Identification

UMIS Number BG16RFOP002-3.002-0113-C02
Project Name Energy efficient production of liquid detergents in Ficosota Ltd
Beneficiary 837055835 Ficosota Ltd
Funding ERDF ==> Innovations and Competitiveness
Date of the Contract/Order 18.12.2017
Start Date 18.12.2017
End Date 12.05.2020
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България, Североизточен, Шумен, Шумен, гр.Шумен

Description

Brief description
Фикосота ООД е бързо развиващо се предприятие в няколко производствени направления, всяко от които се оптимизира и разширява в съответствие с търсенето на пазара на съответните продукти, което се увеличава непрекъснато и инвестиционните ни планове. Поради спецификата на пазара, в момента е необходимо значително увеличаване на капацитета за производство на течни препарати и омекотители, като тясното място за компанията е опаковането им-в т.ч. пълнене в опаковки и подреждане  в транспортни опаковки.
За осигуряване на производствените процеси в Дружеството  годишно се използват почти 10 млн kWh eнергия.  Тя е основно перо в себестойността на продуктите ни, като процесът на опаковане е особено енергоемък и поради това непрекъснато търсим начини за намаляване на консумацията на единица продукт. Беше извършено енергийно обследване с цел да установим как оптимално да постигнем набелязаните цели. Този проект е базиран на  енергоспестяващи мерки от обследването, като инвестициите, които ще бъдат извършени включват:
- добавяне на енергийно ефективна и високо производителна Линия за опаковане на течни детергенти и омекотители
 към съществуващи 5 инсталации в цеха и увеличаване на производствения капацитет
-- въвеждане в експлоатация на система за оползотворяване на отпадна енергия за собствени нужди. 
- въвеждане и сертифициране на система за енергиен мониторинг, съгласно ISO 50001
Това са първоначални инвестиции в ДМА за разширяване капацитета на съществуващо предприятие и намаляване разходите за енергия за производствени нужди в производствената ни база в гр. Шумен в рамките на 18 месеца.
В резултат на изпълнението на проекта ще бъде значително повишена конкурентоспособността на предприятието, тъй като ще бъде повишен производствения ни капацитет с поне 50% по отношение на течните препарати , както и ще бъдат постигнати енергийни спестявания в размер на 14,6 млн. kWh/годишно, което се равнява на намаление с 57,4% на специфичните разходи за енергия в това производство.
Activities
  • Activity: Закупуване и въвеждане в експлоатация на нова Линия за опаковане на течни детергенти и омекотители - 1бр в добавка към съществуващи 5 машини в цех за производство на течни препарати: "Дейността ще бъде осъществена чрез закупуване на нова Линия за опаковане на течни детергенти и омекотители, представляваща ДМА, допустима по елемент А. Въвеждането в експлоатация на линията ще увеличи производствения ни капацитет и ще намали потреблението на енергия за производството на единица продукция. Очаква се с добавянето на линията към съществуващите машини, които ще останат в експлоатация, да увеличим с 50% капацитета си по отношение на течни препарати - перилни и омекотяващи, течни сапуни, съдомиещи и почистващи. Производството се осъществява чрез дозиране и смесване на течни и прахообразни суровини в 5 миксера с различни обеми (2 бр. - 6 м3 и 3 бр .- 3 м3). Готовият смесен продукт се транспортира от миксера до буферен резервоар (6 м3) посредством тръбопровод и помпа, след което започва ново смесване на продукта. Готовият продукт постъпва от Буферния резервоар чрез тръбопровод и помпа в една от 5-те линии за „опаковане“. В тези линии продуктът се пълни в бутилки, поставя се капачка, етикира се, поставя се в кашон. Готовата продукция се палетизира и постъпва в Склад Машините, с които разполагаме в момента, са експлоатирани между 5 и 18 години. В последните години всички машини работят на пълен капацитет, което допринася за амортизирането им. Самите те, като модели са със сравнително ниска производителност и технологично и морално остарели. Новата линия, която предвиждаме да закупим по този проект, трябва да бъде с капацитет поне 8000бр/час при пълнене на бутилки от 500мл. Необходимо е да се състои от поне следните модули - подреждащ , пълначен, затварящ, етикиращ , поставяне в кашон на бутилките и сформиращ палет. С цел осигуряване на по-добро качество на пълнене и затваряне и оптимизиране на количеството напълнен продукт с минимални отклонения, е необходимо всеки модул да има автоматичен контрол на качеството на извършения от него процес. Като специфично изискване към линията е смяната на формати и измиването да отнема по- малко от 1/2 часа, контролът на качеството да е 100%. Осигурявайки контрол при всеки етап от процеса на пълнене и затваряне ще имаме възможност значително да намалим бракуваната продукция. Съществен проблем, който ще бъде решен с новата линия е намаляването на загубите от предозиране при пълнене. С добавянето на новата линия в производствения процес тези загуби ще бъдат преразпределени върху по-голям брой бутилки, което допълнително ще позволи намаляване на себестойността. Тъй като Дружеството отчита загубите като сериозен проблем, изискване към новата линия ще бъде процесите да бъдат роботизирани и с максимална автоматизация, за да се предотврати брака. Ще се минимизира и възможността за отклонения в грамажа или обема на пълнене, както и вероятността от проблеми със затварянето на бутилките, което би ги направило негодни за пазара и съответно изисква бракуването им, което е проблем с част от машините в момента. В резултат на изпълнението на проекта ще бъде намален технологичния брак от материали за опаковане, тъй като модулите изпълняващи различните операции по опаковането ще бъдат по-прецизни. Друг проблем, който ще бъде решен с инсталирането на новата линия е енергоемкостта на процеса, което е част от себестойността на продукта. Новата линия ще бъде с оптимално потребление на енергия за производство на единица продукт, като поради обемите, които ще можем да произвеждаме с нея, скоростта на производство, по-ниското потребление на енергия ще ни осигури енергийни спестявания в размер на 14 млн kWh eнергия годишно, при увеличение на производствения капацитет близо 50%. Ще направим и производството си "по-зелено", тъй като чрез тази инвестиция ще се постигне спестяване и на въглеродни емисии." Стойността на оборудването е посочена в бюджетен ред 2.1, Contracted Amount: 4 958 000.00 , Reported Amount: 4 958 000.00
  • Activity: Въвеждане в експлоатация на система за оползотворяване на отпадна енергия за собствени нужди, съгласно препоръки в мярка 2 от енергийния одит: На територията на предприето се намират два броя водогрейни котли и един брой парен котел който е закупен на скоро за да покрият енергийните нужди от гореща вода и пара за производството. Парният котел е с производителност на пара 600 / 800 кг/ч, като към него към момента не е предвидена допълнителна утилизация на топлината от димните газове, които излизат с висока температура, а именно 240 C0. В изпълнение на тази мярка, по хода на димните газове на средата на комина, който е монтиран след котела ще бъде монтиран топлообменник тип воден економайзер с цел загряване на топла вода от 75 C0 до 90 C0, която ще подгрява съд за събиране на питателна вода за парния котел. По такъв начин, ще бъде утилизирана част от отпадната топлина, съдържаща се в димните газове от парния котел. Съществуващ парен котел е пламъчнотръбен, триходов, с разход на пара: 600 / 800 кг/час Системата за утилизиация на отпадна топлина ще включва следните елементи: Воден економайзер от кожухотръбен тип с ефективност на економайзера 5 % при пълно натоварване, помпа за гореща вода, тип центробежна с двигател с мощност не повече от 2 кВт, с дебит поне 15 м3/ч и напор поне 13 м. Предвижда се тръбопроводите да са от въглеродна стомана с обща дължина не повече от 40 м и външен диаметър 30 мм. Необходимо е да се постави и топлоизолация с дебелина поне 10мм Разходите за системата са предвидени в бюджетно перо 5.1., Contracted Amount: 11 000.00 , Reported Amount: 10 920.00
  • Activity: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт, съгласно стандарт EN БДС ISO50001: Дейността ще бъде изпълнена в рамките на Елемент Б от Условията за кандидатстване и включва разработка и въвеждане в предприятието на система за енергиен мениджмънт, съгласно стандарт EN БДС ISO50001. Енергията има решаващо значение в организационните дейности и в повечето случаи е най-големия разход за производствените фирми, особено в енергоемко производство като нашето. Разработването и разгръщането на технологии за нови енергийни източници и възобновяеми ресурси може да отнеме време. Ние като организация не можем да контролираме цените на енергията, правителствените политики или глобалната икономика, но можем да подобрим начина на управление на енергията. Повишаването на енергийната ефективност може да доведе до бързи печалби за чрез увеличаване до най-висока степен на употребата на нейните енергийни източници и свързаните с енергията активи, което да намали както разходите за енергия, така и потреблението. Ще има също положителен принос към намаляване на изчерпването на енергийните ресурси и смекчаване на ефектите в световен мащаб от използването на енергия, като глобалното затопляне. Този международен стандарт се прилага независимо от типа на използваната енергия. ISO 50001:2011 определя изискванията, приложими за използване на енергия и потребление, включително за измерване, документиране и отчитане, проектиране и практики за обществени поръчки за оборудване, системи, процеси и персонал, които допринасят за подобрение на енергийните характеристики. Той се отнася най-вече за енергийно управление на енергоинтензивни производствени процеси, каквито са част от нашите процеси, електроразпределение, енергийна ефективност на сгради, транспорт и др., и се прилага за всякакъв тип енергийни носители - електроенергия, газообразни, течни и твърди горива, пара, компресиран въздух, охладена вода, и др. Стандартът залага изискването за внедряване на енергиен мониторингов план и анализ на енергийната ефективност. Стандартът се прилага за всички променливи, влияещи на енергийните характеристики, които могат да бъдат наблюдавани и повлияни от организацията. Той не определя специфични критерии за изпълнение по отношение на енергията. Той е приложим за всяка организация, която желае да си осигури съответствие със заявената от нея енергийна политика и би искала да докаже това на другите. Такова съответствие се потвърждава или чрез самооценка и декларация за съответствие на собствена отговорност, или чрез сертификация на системата за енергийно управление от външна организация. Въвеждането на този стандарт трябва да доведе до значимо намаляване на оперативните разходи и на емисиите на парникови газове чрез систематичен енергиен мениджмънт. Оценено е, че може да се повлияе до 60 % върху използваната енергия в света. Стойността на дейността е записана в бюджетно перо 18.1., Contracted Amount: 5 000.00 , Reported Amount: 4 950.00
  • Activity: Сертифициране на дейността на Фикосота ООД, съгласно стандарт БДС EN ISO 50001: По време на изпълнението на тази дейност ще бъде извършен одит на въведената система за енергиен мениджмънт от независима външна сертифицираща организация, отговаряща на следните условия и изисквания: Организацията трябва да бъде орган по сертификация, акредитиран съгласно ISO/IEC/17021 или последващи версии от: 1. българския национален орган по акредитация – Изпълнителна агенция „Българска служба за акредитация, от национален орган по акредитация на друга държава-членка на ЕС, от национален орган по акредитация – страна по Споразумението за Европейско икономическо пространство и Конфедерация Швейцария или от национален орган по акредитация на държава, кандидат за пълноправно членство в ЕС, които са страна по Споразумението за взаимно признаване на Европейската организация по акредитация – EA MLA в област сертификация на системи за управление; и/или 2. орган по акредитация на друга държава – член на IAF MLA (International Accreditation Forum, Multilateral recognition Agreement). Ще бъде проверено съответствието на разписаните процедури и документи с изискванията на стандарта. При необходимост и препоръки ще бъдат извършени корекции до постигане на пълно съответствие и издаване на сертификат Стойността е заложена в бюджетно перо 19.1, Contracted Amount: 4 500.00 , Reported Amount: 4 400.00
  • Activity: Публичност и визуализация на дейността по проекта: По проекта са предвидени и необходимите мерки за информиране и публичност, съгласно правилата, описани в Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 В информацията, изготвяна и предоставяна във връзка с изпълнението на проекта, във всички отчети за изпълнение на договора (междинни и финален), както и във всички други документи, отнасящи се до изпълнението на дадена дейност по проекта ще бъде упоменат финансовия принос на Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020 . Във всички обяви и публикации, свързани с изпълнението на проекта, бенефициентът ще оповестява, че проектът е получил финансиране от ЕФРР чрез ОПИК. По време на изпълнението на проекта ще информираме обществеността за получената от ЕФРР подкрепа, като: а) включим на интернет страницата си кратко описание на проекта, включително на неговите цели и резултати и финансовата подкрепа от ЕС; б) ще поставим плакат с информация за проекта (размер А3), в който се споменава финансовата подкрепа от ЕС, на портала на предприятието, тъй като това е видно за обществеността място Плакатът ще съдържа текстова и визуална информация, съгласно изискванията. Не по-късно от три месеца след приключването на проекта ще поставим постоянна табела или билборд (които заместват плаката) с големи размери на видимо за обществеността място , тъй като общата публична подкрепа за проекта надхвърля 500 000 евро и по проекта се купуват материални активи. Постоянната табела или билбордът ще съдържат емблемата на ЕС, упоменаването „Европейски съюз“ и наименованието на финансиращия фонд трябва да заемат минимум 25% от площта им. Те ще бъдат изготвени в съответствие с техническите характеристики, приети от Европейската комисия. Върху всички машини ще се поставят стикери, включващи информация за финансовия принос на ЕС чрез ОПИК. Ще бъдат организирани и минимум 2 публични събития, които ще бъдат анонсирани по подходящ начин чрез разпространяване на прес-съобщение чрез средствата за масово осведомяване или публикуване на рекламно каре в регионална или национална печатна медия. Предварителната информация ще бъде публикувана на интернет-страницата ни, а след приключване на събитието ще бъде изготвено и представено резюме на проекта в прес-съобщение. Дейностите по публичност и визуализация ще продължат през цялото времетраене на проекта. Стойността на разходите по това перо е предвидена в бюджетен ред 22, Contracted Amount: 1 418.00 , Reported Amount: 1 311.83
  • Activity: Финансов одит по проекта: Съгласно Условията за кандидатстване, тази дейност не следва да кореспондира към мярка от енергийния одит. Финансовият одит на проекта ще бъде извършен от регистриран одитор, тъй като предвидената безвъзмездната финансова помощ е над 750 000 евро (1 466 872,5 лв.) и проектът попада в изискванията на чл. 207 от Делегиран регламент на Комисията (ЕО) № 1268/2012 относно правилата за прилагане на Регламент (ЕС,Евратом) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза. Одиторът проверява дали декларираните от бенефициента разходи са действително извършени и платени, точни и допустими в съответствие с административния договор за безвъзмездна финансова помощ. Дейността е допустима по елемент Б на настоящата процедура Стойността й е посочена в бюджетно перо 21 , Contracted Amount: 3 500.00 , Reported Amount: 3 200.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: SERAC SAS, Contracted Amount*: 2 479 000.00 , Reported Amount**: 4 958 000.00
  • Contractor: Malori Dizain , Contracted Amount*: 5.80 , Reported Amount**: 1 160.00
  • Contractor: VIP CONSULT, Contracted Amount*: 24.75 , Reported Amount**: 4 950.00
  • Contractor: SVRAKOV I MILEV, Contracted Amount*: 16.00 , Reported Amount**: 3 200.00
  • Contractor: ATIA PRINT, Contracted Amount*: 0.76 , Reported Amount**: 151.83
  • Contractor: INSTALSTROY, Contracted Amount*: 54.60 , Reported Amount**: 10 920.00
  • Contractor: BURO VERITAS VARNA, Contracted Amount*: 22.00 , Reported Amount**: 4 400.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Energy audits performed, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 GHG reduction, Measure Unit: тонове CO2 екв., Base Value: 0.00 , Target amount: 3 778.72 , Reached amount: 3 778.72
Indicator 3 Брой проекти с дейности за подобряване на ресурсната ефективност, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 4 Expected energy savings in enterprises as a result of completed projects, Measure Unit: MWh/y, Base Value: 0.00 , Target amount: 14 665.00 , Reached amount: 14 665.00
Indicator 5 Number of enterprises receiving support, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 6 Number of enterprises receiving grants, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 7 Намаляване на количеството отпадъци, предвидени за депониране – количества генерирани отпадъци при производството на единица продукция на годишна база, преди/след изпълнение на проекта в тонове годишно., Measure Unit: т./год., Base Value: 9.04 , Target amount: 6.70 , Reached amount: 2.34

Financial Information

Total Project cost 4 983 418.00 BGN
Grant 2 479 127.09 BGN
Self amount 2 504 290.91 BGN
Total actual amounts paid 2 431 342.98 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Доставка и въвеждане в експлоатация на оборудване по проекта с 1 обособена позиция - Линия за опаковане на течни детергенти и омекотители - 1бр, Estimated Amount: 4 958 000.00
  • Differentiated position 1: Линия за опаковане на течни детергенти и омекотители
    Contractor: SERAC SAS
    Contract total funded value: 2 479 000.00
Procedure 2 Subject to due process: Доставка на система за оползотворяване на отпадна енергия за собствени нужди - 1бр, Estimated Amount: 11 000.00
  • Differentiated position 1: Система за оползотворяване на отпадна енергия за собствени нужди
    Contractor:
    Contract total funded value:
Procedure 3 Subject to due process: Извършване на финансов одит на проекта, Estimated Amount: 3 500.00
  • Differentiated position 1: Извършване на финансов одит на проекта
    Contractor: SVRAKOV I MILEV
    Contract total funded value: 16.00
Procedure 4 Subject to due process: Изработка, доставка и монтаж на постоянна информационна табела и стикери, Estimated Amount: 218.00
  • Differentiated position 1: Изработка, доставка и монтаж на постоянна информационна табела и стикери
    Contractor: ATIA PRINT
    Contract total funded value: 0.76
Procedure 5 Subject to due process: Консултантски услуги за въвеждане на система за енергиен мениджмънт, съгласно БДС EN ISO50001 , Estimated Amount: 5 000.00
  • Differentiated position 1: Консултантски услуги за въвеждане на система за енергиен мениджмънт, съгласно БДС EN ISO50001
    Contractor: VIP CONSULT
    Contract total funded value: 24.75
Procedure 6 Subject to due process: Организация и изпълнение на дейности във връзка с провеждане на публични събития – 2бр., Estimated Amount: 1 200.00
  • Differentiated position 1: Организация и изпълнение на дейности във връзка с провеждане на публични събития – 2бр.
    Contractor: Malori Dizain
    Contract total funded value: 5.80
Procedure 7 Subject to due process: Сертифициране на система за енергиен мениджмънт БДС EN ISO50001, Estimated Amount: 4 500.00
  • Differentiated position 1: Сертифициране на система за енергиен мениджмънт БДС EN ISO50001
    Contractor: BURO VERITAS VARNA
    Contract total funded value: 22.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN