Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.009-0053-C02
Project Name Digital transformation - with or without the civil society
Beneficiary 101800537 SOUTH-WEST INITIAVIVE NGO BLAGOEVGRAD
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 21.01.2019
Start Date 21.01.2019
End Date 09.11.2021
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Югозападен (BG41), София-Град (BG411), Столична, гр.София

Description

Brief description
Индустрия 4.0 (наричана още и Дигитална трансформация (ДТ)) ще революционализира цялото общество. Ще има ефект върху икономиката, върху образованието, върху социалната политика, върху самата политика. Индустрия 4.0, ще има много голямо въздействие върху всички сфери на обществения живот. България и Румъния са  единствените държави в ЕС, които нямат политика в тази сфера. От началото на тази години се забелязва активизиране на отделните структури на изпълнителната власт: организиране на конференции, кръгли маси засягащи проблемите на ДТ. Единствен представител на изпълнителната власт приел документ по тази тема (Концепция) е Министерство на икономиката, а Министерството на туризма обяви, че дигиталната трансформация ще е приоритет на институцията. Задачата на Проекта е да интегрира гражданското общество като важна част от процеса по дигитализация и да помогне за неговата роля като мост между администрация, изпълнителна власт и бизнес.
Обща цел: Партньорско управление с гражданите и бизнеса; Повишаване на взаимодействието между администрацията , гражданите и бизнеса чрез създаване и поддържане на Граждански съвет, Нарастване на активността на НПО при формулирането и изпълнението на политики чрез отправяне на препоръки към изпълнителната власт; Подобряване на социално-икономическата среда в следствие на дигитализацията на обществото. Съответстват на трите цели на Процедурата. Основната политика, предмет на проекта е Политиката на дигитализация на икономиката (реализирана от МИ). Целта се постига със специфични цели, които от своя страна се реализират чрез 6 дейности, свързани с анализи и обзор на добри практики, методики и модели на взаимодействието бизнес – гражданско общество – изпълнителна власт в условията на ДТ; обсъждания и дискусии, изграждане на платформа за достъп до представителите на целевите групи. Партньори по проекта са СНЦ "Югозападна инициатива" - координатор и СНЦ "Институт за европейски ценности". Бюджетът по проекта е: 89 950 лв.
Activities
  • Activity: Проучвания и анализ на добри практики и иновативни решения за дигиталната трансформация на обществото;: ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 1 - т. 4 В тази основна дейност се провеждат проучвания и изготвят анализи и обзори върху политиките на ЕС за Дигиталната трансформация (ДТ). Основните документи на ЕС по тази тема са публикуване на платформата Digital Transformation Monitor. Част от задачата е да се проследят основните програми, документи, проекти и инициативи на ЕС, които са свързани с ДТ и Изкуствен интелект (ИИ) - виж т.11. Особен интерес ще представляват националните политики 20 държави от ЕС - между, които Австрия, Германия, Естония, Холандия, Белгия, Португалия и т.н., свързани с ДТ. Съзнателно ще се търсят по-малките държави и тези с по-близки до нас характеристики на икономиката. Втори основен раздел, ще бъде и проследяването на основните стратегии и политики на 10 от водещите в света държави приели ДТ за приоритет номер едно. Ще се търсят добри практики сред държавите: Австралия, Канада, САЩ, Япония и др. Търсят се оригинални решения - топ практики, които след анализ се формулират за адаптирация към българската действителност. Специално внимание ще се обърне на Изкуствения интелект (ИИ). От началото на тази година усилено се заговори, а и анализът показва радикалната преобразуваща сила на ИИ, който от един от основните инструменти на ДТ се превърна в решаващ фактор на съвременното социално-икономическо развитие на обществата. Ще се изготви Аналитичен доклад в обем до 100 стр. с примерно съдържание: 1. Анализ на процесите на ДТ. Технологични тенденции, които нарушават всякакви представи за управление, стратегия, пазари и т.н. 2. Анализ на "Революцията ИИ" (от еволюция към революция). Изкуственият интелект - предизвикателство и социално-икономически последици за обществото; 3.Концепции и дефиниции на ДТ/ИИ: 3.1. Изследване на дефинициите и разбирането за ДТ/ИИ към настоящия момент. Европейската практика в дефинирането на ДТ/ИИ. Дефиниции на международните институции и водещите световни организации за ДТ/ИИ. 3.2. Извеждане на дефиниция за ДТ/ИИ. Основно предизвикателство пред ДТ/ИИ в държавното управление. 4. Дефиниране на ДТ/ИИ като концепция, практика и политика. 5. Добри практики в прилагането на Концепции за ДТ/ИИ. Из опита на държавни институции на страни от ЕС и някои водещи държави. 5.1. Извеждане на добри практики от опита на институции на централната власт в България. 6. Основни моменти в методологията на изследването. 7. Структури и Програми на правителствата за реализация на ДТ/ИИ. 8. Терминологична база данни за ДТ/ИИ и библиографи; Целта на тази дейност е да проведе подробно изследване с подбрани компоненти и методики за кабинентно и онлайн - проучвания. С изпълнението на тази дейност се реализира СЦ1 "Да се проучат добри практики и изготвят анализи, методики и модели на взаимодействието между представителите на експертите на информационната дигитална сфера част от гражданско общество и държавните администрации в условията на индустрия4.0"Изследването ще бъде насочено да дефинира мястото и ролята на Дигиталната трансформация и Изкуствения интелект в държавната политика, но и в местното/ общинско управление в България и по какъв начин гражданското общество може да влияе и да привлича вниманието от страна на местните органи на властта към особената проблематика на дигитализацията в най-общ смисъл. Търсят се отговори на въпросите: Разработени ли са политики, които да регламентират формите на гражданското включване във формулирането и изпълнението на общинската политика за дигитализация. Ползите за целевите групи (общински и държавни администрации и гражданско общество : Анализа ще окаже своето стимулиращо влияние и върху общинската и държавната администрация . Това косвено ще повиши интереса на граждани за участие във формирането и изпълнението на дигитални политики. Резултатите от тази дейност ще бъдат своеобразно "ръководство за действие". Може да се отбележи като принос / иновация на проектното предложение., Contracted Amount: 20 250.00 , Reported Amount: 22 386.00
  • Activity: Разработване на Наръчник с модели на взаимодействието бизнес – гражданско общество – изпълнителна власт (в условията на ДТ): ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 2 Основнота задача на Наръчника е да се разкрият закономерностите в представителите на различните целеви групи от ЕС, света за начините на формулиране на стратегии и политики в областта на ДТ и механизмите на взаимодействие между трите основни групи: изпълнитела власт - бизнес - гражданско общество. В тази дейност се извършват: - Анализ на заинтересовани страни - бизнес - гражданско общество - изпълнителна власт. - Методика за прилагане на иновативните модели чрез взаимодействието - държава - бизнес - гражданско общество, свързани с икономическите политики. Събират се добри практики на взаимодействие между - правителство - бизнес - гражданско общество във водещите в технологично отношение европейски страни: Швеция, Финландия, Швейцария, Германия, Франция. - Извършване на проучвания и изследвания, свързани с гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики на ДТ на българската индустрия - натрупан опит в страната; - Обзор на формираните иновативни модели за работа на публично-частни структури, подходящи за българските условия. - Да се търси формулировка на иновативен модел за триалог (тристранна дискусионна група при прилагане на Принципът на партньорствоЩ. Тази дейност обхваща анализирането и обработването на голям обем информация, която се обобщава в няколко анализа необходими за изпълнението на последващите дейности, включително: • проучвания с цел събирането на необходимите статистически данни за изготвянето на анализите; • разработване на анализи, провеждане на проучвания, изследвания, необходими за разработване на стратегически планове и концепции – част от аналитичен доклад; • анализи на икономическото и социалното състояние на страната в условията на ДТ – част от аналитичен доклад; • SWOT анализи на секторните индустрии и технологии; Задачите тук са да се използва максимален обем информация независимо, че анализите ще бъдат разработвани в условията на недостатъчна информационна обезпеченост за бъдещето от страна на по-високите нива на планиране (национални програми), той може да бъде ефикасно средство за диалог с централните и други власти при решаването на социално икономическите проблеми. Създаване на база дани. Наръчника с методиката и проучванията се оформят в доклад - до 50 стр.; Всички материали се публикуват в Платформата на проекта (Дейност 4) и се издават на специален дигитален носител; Издаване се информационен е-бюлетин, който се изпраща на заинтересованите страни (списък след направените анализи); Изследват се публично-частни инициативи. Обзор върху механизмите на работа в публичната сфера - Работни групи, Обществени съвети, други форми на ПЧП Създава се нов модел за Триалогичен съвет; От съществуващи модели на взаимодействие: Граждани и Правителство (C2G) + Правителство и Бизнес (G2B) към нов модел на взаимодействие - Граждани - Правителство - Бизнес = (C2G2B). Този иновативен модел трябва да покаже как ще работи Триалога и каква е неговата бърза и адекватна реакция на скоростните промени, които извършва ДТ/ИИ във всички сфери на обществото и икономиката. Как работят тези структури, търси се ефективност и устойчивост на тези неформални образования. Описване ма механизмите на работа на различните модели на Обществени съвети / Работни групи и т.н. Как работят и какво е полезно и приложимо за българската действителност. Ще се търсят и оригинални решения в механизмите на работа на Триалогичните съвети. Подбор на добри практики за взаимодействие - Триалогичен съвет. Докладът ще съдържа обширна библиография и информационни източници като отделно приложение., Contracted Amount: 24 750.00 , Reported Amount: 24 750.00
  • Activity: Изготвяне на препоръки за промени в законодателството, свързани с ДТ/ИИ. : ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 1: Тази дейност се базира на полученото ноу хау от първите две дейности и подготвя пакет документи - предложения за промени в нормативните документи посветени на ДТ и такива, които ще са нови и в известен смисъл непознати за изпълнителната власт. Какво се прави в МИ: Има Заповед № РД-144/02.02.2018 г. на МИ за определяне на работна група за разработваване на Стратегия за участието на Блъгария в Четвъртата индустриална революция. Разработена е "Индустрия 4.0 в България". Целта й е да се получи отговор на въпроса за познаването, състоянието и готовността на българския бизнес за включване в технологичните тенденции, очертани от Индустрия 4.0. На сайта на Министерство на икономиката в рубрика Политики и стратегии е публикувана Концепция за цифрова трансформация на българската индустрия (Индустрия 4.0) ( http://www.mi.government.bg/bg/themes/koncepciya-za-cifrova-transformaciya-na-balgarskata-industriya-industriya-4-0-1862-468.html ) и Анкетната карта.Създадена е и електронна поща по темата Индустрия 4.0. Какви промени ще се предложат в резултат на проучванията и анализите (Дейности 1 и 2)?. Примерни области за предложения (4 групи): 1-Група - Предложения за промени на основните програмни документи на МИ: - КОНЦЕПЦИЯ ЗА ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦИЯ НА БЪЛГАРСКАТА ИНДУСТРИЯ (ИНДУСТРИЯ 4.0); - ИНОВАЦИОННА СТРАТЕГИЯ ЗА ИНТЕЛИГЕНТНА СПЕЦИАЛИЗАЦИЯ; - Национална стратегия за насърчаване развитието на малките и средните предприятия 2014 - 2020; 2- група - Предложения за промени в икономическото законодателството. Извеждат се на база дискусионен анализ и използване на различни инструменти с прилагане на Принципа за парнтьорство и дискусии в рамките на Триалогичния съвет (Триалог (ТСДТ).За ТСДТ: Представителство на бенефициентите в съвет. Подбор на експерти за ТСДТ (група 3.2.). Изработване на критерии (от база данни, съставена по Дейност 2); Основни изисквания за квалификация, експертиза на членовете на съвета. Състав на Съвета - представителство на бенефициентите чрез прилагане на Принципа за партньорство. Орниграма на Триалога. Изготвят се примерни правила за работа на Съвета. Начини за подбор на експертите към него. Дава се правило как да участват представителите на научната общност. 3-група - Предложения за Структурни промени. На базата на докладите и натрупаната информация се формират няколко предложения: 3.1. Структурни промени в Изпълнителната власт. Структурни промени в ИА - Създаване на звено за И4.0 (ИИ) в МИ, съобразено с правилника на МИ и Предложение до МС Тук възможностите са големи - Тип пулсиращи структури - 1 щатен експерт и множество извънщатни експерти и променлив състав; 3.2. Формулиране на нови функции на зам-министър в МИ, отговарящ за ДТ/ИИ; 3.3. Създаване на ресор за Зам-министър, отговарящ за ИИ (ДТ/ИИ); 4-група - Разработване на Концепция за Индекатори и Индекси за наблюдение на ДТ. Предложения за създаване на Български Индекс за Индустрия 4.0 (ДТ/ИИ). Адекватен за българските условия или се предлага международен такъв, с оглед сравнителни анализи, оценка за напредъка и т.н. , Contracted Amount: 8 773.60 , Reported Amount: 8 773.60
  • Activity: Изграждане на онлайн платформа на НПО/СИП за реализация на публични политики в областта на дигиталната трансформация: ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 2: Тази дейност реализира Онлайн платформа (Платформата) за работа на Триалога и за изграждане на организирана база данни за ДТ/ИИ. Дейността е особено важно с оглед бързо течащите процеси на дигитализация във всички сфери на обществото и необходимостта от адекватно отразяване и адаптиране на нормативната база към основните тенденции на ДТ/ИИ. ФУНКЦИОНАЛНИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ИНТЕРНЕТ-БАЗИРАНА ПРОГРАМНА СИСТЕМА. Функции на потребителите, главен администратор, специализирани администратори, информационни функции, планират и нови функционалности. РАБОТНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ПЛАТФОРМАТА: Изработва се задание : ключови изисквания и компоненти: За нуждите на проекта ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ ще създаде собствена на ПОРЪЧИТЕЛЯ облачна инфраструктура, която включва : 1. Наемане на сървъри в облачна инфраструктура 2. Създаване и конфигуриране на база данни за нуждите на проекта 3. Администриране на базата 4. Създаване на методика и поддръжка, съгласно регламентите на GDPR за личните данни Системата ще се състои от три части: Брошура с информационни функции, достъпни за всички посетители; Портал достъпен само за регистрирани потребители; Административна част, достъпна за Главния администратор и частично от специализираните администратори. Организацията на Интернет-базирана система за поддържане на вземане на решение при представяне на предложения трябва да позволява промяна и разширяване на системата чрез добавяне на нови подсистеми, без да се налагат промени във вече съществуващите; Системата да е насочена към осигуряване на услуги; Поддръжка на различни формати за въвеждане на статистически данни. Използване на Open source среди и програмно осигуряване; Системата трябва да поддържа едновременно релационна база данни и нерелационна база данни, предназначена за поддръжка на Big data; Преносимост на системата на различни платформи; Мащабируемост; Поддръжка и промени на системата за срок от 12 месеца след приключване на договора. Връзка с палтформата на Европейската Комисия - DTM - Digital Transformation Monitor (Мониторинг на Дигиталната трансформация). Да се направи анализ на платформата на ЕК. Технологиите подлежащи на мониторинг (и от ЕК - платформа, които ще бъдат включени в Българската платформа): 3D Printing - 3D- принтиране Autonomous cars - Автономни коли Mobileamp;Mobility - Мобилност IoT - Интернет на нещата AI/ML - Изкуствен интелект и Машинно обучение Blockchain - Блокчейн VR/AR - Виртуална и Добавена реалност Защо е необходима Платформата: Осигурява - Онлайн Триалога ДТ/ИИ; Работи активно и след приключване на проекта (виж т.11 - Устойчивост) Ползвателите на Платформата: - Представители на Целевите групи; Крайни потребители - представители на гражданското общество - испълнителната власт - бизнеса; представители на медиите и широката общественост. , Contracted Amount: 18 500.00 , Reported Amount: 25 900.00
  • Activity: Организация на кръгли маси, обществени обсъждания и дебати относно ДТ/ ИИ (свързана с европейско събитие по дигиталната трансформация);: ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 4: Дейността има за цел да обедини мненията на представителите на целевите групи, на партньорите, експертите, специалисти от НПО, държавни институции и други заинтересовани страни. Чрез оргнизирането на кръгли маси и обществени обсъждания се цели повишаване на капацитета на партньорите и заинтересовани страни. Ще бъдат организирани 2 броя Кръгли маси и един брой обществено обсъждане, на които ще бъдат представени резултатите , от извършениете анализи и методика за дигитализацията и ще бъдат поставени на обществено обсъждане ползите и/ или вредите от навлизането на Изкуствения Интелект и Дигиталната трансформация Кръглата маса има за цел постигане на постоянство във възприетата насока за интегриране на ДТ. Тя ще формира ентусиазъм и въвличане на партньорите и заинтересованите страни в процесите на усъвършенстване на подходите на дигитализацията у нас. Ще представи системен обмен и споделяне на чужд опит. Ще фокусира върху внимателното определяне на приоритетите и ще обърне внимание, че в следствие на въвеждането на тази социална иновация, се предоставя много по-голям потенциал по отношение на знания, умения и способност., Contracted Amount: 8 506.06 , Reported Amount: 9 186.49
  • Activity: Иницииране на съвместни дейности между организацията, Гражданският Триалогичен Съвет и администрацията.: ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 3 Иницииране на съвместни дейности между организацията, Гражданският Триалогичен Съвет и администрацията.Участие в групата към Министерство на икономиката за разработване на стратегията за участие на България в 4.Индустриална революция/ Заповед № РД-144/02.02.2018 г.на МИ, иницииране на още срещи с представители на целевите групи за обсъждане на нагласите за дигитализацията и изкуствения интелект 1. Създаденият Триалог / Гражданска структура с участие на представители на МИ участва , инициира работни срещи , на които да се обсъждат нагласите за обмяна на опита и добрите практики , свързани с подобряването на гражданското участие в процесите по формулировката на дигитализацията и изкуствения интелект. Ще се направи предложение за постоянно действие на Структурата, работища с трите групи бенефициенти (Триалогичен / Граждански съвет за Дигитална трансформация - ТСДТ /ГСДТ). . 2.Създаване на модел за изграждане на структури работещи по проблемите на ДТ в основните представители на СИП/НПО, формиращи предложения и инициативи, анализи за нуждите на секторните политики и законодателството като цяло. Тук широко може да се ползва опита на БАИТ. Асоциацията създаде Работна група, която подпомогна в голяма степен създаването на Концепцията за цифрова трансформация на МИ. Диаграма на стуктурата. (ако има време).като част от Целта й е да се получи отговор на въпроса за познаването, състоянието и готовността на българския бизнес за включване в технологичните тенденции. , Contracted Amount: 508.00 , Reported Amount: 6 488.52

Participating Organizations

Partners
  • Partner: European Values Institute, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 680.49
Contractors
  • Contractor: NOVI VYZMOJNOSTI , Contracted Amount*: 8 506.00 , Reported Amount**: 8 506.00
  • Contractor: MUSICA ALBA LTD, Contracted Amount*: 20 250.00 , Reported Amount**: 20 250.00
  • Contractor: BARIN CONSULT LTD, Contracted Amount*: 24 750.00 , Reported Amount**: 24 750.00
  • Contractor: ARANKO LTD, Contracted Amount*: 2 000.00 , Reported Amount**: 2 136.00
  • Contractor: Ina, Contracted Amount*: 8 773.60 , Reported Amount**: 8 773.60
  • Contractor: VIRTUAL BROKER LTD, Contracted Amount*: 18 500.00 , Reported Amount**: 25 900.00
  • Contractor: RISIVAR MK LTD, Contracted Amount*: 506.00 , Reported Amount**: 506.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 8.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 3 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 2.00 , Reached amount: 2.00
Indicator 4 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 3.00 , Reached amount: 0.00

Financial Information

Total Project cost 89 401.98 BGN
Grant 89 401.98 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 89 401.98 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Възлагане изработването на аналитичен доклад, по дейност 1, Estimated Amount: 20 500.00
  • Differentiated position 1: Възлагане изработването на аналитичен доклад, по дейност 1
    Contractor: MUSICA ALBA LTD
    Contract total funded value: 20 250.00
Procedure 2 Subject to due process: Изграждане на онлайн платформа на НПО/СИП за реализация на публични политики в областта на дигиталната трансформаци, Дейност 4, Estimated Amount: 18 500.00
  • Differentiated position 1: изграждане на облачната инфраструктура
    Contractor: VIRTUAL BROKER LTD
    Contract total funded value: 18 500.00
Procedure 3 Subject to due process: Иницииране на съвместни дейности между организацията, граждански съвет и администрацията , Estimated Amount: 500.00
Procedure 4 Subject to due process: Организация на кръгли маси, публично обсъждане на проекта, Estimated Amount: 8 506.00
  • Differentiated position 1: Организация на кръгли маси и публично обсъждане
    Contractor:
    Contract total funded value:
Procedure 5 Subject to due process: Поръчка за изготвяне на Наръчник с методика до 40 стр. по дейност 2, Estimated Amount: 24 750.00
  • Differentiated position 1: Поръчка за изготвяне на Наръчник с методика до 40 стр. по дейност 2
    Contractor: BARIN CONSULT LTD
    Contract total funded value: 24 750.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN