Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.009-0133-C01
Project Name AGORA: active citizens stand for responsible administrative actions
Beneficiary 176768879 For a better future Association
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 22.01.2019
Start Date 22.01.2019
End Date 22.01.2020
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Южен централен (BG42), Пазарджик (BG423)

Description

Brief description
Качеството на провежданите местни публични политики е в пряка зависимост от 1) гарантираната прозрачност и 2) включването на всички заинтересовани страни в процесите на формулиране на приоритети, вземане на решения, мониторинг и контрол върху изпълнението. Най-мощният демократичен инструмент за прозрачност, публичност и гражданско включване представляват механизмите за пряко участие на гражданите в местното самоуправление чрез общо събрание на населението, референдум и гражданска инициатива. Успешното прилагане на тези механизми, обаче, изисква определена гражданска и политическа култура, колективна памет, институционална среда. Ето защо у нас тези инструменти се прилагат изключително рядко и с доста съмнителен резултат. В следствие на това местното самоуправление понякога  придобива фасаден характер и прикрива злоупотреби с власт, рефеодализация, икономически зависимости, корупция. 
Проект АГОРА цели да допринесе за по-високо качество на провежданите местни публични политики чрез изработването на адекватен  модел за пряко участие на гражданите в управлението. Ето защо проектът включва 1) задълбочено проучване на факторите, които благоприятстват или възпрепятстват инициативите за пряко участие на гражданите в местното самоуправление и на опита на ЕС в тази посока; 2) детайлен мониторинг на действията на администрацията в изпълнение на решенията на граждански инициативи за пряко участие; 3) работилници за обмяна на опит между активни граждански структури, бизнес, неформални обединения и др., инициирали пряко участие; 4) широка застъпническа, информационна и обучителна кампания за популяризиране на модела за пряко участие на гражданите в местното самоуправление.  
Проектът ще се реализира за 12 месеца на територията на Област Пазарджик в сътрудничество с граждански организации, неформални граждански обединения и Областна управа – Пазарджик.
Activities
  • Activity: Знание и власт: проучване на условията за пряко участие на гражданите в процеса на вземане на решения на местно ниво (по метода „анализ на случаи” - case study). (дейност от група №1 на Насоките) : Настоящият проект започва със задълбочено проучване по метода „анализ на случаи” (case study). Целта на проучването е да идентифицира констелациите/ клъстърите от фактори, които благоприятстват или възпрепятстват инициативите за пряко участие на гражданите в процеса на определяне на приоритетите и вземане на решения на местно ниво. Подобно проучване е от ключово значение, защото до ден днешен у нас не е проведено нито едно широкообхватно изследване по темата. Опитът в прякото участие на гражданите в местното самоуправление е изключително разнороден. Инициативите обикновено са свързани с конкретна тема или актуален социален проблем. Така злободневието на деня фокусира вниманието на обществеността, а институционалният контекст, формата за пряко участие, механизмите за взаимодействие, процедурите за вземане на решение и т.н., остават отвъд полезрението на гражданите и специалистите. А как би било възможно да предпишем „лечение” на тенденциите за изключване на гражданите от обществения живот и отчуждение от процесите на вземане на решения, ако преди това нямаме ясна диагноза на актуалната ситуация и емпирично обосновани каузални зависимости между гражданското включване и факторите на средата, които допринасят за активно въвличане или пък обратно - го саботират? Ето защо в рамките на тази дейност ще бъдат подбрани типологично значими случаи (cases), които ще бъдат изследвани задълбочено в комперативистка перспектива. Това ще позволи да бъдат емпирично валидализирани или отхвърлени различни хипотези, свързани с ролята и относителната тежест, която оказват: темата, гражданската култура, медиите, нормативната рамка, институционалната инфраструктура и т.н. Дейност 1 включва: а) провеждане на 10 бр. дълбочинни интервюта с представители на заинтересованите страни; б) провеждане на 6 бр. фокус-групови дискусии с по 8-12 участници всяка; в) провеждане на анкетно проучване чрез полу-стандартизирано интервю и квотна извадка от 150 респонденти (n ≥ 150). Дейността изисква специфична изследователска компетентност и затова ще бъде възложена на външен изпълнител – професионална агенция с опит и капацитет. Всички изследвания, обаче, ще бъдат извършени в тясно сътрудничество с екипа на проекта – ще бъдат съгласувани темите, методите, въпросниците и т.н. От страна на екипа на проекта ще бъде определен конкретен координатор за изпълнението на тази дейност. , Contracted Amount: 33 116.00 , Reported Amount: 33 106.00
  • Activity: Добри, по-добри, най-добри: изследване на добри практики от ЕС за пряко участие на гражданите чрез „кабинетно проучване” (desk research) (дейност от група №1 на Насоките) : Настоящата дейност № 2 ще се изпълнява паралелно с проучванията по дейност №1. Докато първата дейност е фокусирана върху ситуацията у нас, Дейност 2 се концентрира върху добри практики от страни в ЕС, които са директно свързани с прякото участие на гражданите в местното самоуправление. В рамките на тази дейност ще бъдат проучени достъпни през интернет материали, посветени на прякото гражданско участие в управлението на местно и регионално ниво – например, журналистически публикации, академични изследвания, презентации, доклади от конференции, обсъждания, кръгли маси и т.н. Събраната информация ще бъде анализирана, систематизирана и представена в обзорен доклад. Докладът ще е фокусиран върху конкретни модели за пряко участие, механизми за вземане на решения, процедури за работа, форми за търсене на обратна връзка, принципи на работа, изисквания за публичност и т.н. - всички онези важни условия на средата, които обикновено остават отвъд обхвата на внимание на законодателя, но са решаващи за устойчивото установяване на работещ механизъм за пряко участие на гражданите в местното самоуправление. Събраната чрез desk research информация ще бъде систематизирана не само по формални признаци, но и от гледна точка на социално-икономическия контекст – ще бъдат преднамерено търсени и анализирани примери от страни в ЕС със сходни демографски характеристики, гражданска култура и нормативна рамка като нас, за да може подбраните примери да притежават потенциал за практическа приложимост и в България. Целта на тази дейност е да „разшири хоризонта” при анализирането и обсъждането на темата за прякото участие на гражданите в процесите на формулиране на приоритети и провеждане на публични политики на местно ниво у нас. Същевременно ще се повиши чувствителността на заинтересованите страни към социалния контекст, който прави ефективни моделите за пряко участие – ролята на публичността, на гражданското общество, на културата на съпричастност и солидарност, административният капацитет на институциите и т.н. Докладът от тази дейност ще бъде представен и обсъден на работните ателиета за обмяна на опит и конференцията, която ще се проведе под патронажа на Областна управа – Пазарджик с участието на експерти, целеви групи и заинтересовани страни. Предвижда се докладът да бъде с обем от около 40 стр. и да бъде издаден за разпространение в тираж от 250 копия. , Contracted Amount: 22 524.00 , Reported Amount: 22 513.27
  • Activity: Мерки и теглилки: Разработване на ефективен механизъм за граждански мониторинг (дейност от група №2 от Насоките) : Тази дейност е логично продължение на предходните две дейности – проучванията на 1) ситуацията у нас чрез case study и на 2) опита от ЕС при прилагането на инициативи за пряко участие на гражданите в местното самоуправление чрез desk research. В рамките на настоящата трета дейност по проекта ще бъде изработен аналитичен инструмент за провеждане на текущ мониторинг и финална оценка на съпътстващите и последващи действия на администрацията при иницииране на кампании за пряко участие на гражданите в местното самоуправление. Подобен мониторинг е крайно необходим, най-малкото поради 3 причини: 1) при липсата на подкрепа, а много често и при повече или по-малко прикритата съпротива на администрацията към гражданските инициативи за пряко участие, обществената енергия често пъти се разпилява, конкретният казус губи актуалност и принципното разрешаване на даден тип проблеми се подменя със ситуативни отигравания, които демотивират обществото; 2) задачата за конвертиране на дадена гражданска тема в изпълнимо административно решение, което да бъде обвързано с конкретни срокове, отговорности, времеви график и бюджетна рамка изисква мобилизация на експертен капацитет, който няма как да бъде изискван от гражданите и затова е делегиран на администрацията; но тъкмо задкулисните процедурни хватки много често водят до отлагането на някаква гражданска инициатива във времето до нейното частично или пълно обезсмисляна или пък така я видоизменят, че постигнатият ефект е крайно неудовлетворителен, а в конкретни случаи – противоположен на очакваното; 3) липсата на систематизирана от експертен мониторинг база данни, съдържаща подробна информация за различни граждански инициативи за участие в местното самоуправление и последиците от тях възпрепятства натрупването на „колективна памет”, взривява възможността за приемственост и за споделяне на натрупания обществен опит. В резултат на това гражданите, дръзнали да инициират някоя от предвидените от законодателя форми за пряко участие в местното самоуправление са изначално поставени в губеща позиция, защото трудно могат да аргументират своята кауза, особено ако срещу тях са изстреляни необосновани икономически претенции. И обратното – провеждането на граждански мониторинг ще приведе ясни доказателства за смисъла от гражданското участие в местното самоуправление и с това ще допринесе за повишаване на качеството на провежданите публични политики на местно и регионално ниво. Но мониторингът и оценките върху дейността на публичната администрация няма как да бъдат „масова конфекция”. За да бъдат ефективни, те трябва да са „костюм, ушит по мярка” – трябва да отговарят на конкретния социално-икономически контекст и трябва да улавят ключови параметри на социума, които да са възпроизводими и обективно измерими. Ето защо изготвянето на методиката за мониторинг ще се извърши от експерти, които са отлично запознати с резултатите от проучванията по предходните две дейности. , Contracted Amount: 5 764.50 , Reported Amount: 2 964.50
  • Activity: Сговорна дружина, планина повдига: работни ателиета за обмяна на опит и обсъждане на резултатите от проучванията и мониторинга (дейност от група №3 на Насоките) : В рамките на 3 дни ще бъде организирана и проведена серия от работни ателиета. Във всяко едно от ателиетата ще участват 20 представители на целевите групи – активни граждани, представители на бизнеса и на неправителствени организации и неформални граждански обединения от общини в рамките на Област Пазарджик, които имат личен опит с иницииране на кампании за пряко участие на гражданите в местното самоуправление по различни теми. Целта на ателиетата е участниците да се срещнат лично помежду си, да споделят опит, проблеми и предизвикателства, да обменят идеи за укрепване на институциите на пряката демокрация и насърчаване на гражданското участие в местното самоуправление в името на по-високото качество на провежданите местни публични политики и по-доброто качество на живот на жителите на общините. Досега у нас никога не са били провеждани подобни форуми за обмяна на опит и споделяна на добри (или пък лоши) практики. В резултата на това у нас има дефицит на обществена памет, приемственост и институционална култура, свързана с прякото участие на гражданите. Всяка нова инициатива за пряка демокрация отново и отново трябва да преоткрива основни принципи на гражданските кампании и след като актуалният момент утихне, инициативата увяхва върху собствения си корен, без да е в състояние да предаде нататък научените уроци и придобития опит. На работните ателиета през първите два дни ще бъдат представени и обсъдени трите доклада от предходните дейности по проекта – резултатите от проучването по метода case study, резултатите от desk research, свързани с опита на страните от ЕС при прилагането на модели за пряка демокрация и данните от проведения мониторинг върху действията на администрацията във връзка с инициативи за пряко участие. Третият ден ще бъде посветен на изграждане на капацитет – ще бъдат организирани и проведени обучителни сесии, на които професионални и опитни лектори ще проведат лекции и семинарни занятия по три основни теми: 1) нормативната база, която регулира материята за пряко участие на гражданите у нас; 2) кампаниен мениджмънт на инициативи за пряко участие на гражданите – планиране, времеви график, бюджет, роли и отговорности; 3) работа с медиите – провеждане на пресконференции, подготвяне на медиен пакет, изпращане на прессъобщение, подготовка за интервю, осигуряване на „бланк”, „покритие” и „синхрон” за телевизионен репортаж и др. , Contracted Amount: 6 698.40 , Reported Amount: 9 498.40
  • Activity: Неволята учи: конференция, съвместно с Областна администрация – Пазарджик за публично обсъждане на резултатите от проекта (дейност от група №4 от Насоките) : Тази дейност включва организиране и провеждане на еднодневна конференция под патронажа и в сътрудничество с Областна администрация – Пазарджик. Конференцията ще бъде посветена на темата за прякото участие на гражданите в местното самоуправление. Ще вземат участие около 80 души – представители на граждански организации и неформални общностни обединения, журналисти, експерти, служители в областната и общинската администрация, представители на местния бизнес, граждани. Предварително ще бъдат разпратени покани до представители на целевите групи и заинтересованите страни. Конференцията ще бъде водена от представители на ръководството на Областна администрация – Пазарджик. В рамките на форума ще бъдат представени докладите от проучванията по първите две дейности на проекта – case study и desk research. Подробно ще бъдат представени и обсъдени данните от проведения мониторинг. Целта на конференцията е да се чуят гласовете на всички въвлечени в процеса страни, да се аргументират тези и обсъдят предложения за насърчаване на гражданското участие в местното самоуправление чрез форматите на общото събрание на населението, референдума и гражданската инициатива. Провеждането на събитието основно от Областната управа има не само символно, но също така и съдържателно значение. Това е така, защото инициативите за пряко участие на гражданите се превръщат в ключов демократичен инструмент, тъкмо когато се генерират напрежения, противопоставяне и конфликти между населението и кметовете на населени места, между кметове и общински съветници, между граждани и администрация. В такава ситуация както по закон, така също и като властови ресурси, позицията на Областната управа на независим и обективен арбитър в спора става ключова за нормалното възпроизводство на социалните отношения и възстановяването на общественото доверие към публичните институции. , Contracted Amount: 11 236.00 , Reported Amount: 11 206.00

Participating Organizations

Partners
  • Partner: Citizens for direct democracy, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 514.49
Contractors
  • Contractor: Flor Entarpraisis ITD, Contracted Amount*: 4 000.00 , Reported Amount**: 4 000.00
  • Contractor: Svetla, Contracted Amount*: 3 232.00 , Reported Amount**: 3 232.00
  • Contractor: Venelin, Contracted Amount*: 787.20 , Reported Amount**: 787.20
  • Contractor: Rositca, Contracted Amount*: 1 907.20 , Reported Amount**: 1 762.47
  • Contractor: Maria, Contracted Amount*: 1 552.00 , Reported Amount**: 1 552.00
  • Contractor: Stil i vizia LTD, Contracted Amount*: 2 600.00 , Reported Amount**: 2 600.00
  • Contractor: Alfa Treid 07 LTD, Contracted Amount*: 164.50 , Reported Amount**: 164.50
  • Contractor: K i P Konsulting LTD, Contracted Amount*: 16 990.00 , Reported Amount**: 16 990.00
  • Contractor: Ilia, Contracted Amount*: 5 760.00 , Reported Amount**: 5 760.00
  • Contractor: sdruzenie Envizimo sviat, Contracted Amount*: 28 990.00 , Reported Amount**: 28 990.00
  • Contractor: Daria, Contracted Amount*: 432.00 , Reported Amount**: 432.00
  • Contractor: sdruzenie GIORI, Contracted Amount*: 11 610.00 , Reported Amount**: 11 610.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 3.00 , Reached amount: 3.00
Indicator 2 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 3 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 4 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 10.00 , Reached amount: 10.00

Financial Information

Total Project cost 85 622.00 BGN
Grant 85 622.00 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 85 622.00 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Доставка на канцеларски материали , Estimated Amount: 164.50
Procedure 2 Subject to due process: Изготвяне на видеоклип за реализация на проектните дейности , Estimated Amount: 4 000.00
Procedure 3 Subject to due process: Наемане на експертен персонал за дейностите по проекта, Estimated Amount: 13 526.40
Procedure 4 Subject to due process: Отпечатване на обучителни материали, Estimated Amount: 2 600.00
Procedure 5 Subject to due process: Разходи за организиране и провеждане на изследвания и мероприятия по проекта., Estimated Amount: 57 640.00
  • Differentiated position 1: Обособена позиция №1 - "Организиране и провеждане на изследвания"
    Contractor: sdruzenie Envizimo sviat
    Contract total funded value: 28 990.00
  • Differentiated position 2: Обособена позиция №2 - "Организиране, логистика и провеждане на desk- research"
    Contractor: K i P Konsulting LTD
    Contract total funded value: 16 990.00
  • Differentiated position 3: Обособена позиция №3 - "Организиране на събития"
    Contractor: sdruzenie GIORI
    Contract total funded value: 11 610.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN