Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 175 TREES
Български

Programme: Regions in Growth

Planning region: Stolichna

Description

E-Government State Agency  performs the public policy in the areas: e-government; electronic services; electronic identification; network and information security; spatial information infrastructure; public sector information in a machine-readable open format. At the same time, the Agency has the competence to develop strategic documents in the field of e-government, to provide methodological guidance on the functioning of e-government, to participate in the prioritization, coordination and the implementation of the state e-services, etc. Investing in human resources is crucial for the successful implementation of public policy in these areas. This project is part of the 
Agency's strategy for enhancing the professional competence of its employees and improving the quality of their work. The main objective of the project proposal is to improve the specialized knowledge and skills of the employees by appropriate trainings for specific skills and by exchange of good practices. The project is aimed at employees from different directorates. Their choice is based on the training needs and the specifics of their work. The activities will help to increase their knowledge and skills and will contribute to the realization of the project goals. 
The project provides six specialized training courses, as well as a training seminar for sharing experience and good practice for a total of 63 employees from the specialized administration of the Agency, who will undergo one or more training courses. The specialized training courses that will be implemented through the project will contribute to a more effective and efficient implementation of the employees ' work commitments. The majority of training courses are in the field of ICT, which are at the core of e-governance and have a direct attitude towards its development.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1: Провеждане на обучение в областта на статистическите методи и иконометрични модели за анализ на данни: В рамките на дейността се предвижда организиране и провеждане на обучение на тема „Статистически методи и иконометрични модели за анализ на данни“ за 14 служители от дирекции „Политики за е-управление“ (ПЕУ) и „Планиране и управление на дейности и проекти за е-управление“ (ПУДПЕУ). Предвид нарастващите функции на ДАЕУ и дейностите които тя изпълнява в областта на електронното управление, се налага постоянно осъвременяване на знанията и уменията на служителите, така че да отговарят на съвременните изисквания, които се поставят както от страна на обществото, така и от бързото развитие на информационните и комуникационните технологии. Събирането, обобщаването и анализирането на данните е важна част от задълженията на всички служители, независимо дали техните ангажименти са в областта на финансите или пространството на сървърите. Конкретните нужди от обучения бяха идентифицирани чрез анкета, направена по електронен път в която участваха всички служители на ДАЕУ. В резултат от анализа се откроиха потребности от обучение в областта на статистически методи и иконометрични модели за анализ на данни, в което ще вземат участие служители от дирекции ПЕУ и ПУДПЕУ. За целите на обучението приемаме дефиницията на иконометрията като съвместно приложение на математически и статистически методи за анализ на икономически и финансови данни с цел да се постигне по-добро обяснение и разбиране на изследваните процеси. Тази дефиниция пряко кореспондира със служебните задължения на обучаемите да анализират данни, свързани с електронното управление, с изпълняването на проекти в тази област, с въвеждането на електронните административни услуги и предвиждане на обществено-икономическия ефект, който трябва да бъде постигнат чрез тези дейности. С помощта на получените нови знания и умения служителите на ДАЕУ ще бъдат улеснени при изготвяне на експертни становища за вземане на управленски решения – определяне на потенциалния ефект от едно или друго управленско решение, преди въвеждането му в практиката, както и за прогнозиране развитието на процесите след вземането на тези решения. Чрез обучението служителите от дирекция ПЕУ ще повишат знанията си, необходими при изпълнението на служебните си задължения, описани в чл. 16 на Правилника за дейността, структурата и организацията на Държавна агенция „Електронно управление“ (Правилника), а именно: разработването на бюджетни прогнози и програмни бюджети, свързани с е-управление; изготвянето на отчет за състоянието и годишен план за развитието и обновяването на информационните ресурси в администрацията и информационните ресурси на Единната електронна съобщителна мрежа на държавната администрация и за нуждите на националната сигурност (ЕЕСМДАНС); разработването на анализи за състоянието на електронното управление и др. Обучението е свързано със специфичната дейност и на дирекция ПУДПЕУ, съгласно чл. 17 от Правилника и по-конкретно: изготвяне на предложения за изменение на стратегически и програмни документи, свързани с електронното управление, при идентифициране на рискове или трудности за постигане на заложените в документите цели с оглед изпълняваните проекти; приоритизиране на електронни административни услуги и информационни системи в администрациите; изготвянето на становища и разработването на проекти на задължителни указания и препоръки по време на текущото изпълнение на дейности и проекти, включително за тяхната промяна, за постигане на целите на стратегическите и програмни документи и провежданата от агенцията политика. 25 896.00 16 588.80
Дейност 2: Провеждане на обучителен семинар за споделяне на опит и добри практики на тема: „Ред за подготовка и проверка на технически и функционални задания за провеждане на обществени поръчки за разработка, надграждане или внедряване на информационни системи и електронни услуги“: В рамките на дейността се предвижда организиране и провеждане на обучителен семинар за споделяне на опит и добри практики на тема: „Ред за подготовка и проверка на технически и функционални задания за провеждане на обществени поръчки за разработка, надграждане или внедряване на информационни системи и електронни услуги“ за 25 служители от ДАЕУ. За повишаване на уменията и компетентностите си, служители от дирекции ПУДПЕУ, „Информационни системи и оперативна съвместимост” (ИСОС), „Мрежова и информационна сигурност” (МИС), „Политики за е-управление“ (ПеУ) и „Комуникационна и информационна инфраструктура“ (КИИ) ще вземат участие в обучение за споделяне на опит и добри практики на тема „Ред за подготовка и проверка на технически и функционални задания за провеждане на обществени поръчки за разработка, надграждане или внедряване на информационни системи и електронни услуги“. Необходимостта от участие в подобно обучение е свързана със задачите, които служителите изпълняват съгласно „Правила за извършване на проверки на предложения за проекти и дейности, удостоверяване на съответствието на технически и функционални задания за провеждане на обществени поръчки за разработка, надграждане или внедряване на информационни системи или електронни услуги и за реда за изпращане на данни от административните органи“ и осъществяването на проверка на задължителните изисквания при изготвяне на задания по реда на чл. 58б от ЗЕУ. Броят им е определен на база проведена анкета по електронен път. Целта е да се обменят опит и добри практики между служителите от отделните дирекции, които участват в процеса; да се мултиплицират добрите практики, което ще повиши организационната култура на агенцията и подобри изпълнението на нейните функции. Предаването на опит между служителите в ДАЕУ ще уеднакви подхода и практиката както между различните служители, така и между различните дирекции и отдели. По време на обучителния семинар ще бъде направен анализ на формуляра за оценка на техническите задания и ако има препоръки за промени, същите ще бъдат описани в доклад и представени на ръководството. Темата е пряко свързана със специфичните дейности и на петте дирекции, дефинирани съответно в чл. 16, 17, 18, 20 и 21 от Правилника за дейността, структурата и организацията на ДАЕУ. Във връзка с изменение на Устройствения правилник на ДАЕУ, публикуван на сайта за обществено обсъждане (http://strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BGamp;Id=4194), отделът, осъществяващ контрол в рамките на бюджетния процес се прехвърля към настоящата дирекция ПУДПЕУ, която се изменя на дирекция „Бюджетен контрол и изпълнение на проекти“ (БКИП). На основание чл. 16, т. 3 от действащия Устройствения правилник на ДАЕУ (https://www.e-gov.bg/bg/about_us), дирекция ПеУ осъществява преглед на съответствието с утвърдените политики, стратегически документи и програми, дава насоки и предоставя становища при съгласуването на документи по чл. 7г, ал. 2, т. 1 и 2 от ЗЕУ, създава, води и поддържа информационна система по чл. 7г от ЗЕУ, а в изменения Устройствен правилник тези функции ще се изпълняват от дирекция БКИП (чл. 17, т. 10). В Контролният лист за проверка на задължителни изисквания при изготвяне на задания по реда на чл. 58а от ЗЕУ, т. 6, част I е Предмет и прогнозна стойност на обществената поръчка. Затова беше важно в обучителния семинар да участват експерти от дирекция ПеУ, които осъществяват бюджетния контрол. 8 997.60 9 717.41
Дейност 3: Провеждане на обучение в областта на Осигуряване на качество на софтуера“ (Software Quality Assurance): Дейността включва провеждане на специализирано обучение на 13 служители от дирекции ПУДПЕУ, КИИ, МИС и ИСОС на тема „Осигуряване на качество на софтуера (Software Quality Assurance)“. Темата е пряко свързана със специфичните дейности и на четирите дирекции, дефинирани съответно в чл. 17, 18, 20 и 21 от Правилника за дейността, структурата и организацията на ДАЕУ. Броят на обучаемите е определен на база проведена анкета по електронен път. След преминаване на обучението, обучаемите ще имат задълбочени познания и умения в сферата на осигуряване на качеството на софтуера и автоматизираното тестване, като по време на курса ще се запознаят с основите на тестовия процес. За служителите от дирекция ПУДПЕУ обучението е необходимо при разработването, изпълнението, координирането и контрола на проектите за електронно управление и информационни и комуникационни технологии в администрациите (чл.17 от Правилника). Тези служители участват и в управлението и изпълнението на проектите, по които ДАЕУ е бенефициент. Те имат ангажименти, свързани с приемането на работата на изпълнители, разработили информационни системи, което обуславя необходимостта от знания и ключови умения в областта на осигуряване качеството на софтуер. По време на курса участниците ще се запознаят с основни концепции и общовалидни принципи, които ще им помагат да осигурят качеството на всякакъв вид софтуер. Ще научат как да намират дефекти, тествайки ръчно изцяло изградени системи и как да подобрят потребителското изживяване. Във връзка с нарастващите ангажименти на дирекция ИСОС, преструктуриране на дирекцията съгласно Заповед № ЧР-Н-1319/23.05.2019 г. и функциите на дирекцията, отразени в чл. 18 от действащия Устройствен правилник и от предложения за изменение Устройствен правилник на ДАЕУ, в обучението са включени служители от настоящата дирекция ИСОС. Темата на обучението е пряко свързана с изпълняваните от служителите в дирекция ИСОС дейности и задачи. ИТ сигурността, осигурявана чрез надежден софтуер, ще намали риска от неправомерен достъп, използване, увреждане и промяна на информацията. Поради тази причина участието на експертите от дирекция МИС в обучението Software Quality Assurance е от ключово значение както за тяхното професионално развитие, така и при изпълнение на служебните им ангажименти. Според чл. 21 от Правилника дирекцията осъществява координация при изпълнението на политиките за мрежова и информационна сигурност, свързани с функционирането на електронното управление; определя политиката по управление на удостоверенията за идентифициране на сървърите (HTTPS сертификати) в администрацията; удостоверява съответствието на информационните системи с изискванията за мрежова и информационна сигурност и осъществява контрол върху администрациите за спазване на тези изисквания; Обучението ще подпомогне служителите от дирекция КИИ при изпълнението на служебните им ангажименти, свързани с осигуряване надеждността и качеството на електронните съобщения, предоставяни от ЕЕСМ. Съгласно Правилника за дейността, структурата и организацията на държавна агенция „Електронно управление“, тя: изгражда, развива и поддържа споделените ресурси на електронното управление, в това число ресурсите, необходими за развитието, управлението и поддръжката на интернет свързаността на структурите на държавната администрация; изпълнява функции по предоставяне на достъп до споделени услуги в съответствие с критериите в политиките на агенцията за използване на Държавния хибриден частен облак (ДХЧО); създава, експлоатира, поддържа и развива електронна съобщителна мрежа за пунктовете за управление във връзка с националната сигурност, които се обслужват от персонал, заемащ специфични длъжности; управлява, поддържа, експлоатира и развива Единната електронна съобщителна мрежа (ЕЕСМ); осигурява сигурността, надеждността и качеството на електронните съобщения, предоставяни от ЕЕСМ и др. 8 940.00 9 655.20
Дейност 4: Провеждане на обучение в областта на Firewall в компютърните мрежи: Дейността предвижда обучение на тема PAN-EDU-210 Firewall 8.1 Essentials: Configuration and Management (EDU-210) с продължителност 5 дни, предназначено за служители от дирекции КИИ и МИС. След проведените обучения обучаемите ще могат да инсталират и конфигурират ESXi и компонентите на vCenter Server, да извършват управление и мигриране на виртуални машини и управление на потребителския достъп до инфраструктурата на VMware. Необходимостта от обучението е свързано както с част от дейностите на дирекции КИИ и МИС, така и с една от основните дейности на ДАЕУ, а именно: да изгражда, развива и поддържа споделените ресурси на електронното управление, в това число ресурсите, необходими за развитието, управлението и поддръжката на интернет свързаността на структурите на държавната администрация; да изпълнява функции по предоставяне на достъп до споделени услуги в съответствие с критериите в политиките на агенцията за използване на ДХЧО. Една от ключовите дейности на ДАЕУ е свързана с осигуряване функционирането на Националния център за действие при инциденти по отношение на информационната сигурност, което се осъществява от дирекция МИС. Темата е пряко свързана със специфичните дейности на дирекция КИИ и МИС, дефинирани съответно в чл. 20 и 21 от Правилника за дейността, структурата и организацията на ДАЕУ. Ще бъдат проведени обучения за работа с конкретно посочената технология/ разработчик, тъй като в ДАЕУ към момента се използват технологии именно на тези доставчици. Броят на обучаемите – 9, е определен на чрез проведена анкета по електронен път. 72 089.40 76 457.52
Дейност 5: Провеждане на обучения на тема: „Oracle“: Дейността включва обучение на експерт от дирекция КИИ по две основни теми: Oracle Linux 7: System Administration Ed 1 с продължителност 1,5 дни и Oracle Database 12c: Performance Management and Tuning с продължителност 5 дни. Обучението по управление на системата Oracle Linux 7: System Administration ще подпомогне обучаемите да развият набор от умения, включително за инсталиране, като използват ядрото Unbreakable Enterprise, да конфигурират услугите на Линукс, да подготвят системата за Oracle Database и др. В този курс обучаемите ще бъдат запознати и с Oracle IaaS Cloud Solution. В курса Oracle Database 12c: Performance Management and Tuning обучаемите ще се запознаят с анализите за ефективност и задачите за настройка, които се очакват от DBA: проактивно управление чрез вградени характеристики и инструменти за анализ на ефективността, диагностика и настройка на компонентите на бази данни на Oracle Database настройка на свързаните с SQL проблеми. В този курс ще бъдат запознати с Oracle Database Cloud Service. Темите са пряко свързани със специфичните дейности на дирекцията и са дефинирани в чл. 20 от Правилника за дейността, структурата и организацията на ДАЕУ, а именно: развива и поддържа центрове за данни и информационни системи и предоставя облачни услуги за нуждите на електронното управление; поддържа, администрира и развива електронни системи и услуги, когато такива са изградени в изпълнение на проекти и програми в областта на информационните и комуникационните технологии; развива, поддържа и обновява компютърното оборудване и аксесоари, използвани в центровете за данни, както и за нуждите на агенцията. Ще бъдат проведени обучения за работа с конкретно посочената технология/разработчик, тъй като в ДАЕУ към момента се използват технологии именно на тези доставчици. Заявени са от един служител на база проведена анкета по електронен път. 6 420.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).