Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.025-0097-C01
Project Name Joint decisions for better governance of Dobrich municipality
Beneficiary 131040353 Association Bulgarian School of Politics "Dimitry Panitza"
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 10.08.2022
Start Date 10.08.2022
End Date 30.04.2024
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Североизточен (BG33), Добрич (BG332), Добрич-град

Description

Brief description
Според проучване, проведено от Българско училище за политика „Димитър Паница“, участието на гражданите в процеса на вземане на решения на местно ниво в България е силно проблематично, въпреки наличието на законодателство по темата. Основната причина за това е нежеланието на местната администрация да се вслуша в хората, които представлява. Негативните ефекти от липсата на отзивчивост на властите са недоверие у гражданите, липса на желание да участват, несъзнаване на правата им и дори тотална незаинтересованост. С променлив успех НПО секторът се бори с местната власт за повече прозрачност и отчетност и с гражданите, насърчавайки ги да участват в процеса на вземане на решения. Това е валидно в пълна степен и за община Добрич.  Поради тези причини като част от проекта ще бъдат изследвани и анализирани възможностите за участието на различните заинтересовани страни при изработването на политики и вземането на решения в общината и кои са сферите и начините за участие, които ги интересуват. На база резултатите от анализа, софтуерът „Консул” ще бъде пилотно въведен в община Добрич. Така тя ще стане първата българска община, която го използва. „Консул е най-изчерпателният дигитален инструмент за гражданско участие, даващ възможност за отворено, прозрачно и демократично управление. Той се използва в 35 държави, 135 институции (местната власт в Ню Йорк, Мадрид, Торино, Париж) и от над 90 милиона човека.  Платформата е резултат от съвместната работа на над 50 институции от различни краища на света. Те продължават да споделят и обменят опит, най-добри практики и знания. С техния принос „Консул” непрекъснато се разширява и подобрява.  Проектът ще допринесе за промени в съществуващите практики в община Добрич, като крайната цел е по-ефективно прилагане на принципите на демократичното управление и на обществен контрол върху публичните политики чрез по-активно гражданско участие.
Activities
  • Activity: Анализ на гражданското участие в процеса на вземане на решения в община Добрич: Участието на гражданите в процеса на вземане на решения е ключов елемент за демокрацията на местно ниво. То увеличава прозрачността и прави местната власт по-отговорна за своите решения. Гражданското участие е непрекъсващ процес, който обхваща периода между местните избори като разпространението на информация за местните политики и решения става в двете посоки: гражданите изразяват вижданият си към местната власт, а тя ги информира за прилагането им. Основната предпоставка за осъществяване на устойчива демократична реформа е възможността гражданите да се доверят на избраната местна власт. Колкото по-силна е връзката между двете страни (граждани и администрация), толкова по-успешно и демократично е обществото. Правото да избират кмет и общински съвет е само една форма на участие на гражданите в процеса на вземане на решения. Освен това, те имат възможност да определят цели и приоритети, да контролират действията на политици и членове на администрацията и да ги държат отговорни за действията им, да изразяват своите възгледи, изисквания и проблеми, да наблюдават и оценяват резултатите от прилагането на политиките. Този процес има редица предимства и недостатъци, както за гражданите, така и за управляващите. В България включването на гражданите в процеса на вземане на решения продължава да бъде възприемано като иновация. Независимо от това, подтиквани от законови изисквания, местните власти провеждат обществени консултации с все по-голяма честота. Много български градове включат консултациите с гражданите в плановете си за развитие. Това осигурява основата, на която участието на гражданите в процеса на вземане на решения на местно ниво може да „стъпи“. В същото време тези фактори са необходимо, но не и достатъчно условие, за да се гарантира, че механизмите за участие ще функционират ефективно. Добросъвестността на властите за прилагането на законодателството е от ключово значение, а настоящите практики на местните власти във връзка с обществените консултации показват, че те все още не функционират ефективно. От една страна, служителите на местната администрация демонстрират слабо разбиране на идеята, липсват им адекватна подготовка по темата и желание за включване на гражданите. От друга страна, гражданите нямат културата, познанията и волята да участват в процеса. Всичко това е валидно и за община Добрич. Целта на дейността е да бъде извършен анализ, който да очертае обхвата на консултативните механизми в община Добрич, равнището на представителност и правомощията им, като постави акцент върху начините за определяне на участниците, критериите за привличане на представители на структурите на гражданското общество, механизмите на функциониране, нивото на прозрачност и отчетност. Ще бъде анализирано дали е създадена ясна възможност за участието на различните заинтересовани страни при изработването на политики и вземането на решения и кои са сферите и начините за участие, които ги интересуват. Целевите групи, към които е насочена дейността са местната власт, неправителствените организации, бизнеса и гражданите. Дейността съответства с цел 1 на процедурата, а именно „Партньорско управление с гражданите и бизнеса“. Анализът ще даде картина за консултативните механизми, които съществуват в община Добрич и за практиките за включване на граждански представители в тях. Това ще покаже „тесните места“ и потенциалните възможности за усъвършенстване и ще бъде предпоставка за повишаване на информираността на заинтересованите страни относно съществуващите практики в общината. Дейността отговаря на допустима дейност „Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението“., Contracted Amount: 23 667.47 , Reported Amount: 26 098.98
  • Activity: Внедряване на софтуер с отворен код „Консул“ в община Добрич: Наличието на различни форми и инструменти за активно включване на гражданите в процеса на вземане на решение на местно ниво не гарантира ефективно гражданско участие, ако местните органи не разполагат с техники и механизми за насърчаване и улесняване на гражданите. В модерния свят, в който живеем, изключително важни са информационните и комуникационни технологии. Неслучайно държавите, в които гражданското участие е най-широко застъпено, разполагат с различни механизми и платформи за диалог със своите граждани, включително и по електронен път. „Консул” е най-изчерпателният дигитален инструмент за гражданско участие, даващ възможност за отворено, прозрачно и демократично управление. Използва се в 35 държави, 135 институции (местната власт в Ню Йорк, Мадрид, Торино, Париж) и от над 90 милиона човека. Платформата е резултат от съвместната работа на над 50 институции от различни краища на света. Те продължават да споделят и обменят опит, най-добри практики и знания. С техния принос „Консул“ непрекъснато се разширява и подобрява. Това е единственият инструмент, който обхваща всякакви процеси на участие: предложения на граждани, дебати, участие в бюджетирането, законодателство за сътрудничество, интервюта и проучвания, гласуване и др. за всяка конкретна нужда, без значение от размера на институцията. Софтуерът ще бъде внедрен пилотно в България в Община Добрич. Целта на дейността е да подпомогне диалога и сътрудничеството между вземащите решения, неправителствените организации, широката общественост и други заинтересовани страни в общината. Въвеждането на софтуера „Консул” ще доведе до по-голяма прозрачност и откритост на процеса на разработване на публични политики и ще подобри тяхното качество. Участието на всички заинтересовани страни в процеса на вземане на решения ще доведе до отчитане на всички гледни точки по всички въпроси от местно значение, ще подобри разбирането на всяка от групите спрямо останалите и ще увеличи тяхната отговорност не само към настоящите поколения, но и към тези, които ще живеят в бъдеще. Целевите групи, към които е насочена дейността са местната власт, неправителствените организации, бизнеса и гражданите. Представители на местната власт могат да използват постиженията по проекта в няколко насоки: • да променят законите в тяхната власт (правила, наредби), за да подобрят съществуващите практики, • активно да се използва опитът на различните заинтересовани страни в процеса на вземане на решения и по този начин драстично да се подобри жизнената среда в общината, • да си сътрудничат ефективно с други публични институции и да споделят идеи, опит и проекти за подобряване на гражданското участие, • да станат лидери на страната в прозрачно и отворено управление. Организациите на гражданското общество и бизнеса също ще се възползват пряко от резултатите от дейността. Чрез внедрената платформа те ще могат да увеличат своята роля в процеса на вземане на решения и да засилят контрола върху прилагането на публичните политики. Отчетността за техните дейности и последващите отношения с гражданите ще доведат до по-голяма легитимност на гражданското представителство. Проектът ще даде възможност на широката общественост също да участва активно в процеса на вземане на решения в община Добрич. Това ще разшири основата на гражданското представителство и ще накара повече хора, които в момента се чувстват непредставени не само от политическите партии, но и от неправителствените организации, да бъдат по-активни в процеса на вземане на решения. Дейността съответства на цел 2 на процедурата „Открито и отговорно управление“ и допустима дейност „Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението“. , Contracted Amount: 24 138.00 , Reported Amount: 22 606.11
  • Activity: Медийна кампания за популяризиране на платформа "Консул": Медийната кампания е инструмента, чрез който работещите по проекта ще запознават обществото с платформата „Консул“. Целевите групи, към които е насочена дейността са местната власт, неправителствените организации, бизнеса и гражданите в община Добрич. Дейността съответства на цел 2 на процедурата „Открито и отговорно управление“ и допустима дейност „Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“. , Contracted Amount: 5 329.45 , Reported Amount: 5 200.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: Todor, Contracted Amount*: 500.00 , Reported Amount**: 500.00
  • Contractor: BIK Agency, Contracted Amount*: 5 200.00 , Reported Amount**: 5 200.00
  • Contractor: Modea S ltd. , Contracted Amount*: 2 190.00 , Reported Amount**: 2 190.00
  • Contractor: TITO TRI, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 3 100.00
  • Contractor: Yani, Contracted Amount*: 5 000.00 , Reported Amount**: 5 000.00
  • Contractor: Ivan, Contracted Amount*: 1 000.00 , Reported Amount**: 1 000.00
  • Contractor: SUPERHOSTING.BG EOOD, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 220.00
  • Contractor: Hristo, Contracted Amount*: 1 000.00 , Reported Amount**: 1 000.00
  • Contractor: CONSULT DEVELOPMENT, Contracted Amount*: 2 000.00 , Reported Amount**: 2 000.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 5.00 , Reached amount: 5.00
Indicator 2 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 3 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 4 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 2.00 , Reached amount: 2.00

Financial Information

Total Project cost 56 576.83 BGN
Grant 56 576.83 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 56 576.83 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

There are no tender procedures

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN