Identification

UMIS Number BG05M2OP001-2.014-0001-C03
Project Name Support for the dual training system
Beneficiary 000695114 Ministry of Education and Science
Funding ESF ==> Science and Education for Smart Growth
Date of the Contract/Order 03.02.2020
Start Date 03.02.2020
End Date 31.10.2023
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant In execution (starting date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Изпълнението на проект "Подкрепа за дуалната система на обучение" ще спомогне за повишаване на съответствието на професионалното образование и обучение с пазара на труда и ще създаде възможности за повишаване на квалификацията на бъдещата работна сила по професии, ключови за икономиката на страната. Изпълнението на планираните дейности ще спомогне за развитието на дуалната система на обучение и ще даде възможност за тясна обвързаност между образователната система и реалните потребности на пазара на труда. Проектът ще предостави на работодателите възможност да наемат квалифицирани кадри с подходяща професионална подготовка и опит, придобити по време на обучението в реална работна среда. Тези дейности ще улеснят прехода от образование към устойчива заетост.
Проектът ще подкрепи действия за повишаване привлекателността на дуалната система на обучение сред учениците и родителите, както и повишаване на информираността в предприятията. На учениците от първи гимназиален етап ще се осигурява подкрепа за участие в дуалната форма на обучение чрез включването им в "пробно стажуване" в партниращото предприятие. Част от дейностите са насочени към подобряване на компетентностите на учителите и преподавателите по професионална подготовка, и придобиване на педагогически и методически умения на наставниците от предприятията-партньори. По този начин се обхващат в цялостен план различни компоненти, свързани с качеството на професионалното образование, включително учебно съдържание, образователна среда в училищата, добре подготвени и мотивирани педагогически специалисти. Създаването на условия за осигуряване на допълнителна финансова подкрепа за учениците по време на образователния процес ще намали социалния фактор като причина за тяхното отпадане от училище, а това е много важна национална политика, която ще бъде подкрепена чрез проекта. Проектът предвижда организиране и провеждане на информационни кампании, допринасящи за популяризиране и развитие на дуалната система на обучение.
Activities
  • Activity: Дейности в подкрепа на училищата, осигуряващи дуална система на обучение: Изпълнението на дейност 1 е насочено към подпомагане на училищата при въвеждането на дуалната система на обучение. Чрез тази дейност се осигурява възможност за взаимодействие на училището с бизнеса и улесняване достъпа до пазара на труда. 1.1. Обучения за повишаване на квалификацията и компетентностите на учителите и на преподавателите по професионална подготовка, включително теоретично и практическо обучение - Във връзка с динамичното развитие на техниката и технологиите, за осигуряване на качествено професионално образование и обучение се предвиждат обучения на учителите по професионална подготовка свързано с придобиване на знания по нова техника и технологии по съответните професионални направления за училището с цел адаптиране на обучението в училище към нуждите на индустрията от квалифицирани кадри по професии, ключови за икономиката на страната. Обученията ще включват теоретично обучение по новостите в производството и практическо обучение в предприятията-партньори с цел прилагането на теоретичните знания на работните места при конкретен работодател, свързани с използваната техника и технологии. Всяка учебна година в периода на изпълнение на проекта за всеки учител по професионална подготовка от училищата, включени в дейностите по проекта, ще се организират обучения за начални и надграждащи знания, умения и компетентности за реализиране на качествено дуално професионално обучение. - С оглед засилване на връзката между училището и работодателя в дуалната система на обучение и новата роля на учителите в този процес, се предвижда и обучение на учители-методици, които осъществяват връзката между работодателя, наставника и обучаващата институция, като подпомагат и методическата работа на учителите по професионална подготовка и наставниците. За учителите-методици се предвижда обучение по необходимите за учителите по професионална подготовка компетентности, както и по специфични проблеми на педагогическата, дидактическата и методическата работа с учители и наставници. 1.2. Закупуване на оборудване и материали за целите на дуалното обучение, вкл. работни и предпазни облекла и лични предпазни средства за целите на дуалното обучение; В рамките на дейността на всяко училище в годината на включването му в проекта ще се предоставят средства за закупуване на инструменти и оборудване, симулационни системи, приложни софтуерни продукти, консумативи, като в сумата се включват и необходимите средства за инсталиране на оборудването, обучение за работа с него и др. Работни и предпазни облекла и лични предпазни средства, необходими за провеждането на учебната практика в училището, с цел подготовка за преминаване към практическо обучение в реална работна среда ще бъдат закупени за всеки ученик от първи гимназиален етап, включен в дуална форма на обучение, като целта е учениците да придобият знания и умения при употребата му, с цел по-лесно адаптиране към осъществяването на дуалното обучение във втория гимназиален етап. 1.3. Разработване/закупуване на учебни помагала и материали за специфична професионална подготовка и ключови компетентности на ниво училище. В рамките на дейността на всяко училище в годината на включването му в проекта ще се предоставят средства за всяко професионално направление, по което се провежда дуална форма на обучение за разработване на учебни помагала и пособия, материали, софтуерни програми, програми за практика в реална работна среда за конкретната специалност, литература за обучение по професията (като напр. речници, справочници и др.), продукти и други, които са необходими за изпълнението на целите на проекта и ще допринесат за постигане на по-голяма ефективност и ефикасност на придобитите знания и умения от учениците в дуалната система на обучение., Contracted Amount: 12 643 640.50 , Reported Amount: 7 474 737.78
  • Activity: Дейности в подкрепа на образователната система: Дейността включва разработване на учебни планове, учебни програми, национални изпитни програми за дуална система на обучение, инструменти за оценка и помощни и методически материали на национално ниво. Целта на дейността е да се разработят и актуализират учебни планове, учебни програми и национални изпитни програми за дуална система за обучение, които да са в съответствие с държавните образователни стандарти за придобиване на квалификации по професии, които да бъдат максимално адаптивни и резултатни, с оглед улесняване на прехода от училище към пазара на труда и превръщането на обучението чрез работа (дуалната система на обучение) в атрактивна възможност за професионална реализация. Съдържанието на учебните програми трябва да е насочено към придобиване на професионални умения, необходими за директно включване на завършилите в условията на работната среда във фирмите. Целта на дейността е улеснен преход от системата на професионалното образование към реалните работни места във фирмите. Създаване на инструментариум за отчитане на качеството на преподаване въз основа на придобитите знания, умения и компетентности от учениците и тяхната адаптивност към условията на пазара на труда. Инструментариумът за оценяване на работното място ще оцени пригодността на определено работно място за постигане на заложените в държавния образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията единици и резултати от ученето. Такъв инструментариум не е разработван на национално ниво до момента и той следва да включва: - за VIII клас – анкети, въпросници за определяне на нагласата и очакванията на учениците, родителите и работодателите от дуалната система на обучение; - за IX клас – въпросници за начални впечатления и отношение на учениците към работната среда, работния процес, трудовата дисциплина и др. в предприятията-партньори; - за X клас – тестове, определящи желанието на учениците за включване в реалния трудов процес; - за XI клас – тестове и въпросници с практико-приложни задачи за оценка на вече формираните нагласи за обучение чрез работа (дуална форма на обучение) и качеството на преподаване; - за XII клас – анкети и въпросници за оценка от учениците на качеството на преподаване по време на обучението чрез работа (дуална система на обучение), на степента на удовлетвореност на ученика от избора на дуалната форма на обучение и готовността му за взимане на решение за развитие на трудовата кариера; - за оценка на работното място – инструменти за определяне на съответствието на предлаганите работни места от работодатели-партньори в дуалната система на обучение с изискванията, определени в ДОС за придобиване на професионална квалификация по определена професия; - разработване на указания за прилагане на инструментариума., Contracted Amount: 2 400 400.00 , Reported Amount: 1 551 086.27
  • Activity: Дейности в подкрепа на учениците, участващи в дуална система на обучение: Целта на тази дейност е учениците да имат възможност да придобият допълнителни знания и умения по специалността, по която се извършва обучението им чрез работа и по този начин да се подготвят за преминаване в следващия гимназиален етап. 3.1. Предоставяне на подкрепа за ученици от първи гимназиален етап в дуална система на обучение, посредством участия в „пробно стажуване“ в партниращо предприятие. Подкрепата ще се предоставя на учениците от първи гимназиален етап. Часовете за „пробното стажуване“ са допълнителни и са извън учебните часове от учебния план. Те могат да се провеждат след задължителните учебни часове от седмичната програма, в събота и неделя, както и през ваканциите. Организацията се прави от училището с план-график, съгласуван с фирмата партньор. В план-графика за всеки ученик, който желае да участва в „пробно стажуване“ се планират до две "пробни стажувания" за учебна година, всяко от които е в рамките на един ден. За една учебна година ученикът получава само 1 стипендия за „пробно стажуване“, независимо от броя на дните, в които реално е проведено „пробното стажуване“. Всеки ученик участвал в „пробно стажуване“ получава сертификат/удостоверение. Предвижда се провеждане на пробно стажуване на учениците в първи гимназиален етап (VIII, IX и X клас) с цел запознаване с реалните работни условия в предприятията партньори за мотивиране и предоставяне на възможност за избор на работодател за обучение чрез работа. Един ученик може да премине "пробно стажуване" и през трите учебни години на VIII, IX и X клас. Предварителното опознаване между ученици и работодатели ще допринесе за извършване на по-ефективен подбор и от страна на партниращите предприятия. За всеки ученик за всяко "пробно стажуване" училището ще направи застраховка. 3.2. Провеждане на допълнителни занимания по чужд език/или професионална подготовка за ученици, които се обучават в X-ти клас на първи гимназиален етап. За ученици, които се обучават в X-ти клас на първи гимназиален етап се предоставя подкрепа посредством провеждане на допълнителни занимания по чужд език и/или професионална подготовка. Целта е учениците да имат възможност да придобият допълнителни знания и умения по чужд език и/или професионална подготовка и по този начин да се подготвят за участие в дуалната система на обучение, както и да отговарят на изискванията на пазара на труда с оглед на бъдещата им реализация. Провеждането на допълнителни занимания по чужд език и/или професионална подготовка за ученици, които се обучават в X-ти клас на първи гимназиален етап се планира да бъдат извършени от педагогически специалисти с подходяща квалификация и професионален опит. Часовете, в които ще се провеждат допълнителните занимания по чужд език и/или професионална подготовка, следва да бъдат допълнителни и извън учебната програма за обучение на ученика и се провеждат след задължителните учебни часове от седмичната програма, в събота и неделя, както и през ваканциите. Всеки ученик, успешно завършил допълнителните занимания по чужд език и/или професионална подготовка, следва да получи сертификат/удостоверение за проведеното обучение. Разходите за допълнителни занимания по чужд език/или професионална подготовка са планирани съгласно Стандартната таблица на разходите за единица продукт., Contracted Amount: 1 137 390.00 , Reported Amount: 997 876.37
  • Activity: Дейности в подкрепа на работодателите: 4.1. Обучения на наставници в педагогически и методически умения. Практическото обучение в реална работна среда при работодател се провежда в предприятието под ръководството на наставник, определен от работодателя, с който училището има сключено споразумение за партньорство за осъществяване на дуална система на обучение. С цел осигуряване на по-високо качество на обучението в реална работна среда на учениците от дуалната форма на обучение е необходимо да бъдат повишени методическите и педагогически умения на наставниците в предприятията, с което да се гарантира ефективността на практическото обучение на учениците. Наставниците от предприятията следва да отговарят на изискванията на чл. 17а, ал. 2 от Закона за професионалното образование и обучение. Обучението на наставниците се провежда от партниращото училище. Възможността за провеждане на обучения в партниращите училища следва да бъде предварително заложена в споразумението за партньорство между предприятието и училището, участващо в проекта. Разходите за обучения на наставници са планирани съгласно Стандартната таблица, като в бюджета на проекта е заложена индикативна стойност от 706 наставника, които за периода на изпълнение на проекта ще преминат най-малко 1 обучение на година. Броят на наставниците е определен на база на броя на учениците, които ще се включат в обучение чрез работа ((X клас 750 ученика*2 г.)+(IX клас 2 030 ученика*1 г.)) разделен на максималния брой обучавани - 5, за които един наставник отговаря. 4.2. Осигуряване на наставници за провеждане на дуалната система на обучение в предприятията. С цел подпомагане процеса за мотивиране на работници и служители от предприятията-партньори с професионална квалификация и доказан професионален опит да се включат като наставници в обучение чрез работа на ученици. За пряката работа с учениците, обучавани в предприятието в реална работна среда, наставниците получават възнаграждение. Изискванията за определяне на наставници са уредени в Закона за професионалното образование и обучение и Наредба № 1 от 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа. При провеждане на обучение чрез работа един наставник отговаря за не повече от петима обучавани. Разходите са планирани съгласно Стандартната таблица на разходите за единица продукт. 4.3. Информационни кампании за информиране относно нормативните изисквания за предприятията при участие в дуалната система на обучение сред представители на предприятия. Конкретният бенефициент съвместно с асоциираните партньори – национално представителни организации на работодателите и на работниците и служителите, във връзка с осъществяване на дейността ще проведат по шест регионални информационни кампании за всяка година от изпълнението на проекта. Запознаването на работодателите с нормативните актове за условията и реда за организирането и провеждането на обучението чрез работа е с цел популяризиране на дуалната система на обучение и привличане на нови работодатели-партньори. Асоциираните партньори ще информират своите членове по места за провеждане на информационните кампании, програмата, графика, участниците и др. Представителите на асоциираните партньори ще споделят проблеми и идеи за преодоляването им, както и добри практики по прилагане на нормативната уредба. По време на информационните кампании ще бъдат включени представители на бизнеса на регионално ниво и представители на училища за създаване на нови партньорства за реализиране на обучение чрез работа. Целта е информиране на работодателите за предимствата на дуалната система на обучение и популяризирането й. Работодателите в зависимост от конкретните условия и успеваемостта на учениците могат да ги мотивират за избор на първо работно място в предприятието, в което провеждат обучението си чрез работа. Дейността ще се организира на регионален принцип с участието на представители от регионалният бизнес, членове на асоциираните партньори, работодатели включени в информационната система на МИ и други работодатели. , Contracted Amount: 2 619 886.64 , Reported Amount: 2 906 514.30
  • Activity: Дейности в подкрепа на родителите: За ефективното прилагане на дуалната система на обучение е много важно активното участие на родителите и връзката им с училището и работодателя. Популяризирането на дуалната система на обучение сред родителите за предимствата, ползите и възможностите за реализация на завършващите на пазара на труда от обучението чрез работа би довело до насочване и подкрепа на децата им за тяхното ориентиране и решение за избор на професия и на училища. Дейността включва работа със заинтересованите страни за подобряване на връзката "ученик – училище – родител - работодател" и популяризиране на дуалната система на обучение. Дейността ще се изпълнява чрез: - организиране и провеждане на учебни борси и изложения на областно ниво за представяне на училища, въвели дуална система за обучение и предприятия, които участват или биха искали да участват в дуалната система на обучение; дни на отворените врати, дни на професиите и др. - организиране и провеждане на образователно-индустриални съвети, или подобни формати по места за обсъждане на нуждите и възможностите за разширяване обхвата на дуалната система на обучение; - провеждане на информационни кампании и др. събития за популяризиране на дуалната система на обучение и насърчаване на сътрудничеството между заинтересованите страни за увеличаване броя на учениците, записани в дуална система на обучение, в т.ч. популяризиране чрез национални медии; - разработване на информационни материали и др., насочени към родители на ученици, които предстои да постъпят в първи гимназиален етап. В рамките на дейността се планира провеждане на 1 информационна кампания на ниво район на планиране, т.е. по 6 информационни кампании за всяка година от изпълнението на проекта. Всяка кампания ще бъде проведена в рамките на до 3 дни. В рамките на дейността се цели популяризирането и представяне постиженията на учениците обучавани в дуална система на обучение пред родители и обществеността и органите на местната власт. Организирането на учебни борси, дни на отворените врати, дни на професията ще се организират допълнително и на областно ниво от училищата съвместно с РУО и предприятията-партньори., Contracted Amount: 2 438 351.19 , Reported Amount: 933 784.34

Participating Organizations

Partners
  • Partner: SDRUZHENIE "KNSB", Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Partner: SDRUZHENIE "BTPP", Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Partner: ASSOCIATION FOR ECONOMIC INITIATIVE, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Partner: SDRUZHENIE "BALGARSKA STOPANSKA KAMARA-SAYUZ NA BALGARSKIYA BIZNES", Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Partner: KONFEDERATSIYA NA TRUDA "PODKREPA", Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Partner: SDRUZHENIE "KRIB THE VOICE OF BULGARIAN BUSINESS", Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Partner: Bulgarian Ingustrial Capital Association /BICA/, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
Contractors
  • Contractor: Vectra travel , Contracted Amount*: 3 095 158.88 , Reported Amount**: 563 603.83
  • Contractor: DMI DEVELOPMENT LTD, Contracted Amount*: 2 544 452.20 , Reported Amount**: 466 336.49
  • Contractor: CIELA-BKO DZZD, Contracted Amount*: 210 000.00 , Reported Amount**: 210 000.00
  • Contractor: BULGARIAN NATIONAL TELEVISION, Contracted Amount*: 99 895.20 , Reported Amount**: 99 895.20
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Дял на учениците в гимназиалния етап на образование, обучаващи се в професионални гимназии от включените в дейности по ОПНОИР, Measure Unit: %, Base Value: 51.50 , Target amount: 55.50 , Reached amount: 4.00
Indicator 2 Ученици включени в дуална система на обучение, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 9 800.00 , Reached amount: 10 727.00
Indicator 3 Брой професионални гимназии/училищата с паралелки за професионална подготовка, въвели дуална система на обучение, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 147.00 , Reached amount: 169.00
Indicator 4 Дял на учениците от включените в дейности по операцията, които в рамките на 6 месеца след завършване на втори гимназиален етап имат работа, включително в качеството им на самостоятелно заети лица, Measure Unit: %, Base Value: 0.00 , Target amount: 68.00 , Reached amount: 60.00
Indicator 5 Дял на учениците във втори гимназиален етап, сключили договор с работодател за практическо обучение в реална работна среда от включени в дейности по операцията, Measure Unit: %, Base Value: 0.00 , Target amount: 80.00 , Reached amount: 80.00

Financial Information

Total Project cost 18 425 618.58 BGN
Grant 18 425 618.58 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 15 884 056.28 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

Reason % of financial
correction
Financial corrections amounts1,2 Contract
Grant Self-financing Total
Нарушения в документацията за обществени поръчки 5.00 154 757.94 0.00 154 757.94 "Вектра травел" ООД

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Дейности по информация и комуникация на проекта, Estimated Amount: 89 552.17
  • Differentiated position 1: Излъчване на рекламни материали в програмата на БНТ 1 с цел повишаване информираността по проект BG05M2OP001-2.014-0001 ПДСО
    Contractor: BULGARIAN NATIONAL TELEVISION
    Contract total funded value: 99 895.20
Procedure 2 Subject to due process: Закупуване на оборудване и материали за целите на дуалното обучение., Estimated Amount: 26 462.42
Procedure 3 Subject to due process: Закупуване на работни и предпазни облекла и лични предпазни средства за целите на дуалното обучение., Estimated Amount: 16 883.84
Procedure 4 Subject to due process: Застраховка на учениците за провеждане на пробни стажувания., Estimated Amount: 460.48
Procedure 5 Subject to due process: Предоставяне на специализирани счетоводни услуги на Министерството на образованието и науката в качеството му на бенефициент по проекти, финансирани със средства по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020 г. и Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г., Estimated Amount: 180 000.00
Procedure 6 Subject to due process: Разработване и закупуване на учебни помагала и материали за специфична професионална подготовка и ключови компетентности на ниво училище, Estimated Amount: 33 000.00
Procedure 7 Subject to due process: Разработване на инструментариум за оценка на качеството на преподаване и оценяване на работното място, Estimated Amount: 340 000.00
  • Differentiated position 1: Разработване на инструментариум за оценка на качеството на преподаване в дуалната система на обучение и за оценяване на работното място
    Contractor: CIELA-BKO DZZD
    Contract total funded value: 210 000.00
Procedure 8 Subject to due process: Редизайн и поддръжка на софтуерна платформа за групиране на данни за целите на управление и отчитане на проект BG05M2OP001-2.014-0001 „Подкрепа за дуалната система на обучение“, Estimated Amount: 34 640.00
Procedure 9 Subject to due process: Услуги по осигуряване на логистика и организационно-техническа подготовка за провеждане на събития по проекта, Estimated Amount: 2 120 376.83
  • Differentiated position 1: Услуги по осигуряване на логистика и организационно-техническа подготовка за провеждане на събития, свързани с дейностите по проект BG05M2OP001-2.014-0001 ,,Подкрепа за дуалната система на обучение“
    Contractor: DMI DEVELOPMENT LTD
    Contract total funded value: 2 544 452.20
Procedure 10 Subject to due process: Услуги по осигуряване на логистика и организационно-техническа подготовка за провеждане на събития по проекта, Estimated Amount: 3 095 158.88
  • Differentiated position 1: Услуги по осигуряване на логистика и организационно-техническа подготовка за провеждане на събития, свързани с изпълнението на дейностите на Министерството на образованието и науката и на проекти и програми, по които е бенефициент
    Contractor: Vectra travel
    Contract total funded value: 3 095 158.88

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN