Identification

UMIS Number BG05SFOP001-3.003-0102-C01
Project Name Justice and public trust
Beneficiary 105025752 AGENCY FOR REGIONAL DEVELOPMENT AND BUSINESS CENTER- VIDIN
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 09.02.2021
Start Date 09.02.2021
End Date 31.05.2022
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Предложеният проект дава принос за реформиране на структурата и организацията на съдебната система чрез повишаване на гражданския контрол върху съдебната реформа и нарастване броя на включените НПО и местни поделения на професионални организации в този процес в област Видин. 
Проектът предвижда дейности за: изследване на общественото участие в правораздаването чрез института на съдебните заседатели и организиране на дебати за повишаването му; разработване на механизъм за обратна връзка и оценка от гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с органите на съдебната власт; провеждане на кръгли маси за контрол върху публичността и прозрачността в работата на съдилищата и изграждане на мрежа от граждански организации и национално представителни организации за упражняване на контрол и обратна връзка; информация и комуникация по проекта.
Подобрение на контрола от страна на гражданския сектор върху изпълнението на реформата в съдебната система и участие на гражданското общество в процесите на модернизацията и мониторинга й могат да бъдат постигнати изключително посредством системен подход към управление на качеството в съдебната система. Общественото доверие минава през ефективни форми на комуникация, достъпна информация и отчетност за дейността на съдебните институции. Този подход е и фокусът на предложения  проект. 
Чрез анкетни проучвания и анализи в рамките на съществуващите модели и спецификата на гражданското участие и контрол се акцентира върху системата за граждански мониторинг, която съдържа разработване на механизми и инструментариум за обратна връзка с обществеността и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с органите на съдебната власт с вграден модел-механизъм за граждански мониторинг и включване на заинтересованите страни в процесите на подобрение. 
Ще бъде създадена Мрежа от граждански организации и национално представителни организации на работниците, служителите и на работодателите за упражняване на контрол и обратна връзка.
Activities
  • Activity: Изследване на реалното обществено участие в правораздаването чрез института на съдебните заседатели и организиране на дебати за възможностите за допълнителното му повишаване: Дейността включва анализ на проблемите, свързани с реалното обществено участие в правораздаването чрез института на съдебните заседатели и организиране на два дебата за допълнителното му повишаване. Основна цел на дейността е разработването на анализ на база анкета-интервюта с действащи съдебни заседатели в Районните съдилища в област Видин /находящи се в гр. Видин, гр. Кула и гр. Белоградчик/ и Окръжен съд - Видин посредством оценка на съответствие на техните практики относно публичността и прозрачността на съдебния процес и съдебните актове. В тази връзка обект на изследване и оценка ще бъде информацията, предоставяна чрез анкета и интервю от 50 съдебни заседатели към Районните и Окръжен съд. Професионализмът на магистратите е изключително важно, но недостатъчно условие за ефективното функциониране на съдебната власт. Със същата степен на важност е и добрата организация на работа на представителите на обществеността в съдебното заседание т. нар. съдебни заседатели, работещи по ясни правила и осъществяващи огромна по обем дейност, подпомагаща работата на съдиите. Дейността включва разработването на въпросник за провеждане на структурирано интервю с целевата група лица /съдебни заседатели/, работещи в системата на правораздаването, с които да бъдат определени работещите и неработещи мерки, които Районните съдилища в област Видин и Окръжен съд в град Видин прилагат в момента в своята работа за осигуряване на прозрачност; независимост в работата на магистратите; гарантиране на достъп до правосъдие за всички граждани, в т.ч. за хората от маргинализирани групи /с увреждания-зрителни, двигателни, ментални, социално-слаби и неграмотни/; предотвратяване на конфликт на интереси при магистрати и съдебни заседатели. Въпросникът ще съдържа въпроси, с които да се даде „поглед отвътре“ на Съда и на мерките, които прилага за достъп до правосъдие, предотвратяване на конфликт на интереси, прозрачност и независимост. Това ще се съчетае с осъществяването на поредица от интервюта с цел измерване на възприятието на участниците от самия съдебен процес и съдебното производство. В резултат на проучването се предвижда да бъде събрана и систематизирана информация, организирана под формата на цялостен анализ, открояващ систематичните проблеми, идентифицирани като основни, с подробна разбивка на съществуващите добри практики за публичност, прозрачност и отчетност, реализирани от съдилищата в област Видин. Анализът ще включва предложенията на професионалистите от системата на правораздаването за подобряване на ефективността и в последваща дейност ще бъде изработен механизъм и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с органите на съдебната власт. В рамките на дейността се предвижда организиране на два еднодневни дебата за възможностите за допълнително повишаване на общественото участие чрез института на съдебните заседатели. Първият от дебатите ще е под наслов: "Как оценявате собственото си участие и какво предлагате за подобряване на съдебния процес", а вторият е с мото: "Дебат за публичност и прозрачност на съдебния процес и съдебните актове". Дейността ще допринесе за изпълнението на основната цел на проекта и специфична цел 1 "Осъществяване на контрол върху реформата в съдебната система чрез по-активно включване на НПО и професионалните организации в процеса на разработването, наблюдението и оценката на стратегиите за реформа" и цел 2 "Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система" от Процедура BG05SFOP001-3.003 "Граждански контрол върху реформата в съдебната система". , Contracted Amount: 18 576.00 , Reported Amount: 18 547.88
  • Activity: Разработване на механизми и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с органите на съдебната власт: По тази дейност се предвижда да бъде разработен механизъм и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с органите на съдебната власт под формата на Интегрирано пособие за прилагане на обратна връзка от съдилищата и направено проучване чрез анкета със 100 лица, представители на бизнеса и отделни граждани, страни по конкретни дела в съдилищата на област Видин. В резултат на проучването се предвижда да бъде събрана информация относно работата на съдебната власт и удовлетвореността на гражданите и бизнеса от взаимоотношенията им с нейните структури. Разработеният на база проучването анализ ще изведе и предложи иновативни решения относно модернизацията на съдебната система и мониторинга на съдебната реформа. Целта на дейността е установяване на актуалното равнище на общественото доверие в съдебната власт сред ключови групи като органи на съдебната власт, НПО, бизнес и представители на обществеността, чрез разработването на механизъм, който да позволява осъществяването на обратна връзка от страна на структурите на съдебната власт с гражданите и бизнеса, като по този начин последните ще имат възможността да дават оценки за взаимоотношенията им с органите на съдебната власт. Дейността е насочена както към органите на съдебната власт, така и към обществеността/НПО и бизнеса. От една страна това е така, тъй като гражданите ще имат възможност свободно да упражняват своето право, а именно да участват в мониторинга на съдебната реформа, а от друга страна органите на съдебната власт ще получават не само оценка за работата си, но и предложения и идеи. Целта е чрез разработения механизъм за обратна връзка да се постигне по-отговорно и прозрачно съдебно правораздаване. Механизмът на обратна връзка подпомага превенцията по отношение на злоупотреба със средства или власт и адресира рискове, свързани с точното прилагане на нормативните и други изисквания. В допълнение ще те насърчава постигането на съответствие спрямо изискванията на заинтересованите страни, включително на гражданското общество, както и на неговите очаквания за отговорност, прозрачност, ефективност и ефикасност на правосъдието. Тази форма на отчетност ще бъде обект на настоящата дейност, която ще представи сравнителен анализ на съществуващите добри практики в международен план с ясен и разширен акцент върху механизмите на комуникация с ключовите групи заинтересовани страни - представители на обществеността и бизнеса. Добрите практики могат да бъдат примерни инициативи, методи и дейности с положително въздействие върху ефикасното функциониране на съдебната система, които заслужават да бъдат трансферирани и приложени на местно ниво. Ще се търсят примери за публичен достъп до съда и отварянето на съдебната система към адресатите на нейната дейност. Това са предимно гражданите и техните организации, както и самата държава в лицето на нейните органи и учреждения. Ще се търсят примери за ефективни модели, при които обществеността може да се информира и да бъде информирана за дейността на независимата съдебна власт. Разработеният Механизъм ще съдържа информация за видовете средства за обратна връзка, регистриране на получената информация, органи на контрол, срок за регистриране на информацията, разпределяне, разглеждане и анализ на регистрираната информация, уведомяване на гражданите и бизнеса, както и Анкетна карта за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с органите на съдебната власт. Механизмът не ограничава съдебните структури да използват и други канали на обратна връзка като интервюта, кръгли маси, конференции и др. способи, но предлага да се стартира с анкетно проучване за най-общо извеждане на нагласите на обществеността. След разработването на механизма, изготвените стратегически документи ще бъдат публикувани на facebook страницата на Сдружението, като в рамките на един месец се обсъждат предложенията, мненията и становищата от заинтересованите страни., Contracted Amount: 35 295.60 , Reported Amount: 34 531.48
  • Activity: Провеждане на кръгли маси за граждански контрол върху публичността и прозрачността в работата на съдилищата в област Видин и изграждане на мрежа от граждански организации и национално представителни организации на работниците, служителите и на работодателите за упражняване на контрол и обратна връзка: Реализацията на дейността ще допринесе за изпълнението на основната цел на проекта, както и на първите две цели на Процедура BG05SFOP001-3.003 „Граждански контрол върху реформата в съдебната система”, като част от Приоритетна ос 3 “Прозрачна и ефективна съдебна система”., свързана с усвояването от страна на НПО и обществеността на добри практики в областта на гражданския мониторинг и отправяне на предложения за подобрения в съдебната система. Изпълнението на дейността, предвижда наблюдението на минимум 10 дела /искове по СК, облигационни искове, вещни искове, търговски дела, делби, искове по КТ/, както и подготовката и провеждането на 3 еднодневни обществени обсъждания върху публичността и прозрачността в работата на съдилищата в област Видин в гр. Видин, гр. Кула и гр. Белоградчик с представители на заинтересованите страни, които са и целеви групи на проекта - граждански сектор, органи на съдебната власт, адвокати, нотариуси, медиатори, арбитри, местни поделения на национално представителните организации на работодателите, работниците и служителите, бизнеса и представители на обществеността. Ще бъде използван инструментариум за провеждане на ефективно гражданско наблюдение на съдебната система чрез присъствието на Експерт, наблюдаващ 10 дела, който ще отразява впечатленията си в специални карти за наблюдение след всяко заседание. Специфичната му роля е да осъществява гражданско наблюдение и контрол върху дейността на съда. Обобщеният доклад на база информацията от картите ще включва изводи и констатации и ще се анализира и коментира на организираните кръгли маси. Очаква се средно по 10 човека да присъстват на всяко едно от организираните обществени обсъждания под формата на кръгли маси. Целта е по този начин да се постигне повишаване взаимодействието между съдебните органи и гражданите и на гражданският контрол върху работата на институциите, както и да се обсъдят мерките с представителните бизнес-организации във връзка с направеното в Дейност 2 проучване на оценката на бизнеса за работата на органите на съдебната власт като елемент от инвестиционния климат в страната. Модератори на организираните мероприятия е екипът за изпълнение на дейността. Целта на тази дейност е от една страна заинтересованите страни да бъдат запознати с направените по проекта проучвания и разработени анализи, механизми и обобщени предложения, а от друга да бъдат интегрирани техните мнения и препоръки с оглед подобряване на съдебната система и активното включване на НПО сектора, бизнеса и професионалните организации в процеса на разработването, наблюдението и оценката на стратегиите за реформа. Акцентът ще е върху методите за повишаване на информираността на широката общественост относно реформата в съдебната система и респективно подобряване имиджа на съдебните структури вкл. на местно ниво. Дейността е насочена към постигане на целите на проектното предложение за повишаване ангажираността на гражданското общество в подкрепа на по-висока публичност и отчетност на работата на съдилищата и за по-активен граждански контрол върху тези процеси. Резултат от дейността е изграждане на Мрежа за наблюдение на съда и съдебната реформа, чрез подписано партньорско споразумение между НПО и национално представителни организации на работниците и служителите и на работодателите в областта за изграждане на умения за граждански мониторинг и подобряване на експертния потенциал за въвеждане и използване на водещи международни стандарти и пренасянето на добри практики в работата на съдилищата в област Видин. В нея ще се изследват дефицитите на съдебната система чрез дискусии във „фокус групи”. По този начин се постига и мултиплициращ ефект на проекта, като създадената Мрежа ще прилага механизма за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с органите на съдебната власт. В последствие тези екипи ще имат готовност за още по-широкото му мултиплициране и на други места в страната., Contracted Amount: 14 863.20 , Reported Amount: 14 863.10
  • Activity: Информация и комуникация по проекта: Доколкото целта на проектното предложение е повишаване доверието на гражданите в съдебната система чрез изграждане на среда за публичност и прозрачност в работата на съдилищата в област Видин, безспорно една от важните задачи на проектния екип ще бъде свързана с осигуряването на широка информация по проекта и активна комуникация, както с всички заинтересовани страни, така и с обществеността като цяло. Тази дейност на практика ще съпътства всяка от основните дейности по проекта. В тази връзка основен фокус на дейността ще бъде популяризирането на основните дейности по проекта. Неизменен елемент от тази дейност е и популяризирането на финансовата подкрепа от Европейския съюз, като се отчитат изискванията на релевантното европейско и национално законодателство. В тази връзка всички заинтересовани страни, целеви групи по проекта от област Видин ще бъдат информирани и привлечени като активен участник в процесите на повишаване на публичността и отчетността в съдебната система и на съдебната реформа като цяло. Чрез публична комуникация се очаква да бъде постигната по-широка ангажираност на гражданското общество в подкрепа на мерките за по-висока публичност и отчетност на работата на съдилищата в област Видин. Дейността ще бъде изпълнена в съответствие с изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация. Предвижда се по дейността да бъде информирана обществеността за получената подкрепа, като на сайта на организацията ще бъде публикувано кратко описание на проекта и неговите цели. Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, който ще бъде използван за обществеността или за участниците, включително всеки присъствен списък или друг доказателствен материал, ще бъде посочено, че проектът е финансиран по ОПДУ с подкрепата на Европейския съюз чрез ЕСФ. На входа на сградата на бенефициента ще бъде поставен плакат с информация за проекта, в които ще се споменава финансовата подкрепа от Европейския съюз. Плаката ще бъде цветен, формат А3 и ще съдържа необходимата информация, съгласно изискванията на Единния наръчник на бенефициента. Проектът и добрата практика, която ще създаде, ще бъдат популяризирани чрез разработените по проекта проучвания и анализи, както и при срещите със заинтересованите страни при организираните по проекта събития, анализи и анкетни проучвания., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 27 176.98

Participating Organizations

Partners None
Contractors None
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Analyzes, research, studies, methodologies and assessments related to the operation of the judiciary supported, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 5.00 , Reached amount: 5.00

Financial Information

Total Project cost 88 657.50 BGN
Grant 88 657.50 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 88 657.50 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

There are no tender procedures

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN