Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.025-0079-C01
Project Name Civic participation in the processes of formulation, implementation and monitoring of policies and legislation to increase the leadership competencies of school principals
Beneficiary 177147494 Education Bulgaria 2030 Association
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 10.08.2022
Start Date 10.08.2022
End Date 18.01.2024
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Основната цел на проектното предложение е: Насърчаване на гражданското участие в разработването, прилагането и мониторинга на политики за развитие на лидерските компетентности на училищните директори 

Специфичните цели са следните:
1 (СЦ 1). Партньорско управление с гражданите и бизнеса
2 (СЦ 2). Открито и отговорно управление 

Проектното предложение предвижда изпълнението на 3 основни дейности:
1. Извършването на проучване „Развитие на лидерските компетентности на училищните директори – ключ към качествено образование“.
2. Създаване на препоръки и застъпничество за подобряване на нормативната уредба, свързана с развитието на лидерските компетентности на училищните директори.
3. Провеждане на заключителна конференция „Ефективно училищно лидерство за качествено образование“ с участието на бизнес, граждански и публичен сектор за последващи дейности
за приложение на резултатите на макро ниво.

Основните целеви групи по проекта са:
1.Структури на държавната администрация, в частност МОН 
2.НПО и структури, представляващи училищните директори 
3.Бизнес 
4.Общественост

С изпълнението на проекта ще се създадат нужните условия за удовлетворяване потребностите от проучване на нуждите от квалификация и подкрепа в областта на управлението на училищните директори за развитие на лидерските им компетентности.

В резултат на изпълнението на проекта ще бъдат идведени препоръки за подобряване на законодателството и политиките, касаещи лидерските умения на училищните директори. Препоръките ще бъдат отправени към отговорните институции. Заинтересованите страни от бизнеса, гражданския и публичния сектор ще бъдат ангажирани в подкрепата на препоръките и предложението на следващи стъпки за промени на нормативната уредба.
Activities
  • Activity: Проучване “Развитие на лидерските компетентности на училищните директори - ключ към качествено образование”: Дейността допринася за постигането на специфична цел 1 на проектното предложение: "Партньорско управление с гражданите и бизнеса". Дейността е в основата на постигане на проектната цел, тъй като ще изследва и проучи предизвикателства и възможности пред развитието на лидерския потенциал и компетентности на училищните директори, произтичащи от политиките и нормативната уредба в сферата и по такъв начин допринася за постигане на Цел 1 на процедурата. Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 а). Училищните директори са лидерите, които според проучвания на Световната банка и други авторитетни организации са един от ключовите фактори за качествено образование. Тяхната подготовка, подбор и продължаваща подкрепа към работата и професионалното им развитие са в основата на най-важните процеси за проспериращи училища и училищни общности. От приемането на новия Закон за предучилищно и училищно образование през 2016 г. създадената нормативна уредба в тази сфера не е изследвана целенасочено за конкретни предизвикателства и възможности за подобрения, които подкрепят развитието на лидерски компетентности на директорите. Същевременно динамиката и новите предизвикателства налагат фокус именно върху развитие на компетентни училищни лидери, които могат да управляват процеси, хора, средства и промяна и да развиват училищните общности. Към момента по-скоро политиките наблягат на теоретичната подготовка на директорите, познания на нормативната уредба и добри умения на администратори. Кризата, предизвикана от COVID-19 обаче нагледно ни показа, че ролята на директорите е решаваща и техните умения излизат извън диапазона, заложен от нормативната уредба към момента. Нашето проучване ще изследва доколко нормативната уредба и практиката по прилагането ѝ създават нужните условия за училищните директори да развиват лидерски компетентности и какви са нуждите им от квалификация и подкрепа в областта на управлението. В рамките на проучването ще бъдат реализирани следните две поддейности: Поддейност 1. Проучване и анализ на политики и нормативна уредба, чрез : - Кабинетно проучване на политиките и нормативната уредба, свързана с подбора, подготовката, подкрепата и развитието на компетентности на училищните директори, както и възможностите за развитие на ефективно лидерство чрез продължаваща квалификация - Анализ на възможностите, обученията и наличните инструменти за подкрепа на училищните директори за развитие на ключови лидерски компетентности. Фокус ще бъде поставен върху предлаганите обучения в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти, както и Национална програма “Квалификация” и други съществуващи инструменти и политики Поддейност 2. Теренно проучване на потребностите на училищните директори в държавни и общински училища от квалификация по темата и изследване на случай (Case Study), което да покаже как на практика се реализира „веригата“ на управление в едно училище. Изследването ще послужи за извеждане на препоръки към взимащите политически решения и за иницииране на обществен дебат за промени на нормативната уредба. В допълнение, към резултатите от теренното проучване ще бъдат интегрирани анализа, заключенията и изводите от Поддейност 1, които ще бъдат представени в един общ доклад под формата на онлайн и печатно издание. То ще бъде разпространено сред представителите на целевите групи по проекта и по-специално сред директорите на училища и ще бъде публикувано на страницата на партньорите по проекта и представено по време на заключителната конференция. Целевите групи, към които е насочена дейността са: Структури на държавната администрация, НПО и бизнес, тъй като тези целеви групи имат нужда от целенасочено проучване по темата, чрез което да се идентифицират пропуските и предизвикателствата. Това ще даде основа за конкретни препоръки към политики, които заинтересованите страни ще изготвят в диалог., Contracted Amount: 34 440.00 , Reported Amount: 34 440.00
  • Activity: Създаване на препоръки и застъпничество за подобряване на нормативната уредба, свързана с развитието на лидерските компетентности на училищните директори: Настоящата дейност допринася за постигането на СЦ2 на проектното предложение "Открито и отговорно управление", тъй като ще предложи механизми и добри практики за подобряване на политиките, свързани с приложението на нормативна уредба по отношение на развитието на лидерските компетентности на училищните директори и политиките за подготовка, подбор и подкрепа на директорите чрез съвместни действия между граждански, публичен и частен сектор. Съответно, изпълнението на дейността допринася за постигане на Цел 2 на процедурата.Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 в). Дейността предвижда взаимодействие между заинтересованите страни в работни групи по обсъждане и изготвяне на предложения и становища към Министерство на образованието и науката и ресорните дирекции. Целта на дейността е да се инициира диалог по темата, който да даде резултат по предложенията, формирани на база на нуждите, резултатите от проучването, идентифицираните проблеми и предложени решения. Целта на препоръките е те да адресират конкретни промени в нормативната уредба и да ангажират заинтересованите страни в диалог за тяхното приложение. Дейността предвижда създаване на препоръки и застъпничество за промени в нормативната уредба, уреждаща подбора, подготовката, подкрепата и отговорностите на училищните директори и развитието на лидерските им компетентности. Препоръките ще бъдат идентифицирани на основата на проведеното проучване в Дейност 1, следователно ще бъдат доказателствено базирани на анализираните факти. Препоръките и самото проучване ще бъдат в основата на последващите дейности в рамките на проекта. За целта, ще бъде сформирана работна група от представители на заинтересованите страни (граждански организации, публични институции, бизнеса, училищните директори, училищните общности) - за формулиране на основните точки от съдържанието на становища с препоръки, изведени на база на резултатите от Дейност 1 и адресирани към отговорната институция - МОН, както и за разработване на компетентностен модел в подкрепа на препоръките. Съответно, планира се провеждането на 3 срещи на работната група и формулирането на 2 основни препоръки към МОН, както и ще бъдат проведени работни срещи с ресорните експерти и политически отговорни лица по препоръките за промяна в политиките. Целева група, към която е насочена дейността: Структури на държавната администрация и по-специално - МОН и ресорните дирекции. Чрез изпълнението на дейността ще бъдат преодоляни описаните проблеми и нужди на целевата група, тъй като те ще получат конкретни механизми, изведени на база проучването и формулирани от страна на гражданските организации. Механизмите ще бъдат конкретно насочени към разрешаването на идентифициран в проучването проблем и базирани на нуждите на целевите групи. Това гарантира, че формулираните предложения водят до доказателствено базирани политики., Contracted Amount: 14 968.80 , Reported Amount: 14 968.80
  • Activity: Конференция „Ефективно училищно лидерство за качествено образование“: Дейността допринася за постигането на СЦ1 на проектното предложение: "Партньорско управление с гражданите и бизнеса", като активно ангажира заинтересованите страни в диалог и взаимодействие за подобряване на средата за развитие на лидерски компетентности на директорите и последващи съвместни действия по приложение на препоръки и решения за преодоляване на настоящите предизвикателства. Съответно, дейността има пряко отношение към постигане на Цел 1 на процедурата. Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 д). Дейността предвижда провеждане на събитие - конференция, на което ще бъдат представени резултатите от проекта и дискутирани със заинтересованите страни. Конференцията е заключително събитие по проекта, което ще ангажира заинтересованите страни с резултатите от проекта, приложение на препоръките и следващи стъпки като постави акцент върху лидерската роля на училищния директор и развитие на необходимите компетентности, които ще го подкрепят в развитието на училището и подобряване качеството на образованието. С оглед на пандемията от COVID-19 и новите формати на провеждане на събития, конференцията ще се проведе в хибриден формат - присъствено и с живо онлайн излъчване. Физическото провеждане ще е в гр. София в рамките на един ден. Предвиждаме минимум 20 присъстващи участници на живо. Онлайн излъчването ще е достъпно за аудитория от цялата страна - минимум 30 участници. Събитието ще включи: - Представяне на резултати от проекта - лектор (key note speaker), който ще представи темата за ролята на училищния директор като лидер и мениджър - Панелна дискусия със заинтересовани страни - Дискусия между заинтересованите страни за приложение на препоръките, мултиплициране на резултатите и следващи съвместни действия. По време на събитието ще разпространяваме активно и продуктите от дейностите - доклад, компетентностен модел и др. Целеви групи, към които е насочена дейността: - Структури на държавната администрация – МОН и РУО - НПО – експертни и граждански организации - Бизнес – отговорни компании с ангажимент към образованието и доставчици на квалификационни обучения за директори - Общественост – образователни експерти, родители, учители, директори Събитието цели да представи резултатите от проекта и да провокира конструктивен диалог между заинтересованите страни, пряко ангажирани с темата, които да обсъдят добри практики за взаимодействие и актуализиране на нормативната уредба по темата. Това адресира и значима част от идентифицираните потребности на целевите групи и създава предпоставки за продължаване на диалога по темата., Contracted Amount: 5 400.00 , Reported Amount: 5 400.00

Participating Organizations

Partners
  • Partner: Association for Youth Culture and Contemporary Arts "Radar", Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 13 219.20
Contractors
  • Contractor: CENTRAL 52, Contracted Amount*: 744.00 , Reported Amount**: 744.00
  • Contractor: Stefan, Contracted Amount*: 22 200.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Tri, Contracted Amount*: 4 656.00 , Reported Amount**: 4 656.00
  • Contractor: Siya, Contracted Amount*: 12 240.00 , Reported Amount**: 0.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 2.00 , Reached amount: 2.00
Indicator 3 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 4 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00

Financial Information

Total Project cost 59 193.50 BGN
Grant 59 193.50 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 59 193.50 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Организиране и провеждане на конференция „Ефективно училищно лидерство за качествено образование“, Estimated Amount: 3 880.00
  • Differentiated position 1: Организиране и провеждане на конференция „Ефективно училищно лидерство за качествено образование“
    Contractor: Tri
    Contract total funded value: 4 656.00
Procedure 2 Subject to due process: Подготовка на кафе-пауза за Конференция "Ефективно училищно лидерство за качествено образование", Estimated Amount: 682.57
  • Differentiated position 1: Подготовка на кафе-пауза за Конференция "Ефективно училищно лидерство за качествено образование"
    Contractor: CENTRAL 52
    Contract total funded value: 744.00
Procedure 3 Subject to due process: Проучване и анализ на политики и нормативна уредба, Estimated Amount: 12 240.00
  • Differentiated position 1: Проучване и анализ на политики и нормативна уредба
    Contractor: Siya
    Contract total funded value: 12 240.00
Procedure 4 Subject to due process: Теренно проучване на потребностите на училищните директори в държавни и общински училища от квалификация по темата и изследване на случай (Case Study), Estimated Amount: 22 200.00
  • Differentiated position 1: Теренно проучване на потребностите на училищните директори в държавни и общински училища от квалификация по темата и изследване на случай (Case Study)
    Contractor: Stefan
    Contract total funded value: 22 200.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN