Identification

UMIS Number BG-RRP-10.011-0001-C02
Project Name Investment C10.I11 Ensuring an adequate information and administrative environment for the implementation of the recovery and resilience plan
Beneficiary 000695406 Central Coordination Unit - Ministry of Finance
Funding RRF ==> Recovery and Resilience Plan
Date of the Contract/Order 29.07.2022
Start Date 29.07.2022
End Date 31.03.2027
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant In execution (starting date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Mодернизация на Единната информационна система за управление, включваща подобрено предоставяне и анализ на данни от ARACHNE, и провеждане на обучения относно обществените поръчки за крайните получатели на средства, с акцент върху бенефициерите с установени слабости. Освен това се публикува административна карта, в която се анализира капацитетът на крайните получатели.
Activities
  • Activity: Дейност 1 Надграждане на функционалностите и архитектурата на ИСУН2020 във връзка с прилагането на МВУ на ЕС в България: Преработеване на съществуващи формуляри, заложени към момента в системата, с оглед на това, че настоящите (които се използват за целите на ЕСИФ), следват стриктно разпоредбите на Делегиран регламент № 480/2014 на Комисията (ДРК). Създаване на възможност за моделиране на различните формуляри в системата, така че да се осигури максимално намаляване на административната тежест и надграждане на системата чрез обособяване и отделяне на информацията, свързана с изпълнението на ПВУ. Текущо използваните технологии (front-end и back-end) предоставят необходимите възможности за текущото управление на проектите, но за реализирането на допълнителните изисквания и идентифицираната необходимост от автоматизация и оптимизиране на процесите е необходимо цялостно надграждане на използваните до момента програмни технологии и подобряване на съществуващата софтуерна архитектура, която да позволи използването на ИСУН за целите на ПВУ за целия период на изпълнение. Към настоящия момент, ИСУН използва технологии, актуални към момента на първоначалното проектиране, разработване и внедряване на ИСУН 2020 (2015 г.). За да бъдат реализирани описаните по-горе подобрения във функционалностите на системата и да се отговори на нуждите на допълнителните потребители на ИСУН, при спазване на текущото високо ниво на предоставяни услуги, наличност, непрекъсваемост и сигурност на ИСУН, е необходимо използваните технологии да бъдат осъвременени, с актуалните към настоящия момент. Цялостна промяна на архитектурата на системата, в софтуерно отношение, така че да се отговори по адекватен начин на допълнителните потребители и проекти в системата. Дейността стартира второ тримесечие на 2022 г. (01.04.2022 - 30.06.2024), Contracted Amount: 3 600 000.00 , Reported Amount: 1 519 200.00
  • Activity: Дейност 2 Надграждане на хардуерните компонентни на ИСУН 2020 във връзка с прилагането на МВУ на ЕС в България: За да се гарантира надеждността, устойчивостта и сигурността на функциониране на информационната система и във връзка с увеличеният брой на потребителите, проектите, и действията (операциите), които ще се изпълняват в ИСУН, е необходимо надграждане на текущите хардуерни възможности, които използва системата. С оглед на гореизложеното надграждането на системата е в следните направления: • ъпгрейд на оптичните устройства и свързаните с тях компоненти на системата, необходими за подобряване на комуникационната свързаност на използваните в момента от ИСУН локации (data centres) с оглед осигуряването на адекватна комуникационна инфраструктура за увеличения брой потребители и операции в системата; • подобряване на възможностите за съхраняване и управление на информацията и файловете (storage) с оглед увеличения брой проекти и свързаните с тях доказателствени документи; • подобряване на възможностите на системата за защита от зловредни действия на трети лица и увеличаването на рисковете за функционирането на системата. Дейността стартира трето тримесечие на 2022 г. (01.07.2022 - 30.06.2023), Contracted Amount: 4 250 000.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 3 Разходи за месечни възнаграждения на Хелпддеск звеното за оказване съдействие на потребителите при затруднения от технически характер при работа с надградената информационна система за мониторинг и управление на средствата по ПВУ: Хелпдеск звеното отговаря за жизнения цикъл на инцидентите, както и изпълнява заявки за услуги, промени, оказване на съдействие на крайните клиенти на ИСУН. В допълнение, служители от екипа по поддръжка на системата администрират и управляват потребителските профили в системата. Не на последно място, с оглед осигуряване на публичност и прозрачност на процесите по управление на ЕСИФ, екипът на Хелпдеск звеното осигурява техническа подкрепа и на всички нерегистрирани в системата потребители – ползватели на публичния модул на ИСУН 2020. Въз основа на огромното натоварване и отговорност на съществуващото звено за техническа помощ и на база предполагаемия допълнителен брой потребители, на които ще бъдат създадени и текущо актуализирани съвсем нови профили, е оценена и необходимостта за допълнителна подкрепа в лицето на 7 бр. служители, които да посрещнат новото натоварване, свързано с функционирането на ПВУ. Разходите за възнагражденията (вкл. заплати, осигуровки, допълнителни възнаграждения и други) на тези служители не следва да се разглеждат като периодични национални разходи (recurring national expenditures), тъй като те ще възникнат с оглед изпълнението на НПВУ и ще приключат с неговия край. Предвидените разходи за възнагражденията на служителите, които ще бъдат ангажирани за ПВУ, са изчислени на база исторически данни относно възнагражденията на настоящия екип, както и отразяват адекватно нивото на заплащане, необходимо да ангажиране на квалифициран персонал в IT сферата. Дейността стартира трето тримесечие на 2022г. (01.07.2022 - 30.06.2026), Contracted Amount: 1 629 045.79 , Reported Amount: 274 995.66
  • Activity: Дейност 4 Разходи за закупуване на техническo оборудване: за преносими компютри за служителите на Хелпдеск звено.: Еднократно закупуване на преносими компютри за служителите на Хелпдеска с оглед обезпечаване на тяхната дейност. Дейността стартира трето тримесечие на 2022 г. (01.07.2022 - 30.06.2023), Contracted Amount: 11 694.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 5 Разработване и актуализиране на видеоръководства за работа с функционалностите за МВУ на системата: На база настоящия опит с ИСУН най-ефективният начин за предоставяне на информация за работа със системата на потребителите е чрез видео ръководства за работата с нея. Надграждането на системата и създаването на изцяло нови процеси за управление на проектите изисква и своевременното осигуряване на подходящи помощни материали. Въвеждането на визуализация на работните процеси под формата на видео-ръководства води до значителното оптимизиране, като ново измерение при самообучението за работа със системата, както и подпомага значително потребителите, склонни към възприемане на визуална информация, за сметка на такава от текст. Предвид ограничената бройка служители за звеното за техническо съдействие на потребителите и физическата невъзможност за осигуряване на индивидуално обучение на всеки потенциален потребител на системата, наличието на видео-ръководства значително улеснява работата на потребителите и спомога за по-качествената и ефективна работа, тъй като потребителите се запознават предварително визуално с различните части на системата. Дейността стартира трето тримесечие на 2022 (01.04.2022 - 31.03.2023)., Contracted Amount: 388 800.00 , Reported Amount: 383 961.60
  • Activity: Дейност 6 Организиране и провеждане на обучения и семинари: Насърчаването на професионализма в сектора и по-конкретно на лицата, ангажирани пряко във възлагателния процес, има основополагаща роля за успешното изпълнение на Плана. Това може да се постигне чрез създаване на условия за систематизирано и последователно обучение и надграждане на получените знания, които ще доведат до повишаване на ефективността и законосъобразността при възлагането на обществени поръчки. Доколкото възложителите са предимно органи на изпълнителната власт, основна роля в този процес е отредена на Института по публична администрация (ИПА). Въпреки натрупания опит при провеждането на обществени поръчки все още се идентифицират множество слабости на всеки етап от процедурите за обществени поръчки - подготовката, обявяването, избор на критерии и методика за оценка, провеждането, последващото изпълнение, обжалването и отчитането. В доказателство на описаната фактическа обстановка следва да се отбележат извършените анализи по темата от страна на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) и на Агенцията за обществени поръчки за 2020 г., които ясно посочват трудностите, които срещата публичните възложители в сферата на обществените поръчки. Основните слабости се откриват при общини, разпоредителите с държавен бюджет, държавните предприятия или търговските дружества с блокираща квота държавно участие в капитала. Описаните рискови възложители представляват и основна част от бенефициентите и възложителите при изпълнението на ПВУ, като голяма част от тях са позиционирани в ключови сектори със специфични изисквания към обществените поръчки като транспортния, строителния, енергийния и общинския. В тази връзка ключово предизвикателство за ефективното, ефикасното, икономичното и целесъобразно разходване на предвидения по Плана финансов ресурс ще бъде коректното и законосъобразно провеждане на обществени поръчки. Дейността стартира от 01.01.2020 г. (01.01.2020 - 31.12.2022), Contracted Amount: 339 582.40 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 7 Разработване на информационна система за управление и изпълнение на сертифицикационната програма за експертите по обществени поръчки на бенефициентите по ПВУ: Разработване на сертификационна рамка за обучение в сферата на обществените поръчки за изграждане на професионални компетенции на експертите в областта на обществените поръчки, като по този начин ще се постигне минималния стандарт за технически знания и компетенции, които са ключови за намаляването на грешките и нарушенията. Дейността стартира първо тримесечие на 2023 (01.01.2023-31.12.2024), Contracted Amount: 310 705.02 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 8 Разработване на програма и тестове за сертифициране на експерти в сферата на обществените поръчки: ИПА ще разработи сертификационна програма за обученията по обществени поръчки и ще проведе обучения както за служителите с експертни функции в рамките структурата на съответните бенефициенти по ПВУ, така и за тези с ръководни функции. Акцентът ще се постави върху разнообразяване и обогатяване на знанията и опита според нуждите и спецификата на възложителите с оглед да бъде преодоляно неразбиране и неправилно прилагане на законодателството по обществени поръчки от възложителите, което често води до създаване на разнородна практика и налагане на финансови корекции. Описаната сертификационна програма ще има хоризонтален характер за служителите на централната администрация, регионалните, и местни власти, участващи в изпълнението на Плана, като по този начин усилията за по-нататъшното развитие, повишаването на професионализма и укрепване на административния капацитет в областта на обществените поръчки ще преминат на следващо, по-качествено ниво. Дейността стратира през трето тримесечие на 2023 г. (01.07.2023 - 31.12.2024), Contracted Amount: 596 000.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 9 Провеждане на специализирани обучения с КП/СНД, организирани от Координиращото звено, за обмяна на опит, решаване на казуси, практически въпроси, проблеми при изпълнението на инвестициите/проектите, споделяне на добри практики с цел ефективно изпълнение на инвестициите/проектите по ПВУ: Провеждане на специализирани обучения за КП/СНД, организирани от Координиращото звено, за обмяна на опит, решаване на казуси, проблеми при изпълнението на инвестициите/проектите в зависимост от тяхната специфика. Дейностите за мониторинг и контрол, които са необходими за управлението на ПВУ и постигането на неговите цели, ще се извършват от ДНФ в МФ в качеството ѝ на Координиращо звено, като основните сред тях са извършване на плащанията към крайните получатели съгласно сключените споразумения с КП/РМ и извършване на проверки и контролни дейности на КП. ДНФ отговаря и за подготовка и изпращане на пакета документи с искане за плащане към Европейската комисия вкл. изготвяне на декларация за управление и за получаване на средствата от ЕК. За целта ДНФ извършва проверки (документални проверки и/или проверки на място/на мястото на изпълнение на инвестицията) и поддържа в ИС информация за извършения контрол. Дейността стартира през четвърто тримесечие на 2022 (01.10.2022 - 31.12.2025), Contracted Amount: 152 499.99 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 10 Одитната дейност по ПВУ: В съответствие с предвиденото в Част 3 „Контрол и одит“ на ПВУ, Одитната стратегия по ПВУ, в която ще бъдат описани и планирани конкретно одитните дейности по одобрения План, ще бъде одобрена преди изпращането на първото искане за плащане към ЕК и ще бъде предварително съгласувана и консултирана с отговорното одитно звено за МВУ в ЕК. Най-общо към момента одитният подход е следният: - От 2022 г. по ПВУ ежегодно са планирани системни одити и одити на отчетените етапни цели и крайни резултати (audits of cases of support to investments and reforms). Одитните дейности по ПВУ ще се извършват целогодишно и резултатите от тях ще се представят на ЕК в обобщението на одитите, което ще се изготвя два пъти годишно от Одитния орган и ще придружава съответното искане за плащане на България към ЕК. - Oдитната дейност по ПВУ ще се извършва и одитното обобщение ще се подготвя в съответствие с Guidance to Member States for the preparation of the summary of audits under the Recovery and Resilience Facility (27/09/2021). С цел ефективно и ефикасно извършване на одитите по МВУ, се предвижда одитните дейности по планиране, контрол на качеството и докладване да се извършват от мениджмънта на Одитния орган заедно с водещи одитори, които притежават придобит досега опит по ЕСИФ по програми и проекти в областта на околната среда, транспорта, образованието и науката, енергийна ефективност, малки и средни предприятия, дигитализация и т.н. Тези одитори ще участват и в изпълнението на одитните проверки по ПВУ. В допълнение, за да се осъществява плавно изпълнението на одитните ангажименти по ПВУ, без това да повлияе негативно върху одитната дейност по ЕСИФ и другите финансови механизми, е необходимо да се осигури допълнителен ресурс. Предварителната оценка на необходимия допълнителен одитен капацитет за ПВУ е направена от Одитния орган в края на 2020 г. и е обективирана в Годишния одитен план за 2021 г., в Одитните стратегии по съответните оперативни програми и във Функционалния анализ на ИАОСЕС. Дейността стартира през второ тримесечие на 2022 (01.04.2022 - 31.12.2026), Contracted Amount: 2 508 991.00 , Reported Amount: 401 483.82

Participating Organizations

Partners
  • Partner: Executive agency Audit of European Union Funds, Contracted Amount*: 2 508 991.00 , Reported Amount: 401 483.82
  • Partner: Ministry of Finance - National Fund Directorate, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Partner: Institute of Public Administration (IPA), Contracted Amount*: 1 246 287.42 , Reported Amount: 0.00
Contractors
  • Contractor: DZZD "OBEDINENIE DA-SI", Contracted Amount*: 1 519 200.00 , Reported Amount**: 1 519 200.00
  • Contractor: DAVID HOLDING, Contracted Amount*: 383 961.60 , Reported Amount**: 383 961.60
Subcontractors None
Members of the Consortium
  • Member of the Consortium: CIELA NORMA, Contracted Amount*: 443 100.00
  • Member of the Consortium: DAVID HOLDING, Contracted Amount*: 822 900.00

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Update of video guides to cover in full all business processes of the RRP information system, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 36.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 2 Update of video guides to cover in full all business processes of the RRP information system, Measure Unit: Брой, Base Value: 36.00 , Target amount: 72.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 3 Entry into force of the act setting up the Management and Control system for the RRP, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 0.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 4 Final recipients trained to strengthen their procurement capacity, including the one of contracting entities, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 800.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 5 An approved workload analysis for the National Funds Directorate and the Central Coordination Unit, entry into force of the amendments to the structural regulations for the Executive Agency ‘Audit of EU Funds’ and the implementation of respective recommendations, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 0.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 6 Provision of a repository system for monitoring of the implementation of the RRP, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 0.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 7 Final recipients trained to ensure their capacity to implement the RRP, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 350.00 , Reached amount: 0.00

Financial Information

Total Project cost 13 787 318.20 BGN
Grant 13 787 318.20 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 2 574 308.28 BGN
Percentage of EU co-financing 100.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Разработване и актуализиране на видео-ръководства за работа с ИСУН 2020 за целите на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), Estimated Amount: 324 000.00
  • Differentiated position 1: Разработване и актуализиране на видео-ръководства за работа с ИСУН 2020 за целите на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ)
    Contractor: DAVID HOLDING
    Contract total funded value: 383 961.60

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN