Activities |
-
Activity: Анализи на решенията на ЕСПЧ срещу България във връзка с чл. 6 ЕКПЧ за гарантиране правото на гражданите на справедлив съдебен процес: Правото на справедлив процес заема първостепенно място в Конвенцията – както заради важността на включеното право, така и заради големия обем от случаи, в които се прилага. To включва множество аспекти, от правото на достъп до съд, равенство на страните, разглеждане и решаване на делото в разумен срок от безпристрастен и независим съд и т.н., които са от ключово значение за защита на правата на гражданите.
В редица свои осъдителни решения срещу България във връзка с чл. 6 ЕКПЧ (право на справедлив съдебен процес) ЕСПЧ установява повтарящи се нарушения в резултат на системни проблеми на българското законодателство и/или съдебна практика.
Дейността включва изготвяне на два анализа на висящите (неизпълнени) решения на ЕСПЧ, по които е установено нарушение на член 6 ЕКПЧ във връзка със системни проблеми в българското законодателство и/или съдебна практика. В първия анализ ще бъдат анализирани решения, касаещи наказателноправните аспекти на чл. 6 ЕКПЧ, а в другия тези, касаещи гражданскоправните аспекти, по смисъла на Конвенцията. Въз основа на двата анализа ще бъдат формулирани препоръки и предложения за подобряване на гаранциите за справедлив процес в българското законодателство и съдебна практика. Окончателните препоръки и предложения за законодателни предложения ще бъдат предоставени на компетентните институции и всички заинтересовани страни, вкл. изпълнителната и законодателните власти. Така формулираните препоръки и предложения ще допринесат за информирани законодателни решения за повишаване на гаранциите за справедлив процес в страната и в дългосрочен план ще спомогнат за намаляване нарушенията на правата на човека в България.
Тъй като наказателноправният аспект включва по-голям обем решения, за анализа им ще са необходими 3-ма експерти анализатори "Юристи" (вкл. магистрати) с над 5-годишен юридически опит в областта на наказателното право, а за гражданскоправния аспект 2-ма експерти анализатори "Юристи" (вкл. магистрати) с над 5-годишен юридически опит в областта на гражданското право. Тези експерти ще анализират висящите (неизпълнени) решения на ЕСПЧ, по които е установено нарушение на член 6 ЕКПЧ във връзка със системни проблеми в българското законодателство и/или съдебна практика. За да се изпълни дейността ще е необходим и 1 експерт "Юрист" - координатор на двата екипа анализатори, който ще извърши и редакция на двата анализа. Въз основа на резултатите от направения анализ екипът от експерти ще изготви конкретни препоръки и предложения за промени в законодателството и практиката. Преди предоставянето на окончателните препоръки на заинтересованите страни те ще бъдат обсъдени на уъркшоп с Мрежата от магистрати референти. След това анализите и препоръките ще бъдат представени и обсъдени на нарочна конференция с представители на законодателната, изпълнителната и съдебната власт, на граждански и професионални организации. В допълнение, препоръките и предложенията ще бъдат изпратени на съдебната, изпълнителната и законодателната власт в писмен вид (визираме ВСС, Министерство на правосъдието, Министерски съвет, Правна комисия на НС и др.).
Дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 1, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура.,
Contracted Amount: 16 128.00
,
Reported Amount: 0.00
-
Activity: Проучване за прякото прилагане на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво: Целта на проучването е да се събере първична информация от всички заинтересовани страни за прякото прилагане на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво. То ще има за цел:
- Да идентифицира проблемите и трудностите, които срещат магистратите във връзка с прякото прилагане на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво;
- Да установи потребностите и дефицитите, свързани с уменията на магистратите да намират и ползват наличната информация, достъпа им до периодични обучения, наличието/липсата на професионални форуми по тази тема.
Обект на изследването ще бъдат всички заинтересовани страни: магистрати, адвокати, представители на гражданския сектор. Проучването ще обхване и обучаваните в Регистратурата на ЕСПЧ съдии, които ще дадат външната гледна точка за дефицитите при прилагането на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво.
Досега не е провеждано подобно емпирично проучване, което да събере информация директно от всички заинтересовани страни и което да е насочено към предлагането на конкретни практически решения за преодоляване на проблемите, свързани с прилагането на ЕКПЧ в България.
Въз основа на събраната информация ще бъде изготвен анализ на причините за затрудненията при прилагането на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво и ще бъдат изготвени препоръки за преодоляването им с оглед повишаване на компетентността на магистратите за прилагане на стандартите на ЕКПЧ.
Проучването ще се проведе от двама социолога с методологически и практически изследователски опит в подобни проекти не по-малко от 5 години. Те ще бъдат подпомогнати от юрист с опит не по-малък от 5 години, който ще изготви анализа на трудностите при прилагане на ЕКПЧ и ще формулира препоръките.
Дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 2, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура.,
Contracted Amount: 16 128.00
,
Reported Amount: 0.00
-
Activity: Специализирана електронна база данни с национални съдебни актове с пряко позоваване на ЕКПЧ за подпомагане работата на участниците в съдебното производство: Към момента магистрати, юристи и граждани ползват съществуващи правно информационни системи (бази данни с нормативни актове и съдебна практика), повечето от които са платени. По правило в тези правно информационни системи се публикуват всички видове нормативни актове и препратки към съдебната практика по различни разпоредби, която обаче не винаги е пълна, а в областта на международните актове, и в частност Конвенцията, е и доста ограничена. Основната причина е, че макар и публични, съдебните актове не са общо достъпни. На второ място до този момент не е правен нарочен подбор на съдебни актове, където съдът прилага пряко Конвенцията.
Предимството на предлаганата специализирана електронна база данни е, че съдебната практика ще бъде предоставена от съдиите, постановили акта и ще бъда анотирана от експерт-юрист, работещ в областта на правата на човека.
Предвижда се създаването на специализирана общодостъпна електронна база данни с актове на българските съдилища, позоваващи се на Конвенцията. Съдебните актове ще бъдат анотирани от експерт юрист. Базата данни ще стартира със събирането на вече постановени съдебни решения с директно позоваване на Конвенцията и „наливането“ им в платформата. В хода на проекта специализираната база данни ще се промотира, като се приканят всички магистрати да изпращат на единен имейл адрес съдебни решения с пряко позоваване на Конвенцията.
Дейността ще се изпълни от 2-ма експерти избрани от БАПЧ и 2-ма експерти избрани от ССБ, а именно: 1.1 софтуерен инженер, който ще напише кода за функционалностите на базата данни и да изгради нейния интерфейст (БАПЧ); 2.1 изследовател юрист, който да идентифицира в съществуващите публично достъпни бази данни (сайтове на съдилища в България и други бази данни) съдебни решения на национални юрисдикции с директно позоваване на Конвенцията; 3.1 юрист, който ще изготвя анотациите на съдебните решения (избран от ССБ), който ще направи кратка анотация към всяко едно от решенияат, които изследователят юрист му изпрати; 4.1 софтуерен администратор база данни (избран от ССБ), който ще отговоря за качването на информацията в базата данни, ще поддържа интерфейса и ще води комуникация с екипа и ще бъде връзката между него и потребителите.
Специализираната база данни с актове на национални юрисдикции с пряко позоваване на ЕКПЧ ще подпомогне участниците в съдебното производство в работата им по дела, свързани с нарушения на правата на човека и ще повиши капацитета на съдилищата за прилагане на Конвенцията на национално ниво. В допълнение, специализираната база данни ще спомогне за идентифициране на проблемите в съдебната практика, свързани с прякото прилагане на Конвенцията.
Дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 3, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура.,
Contracted Amount: 27 955.20
,
Reported Amount: 0.00
-
Activity: Наръчник за обучение на младши съдии по прилагане на Конвенцията: Съгласно Закона за съдебната власт (чл. 258-258б ЗСВ) Националният институт на правосъдието провежда задължителното първоначално професионално обучение с продължителност 9 месеца на младши съдии и прокурори. Целта на обучението е да изгради компетентни и квалифицирани младши съдии, прокурори и следователи, подготвени да изпълняват професионалните си задължения в органите на съдебната система. След това младите магистрати преминават задължително въвеждащо обучение по смисъла на чл. 249, ал. 1 т. 2 и чл. 259, ал. 1 от ЗСВ, което се провежда през първата година след встъпването им в длъжност. То включва периодично провеждащи се семинари, с продължителност между три и пет дни.
Проблемът, който сме идентифицирали е, че до момента нито едно от тези обучения няма ясна насоченост към взаимодействието между националното и международното право и в частност ЕКПЧ. От една страна, при разглеждане на дадена тема, напр. справедлив процес, се акцентира на практиката на ЕСПЧ, без обаче да се прави паралелна връзка с българските институти, където това право намира или може да намери проявление. От друга страна, когато в наръчниците се разглеждат различни теми и институти на българския наказателен и граждански процес, не се правят директни препратки към практика на ЕСПЧ, която е релевантна към тези институти. Пример, който онагледява това е претърсването и изземването, което може да засегне както правото на личен живот, така и правото на собственост. За да разбере как ЕКПЧ подхожда към тези проблеми, националният съдия или прокурор трябва да изследва практика на Съда в Страсбург, която се отнася за правото на личен живот и правото на собственост и да установи кои решения се отнасят за претърсване и изземване. Това, което липсва в наръчниците е систематизиране и структуриране на самата практика на Съда около различните институти на българското процесуално и материално право.
Създаването на Наръчник по прилагането на Конвенцията ще стъпи и на резултатите от направеното проучване на пречките пред националните магистрати при прилагане на ЕКПЧ на национално ниво и идентифицираните нужди на магистратите в тази насока. Той ще бъде директен инструмент за подобряване на работата, който ще може да се надгражда и ще осигури устойчивост на резултатите по проекта във времето и подобряване на практиката на съда и съдебната система в България.
Наръчникът ще спомогне за повишаване на капацитета на съдиите при прилагане на ЕКПЧ, като дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 4, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура.
За изпълнението на дейността ССБ ще назначат 4 броя експерти на граждански договори - 2 броя експерти „Юрист наказателноправен аспект" и 2 броя експерти „Юрист гражданскоправен аспект", един от които и ще редактира окончателния продукт. ,
Contracted Amount: 11 648.00
,
Reported Amount: 0.00
-
Activity: Осигуряване на информация и комуникация по проекта : Информационната и комуникационна кампания има три основни цели:
1.Да покаже съфинансирането от фондовете на ЕС, програма ОПДУ на проекта, като постави емблемата на ЕС, спомене ОПДУ и общото лого за програмен период 2014-2020, като всички събития и материали ще бъдат визуализирани спрямо изискванията.
2.Да популяризира резултатите от проекта сред всички заинтересовани страни.
3.Да популяризира предложенията за промени в съдебната система за гарантиране на справедлив процес
Информационната и комуникационна кампания е насочена към повишаване на информираността за проблемите и решенията в съдебната система и в частност гарантирането на справедлив процес, както на представителите на съдебната власт, така и на гражданските и професионалните организации и медиите.
Кампанията ще протече на три етапа – информиране, включване и ангажиране в процеса на експерти за отправяне на предложения за подобрения в съдебната система за гарантиране на справедлив процес и популяризиране на резултатите от проекта.
В първия етап в уебстраниците на БАПЧ и на партньора по проекта – Съюз на съдиите в България ще бъде публикувана информация с кратко описание на проекта, заложените цели и желаните резултати, като те ще бъдат визуализирани спрямо правилата за информация и комуникация на Единния наръчник 2014-2020.
В началото на проекта ще бъде дадена пресконференция от кандидата и партньора по проекта, на която ще бъде представен екипа и целите на проекта, като пресконференцията ще бъде визуализирана със специален банер.
Основен елемент на кампанията е разработването на включване на по-голям брой представители от целевите ни групи в дейностите на проекта и разпространение на резултатите от тях. Периодично на страницата на БАПЧ и ССБ ще се качват новини за етапите на изпълнение на проекта и резултатите от всяка дейност. Ще се използват различните социални медии за разпространение.
Ще бъдат проведени четири кръгли маси – с представители на съдебната система и представители на гражданските организации, на които ще бъдат представени анализите на експертите, проучванията на социолозите, наръчника за обучаване на младши съдии и базата данни, като участниците ще имат възможност в работен режим да ги обсъдят и да консултират. По този начин и двете ни целеви групи ще могат пряко да участват в създаването на предложения за подобряване на съдебната система и гарантирането на справедлив процес. На кръглите маси ще бъдат поставени промоционални материали – блоклистове и химикалки, визуализирани спрямо изискванията.
Финалният етап е заключителна пресконференция за отчитане на резултатите от проекта пред широката общественост.,
Contracted Amount: 0.00
,
Reported Amount: 0.00
|