Identification

UMIS Number BG05M9OP001-2.018-0024-C02
Project Name „SOCIO-ECONOMIC AND EDUCATIONAL INTEGRATION OF ETHNIC MINORITIES IN THE MUNICIPALITY OF ISPERIH”
Beneficiary 000505821 MUNICIPALITY OF ISPERIH
Funding ESF ==> Human Resources Development
Date of the Contract/Order 01.03.2019
Start Date 01.03.2019
End Date 31.01.2022
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Северен централен (BG32), Разград (BG324), Исперих, гр.Исперих

Description

Brief description
Проектното предложение включва дейности по активиране на икономически неактивните лица,мотивиране на безработните за активно поведение на пазара на труда и включване в заетост на представители на маргинализираните групи от населението на общината,което ще доведе до придобиването на реални трудови умения,повишаване конкурентоспособността им в работната среда,преодоляване на социалната им изолация и повишаване качеството им на живот (Направление 1).
По Направление 3 проектът предвижда назначаване на здравен медиатор,който да картографира квартал „Запад“ по отношение на здравен статус,бременност,деца до 3 години,социално значими заболявания;провеждане на безплатни профилактични прегледи и организиране на кампании за разясняване на социалните и здравните права на представителите на уязвими групи в общността.
Насърчаването на активното гражданско участие в процесите на планиране и изпълнение на интеграционната политика и изграждането на капацитет за създаване на среда,благоприятстваща интеграцията на маргинализирани ромски общности са дейностите по Направление 4.
Проекът,в частта по ОП НОИР,включва подобряване усвояването на български език от ученици,за които той не е майчин и задържане в училище на застрашени от отпадане деца;създаване на условия за подобряване на взаимното опознаване,общуването и комуникацията между децата от различни етноси;включване на родители в различни съвместни дейности за привличането им в образователния процес и създаване на партньорство с училищните власти;понижаване нивото на етническа нетърпимост;преодоляване на негативните нагласи спрямо ромите и създаване на условия за изграждане и възпитаване на толерантни отношения между децата от различните етноси.
Проектното предложение допринася за повишаване качеството на живот,социалното включване и намаляване на бедността,както и за трайната интеграция на най-маргинализираните общности,включително ромите,в община Исперих,чрез реализацията на комплексни мерки и прилагането на интегриран подход.
Activities
  • Activity: Наемане на трудов медиатор по Направление 1: Проектното предложение по Направление 1 "Подпомагане интеграцията на пазара на труда на маргинализираните групи" включва назначаване на трудов медиатор, който след проведено от служителите на Дирекция „Бюро по труда” Исперих въвеждащо обучение ще работи по активиране на икономически неактивните лица и мотивиране за активно поведение на пазара на труда на регистрираните безработни. Длъжността “трудов медиатор” ще обслужва търсещите работа лица (приоритетно групите в неравностойно положение на пазара на труда – безработни младежи, продължително безработни лица, безработни лица с трайни увреждания, безработни от ромската общност и др.)., Contracted Amount: 11 900.00 , Reported Amount: 11 900.00
  • Activity: Активиране на икономически неактивни лица и мотивиране за активно поведение на пазара на труда по Направление 1: Икономически неактивните лица са потенциал за увеличаване предлагането на труд. Активирането им е важен приоритет на политиката на пазара на труда и се обуславя, както от необходимостта от увеличаване на работната сила за поддържане на икономическия растеж, така и с цел социално включване. Основните причини за неактивност са липсата на работни места, подходящи за образователното и квалификационното равнище на обезкуражените лица, липсата на квалификация, умения или трудов опит и др. За да бъдат ефективни действията по активиране и мотивиране на безработните лица е необходим индивидуален подход спрямо всяко лице, което е с ниско образование и без квалификация и счита, че не може да се реализира на пазара на труда или не желае да си търси работа. Действията са насочени и към безработни младежи с ниска мотивация за труд, много често с ниско образование и без трудов опит, които не работят и не учат. Осигуряването на достъпни, качествени и ефективни посреднически услуги е ключова предпоставка за активиране на лицата от групите в неравностойно положение на пазара на труда и тяхното мотивиране за намиране на работа., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 28 762.72
  • Activity: Включване в заетост на лица от целевата група по проекта по Направление 1: В структурата на Общинска администрация Исперих работят озеленители, работници поддръжка, техник водоснабдяване и електротехник. Община Исперих носи отговорност за обслужването на 14 сгради на детски градини, 9 училища, 24 читалища, 25 сгради на кметства, 8 здравни служби, 54 км общински пътища, 285 896 м улична мрежа и улично осветление, 1 046 дка обществени зелени площи, площади, гробищни паркове, стадиони. Ангажираните с тяхната поддръжка работници в общинската администрация са крайно недостатъчни за покриване на всички нужди. В същото време доброто състояние на всички изброени обекти е от значителен обществен интерес. По тази дейност се предвижда 59 лица в неравностойно положение на пазара на труда от целевата група да бъдат наети по трудово правоотношение за срок от 12 месеца към Общинска администрация Исперих, включително: 44 безработни ще бъдат наети за 12 месеца от месец март 2019 година до месец март 2020 година и 15 безработни ще бъдат наети за 12 месеца от месец октомври 2020 година до месец септември 2021 година Лицата ще бъдат ангажирани по обслужване на общинските сгради, пътища и улици, обществените зелени площи, паркове и площади, уличното осветление, гробищните паркове и стадионите. Те ще бъдат подготвени за озеленители, техници водоснабдяване, електротехници, поддръжка на сгради и улична мрежа от служителите, работещи в структурата на Общината. Работниците ще бъдат обезпечени с необходимите за тяхната работа машини и стопански инвентар , Contracted Amount: 532 168.10 , Reported Amount: 495 210.32
  • Activity: Подобряване достъпа до социални и здравни услуги по Направление 3: Основният проблем на ромската общност в община Исперих по отношение на здравните и социални услуги е високият процент на здравно неосигурените лица. По данни на РЗОК, 1/3 от населението на област Разград, направили избор на личен лекар са здравно неосигурени. Проблемът се задълбочава още повече поради липсата на достъп до профилактични програми и ранна диагностика на социално значими заболявания. Липсата на здравно осигуряване засяга изключително много ромските жени във фертилна възраст. Според данни на РЗОК през 2017г., са направени над 120 раждания от здравно неосигурени жени в област Разград, които са се възползвали от Наредба 26 на МЗХ, която дава право на безплатна акушерска помощ при раждане и на един преглед при акушер-гинеколог. Въпреки, че са отчетени над 120 раждания по Наредба 26, нито един акушер-гинеколог не е отчел преглед по Наредба 26. Това означава, че възползвалите се от наредбата жени са родили без бременността им да бъде проследена и без да им се направят никакви предварителни изследвания, което крие изключително големи рискове за здравето и живота, както на родилката, така и на плода. Към констатираните проблеми, трябва да се добави и фактът, че липсват висококвалифицирани медицински кадри в община Исперих и в област Разград като цяло. Често за да се получи висококвалифицирана медицинска помощ е необходимо да се посещават градовете Русе или Варна, което най-бедната част от общността не може да си позволи. Търсенето на такава медицинска помощ е в краен случай, когато заболяванията са в напреднал стадий. За да бъдат преодоляни съществуващите негативни последствия от гореизброените проблеми в рамките на настоящия проект се предвижда: 1.назначаване на здравен медиатор, който ще картографира община Исперих /с акцент върху кв.„Запад“/ по отношение на здравен статус, бременност, деца до 3 години, социално значими заболявания и др. по методика на Националната мрежа на здравните медиатори, чрез обхождане и анкети от врата на врата. Медиаторът ще организира кампании за разясняване на социалните и здравните права на лицата от целевите групи по проекта. Здравният медиатор ще бъде с минимум основно образование, а водещ критерий при избора му ще бъде доброто познаване на местната общност и владеенето на езика на общността - ромски и турски. 2.наемане на патронажна сестра, която ще подпомага дейността на здравния медиатор и на базата на картографирането ще проследява бременността на здравно неосигурени жени и ще наблюдава развитието на децата до 1 годишна възраст /с акцент върху кв.„Запад“/. 3.провеждане на гинекологични прегледи на 100 здравно неосигурени жени от уязвимите общности /с акцент върху кв.„Запад“/. 4.извършване на прегледи за сърдечносъдови заболявания на 200 неосигурени лица /мъже и жени/., Contracted Amount: 29 240.00 , Reported Amount: 25 570.00
  • Activity: Развитие на местната общност и насърчаване на гражданското участие по Направление 4: Целта на тази дейност е създаването на условия за насърчаване на активното гражданско участие на представители на уязвимите общности в процесите на планиране и изпълнение на интеграционната политика в общината.В основата на дейността стои методиката на програма ROMACT на Съвета на Европа и Европейската комисия,в която Община Исперих участва от 2016г.Главният подход в тази програма е подкрепата на активни представители на местните общности за самоорганизиране и създаване на граждански групи, наречени Местни активни групи.МАГ изготвя анализ на състоянието на местната общност,идентифицира приоритетни нужди и проблеми и разработва план с мерки за решаването им.Сътрудничи си с представители на местната власт и местните институции,които са заинтересовани от преодоляването на съществуващите проблеми.В рамките на програма ROMACT в община Исперих беше създадена МАГ,за която по настоящия проект предвиждаме да осигурим последваща подкрепа на дейността, както и да разширим подхода,като го приложим и върху по-специфични групи от уязвимите общности-младежи,жени и др.За обезпечаване дейността на МАГ е особено важно осигуряването на непрекъсната експертна и фасилитаторска подкрепа.За целта по проекта ще бъдат назначени "Общностен работник",който ще организира работата на групата и експерт по "Общностна работа",който ще му оказва подкрепа при комуникацията с представители на местните институции.С цел разширяване и привличане на още по-широк кръг от представители на общността,проектното предложение включва прилагането на подходите за „Етнически обществен съвет”,„Библиотека за играчки” и „Читателски клуб”.Съветът е обществен форум,чиято цел е създаване на възможност за включване на представители на различни групи от общността в обсъждането на визията за развитие на местната общност и интеграцията на уязвимите групи.Той ще представлява отворено пространство,в което ще се води целенасочена дискусия по актуални теми.Ще се провежда веднъж на 5 месеца в заседателната зала на Общински съвет-Исперих.Ще бъде отворен за граждани от всички етнически групи без разлика на социален статус,образование,възраст,пол.За да бъде форумът по-атрактивен,ще бъдат канени популярни сред месното население личности,които ще правят презентации,свързани с темата на форума.Дискусиите ще се водят от експерт по "Интеркултурна комуникация".Изводите от обсъжданията ще се разпространяват сред местните институции и медиите.„Библиотеката за играчки” и „Читателският клуб” са специфични подходи за овластяване на ромските жени.Причините да се таргетира ромската жена е специфичното положение,което тя има в общността-принадлежи към уязвимо етническо малцинство и е поставена в по-непривилегировано положение спрямо по-силния пол.Статуса на ромската жена в общината е силно повалян и от мюсюлманската религия,която изповядват местните роми и силно изразените патриархални отношения в семейството.Общоприетата социална роля на ромската жена е че тя е домакина и майка.Единици са случаите,в които ромски жени влизат и в други социални роли-професионалисти,лидерки и др.„Библиотеката за играчки” е място,където майките могат да развият своите родителски умения и да осъзнаят ролята на играта за развитието на детето.Те предоставят възможност за изграждане на връзки в общността-както сред родителите,така и с хора,които предлагат услуги за семейства.В „Читателския клуб”,веднъж на две седмици фасилитатор ще организира двучасова сесия с група от 15 жени,с които заедно ще четат детски книги,ще ги преразказват,ще анализират съдържанието им и ще ги свързват с реалния живот.Така ромските жени ще осъзнаят,че е необходимо да четат книжки на децата си още от най-ранна детска възраст.В същото време участието им в организирани групови мероприятия ще засили еманципацията им и ще им даде увереност за по-активно участие в обществения живот.И двете дейности ще се организират от фасилитатор в Майчиния център с.Вазово,който беше създаден с помощта на експерти на СНЦ „Асоциация Интегро” по Германски модел от 40-те години., Contracted Amount: 30 348.00 , Reported Amount: 28 576.38
  • Activity: Изграждане на капацитет за създаване на среда, благоприятстваща интеграцията на маргинализирани ромски общности по Направление 4: Дейността цели чрез обучения да се изгради капацитет сред местните професионалисти /медиатори, общностни работници, социални работници, представители на местната власт, представители на регионалните институции на местно ниво и др./. Практиката показва, че на местно ниво съществува сериозен дефицит за работа с маргинализирани общности. Дори и социалните работници не винаги притежават умения за реализиране на подкрепяща социална работа. Едни от съществените причини за наличието на този дефицит са недостатъчните знания за спецификата на различните етнически общности, липсата на умения за интеркултурна комуникация и за включване на общностите в процесите на взимане на решения. Това често блокира изпълнението на Общинските планове за интеграция, въпреки наличието им. Понякога тяхното изпълнение се възприема като допълнителна тежест за служителите и те не проявяват необходимата инициативност и отдаденост за реализирането им. Досегашният опит на Асоциация Интегро показва, че за да се изпълнят общинските програми за интеграция е необходимо те да бъдат възприети като част от цялостната визия за развитието на общината и да бъдат инкорпорирани във всички секторни политики на местно ниво. Но за да се достигне този етап и реализацията на общинските планове за интеграция да придобие процесен характер е необходимо хората, от които зависи това да умеят да водят добра интеркултурна комуникация. За да се придобият необходимите умения, в рамките на проекта ще се организират 2 обучения. Обученията ще се организират логистично от общностния работник, а за обучител ще бъде привлечен експерт по „Интеркултурна комуникация“., Contracted Amount: 3 541.60 , Reported Amount: 3 537.89

Participating Organizations

Partners
  • Partner: "HAN ASPARUH" VOCATIONAL HIGH SCHOOL OF AGRICULTURE Isperih, Contracted Amount*: 2 000.00 , Reported Amount: 0.00
  • Partner: KINDERGARDEN "SUN" Isperih, Contracted Amount*: 2 000.00 , Reported Amount: 0.00
  • Partner: INTEGRO ASSOCIATION Razgrad, Contracted Amount*: 40 477.10 , Reported Amount: 25 349.04
Contractors
  • Contractor: HANDZHIEVI-5 LMTD, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 1 189.00
  • Contractor: "DEZMOTOMORS" Ltd, town of Samokov, Contracted Amount*: 32 945.70 , Reported Amount**: 32 945.70
  • Contractor: Jordan, Contracted Amount*: 2 856.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: ZAD "BULSTRAD VIENNA INSURANS GRUP, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 1 012.59
  • Contractor: ET "Dr. Taner Kyosev - AIPSMSP", Isperih, Contracted Amount*: 5 832.00 , Reported Amount**: 5 832.00
  • Contractor: "Book Trade" Ltd, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 999.98
  • Contractor: AGPSMP - KARDIOMED Ltd, Contracted Amount*: 7 498.00 , Reported Amount**: 7 498.00
  • Contractor: LIDL BULGARIA EOOD amp;CO, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 40.32
  • Contractor: Bruda - 2 EOOD, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 1 101.60
  • Contractor: POINT 78, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 326.20
  • Contractor: "Ofis Konsumativi"'Ltd, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 1 292.00
  • Contractor: TECHNOPOLIS BULGARIA, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 779.00
  • Contractor: KAUFLAND BULGARIA EOOD amp;CO, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 66.63
  • Contractor: "MARGOT" LTD, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 1 602.53
  • Contractor: "HELIKON" DR, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 469.57
  • Contractor: "KK SANYA KONSULTING", Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 880.00
  • Contractor: "MBAL - ISPERICH" Ltd. Isperih, Contracted Amount*: 7 498.00 , Reported Amount**: 0.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Roma, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 355.00 , Reached amount: 358.00
Indicator 2 Other disadvantaged participants, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 155.00 , Reached amount: 358.00
Indicator 3 Roma participants who are engaged in job searching education/ training, gaining a qualification, or are in employment, incl.self-employment or are receiving social and health services, upon leaving, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 55.00 , Reached amount: 303.00
Indicator 4 Disadvantaged participants who are engaged in job searching, education/ training, gaining a qualification or are in employmentq incl. self-employment or are receiving social and health services, upon leaving, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 95.00 , Reached amount: 303.00

Financial Information

Total Project cost 635 086.53 BGN
Grant 635 086.53 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 635 086.53 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: "Извършване на прегледи за сърдечно съдови заболявания на 200 неосигурени лица", Estimated Amount: 7 500.00
Procedure 2 Subject to due process: „Доставка на канцеларски материали и консумативи, непопадащи в Списъка на стоките по чл.12, ал.1, т.1 от ЗОП“, Estimated Amount: 1 640.00
Procedure 3 Subject to due process: „Доставка на канцеларски материали и консумативи, попадащи в Списъка на стоките по чл.12, ал.1, т.1 от ЗОП“, Estimated Amount: 488.00
Procedure 4 Subject to due process: „Доставка на образователни игри и книги“, Estimated Amount: 1 250.00
Procedure 5 Subject to due process: „Доставка на техника, стопански инвентар, работно облекло и материали“, Estimated Amount: 27 476.75
Procedure 6 Subject to due process: „Доставка на техника“, Estimated Amount: 958.33
Procedure 7 Subject to due process: „Кетъринг за провеждане на мероприятия“, Estimated Amount: 1 833.33
Procedure 8 Subject to due process: „Провеждане на акушер-гинекологични прегледи на 100 здравно неосигурени жени“, Estimated Amount: 5 833.33
Procedure 9 Subject to due process: Избор на експерт "Интеркултурна комуникация", Estimated Amount: 2 856.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN