Identification

UMIS Number BG16RFOP002-3.002-0086-C01
Project Name Increasing energy efficiency in the production of polymethyl methacrylate sheets in Panchim LTD
Beneficiary 130163545 PANCHIM LTD
Funding ERDF ==> Innovations and Competitiveness
Date of the Contract/Order 28.12.2017
Start Date 28.12.2017
End Date 29.11.2019
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България, Югоизточен, Стара Загора, Стара Загора, гр.Стара Загора

Description

Brief description
Целта на настоящото проектно предложение е да се повиши енергийната ефективност и производствения капацитет на „Панхим“ ООД чрез закупуване на ново модерно и високопроизводително оборудване. Предвижда се закупуването на екструдерна инсталация за плоски листи от материал PMMA, PC-UVPC, отличаваща се със значително подобрена производителност и ниска консумация на енергия. В рамките на проектното предложение се предвижда и изграждане на система за оползотворяване на отпадна топлина и внедряване на стандарт ISO 50001. Като резултат от изпълнението на посочените мерки ще се редуцира обема на изразходваната енергия и този на отделяните вредни въглеродни емисии от производството, а така ще се спомогне за опазването на околната среда и подобряване на конкурентоспособността на дружеството.
Планираните енергийни спестявания за предприятието в резултат от изпълнението на проекта (ПЕС) ще са 29,96% или 12 637 656,42 kWh/год., а ефективността на инвестицията като отношение на количеството спестена енергия в кВтч. на годишна база към необходимата инвестиция в лева (кВтч/лв.) ще бъде 2,63 кВтч/лв. при спестени емисии въглероден диоксид от 103 350,24 т/год.
Activities
  • Activity: Придобиване на енергийно ефективна екструдерна инсталация за плоски листи от материал PMMA, PC-UVPC (мярка 1 от енергийния одит) – дейността ще бъде извършена чрез закупуване на екструдерна инсталация за плоски листи от материал PMMA, PC-UVPC – 1 брой: Към настоящия момент кандидатът разполага с производствена екструдерна линия за производството на плоски листи от материал PMMA, PC-UVPC, която е значително амортизирана, със сравнително голям енергиен разход и ниска производителност. Машината работи 8184 часа годишно и за това време произвежда 1591,99 тона продукция на година, което определя производителност от 0,195 тона/час. Специфичното потребление на енергия е 2101,05 kWh/тон, а годишната консумация на ел. енергия 3344858 kWh като разходите за енергия възлизат на 434 831,54 лв., което представлява близо 22% от всички разходи за електроенергия. Предвидената за закупуване високопроизводителна екструдерна линия е със силно оптимизирана технология и с подобрена енергийна ефективност, водеща до понижаване на консумацията на енергия при повишаване на производителността. Новата екструдерна инсталация за плоски листи се състои от следните основни компоненти: 1. Захранваща и гравитачно-дозираща система; 2. Главен екструдер; 3. Устройство за смяна на филтъра при непрекъснат поток; 4. Помпена група за захранване с полимер; 5. Коекструдер; 6. Матрици за производство на плоски листи; 7. Календер. Дружеството планира старата и новата линия да работят паралелно като часовете работа на двете машини ще се запазят до 8184 ч/год. Предвижда се новата инсталация да работи 7632 ч/год, а старата линия – 552 ч/год. Предвидената за закупуване машина е над 6 пъти по-производителна от старата (1,20 т/час), характеризира се с почти 3 пъти по-ниско специфично потребление на енергия (723,33 kWh/тон) и отделя два пъти по-малко емисии СО2 (5425,53 т/год.). При съвместната работа на двете машини (старата и новата) тези съотношения между показателите няма да се променят съществено, поради факта, че старата машина ще остане в експлоатация с ниска стойност на коефициента на използваемост. След закупуването и въвеждането на новото оборудване в експлоатация се очаква годишното производство да се увеличи до 9266,04 т/год, което е с 7674,05 т/год повече от настоящото производство. Това представлява увеличаване на производствения капацитет за производството на плоски листи от материал PMMA, PC-UVPC с почти 6 пъти. Енергийното потребление с новата производителност при старата машина би било 19 468 413,34 kWh/год като при въвеждането на новата инсталация същото ще бъде 6 850 183,92 kWh/год, което е почти 3 пъти по-ниско и представлява спестяване от 12 618 229,42 kWh/год. Спестените емисии въглероден диоксид в резултат от изпълнението на дейността ще бъдат два пъти по-ниски. Настоящата дейност и изпълнението на мярка 1 от енергийния одит попада в основната дейност на кандидата, за която се кандидатства в рамките на настоящото проектно предложение, а именно 22.21 Производство на листове, плочи, тръби и профили от пластмаси, тъй като касае производството на листове от материал PMMA, PC-UVPC. Стъпки за реализация на дейността: 1. Подготовка за избор на изпълнител: от 1 до 3 месец; 2. Избор на изпълнител: от 4 до 6 месец; 3. Сключване на договори с избрания изпълнител: през м. 7; 4. Доставка на оборудването: от 8 до 20 месец., Contracted Amount: 4 800 000.00 , Reported Amount: 4 800 000.00
  • Activity: Изграждане на система за оползотворяване на отпадна топлина (мярка 2 от енергийния одит) – дейността ще бъде извършена чрез изграждане на система за оползотворяване на отпадна топлина.: В Панхим ООД има възможност за осъществяване на проект за отопление на производствени помещения, използващ оползотворяване на отпадна топлина. Намеренията са системата да бъде изградена в работните помещения Дърводелно и Разкроечно. Те се намират в една обща сграда, като са разделени с обща вътрешна стана. Към момента работните помещения на Дърводелно и Разкроечно се отопляват със 7 (седем) бр. електрически калорифери, всеки един с ел. мощност Р= 7 kW. Ел. енергията за отопляване на 2-те работни помещения е 97 020 kWh/ год. Сградатa е проектирана, построена и пусната в експлоатация през 80-те години на миналия век. Няма видими нарушения по носещите конструктивни елементи. През годините са правени козметични ремонтни дейности на архитектурно-конструктивни ограждащи елементи, но те не са насочени конкретно за повишаване на енергийната ефективност и намаляване на комсумацията за отопление или охлаждане. Сградата не е топлоизолирана. Стените са зидария от обикновени плътни тухли на варо-пясъчен разтвор измазани отвън и отвътре. Сградата се обитава от 10 човека. Режимът на обитаване на сградата е непрекъсваем 12 часа по 7дни седмично, при същия режим на отопление. Сградата е производствен цех с монтирани и работещи машини, които влияят на топлинния баланс. В помещенията не се поддържа постоянно исканата нормативна температура 170 С. Решаващ за отоплението в помещенията е субективният фактор, което води до по-голямо потребление на енергия. Изграждането на система за оползотворяване на отпадна топлина ще доведе до намаляване консумацията на енергия за отопление в сградата и подобряване на топлинния комфорт на обитателите. Предвижда се изграждане на система за утилизация на отпадна топлина от работата на 3 бр. съществуващи компресори през зимния сезон. Температурата на отпадния въздух е 55°С. Количествата въздух от компресорите и техните ел. мощности са следните: - Компресор 1 – 85 m³/h и Рел = 15 kW - Компресор 2 – 216 m³/h и Рел = 37 kW - Компресор 3 – 140 m³/h и Рел = 30 kW Предвижда се отворите за изходящия въздух на всеки компресор, чрез отделни въздуховоди (Ø100, Ø160, Ø100) да се събират в общ въздуховод (Ø200). На общия въздуховод следва да се монтира канален вентилатор. Въздуховодът ще излиза от компресорното като ще се изгради първо отклонение за изхвърляне въздуха през летния сезон и второ отклонение за зимния сезон. Чрез естакада ще достига до съседната сграда, където се намират работните помещения (Дърводелно и Разкроечно), до които трябва да се доведе топлият въздух. В резултат от изпълнението на дейността ще се реализират спестявания в размер на 19427 kWh/год., а финансовите ползи от изпълнението на мярката се изразяват в спестявания от 2525,51 лв./год. Настоящата дейност и изпълнението на мярка 2 от енергийния одит попада в основната дейност на кандидата, за която се кандидатства в рамките на настоящото проектно предложение, а именно 22.21 Производство на листове, плочи, тръби и профили от пластмаси. В Дърводелното помещение се изработват палетите, на които се поставят готовите листове от материал PMMA, PC-UVPC преди да бъдат експортирани, а в Разкроечното работно помещение се извършва разкрояване на самите листове. Стъпки за реализация на дейността: 1. Подготовка за избор на изпълнител: от 1 до 2 месец вкл.; 2. Избор на изпълнител: през м. 3; 3. Сключване на договори с избрания изпълнител: през м. 4; 4. Изграждане на системата: от 4 до 8 месец., Contracted Amount: 7 472.00 , Reported Amount: 7 471.88
  • Activity: Консултантски услуги за въвеждане на система за енергиен мениджмънт, съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001: Като част от дейността кандидатът планира въвеждането на система за енергиен мениджмънт по стандарт ISO 50001. Внедряването на този стандарт има за цел да позволи на "Панхим" ООД да въведе политики и процеси, които да повишат енергийната ефективност на производството. Въвеждането на този стандарт се очаква да доведе до намаляване разходите за енергия и емисиите от парникови газове и други въздействия, свързани с околната среда, чрез систематично управление на потреблението на енергията. Стандартът залага изискването за внедряване на енергиен мониторингов план и анализ на енергийната ефективност. Чрез внедряването на ISO 50001 ще бъдат определени изискванията за система за управление на енергията за "Панхим" ООД за разработване и въвеждане на енергийна политика, определяне на цели и планове на действие, които да взимат под внимание законовите изисквания и информация, свързани с използването на енергия. Тази система за енергийно управление ще позволи на кандидата да постигне своите ангажименти (заложени в политиката на дружеството), да предприеме действия, необходими за подобряване на енергийната му ефективност и да покаже съответствието на системата с изискванията на този международен стандарт. В рамките на въвеждането на системата ще бъде извършен анализ на състоянието, който ще се реализира съвместно между кандидата и външна специализирана фирма. Целта е да се диагностицират процесите, да се определи настоящото състояние на "Панхим" ООД и степента на съответствие с изискванията на стандарта. В резултат на анализа ще се определят необходимите документи и действия, както и ще се състави работен план за изпълнение. Системата за управление (СУ) ще бъде структурирана и документирана по начин, осигуряващ съответствие между приложимия стандарт и технологичните процеси в компанията. Консултантската фирма ще проектира системата по стандарта, ще разработи, документира и подготви необходимите политики, процедури, методики, инструкции и образци на помощни документи, на база плана от анализа. Съставените от консултантската фирма документи се съгласуват с отговорните лица и след одобрение се въвеждат в изпълнение. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнител ­ от 1 до 4 месец; 2. Въвеждане на система за управление на околната среда, съгласно стандарт БДС EN ISO 50001 – от 5 до 12 месец вкл.;, Contracted Amount: 5 000.00 , Reported Amount: 4 950.00
  • Activity: Консултантски услуги за сертифициране на система за енергиен мениджмънт, съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001: Като част от дейността кандидатът планира сертифицирането на система за енергиен мениджмънт по стандарт ISO 50001. Международният стандарт ISO 50001 има за цел да помогне на организациите да определят системите и процесите, необходими за подобряване на енергийните характеристики, вкл. енергийната ефективност, използването и потреблението на енергията. Прилагането на този стандарт цели намаляване на емисиите на парникови газове и други свързани въздействия върху околната среда и на енергийните разходи чрез систематично управление на енергията. ISO 50001 се прилага за всички променливи, влияещи на енергийните характеристики, които могат да бъдат наблюдавани и повлияни от организацията. Сертифицирането на "Панхим" ООД спрямо изискванията на стандарт ISO 50001 ще доведе до въвеждането на фирмена политика по енергийното управление, включваща: разработването на цели и задачи, чрез които тази политика да се реализира, измерване и анализ на енергийната резултатност и постоянно подобряване на енергийното управление. В допълнение, стандартът ще създаде условия за сравняване с най-­добрите постижения в конкретната област, както и за измерване, документиране и докладване на всяка „стъпка нагоре” в енергийното управление на внедряващата организация. Сертифицирането на системата ще се проведе от квалифицирани представители (одитори) на външна фирма, които ще проведат одит за оценка на съответствието на внедрената система и при необходимост ще бъдат направени корекции в документираните изисквания. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнител от 1 до 4 месец; 2. Одит и сертификация по стандарт БДС EN ISO 50001 – от 13 до 20 месец вкл., Contracted Amount: 7 000.00 , Reported Amount: 6 950.00
  • Activity: Одит на проекта - дейността ще бъде извършена чрез предоставяне на услуга по финансов одит от дипломиран експерт счетоводител: Като част от дейностите по проекта, се предвижда след успешното изпълнение на инвестициите в енергоефективно оборудване, както и след предоставяне на услугите за разработване, въвеждане и сертифициране на система за енергиен мениджмънт, съгласно стандарта ИСО 50001, да бъде проведен финансов одит на разходите по проекта. Целта е дипломиран експерт счетоводител да потвърди правилното разходване на средствата по проекта, при спазване указанията на приложимата нормативна уредба (ЗУСЕСИФ и ПМС 160 в последната му редакция), както и указанията на УО (Условия за кандидатстване и Оперативно ръководство за изпълнение на проекти по процедурата). За тази цел в последните 4 месеца от реализацията на проекта, избран експерт счетоводител, ще предостави услуга по финансов одит, която да потвърди наличието на адекватна одитна пътека, разкриването на индивидуални счетоводни сметки за реализацията на проекта, правилното заприхождаване на дълготрайните материални активи придобити по проекта, както и осчетоводяването на направените разходи за ДМА и услуги. Съгласно изискванията на Условията за кандидатстване, в съответствие с чл. 207 от Делегиран регламент на Комисията (ЕО) № 1268/2012 относно правилата за прилагане на Регламент (ЕС,Евратом) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза за инвестиционни проекти с БФП над левовата равностойност на 750000 евро (или 1466872.5лв), следва да бъде осъществен финансов одит. Предвид горното изискване предприятието предвижда като част от дейностите по проекта, предоставяне на услуга по финансов одит. Одиторът ще проверява дали декларираните от Панхим ООД разходи са действително извършени и платени, точни и допустими в съответствие с административния договор за безвъзмездна финансова помощ. В този контекст, към Финалния доклад за изпълнението на проекта който ще бъде представен на УО за одобрение, ведно с искане за плащане, ще бъде приложен и доклада на дипломиран експерт счетоводител, относно фактическите констатации, установени при проведения финансов одит. Стъпките за реализация на настоящата дейност са както следва: 1. Подготовка за избор на изпълнител: от 17 до 18 месец; 2. Избор на изпълнител: през 18 месец; 3. Сключване на договор с избрания изпълнител: през 19-ти месец; 4. Предоставяне на услугата по финансов одит: 20 месец., Contracted Amount: 6 000.00 , Reported Amount: 4 000.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: UNIMEX, Contracted Amount*: 3 735.94 , Reported Amount**: 7 471.88
  • Contractor: OMIPA SPA, Contracted Amount*: 2 400 000.00 , Reported Amount**: 4 800 000.00
  • Contractor: BUREAU VERITAS BULGARIA LTD, Contracted Amount*: 3 475.00 , Reported Amount**: 6 950.00
  • Contractor: FINIDIS EOOD, Contracted Amount*: 2 475.00 , Reported Amount**: 4 950.00
  • Contractor: Momchil, Contracted Amount*: 2 000.00 , Reported Amount**: 4 000.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Number of enterprises receiving support, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Брой проекти с дейности за подобряване на ресурсната ефективност, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 3 Expected energy savings in enterprises as a result of completed projects, Measure Unit: MWh/y, Base Value: 0.00 , Target amount: 12 637.66 , Reached amount: 12 637.66
Indicator 4 Energy audits performed, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 5 GHG reduction, Measure Unit: тонове CO2 екв., Base Value: 0.00 , Target amount: 103 350.24 , Reached amount: 103 350.24
Indicator 6 Number of enterprises receiving grants, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00

Financial Information

Total Project cost 4 825 472.00 BGN
Grant 2 412 736.00 BGN
Self amount 2 412 736.00 BGN
Total actual amounts paid 2 411 685.94 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на екструдерна инсталация за плоски листи от материал PMMA, PC-UVPC - 1 брой, Estimated Amount: 4 800 000.00
  • Differentiated position 1: Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на екструдерна инсталация за плоски листи от материал PMMA, PC-UVPC - 1 брой
    Contractor: OMIPA SPA
    Contract total funded value: 2 400 000.00
Procedure 2 Subject to due process: Извършване на СМР за Изграждане на система за оползотворяване на отпадна топлина - 1 бр., Estimated Amount: 7 472.00
  • Differentiated position 1: „Извършване на СМР за Изграждане на система за оползотворяване на отпадна топлина - 1 бр.“
    Contractor: UNIMEX
    Contract total funded value: 3 735.94
Procedure 3 Subject to due process: Консултантски услуги за въвеждане на БДС EN ISO 50001, Estimated Amount: 5 000.00
  • Differentiated position 1: Консултантски услуги за въвеждане на БДС EN ISO 50001
    Contractor: FINIDIS EOOD
    Contract total funded value: 2 475.00
Procedure 4 Subject to due process: Консултантски услуги за сертифициране по БДС EN ISO 50001, Estimated Amount: 7 000.00
  • Differentiated position 1: Консултантски услуги за сертифициране по БДС EN ISO 50001
    Contractor: BUREAU VERITAS BULGARIA LTD
    Contract total funded value: 3 475.00
Procedure 5 Subject to due process: Предоставяне на услуга по финансов одит на проект , Estimated Amount: 6 000.00
  • Differentiated position 1: Предоставяне на услуга по финансов одит на проект
    Contractor: Momchil
    Contract total funded value: 2 000.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN