Identification

UMIS Number BG05M9OP001-1.023-0068-C01
Project Name Promotion of Entrepreneurship in Vidin and Montana regions
Beneficiary 202220666 CONSULT VD Ltd
Funding ESF ==> Human Resources Development
Date of the Contract/Order 26.06.2018
Start Date 01.07.2018
End Date 01.10.2019
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България, Северозападен, Видин

Description

Brief description
Предприемачеството е начин за разкриване на устойчиви работни места и повишаване общото равнище на заетост в икономиката. В България и по-специално области Видин и Монтана, част от Северозападен регион, който по данни на ЕВРОСТАТ е определен като най-бедния район в ЕС, този потенциал все още не е напълно оползотворен. В тази връзка е и същността за реализация на проекта, а именно чрез финансовата подкрепа на ОПРЧР да бъдат мотивирани 200 лица /180 безработни и неактивни и 20 заети лица с идеи за бизнес/ от област Видин и Монтана за стартиране на собствен бизнес. В общия брой са включени и 80 младежи до 29г, като с оглед спазването на хоризонталните политики на ЕС няма ограничение за пол и етнос.
Предвидените дейности за насърчаване на предприемачеството в региона са: 
1. Информиране и мотивиране за развитие на собствена стопанска дейност
2. Предоставяне на обучение по КК 7 "Инициативност и предприемачество" с оглед развитието на предприемачески, управленски, бизнес знания и умения 
3. Предоставяне на консултантски услуги за подготовка за собствен бизнес и дейности за подкрепа
В резултат на посочените дейности се предвижда 40 от включените в проекта лица да стартират собствена стопанска дейност.  Придобитите знания и умения, както и документите за завършено обучение ще гарантират на останалите лица от целевата група по-голяма конкурентоспособност на трудовия пазар.
Проекта е в съответствие с приоритетното направление на ОПРЧР, относно подкрепа на предприемачеството и е в унисон с Плана за действие на ЕС "Предприемачество 2020" за придобиване на бизнес умения, ключови за предприемачеството компетенции и предприемачаски начин на мислене, както и достигане на специфични групи за стартиране на бизнес дейност, като жените, младите и по-възрастни хора.
Периодът за изпълнение на проекта е 15 месеца, като през целия срок ще се спазват правилата за публичност и визуализация като се изтъква приноса на Европейския съюз, чрез ЕСФ за изпълнение на проектните дейности.
Activities
  • Activity: Информиране и мотивиране за развитие на самостоятелна стопанска дейности и предприемачество : С цел информиране и мотивиране на целевата група от 200 лица, включваща 180 безработни и неактивни лица и 20 заети с идеи за собствен бизнес в т.ч. и 80 младежи до 29г. от области Видин и Монтана за участие в проектните дейности, дружеството ще използва три основни подхода: 1. Заявка и насочване от ДБТ на регистрирани безработни лица 2. Идентифициране, активиране и привличане към дейностите на неактивни лица чрез информация и взаимодействие с местните общности и местната власт (ромски лидери, НПО, Общини) и срещи на квалифицирано лице с идентифицираните лица и 3. Популяризиране на проекта чрез средства за публичност и визуализация. Ще се извърши подбор от стана на кандидата на 200 представители от целевата група, като не се предвиждат изисквания относно пол, етнос, политически, религиозни или други убеждения. Мотивирането на целевата група включва психологическо подпомагане чрез техники за справяне със стреса и повишаване на самооценката за личността. Мотивирането е свързано и със стимулиране и насочване на лицата към придобиване на нови знания и умения и активно поведение на пазара на труда. За целта ще се използват услугите на квалифицирано лице психолог. Избраните целеви групи попадат в обхвата на приоритетна ос 1 "Подобряване достъпа до заетост и качество на работните места" от ОПРЧР 2014-2020. Инвестиционен приоритет 3 Устойчиво интегриране на пазара на труда на младите хора, в частност тези, които не са ангажирани с трудова дейност, образование или обучение, включително младите хора, изложени на риск от социално изключване и младите хора от маргинализирани общности, Специфична цел 1: Увеличаване броя на икономически неактивните младежи извън образование и обучение на възраст до 29г. вкл., които са получили предложение за обучение, работа, стаж или обучение по време на работа или са насочени към продължаване на образованието и Специфична цел 3 Увеличаване броя на включените в обучение, в заетост или в самостоятелна заетост безработни младежи извън образование или обучение на възраст до 29г. вкл., които са със завършено средно или висше образование обхваща групата на младежите до 29г, които са потенциална група с положителни нагласи към развитие на самостоятелен бизнес. Част от причините обаче за ниското ниво на самонаемане са в образователната система, която не дава достатъчна знания и умения на младежите относно бизнес процесите и управлението на дейността. За да бъдат преодолени предизвикателствата, проекта предлага мерки за насърчаване самонаемането и стартиране на собствен бизнес. В рамките на инвестиционен приоритет 5 Самостоятелна заетост, предприемачество и създаване на предприятия, Специфична цел: Увеличаване броя на включените в самостоятелна заетост безработни, неактивни и наети лица се подкрепя стартиране и развитие на самостоятелна дейност за лица, имащи ясна идея за започване на собствен бизнес, като предвидената подкрепа е приоритетно за безработни лица и лица в неравностойно положение на пазара на труда, но и на вече наети лица. Развитието на предприемачеството може да играе ролята на инструмент за създаване на нови работни места и за подобряване начина по който функционира българският пазар на труда. Това изисква предприемане на действия за преодоляване на бариерите, пред които са изправени онези, които биха искали да започнат собствен бизнес. Сред тях според изследване на Евробарометър, като причина се нарежда и липсата на умения за развитие на собствен бизнес. С оглед на това проекта предлага мерки за решение на част от пречките пред предприемаческите идеи с предоставяне на практически умения и съпътстващи услуги за подпомагане устойчивостта на начинанието за стартиралите реализацията на своите идеи., Contracted Amount: 7 780.00 , Reported Amount: 7 780.00
  • Activity: Предоставяне на обучения, свързани с развитието на предприемачески, управлениски и бизнес знания и умения и разработване на бизнес идеи и бизнес планове за управление на самостоятелна стопанска дейност : Предвиденото обучение с оглед придобиване на бизнес умения, ключови за предприемачеството компетенции и предприемачески начин на мислене е по КК 7 "Инициативност и предприемачество". Целта на планираното обучение е да подпомогне включените в обученията лица в разработката и преценката на предприемаческите им идеи, придобиването на нужни за управлението и развитието на бизнеса знания и умения и разработването на бизнес идеите в жизнеспособни бизнес планове за реализация на реална стопанска дейност. Предвижда се по проекта да бъдат проведени 20 обучения с по 10 лица. Продължителността на всяко от обученията е 45 лекторски часа. Обучителната програма включва следните модули: 1. Предприемачески процес-Концепция за собствен бизнес. Бизнес идея. Вие като предприемач-генериране, оценка и конкретизиране на предприемаческа идея. Формиране на концепция за стартиране на собствен бизнес. 2. Бизнес план, бизнес идея, маркетингов план-Функционални раздели и изисквания към бизнес плана. Анализ на външната среда и на вътрешнофирмените фактори. Микро и макро среда. Реализация на бизнес идея. Маркетингов план. Mаркетингова стратегия. Пазар, клиенти и конкуренти. Ценообразуване. Продажби и пазарна стратегия. 3. Форми на търговска дейност- ЕТ, ЕООД, ООД, СД, кооперация, дейности с патентен данък. 4. Капитал и видове източници-Финансиране и кредитиране на бизнеса. Собствен и привлечен капитал. Подпомагане и кредитиране на малък и среден бизнес. Банкови и грантови финансиращи инструменти. 5. Финансово планиране-Етапи на стратегическо планиране.Прогнози,програми,проекти и бюджети.Прогноза за приходите,разходите и печалбата.Прогноза за паричните потоци. Финансово-икономическа оценка 6. Персонал, правни отговорности и застраховка-Стратегическо и оперативно управление на човешките ресурси. Определяне на разходите за персонал Разходи за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Правна отговорност. Оценка и противодействие на бизнес риска. Застраховки 7. Счетоводство на фирмата - Счетоводна отчетна система. Едностранно и двустранно счетоводно отчитане. Счетоводни регистри. Счетоводство за малка фирма. Счетоводни документи. Данъчни декларации. Финансови отчети 8. Стартиране на бизнеса-Фирмена и данъчна регистрация. Организационен мениджмънт на малките и средни предприятия. Стратегическо планиране и проектиране на организацията. Системи за управленски решения. Методи за вземане на управленски решения. Бизнес комуникации. Форми на общуване. 9. Съставяне на бизнес план. Работа с периферни устройства Целта е темите от програма да се адаптират в процеса на обучение към придобиване на практически приложими знания и умения. При наличие на подходяща възможност, обученията ще бъдат адаптирани спрямо нуждите на съответните браншове. Предвидено е и разработване на наръчник-ръководство с актуални теми, включени в програмата на обучението, както и допълнителна информация относно действащо законодателство с необходимата за всеки начинаещ предприемач информация. Предоставените на обучаемите лица наръчници/ръководства за стартиране на собствен бизнес ще включват всички необходими стъпки през които преминава един предприемач, като се спазва следната последователност: икономически понятия- финансова грамотност- предприемаческа култура. След приключване на обучението всяко от лицата от целевата група получава удостоверение за завършено обучение по "Инициативност и предприемачество" издадено от дружеството. Предвижда се първото от обученията да стартира в началото на пети месец от изпълнението на проектните дейности, паралелно с продължителността на Дейност 1 за информиране и мотивиране представителите на целевата група. Целта е с мотивиране на първите лица от целевата група същите да бъдат включени в първото обучение и след това да преминат към Дейност 3 след което и към стартиране на собствена стопанска дейност, а в последствие по същия ред да преминат и мотивираните на по-късен етап участници., Contracted Amount: 23 840.00 , Reported Amount: 23 840.00
  • Activity: Предоставяне на консултантски услуги за подготовка за самостоятелна стопанска дейност и дейности за подкрепа : Планираното предоставяне на консултантски услуги по проекта е с оглед подготовка за стартиране на самостоятелна стопанска дейност и дейности за подкрепа на лицата от целевата група. Целта на дейността е да се даде необходимата подготовка и подкрепа за стартиране на собствен бизнес. Дейността включва предоставянето на консултации за разработване на бизнес идеи, съобразени с индивидуалните желания и умения на лицата от целевата група; преценка на жизнеспособност на бизнес идеите и кандидат-предприемачите; консултации и менторство за подготовка управлението на бизнес дейността, вкл. за създаване на бизнес контакти; подпомагане достъпа до мрежи, насърчаващи бизнес развитието и подготовка на бизнес планове от лицата; консултации и насочване към кандидатстване за финансиране на дейността от налични финансови източници, в т. число финансови инструменти на ОПРЧР; подготовка на документи за регистрация на стопанска дейност, вкл. юридическа помощ. На консултираните лица ще бъде съставен индивидуален план с необходимата подкрепа, който подлежи на актуализация в хода на изпълнение на проекта, като лицето се насочва и към конкретна финансираща програма за получаване на финансов ресурс за своята дейност. За осъществяването на дейността се предвижда сключване на договор по трудовото законодателство с 5 лица с опит в предоставянето на консултации и бизнес планиране или с опит в управлението на реален бизнес. Наетите на трудов договор лица ще бъдат назначени на длъжност "Бизнес консултант" на 8 часов работен ден. В рамките на дейността всяко от лицата от целевата група ще получи по 32 часа индивидуални консултации за окончателно оформяне на своя бизнес план. Продължителността на Дейност 3 ще е до 6 месеца за всяко едно от лицата т.е. първите лица включени в обучение от дейност 2 ще приключат дейност 3 в срок до 6 месеца след което ще стартират собствена стопанска дейност чрез регистрация на дружество вписано в Търговския регистър на Агенция по вписванията или чрез съответното законодателство за вписване в Регистър Булстат. Предвижда се дейността да стартира в началото на 6 месец от изпълнението на проектните дейности, паралелно с продължителността на Дейност 2 за предоставяне на обучения по предприемачество с оглед приемственост на дейностите по предоставяне на обучение и последваща подкрепа за стартиране на собствен бизнес от включените в проектните дейности лица. С оглед постигане на максимална гъвкавост при изпълнение на дейностите в показания план-график дейност 1, 2 и 3 се припокриват в периодите на изпълнение. Целта е след мотивиране на съответното лице, същото да преминаване обучението по предприемачество, като първите лица приключили дейност 1 и 2 да бъдат включени в Дейност 3 и да получат консултации и подкрепа за стартиране на бизнес, както и за разработване на бизнес план към конкретна финансираща програма след което да преминат към същинското управление и развитие на собствена стопанска дейност. Дейността е насочена към лица от целевата група които са завършили успешно обучението и придобили предприемачески, управленски и бизнес умения и с подготвен проект на бизнес план, желаещи да стартират самостоятелен бизнес. Необходимостта от тази дейност е тези лица да бъдат консултирани и подпомагани при подготовка на проектни предложения, с оглед стартиране на самостоятелна стопанска дейност. На лицата ще се предоставят индивидуални специализирани консултантски услуги с цел тяхното подпомагане при регистриране на самостоятелни предприятия, както и консултации и менторство за подготовка управлението на бизнес дейността, вкл. за създаване на бизнес контакти; подпомагане достъпа до мрежи, насърчаващи бизнес развитието и подготовка на бизнес планове от лицата, както и насочване към кандидатстване за финансиране на дейността от налични финансови източници, в т.ч. финансови инструменти на ОПРЧР., Contracted Amount: 62 002.50 , Reported Amount: 71 802.47

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: SHELL BULGARIA LTD, Contracted Amount*: 1 000.00 , Reported Amount**: 739.53
  • Contractor: INSAIT LTD, Contracted Amount*: 800.00 , Reported Amount**: 800.00
  • Contractor: ODIT CONSULT 823 LTD, Contracted Amount*: 12 000.00 , Reported Amount**: 12 000.00
  • Contractor: Marian, Contracted Amount*: 7 200.00 , Reported Amount**: 7 200.00
  • Contractor: ALANTO FUDS LTD, Contracted Amount*: 10 620.00 , Reported Amount**: 9 720.00
  • Contractor: OMV BULGARIA LTD, Contracted Amount*: 1 000.00 , Reported Amount**: 317.02
  • Contractor: LUKKOIL BULGARIA LTD, Contracted Amount*: 1 002.50 , Reported Amount**: 1 073.04
  • Contractor: Galina, Contracted Amount*: 6 400.00 , Reported Amount**: 6 400.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Безработни и неактивни участници, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 180.00 , Reached amount: 182.00
Indicator 2 Participants in self-employment upon leaving, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 40.00 , Reached amount: 43.00
Indicator 3 Employed participants, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 20.00 , Reached amount: 24.00

Financial Information

Total Project cost 104 634.75 BGN
Grant 104 634.75 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 102 492.18 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Доставка на гориво, Estimated Amount: 0.00
Procedure 2 Subject to due process: Доставка на материали /тетрадки и химикали/ за провеждане на обучения, Estimated Amount: 800.00
Procedure 3 Subject to due process: Осигуряване на помещения и оборудване за изпълнение на дейности по проекта, Estimated Amount: 10 620.00
Procedure 4 Subject to due process: Провеждане на обучения в населени места от област Видин и Монтана по КК 7 "Инициативност и предприемачество" , Estimated Amount: 7 200.00
Procedure 5 Subject to due process: Психологическо подпомагане чрез техники за справяне със стреса и повишаване на самооценката за личността на безработни, неактивни и работещи лица с идея за стартиране на собствен бизнес, Estimated Amount: 6 400.00
Procedure 6 Subject to due process: Разработване на наръчник/ръководство за стартиране на собствен бизнес и дизайн, оформление и разпечатване на наръчник/ръководство за стартиране на собствен бизнес , Estimated Amount: 12 000.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN