Реинтегриране в образователната система на лица, навършили 16 г., без основно образование, отпаднали от училище или изобщо не посещавали училище, чрез дейности за образователна медиация.: Лицата от целевата група ще бъдат идентифицирани и мотивирани да участват в обучителните курсове в първите два месеца от стартирането на проектните дейности. Тогава ще бъдат формирани и групите за първият етап от обучението. Дейността ще продължи до осемнадесетия месец от проекта, с цел включване на лица, които не идентифицирани или по друга причина не са включени в обученията.
Дейността ще се извършва от ПГМЕ със съдействието на Бюрото по труда град Пирдоп, община Пирдоп и съседните общини. В района на Средногорието няма маргинализирани общности и групи в които няколко поколения са неграмотни и слабограмотни, а лицата с такъв профил живеят в рамките на селищата. Това улеснява идентифицирането им, като много от тях са регистрирани в бюрото по труда и ползват услугите на дирекция "Социално подпомагане". Считаме, че информационна кампания с брошури, флаери, обяви, съобщения в социалните мрежи ще бъде ефективна и ще използваме всички възможни канали за информация. Както беше споменато, ПГМЕ участва в предишните фази на проекта и много от заинтересованите ни търсят и в момента с желание да продължат образованието си. Част от целевата група работят и не са регистринаи в бюрото по труда, не получават и социални помощи, но те са най-заинтересовани от обучения за продължаване на образованието си. За тези лица е необходима по-скоро информационна кампания, а не образователна медиация и за информирането им ще търсим съдействие от работодателите при които ни е известно че работят такива лица. Част от самите работодатели също активни и самите те мотивират работниците си да продължат образованието си. От натрупаният до сега опит сме установили, че самите лица от целевата група много бързо се информират и непосредствено след стартирането на кампанията започват сами да търсят информация и дстават активни.
Проучванията в предпроектната подготовка на предложението показаха заинтересованост към включване в обучителни курсове на слабограмотни лица. Част от целевата група са прекъснали образованието си по обективни причини, като работа на семействата в чужбина, но има и такива, които са отпаднали в резултат на несериозно отношение на родителинте към образованието. Това са предимно млади хора в трудоспособна възраст, търсещи работа и осъзнали необходимостта от образование.
По данни на бюро по труда град Пирдоп, което ослужва седемте общини на Средногорието, регистрираните безработни лица са 14 непритежаващи никакво образование или имат до трети клас от началната степен и 61 лица, завършили начален етап или клас от прогимназиалната степен. Общините нямат регистър на неграмотните лица, но при изпълнението на някои социални дейности събират такива данни. Становището на тези институции е, че над 80% от тях имат желание за включване в обучителни курсове с цел последващо намиране на работа.
От опита ни до момента знаем, че информацията се разпространява и достига много бързо до заинтересованите. Чрез бюрото по труда, социлните работници и служителите на общината ще бъдат информирани част от целевата група, а те от своя страна ще информират други заинтересовани. Поставянето на информационни табели на обществени места и най-вече на информация в социалните мрежи са основните начини на комуникация които ще използваме.
Целевата група към която са насочени дейностите по проекта са малограмонти лица, но за постигане на оптимални резултати е необходимо същите не само да бъдат мотивирани, но и да бадат идентифицирани потребностите им за включване в обучението. Опита ни показва, че част от лицата имат завършен клас или степен, но знанията им не отговарят на притежаваният документ. За да не отпаднат от обученията, на същите ще бъде оказана допълнителна подкрепа чрез консултации и обучителни материали.
Популяризиране сред целевите групи и обществеността.
|
12 752.00
|
15 040.00
|
Провеждане на курсове за ограмотяване и курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование за лица, навършили 16 години.: След идентифициране и изготвяне на списъци на лицата от целевата група се сформират обучителни групи. Броят на обучаемите в една група е от 10 до 15 лица. Всеки желаещ да бъде включен в обучението подава заявление по образец до директора на училището, декларация, че не участва в идентично обучение по проекти и програми, финансирани от ОПНОИР или от друг източник и документ, удостоверяващ завършен клас или степен на образование. Групите се сформират до една седмица преди стартиране на обученията. В случай, че има свободни места в групите, могат да се подават заявления и да бъдат включвани лица до 20 дни след стартиране на обученията за начален етап и до 10 дни за всеки клас от прогимназиален етап. Общият брой на лицата живеещи извън град Пирдоп може да бъде най-много 50% от всички обучаеми, освен в случаите, в които същите използват безплатен транспорт. За обучаеми в курсовете могат да бъдат записвани лица които са подали заявление за участие и декларация, имат навършени 16 години и нямат статут на ученици. В курсовете не могат да бъдат включвани лица, които вече са участвали в подобни обучения и не са допуснати, не са се явили или не са положили успешно изпитите за съответният клас или степен.
Обучението в курсовете по проекта се осъществява по адаптирани учебни планове и учебни програми.
След приключване на обучението в курса по ограмотяване обучаемите се явяват на финален изпит по всеки от изучаваните предмети. Изпитът се провежда под формата на тестове върху учебното съдържание по съответните учебни предмети. Обучаемите получават удостоверение за завършен начален етап или клас от прогимназиалният етап, ако са положили успешно изпитите по всички предмети по учебният план за съответният клас. До изпити се допускат лица, които имат най-малко 80% присъствие в часовете, независимо от причините за отсъствие. Лицата с повече от 20% отсъствия, могат да се явят на изпити за валидиране на компетентности за сътвотният клас.
За срока на проекта се предвижда едно лице да има възможност да се обучава от начален етап до седми клас и да завърши основно образование.
1. Организиране и провеждане на курсове за ограмотяване. В групите от начален етап се включват лица със завършен до трети клас. Предвижда се по проекта да бъдат сформирани три групи за начален етап. Първите две групи ще бъдат сформирани и ще стартират обучение в третият месец на проекта, а третата в дванадесетият месец. Всички лица положили успешно изпитите ще получат удостоверение за завършен начален етап и ще имат право да продължат образованието си в прогимназиален етап. Лицата, които не са се явили на изпитите или не са ги положили успешно ще получат удастоверение за участие в проекта.
2. Организиране и провеждане на курсове за прогимназиален етап. В прогимназиален етап се сформира самостоятелна група за всеки клас, като в нея се записват лица притежаващи завършен предходен клас. По проекта ще бъдат сформирани общо 19 групи. През третият месец ще сартира обучението в една група пети клас, една шести и две групи в седми клас. След приключване на обучението на двете групи от начале етап, лицата, които успешно са положили изпитите и са придобили начална степен на образование ще могат да продължат обучението си и в прогимназиален етап. Лицата, успешно завършили седми клас ще получат удостоверение за завършена основна степен на образование и ще могат да продължат образованието си в първи гимназиален етап и обучение за професионална квалификация.
3. Оценяване и сертифициране на резултатите от курсовете. Всички лица, участвиащи в обучителните курсове и допуснати до изпити могат да се явявят на изпити за завършване на етап или клас от прогимназиалното образование. Курс за ограмотяване и курс за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап се считат за успешно завършени, ако са успешно положени финалните изпити по всички учебни предмети. Изпитите са успешно положени при условие, че оценката на тестовете по всеки един от учебните предмети е най-малко среден (3).
|
227 359.00
|
199 717.50
|
Валидиране на резултати от неформалното обучение и информалното учене (съгласно ЗПУО и Наредба за оценяване): Валидирането на компетентности ще се осъществява при условия и по ред, определен в глава V, раздел III на Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците. Лицата от целевата група ще могат да валидират компетентности за начален етап на образование и за всеки клас от прогимнадзиалния етап. Валидирането ще се осъществява чрез полагане на изпити по учебен план за съответната степен или клас. Организацията и провеждането на изпитите за валидирането ще се осъществява при спазване на чл. 40 – 42 от Наредба № 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците. Изпитите за валидиране ще се провеждат едновременно със сесиите на групите по ограмотяване при същите условия. Лица, които желаят да валидират резултатите си от неформално обучение или информално учене, следва да имат навършени 16 години с изключение на лица, търсещи или получили закрила по Закона за убежището и бежанците, които може да са в задължителна училищна възраст, да нямат статут на ученици, да имат успешно завършен начален етап или предходен клас от прогимназиалния етап на основното образование – при валидиране на клас от прогимназиалния етап на основното образование. Лицата, които желаят да валидират компетентности в рамките на проекта, следва да подадат заявление по образец в училището, като към заявлението се прилага документ за завършен предходен клас или етап. Допускането до явяване на изпити за валидиране на компетентности ще се извършва от комисия, определена със заповед на ръководителя на проекта. Комисията ще изготви списък на допуснатите до изпити за валидиране на компетентности лица. Оценяването на неформално придобитите знания ще бъдат оценявани от комисия, назначена със заповед на ръководителя на проекта. |
5 260.00
|
11 070.00
|
Подпомагане прехода от образование към реализация на пазара на труда.: Изключването от пазара на труда на лицата от целевата група на проекта се дължи най-вече на липсата на образование, което е в пряка зависимост и от социалната и културна среда в която живеят. Получаването на образование е първата стъпка към намирането на подходяща работа. За постигане на устойчивост и трайни резултати в професионалната им реализация първо трябва да се направи оценка и анализ на възможностите на тези лица. Различните дейности ще се изпълняват синхронно и в зависимост от индивидуалните потребности на целевата група.
Информирането за различни и подходящи за целевата група професии, необходимото образовани е за тях, специалности, динамика на пазара на труда в това число търсене и предлагане на работни позиции, е първата стъпка към прехода от образование към професионална реализация.
Всички лица от целевата група имат нужда от консултиране за участие на пазара на труда, избор на подходяща професия, възможни конфликти и грешки, възможности за личностна реализация. Начините за кандидатстване за работа, подготвянето на необходими документи и явяване на интервю за работа, поведение при явяване на интервю и създаване на трудови навици са част от средствата за подпомагана на прехода от обучение към работа.
Проучванията показват, че за 90% от лицата желаещи да се включат в обучителни курсове основната мотивация е намирането на работа и получаване на шофьорска книжка. В тази връзка е важна диагностика за професионални интереси на всяко лице с цел намиране на подходяща работа. Очакваме значителна част от започналите работа да не са удоволетворени от нея, затова предвиждаме проследяване на професионалната им реализация след обучителните курсове, чрез посредничеството на бюрото по труда, срещи с потенциални работодатели и допълнителна подкрепа с цел задържането на лицата на трудовия пазар. |
2 328.00
|
3 400.00
|