Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.009-0102-C01
Project Name Civic Hacking Initiative
Beneficiary 175358795 Center Immigration and Integration Foundation
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 27.12.2018
Start Date 27.12.2018
End Date 27.12.2020
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Общата цел на предложението е постигане на ново качество на партньорството между структурите на изпълнителната власт и гражданите/ бизнеса чрез използване на иновативния граждански потенциал в полза на повишена откритост на управлението и информиране на обществеността по начин, позволяващ участието й в решаването на обществени проблеми и подобряването на обществените услуги. Целта ще бъде постигната чрез инициатива за гражданска ИТ подкрепа (civic hacking). Целевите групи на проекта са структурите на изпълнителната власт, ДАЕУ, неправителствени и граждански организации, гражданите и бизнеса. Ще бъдат идентифицирани на основните области на партньорство за решаване на обществено значими проблеми, източници на данни, свързани с тях и публикации на отворени данни. За повишаване на достъпността на отворените данни за различните обществени групи ползватели ще се използва подобряване и разнообразяване на начините за представянето им, като се използват иновативни форми на визуализация, разкриващи връзки и представящи изводи. ЦИИ ще използва участието си в европейски мрежи, за да усъвършенства качеството на представяните данни, да приложи сравнителни анализи и да генерира добри практики за решаване на сходни проблеми от други европейски държави.  За повишаване на достъпността на отворените данни за различните обществени групи ползватели чрез подобряване и разнообразяване на начините за представянето им ще бъде проведена онлайн кампания и три дискусии от типа кръгла маса. 
Партньорството между двете организации съчетава техните опит и експертиза в преследване на целите на проекта. Отговорностите им са разпределени съобразно приноса на съответните опит и експертиза за постигане на целите. Всички резултати ще бъдат широко достъпни и популяризирани и съдържат значителен мултипликационен потенциал. Междинният и окончателният доклад ще съдържат препоръки към властите за подобряване на участието на гражданите в процесите на вземане на решения и формулиране на политики и закони. 
Activities
  • Activity: Идентифициране на основните области на партньорство за решаване на обществено значими проблеми, източници на данни, свързани с тях и публикации на отворени данни: Целта на тази дейност е да бъдат определени тематичните области, в които концепцията на проекта може да реализира максимални ползи за страните в партньорството между структурите на изпълнителната власт и гражданския сектор. Предварителните наблюдения на екипа насочват към три области, в които нуждите на целевите групи и гражданската активност бележат устойчиво високи нива – образование, здравеопазване и социална закрила. Целеви групи на тази дейност са неправителствени и граждански организации, гражданите и администрациите на съответните министерства. Идентифицирането на основните области на партньорство за решаване на обществено значими проблеми, източници на данни, свързани с тях и публикации на отворени данни е необходимо за правилното определяне на потребностите и тяхното приоритизиране от страна на управляващите, осигуряване на възможности за задоволяване на тези потребности и постигане на трайни резултати, повишаване на доверието в държавното управление от страна на гражданите и техните организации и рационализиране на публичните услуги на всички нива на управлението. Основна предпоставка за осъществяване на проекта и за гражданското ИТ включване като цяло е наличието на отворени данни за управлението (OGD/open government data). Подробно изследване по въпроса към 2018 г. е изложено в доклада на ОИСР „Доклад за отворени данни за управлението“ 2018 г. в над 30 държави-членки на ОИСР, включително над 20 членки на ЕС. България не попада в този списък, но следва политики и изпълнява мерки, включващи много от добрите практики, посочени в доклада. В България действа Закон за достъп до обществена информация, който поставя правната рамка, изисквания и отговорности по отношение на отворените данни. Основна практика и инструмент за осигуряване на данните в България и повечето страни в доклада е функционирането на • Национален портал за отворени данни (НПОД) https://opendata.government.bg/ както и общ • Портал за отворени данни на ЕС, https://data.europa.eu/euodp/bg/data/. Посочените данни се допълват от публични регистри на различните министерства и други административни структури. Всички те формират първия основен източник на данни за проекта – административния. Вторият източник на данни е статистическия – национални статистически портали и портала на Евростат. Третият източник на данни е икономически, а четвъртият източник е гражданският сектор – набори от данни, поддържани по устойчиви проекти на НПО или други инициативи за граждански иновации. Порталът за отворени данни на правителството (Open Government Data) на ДАЕУ съдържа значителни обеми данни и информация, които обаче се характеризират с разнородно качество. Много от тях не са структурирани и не са представени по стандартизиран начин, който да позволява повторната им употреба. Дейността за идентификация принадлежи към Група 1 от допустимите дейности. Въз основа на предварително изведените области на висока обществена чувствителност и гражданска активност ще бъдат направени серия прегледи и анализи структурирани тематично - гражданска активност; отворени данни и източници. Въз основа на анализите и проучванията ще бъдат отправени препоръки за - възможностите за увеличаване на гражданската активност в изследваните области, вкл. по-доброто информиране на гражданския сектор и обществеността и създаване на предпоставки за участие във вземането на решения; - ефективно структуриране, организация и публикуване на данните в съответствие с (общоевропейските) цели за осигуряване на възможности за повторна употреба на данните в интерес на информираността на гражданите; - възможностите за комбиниране с други видове данни, които да задълбочават разбирането и възприемането на информацията. В допълнение ще бъдат идентифицирани други източници на данни (от изброените по-горе видове), които могат да се комбинират с отворените данни за управлението за постигане на ново качество на информацията и възможности за обработки, които откриват иновативни решения., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 14 798.37
  • Activity: Механизми и инструментариум за мониторинг върху действията на администрацията чрез иновативно представяне и визуализация на данни: Целта на тази дейност е повишаване на достъпността на отворените данни за различните обществени групи ползватели чрез подобряване и разнообразяване на начините за представянето им по метода гражданска ИТ подкрепа („civic hacking“). Изпълнението на тази цел обхваща три основни задачи: • Предварителна обработка на идентифицираните набори от данни с цел осигуряване на максимална ефективност при повторно използване на данните – добавяне на подходящи метаданни, ако е необходимо и преобразуване на данните в удобни за повторно използване формати – различни XML/ JSON варианти. Значителна част от достъпните към момента отворени данни за управление са в таблични формати като CSV, XLS(X), които не създават предпоставки за надеждно повторно използване, т.е. изисква се намеса на човек в процеса на обработка за верифициране на структура и мета-информация. • Създаване на ясна представа у неспециалисти за състоянието на проблема по конкретни, обществено-значими теми в идентифицираните области чрез интерактивни и/или атрактивни форми на визуализация на данните - графики, диаграми и др. и тяхната интерпретация. Голяма част от достъпните интерпретации на данни за управлението са стандартни барови или линейни диаграми, показващи годишна динамика, които не винаги са достатъчно ясни и четими за неспециалисти. Стремежът ни е да създадем визуализации, които показват по-дълбоки връзки или характеристики на наблюдаваните явления и процеси. Един от най-въздействащите начини на анализаторите и учените за представяне на техните открития е именно визуализацията, която може да организира сложни масиви от данни. Най-добрите средства за визуализация разказват история, която може да предизвика дискусия и да осветли курсове на действие. В основата й стои нюансираното разбиране на множеството измерения на данните. • Достигане до максимално широка аудитория чрез кратки 1-3 минутни видео презентации на визуализациите, които представят основните изводи за това какво показват данните, но също и какво не показват. Представянето на дадени данни може да бъде красиво, елегантно и описателно. За това съществува многообразие от традиционни методи – таблици, хистограми, пайове, бар графики се ползват по всякакви поводи. Напоследък обаче се появяват много по-добри, задълбочени, креативни и привлекателни начини за визуализация. Конкретният избор зависи от онова, което ще измерваме чрез данните. Топлинните карти могат да ни покажат изследване на поведение; хълмовете (или остриета) показват гъстота; новинарските карти проследяват динамика на медийното отразяване; разнообразни фигури се използват за разкриване на връзки; обогатената реалност комбинира данни от реалния свят с компютърно генерирани данни. Целеви групи на тази дейност са всички членове на обществото – граждани, неправителствени и граждански организации, администрациите на съответните министерства, бизнеса. Основната функция на визуализацията е включващата – тя дава възможност на всички потенциални участници (тоест всички потенциално засегнати от дадена политика или законодателство) да разберат истинските измерения на проблема и да се включат в дебата за разрешаването му. За да бъде включването максимално широко, ще бъдат използвани като форма на визуализация и кратки видео клипове, показващи обобщение на най-важните елементи на анализа. Дейността за визуализация принадлежи към Група 2 от допустимите дейности., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 45 744.11
  • Activity: Участие в мрежи на НПО за мониторинг на публични политики: Целта на тази дейност е да бъдат увеличавани ползите от продуктите, които проектът ще произведе и съответно да бъде подобрявано гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство чрез увеличаване на капацитета им за участие. Център имиграция и интеграция е член на две европейски мрежи, чиито мисии и дейност кореспондират с целите на настоящата дейност. Целеви групи на тази дейност са всички членове на обществото – граждани, неправителствени и граждански организации, администрациите на съответните министерства, бизнеса. Мрежата ETHMIGSURVEYDATA е създадена в рамките на Action 16111 на програма COST на ЕС за наука и технологии, която осигурява възможности на изследователите са изграждат интердисциплинарни изследователски мрежи между държавите членки. Основна цел на мрежата е да подпомогне съвместна настояща и бъдеща изследователска работа между изследователи, институти и организации на гражданското общество за производство и анализ на данни за икономическа, политическа и социална интеграция в европейските държави. Европа разполага с огромни масиви от данни от проучвания, които могат да бъдат обединени в една референтна база данни за ползване от всички, които се интересуват от обработката им за разнообразни приложения, сравнителни анализи и колаборация. Една от задачите на мрежата е хармонизиране на данните така, че да позволяват множество следващи употреби. Благодарение на обмена в тази мрежа ЦИИ ще има възможност да търси и получава аналогични данни на онези, които ще извлича и обработва от отворените данни на българското правителство, от други европейски държави. Така благодарение на сравнителни анализи ще бъде увеличена ползата от обработката, ще се разширят вариантите на визуализация и ще могат да бъдат идентифицирани държави със сходна ситуация, от които може да се черпи опит в намирането на решения. Другата мрежа, на която ЦИИ е член, се нарича Eulicid – европейска мрежа за овластяване на гражданското общество и социално предприемачество. Мисията на тази мрежа е да създава връзки между активистите на гражданското общество и на социалното предприемачество; да произвежда професионално и предприемаческо ноу-хау и да повишава разбирането за усилията на гражданското общество сред бизнеса, академичните среди, правителствата и обществото като цяло. В дейността си мрежата Eulicid се ръководи от принципите за отвореност на сътрудничеството, включително през граници, сектори и поколения; съвместни инициативи, иновации и предприемачество за социална промяна; отчетност пред членовете и гражданите. Благодарение на обемна в тази мрежа ЦИИ ще има възможност да идентифицира добри практики от други държави членки на ЕС за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство и за увеличаване на техния капацитет. Екипът може да използва знанието за тези практики в производството на своите продукти, като впрегне в тях техния градивен потенциал от гледна точка на капацитета, уменията и участието. Дейността участие в мрежи принадлежи към Група 3 от допустимите дейности., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 9 212.00
  • Activity: Публична кампания за повишаване на обществената осведоменост относно възможностите на гражданската ИТ подкрепа (civic hacking): Целта на тази дейност е възможностите, създадени от визуализацията на данни, да бъдат разпространени максимално широко сред целевите групи. Целеви групи на тази дейност са всички членове на обществото – граждани, неправителствени и граждански организации, администрациите на съответните министерства, бизнеса. Кампанията е необходима, за да популяризира от една страна информация, която ще помогне на представителите на тези целеви групи да се включат по смислен и ефективен начин в публични дискусии, обществени консултации и партньорство за вземане на решения, и от друга да разберат ползите от повторното използване на обществено достъпни данни. Благодарение на разнообразието от канали за комуникация, налични в Интернет, информацията може да достигне до много широка публика. Освен това Интернет предлага възможности за целево насочване на комуникацията към конкретни демографски групи. Кампанията ще бъде ръководена от партньора Център за модернизиране на политики, който притежава сериозен опит в тази област. Предварителната селекция на канали за разпространение включва: - „маркетинг на съдържанието“ – практиката показва, че сайтове със съдържание с висока информативна стойност привличат посетителите. Това е установено конкретно за съдържание от типа на визуално и графично представяне на информация и видео материали; - социални медии – групи и профили във Facebook; присъствие в Twitter, LinkedIn и Google+; Pinterest (особено когато в целевата група преобладават жени); - форми на реклама в блогове и форуми; - новинарски бюлетини (включително по електронната поща). Изброените канала канали за комуникация имат потенциала да генерират обратна връзка от потребители относно полезността на създаваните продукти, възможности за тяхното подобряване и за следващи анализи и визуализации. За определяне на оптималния микс от канали първо ще бъдат проведени тестове. За увеличаване на ефективността за заинтересованите страни от администрациите и организации на гражданското общество ще бъдат проведени и три кръгли маси с техни представители: две на междинен етап и една в края на проекта. Планирани са три кръгли маси за по 50 участника , две от които ще бъдат проведени в Пловдив и Варна, а заключителната в София. При провеждане на кръглите маси ще бъде осигурено подходящо визуализиране на подкрепата от ЕСИФ, съгласно Единния наръчник, ще бъде изготвен и банер, отрязващ подкрепата от ЕСИФ. Предназначението на междинните дискусии е потребителите да изкажат мнението си за продуктите, предлагани от проекта, и идеите си за подобряване или разширяване на обхвата на информацията. Това ще помогне на екипа да отчете техните нужди и да усъвършенства предлагането в хода на работата. Заключителната дискусия има за цел да оцени постигнатите резултати и да включи мненията на потребителите в препоръките, които ще бъдат отправени към институциите в резултат на изпълнените дейности. При тази организация на кампанията препоръките ще бъдат отправени на два етапа – междинен посредством новинарски бюлетин по електронната поща и финален в окончателния доклад на проекта. В рамките на кампанията ще бъдат изготвени и разпространени: - плакати - 1000 бр. - флаери - 1500 бр. - листовки - 1500 бр. Дейността онлайн кампания принадлежи към Група 4 от допустимите дейности. , Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 12 410.80

Participating Organizations

Partners
  • Partner: Foundation Centre for Policy Modernisation, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 29 905.67
Contractors
  • Contractor: Tihomira, Contracted Amount*: 15 952.00 , Reported Amount**: 13 678.84
  • Contractor: Yavor, Contracted Amount*: 22 640.00 , Reported Amount**: 31 756.00
Subcontractors
  • Subcontractor: Yavor, Contracted Amount*: 22 640.00
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 3.00 , Reached amount: 3.00
Indicator 2 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 3 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 17.00 , Reached amount: 21.00
Indicator 4 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00

Financial Information

Total Project cost 73 062.43 BGN
Grant 73 062.43 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 73 062.43 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Разработване на инструменти за мониторинг и визуализация, Estimated Amount: 23 000.00
  • Differentiated position 1: Разработване на инструменти за мониторинг и визуализация
    Contractor: Yavor
    Contract total funded value: 22 640.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN