Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.019-0002-C03
Project Name "Improvement of the specialized knowledge and skills of officials of territorial structures of the Archives State Agency in the domain of archival methodology and practice"
Beneficiary 000697600 Archives State Agency, Council of Ministers
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 28.05.2020
Start Date 28.05.2020
End Date 05.04.2022
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Развиването на професионалната компетентност на служителите на Държавна агенция „Архиви” (ДАА) и подобряването на ефективността на тяхната работа е от ключово значение за дейността на институцията за управление на документите с историческо значение, част от културното наследство на нацията, включително за предоставянето на по-качествени услуги за потребителите на архивна информация. Изпълнението на тази стратегическа цел включва и ангажирането на гъвкави инструменти за осигуряване на трансфер на знания и умения до възможно най-голям кръг от служители, чрез алтернативи на формалното обучение в държавната администрация. Предвид на последното, проектното предложение включва ангажиране на инструмента „менторство” като част от съвременните тенденции в областта на ученето и развитието, съответно в практиките по управление на човешките ресурси. Чрез използването на този инструмент се цели да се даде фокус върху професионалното утвърждаване на служителите от 27-те териториални поделения на ДАА, в състава на 6-те регионални дирекции, като членове на екипа, както и установяване на задълбочена дългогодишна връзка за подпомагане между ментор и обучаван, ориентиране и насочване на обучаваните съобразно развитията в областта на архивната методика и практика. 
Фундаментална основа за разработването на проекта са констатациите от проведеното през 2018 г. мотивационно проучване на персонала на ДАА, в което се изтъква липсата на специализирано обучение за служителите на ДАА, както и последващият анализ на нуждите от специализирано обучение, изготвен през същата година. Също така, в подготвения през 2019 г. Доклад от извършената самооценка в процеса на внедряване на модела CAF в ДАА, беше констатирана необходимост от развитие на специализираните умения на служителите, от придобиване на нови знания и обмен на добри практики с практическа насоченост, включително с фокус върху териториалните поделения.
Activities
  • Activity: Дейност 1: Организиране и провеждане на обучение на тема „Архивите в контекста на съвременната еволюция на ИКТ“: За подобряване на специализирания капацитет на служителите на ДАА в областта на технологичните изисквания при реализирането на съвременните електронни документални издания, в контекста на съвременната еволюция на ИКТ- Третата платформа на ИКТ, с навлизане на облачните технологии, включително и с оглед изпълнението на нови функции на агенцията, свързани с въвеждането на електронното архивиране и все по-голямото търсене на архивни документи в дигитален формат, се идентифицира значителна необходимост от провеждане на обучение, насочено към тази проблематика. Обект на обучението ще бъдат въпросите, свързани с технологичните изисквания при реализирането на съвременните електронни документални издания в условията на цифровото общество, както и влиянието на информационните технологии и комуникации върху формирането, опазването и използването на публичните архивни ресурси в условията на електронното управление на международно и национално равнище. Тематичните акценти в рамките на обучението са насочени към: дигитализацията на архивните ресурси, включително създаването на селектирани тематични дигитални колекции, формирани на базата на ясни критерии и принципи за подбор, описание и класификация на документната информация; дигитализиране на съществуващата „печатна изворова база“ на историческата наука. С оглед осигуряване на устойчивост, по време на обучението ще бъдат разгледано и начертано бъдещо прилагане на годишен инструмент за споделяне на добри практики в кръга на проблематиката, от типа на провеждане на тематични тиймбилдинги, бенчмаркинг и др., което ще залегне в годишните планове на ДАА за изпълнение на средносрочната Стратегия в периода 2016-2020 г., както и за следващия петгодишен период. Целевата група на обучението се състои от общо 33 служители от териториалните поделения на ДАА - 27 бр. началници на отдели „Държавен архив“ в 27-те областни града и 6 бр. директори на дирекции „Регионален държавен архив”. Изборът на целевата група е направен въз основа на необходимостта от осигуряване на специфични знания и умения, пряко свързани с функциите на структурните звена– регионалните държавни архиви, регламентирани в чл. 18, чл. 24 и чл. 25 от ЗНАФ, както и в чл. 21-22 от Устройствения правилник на ДАА. Съгласно чл. 25 от ЗНАФ, „Архивите по чл. 21–24 осъществяват: 1. (доп.–ДВ, бр. 17 от 2019 г.) подбор, комплектуване и обработване на документи включително на лични данни; 2. научно-методическо ръководство и контрол на организацията на работата с документите, тяхното опазване и използване в учрежденските архиви на държавните и общинските институции и опазването на документите в деловодните служби; 3. експертна помощ при изработването на номенклатури на делата и ведомствени списъци на документи със срокове за съхранение в държавните и общинските институции; 4. регистриране, водене на отчет на документите и поддържане на съответната част от Регистъра на Националния архивен фонд; 5. създаване на научно-справочен апарат към съхраняваните документи и поддържане на съответната част от автоматизираната информационна система на архивите; 6. осигуряване на достъп и предоставяне на документите за използване; 7. опазване, реставриране, консервиране и създаване на застрахователен фонд на документите.“ Един от резултатите на обучението е на следваща фаза от проекта - дейност 4, обучените служители да предават своите знания и умения на служители на ДАА - експерти от териториалните поделения, включително за адресиране практическите аспекти от работата по формирането, опазването и използването на публичните архивни ресурси, както и дейностите, свързани с е-архив и електронно архивиране. Провеждането на обучението ще допринесе за изграждането на мрежа за контакт и обмен на опит между служителите, ще стимулира професионалното им развитие чрез обогатяване на специализираните им познания, което спомага за подобряване на провежданата от ДАА политика в областта на архивното дело., Contracted Amount: 28 462.97 , Reported Amount: 33 667.96
  • Activity: Организиране и провеждане на обучение на тема „Използване на методическия инструментариум на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество”: За усъвършенстване на знанията и квалификацията на служителите на ДАА в областта на принципите и методите на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество, включително и с оглед изпълнението на нови функции на агенцията, свързани с въвеждането на електронното архивиране, се идентифицира значителна необходимост от провеждане на обучение, насочено към тази проблематика. Обект на обучението ще бъдат въпросите, свързани с приложението на принципите на специалните исторически дисциплини в архивните процеси и дейности, включително спецификата на терминологичната система на т. нар. компютърна архивистика. Тематичните акценти в рамките на обучението са насочени към: представяне на теоретичните и приложните проблеми, свързани с изучаването на носителите на информация (във всичките им форми) и на методите за техния критичен анализ и експертиза на ценността им; необходимост от използването на нови методи за извороведска оценка на достоверността на информацията в цифрова среда; анализ на текстове с помощта на ИКТ и изкуствен интелект. На базата на чуждестранния опит и на опита на български институции, ще бъдат разгледани и нови форми на работа с учащите се, с акцент върху образователните програми на университетите и училищата. С оглед осигуряване на устойчивост, по време на обучението ще бъде разгледано и начертано бъдещо прилагане на годишен инструмент за споделяне на добри практики в кръга на проблематиката, от типа на провеждане на тематични тиймбилдинги, бенчмаркинг и др., което ще залегне в годишните планове на ДАА за изпълнение на средносрочната Стратегия в периода 2016-2020 г., както и за следващия петгодишен период. Целевата група на обучението се състои от общо 87 служители от териториалните поделения на ДАА – 27 бр. началници на отдели „Държавен архив“ в 27 областни града и 6 бр. директори на регионални архиви, както и по двама експерти от 27-те отдели „Държавен архив“. Изборът на целевата група е направен въз основа на необходимостта от осигуряване на специфични знания и умения, пряко свързани с функциите на структурните звена– регионалните държавни архиви, регламентирани в чл. 18, чл. 24 и чл. 25 от ЗНАФ, както и в чл. 21-22 от Устройствения правилник на ДАА. Съгласно чл. 25 от ЗНАФ, „Архивите по чл. 21–24 осъществяват: 1. (доп.–ДВ, бр. 17 от 2019 г.) подбор, комплектуване и обработване на документи включително на лични данни; 2. научно-методическо ръководство и контрол на организацията на работата с документите, тяхното опазване и използване в учрежденските архиви на държавните и общинските институции и опазването на документите в деловодните служби; 3. експертна помощ при изработването на номенклатури на делата и ведомствени списъци на документи със срокове за съхранение в държавните и общинските институции; 4. регистриране, водене на отчет на документите и поддържане на съответната част от Регистъра на Националния архивен фонд; 5. създаване на научно-справочен апарат към съхраняваните документи и поддържане на съответната част от автоматизираната информационна система на архивите; 6. осигуряване на достъп и предоставяне на документите за използване; 7. опазване, реставриране, консервиране и създаване на застрахователен фонд на документите.“. Един от резултатите на обучението е на следваща фаза от проекта- дейност 4, обучените служители да предават своите знания и умения на служители на ДАА - експерти от териториалните поделения, включително за адресиране не теоретичните и практическите аспекти, свързани с принципите и методите на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество, както и дейностите, свързани с компютърната архивистика. В тази дейност, целевата група е разширена със служители на експертно ниво, предвид на практическата насоченост на проблематиката на обучението и работата с фондообразуватели на местно ниво. , Contracted Amount: 64 223.26 , Reported Amount: 48 622.50
  • Activity: Дейност 3: Организиране и провеждане на обучение на тема „Научни и практически изисквания за опазване на документите в архивите, с използване на съвременни практики и методи за консервация и реставрация на архивни документи” : За подобряване на специализирания капацитет в областта на консервацията и реставрацията на архивни документи, с използване на съвременни практики и методи, се идентифицира необходимост от провеждане на обучение за експерти-реставратори от териториалните поделения на ДАА, насочено към тази проблематика. Обект на обучението ще бъдат въпросите, свързани с планиране и реализиране на програмите за консервация на архивните колекции, основни методи и материали използвани при реставрация на фотографии, реставрация на документи и книги върху пергамент, основни практики и методи на реставрация на архивни документи в реставрационната лаборатория на Главния държавен архив на Бавария, Федерална република Германия. В международен план, архивните институции са изправени пред редица предизвикателства във връзка с прилагането на методите и техниките за реставрация и консервация на архивни документи, тъй като тези архивни процеси изискват значителни финансови средства, голям времеви ресурс, с оглед на обема на застрашените и засегнати документи, които подлежат на реставрация и консервация. Важно е да се отбележи, че всеки един архивен документ е уникален, което предопределя и необходимостта от индивидуален подход по отношение на реставрацията на всеки един обект. Предвид на това, тематичните акценти в рамките на обучението са насочени към: профилактиката, и по-специално „задържане” повреждането на архивни материали върху хартиена основа, стандартите на опазването; консервацията и реставрацията на движими културни ценности с важно историческо и/или национално значение; съхранението, идентификацията и адекватната реставрацията на фотографии; основните методи, прилагани при реставрацията на документи и кодекси, изписани върху пергамент; фундаментални етапи на реставрация на хартиеното тяло, техника на зашиване и реставрация на оригинална кожена подвързия. С оглед осигуряване на устойчивост, по време на обучението ще бъдат разгледано и начертано бъдещо прилагане на годишен инструмент за споделяне на добри практики в кръга на проблематиката, от типа на провеждане на тематични тиймбилдинги, бенчмаркинг и др., което ще залегне в годишните планове на ДАА за изпълнение на средносрочната Стратегия в периода 2016-2020 г., както и за следващия петгодишен период. Целевата група на обучението се състои от 5 служители-реставратори от териториалните поделения на ДАА, с експертни функции. Изборът на целевата група е направен въз основа на необходимостта от осигуряване на специфични знания и умения, пряко свързани с функциите на структурните звена– регионалните държавни архиви, регламентирани в чл. 18, чл. 24 и чл. 25 от ЗНАФ, както и в чл. 21-22 от Устройствения правилник на ДАА. Съгласно чл. 25 от ЗНАФ, „Архивите по чл. 21–24 осъществяват: „… 7. опазване, реставриране, консервиране и създаване на застрахователен фонд на документите.“. Тематиката на специализираното обучение по дейност 1 е в пряка връзка с функциите и задачите на избраните целеви групи. Цел на обучението е да бъде проведено обучение от две части - теоретична и практическа (практическо упражнение на терен), което ще даде възможност за усвояване на практически знания, свързани с методите за консервация и реставрация на архивни документи. Провеждането на обучението ще допринесе за изграждането на мрежа за контакт и обмен на опит между служителите, ще стимулира професионалното им развитие чрез обогатяване на специализираните им познания и практическите умения, което спомага за подобряване на провежданата от ДАА политика в областта на архивното дело. , Contracted Amount: 30 111.41 , Reported Amount: 27 034.28
  • Activity: Дейност 4: Организиране и провеждане на обучение за трансфер на знания по темите от дейност 1 и 2 – „Менторска програма „Направляващи бъдещето””: С цел осигуряване на условия за включване на максимален брой служители от териториалните поделения в провежданите обучения, обект на обучението по тази дейност ще бъде трансфер на знания и умения, придобити от целевите групи по дейност 1 и дейност 2, към идентифицираната целева група в рамките на предвижданото обучение. Това ще бъде реализирано на място в 27-те държавни архива, посредством провеждане на обучение в присъствена форма от вече обучените служители, на ръководно ниво, от съответния архив по дейности 1 и 2 (огледално обучение), в присъствието на съответния регионален директор, чрез ангажиране на инструмента „менторство” - провеждане на Менторска програма „Направляващи бъдещето”, на база на темите от дейности 1 и 2. Изпълнението на Менторската програма включва използване на книжка „Ръководство за добри практики”. В рамките на обучението ще бъдат обхванати теми от проблематиката на дейност 1 и дейност 2. Целевата група на обучението се състои от 36 служители от териториалните поделения на ДАА, с експертни функции, които не са в обхвата на целевите групи по дейност 1 и дейност 2. Изборът на целевата група е направен въз основа на необходимостта от осигуряване на специфични знания и умения, пряко свързани с функциите на структурните звена– регионалните държавни архиви, регламентирани в чл. 18, чл. 24 и чл. 25 от ЗНАФ, както и в чл. 21-22 от Устройствения правилник на ДАА. Съгласно чл. 25 от ЗНАФ, „Архивите по чл. 21–24 осъществяват: 1. (доп.–ДВ, бр. 17 от 2019 г.) подбор, комплектуване и обработване на документи включително на лични данни; 2. научно-методическо ръководство и контрол на организацията на работата с документите, тяхното опазване и използване в учрежденските архиви на държавните и общинските институции и опазването на документите в деловодните служби; 3. експертна помощ при изработването на номенклатури на делата и ведомствени списъци на документи със срокове за съхранение в държавните и общинските институции; 4. регистриране, водене на отчет на документите и поддържане на съответната част от Регистъра на Националния архивен фонд; 5. създаване на научно-справочен апарат към съхраняваните документи и поддържане на съответната част от автоматизираната информационна система на архивите; 6. осигуряване на достъп и предоставяне на документите за използване; 7. опазване, реставриране, консервиране и създаване на застрахователен фонд на документите.“. Тематиката на специализираното обучение по дейност 1 е в пряка връзка с функциите и задачите на избраните целеви групи. Цел на обучението, в тази втора фаза от проекта, е обучените ментори да предават своите знания и умения за адресиране на: практическите аспекти от работата по формирането, опазването и използването на публичните архивни ресурси, както и дейностите, свързани с е-архив и електронно архивиране; теоретичните и практическите аспекти, свързани с принципите и методите на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество, както и дейностите, свързани с компютърната архивистика. Провеждането на обучението ще стимулира професионалното развитие на експертния състав на териториалните поделения на ДАА чрез обогатяване на специализираните знания и умения, което спомага за подобряване на провежданата от ДАА политика в областта на архивното дело. , Contracted Amount: 30 111.41 , Reported Amount: 12 381.60

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: GERGANA, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 227.26
  • Contractor: IVENT DISAIN OOD, Contracted Amount*: 65 768.88 , Reported Amount**: 66 341.16
  • Contractor: HRISTIAN, Contracted Amount*: 300.00 , Reported Amount**: 254.86
  • Contractor: ANNA, Contracted Amount*: 300.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: LYUBOMIR, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 366.66
  • Contractor: STEFAN, Contracted Amount*: 300.00 , Reported Amount**: 277.50
  • Contractor: ANKA, Contracted Amount*: 2 100.00 , Reported Amount**: 2 053.24
  • Contractor: FARTT , Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 9 310.00
  • Contractor: IVAILA, Contracted Amount*: 300.00 , Reported Amount**: 253.24
  • Contractor: RUMIANA, Contracted Amount*: 300.00 , Reported Amount**: 273.04
  • Contractor: ORLIN, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 785.83
  • Contractor: MARIANA, Contracted Amount*: 300.00 , Reported Amount**: 253.24
  • Contractor: VENCISLAV, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 225.88
  • Contractor: SILVIA, Contracted Amount*: 300.00 , Reported Amount**: 253.24
  • Contractor: STEFKA, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 319.80
  • Contractor: "NIKE GRUP", Contracted Amount*: 29 191.20 , Reported Amount**: 28 821.60
  • Contractor: ROSICA, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 252.84
  • Contractor: ANTOANETA, Contracted Amount*: 2 100.00 , Reported Amount**: 2 053.24
  • Contractor: PLAMKA, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 303.60
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Служители от администрацията, успешно преминали обученията с получаване на сертификат, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 161.00 , Reached amount: 155.00
Indicator 2 Total number of trained state administration employees, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 161.00 , Reached amount: 155.00

Financial Information

Total Project cost 112 484.08 BGN
Grant 112 484.08 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 112 484.08 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

Reason % of financial
correction
Financial corrections amounts1,2 Contract
Grant Self-financing Total
Нарушения в документацията за обществени поръчки 10.00 1 949.02 0.00 1 949.02 ИВЕНТ ДИЗАЙН ООД
Нарушения в документацията за обществени поръчки 10.00 1 370.00 0.00 1 370.00 "НИКЕ ГРУП" АД
Нарушения в документацията за обществени поръчки 10.00 1 062.60 0.00 1 062.60 "НИКЕ ГРУП" АД

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Избор на изпълнител за организация и логистика на обучения по дейности 1 – 4 по проект BG05SFOP001-2.019-0002 „Подобряване на специализираните знания и умения на служителите от териториалните структури на Държавна агенция „Архиви“ в областта на архивната методика и практика“ с 4 (четири) обособени позиции, Estimated Amount: 116 531.28
  • Differentiated position 1: Обособена позиция 1:„Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение на тема „Архивите в контекста на съвременната еволюция на ИКТ“
    Contractor: IVENT DISAIN OOD
    Contract total funded value: 23 388.24
  • Differentiated position 2: Обособена позиция 2:„ Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение на тема „Използване на методическия инструментариум на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество”
    Contractor:
    Contract total funded value:
  • Differentiated position 3: Обособена позиция 3:„ Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение на тема „Научни и практически изисквания за опазване на документите в архивите, с използване на съвременни практики и методи за консервация и реставрация на архивни документи”
    Contractor: "NIKE GRUP"
    Contract total funded value: 16 440.00
  • Differentiated position 4: Обособена позиция 4:„ Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение за трансфер на знания по темите от дейност 1 и 2 – „Менторска програма „Направляващи бъдещето””
    Contractor: "NIKE GRUP"
    Contract total funded value: 12 751.20
  • Differentiated position 5: Обособена позиция 2:„ Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение на тема „Използване на методическия инструментариум на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество”
    Contractor:
    Contract total funded value:
  • Differentiated position 6: бособена позиция 2:„ Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение на тема „Използване на методическия инструментариум на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество”
    Contractor: IVENT DISAIN OOD
    Contract total funded value: 42 380.64
Procedure 2 Subject to due process: Осигуряване на външни лектори на обучения по дейности 1, 2 и 3. , Estimated Amount: 5 000.00
Procedure 3 Subject to due process: Осигуряване на материали за практическо обучение, по дейност 3. , Estimated Amount: 9 310.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN