Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.025-0151-C01
Project Name Implementation of effective policies for good governance at local level with the support of the civil sector
Beneficiary 175981664 Union for Bulgaria Association
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 23.08.2022
Start Date 23.08.2022
End Date 25.03.2024
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Настоящето проектно предложение е за насърчаване на местните власти да се придържат към 12-те принципа на добро демократично управление съгласно Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво на Съвета на Европа (СИДУМН) и така да се стимулира дебатът между заинтересованите страни, да се създадат и укрепят партньорствата между общините и НПО сектора, да се повиши активността на НПО при изпълнение и мониторинг на политики. 
Изпълнява се в партньорство между НПО – Сдружение Съюз за България и местни власти – общините Рудозем, Садово и Чепеларе.
Основните проектни дейности и резултати включват:
- Проучване, анализ и препоръки за преодоляване на трудностите и подготовка за въвеждане на 12-те принципа на добро демократично управление съгласно Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво на Съвета на Европа като механизъм за подобряване на средата за гражданско участие в управлението.
- Разработване на механизъм/методика за мониторинг, партньорски посещения и прегледи относно упражняване правомощията и отговорностите на местните власти съобразно 12-те принципа на Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво на Съвета на Европа – основа за съвместни действия/партньорства между общините и НПО.
- Информационна кампания за повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики.
Изпълнението на проекта се стреми да надгради постигнатите до сега резултати, свързани с 12-те принципа на добро демократично управление съгласно Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво на Съвета на Европа, като съдейства за това все повече местни власти в страната да приемат и прилагат 12-те принципа за добро демократично управление, с което да гарантират ефективно и ефикасно планиране и управление на местни политики и мерки в полза на гражданите, различните социални групи и бизнеса. Което на свой ред да доведе до по-ефективни политики, насочени към силно и жизнено местно самоуправление в България.
Activities
  • Activity: Проучване, анализ и препоръки за преодоляване на трудностите и подготовка за въвеждане на 12-те принципа на добро демократично управление съгласно Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво на Съвета на Европа като механизъм за подобряване на средата за гражданско участие в управлението: Постигането на добри резултати в дейността на администрацията изисква както качествено разработване на политики, така и адекватен мониторинг и оценка на процеса на изпълнение на политиките, които да позволяват на тяхна база да се извлекат изводи за силните и слабите страни, както и да се формулират начини за решаване на проблемите (съгл. Стратегия за развитие на държавната администрация, 2014-2020 /СРДА/). Доброто управление е необходимо изискване за всички нива на публичната администрация. На местно/общинско ниво то е от фундаментално значение поради факта, че местното управление е най-близо до гражданите. Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво на Съвета на Европа /СИДУМН/ има за цел да мобилизира и стимулира действия от страна на заинтересованите страни (вкл. НПО сектора), така че хората да се възползват от доброто демократично местно управление посредством постоянно подобряване на качеството на местните публични услуги, ангажиране на гражданите в обществения живот и провеждането на политики, съответстващи на законно обоснованите очаквания на хората. В преследване на тази цел, една от непосредствените цели, които си поставя СИДУМН, е: Местните власти постоянно да подобряват своето управление, в съответствие с 12-те принципа на добро демократично управление. България е една от първите държави-членки на Съвета на Европа, които стартират прилагането на СИДУМН– с Протоколно решение № 37/2007 Правителството на Р. България одобрява СИДУМН и дава съгласие за участие в изпълнението й. СИДУМН разпознава програми за действие, представляващи израз на общата ангажираност да се работи за подобряване управлението на местно ниво, чрез мерки вкл: - популяризиране на доброто управление на местно ниво, стимулиране на дебата между заинтересованите страни и насърчаване на местните власти да се придържат към 12-те принципа на добро демократично управление; - създаване и укрепване на партньорства между администрациите и НПО сектора; - идентифициране и споделяне на знания и добри практики и подпомагане на местните власти да се учат едни от други. Част от СИДУМН е т.нар. Етикет за иновации и добро управление на местно ниво. Етикетът е престиж и стимул за общините да подобряват своето управление в услуга на гражданите, гражданското общество и бизнеса. Главната цел на инициативата за присъждане на Етикета е да се насърчават усилията на все повече местни власти и продуктивното им съперничество, което на свой ред да доведе до по-ефективни политики, насочени към силно и жизнено местно самоуправление. СИДУМН, 12-те принципа и Етикетът са механизъм, чрез който, от една страна се изпълняват по-ефективно политиките на местното самоуправление, от друга– съдържат възможности за оценка и мониторинг на провежданите общински политики, със силното участие на гражданското общество. По-широкото разпространение на изпълнението на 12-те принципа съгласно СИДУМН допринася и за изчистване на една от констатираните слабости в СРДА– че системите и процедурите за оценка и мониторинг на провежданите политики не се използват по начин, който да доведе до повишаване на ефективността и публичните действия. Макар България да е една от първите държави, които стартират прилагането на СИДУМН и да са извършвани инициативи за популяризиране на 12-те принципа на добро демократично управление, все още много малък % от общините заявят публично своите ангажименти за упражняване правомощията и отговорностите си съобразно 12-те принципа . До сега в страната са се провели 5 инициативи за присъждане на Етикет, като общият брой общини, удостоверени, че изпълняват 12-те принципа, е 38 или 14,34% от всички общини в България. В Дейност 1 ще бъде направено проучване и анализ на проблемите и предизвикателствата пред по-малките общини (представени от 3-те общини партньори– Рудозем, Садово и Чепеларе, които до сега не са прилагали принципите и не са получавали Етикет) за въвеждане и прилагане на европейските стандарти за добро демократично управление съгласно СИДУМН., Contracted Amount: 28 302.00 , Reported Amount: 28 302.00
  • Activity: Разработване на механизъм/методика за мониторинг, партньорски посещения и прегледи относно упражняване правомощията и отговорностите на местните власти съобразно 12-те принципа на Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво на Съвета на Европа – основа за съвместни действия/партньорства между общините и НПО: В Дейност 2 след провеждане на проучването и анализа (Дейност 1) като следваща стъпка се предвижда да се разработи механизъм/методика за мониторинг, партньорски посещения и прегледи относно упражняване правомощията и отговорностите на местните власти съобразно 12-те принципа на добро демократично управление на СИДУМН. Механизмът ще бъде пилотно разработен с 3-те общини-партньори по проекта Рудозем, Садово и Чепеларе, но неговата амбиция ще бъде да се превърне в механизъм, който ще може да бъде прилаган от всички общини, работещи съгласно 12-та принципа на СИДУМН. В механизма ще могат да взимат участие всички заинтересовани страни от ефективното изпълнение на местни политики. Вкл. местни НПО, местни обществени съвети (където има такива), представители на местни бизнеси. Постоянното подобряване на политиките и програмите за прилагане на принципите за добро управление, провеждани на местно ниво, трудно може да се постигне без активното участие на гражданските организации. Обмяната на опит и знания от други общини също играе ключова роля за усъвършенстване на управлението. Процесът изисква местните власти да имат отговорности и ресурси като човешки капитал, времеви ресурс, капацитет, опит и знания, както и да прилагат мерки, които да осигуряват идентифициране и споделяне на знания и добри практики. Участниците от публичната и частната сфера имат своя роля в това отношение, особено на местно равнище. Обменът на опит и добри практики между общините, участието на гражданите и НПО в процесите на вземане на решения, които засягат живота им, и достъпът до механизми за мониторинг и отчетност са от основно значение за постигането на добро управление. Обмяната на опит и добри практики между общините, както и сътрудничеството на НПО с местната власт е от съществена важност за намиране на решения, насочени към прилагането на принципите за добро управление, а именно подобряване на достъпа до услуги, по-балансирано разпределение на наличните ресурси, по-голямо социално сближаване и засилена отчетност и прозрачност на органите на публичната власт, включително към подобряване на достъпа до механизми за отчетност и др. Наличието на механизъм за мониторинг, партньорски посещения и прегледи е важен елемент, необходим за постигане на целите на СИДУМН и доброто местно управление, а именно постоянно подобряване на качеството на местните публични услуги и политики. Мониторингът, идентифицирането, споделянето на знания и добри практики, възможността местните власти да се учат едни от други, включително чрез съвместни действия/партньорства със заинтересованите страни (НПО сектора), е част от процеса на усъвършенстване на прилагането на европейските стандарти за добро демократично управление на СИДУМН и на ефективността на местните политики. СРДА посочва, че един от най-важните елементи на устойчивата институционална среда и добро управление са развитите и устойчиви структури на гражданското общество. Включването на НПО сектора в планирания за разработване механизъм за мониторинг, партньорски посещения и прегледи относно упражняване правомощията и отговорностите на местните власти съобразно 12-те принципа на добро демократично управление на СИДУМН, както и прилагането на принципите от все повече местни власти укрепва средата на НПО сектора/гражданското общество. Целта на въвеждането на механизъм за мониторинг, партньорски посещения и прегледи е да допринесе за: - повишаване на взаимодействието между администрацията, гражданите и бизнеса - нарастване на активността на НПО при изпълнение и мониторинг на политики - отправяне на препоръки за подобряване на административното обслужване, за подобряване на бизнес средата, за борба с корупцията, за предотвратяване конфликта на интереси и злоупотреба със служебно положение, за спазване на етичните норми от общинските служители - за споделяне на добри практики, обмяна на опит и получаване на обратна връзка., Contracted Amount: 21 695.85 , Reported Amount: 21 631.08
  • Activity: Информационна кампания за повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики: За да може да се засили интереса и да се повиши гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики, е важно местните НПО да бъдат запознати с извършените дейности по проекта и най-вече с разработения механизъм/методика за мониторинг, партньорски посещения и прегледи относно упражняване правомощията и отговорностите на местните власти съобразно 12-те принципа на Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво на Съвета на Европа като основа за съвместни действия/партньорства между общините и НПО. За целта се предвижда да бъде проведена 1 информационна кампания, включваща организиране и провеждане на три кръгли маси със среден брой от по 12 участника. Кръглите маси са планирани да бъдат три, съответно за всяка една община-партньор, Рудозем, Садово и Чепеларе. Във всяка кръгла маса отговорност за участие ще имат представители на експертния екип (на бенефициента и партньорите), работил по изпълнение на Дейност 2. Участие ще вземат и представители на съответната община-партньор, както и представители на местни НПО. Кръглите маси ще бъдат двудневни и по време на провеждането им ще бъдат представени: - Изготвеният доклад с резултати от проведеното проучване и анализ, вкл. план с мерки/препоръки за преодоляване на идентифицираните трудности и подготовка за въвеждане в общините-партньори Рудозем, Садово и Чепеларе на 12-те принципа на добро демократично управление съгласно Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво на Съвета на Европа. - Отправени препоръки от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики към съответната община-партньор. - Разработеният механизъм/методика за мониторинг, партньорски посещения и прегледи относно упражняване правомощията и отговорностите на местните власти съобразно 12-те принципа на Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво на Съвета на Европа и неговото значение за съвместните действия/партньорства между общините и НПО., Contracted Amount: 5 555.02 , Reported Amount: 5 548.12

Participating Organizations

Partners
  • Partner: Municipality of Sadovo, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 3 365.71
  • Partner: Municipality of Rudozem, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 3 303.83
  • Partner: Municipality of Chepelare, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 3 364.45
Contractors
  • Contractor: TRAVEL CONSULTING, Contracted Amount*: 5 555.02 , Reported Amount**: 5 548.12
  • Contractor: NIRA GROUP, Contracted Amount*: 28 302.00 , Reported Amount**: 28 302.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 2.00 , Reached amount: 2.00
Indicator 3 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 6.00 , Reached amount: 6.00
Indicator 4 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00

Financial Information

Total Project cost 59 919.70 BGN
Grant 59 919.70 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 59 919.70 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Извършване на анализ върху проблемите и предизвикателствата пред по-малките общини за въвеждане и прилагане на европейските стандарти за добро демократично управление на Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво на Съвета на Европа, Estimated Amount: 28 302.00
Procedure 2 Subject to due process: Организиране и провеждане на информационна кампания, Estimated Amount: 5 555.02

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN