Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Transport and Transport Infrastructure

Planning region: All

Description

Project addresses challenges faced by local authorities in implementation of municipal projects, co-financed by ESIF. Through support in areas of public procurement procedures preparation and implementation and consultancy, as well on compliance with state aid regimes and project implementation via financial instruments, project complements and improves specific municipal capacity. Existing possibilities to share experiences among local authorities will be enhanced through organization of forums for municipal euro-project experts and for other experts, involved in projects’ thematic preparation and implementation –experts in fields of social services, education, finance, territorial planning and etc., as well as for municipal decision-makers. To improve municipal capacity and to disseminate good municipal practices manuals will be elaborated and disseminated. They will cover public procurement procedures, state aid regimes (except state aid provision of services of general economic interest (SGEI) and financial instruments. Where appropriate in the manuals will be included practical cases, the demarcation with project ‘Effective application of EU rules on state aid in the provision of services of general economic interest’ implemented by State aid and Real Sector Directorate at MF will be observed. Special page within the NAMRB website will inform on project activities, forthcoming forums, position papers on co financed by ESIF programs, up-to-date information from the Managing authorities and other institutions responsible for ESIF. Elaborated manuals will be also uploaded on the page. Effective function of the created NAMRB Municipal resource -coordination center (MRCC) shall be provided under the project. Staff in the MRCC will be employed only for the project implementation and shall carry out and support the activities related to public functions of NAMRB in the sphere of ESIF management.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Осигуряване на специфична подкрепа за общините при подготовката и изпълнението на проекти, съфинансирани от ЕСИФ. : В рамките на дейността ще бъде осигурена подкрепа за общините за подготовка и изпълнение на проекти, съфинансирани от ЕСИФ чрез: изготвяне на документации и извършване на консултации, свързани с възлагане и изпълнение на обществени поръчки по ЗОП, експертна подкрепа за провеждане на процедури по ЗОП, консултации по съблюдаване на приложимия режим на държавните помощи и изпълнението на проекти подкрепени от финансови инструменти. Като се отчитат заявените от общините потребности, се предвижда осигуряването на по средно 160 часа консултации и/или експертна подкрепа за всяка от 265-те общини (общо 42 400 часа). Изпълнението на дейността ще допринесе за постигането на основната цел на проекта, тъй като ще създаде условия за развитие и надграждане на специфичен общински капацитет в най- важните сфери при подготовката и изпълнението на общинските проекти по ЕСИФ, каквито са процедурите по обществените поръчки и съблюдаването на приложимия режим на държавните помощи. Ще бъде осигурена възможност за предоставяне на специфични консултации на общините в областта на финансовите инструменти, които ще допълнят ограничения капацитет и липсата на познания по подготовката и реализацията на генериращи приходи общински проекти. Подкрепата ще подпомогне придобиването на практически опит по идентифициране и оценка на жизнеспособността на конкретни проектни идеи, подходящи за кредитиране от финансовите инструменти. Второто направление за подкрепа на общините е повишаване на капацитета им за подготовка и изпълнение на общински документи за програмен период 2021 -2027 г. На база заявените от общините потребности, се предвижда предоставянето на общо 70 000 часа консултации и експертна подкрепа за разработване и реализация на Интегрирани планове за развитие, Концепции за изпълнение на интегрирани териториални инвестиции и други документи на местно ниво (или техни съставни части). В рамките на дейността, на общините ще бъде осигурена подкрепа при подготовка и изпълнение на проекти, съфинансирани от ЕСИФ и насочени към овладяване на пандемията от COVID-19 и свързаните с нея мерки за опазване здравето и живота на гражданите. 6 366 200.00 6 559 819.67
Организиране и провеждане на форуми за обсъждане и формиране на общи позиции на общините във връзка с подготовката, управлението и изпълнението на проекти, съфинансирани от ЕСИФ.: В рамките на изпълнението на проекта се планира организирането и провеждането на не по-малко от 39 форумa. Ще бъдат организирани и проведени: - 4 национални форуми за общинските ръководства (продължителност 2 дни, със средно по 300 участника). Те ще се организират в рамките на Годишните срещи на местните власти; - 4 форума (продължителност 2 дни, със средно по 200 участника) за експертите по европейски проекти за формиране на общи общински позиции за представителите на НСОРБ в Комитетите по наблюдение и други институции, отговорни за управление на проектите, съфинансирани от ЕСИФ); - 15 форума (продължителност 2 дни, със средно по 100 участника) ще бъдат организирани и за общински експерти, отговорни за изпълнението и управлението на проекти по ЕСИФ - финансисти/счетоводители; експерти по образование, култура и туризъм, социални дейности, околна среда и устройство на територията; секретари на общини; - не по-малко от 16 форума за идентифициране и обмен на добри практики по проекти, съфинансирани от ЕСИФ (продължителност 2 дни, със средно по 50 участника). В рамките на планираните форуми ще се обсъжда подготовката, управлението и изпълнението на общински проекти по програми, съфинансирани от ЕСИФ, ще се формират консенсусни общински позиции по тях (включително ако е приложимо и по стратегическите документи за следващия програмен период), ще се идентифицират и презентират добри общински практики. 1 594 440.00 1 550 758.44
Изготвяне на наръчници по специфични теми, свързани с подготовката и изпълнението на общински проекти, съфинансирани от ЕСИФ: ООт направените през 2017 г. от ОРКЦ две целеви проучвания сред мрежата от евроекспертите и сред секретарите на общините, общинските финансисти, юристи и експерти социални дейности, образование, здравеопазване, устройство на територията и компютърни системи, бяха определени трите теми, по които сред общините има най-голяма необходимост от укрепване на капацитета при подготовката и изпълнението на проекти, съфинансирани от ЕСИФ, а именно: възлагане на обществени поръчки, държавни помощи и финансови инструменти. За да се отговори на заявената необходимост от подкрепа и за разпространение на добри общински практики, ще се изготвят и разпространят 10 наръчника – 6 по обществени поръчки (за строителство, за услуги, за използване на нови форми като динамични системи за покупки и т.н., за съвместно възлагане от общините, за процедури за сключване на рамкови споразумения, за добри общински практики при подготовката и провеждането на процедурите), 2 по прилагането на финансови инструменти (за инвестиционни и за „меки“ мерки), 2 по държавни помощи (с изключение на държавните помощи при предоставяне на услуги от общ икономически интерес с цел осигуряване на демаркация с изпълнявания от Министерството на финансите, дирекция „Държавни помощи и реален сектор“ проект № BG05SFOP001-2.003-0001 „Ефективно прилагане на правилата на ЕС за държавните помощи при предоставяне на услуги от общ икономически интерес (УОИИ)”, финансиран по ОПДУ). Разработването на съдържанието на наръчниците ще бъде възложено на избраните по Дейност 1 изпълнител/и, съгласно заявените от общините потребности. Наръчниците ще бъдат отпечатани на хартиен носител в тираж 1 000 броя всеки с оглед предоставянето на поне един, но не повече от 10 броя на всяка община (в зависимост от големината й). За да се осигури възможност за по-широко използване на информацията, наръчниците ще бъдат записани и на 10 000 USB флаш памети – те ще бъдат раздавани по време на предвидените по проекта форуми, както и чрез общините ще бъдат разпространени до заинтересовани лица (кметства, членове на Местни инициативни групи, читалища и т.н.). Дейностите по дизайн и отпечатване на хартиен носител на наръчниците, осигуряването и, брандирането на USB флаш паметите, записването на наръчниците върху тях и разпространението на наръчниците ще бъде възложено на външен изпълнител. Подготовката на документацията за провеждане на обществената поръчка ще бъде възложено с обща поръчка в рамките на подготвителния етап по Дейност 1. Разпространението на преобладаващата част от наръчниците на хартиен носител и на флаш-памети ще бъде ангажимент на избрания външен изпълнител, а малка част (в рамките до 30%), ще бъдат разпространени по време на форумите по Дейност 2. По този начин съдържанието ще достигне до максимално широк кръг от заинтересовани лица вкл. и до места, в които достъпът до Интернет е затруднен. Наръчниците ще бъдат на разположение за безплатно ползване от всички заинтересовани представители на общините, УО и други организации на Интернет страницата на НСОРБ. 394 440.00 394 440.00
Осигуряване ефективното функциониране на Общинския ресурсно-координационен център (ОРКЦ). : Създаденото звено през 2014 г. ОРКЦ изпълнява успешно следните функции, които нямат характер на стопанска дейност и са обусловени от законовите правомощия на НСОРБ да представлява и защитава интересите на общините пред централната власт по представителство и лобиране, в т.ч. и по въпроси в сферата на ЕСИФ: 1. Подпомага и обезпечава дейността на представителите на НСОРБ в Комитетите за наблюдение на Споразумението за партньорство и програмите, съфинансирани от ЕСИФ; 2. Изготвя становища по нормативната рамка в сферата на управлението на средствата от ЕСИФ; 3. Изготвя становища по проекти на Насоки/Указания за кандидатстване, Индикативни годишни работни програми, критерии и методологии за подбор на проекти и други документи по изпълнение на процедури по ЕСИФ; 4. Подготвя материали и участва в национални форуми, като експертни срещи, събития, кръгли маси, дискусии и др. по ЕСИФ; 5.Подготвя и регулярно разпространява до общините актуална информация от управляващите, сертифициращите, одитните и координиращите ЕСИФ органи, Европейската комисия и Европейския парламент; 6. Текущо наблюдава и анализира финансовото и физическото изпълнение на общинските проекти по програмите по ЕСИФ; 7. Обезпечава ефективната дейност на мрежата от общински експерти по европейски проекти и програми по ЕСИФ и подпомага дейността на другите експертни мрежи на НСОРБ по въпроси и теми касаещи ЕСИФ; 8. Проучва и разпространява сред общините добри практики, позиции и материали на сродни организации и партньорски институции по подготовката, управлението и изпълнението на проекти по програмите по ЕСИФ. Посочените по-горе дейности ще се изпълняват от 6-ма служители на ОРКЦ, наети по трудов договор единствено за целите на проекта. Те имат следните функции и отговорности: -Ръководител на ОРКЦ – ръководи и координира цялостната дейност на ОРКЦ, разпределя задачите между експертите и отговаря за качественото и в срок изпълнение на конкретните задачи. Координира и подпомага дейността на мрежата на НСОРБ от евроексперти в общините; -Експерт „Инвестиционни програми“ – пряко отговаря и координира подготовката на общинските позиции по ОПОС, ОПРР, ОПТТИ, ПРСР и ПМДР; -Експерт „Неинвестиционни програми“ – пряко отговаря и координира подготовката на общинските позиции по ОП РЧР, ОП НОИР, ОПДУ; -Експерт „Програми за европейско териториално сътрудничество“ - пряко отговаря и координира подготовката на общинските позиции по Програмите за европейско териториално сътрудничество; -Eксперт „Европейски политики, координация и планиране”- пряко отговаря и координира подготовката на общинските позиции по въпроси от хоризонтално естество по изпълнението на ЕСИФ включени в СП, за позиции по изменение на националната нормативна база по ЕСИФ, подхода ВОМР, за изготвянето на становища и позиции по изменения на регламенти на ЕС, проекти на регламенти и подготовката на националните стратегически документи по ЕСИФ след 2020 г.; -Координатор „Комуникация и информация “– пряко отговаря и координира дейностите по комуникация с общините. Отговаря за администрирането на специално разработената секция към интернет -страницата на НСОРБ. Предвижда се със средства по проекта да бъдат осигурени следните разходи за дейността на ОРКЦ – разходи за основни възнаграждения на 6 служители (вкл. разходи за начислените върху тях задължителни осигурителни вноски за сметка на осигурителя) за действително отработеното от тях време, командировъчни разходи в страната, текущи разходи за материали и разходи за външни услуги – за интернет, телефони (мобилни и стационарни), доставка на електрическа енергия и куриерски услуги. Подробно описание на видовете и размера на предвидените разходи е представено във финансовата обосновка на бюджета на проекта. 798 955.18 827 096.56

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).