Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.009-0207-C02
Project Name "The current Bulgarian legislation and praxis of its application in the field of early childhood development in the context of the" Recommendation of the Council of the EU for high quality systems for education and care in early childhood "
Beneficiary 175459748 Institute for sustainable development of the law
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 04.01.2019
Start Date 04.01.2019
End Date 04.07.2020
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Югозападен (BG41), София-Град (BG411), Столична, гр.София

Description

Brief description
При съществуваща демографска ситуация в България е от особена важност създаването на обективна оценка за състоянието и функционирането на системата за ранно детско развитие. Анализът на действащата нормативна база в контекста на Препоръка на Съвета на ЕК за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст е необходим с оглед промените в обществения живот у нас и ориентирането на националните политики към потребностите на децата. Фокусът на обществото върху създаване на адекватна на рамка за качество на образованието и грижите в ранна детска възраст е отражение на необходимостта от имплементиране на европейските норми и хармонизиране на вътрешната нормативна рамка в сектори здравеопазване, образование и социална политика. Формулираните препоръки към държавната администрация за нуждата от промени в изследваните области на законодателството целят да отразят позицията на гражданското общество.
Реализирането на проектното предложение подпомага дефинирането на политики, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите и повишаване на взаимодействието с държавната администрация при изпълнението им. Националната стратегия за детето дефинира развитието на децата и защитата на техните права като национален приоритет, изискващ концентрация на ресурси, постоянно политическо и обществено внимание и максимална координация на политиките.
Activities
  • Activity: Дейност 1: Разработване на анализ, свързан с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране и изпълнение на политики и законодателство за ранно детско развитие: По тази дейност се предвижда изготвяне на анализ на съществуващата нормативна рамка за ранно детско развитие в България в контекста на европейските норми. Препоръка на Съвета на ЕК за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст като правен инструмент представлява израз на ангажимента на държавите членки за прилагане на мерките, набелязани в текста, и дава по-солидна политическа основа за промени.Препоръката е насочена и към родители, институции и организации, включително социални партньори и организации на гражданското общество Рамката за качество има за цел не само да определи минимални стандарти, но и да насърчи държавите членки да предоставят висококачествени услуги. Тя е инструмент за управление, чиято цел е да даде насоки за разработването и поддържането на системи за образование и грижи в ранна детска възраст, основани на добри практики в държавите — членки на ЕС. Дефинирани са 5 области за прилагане на рамката: достъпност, работна сила, учебна програма, мониторинг и оценка, управление и финансиране. В България съществува хоризонтално взаимодействие между трите ключови сектора - здравен, образователен и социален. Извършването на дейностите се осъществява в детски ясли, детски градини и предоставяни социални услуги в общността. Това обуславя необходимостта от анализ за съответствие не само с европейските норми, но и за отстраняване на противоречия в секторното законодателство. Обект на анализ ще бъдат: 1. Нормативна рамка в сферата на здравеопазването: -Законът за здравето -Законът за лечебните заведения -Медицинският стандарт „Педиатрия“ -Наредба №15 от 2005 г. за имунизациите в България 2. Нормативна рамка в сферата на образованието: -Закон за предучилищното и училищното образование - Ранното детско развитие е регламентирано в ЗПУО в Раздел III, чл. 5 и чл. 6 -Държавния образователен стандарт за предучилищно образование - Наредба № 10 от 19.12.2017 г. -Държавният образователен стандарт за приобщаващо образование - Наредба за приобщаващото образование от 2016 г. -Наредба № 8 от 11.08.2016 г. за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование -Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование -Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015-2020) -Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020) -Националната стратегия за учене през целия живот (2014-2020) 3. Нормативна рамка в социалната сфера -Законът за закрила на детето -Законът за социално подпомагане -Законът за семейни помощи за деца -Закона за защита от домашно насилие -Наредбата за критериите и стандартите за социални услуги за деца -Националната стратегия за детето -Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Р България“ -Националната стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване За изготвянето на доклада ще бъдат проведени следната поредица от правни действия: 1. Изследване на действащата нормативна уредба в контекста на Препоръката на Съвета на ЕС за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст. 2. Съпоставяне на отделните нормативни актове и извличане на детайлната уредба на предмета, подлежащ на изследване; установяване на празноти в законодателството, неефективно прилагане на определени правни режими, както и липсата на правна уредба за определени въпроси, свързани с предмета на изследване. 3. Правен анализ на действащото законодателство в сферата на изследване. 4. Изготвяне на доклад, в който да бъдат обективирани констатациите, изводите и обобщенията от извършения правен анализ Дейността е насочена към проблемите на следните целеви групи - общественост, административни структури на изпълнителната власт, държавни органи, създадени с нормативен акт, бизнес, НПО. Тази дейност попада в група 1 от дефинираните в Насоките., Contracted Amount: 41 000.00 , Reported Amount: 44 226.00
  • Activity: Дейност 2. Изготвяне на оценка на действащото българско законодателство, формулиране на предложения за изменение на нормативната уредба и отправяне на препоръки, към държавната администрация: Основната цел на дейността е посветена на подобряването на нормативната уредба в областта на ранното детско развитие. Участващите организации считат за най-уместно това да се се случи, чрез осигуряването на външна експертиза, която да бъде ангажирана с установяването на празноти в законодателството, неефективно прилагане на определен правен режим, както и липсата на правна уредба за определени въпроси. В този смисъл с изпълнението на дейността ще бъде възможно да бъдат открити слабости на сега действащата нормативната уредба в областта на ранното детско развитие – които се дължат на различни фактори – нови потребности и изисквания на целевите групи, недостатъчно добре формирана актуалната нормативна уредба, нереализирани възможности за нейното усъвършенстване и др.. Подобряването на нормативната уредба в областта на ранното детско развитие ще бъде възможно, тъй като препоръките, които ще бъдат изготвени и отправени след това ще позволят на отговорните за провеждането на политики в областта на ранното детско развитие институции да инициират действия, които да доведат до усъвършенстване на на нормативната уредба в областта на ранното детско развитие. Предвижда се елемент на изготвената оценка да е документ, в който на основата на обективираните констатации, изводи и обобщения от извършения правен анализ, да бъдат формулирани препоръки до админиситрацията и предложения за изменение на нормативната уредба в съответствие с разпоредбите на Препоръката на Съвета на ЕС за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст. Стратегическата част на документа включва формулирани препоръки към държавната администрация за нуждата от промени в изследваните области на законодателството съгласно силата на нормативните актове в тяхната йерархия. Изготвянето на доклада с оценка, отправянето на препоръки до администрацията и предложения за изменение на нормативната уредба включва извършването на следните последователни действия: 1. Запознаване с анализа на действащото законодателство в контекста на „Препоръка на Съвета на EС за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст“. 2. Оценка на необходимостта от изменение и допълнение на текстовете в действащите нормативни актове в контекста на Препоръката на Съвета на ЕС; 3. Формулиране на предложения за изменение и допълнение на нормативната уредба съобразно анализираната проблематика. 4. Изготвяне на стратегическата част на документа с формулирани препоръки към държавната администрация за нуждата от промени в изследваните области на законодателството съгласно силата на нормативните актове и тяхната йерархия. 5. Изготвяне на предложение за нормативни текстове. Дейността е насочена към проблемите на следните целеви групи - общественост, административни структури на изпълнителната власт, държавни органи, създадени с нормативен акт, бизнес, НПО. Тази дейност попада в група 1 от дефинираните в Насоките., Contracted Amount: 23 000.00 , Reported Amount: 24 818.40
  • Activity: Дейност 3: Разработване на механизми, инструментариум и методика за граждански мониторинг върху действията и политиките, провеждани от държавата в областта на ранното детско развитие и осъществяване на граждански мониторинг чрез провеждане на изследване за практическото им приложение в детски заведения от различен тип.: Дейността предвижда провеждане на изследване чрез предварително разработен инструментариум за проверка на практика на съответствието с въведените политики и стандарти за качество. За реализирането й се предвижда разработване на практически инструментариум (програма и методика, извършване на изследване, набиране на първична информация, обработка на информацията, огласяване на данните от анализите, както и на окончателните резултати) за изследване в областта на ранното детско развитие с цел разкриване и анализиране на детерминантите на процесите и явленията, разкриване и анализ на съществуващи взаимовръзки. Чрез създадената методика и използване на емпиричните методи на наблюдение и документален метод се предвижда теренно проучване в детски ясли и детски градини. Наблюдението се провежда с цел регистрация на първична информация относно целенасоченото възприятие на определени явления и процеси от обективната действителност в реално време и пространство в съответствие с програмата на изследването. Чрез извършване на предвиденото изследване по изготвената в резултата на изпълнение на тази дейност конкретна методика се постига целта за извършване на мониторинг на съществуващите и действащи политики и стандарти. Като обект на проучване са набелязани 20 детски заведения в 5 населени места – в гр. София и гр. Пловдив, два по-малки общински центъра и две селски общини. Заложеният обем предвижда изследването да обхване по 3 бр. детски ясли и детски градини в София и Пловдив и по 1 бр. от двата вида заведения в по-малките общински центрове и в селските общини. Подборката включва обекти от различни квартали с различен социален статус с цел по-голяма представителност на проучването. Предвижда се включване в изследването на частни детски заведения, както с цел обхващане на целева група "Бизнес", така и като база за съпоставяне на изпълнението на политики и нормативи. Проведените проучвания в реална среда ще позволят формулирането на изводи за необходимостта от промяна на стандартите, регулаторната база и нормативната рамка. В резултат от изследването екипът от експерти, ангажирани с него, генерира доклад за фактическото състояние и препоръки за хармонизиране на националната нормативна база с европейските рамки и насоки. Заложено е докладът да бъде публикуван онлайн, което го прави публично достъпен. Целевите групи, които тази дейност дефинира, са обществеността, структури на държавната администрация, общини, НПО, бизнес и професионалистите, ангажирани в системата на детските ясли и детските градини. Различните структури на държавната администрация имат интерес от хармонизация на законодателството, както на национално, така и та европейско ниво. Обектът на проекта изисква хоризонтално взаимодействие и междуведомствен подход за увеличаване на капацитета на администрацията за формулиране и изпълнение на политики, подкрепен със съответното финансиране. Проблем за администрацията е липсата на обща регулаторна рамка, позволяваща изпълнение на функции без ясно разделяне на периметъра на въздействие. В прерогативите на общините е създаването и поддържането на детски заведения и предоставянето на социални услуги в общността. В България съществуват множество НПО, чийто фокус са правата и защитата на детските интереси, личностното развитие и извършване на дейности за обществено осъзнаване на факта, че децата са капитал за функциониране на модерно и развито гражданско общество. Специалистите, работещи в детски заведения и социални услуги, имат интерес от издигане на професионалния авторитет на лицата, заети в сферата на образованието и грижите в ранна детска възраст и достойно заплащане. С повишаване на качеството и чрез установяване на професионални стандарти и нормативи всички целеви групи могат да удовлетворят нуждите си и да генерират ползи. Тази дейност попада в група 2 от дефинираните в Насоките., Contracted Amount: 10 741.98 , Reported Amount: 12 034.07
  • Activity: Дейност 4 Осъществяване на съвместни дейности между НПО, администрациите и СИП за реализация на публични политики и законодателство в областта на ранното детско развитие, законодателство и управление, чрез провеждане на уърк шоп : Под образование и грижи в ранна детска възраст в Препоръката се разбира всяка регулирана мярка, чрез която се предоставят образование и грижи за деца от раждането до задължителната възраст за започване на начално училище, независимо от обстановката, финансирането, работното време или съдържанието на програмата, като се включват дневните грижи в център или в семейна среда; услугите по предоставяне на грижи, които са субсидирани с публични или частни средства; детската градина и предучилищното образование. Извършването на дейностите в тази област в България се осъществява в детски ясли, детски градини, социални услуги в общността. Детските ясли са организационно обособени структури към системата на МЗ, в които медицински и други специалисти осъществяват отглеждане, възпитание и обучение на деца от тримесечна до тригодишна възраст. Детските ясли се създават с цел подпомагане на семействата при отглеждане на деца до тригодишна възраст и за осигуряване на тяхното нормално физическо и психическо развитие. Яслени групи могат да се откриват и в целодневни и седмични детски градини, като организацията на работа в тях не се различава от тази на постоянните ясли. Детската градина е институция в системата на предучилищното и училищното образование, в която се отглеждат, възпитават, социализират и обучават деца от 2- 3 годишна възраст до постъпването им в I-ви клас. В детските градини работят помощник-възпитатели, чиято основна роля е да подпомагат възпитателите, работещи пряко с децата и семействата. Те обикновено притежават по-ниска квалификация от възпитателите и няма никакви изисквания за тяхната професионална подготовка. Една рамка за качество може да бъде ефективна съставна част от доброто управление в образованието и грижите в ранна детска възраст. По мнение на експерти и според неотдавнашен преглед на политиките, държавите, които разработват и прилагат рамки за качество, имат по- всеобхватен и по-последователен подход към реформите. Тясната връзка с трудовите, здравните и социалните политики несъмнено би била предимство, тъй като може да допринесе за по-ефективното преразпределение на ресурсите чрез насочване на допълнителни средства към групи и квартали в неравностойно положение. В този контекст проектното предложение предвижда провеждане на уъркшоп - семинар за разкриване на нови перспективи и надграждане квалификацията на служители на администрацията и дефинираните целеви групи. Въз основа на резултатите от Дейност 1 и Дейност 2 и изготвените доклади участниците в семинара ще се запознаят с направените констатации, предложенията за промяна в политиките, насоките за повишаване на качеството и препоръките за промяна в действащото законодателство Целеви групи: Експерти от МОН, МЗ и АСП; представители на общини (засилва се ролята на общините в предоставянето и управлението на социални услуги); представители на предоставящите социални услуги; представители на учителските синдикати. Тази дейност попада в група 3 от дефинираните в Насоките - Съвместни действия между администрации, НПО и СИП за реализация на публични политики и законодателство., Contracted Amount: 2 899.20 , Reported Amount: 3 742.85
  • Activity: Дейност 5 Провеждане на кръгла маса : Основната цел на дейността е да повишаване на обществената осведоменост и насърчаване координацията между неправителствения сектор, бизнеса, други представители на гражданското общество и държавната администрация в процесите на реализацията на публични политики, законодателство и управление. Дейността предвижда провеждане на кръгла маса, на които да бъдат обсъдени направените по Дейност 1 и Дейност 2 анализи и оценки и резултатите от изследвания чрез изработения инструментариум за мониторинг по Дейност 3. Участието на НПО в процеса на формиране на политики и на вземане на решения, е условие за открито, отговорно и ефективно управление. Гражданите следва да разпознават в провежданите политики и вземаните решения реализирането на собствените си интереси, да съществуват механизми, чрез които тези интереси да бъдат поставени в центъра на политическия процес и решения формите на включване на гражданите и НПО при формирането на публични политики и приемането на закони. В европейската рамка за качество на образованието фокусът се измества от количество - с цел подобряване на баланса между професионалния и личния живот към качество - насърчаване на образователните успехи и социалното приобщаване чрез предоставяне на качествени услуги. Това налага както разработване на нови политики, така и активно участие на гражданското общество при формулирането им. На кръглата маса се предвижда провеждане на дискусии по представянето на резултатите от изготвения анализ на нормативната рамка за ранно детско развитие в България в контекста на европейските норми. В края на мероприятието ще бъдат дискутирани представените предложения за изменения на нормативни актове. Дейността е насочена към проблемите на следните целеви групи - общественост, административни структури на изпълнителната власт, държавни органи, създадени с нормативен акт, бизнес, НПО. Отговорностите на партньорите за изпълнение на дейността са разделени както следва: Фондация "Институт за устойчиво развитие на правото" осигурява логистиката за провеждане на мероприятието. Фондация "За нашите деца" поема ангажимент за командироването на чужди служители за участие в кръглата маса. Тази дейност попада в група 4 от дефинираните в Насоките за кандидатстване., Contracted Amount: 3 960.00 , Reported Amount: 3 830.98

Participating Organizations

Partners
  • Partner: „FOR OUR CHILDREN” FOUNDATION, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 6 035.92
Contractors
  • Contractor: EURO PROJECTS Ltd, Contracted Amount*: 81 878.00 , Reported Amount**: 40 950.00
  • Contractor: Intelday Solutions, Contracted Amount*: 7 579.20 , Reported Amount**: 6 895.20
  • Contractor: Centre for Public Procurement, Projects and Analysis Ltd., Contracted Amount*: 45 960.00 , Reported Amount**: 22 980.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 3 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 3.00 , Reached amount: 3.00
Indicator 4 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 7.00 , Reached amount: 16.00

Financial Information

Total Project cost 86 809.93 BGN
Grant 86 809.93 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 86 809.93 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: „Анализ на съществуващата нормативна рамка за ранно детско развитие в България в контекста на европейските норми и формулиране на предложения за изменение на нормативната уредба“ в 2 обособени позиции , Estimated Amount: 64 000.00
  • Differentiated position 1: Обособена позиция 1: Анализ на съществуващата нормативна рамка за ранно детско развитие в България в контекста на европейските норми.
    Contractor: EURO PROJECTS Ltd
    Contract total funded value: 40 928.00
  • Differentiated position 2: Обособена позиция 2: Изготвяне на доклад и формулиране на предложения за изменение на нормативната уредба, отправяне на 4 бр. препоръки към държавната администрация
    Contractor: Centre for Public Procurement, Projects and Analysis Ltd.
    Contract total funded value: 22 980.00
Procedure 2 Subject to due process: „Анализ на съществуващата нормативна уредба за ранно детско развитие в България в контекста на европейските норми и формулиране на предложения за изменение на нормативната уредба“ в 2 обособени позиции, Estimated Amount: 64 000.00
  • Differentiated position 1: Обособена позиция 1: Анализ на действащото българско законодателство в сферата на ранното детско развитие в контекста на Препоръката на Съвета за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст.
    Contractor: EURO PROJECTS Ltd
    Contract total funded value: 40 950.00
  • Differentiated position 2: Обособена позиция 2: 2. Изготвяне на доклад и формулиране на предложения за изменение на нормативната уредба, отправяне на 4 бр. препоръки към държавната администрация.
    Contractor: Centre for Public Procurement, Projects and Analysis Ltd.
    Contract total funded value: 22 980.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN