Identification

UMIS Number BG05SFPR002-1.004-0488-C01
Project Name Adapted work environment in Selebra Ltd.
Beneficiary 106585953 Selebra Ltd.
Funding ESF+ ==> Human Resources Development 2021-2027
Date of the Contract/Order 11.11.2024
Start Date 01.12.2024
End Date 01.02.2026
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant In execution (starting date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Северозападен (BG31), Враца (BG313), Бяла Слатина, гр.Бяла Слатина

Description

Brief description
Настоящото проектно предложение е насочено към подобряване на работната среда чрез осигуряване на добри и безопасни условия на труд на служителите на Селебра ЕООД в гр. Бяла Слатина, както и подобряване на екологичната устойчивост на предприятието и намаляване на негативните екологични въздействия от работата на организацията. Целевата група по проекта са 206 служители на фирмата, наети на трудов договор. За постигането на заложените цели са предвидени следните дейности:
1) Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятието. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.
2) Осигуряване на колективни предпазни средства - подобряване на параметрите на микроклимата в работната среда чрез закупуване на климатици, подобряване на осветеността на работните места, закупуване на ергономични работни столове с цел подобряване ергономичността при работа, както и закупуване на устройства за вакуумно и мокро почистване с цел ограничаване на вторичното прахово замърсяване.
Заложените дейности и резултатите от тях са в унисон с поставените цели на проектното предложение и процедура "Адаптирана работна среда".
Activities
  • Activity: Дейност 1 Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.: Селебра ЕООД е предприятие, което допринася за изграждането на устойчива бъдеща икономика, като взема предвид не само своите бизнес цели, но и широката си обществена отговорност и влияние върху околната среда. Компанията осъзнава влиянието на текстилната индустрия върху околната среда, поради което се стреми да минимизира ефекта от своята дейност чрез използването на качествени материали, при минимален отпадък, редуциране на влаганите първични и вторични ресурси, както и инвестиции в оборудване, оптимизиращо производството и водещо до подобряване на енергийната и ресурсна ефективност. Чрез изпълнението на настоящата дейност и внедряването на „зелени“ модели на организация на труд се предвижда да се надгради постигнатото до момента. Целта на дейността е да се подпомогне Селебра ЕООД при прехода към климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа посредством разработване и въвеждане в предприятието на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на дейността и конкретните работни места. Дейността ще включва следните четири етапа, които ще се реализират в посочената логическа последователност: 1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики. 1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. 1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието. 1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. Целева група при изпълнение на дейността ще бъдат 206 заети на трудов договор към момента на кандидатстване лица в предприятието в гр. Бяла Слатина (административен и производствен персонал), а самото изпълнение ще бъде възложено на външен изпълнител. Целевата група включва административен, производствен и технически персонал. Етапите за изпълнение на дейността са следните: Етап 1: Избор на изпълнител – от 1 до 3 м. вкл. Етап 2: Изпълнение на дейността от страна на изпълнителя - преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики, разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места, разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието разработване на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели – от 4 до 8 м. вкл. Етап 3: Въвеждане и прилагане на разработените и утвърдени „зелени модели“ и зелени карти, вкл. обучение на персонала - от 9 до 14 м. вкл. Считаме, че за прилагането на разработените „зелени модели“ и зелени карти е необходимо активно участие и от страна на предприятието. Поради факта, че към момента на кандидатстване не е известно какви ще бъдат предвидените мерки за прилагане на „Зелени модели“, предвиждаме прилагане на разработените и утвърдени „зелени модели“ и зелени карти от 6 месеца, тъй като е възможно да ни бъдат предписани мерки, които отнемат по-дълъг срок за имплементиране., Contracted Amount: 20 000.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 4 „Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд“: Целта на дейността е осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд, подобряване професионалния и здравния статус на персонала чрез осигуряване на някои средства за колективна защита в Селебра ЕООД. Производството на предприятието е разположено в гр. Бяла Слатина като е обособено в една основна и две спомагателни сгради. Сградите са стари, строени са през 70-те години като по тях са правени някои реновации. В момента един от проблемите в предприятието е свързан с микроклимата в производствените помещения и някои от офисните помещения. Предприятието разполага с климатици, които обаче са много стари (на повече от 15 години) и не могат ефективно да климатизират помещенията. Това води до влошаване на микроклимата както през лятото, така и през зимата на много от работните места. Направените замервания от акредитиран орган в работните помещения през студения сезон са в диапазона 17.5 – 18.9°C за различните работни места, което е под нормата или на границата на нормата при лек физически труд. През лятото ситуацията е по-тежка, тъй като част от работните места са свързани с използването на парогенератори и гладачни маси, което в най-горещите месеци повишава допълнително температурата, а климатиците не могат да охладят ефективно помещенията. В много от помещенията има много прозорци, през които през лятото влиза слънце и повишава допълнително температурата. През последното лято имаше продължителни тежки горещини, при което температурата на някои от работните места достигаше често максимално граничната стойност от 28 градуса, а в някои случаи я превишаваше. Подобни температури са предпоставка за по-лесна умора и се отразяват негативно на цялостния тонус и здравословен статус на служителите. В тази ситуация трябваше да се прави реорганизация на работния процес, да се прекъсва смяната, да се работи с различно работно време (когато температурите са по-нормални), да се пускат работниците в принудителни почивки, а това се отрази негативно на самите служители и респективно, на самото предприятие. Поради описаните проблеми и рискове, ръководството планира закупуването на колективни предпазни средства за подобряване на микроклимата (климатици), с които да се постигне оптимална температура в работното помещение. За да се постигнат оптимални температури в проблемните работни помещения, са необходими 38 бр. климатици от различен тип и с различен капацитет, съгласно приложените оферти. Броят, разположението на климатиците, както и типовете климатици са определени въз основа на получени оферти след посещение на компетентни лица на място в предприятието, които са отчели всички фактори на работната среда, включително изложението на помещенията, броя работещи в тях, източниците на топлина и др. 32 от предвидените за закупуване климатици са сплит климатици (всеки с 1 вътрешно и 1 външно тяло), а 6 от тях са колонни климатици, свободностоящи. Климатиците не стават част от друга система или от сградата и съгласно изискванията на програмата се третират като оборудване в настоящото проектно предложение. Предвижда се следното разположение на предвидените за закупуване климатици: 1. Шивашка зала 1ва и 6та бригада (398м2)–40 служители, работещи там–4бр. климатик 24000 BTU и 2бр. климатик 12000 BTU. 2. Шивашка зала 2ра бригада (142м2)–20 служители–1бр. климатик 24000 BTU. 3. Шивашка зала 3та бригада (185 м2)–20 служители–2бр. климатик 24000 BTU и 1 бр. от климатик 9000 BTU 4. Шивашка зала 4та бригада (142м2)–20 служители–3бр. климатик 24000 BTU 5. Шивашка зала 5та и 7ма бригада (261м2)–40 служители–4 бр. от климатик 24000 BTU Поради липса на достатъчно място, детайлното описание на настоящата дейност рподължава и е разделено в три отделни полета. Начинът на изпълнение и резултатите касаят цялата дейност 4 и всички предвидени колективни предпазни средства., Contracted Amount: 226 639.47 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 4 „Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд“ (продължение - част 2): 6. Довършителен участък (252м2)–22 служители–1 бр. климатик 24000 BTU, 3 бр. климатик колонен тип и 3 бр. климатик 34 000 BTU–това е най-критичното място по отношение на микроклимата, тъй като тук се осъществява гладенето, а то е източник на голямо количество допълнително генерирана топлина. 7. Кроялен участък (750м2)–17 служители–3 бр. климатик колонен тип 8. Помещение технически и качествен контрол и опаковка (250м2)–15 служители–5 бр. климатик 24 000 BTU 9. 6 бр. офиси със следните размери: 28,7 м2, 36,6 м2, 20 м2, 19,95 м2, 20 м2, 24 м2–за всяко помещение по 1 климатик 12 000 BTU – в офисните помещения работят общо 12 служители на различни административни и ръководни длъжности. Очаква се в резултат на закупуването на новите климатици работната среда за описаните 206 служители, работещи в помещенията да се подобри значително и микроклиматът да е в установените норми както през летните, така и през зимните месеци. Друг текущ проблем е осветеността на работните места. Осветеността е важен фактор за работата на служителите със следните длъжности: Машинен оператор шиене на облекла (103 служители), крояч текстил (21 служители), машинен оператор преса за гладене (22 служители), контрольор качество (7 служители) - общо 153 служители. При извършване на служебните си задължения служителите на изброените позиции трябва да имат много добра видимост и осветеност към детайлите на платовете/облеклата, тъй като работата им изисква да се взират продължително време в конкретни детайли, а при недобра осветеност това напряга очите и води до преуморяването им, а оттам може да доведе и други усложнения и заболявания. Друг риск при недостатъчна осветеност е механично нараняване при шивачите или изгаряне при гладачите. Изкуственото осветление в помещенията е адекватно и достатъчно силно за помещението, но таваните са високи, светлината се разпръсква и наличната изкуствената светлина се оказва недостатъчна за нормално извършване на служебните задължения на служителите, заети на изброените длъжности (общо 153 работника). Последното замерване на осветеността от акредитирана лаборатория за съответните работни места показва определени несъответствия спрямо установените норми. Поради тази причина във връзка с подобряване на осветеността на работните места в рамките на проекта се предвижда да се осигурят колективни средства за защита чрез осигуряване на допълнителни мобилни лампи с възможност за насочване, които да се поставят на всяко работно място за съответните длъжности с цел предпазване на зрението на служителите и предотвратяване на рискове от механични наранявания. Тази мярка е предписана и в приложената програма за минимизиране на риска. Осигуряването на локални лампи ще доведе до възможност за по-бърза и лесна концентрация на работниците, ще сведе до минимум създаването на сенки при работа, а това ще доведе до намаляване на напрежението в очите и оттам - до намаляване на цялостната умора. При последната инспекция на работните столове на служителите (на длъжности Машинен оператор шиене на облекла, крояч текстил, контрольор качество, технолог облекло) бе установено, че работните им столове са амортизирани, голяма част са повредени и като цяло не притежават или са загубили своята ергономичност и не са подходящи за ежедневна работа в продължителна седяща поза. Това създава риск от схващания, изкривявания и други проблеми, свързани с опорно-двигателния апарат, тъй като работата на тези служители изисква продължително седене на стол в конкретна поза. Поради тази причина се предвижда закупуването на нови ергономични работни столове за служителите на посочените длъжности, които са общо 145 работника (Машинен оператор шиене на облекла - 103 човека, крояч текстил - 21 човека, контрольор качество - 7 човека, технолог облекло - 14 човека). , Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 4 „Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд“ (продължение - част 3): Новите столове ще позволят правилното устройване на работното място в съответствие с анатомичните размери на служителите, което ще предотврати неправилни и принудителни пози. Столовете ще имат подходящи размери и устройство, което да позволява приспособяване на размерите им в съответствие с антропометричните данни на работника и характера на извършваната работа. Осигуряването на ергономични столове ще има положителен ефект върху здравословния статус на служителите, ще предотврати рисковете от схващания и проблеми с опорно-двигателния апарат, както и ще доведе до намаляване на цялостната умора на организма. Във всички помещения в предприятието, където се работи с платове, се образува вторично прахово замърсяване от текстила и влакната. Това е особено осезаемо в кроялния участък, който е с площ 750м2, а в него от кроячите (общо 21 бр.) работят 17 служители. При обработката си, включваща разстилане, кроене, шиене и др. платовете отделят прах и микроскопични фибри във въздуха, чието вдишване създава риск за служителите от респираторни проблеми. За да не се допуска наслояването им по подовете и последващото им разпръскване във въздуха при движение, се предвижда закупуването на колективни предпазни средства срещу вторична запрашеност, а именно 4 бр. прахосмукачки за вакуумно и мокро почистване и 1 бр. машина за вакуумно и мокро почистване. Предвижда се машината да се ползва приоритетно в кроялния цех, а прахосмукачките в шивашките помещения, където работят 7-те бригади (общо 5 зали), както следва: 1. Шивашка зала 1ва и 6та бригада (398м2)–40 служители, работещи там 2. Шивашка зала 2ра бригада (142м2)–20 служители 3. Шивашка зала 3та бригада (185 м2)–20 служители 4. Шивашка зала 4та бригада (142м2)–20 служители 5. Шивашка зала 5та и 7ма бригада (261м2)–40 служители Предвидените за закупуване машини ще елиминират запрашаването, а това ще направи средата и въздуха в производството по-здравословни и ще елиминира риска от респираторни проблеми за 157 служители, ангажирани в описаните помещения. Селебра ЕООД е един от най-големите работодатели в гр. Бяла Слатина. Районът е беден, набирането на служители е трудно, а един от главните фактори за задържането им на работа и създаването на устойчиви работни места, е осигуряването на оптимални и здравословни условия на работа, при които те да се чувстват добре. Осигуряването на изброените колективни предпазни средства има за цел именно да допринесе за това и да подобри здравния статус на служителите. Всички планирани за закупуване колективни предпазни средства се базират на предписания, извършени в приложена към проектното предложение програма за минимизиране на риска в предприятието. Етапите на изпълнение на дейността са следните: - Подготовка, провеждане на процедура за избор на изпълнител с публична покана за закупуване на предвиденото оборудване и сключване на договор с класирания на 1во място кандидат – от 1 до 5 м. вкл.; - Закупуване, доставка и монтаж на климатиците, закупуване и доставка на столове, лампи и прахосмукачки – от 6 до 9 м. вкл., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: RUEN MASCHINARY LTD, Contracted Amount*: 8 874.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: DEITA LTD, Contracted Amount*: 7 500.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Antares Bulgaria Ltd, Contracted Amount*: 18 850.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: OMI-BULGARIA OOD, Contracted Amount*: 19 900.00 , Reported Amount**: 0.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Employed, incl. self-employed, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 206.00 , Reached amount: 0.00

Financial Information

Total Project cost 271 303.42 BGN
Grant 271 303.42 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 0.00 BGN
Percentage of EU co-financing 83.81 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Закупуване и доставка на средства за колективна защита, свързани с подобряване на условията на труд по обособени позиции, а именно: Обособена позиция 1: Закупуване и доставка на лампи – 153 бр. Обособена позиция 2: Закупуване и доставка на ергономични работни столове – 145 бр., Estimated Amount: 41 535.65
  • Differentiated position 1: Обособена позиция 1: Закупуване и доставка на лампи – 153 бр.
    Contractor: RUEN MASCHINARY LTD
    Contract total funded value: 8 874.00
  • Differentiated position 2: Обособена позиция 2: Закупуване и доставка на ергономични работни столове – 145 бр.
    Contractor:
    Contract total funded value:
Procedure 2 Subject to due process: Закупуване и доставка на средства за колективна защита, свързани с подобряване на условията на труд по обособени позиции, а именно: Обособена позиция 1: Закупуване и доставка на прахосмукачки – 4 бр. Обособена позиция 2: Закупуване и доставка на машина за вакуумно и мокро почистване – 1 бр. , Estimated Amount: 7 896.20
  • Differentiated position 1: Обособена позиция 1: Закупуване и доставка на прахосмукачки – 4 бр.
    Contractor:
    Contract total funded value:
  • Differentiated position 2: Обособена позиция 2: Закупуване и доставка на машина за вакуумно и мокро почистване – 1 бр.
    Contractor:
    Contract total funded value:
Procedure 3 Subject to due process: Закупуване и доставка на средства за колективна защита, свързани с подобряване на условията на труд, а именно: Закупуване и доставка на ергономични работни столове – 145 бр., Estimated Amount: 32 432.15
  • Differentiated position 1: Закупуване и доставка на средства за колективна защита, свързани с подобряване на условията на труд, а именно: Закупуване и доставка на ергономични работни столове – 145 бр.
    Contractor: Antares Bulgaria Ltd
    Contract total funded value: 18 850.00
Procedure 4 Subject to due process: Извършване на услуга по Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд., Estimated Amount: 20 000.00
  • Differentiated position 1: Извършване на услуга по Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.
    Contractor: OMI-BULGARIA OOD
    Contract total funded value: 19 900.00
Procedure 5 Subject to due process: Осигуряване на средства за колективна защита, свързани с подобряване на условията на труд по обособени позиции, а именно: Обособена позиция 1: Закупуване, доставка и монтаж на климатици – 18 бр. Обособена позиция 2: Закупуване, доставка и монтаж на климатици – 20 бр. , Estimated Amount: 177 207.62
  • Differentiated position 1: Обособена позиция 1: Закупуване, доставка и монтаж на климатици – 18 бр.
    Contractor:
    Contract total funded value:
  • Differentiated position 2: Обособена позиция 2: Закупуване, доставка и монтаж на климатици – 20 бр.
    Contractor:
    Contract total funded value:

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN