Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.025-0024-C02
Project Name For better management
Beneficiary 104641508 New choice Association
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 09.08.2022
Start Date 09.08.2022
End Date 30.04.2024
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Проектът мултиплицира дейности и резултати от проект по Процедура BG05SFOP001-2.009, изпълнен в община Кресна. В своята същност той не повтаря методи и начин на изпълнение на дейностите от предходния проект, поради съществени различия в облика, населението, структурата и местните политики в една застаряваща община Кресна и голяма община, каквато е Перник. Със своите дейности проектът прави опит да съкрати дистанцията между граждани и управляващи.  Чрез извършване на обстойни социологически проучвания за качеството на обслужване на населението от местната администрация, за формиране и мониторинг на публични политики за преминаване към „Зелена икономика”, ще се търсят възможности за реализиране на по-добро и качествено управление. След анализ на данните ще бъдат изготвени препоръки към Общински съвет и общинска администрация за подобряване на процесите по предоставяне на услуги и по-добра регулативна среда; борба с корупцията; планиране на мерки за решаване на основния екологичен проблем и др.. Застъпническите и информационни кампании по проекта са насочени към формулирането на нови публични политики и промяна в обществените нагласи. Най – значимата част от проекта  е подготовката за и стартирането на Бюро за информиране и съветване на гражданите/ БИСГ/, който се създава по подобие на това в гр. Кресна и по Британски модел. Чрез бюрото община Перник ще търси допълнителна възможност да отговори на нуждата на гражданите от информация за  трансформацията, която предстои -  преход към нисковъглеродна индустрия. Обхватът и целите на БИСГ в Перник значително ще се отличава от този в гр. Кресна / различие в типа общини/. В основата на успеха на БИСГ в община Перник ще  е създаването на  софтуерен продукт, в който ще се натрупват отговорите на зададени от граждани и фирми въпроси, тъй като кръгът от теми и въпроси често се повтаря, което позволява натрупване и използване на база данни - спестява се административен и доброволчески ресурс.
Activities
  • Activity: Извършване на проучвания, изследвания, анализи и оценки за дейността на общинска администрация /ОбА/ и общински съвет/ОбС/ гр. Перник; обследване и анализ на нуждите на целевите групи. Даване на препоръки. Организация и провеждане на конференция "Пряка демокрация".: Дейността има за цел да подготви цялостното изпълнение на проекта, постигане на основната цел и специфична цел №1. Насочена е към трите целеви групи. Тя подпомага процеса на оптимизиране, демократизиране и прозрачност при осъществяването на добро управление и скъсяване пътя до пряка демокрация. Дейността е в обхвата на допустими дейности от т. 13.1, а) от Насоките за кандидатстване по процедурата. Специфична цел на проучването по нея е прецизното изследване на нуждите и потребностите на целевите групи - гражданска общност, вкл. неправителствени граждански обединения, административни структури на изпълнителната власт - Община Перник /Общинска администрация - ОбА и Общински съвет - ОбС/, за да се удовлетворят техните потребности от по-прозрачно и добро управление в интерес на всички. По дейността се прави оценка на администрацията, качество и достъп на/до административни услуги в общността; качество на питейната вода, управлението на отпадъците, състояние на инфраструктурата, бизнес средата, обществените нагласи по отношение на икономиката на „зелена енергия”; правят се препоръки към ОбА, кмета на общината и към ОбС. Изследването е представително количествено. Представителното изследване като вид и структура е емпирично социологическо изследване, анкетиране, проведено между 800 жители на община Перник. Анкетите дават възможност да се направи обстоен анализ и оценка за администрацията, обслужването на гражданите, услугите, предоставяни на населението и общинските органи на управление, на нуждите и потребностите на целевите групи. Въпросите са насочени към събиране на информация и разработване на база данни, които да подпомогнат процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство, с оглед подобряване на гражданското участие в тези процеси. Пряката работа и участие на обучени доброволци от НПО дава възможност по-нататък да бъдат изготвени от специалисти-социолози и експерти по публична администрация модели, свързани с подобряване на дейността на ОбА и ОбС, които са целеви групи по проекта. Въз основа на използвани изготвени методики по дейността от Процедура BG05SFOP001-2.009, с изключение на Методика на извадката поради различния облик и проблеми на общ. Перник и общ. Кресна, ще бъдат отправени препоръки, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики, местно законодателство и административно обслужване, които достигат до общността чрез електронни публикации и пряка информация за ОбА и ОбС Перник, чрез срещи "лице в лице". Етапите в изпълнение на дейността са : 1. Подготовката на емпиричното социологическо изследване ( ЕСИ) е първи и най-значим компонент на подготовката му, която завършва със съставянето на инструментариума - оценъчните въпросници, съдържащи отворени и затворени въпроси; 2. Провеждане на емпиричното социологическо изследване - анкетиране; 3. Анализ на съвкупната информация, резултатите на който се изразяват във формулирането на определени обобщения, изводи, оценки и препоръки към субекта на управление за подобряване и усъвършенстване на дейността му - теоретични обобщения и практически изводи; 4. Отправяне на препоръки, свързани със скъсяване на дистанцията между гражданите и местната власт; премахване на бюрократичния подход в процеса на взаимодействие; по-голяма информираност, консултиране и по-добро обслужване на гражданите. Препоръките са оформени в три обобщени докладни форми, които се публикуват на сайта на общината; 5. Организация и провеждане на конференция "Пряка демокрация" - анализ и препоръки за засилване на гражданското участие в процесите на формиране и мониторинг на общински политики., Contracted Amount: 24 871.20 , Reported Amount: 27 233.80
  • Activity: Подготовка и създаване на бюро за информиране и съвети на гражданите (БИСГ) в община Перник: Чрез създаването на Бюра за информация и съвети на гражданите /БИСГ/, моделирани по примера на тези във Великобритания, Сдружение "Нов избор" с настоящия проект мултиплицира опит и резултати от изградено БИСГ в община Кресна и провежда цялостните си стратегически планове за: - установяване за първи път в община Перник на социално значим граждански институт "Хора към хората" и прилагане принципите на социална солидарност и гражданска подкрепа в едно демократично общество; - дългосрочно устойчиво решение на проблема с достъпа до актуална и надеждна информация, предоставянето й на гражданите напълно безплатно; - намиране на "ниша" от обществено значение, което да продължи развитието на сдружение "Нов избор" в дългосрочен план и в партньорство с община Перник, гражданите и бизнеса в общината. Дейността удовлетворява потребностите на две от целевите групи по проекта - граждани и управляващи, но в най-голяма степен на гражданите, чрез по-добра комуникация, по-добри услуги, по-голямо доверие в институциите; намаляване на административната тежест и оказване на квалифицирана помощ и подкрепа. В същото време дейността удовлетворява и потребността на НПО като скъсява дистанцията между целевите групи и изпълнява мисията на сдружението-кандидат - да работи за изграждане на по-добро и проспериращо общество. Съотнесена е към изпълнение на допустимите за финансиране дейности 13.1., а) и г) от Насоките за кандидатстване. Създаването на БИСГ в община Перник може да се превърне в значим феномен, лидиращ фактор за мащабната социална трансформация, която предстои в средносрочна перспектива на региона и неговия преход към нисковъглеродна индустрия, очертан в Плана за възстановяване и устойчивост на Република България. Бюрото (БИСГ) е публичен институт, който базира своята дейност на независимост и доброволчество, като предоставя изключително ефективно услуги за граждани и фирми при спазване на принципа за конфиденциалност. Посещавайки БИСГ или използвайки някой от каналите за връзка, винаги когато им предстои да направят информиран избор, гражданите получават квалифициран съвет в абсолютно всяка сфера от обществения и социалния живот при гарантирана конфиденциалност, включително по теми, които са чувствителни за администрацията и по тази причина не могат да бъдат комуникирани там. Иначе казано, БИСГ допълват успешно набора от значими за обществата в процес на трансформация услуги и изпълняват повече от успешно ролята на омбудсман/медиатор по обществено значими теми и каузи. Етапи на дейността: 1. Провеждане на информационна и застъпническа кампания в цялата селищна система на общината на два подетапа: 1.1. Разясняване на същността на бюрото, неговите цели и възможности да скъсяват дистанцията между управляващи, бизнес и НПО; 1.2. Оповестяване на резултатите и препоръките от социологическото проучване във фокус групите. 2. Начално набиране на доброволци от експерти и специалисти в различни сфери на социалния, икономически и обществен живот на гражданите, които са бъдещите потребители на БИСГ. 3. Обучение на първата група мотивирани доброволци от различни области на обществения живот. 4. Създаване и внедряване на уникален софтуерен продукт за постигане ефективна комуникация с граждани и фирми, в който се натрупват отговорите на зададени въпроси. Практиката показва, че кръгът от теми в определена община не е безкраен и с течение на времето е възможно натрупването на база данни с компетентни и изчерпателни отговори. Софтуерният продукт ще бъде внедрен и в Бюрото в община Кресна, като ще надгради резултатите по Договор № BG05SFOP001-2.009-0015-C01. Софтуерът гарантира успех на БИСГ, тъй като предоставя публичен достъп до отговорите в базата чрез всички информационни канали, които са на разположение, без да се налага ангажиране на допълнителен доброволчески или административен ресурс., Contracted Amount: 10 984.40 , Reported Amount: 2 859.78
  • Activity: Организация и провеждане на информационна и застъпническа кампания в защита на обществено значими каузи, свързани с преминаване към ниско въглеродни производства с висока добавена стойност и породените от прехода проблеми; Дейности за изпълнение на публични политики чрез партньорство между община Перник и сдружение "Нов избор": Дейността е насочена към удовлетворяване на потребностите на трите целеви групи чрез постигане на добра информираност, въздействие върху обществените нагласи и общи дейности между община и НПО. Насоката е продължаване на въздействието върху гражданското общество и общо планиране на дейности за решаване на най-големия и обществено значим проблем за общината - преминаване към "зелена икономика". Подчинена е изцяло на постигане на специфична цел №4 - Създаване на условия след извършено проучване, анализ, препоръки, проведени кръгла маса, застъпническа и информационна кампания за промени в обществените нагласи по отношение на трансформацията на въгледобива към нисковъглеродни производства с висока добавена стойност и трайното решаване на породените от прехода проблеми. Съотнесена е и към основната цел на проекта. Удовлетворява потребности от достоверна и коректна информация, преодоляване на страха от промените, влиянието на популизма и недоверието в общинската, държавната и международната политика при решаване на глобални проблеми в интерес на общността, страната и човечеството. Дейността е съвместима с усилията на българското правителство по “Зелената сделка”, залегнали в Плана за възстановяване и устойчивост, общинската управа , НПО и бизнеса чрез планирането и изпълнението на общи политики трябва да решава редица нетипични, а вероятно и несвойствени за досегашното им сътрудничество проблеми. В тази връзка, постигането на заложените цели по проекта ще допринесе съществени ползи, особено в социално-битовата сфера на обществения живот, които биха могли да се превърнат в значим фактор за намаляване на обществени напрежения в процеса на намирането на ефективни и ефикасни решения за възникващите проблеми. Етапи за изпълнение на дейността: 1 етап: Провеждане на социологическо проучване в две фокус групи от по 12 лица, представители на работнически колектив от "Стомана Перник" АД, миньори, хора с увреждания, общински съвет, общинска администрация, НПО, членове на национално представени организации, еколози, учители и др. обществени групи. Проучването цели изследване, анализ и препоръки по отношение на обществените нагласи относно предстоящите промени и набелязване на планирани дейности за преодоляване на негативни обществени настроения. Етапът насочва къде и сред кои обществени групи да се проведат по-обстойни информационни и застъпнически кампании, какви проблеми за решаване се очертават пред общинските власти, НПО и бизнеса; какво да се постави в центъра на планираната по проекта кръгла маса; 2 етап: Организация и провеждане на кръгла маса "Община Перник и предизвикателствата на зеления преход в България". Кръглата маса е посветена на трансформацията към ниско въглеродни производства с висока добавена стойност и търсенето на пътища за трайно разрешаване на породените от “зеления преход” проблеми с безработицата, нуждата от квалификация и преквалификация и множество други социално-битови проблеми на гражданите и фирмите в община Перник в процеса на преход към зелена икономика. На кръглата маса ще се обсъдят и планират задачите на настоящото ръководство на Община Перник в партньорство с НПО и бизнеса, в контекста на усилията на българското правителство по “Зелената сделка”, залегнали в Плана за възстановяване и устойчивост и свързаните с него промени в региона; 3 етап: Провеждане на минимум 6 информационни и 2 застъпнически кампании във всички квартали на гр. Перник, които имат отделни кметства, 6 от големите села на общината, с особен акцент на застъпническата кампания пред трудовия колектив на "Стомана Перник" АД и двете въгледобивните компании в региона; 4 етап: Създаване и функциониране на работна група от експерти на общината и сдружението, чиято задача е анализ на нуждите от общи дейности, планиране на политики за решаване на възникналите проблеми по пътя към осъществяване на "зелената сделка" и изпълнение на препоръките от двете социологически изследвания по проекта., Contracted Amount: 15 047.00 , Reported Amount: 11 774.15
  • Activity: Организация и провеждане на обучения, подкрепящи останалите дейности на проекта: Целта на дейността е свързана с подкрепа и пълно постигане на целите на дейности 1, 2, 3. Нейното реализиране е насочено към удовлетворяване на потребностите на трите целеви групи по пътя на постигане на целите на пряката демокрация в община Перник и включването на младото поколение в този процес. Реално отделните етапи на дейността допълват етапите на първите три дейности. Обучение № 1 "Ефективна и добра комуникация с гражданите, медийно присъствие"- предназначено е за първите експерти и специалисти, мотивирани да участват като консултанти в БИСГ, които ще бъдат обучени и за това как да използват ефективно софтуерната платформа Обучение №2 Организация и провеждане в четири модула на обучение "Млади лидери" с панел "Набиране на информация" и "Лобиране" като част от процесите, свързани с участие на младите хора в демократичните обществени процеси, в процесите на формиране и мониторинг на публичните политики в общината. Модули на обучението: 1. Начини и методи за получаване на достоверна информация Да се подкрепят лидерите на обществено доверие и представителите на НПО в общината с необходимата информация и конкретните стъпки, които предвижда ЗДОИ, упражняване на правото на достъп до информация. Да се анализират съществуващите практики на общинско ниво и се направят препоръки към страните в процеса, които да облекчат достъпа до информация. 2. Как да лобираме Да се проследи текущото състояние на проблемите с лобизма в България и да се очертаят пред участниците настоящите възможности, които лобирането може да им даде, за да постигат цели в полза на гражданското общество. В практически план да се комуникират с аудиторията принципите на лобизма, конкретни успешни лобистки практики и съвети. 3. Лидерство и лидери. Да се дадат практически насоки на млади хора - потенциални лидери за формиране на лидерски умения и да се подкрепят нагласите им с конкретни техники за изграждане на лидерски отношения. Да се потърсят и намерят връзките между гражданското общество и лидерите и да се очертаят възможностите за лидерство, в контекста на трансформацията на обществото и прехода към зелена икономика. 4. Екип и екипна работа. Въздействие върху обществените нагласи при провеждане на застъпнически кампании. Общностна работа За постигане на прецизното и ефективно изпълнение на дейността, обучението следва да се възложи на опитни обучители - експерти в своята област., Contracted Amount: 4 422.88 , Reported Amount: 3 563.19

Participating Organizations

Partners
  • Partner: Pernik Municipality, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 10 715.54
Contractors
  • Contractor: Nastya, Contracted Amount*: 1 188.00 , Reported Amount**: 1 187.56
  • Contractor: Vladimir, Contracted Amount*: 4 637.60 , Reported Amount**: 4 637.50
  • Contractor: Violeta, Contracted Amount*: 953.60 , Reported Amount**: 953.09
  • Contractor: Vyara, Contracted Amount*: 6 237.00 , Reported Amount**: 6 234.70
  • Contractor: Dimitar, Contracted Amount*: 953.60 , Reported Amount**: 953.09
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 10.00 , Reached amount: 10.00
Indicator 2 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 25.00 , Reached amount: 35.00
Indicator 3 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 4 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 9.00 , Reached amount: 9.00

Financial Information

Total Project cost 45 430.92 BGN
Grant 45 430.92 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 45 430.92 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

There are no tender procedures

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN