.Златоград

Description

Brief description
ЗММ-ЗЛАТОГРАД АД е дружество, създадено през 1981 год. и специализирано в производството на металообработващи машини, окомплектовка за металорежещи машини и конструиране и производство на профилиращи машини.
По-голямата част от производството обхваща индивидуални поръчки по зададена спецификация на клиента. През последните години става все по-трудно да отговорим на високите изисквания на клиентите поради липса на високотехнологично производствено оборудване. Остарелите машини са ограничение и пред възможността за разширяване на обема и предлагане на нови продукти. Като основно предизвикателство пред нас се очертава и повишаващата се сложност на технологичните задания от клиентите, което налага прецизно 3D проектиране, по-високи изисквания за прецизност и гъвкавост на елементите и пълна автоматизация на процесите в произвежданите продукти-машини.
Отчитайки тенденциите на развитие във високотехнологичния сектор – производство на машини и съоръжения със специално предназначение, ЗММ-ЗЛАТОГРАД идентифицира нужда от модернизиране на производствените си активи.
Проектът ще се реализира посредством изпълнението на следния комплекс от допустими по настоящата процедура дейности: Подобряване на производствените процеси, Разнообразяване на асортимента от продукти и Внедряване на нови технологии за подобряване на ресурсната ефективност в предприятието.
В резултат от изпълнението на тези дейности се очаква да постигнем следните резултати: нарастване на производителността средно с 37,0%; увеличаване на ефективността на производствените разходи с 4,6%, високо качество на продукцията, оптимизиране на производствената верига, увеличаване на клиентите, нарастване на приходите и експорт.
Проектните дейности и очаквани резултати ще допринесат за ефективно преодоляване на проблемите и ограниченията пред развитието и разстежа на предприятието и повишаване на конкурентоспособността му.
Проектът е със срок 16 месеца.
Общата стойност на инвестицията е 360000 лв., от които 324000 БФП.
Activities
  • Activity: Дейност 1: Подобряване на производствените процеси (дейността ще бъде реализирана чрез закупуване и пускане в експлоатация на: Вертикален обработващ център – 2 броя; Струг с цифрово-програмно управление (ЦПУ) – 1 брой; Софтуер за инженерно проектиране – 1 лиценз): Дейността е свързана със закупуване на ДМА и ДНА, необходими за подобряване на производствените процеси по конструиране и технологична обработка на изделията. Вертикален обработващ център: Центърът ще позволи резбонарязване и пробиване на детайли в широк спектър от размери и гарантирана висока точност на изработка, което е най-важно за произвежданите продукти. Новият Център може да извършва и операции по фрезоване и хоризонтална обработка, като по този начин ще се оптимизира производствената верига и ще се съкрати времето за изработка на един детайл до 3-4 пъти. Благодарение на високата виброустойчивост на машината, ще се постигне приблизително 3 до 5 пъти по-висока скорост на рязане, което ще доведе до намаляване на технологичното време за обработка на отвор с 40%. Осигурено е и стабилно рязане при пълно натоварване и с абсолютно висока точност без да се налага допълнително регулиране в процеса на работа на оператора. Ходовете на позициониране са 2 пъти по-бързи (30 м/мин) от тези на наличната машина. Важен фактор за постигане на по-висока скорост на обработка е и наличието на ефективно охлаждане, което не позволява загряване на инструмента и дава възможност за работа при по-високи обороти. Машината разполага и с инструментален магазин, който може да зарежда до 16 инструмента. Елиминирането на необходимостта от пребазиране на различни инструменти ще съкрати технологичото време за производство на един детайл с 2 до 4 часа за различните технологични операции. Струг с цифрово програмно управление (ЦПУ): Новият струг с ЦПУ ще осигури по-голяма и непрекъсната точност при позициониране на главата и самия профил. При старите машини доста често се налага коригиране в процеса на обработка на детайлите, което води до удължаване на производствения процес. Най-голямото предимство на този струг е осигуряване на изключителна точност – микронна, на изработваните детайли/профили, което ще гарантира високо качество на продукцията. Възможността за нареждане на до 12 инструмента (при наличните стругове могат само 4) ще подобри производителостта поради осигуряване на непрекъснатост на процесите – могат да се изпълняват различни технологични операции (пробиване, изтъргване, нарязване на резба, фрезоване и др.) без да се налага смяна на ножовете. Стругът е с висока производителност – режимите на рязане са с 3 до 4 пъти по-бързи спрямо наличното оборудване. Машината работи без намесата на оператор (освен за поставяне на заготовка и сваляне на детайл), което ще доведе до оптимизиране на производствените разходи. Софтуер за инженерно проектиране: Специализираният софтуер за проектиране на машини и детайли ще спомогне за оптимизиране на процеса по конструиране. В момента проектирането се извършва чрез софтуер, който няма достатъчно необходими функционалности за проектиране и част от този процес се изпълнява ръчно. Внедряването на новия софтуер за инженерно конструиране ще ускори процеса на проектиране на едно изделие – времето ще се съкрати от 20 работни дни в момента до не повече от 8-10, което е около 2 пъти. Освен това, прецизното проектираните на изделия на този етап ще гарантира намаляване на грешките при производство. Новите производствени активи ще осигурят оптимизация на производствените процеси по конструиране и технологична обработка на изделията, като съкратят сроковете за производство приблизително 2 пъти в сравнение с наличните в предприятието машини и софтуер (изпълнение на СЦ1). Те ще гарантират и по-добро качество на произвежданите продукти поради високата точност на изработка (изпълнение на СЦ3). Гарантирано е и повишаването на производителността (СЦ2) благодарение на високата технологичност на параметрите и функционалността на предвидените за закупуване машини. Всичко това са предпоставки за повишаване на обема на производство в предприятието поради съкращаване на времето за проектиране и изработка и оптимизиране на производствените процеси, което е ключов фактор за повишаване на конкурентоспособността на ЗММ-Златоград., Contracted Amount: 342 023.00 , Reported Amount: 341 600.00
  • Activity: Дейност 2: Разнообразяване на асортимента от продукти на предприятието (дейността ще бъде реализирана чрез закупените и внедрени: Вертикален обработващ център – 2 броя; Струг с цифрово-програмно управление (ЦПУ) – 1 брой; Софтуер за инженерно проектиране – 1 лиценз): Дейността е свързана със закупуване на ДМА и ДНА, необходими за разширяване на асортимента на произвежданите от предприятието машини и окомплектовка за машини. Активите представляват тези, описани в Дейност 1. Вертикален обработващ център: Благодарение на новия център ще могат да се изработват сложни детайли, напр. призматични, с много по-прецизни показатели и с широк спектър от размери. Наличното оборудване позволява нарязване на резба и пробиване само на цилиндрични отвори. Освен това, на центъра могат да се изработват детайли от по-разнообразни материали/заготовки, което не може да бъде направено със съществуващото оборудване. В момента, ограниченията на наличния обработващ център, свързани с работната маса -200х320 мм., не позволяват на дружеството да изпълнява поръчки за машини с детайли с по-големи габарити или тези поръчки се дават за изпълнение на външни подизпълнители. Параметрите на новия център (760х450 мм.) ще позволят на дружеството да разшири асортимента от предлагани изделия – производство на такива с по-големи габарити, както и да елиминира факторът подизпълнител. Последното ще доведе и до оптимизиране на разходите за производство. Не на последно място ще могат да се произвеждат и детайли с по-голямо тегло – до 350 кг. при ограничениe до 100 кг. в момента. Това ще даде възможност на предприятието да предложи на своите клиенти изработването на по-голям асортимент от иделия (изпълнение на СЦ5, СЦ4) – машини или окомплектовка и по този начин да отговори на търсенията и нуждите на своите клиенти. Струг с ЦПУ: Стругът ще даде възможост на предприятието да произвежда по-сложни модели машини и форми, конструирани чрез новия специализиран софтуер за инженерно проектиране. Поради възможността на машината да се изпълняват и стругови и фрезови операции и благодарение на системата за цифрово програмно управление, ще могат да се изработват много сложни детайли или серия от детайли. Наличното оборудване е доста ограничено откъм такава функционалност, което налага някои от детайлите да се дават на подизпълнители. Най-голямото предимство на новия струг е възможността да се изработват ролки за профилиращите машини с повърхнина по желание на клиента. В момента, наличното оборудване е ограничено до ролка с дължина 100 мм., а с новото ще могат да се произвеждат до 300 мм. Разширяването на асортимента от предлагани профилиращи машини ще осигури предимство на предприятието както на българския, така и на чужди пазари (изпълнение на СЦ7). Софтуер за инженерно проектиране: Софтуерът за инженерно проектиране ще даде възможност за разработка на допълнителни модификации (по-сложни модели и форми) на машини и детайли благодарение на възможостта за създаване и редактиране на 3D детайли и елементи, визуализиране и комуникация чрез фотореалистични изображения и анимации, бързо създаване на всякакъв тип геометрия, включително сложни форми и повърхнини. Софтуерът за проектиране на машини е изключително ценен актив, защото ще даде възможност за проектиране на мехатронни изделия. Профилиращите (рол формовачни) машини са с приложение в много различни производства и имат голям пазар, но същевремено са сложни за конструиране и производство. От друга страна, съвременни тенденции все повече налагат създаване и функциониране на машини и системи с контролирано от компютър движение, основано на механиката, електрониката, микропроцесорната техника, и компютърното управление на движенията в машините. Благодарение на специализирания софтуер и възможносттите, които осигурява новото оборудване, предприятието ще може да произвежда и предлага на пазара голям асортимент профилиращи машини с мехатронни модули и/или системи. Това ще повиши конкурентоспособността на ЗММ-Златоград и ще осигури възможост за навлизане на чужди пазари. Цената на такива машини предлагани от Европейски производители е много висока, а ние ще можем да предложим конкурентна пазарна цена благодарение на внедрените високо технологични активи и подобрена производителност., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 3: Внедряване на нови технологии за подобряване на ресурсната ефективност и ефикасност (дейността ще бъде реализирана чрез закупените и внедрени: Вертикален обработващ център – 2 броя; Струг с цифрово-програмно управление (ЦПУ) – 1 брой): Дейността е свързана със закупуване на ДМА представляващи високотехнологично оборудване, които са необходими за подобряване на ресурсната ефективност и ефикасност в предприятието. И двете машини са снабдени и работят с енергоспестяващи двигатели, което ще доведе до по-малко потребление на електроенергия за изработката на единица детайл/изделие – до 20% намаление на разхода. Ще се съкратят и сроковете за изработка на изделията (от 2 до 5 пъти в зависимост от детайла или изделието – колко технологични операции са включени в изработката) благодарение на автоматизиране на производствените процеси, оптимизиране на производствената верига, възможност за промени в параметрите в много кратки срокове, елиминирането на външните подизпълнители за някои от процесите и въвеждане в експлоатация на оборудване с по-висока скорост на обработка. Закупените и внедрени активи ще позволят на операторите да използват винаги точният инструмент според габаритите на детайла, с което ще се съкратят производствените разходи наполовина. Информационната обезпеченост на машините - цифрово програмното управление и допълнителните интерфейси за директно включване на външна памет с информация, осигуряват възможност за подаване на технологичните чертежи директно от компютър към машините, което ще елиминира субективните грешки при пренасянето на информацията от чертежа върху листа. Така ще се намали риска от несъответстващи продукти и ще се редуцира количеството на брака. В допълнение, високата точност на изработка ще осигури минимално количество брак на готовата продукция. В момента на 100 детайла между 3 и 5 са брак, докато след внедряването на новото оборудване тази бройка ще бъде сведена почти до нулата. Вследствие на редуцирания технологичен брак и функционалностите на новите високоефективни машини, количеството на използваните суровини (хидравлично масло, инструменти, др.) също ще намалее с до 30%. Цялостната инвестиция в новото ДМА ще насърчи използването на информационни и комуникационни технологии в предприятието. Чрез внедряването на новото високотехнологично оборудване ще се подобри ресурсната ефективност и ефикасност в производствения процес (изпълнение на СЦ6) благодарение на минимизиране на отпадъците и спестяване на енергия и материали. Стъпки за реализация: 1. Подготовка на документация за избор на Изпълнител и публикуване на покана (2-4 мес.) 2. Процедура по оценка и избор на Изпълнител (5-7 мес.) 3. Подписване на договор с избран Изпълнител (7 мес.) 4. Доставка на активите (8-11 мес.) 5. Инсталация и пускане в експлоатация на активите (12 мес.), Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 4: Реинженеринг на бизнес процесите в предприятието (дейността ще бъде реализирана чрез 1 договор за услуга по извършване на диагностика на бизнес процесите в предприятието, избор на процесите, които ще бъдат изменени вследствие на реинжинеринга, изготвяне на модел на предлаганото решение и въвеждане на предписанията от реинженеринга в дейността на предприятието).: През последните години, дружеството е изправено пред редица предизвикателства не само свързани с производителността и конкурентоспособността. Новите тенденции налагат бизнес модели, които да се съобразяват повече с реалността на пазара, а съществуващия функционалнен подход базиран на хоризонтални връзки между структурните звена в управлението в предприятието не може да отговори на тези теденции. Дружеството разбира, че за да се откликне на съвременните изисквания за качество, обслужване, гъвкавост и ниски разходи, процесите за създаване на крайния продукт трябва значително да се опростят. Това поражда и необходимостта от реорганизация на материалните, финансовите и информационните потоци в предприятието с цел: преминаване от функционален към процесен подход на управление; опростяване на организационната структура; преразпределение и минимизиране на използването на различни ресурси; съкращаване на сроковете за реализиране на потребностите на клиентите; и повишаване на качеството при обслужване на клиентите. Планираме да наемем изпълнител на консултантскa услугa за извършване на реинженеринг на процесите в предприятието, който да изпълни минимум следното: (1) диагностика и измервания на бизнес процесите в предприятието; (2) избор на процесите, които ще бъдат изменени и препроектирани вследствие на реинжинеринга; (3) техническо изготвяне на модел на предлаганото решение-визия; персонализиране на модела спрямо спецификите на предприятието; (4) обучение на персонала; (5) въвеждане на предписанията от реинженеринга в дейността на предприятието. Целите, които си поставяме с изпълнението на тази дейност са: - Преминаване от функционален към процесен подход на управление; - Опростяване на организационната структура; - Преразпределение и минимизиране на използването на различни ресурси; - Съкращаване на сроковете за реализиране на потребностите на клиентите и повишаване на качеството на обслужването им. Стъпките за реализация са: 1. Изпращане на покани и избор на Изпълнител (6-7 месец); 2. Сключване на договор за услуга (7 месец); 3. Изпълнение на заданието за реинженеринга (8 - 11 месец); 4. Въвеждане на предписанията от реинженеринга в дейността на предприятието (12 месец). 5. Отчитане на изпълнението (13 месец), Contracted Amount: 16 000.00 , Reported Amount: 15 600.00
  • Activity: Дейност 5: Информиране и публичност на проекта (дейността ще бъде реализирана чрез поставяне на 1 временна информационна табела на видно място, публикуване на 2 публикации, дизайн, изработка и публикуване на 1 анимиран интернет банер, поставяне на 4 табелки върху новозакупените ДМА и ДНА, организиране и провеждане на 1 пресконференция, изработка и монтаж на 1 постоянна огласителна табела): Дейността по информиране и публичност има за цел да гарантира прозрачността и публичността на проекта. Изключително важно е широката общественост да бъде информирана за финансовото подпомагане, което е отпуснато на ЗММ-Златоград; за ролята както на ЕС, така и на ОПИК при отпускане на помощта; за целите, дейностите и резултатите от изпълнението на проекта; за ползите от неговото реализиране. Ще бъдат предприети следните дейности в посока осигуряване на публичност и информираност на дейностите и резултатите по проекта: • Информационни табели – Изработка, доставка и монтаж на 1 брой временна информационна табела на видно място на сградата на ЗММ-Златоград до един месец след сключване на договор с Изпълнител. Изработка, доставка и монтаж на 1 брой постоянна информационна табела на видно място на сградата на ЗММ-Златоград до един месец след приключване на дейностите по проекта. • Публикации – подготовка и публикуване на 2 броя публикации в местна медия за осигуряване на информация за същността на проекта, ефекта от неговото изпълнение / очаквани резултати и неговото значение за широката общественост в контекста на целите на проекта. Едната публикацие ще бъде в началото на изпълнението на проекта, а другата след изпълнение на последната дейност по проекта. • Стикери – дизайн, изработка и поставяне на стикери на закупените по проекта активи. • Интернет банер – дизайн и изработка на анимиран интернет банер и публикуването му на страницата на ЗММ-Златоград с връзка към подстраница с описание на проекта и неговото изпълнение. • Конференция – Организиране на публично събитие за представяне на проекта (цели, реализирани дейности, постигнати резултати) – една заключителна пресконференция. Изпълнението на предвидените мерки за информиране и публичност на проекта ще бъде съгласно съгласно правилата на Приложение XII на Регламент (ЕС) № 1303/2013, „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020 и изискванията на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020”. Изпълнението на тази дейност ще гарантира висока степен на прозрачност при използването на средствата от ЕС и широко разпространение на резултатите от проекта сред обществеността в региона. Стъпки за реализация: 1. Изпращане на покани до минимум 2 фирми с опит релевантен на описаните по-горе дейности (2 месец); 2. Избор на Изпълнител въз основа на ценова оферта (2 - 3 месец); 3. Сключване на договор с избрания изпълнител (3 месец); 4. Монтиране на временна информационна табела, публикуване на 1 публикация в местна преса за популяризиране на проекта, изработка и публикуване на 1 анимиран Интернет банер (3 - 4 месец); 5. Дизайн, изработка и поставяне на информационните стикери (11 - 12 месец); 6. Публикуване на 1 публикация в местна преса, провеждане на 1 пресконференция и монтиране на 1 постоянна информационна табела (12 - 13 месец); 7. Отчитане на дейността (13 месец), Contracted Amount: 1 977.00 , Reported Amount: 1 900.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: DITRA OOD, Contracted Amount*: 12 600.00 , Reported Amount**: 14 000.00
  • Contractor: M-DATA Ltd., Contracted Amount*: 14 040.00 , Reported Amount**: 15 600.00
  • Contractor: PALITRA-BG Ltd., Contracted Amount*: 1 710.00 , Reported Amount**: 1 900.00
  • Contractor: RAIS OOD, Contracted Amount*: 294 840.00 , Reported Amount**: 327 600.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Number of enterprises receiving grants, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Брой проекти с дейности за подобряване на ресурсната ефективност, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00

Financial Information

Total Project cost 360 000.00 BGN
Grant 324 000.00 BGN
Self amount 36 000.00 BGN
Total actual amounts paid 323 190.00 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: “Доставка, инсталация, тестване и въвеждане в експлоатация на обработваща машина за производство на ротационни детайли, включващо: 1 брой Струг с цифрово-програмно управление (ЦПУ)“., Estimated Amount: 140 800.00
  • Differentiated position 1: “Доставка, инсталация, тестване и въвеждане в експлоатация на обработваща машина за производство на ротационни детайли, включващо: 1 брой Струг с цифрово-програмно управление (ЦПУ)“.
    Contractor: RAIS OOD
    Contract total funded value: 126 540.00
Procedure 2 Subject to due process: “Доставка, монтаж, тестване и пускане в експлоатация на машини и доставка и инсталация на софтуер необходими за подобряване на производствените процеси в ЗММ-Златоград АД” в изпълнение на проект „Подобряване на производителността и осигуряване на устойчива пазарна конкурентоспособност на ЗММ-Златоград АД“, АДПБФП BG16RFOP002-2.033-0005-C01, финансиран по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, чрез ВОМР, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие, процедура BG16RFOP002-2.033 МИГ Кирково-Златоград, ИК 2.2 „Подобряване на производствения капацитет в МСП на територията на МИГ Кирково-Златоград“, с три обособени позиции, Estimated Amount: 342 023.00
  • Differentiated position 1: Доставка, инсталация, тестване и въвеждане в експлоатация на Струг с цифрово-програмно управление (ЦПУ) - 1 брой
    Contractor:
    Contract total funded value:
  • Differentiated position 2: Доставка, инсталация, тестване и въвеждане в експлоатация на Вертикален обработващ център - 2 броя
    Contractor: RAIS OOD
    Contract total funded value: 168 300.00
  • Differentiated position 3: Доставка и инсталация на Софтуер за инженерно проектиране - 1 лиценз
    Contractor: DITRA OOD
    Contract total funded value: 12 600.00
Procedure 3 Subject to due process: Изпълнение на дейности по публичност и информиране на проект „Подобряване на производителността и осигуряване на устойчива пазарна конкурентоспособност на ЗММ-Златоград АД“., Estimated Amount: 1 977.00
  • Differentiated position 1: Изпълнение на дейности по публичност и информиране на проект „Подобряване на производителността и осигуряване на устойчива пазарна конкурентоспособност на ЗММ-Златоград АД“.
    Contractor:
    Contract total funded value:
Procedure 4 Subject to due process: Консултанска услуга за реинженеринг на процесите в ЗММ-ЗЛАТОГРАД АД в изпълнение на проект „Подобряване на производителността и осигуряване на устойчива пазарна конкурентоспособност на ЗММ-Златоград АД“., Estimated Amount: 16 000.00
  • Differentiated position 1: Консултанска услуга за реинженеринг на процесите в ЗММ-ЗЛАТОГРАД АД в изпълнение на проект „Подобряване на производителността и осигуряване на устойчива пазарна конкурентоспособност на ЗММ-Златоград АД“.
    Contractor: M-DATA Ltd.
    Contract total funded value: 14 040.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN