Identification

UMIS Number BG05SFPR001-1.003-0001-C01
Project Name BRIGHT START
Beneficiary 000695114 Ministry of Education and Science
Funding ESF+ ==> Programme "Education" 2021-2027
Date of the Contract/Order 15.02.2024
Start Date 15.02.2024
End Date 15.02.2029
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant In execution (starting date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Висококачественото образование и грижи в ранна детска възраст (ОГРДВ) съдържа огромен потенциал за децата, семействата и обществото като цяло, като полага основата за успеха на бъдещите поколения. 
Проектът ще се изпълнява в рамките на операция от стратегическо значение и предвижда да разгърне потенциала на децата от предучилищното образование чрез подкрепа за личното им развитие с оглед по-успешна социална реализация.  
Дейностите са насочени към:  1) провеждане на обучения за педагогически и непедагогически специалисти, което ще допринесе в значителна степен за подобряване на процесите на взаимодействие с децата, ще подкрепи изграждането на приобщаваща среда и ще повиши ефективността на екипната работа;  2) интензивна работа (вкл. обучения) с родители от уязвимите групи, което ще оказва влияние от една страна на плавната адаптация на детето към новата среда, а от друга страна изгражда положително отношение в общността към ползите от ОГРДВ и от образованието като цяло; 3) предоставяне на допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби;  4) предоставяне на обща подкрепа за личностно развитие под формата на обучения, занимания по интереси и др. 
С изпълнението на настоящия проект ще допринесе  за постигане на визията за качество на ОГРДВ, а именно: Висококачественото ОГРДВ в България подпомагат благосъстоянието, социалното, емоционалното, когнитивното, психичното и физическото развитие на всяко дете, основават се  на ефективни партньорства със семействата и са налични и достъпни в еднаква степен за всички деца от раждането им до възрастта на започване на начален етап на образование. Всяко дете в България има право на висококачествено образование и грижа в ранна детска възраст, която включва и подготовка за преминаване в училищно образование.    
Дейностите ще надградят и мерките по прилагане на Европейската гаранция за детето, както и прилагането на изработената Национална рамка за качество на ОГРДВ.
Activities
  • Activity: Дейност 1. Повишаване квалификацията на ПС, вкл. нови в системата учители, и на експерти от РУО, за осъществяване на ОДПЛР, вкл. социално-емоционалното учене в ДГ, в т.ч. техни яслени групи, и училища с групи за ЗПО, както и обучения на НС, вкл. образователни медиатори и соц. работници за подпомагане на обучението, в съответствие с утвърдени програми за професионалното и кариерното им развитие. : Повишаване квалификацията на педагогическите специалисти, вкл. нови в системата учители, и експерти от РУО, за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие (ОДПЛР), вкл. социално-емоционалното учене в детските градини, в т.ч. техни яслени групи и училища с групи за задължително предучилищно образование (ЗПО), както и обучения на непедагогическия персонал, вкл. образователни медиатори и социални работници за подпомагане на обучението, в съответствие с утвърдени програми за професионалното и кариерното им развитие. Дейността включва обучения на педагогически специалисти (ПС)и на непедагогически специалисти (НС), в т. ч. помощник-възпитатели, образователни медиатори (ОМ), социални работници (СР) и др., които предоставят експертно-методическа помощ по дейностите за личностно развитие, вкл. специалистите от екипите за подкрепа за личностно развитие на децата в съответствие с идентифицираните нужди от подобряване на капацитета им за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, съобразно индивидуалните потребности на всяко дете. Обученията ще бъдат насочени към повишаване на уменията, компетентностите и квалификацията на персонала в ежедневната пряка работа с децата, като за целта ще бъдат използвани и методите и инструментариумите и др. разработени по процедури BG05M2ОP001-3.005 „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“, BG05M2OP001-3.018 „Подкрепа за приобщаващо образование“. Те ще се провеждат след идентифициране на потребностите от квалификация на ПС и на НС на ниво детска градина/училище, както и в съответствие с годишния квалификационен план по програми за професионалното и кариерното развитие на ПС. Темите за обучение на ПС могат да бъдат насочени към усвояване на умения за работа със следните инструменти: - карта за функционална оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците със специални образователни потребности и с хронични заболявания във връзка с прилагането на Международната класификация за функционирането на човека, уврежданията и здравето на деца; - инструмент за идентифициране на маркери на риск при деца и ученици и за определяне на възможности за предоставяне на допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици в риск; - инструмент за откриване на дарбите (в областта на науката, изкуството, спорта) и за определяне на възможности за стимулирането им чрез допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици; - адаптиране на учебното съдържание по образователни направления за деца със специални образователни направления и хронични заболявания в предучилищна възраст - въвеждаща квалификация за новоназначени ПС; - прилагане на методика за провеждане на допълнително обучение по БЕЛ, разработена по проект “Активно приобщаване в системата на предучилищното образование”; - запознаване с Националната рамка за качество на ОГРДВ (в т.ч. и с процеса на самооценка) и нейното прилагане; - наблюдение на процеса на взаимодействие в детската градина и оценка/анализ на резултатите; - осъществяване на ефективно взаимодействие със семейната общност с акцент в периодите на постъпване на детска градина и преди постъпване в училище. При идентифицирана потребност по предложение на детските градини, изпълняващи проектни дейности, може да бъдат проведени и обучения за ПС и за НС и по други теми, които са релевантни на целите на проекта. Провеждането на обученията ще се организира и провежда в съответствие с приложимите нормативни актове, като за: 1) ПС обученията ще са за присъждане на кв. кредити, като обученията за тях ще се извършват само от институции съгласно чл. 43 от Раздел IV „Условия и ред за повишаване квалификацията на учителите, директорите и другите педагогически специалисти“ от Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и др. НС за присъждане на кв. кредити. Продължава в Начин на изпълнение., Contracted Amount: 1 882 043.90 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 2. Интензивна работа с родители на ниво детска градина, в т.ч. техни яслени групи и на ниво училище с групи за задължително предучилищно образование за формиране на положителни нагласи към образованието и за пълноценното им участие в образователния процес.: Дейността цели подобряване уменията на родителите за полагане на грижи за физическото, умственото, нравственото и социалното развитие на детето, за неговото образование и за неговите лични интереси - отговорно родителство. Провеждането на различни форми за интензивна работа с родители на деца от уязвими групи ще допринесе за формирането на положителни нагласи спрямо образователния процес, изграждането на мултикултурна образователна среда и преодоляване на негативните последствия от бедността. Настоящата дейност предвижда планиране и провеждане на различни форми на системна работа в съответствие с идентифицираните потребности, които ще обхванат родители на деца от уязвими групи, както работа с родители от различните общности за формиране на толерантност, приемане на различието и повишаването на социалните компетентности на родителите относно значимостта на образованието за цялостното детско развитие. В рамките на дейността се планира да бъдат осъществявани съвместни дейности и инициативи между родители на деца от уязвими общности и ПС, НС, в т.ч. СО, СР, помощник-учители/ помощник възпитатели и лидерски екипи, които да допринесат за сближаване на общността, както и да насърчат процеса по изграждане на положителни нагласи към образованието в ранна детска възраст. Изпълнението на различни форми за интензивна работа, спрямо специфичните нужди и потребности, ще допринесе за повишаването на доверието към образователните институции. Солидарното партньорство между институции и родителите ще допринесе за осъществяването на по-плавен процес на адаптация на децата при постъпване в детска градина, както и на преход от предучилищно към училищно образование. Равнопоставеността и изграждането на мултикултурна и приобщаваща образователна среда ще бъдат основните стълбове за постигането на високи образователни постижения и изграждане на позитивна и стимулираща образователна среда за всички деца. За допустими участници в дейността ще се считат и настойници/попечители на децата от целевите групи., Contracted Amount: 19 948 627.60 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 3. Допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби за трайно приобщаване в предучилищното образование.: Дейността е насочена към работата с децата със СОП, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби, и цели: - подобряване на образователната среда; - осъществяване на индивидуална и групова работа за психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания; - подготовка за самостоятелен и независим живот и за личностна реализация на деца със СОП, в риск и с хронични заболявания; - прилагане на методики/модели/форми за диференциран подход на обучение и по-лесна проходимост между образователните етапи; - подкрепа за развитие на интересите и способностите на децата с изявени дарби. Допълнителната подкрепа ще се осъществява чрез: осигуряване на пакети за допълнителна подкрепа в съответствие с потребностите на конкретното дете от ПС на ДГ/училището; наемане на допълнителни ПС (психолози, логопеди, ресурсни учители и др.) в ДГ/училището. Предвижда се назначаването на специалисти за допълнителна подкрепа за личностно развитие, като то ще се осъществи въз основа на анализ на нуждите на съответната детска градина и училище с групи за задължително предучилищно образование. Допълнителната подкрепа ще се предоставя чрез План за подкрепа според индивидуалните потребности и включва: работа с дете по конкретен случай; допълнителни занимания за психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания за постигане на оптимално ниво на самостоятелност и за придобиване и прилагане на умения; осигуряване на специализирана подкрепяща среда, технически средства, специализирано оборудване, специализирани дидактически материали, методики; допълнително обучение за децата със сензорни увреждания; ресурсно подпомагане чрез осигуряване на специалисти като ресурсен учител, психолог, терапевт, логопед и др., специални учебни програми, а за децата с изявени дарби - и осигуряване на специалисти в областта на изкуствата, спорта и др., Contracted Amount: 43 989 828.41 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 4. Обща подкрепа за личностно развитие за достъп и трайно приобщаване на деца в предучилищното образование.: Дейността е насочена към превенцията на обучителните затруднения и повишаване на мотивацията за учене с цел намаляване на отпаднали от образование деца и разгръщане на потенциала им за по-успешна социална реализация. Дейността ще предостави: - допълнително обучение по български език на деца, за които българският език не е майчин, вкл. за деца с установени затруднения в резултат на проведен скриниг-тест за повишаване на езиковата култура и познания чрез стимулиране на творческите изяви и повишаване на мотивацията за учене, - участие на деца в занимания по интереси, в т.ч. интеркултурно образование, практически занимания изграждащи зелени умения, като напр. занимания за екологично образование, за формиране на екологична култура, съзнание и поведение и разумно използване на природните ресурси, опазване на природната среда и на екологичното равновесие, спортни занимания и други приложими занимания в съответствие с интересите на децата. Включването на деца в допълнително обучение ще се осъществява чрез диагностичните инструменти, които са част от цялостния пакет на специализираната методика за провеждане на допълнително обучение по БЕЛ. Допълнителното обучение по български език ще е насочено към деца от уязвими групи като: деца, за които българският език не е майчин; деца, които имат обучителни затруднения и които са отсъствали дълго от детска градина, съгласно Наредбата за приобщаващо образование, Наредбата за предучилищното образование и Наредбата за усвояването на българския книжовен език. Допълнителното обучение по български език се провежда по предварително разработен от ръководителя на групата график. В учебно време допълнителното обучение се осъществява в рамките на средно 60 педагогически ситуации за дете, а в неучебно време – като допълнителни форми на педагогическо взаимодействие. В случай че в рамките на педагогическите ситуации в една възрастова група и/или на допълнителните форми на педагогическо взаимодействие през лятото не е постигнат задоволителен напредък, на детето се предлага допълнително обучение и в следващата възрастова група, като се отчита повторно, доколкото стартовото ниво, методиката, областите, в които има пропуски и подкрепящите материали и пособия са различни. Изпълнението на дейността ще включи и апробиране на сътрудничество между ангажирани с ОГРДВ институции, което ще можде да се реализира на ниво община. За реализиране на този процес ще бъдат наети специалисти от социалната, здравната и образователната системи. Начин на изпълнение: Стъпките по сформиране на групите ще се определят от детската градина, като в сформирана група обучението продължава до приключване на един пакет от 10 педагогически ситуации. Разходите за допълнително обучение по български език са планирани съгласно Стандартната таблица, като в бюджета на проекта е заложена индикативна стойност от 22734 деца, на които в рамките на проекта да се предложи допълнително обучение от средно 60 педагогически ситуации (6 пакета). Напредъкът на всяко дете, включено в групата, се проследява и описва от учителя с цел обратна информация към родителя и планиране на следваща работа. Допълнителното обучение по български език за децата от уязвими групи ще се предоставя в съответствие с действащата нормативна уредба. Групите за допълнително обучение ще включват средно пет деца от една детска градина с близки потребности. Продължава в Начин на изпълнение.., Contracted Amount: 25 831 674.00 , Reported Amount: 0.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors None
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Participants gaining a qualification upon leaving, Measure Unit: лица, Base Value: 0.00 , Target amount: 2 689.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 2 Number of children and students from vulnerable groups with improved educational results 1 year after participation in the operation, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 24 550.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 3 Pedagogical specialists and non-pedagogical staff trained to work with children and school students from vulnerable groups, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 2 981.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 4 Number of children and students from vulnerable groups with improved educational results 1 year after participation in the operation, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 4 910.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 5 Number of children and school students from pre-school and school education from vulnerable groups received support, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 5 456.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 6 Number of children below 18 years of age, Measure Unit: лица, Base Value: 0.00 , Target amount: 6 214.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 7 Minorities (including marginalised communities such as Roma people), Measure Unit: лица, Base Value: 0.00 , Target amount: 3 107.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 8 Number of children and students from vulnerable groups with improved educational results 1 year after participation in the operation, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 3 412.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 9 Number of children below 18 years of age, Measure Unit: лица, Base Value: 0.00 , Target amount: 31 069.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 10 Number of parents supported in the process of inclusive education, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 6 214.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 11 Number of school students and shool students from pre-school and school education from vulnerable groups received support, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 27 278.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 12 Participants gaining a qualification upon leaving, Measure Unit: лица, Base Value: 0.00 , Target amount: 538.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 13 Pedagogical specialists and non-pedagogical staff trained to work with children and school students from vulnerable groups, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 596.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 14 Number of children and school students with special educational needs (SEN), at risk, with chronic diseases and with outstnding gifts, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 758.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 15 Number of children and students from vulnerable groups with improved educational results 1 year after participation in the operation, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 682.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 16 Number of children and school students with special educational needs (SEN), at risk, with chronic diseases and with outstnding gifts, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 3 791.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 17 Minorities (including marginalised communities such as Roma people), Measure Unit: лица, Base Value: 0.00 , Target amount: 15 534.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 18 Number of parents supported in the process of inclusive education, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 31 069.00 , Reached amount: 0.00

Financial Information

Total Project cost 105 400 000.00 BGN
Grant 105 400 000.00 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 21 080 000.00 BGN
Percentage of EU co-financing 82.07 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

There are no tender procedures

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN