Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Human Resources Development

Planning region: All

Description

The project proposal of the Regional Management of Education - Sofia-city (RME - Sofia-city) envisages that within a total of 12 project months, a total of 9 specialized trainings will be organized for the employees of the territorial structure, through which the following indicators will be achieved. procedure:

- "Trained administration officials" - 315;
- "Administration staff who have successfully completed certification training" - 315.

The overall objective of the project proposal is to improve the specialized knowledge and skills of the employees of the RME - Sofia-city.

The specific objectives of the project proposal are:

Specific objective 1: To increase the specific knowledge and skills of 35 employees of the RME administration - Sofia-city by conducting a total of 315 person-trainings for employees in the territorial structure for the Sofia-city district.

Specific objective 2: Upgrading, expanding and deepening the expert competences of the employees of the RME administration - Sofia-city by organizing and conducting a total of 9 specialized trainings.

Specific objectives will be achieved through the implementation of Activities 1-9 of this project proposal.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Специализирано обучение "Новата стратегическа парадигма в образованието – визията на Европейската комисия и Генерална дирекция „Образование, младеж, спорт и култура“.: Цел на Дейност 1 (Д1) е провеждането на специализирано дистанционно обучение на 35 служители от РУО - София-град с посоченото наименование. Контекст и необходимост от обучението: Необходимостта от провеждане на обучение по темата на Д1 е с висока степен на приоритетност поради следните събития в европейски и национален контекст: 1. На 26 септември 2019 г., по време на Втората европейска среща на върха по въпросите на образованието, Европейската комисия (ЕК) представи 8-я пореден доклад "Обзор на образованието и обучението от 2019 г.", в който са събрани широк кръг данни, показващи развитието на националните системи за образование и обучение в ЕС. В доклада се измерва напредъкът на държавите по отношение на целите на стратегическата рамка "Образование и обучение 2020"; формулират се предложения за образователни реформи и др. Ключовата част от 8-я доклад, която се очакваше с нетърпене от всички заинтересовани страни, бяха насоките на ЕК, свързани с новата стратегическа парадигма в европейското образование, чрез която ще бъдат определени приоритетите на ЕС за финансиране на сферите на образование, обучение и умения през следващия дългосрочен бюджет на ЕС 2021-2027 г. и многогодишната финансова рамка (МФР). Основният фокус на доклада беше поставен върху повишаване, през следващия програмен период, на ролята на педагогическите специалисти чрез подобряване на тяхната квалификация и методическа подкрепа. 2. В Писмо №9105-418/27.11.2019 г. до учителите и директорите от цялата страна (приложено копие на писмото към ФК), министърът на образованието и науката постави акцент върху "префокусирането на работата на РУО", която трябва да премине в краткосрочен и средносрочен план "от традиционния контрол към методическата подкрепа". Писмото очертава редица предизвикателства и приоритети, стоящи пред българското образование, и насочени към промяна на базови принципи в образователната парадигма. Съгласно чл. 9, ал. 1 и ал. 2 от ПУФРУО, РУО осъществяват методическа подкрепа на детските градини, училищата, регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование и центровете за подкрепа за личностно развитие в съответната област, за изпълнение на различни цели. В Годишната програма за дейността на РУО - София-град за учебната 2019/2020 г. са заложени следните дейности: 1) оптимизиране и развитие на мрежата от образователни институции на територията на област София-град; 2) организационно и методическо осигуряване на дейността на директори, заместник-директори и учители, и др. Експертите от РУО - София-град са свързващото звено, призвано да преведе националните и европейските политики, стратегически програми и приоритети в предучилищното и училищното образование на територията на област София-град на езика на методиката и да даде обратна връзка. От една страна, от експертите се очаква да разясняват националните и европейските политики и насоки, да познават отлично нормативната уредба, да осъществяват подкрепа при прилагането й, а от друга – да предоставят методическа помощ за реализирането й. Подобряването и актуализирането на тези специализирани компетентности не попада в обсега на обучителните програми на нито една обучителна институция в страната. Обучителните теми, които ще бъдат включени в рамките на специализираното обучение по Д1, включват, като минимум: - Приоритетни области на действие, идентифицирани в Заключения на Съвета относно училищното развитие и върховите постижения в областта на преподаването; - Европейски модели за насърчаване внедряването на системи за осигуряване на качество в образователните институции, които включват самооценка, количествена и качествена оценка, съобразно националните условия и политики; - Визия, цели и приоритети на Генерална дирекция „Образование, младеж, спорт и култура“ за кариерно развитие на учителите и възможностите за оказване на подкрепа и методическа помощ и др. 20 475.00 20 412.00
Специализирано обучение "Насърчаване и методическа подкрепа от страна на РУО – София-град за прилагане на иновации в образованието".: Цел на Дейност 2 (Д2) е провеждането на специализирано дистанционно обучение на 35 служители от РУО - София-град с посоченото наименование. Контекст и необходимост от обучението: ЗПУО създава условия и подкрепа за творчески работещите училища и учители за реализиране на иновативни дейности в училищата и утвърждаване на училища със статут „иновативно училище“. С тази цел, през 2017 г. е създадена Национална програма (НП) "Иновации в действие", насочена към подкрепа за създаване на култура на иновациите в училищата в страната, чрез която се създават условия за педагогическите специалисти да анализират и експериментират иновативни практики и продукти. С Решение на МС за учебната 2017/2018 година е приет списък със 184 иновативни училища; за учебната 2018/2019 година списъкът включва 290 училища, а за учебната 2019/2020 г. са одобрени 395 иновативни училища. Одобрените проекти на училищата са насочени към разработване и въвеждане на иновативни елементи по отношение на организацията или съдържанието на обучението, организирането по нов или усъвършенстван начин на управлението, обучението и образователната среда и др. НП е разделена на 2 модула, по които се изпълняват 4 групи дейности, като дейност 3 включва „Мониторинг от МОН и РУО“. В рамките на дейността, експертите от РУО изпълняват мониторираща роля, като допустимите разходи по програмата са за командировъчни за посещения на място в иновативните училища, срещи с учители - иноватори и др., но не включват целево ориентирани средства за обучения, насочени към повишаване на специализираните компетентности на служителите в РУО в сферата на управлението и методическата подкрепа на иновациите. В одобрения с Решение №479 на МС от 5 август 2019 г. Списък с иновативни училища за учебната 2019/2020 г. от общо 395 одобрени иновативни училища най-голям дял заемат тези в София-град - 78. Мониторингът на иновативните проекти в тези училища е отговорност на експертите от РУО - София-град, съгласно чл. 9 от ПУФРУО. В Годишния план за дейността на РУО - София-град за 2019/2020 г. са заложени редица активности по изпълнение на НП „Иновации в действие“, като извършване на проверка на документите в електронната платформа на одобрените иновативни училища, осъществяване на мониторинг и др. В рамките на Годишната програма са планирани и мероприятия, свързани с организиране и провеждане на семинари с учители по различни учебни предмети за представяне на педагогически иновации и добри практики. В края на 2019 г. МОН обяви, че провежда дискусия за стартиране на инициатива за подкрепа на иновациите и в детските градини. От контекста на приведените данни, които имат за цел да представят само най-общо и неизчерпателно рамката на процесите по стимулиране на иновации в предучилищното и училищното образование в страната, могат да бъдат изведени като минимум 2 тенденции, рефериращи към настоящото проектно предложение: 1) тенденция на прогресивно нарастващ брой иновативни училища на територията на София-град, върху чиито иновативни проекти РУО - София-град ще осъществява мониторинг, контрол и методическа помощ; 2) тенденция, свързана с необходимостта от систематично актуализиране и повишаване на специализираната експертиза на служителите на РУО - София-град в сферата на управлението, мониторинга и методическата подкрепа на иновациите в образованието. Предвиденото в рамките на Д2 специализирано обучение за служителите на РУО - София-град включва, като минимум, следните теми: - Ефективни методи и средства за насърчаване, методическа подкрепа и мониторинг на иновативни процеси, практики и образователни услуги; - Критерии и показатели за измерване на качествените и количествените резултати от въведени иновативни практики; - Добри практики за методическа подкрепа на различните субекти, институции и заинтересовани страни от образователната иновация; - Специфики, предимства и основни трудности пред столичните училища и детски градини в процесите по внедряване и поддържане на иновации и др. 20 475.00 20 412.00
Специализирано обучение "Методическа подкрепа за прилагане на компетентностния подход в образователни институции на територията на София-град".: Цел на Дейност 3 (Д3) е провеждането на специализирано дистанционно обучение на 35 служители от РУО - София-град с посоченото наименование. Контекст и необходимост от обучението: В Писмото на министъра на образованието и науката от 27.11.2019 г. (приложено копие на писмото към ФК), са структурирани 3-те основни предизвикателства и цели пред системата на българското образование в краткосрочен и средносрочен план, а именно: 1. Повишаване на образователните резултати и мотивацията за учене; 2. Обхващане, приобщаване и интеграция на всяко дете; 3. Подобряване на възпитателната функция. Съгласно текста на Писмото „Повишаването на образователните резултати и намаляването на функционалната неграмотност ще бъде основна задача пред системата през следващите години. Решението е функция на множество дейности и фактори, но това, което можем и следва да направим заедно – МОН, РУО, образователните институции и социалните партньори, е ефективно да въведем компетентностния подход.“ Един от основните инструменти за успешното прилагане на компетентностния подход, съгласно текста на Писмото, е префокусирането на работата на РУО и МОН. „Моделът на функциониране на системата на база тясно инструктиращи правила и съблюдаване спазването им чрез контрол на документа става все по-неефективен... Този модел потиска енергията на учителите... МОН и РУО стават все по-несъстоятелни да обслужват този модел. Промененият модел предполага РУО и директорите да налагат културата на мотивиране на добрите и креативни учители, на насърчаване на иновациите, на отговорност към резултата, а не към документа." Насоките в новия модел изискват промяна в тежестта на функциите, упражнявани от РУО и определени в чл. 9 от Правилника за дейността на РУО - засилва се методическата помощ за сметка на контролните функции на експертите от регионалното управление. Писмото на министъра извежда препоръки, които са формулирани и в Националната програма за развитие на училищното образование, в която, реализирането на компетентностно ориентираното обучение от педагогическия персонал, е посочено като важна функция на РУО. Стартиралата Национална програма "Квалификация" 2019 г., предлага възможности за провеждане на обучения за учители, заместник-директори, директори и други педагогически специалисти в различни тематични направления, като едно от тях е "Тематично направление 4.1.1. Компетентностен подход и образователни резултати". Служителите от Регионалните управления на образованието обаче, не са допустима целева група, както по това направление, така и по всички други мерки за обучения за прилагане на компетентностния подход. В условията на така очертаващата се концептуална промяна на образователната насоченост на българското образование, експертите от РУО - София-град следва да разработят анализ на възможностите за прилагане на компетентностния подход на ниво София-град, както и да идентифицират подходящия методологически инструментариум за неговото прилагане на ниво образователни институции в Столична община. Индикативните теми на специализираното обучение, което не се предлага от други обучителни институции в страната, включват: - подходи за ориентиране на директорите и учителите от предучилищното и училищното образование към провокиране на мисленето и самостоятелността на децата и учениците и формиране на практически умения за развитие на личността; - методи за насърчаване на педагогическия персонал за прилагане на компетентностно ориентираното обучение; - формиране на ключови компетентности чрез организация и управление на образователния процес в образователните институции, насочени към изпълнение на държавните образователни стандарти; - добри практики за развиване ключови компетентности в детски градини и учебни заведения в страната и на територията на София-град и др. Обучението предвижда получаване на Сертификат. 20 475.00 20 412.00
Специализирано обучение "Повишаване ефективността на обхващането, приобщаването и образователната интеграция на децата и учениците в системата на предучилищното и училищното образование в София-град".: Цел на Дейност 4 (Д4) е провеждането на специализирано дистанционно обучение на 35 служители от РУО - София-град с посоченото наименование. Контекст и необходимост от обучението: Данни на МОН показват, че за първи път от десетилетия в образователната ни система към момента учат по-висок процент деца на родители с ниско образование. С Постановление №100 на МС от 8 юни 2018 г. влезна в сила "Механизъм за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст". Целта на общата работа на всички институции в тази посока е не просто формално създаване на екипи и отчитане на посещения по домовете, а осигуряване на условия за обща работа и убеждаване в необходимостта от редовно посещение на детските градини и училищата. В Писмото на министъра на образованието и науката №9105-418/27.11.2019 г. се подчертава, че „Всяко училище и детска градина трябва да намери своя собствена рецепта за привличане на медиатори и намиране на ефективни подходи за работа с родителите и с общността, за работа в клас и в групите за дейности по интереси. Единственото, което предписва ПМС №100, е екипният подход и подкрепата от останалите институции. Всичките ни наблюдения показват, че съвместните действия правят работата по-ефективна, отколкото самостоятелните и неподкрепени усилия“. Позитивната образователна среда е ключова мярка в превенцията на преждевременното напускане на училище, като във формирането й се включени редица дейности и проекти, насочени към подобряване капацитета на педагозите. Дейностите, които се предвиждат за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти в сферата на образователна интеграция са обвързани с изпълнението на Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015-2020), на Националната стратегия за интегриране на ромите (2012-2020) и на Плана за действие за нейното изпълнение. Откритата на 30.12.019 г. процедура „ПОВИШАВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ ЗА РАБОТА В МУЛТИКУЛТУРНА СРЕДА“, финансирана по ОП НОИР с общ бюджет от 7 млн. лв., предвижда финансирането на проекти за обучения на педагози и образователни медиатори за подобряване образователната интеграция на маргинализирани групи. Експертите от РУО, за съжаление, не са целева група по нито една финансираща програма за развитие на специализираните компетентности в сферата на образователната интеграция. В същото време, съгласно чл. 9, ал. 1 от ПУФРУО, като териториална администрация за управление и контрол на системата на предучилищното и училищното образование, РУО осъществяват и методическа подкрепа на регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. В чл. 9, ал. 4 от Правилника е посочено, че "методическа подкрепа се осъществява както чрез консултации, организиране на обучения и споделяне на добри практики или други организационни форми, така и чрез участие на експертите от РУО в провеждането на учебни часове, педагогически ситуации и/или при организирането и реализирането на дейности за приобщаващо образование съвместно със: 1. педагогически специалисти, включително и новоназначени; 2. педагогически специалисти в случаите по чл. 228, ал. 6 ЗПУО". Налице е потребност от провеждане на специализирано обучение по темата, което да включва, като минимум, следните теми: - Анализ и оценка на ефективността на прилаганите мерки за изпълнение на дейностите по Постановление №100 от 8 юни 2018 г. - Добри практики в България и в държави от ЕС при работа с децата в риск от отпадане и техните родители; - Подходи и дейности за осъществяване на системен контрол от страна на експертите от РУО - София-град върху детските градини и училищата, както и трудности, свързани с тяхното прилагане и съгласуване; - Мерки за намаляване на отсъствията като рисков фактор за отпадане; типове поведенчески проблеми, включително и негативни нагласи спрямо образователната институция и др. 20 475.00 20 412.00
Специализирано обучение "Добри практики и ефективни модели за методическо подпомагане прилагането на иновативните методи за преподаване и на креативните преподаватели в детските градини и в училищата на територията на София-град".: Цел на Дейност 5 (Д5) е провеждането на специализирано дистанционно обучение на 35 служители от РУО - София-град с посоченото наименование. Контекст и необходимост от обучението: В последните научни и статистически изследвания, свързани с прогнозирането на потребностите от умения на бъдещето, все по-често акцентът се поставя върху уменията като обобщено понятие. При това не просто умения, а определени групи умения. Изследванията показват, че търсенето на хора с технологични умения (програмиране и ИТ умения); социални, емоционални и „меки умения“ (предприемчивост, инициативност, лидерство, управление на хора) и високо когнитивни умения (креативност, критическо мислене, обработка и анализ на информация) нараства за сметка на хора с предимно базисни когнитивни умения (събиране и обработка на данни, изчисления) и с физически и ръчни умения (ръчно опериране с машини,технически умения). В Писмото на министъра на образованието и науката до учителите и директорите от цялата страна (приложено копие), като водещо предизвикателство и цел на образователната система в краткосрочен и средносрочен план е посочено – повишаването на образователните резултати и на мотивацията за учене. Очертани са основните мерки, които МОН, РУО, образователните институции и социалните партньори следва да предприемат за постигането на тази приоритетна цел. Една от водещите мерки е формулирана като насърчаване на „иновативните методи на преподаване и креативните преподаватели“. В текста на Писмото се казва: „Убедени сме, че през 21 век системата може и трябва да се развива по-добре, уповавайки се на енергията за промяна отдолу, на креативните учители, които намират индивидуалния подход към всяко дете и успяват да го мотивират да учи. Ще разчитаме все повече на иновативните методи на преподаване, избрани от училищата и учителите, на мултиплицирането на добрите практики и т.н. Това се случва като промяна във всички страни и ако закъснеем да я направим, ще изглеждаме неадекватни. Промененият модел предполага РУО и директорите да налагат културата на мотивиране на добрите и креативни учители, на насърчаване на иновациите…“. В допълнение, заедно с Писмото, до всички заинтересовани страни е разпространен и информационно-обучителен матерал, разделен в 3 Книжки. В Книжка 2 "За прехода от знания към умения" е отделена специална глава относно новите функции на РУО: "сред основните фактори за осъществяване на системната промяна са и експертите в регионалните управления на образованието. Създаването на нова култура на креативност, иновативност и творчество в цялата система зависи в огромна степен от техния професионализъм , от тяхната мотивация, всеотдайност, предприемчивост и от умението им да вземат решения". В чл. 9, ал. 1 - ал. 5 от ПУФРУО е дефинирана методическата роля на РУО, към която роля апелират Писмото на министъра и обучителния материал към него. Основни теми на специализираното обучение по Д5 ще бъдат: - Ролята на експертите от РУО - София-град като свързващо звено, което да "преведе" новите образователни политики и приоритети на езика на методиката - възможности и предизвикателства; - Добри практики за оказване на методическа помощ от РУО - София-град за подпомагане развитието на професионалните компетентности на педагозите, свързани с прилагането на иновативност и креативност в процеса на преподаване; - Инструменти и ресурси за методическо стимулиране на проектнобазираното и резултатноориентираното обучение в детските градини и учебните заведения на територията на София-град и популяризиране на иновативни решения и творчески практики; - Обвързване на методическата подкрепа с контролната дейност на експертите от РУО - София-град за отчитане цялостното представяне на всеки учител - методи и подходи; - Представяне на аргументирана и обективна оценка от експертите на РУО - София-град за използвани от учителите иновативни методи на преподаване; формулиране на адекватна обратна връзка и насърчаване на креативността, и др. 20 475.00 20 412.00
Специализирано обучение "Управление на процесите в детските градини и училищата в София-град в условията на мултикултурна среда".: Целта на Дейност 6 (Д6) е провеждането на специализирано дистанционно обучение на 35 служители от РУО - София-град с посоченото наименование. Контекст и необходимост от обучението: Сравнителните данни от последните два Административни мониторингови доклада за изпълнение на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите (2012-2020) за 2017 г. и 2018 г., показват нарастващ брой деца от ромски произход за учебните 2016/2017 г. и 2017/2018 г. в детските градини и училищата от различните райони на София-град. Обученията на педагогически специалисти от детски градини и училища за работа с деца, ученици и младежи от ромски произход се финансира в рамките на различни национални програми, като: откритата през 2019 г. Национална програма "Мотивирани учители"; Националната програма „Подпомагане на общините за реализиране на дейности за образователна десегрегация“ и др. Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" (ОП НОИР) 2014-2020 финансира широобхватни операции, процедури и инициативи, насочени към подобряване знанията и уменията на педагозите, работещи в мултиетническа среда. През м. декември 2019 г. стартира прием по процедура на ОП НОИР „ПОВИШАВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ ЗА РАБОТА В МУЛТИКУЛТУРНА СРЕДА“, по която се предвижда финансиране на проекти на НПО, училища и ВУЗ-ове за провеждане на обучения на минимум 3600 педагогически специалисти за работа в мултикултурна среда. По Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" (ОП РЧР) 2014-2020 също са в процес на изпълнение редица проекти за реализиране на интеграционната мултикултурна политика на държавата. В такъв контекст, различните възможности за финансова подкрепа за развитие на капацитета на педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда са значителни, но един от негативните резултати от това е, че осъществяването на множеството проекти води до съществени разлики в използвания методически инструментариум за работа в мултикултурен контекст в отделните райони на София-град, тъй като в голяма степен проектната работа зависи от проактивността на самите учебни заведения и на педагогическия персонал. Налице е потребност от засилване ролята на РУО - София-град в процесите на методическа подкрепа и контрол върху работата на детските градини и училищата в мултикултурна среда. За съжаление, служителите на РУО - София-град не са целева група в проекти по нито една финансираща програма, насочени към обучения, свързани с управление на образователни институции в мултикултурен контекст. Задълженията, вменени на служителите на всяко РУО, съгласно чл.9, ал.4 от ПУФРУО, според който те трябва да оказват методическа подкрепа на педагогическите специалисти чрез организиране на обучения и споделяне на добри практики, в сферата на мултикултурното образование не са подсигурени. За целите на проектното предложение е направена демаркация по отношение на темите за специализираното дистанционно обучение, за се избегне дублиране с настоящи или предстоящи проекти и финансиращи програми. Тематичният обхват на обучението включва следните теми, които ще бъдат допълнително фокусирани: - Добри практики за управление на институции от системата на предучилищното и училищното образование в мултикултурна среда; - Успешни подходи за взаимодействие между институции от системата на предучилищното и училищното образование и заинтересованите страни в София-град в мултикултурен контекст - териториални органи на изпълнителната власт, органи на местно самоуправление, ръководства на регионални структури на представителните организации на работниците и служителите и на работодателите и др. Това са задължения, вменени на служителите на РУО - София-град, съгласно чл.9, ал.4 от ПУФРУО; - Ефективни модели за подобряване капацитета на РУО - София-град за контрол и методическа подкрепа на образователни институции в мултикултурна среда и др. Обучението предвижда получаване на Сертификат. 20 475.00 20 412.00
Специализирано обучение "Насърчаване използването на технологиите в образователния процес на територията на София-град".: Целта на Дейност 7 (Д7) е провеждането на специализирано дистанционно обучение на 35 служители от РУО - София-град с посоченото наименование. Контекст и необходимост от обучението: Съгласно чл. 9 и чл. 14 от ПУФРУО, РУО - София-град осъществява методическа подкрепа "както чрез консултации, организиране на обучения и споделяне на добри практики или други организационни форми, така и чрез участие на експертите от РУО в провеждането на учебни часове, педагогически ситуации и др.". През последните години все повече се увеличават средствата, отделени целево за различни Национални програми за развитие на образованието в сферата на технологиите, дигиталните компетентности и повишаването квалификацията на педагогическите специалисти в тези области. - В процес на изпълнение е НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА (НП) „ИТ БИЗНЕСЪТ ПРЕПОДАВА“ с общ бюджет на програмата – 1 млн. лв. Програмата предвижда създаването на условия за партньорство между ИТ бизнеса и училищата, в рамките на които представители на технологични фирми ще организират семинари за учениците от I до X клас; ще се предоставят възможности на учителите да опреснят и надградят знанията си чрез краткосрочни стажове и участие в проекти на ИТ фирми. Чрез тази НП за първи път се регламентира и финансира, в толкова широк мащаб, възможността професионалисти от бизнеса да влезнат в класните стаи и обратното. - Други три програми са насочени към обновяване на инфраструктурата в училищата, свързана с изучаването на информационни технологии; разработването на учебни програми и улесняването на достъпа до ИТ образование в средното образование, както и обновяване на материално-техническата база в сферата на професионалното образование и подобряване на условията за експериментална работа по природни науки. Последното се оказва изключително скъпоструващ процес, като през 2019 г. са отделени 2 млн. лева за осъществяването му. От една страна, служителите на регионалните управления на образованието, в това число и тези от най-голямото, РУО - София-град, остават встрани от мерките на различните финансиращи програми, насочени към актуализиране и подобряване на компетентностите им за методическа подкрепа, свързана с насърчаването на педагозите за използване на технологии в образователния процес. От друга страна, дейностите за методическа подкрепа от страна на РУО - София-град за осъществяване на стратегически цели и национални програми, свързани с използването на съвременни технологии, са заложени в неговите годишни програми, като част от делегираните им задължения, съгласно чл. 9 от ПУФРУО. - Така например, в Изпълнение на плана за реализация на Стратегията за ефективно прилагане на информационните и комуникационните технологии в образованието и науката (2014-2020 г.), Годишният план за дейността на РУО - София-град за учебната 2019-2020 г. предвижда осъществяване на дейности от информационен и организационно-координиращ характер. - В Годишния план на РУО - София-град за учебната 2019-2020 г. е предвидено оказване на методическа подкрепа и мониторинг на ниво училище във връзка с реализирането на НП „Информационни и комуникационни технологии в системата на предучилищното и училищното образование“. В такъв контекст, налице е актуална потребност от провеждане на специализирано обучение за служителите та РУО - София-град, което да обхване - като минимум - следните теми: - Предимства и предизвикателства пред образователните институции на територията на София-град свързани с развитието на ИТ и изискванията на пазара на труда в сектора на ИТ технологиите; - Анализ на резултатите от дейността на образователните институции на територията на София-град във връзка с реализирането на различни национални програми и други финансиращи фондове в сферата на ИКТ; - Специфични възможности за приложение на знанията и уменията на учениците, свързани с новите технологии в приоритетни професионални области на територията на София-град и др. 20 475.00 20 412.00
Специализирано обучение "Създаване на мрежи за обмен на опит между учители и училища при прилагането на политиката за приобщаващо образование на територията на София-град".: Цел на Дейност 8 (Д8) е провеждането на специализирано дистанционно обучение на 35 служители от РУО - София-град с посоченото наименование. Контекст и необходимост от обучението: Препоръка на Съвета от 22 май 2018 г. относно утвърждаването на общите ценности, приобщаващото образование (ПО) и европейското измерение на преподаването (2018/C 195/01), отправя указания към всички държави членки да прилагат активно "Стратегическата рамка за европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението" („Образование и обучение 2020“). Рамката насърчава разработването на добри практики на национално и регионално равнище в различни направления, в това число и по отношение на приобщаващото образование. В чл. 3, ал. 1 от Наредбата на МОН за приобщаващото образование (в сила от 18.12.2018 г.), ПО е дефинирано като процес на осъзнаване, приемане и подкрепа на индивидуалността на всяко дете или ученик и на разнообразието от потребности на всички деца и ученици, чрез активиране и включване на ресурси, насочени към премахване на пречките пред ученето и научаването, както и към създаване на възможности за развитие и участие на децата и учениците във всички аспекти на живота на общността. Съгласно чл. 9, ал. 4 от ПУФРУО, РУО - София-град следва да оказва методическа подкрепа при организирането и реализирането на дейности за ПО на детските градини, училищата, регионалните центрове за подкрепа на процеса на ПО и центровете за подкрепа за личностно развитие в областта, на чиято територия работят. В рамката на функционалните ангажименти на Столичното управление е задължението за изготвяне на годишен доклад-анализ за реализирането на политиката за ПО на територията на съответната област. В SWOT анализа на Стратегията за подкрепа на личностното развитие на децата и учениците от Столична община (Стратегията), одобрена през май 2019 г., са идентифицирани следните слаби страни и заплахи по отношение на процесите, свързани с ПО: недостиг на квалифицирани учители и на специалисти за подкрепа на процеса на ПО; неправилно разпределени отговорности между местните, регионалните и централните органи на властта, което прави невъзможен ефективния контрол върху дейността на образователните институции в сферата на ПО; недостатъчна координираност между институциите, отговорни за осъществяване процеса на ПО. В такъв контекст, пред служителите на регионалното управление са налице редица предизвикителства, свързани с координирането на ПО на ниво София-град и отчитането на спецификите на столицата при осъществяване на политиката в тази образователна сфера. Идентифицирана е висока степен на потребност не само от разширяване и надграждане знанията на експертите от РУО - София-град, работещи във всички направления на образованието поради многоаспектния обхват на ПО, но също и нужда от полагане на устойчиви методологически основи за анализ на политиката на ПО на ниво гр. София. Като минимум, в дистанционното обучение ще бъдат включени следните теми: - Европейски рамкови документи и стратегии за реализиране на ПО; - Европейски институции и мрежи за ПО; възможности за участие на РУО - София-град; - Управление и координация на ПО на ниво столица - успешни практики в държави членки на ЕС; - Подходи и методи за анализ на метаданни на ниво София-град при осъществяване на политиката за ПО; идентифициране на полета за напредък и мерки за тяхната реализация; - Добри практики при разпределение на отговорностите между местни, регионални и национални органи на властта за провеждане на контрол върху дейността на образователните институции в сферата на ПО и др. Обучението предвижда получаване на Сертификат. 20 475.00 20 412.00
Специализирано обучение "Мерки и инициативи на РУО – София-град за интензифициране на прехода от традиционен контрол към методическа подкрепа на директори и учители от предучилищното и училищното образование".: Цел на Дейност 9 (Д9) е провеждането на специализирано дистанционно обучение на 35 служители от РУО - София-град с посоченото наименование. Контекст и необходимост от обучението: Писмото на министъра на образованието и науката №9105-418 от 27.11.2019 г. извежда следните указания до учителите, директорите и РУО от цялата страна: „Префокусиране работата на МОН и РУО. МОН ще продължи усилията си за намаляване на документалната тежест, но тя не може да се премахне напълно, може би дори чувствително, в краткосрочен план. Като става въпрос за образователна дейност, документът не може да бъде атестат за свършена работа. С това решение са запознати всички регионални управления на образованието и те не трябва да Ви контролират и оценяват за попълнени документи. За да сме сигурни, че тази промяна ще стане реалност в практиката, апелираме да ни сигнализирате при неспазване на това указание. РУО вече направиха крачки (ако не са направили достатъчно, ще трябва да ги направят следващите месеци) и ще продължат да префокусират дейността си от традиционния контрол към методическата подкрепа" … и т.н. Освен в чл. 9 от ПУФРУО, оказването на методическа подкрепа от страна на експертите от РУО - София-град към педагогическия персонал в детските градини и в училищата на територията на Столична община е заложено и в следните нормативни и стратегически рамкови документи: Закон за предучилищното и училищното образование, Национална стратегия за развитие на педагогическите кадри, Стратегия за ефективно прилагане на ИКТ в образованието и науката на Република България и др. В чл. 9, ал. 1 от ПУФРУО е определено, че методическата подкрепа следва да се оказва освен на детски градини и училища, така също и на регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, както и на центровете за подкрепа за личностно развитие на територията на София-град. Справка от Годишния план за дейността на РУО - София-град за учебната 2019/2020 година показва, че в документа са заложени (неизчерпателно) широк кръг от дейности за оказване на методическа подкрепа с цел реализиране приоритетите на управлението: - Оказване на методическа подкрепа при работата на Център за подкрепа за личностно развитие – кариерно ориентиране и консултиране – София; - Методическо подпомагане на столичните училища и центровете за специална образователна подкрепа при подготовка на проектните им предложения по Национална програма "Създаване на достъпна архитектурна среда и сигурност в училище за съответния модул за 2020 г."; - Методическа подкрепа на екипите за подкрепа за личностно развитие в училищата при предоставяне на ресурсно подпомагане на деца и ученици със специални образователни потребности и др. По отношение на съдържателната, експертна част, свързана с дефинираните годишни дейности, РУО - София-град разполага с необходимата експертиза, но аспектът, отнасящ се до използването на мерки и инициативи, които да интензифицират прехода от контролна към методическа функция се нуждае от допълнително специализирано обучение. В такъв контекст, специализираното дистанционно обучение по Д9, планира да обхване следните теми: - Преглед на ефективни мерки и инициативи на ниво ЕС за методическо подпомагане на институции от системата на предучилищното и училищното образование; - Ефективни подходи за идентифициране на потребности на територията на София-град за оказване на методическа подкрепа на директори и учители от предучилищното и училищното образование; - Възможности на РУО - София-град за експертно интензифициране на методическата подкрепа; - Оптимизиране на документацията за оказване на контролна и методическа подкрепа от страна на РУО - София-град; - Специфични кауси и решения при оказвне на методическа подкрепа на дейността на специалистите в РЦПППО, ЕПЛР в детските градини и училищата, ЦПЛР и ЦСОП при осъществяване на допълнителна подкрепа на децата и учениците със СОП, деца в риск, с изявени дарби и с хронични заболявания и др. 20 475.00 20 412.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).