Identification

UMIS Number BG05SFOP001-1.002-0017-C09
Project Name Digitalization of the archives of the immovable cultural properties of world and national significance, building of specialized information system, electronic register and public portal
Beneficiary 000695160 Ministry of culture
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 18.08.2017
Start Date 01.08.2017
End Date 30.06.2022
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Terminated (termination date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Националният  документален  архив на Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) съхранява и поддържа архив съдържащ документи за над 40 000 обекта, които представляват културни ценности с категории за сведение, ансамблово, местно, национално и световно значение. Проектът предвижда изграждане и внедряване на специализирана информационна система (СИС) за регистриране, събиране, дигитализация, обработка и съхранение на Националния документален архив на НИНКН и създаване на електронен публичен регистър на недвижимите културни ценности. Регистърът ще съдържа необходимата информация и мета-данни за обектите, включително и геопространствени данни когато те са определени за еднозначното им локализиране . Регистърът ще поддържа интернет портал осигуряващ достъп до дигиталния публичен архив. Системата ще се използва за поетапното дигитализиране на архива, като на Етап 1 „Приоритетни проекти за периода 2016-2017“ от Пътната карта, основен приоритет ще бъде обработката на документите за недвижимите културни ценности с национално и световно значение и недвижимите археологически културни ценности с национално значение. Предвижда се реализирането на електронни административни услуги за гражданите и бизнеса и вътрешно-административни електронни услуги за реализиране на комплексно административно обслужване.  Чрез проекта ще бъдат осигурени и необходимите технически средства за сканиране на широкоформатни документи, специализирани работни станции със специфично функционално предназначение за регистриране, събиране, дигитализация и обработка на документации на недвижимото културно наследство, както и необходимото хардуерно оборудване и лицензи за работа на софтуерните системи, състоящо се от сървъри, дисков масив, UPS-и, комутатори, защитна стена и ракшкаф. 
Отговорната институция за реализиране на проекта е Министерство на културата, с партньор Националния институт за недвижимо културно наследство.
Activities
  • Activity: Дейност 1 Анализ и проектиране на Специализирана информационна система (СИС), електронен регистър и публичен портал на недвижимите културни ценности: Съгласно Закона за културното наследство (ЗКН) държавната политика по опазване на културното наследство се провежда от министъра на културата. Той е органът, който предоставя статут на недвижими културни ценности и води регистри на видовете културни ценности, но дейността по подготовката за деклариране и по предоставяне на статут на културна ценност се администрира основно от НИНКН. Министърът на културата, подпомаган от съответните компетентни дирекции - Д-я „Културно наследство, музеи и изобразителни изкуства“ и Гл. д-я „Инспекторат за опазване на културното наследство“, ръководи разработването на стратегическите цели и приоритети на политиката в областта на културата и осъществява контрол по спазването на разпоредбите на ЗКН. В неговите правомощия е цялостната дейност по опазване на културното наследство и контрола по прилагането на ЗКН. Националният институт за недвижимо културно наследство е държавен културен институт с национално значение, който извършва дейност в областта на опазване на недвижимото културно наследство, включително научноизследователска дейност по издирване и изучаване на недвижимото културно наследство. Институтът е организиран като администрация, която подпомага министъра на културата при осъществяване на правомощията му при провеждане на държавната политика в областта на опазването на недвижимото културно наследство. Националният документален архив на НИНКН съхранява и поддържа архив съдържащ документи за над 40 000 обекта, които представляват културни ценности от местно, национално и световно значение. Документите за тези обекти са разнородни по своя формат, размер и физическо състояние. Поддържането на архива към момента е изцяло на хартиени носители води до силно ограничени възможности за търсене, справки и публичност, а същевременно представлява и сериозно предизвикателство за опазването на носителите в дългосрочен план. В рамките на тази дейност ще бъде извършен анализ на законодателството в областта на недвижимото културно наследство, на практиката в НИНКН и МК по отношение на възможностите за въвеждане на електронно управление, както и във връзка с разработването и внедряването на специализираната информационна система, регистъра и портала на недвижимите културни ценности в Република България и за предоставянето на електронни услуги. Ще бъдат анализирани ЗКН, Правилник за устройството и дейността на НИНКН, Наредбата за създаването, съдържанието, поддържането, съхраняването и използването на Националния документален архив на НИНКН и научния архив на музеите, Наредба № Н-4 от 8 октомври 2013 г. за условията и реда за представяне на културните ценности, Наредба № Н-12 от 21 ноември 2012 г. за реда за идентифициране, деклариране, предоставяне на статут и за определяне на категорията на недвижимите културни ценности, за достъпа и подлежащите на вписване обстоятелства в Националния регистър на недвижимите културни ценности, Тарифа за таксите, които събират музеите, НИНКН и Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ за извършването на услуги и за издаването на документи и дубликати и др. Специално внимание ще бъде обърнато на факта, че държавната политика в областта на опазване на недвижимото културно наследство е подчинена също така на релевантните европейски и световни регулации (Европейско културно наследство (II книга) Анализ на политиките и практиката, Европейската културна Конвенция, Конвенция за опазване на световното културно и природно наследство, Конвенция за защита на културните ценности в случай на въоръжен конфликт и др. В допълнение към анализа ще бъдат включени и релевантните части от ЗУТ, Закон за кадастъра и имотния регистър, Закон за търговския регистър, Закон за националния архивен фонд и Закон за достъп до обществена информация. Посоченият списък може да бъде допълван или изменян. Провеждане на независим одит на резултата от изпълнение. Забележка: Текстът продължава в прикачения файл ДОПЪЛНЕНИЯ КЪМ ПРОЕКТНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ 19.07.2017.docx , Contracted Amount: 307 302.99 , Reported Amount: 120 468.96
  • Activity: Дейност 2 Разработка и внедряване на специализирана информационна система (СИС), включваща електронен регистър и публичен портал на недвижимите културни ценности : Описание В рамките на тази дейност ще се осъществи разработката на специализираната информационна система (СИС), включваща електронния регистър и публичния портал на недвижимите културни ценности. Системата ще служи за въвеждане, обработване и съхранение на обектите, които ще се дигитализират и ще управлява бизнес процесите по създаване и поддръжка на архива, осъществявани от НИНКН. Ще бъде създаден електронен регистър на обектите в съответствие с изискванията на чл. 37 от Наредба № Н-12 от 21 ноември 2012 г. за реда за идентифициране, деклариране, предоставяне на статут и за определяне на категорията на недвижимите културни ценности, за достъпа и подлежащите на вписване обстоятелства в националния регистър на недвижимите културни ценности. Електронният регистър ще има и публична част, до която част достъп ще има всеки. Достъпът до електронната база данни ще се осигурява чрез публикуването на данни от нея на интернет страницата на НИНКН. С въвеждането на възможността всеки да има свободен и безплатен достъп до електронната база данни ще отпаднат част от услугите, определени в Наредба № Н-3 от 2012 г. за предоставянето на справки и копия на документи от регистъра. Конкретната спецификация на данните в регистъра, вкл. кои данни ще са публично достъпни, ще бъде съобразена освен с действащата нормативна уредба и с резултатите от предхождащата аналитична дейност. Ще бъде разработен портал за достъп до публичната част на регистъра, както и за предоставяне на 4 броя електронни услуги в транзакционен режим. Ползватели на регистъра и услугите са, физически и юридически лица, публични органи (научни организации, висши училища, музеи,). Агенция по геодезия, картография и кадастър ползва данни от регистъра съгласно изискванията на чл. 68 от ЗКН. На АГКК ще бъде предоставен специализиран достъп за извършване на справки по електронен път за статута на имота като недвижима културна ценност по реда на чл. 7, ал. 3 от Закона за кадастъра и имотния регистър. С възможността за обмен на данни между СИС и информационната система на АГКК, включително Агенцията по вписвания, ще се проучи възможността да се изпълняват вътрешни електронни административни услуги (ЕАУ), с което ще се осигури необходимата на НИНКН информация при реализиране на административни услуги, свързани с определянето на границите и режимите на опазванен на недвижими културни ценности, съгласувателната дейност по проекти за намеси в територии и обекти на недвижимото културно наследство, както и с изпълнение на възложените на министерството на културата контролни функции в областта на опазване на наследството. Регистърът ще съдържа информация и мета-данни за обектите, включително и гео- пространствени данни за локализиране, и ще реализира функционалност за предоставяне на масиви от данни в машинно четим формат на граждани и служители на централната и местна власт. Като част от системата ще бъде изградена функционалност за експорт на данни в машинно четим формат за ползване от гражданите и служителите на централната и местна власт, както и интеграция с портала за отворени данни opendata.government.bg. По време на разработката ще се извърши тестване на системата, както и отстраняване на евентуални грешки или възникнала необходимост от промени въз основа на резултатите от проведените тестове. След преминати успешни тестове системата ще бъде внедрена в реална експлоатация. Ще бъде извършено и обучение на служители за работа със системата. Ще се разработят обучителни материали и ще се проведе обучение за работа с модулите на системата, за техническата й поддръжка и за администрирането й. Обучаемите ще са служители на НИНКН и служители на МК. Забележка: Текстът продължава в прикачения файл ДОПЪЛНЕНИЯ КЪМ ПРОЕКТНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ 19.07.2017.docx , Contracted Amount: 408 592.90 , Reported Amount: 552 000.00
  • Activity: Дейност 3 Създаване на нови/актуализиране на съществуващи вече вътрешни правила за основните процеси и правила за предоставяне на електронни услуги и формулиране на предложения във връзка с въвеждането на електронното управление : Настоящата дейност ще стъпи изцяло върху резултатите от Дейност 1: Анализ и проектиране на Специализирана информационна система (СИС), електронен регистър и публичен портал на недвижимите културни ценности. Ще бъдат взети предвид преимуществено резултатите от анализа на законодателството в областта на културното наследство и на практиката в НИНКН и МК по отношение на възможностите за въвеждане на електронно управление, както и изготвената техническа спецификация, като целта е да бъдат създадени нови вътрешни правила за основните процеси при работа в условията на електронно управление, както и правила за предоставяне на електронни услуги в съответствие с изискванията на законодателството и стратегическите документи в областта на електронното управление. При необходимост ще бъдат формулирани предложения за нормативни допълнения и изменения и/или допълнения и изменения на стратегически, програмни и оперативни документи във връзка с разработването и внедряването на специализираната информационна система, регистъра и портала на недвижимите културни ценности в Република България и за предоставянето на електронни услуги. Създадените в рамките на дейността нови/актуализирани съществуващи вече вътрешни правила за основните процеси, както и правила за предоставяне на електронни услуги ще бъдат утвърдени съобразно правилата, заложени в Устройствения правилник на Министерството на културата, респективно в Правилника за устройството и дейността на НИНКН. Министерство на културата (респективно НИНКН или двата органа в сътрудничество - с оглед на резултата от дейността) при установена необходимост от нормативни промени в законодателство, стратегически, програмни и оперативни документи във връзка с електронизация на процесите и предоставянето на електронните услуги поема ангажимента да извърши всички необходими дейности съобразно вътрешните си правила и действащото законодателство в областта на нормотворчеството, в частност Закон за нормативните актове, Указ № 883 от 24.04.1974 г. за прилагане на Закона за нормативните актове и Наредба за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействието, за да превърне необходимите изменения в действащо законодателство. Министерство на културата се ангажира да внесе подготвените и одобрени нормативни изменения за разглеждане в Министерски съвет, в случай че са необходими такива изменения. За сметка на МК от сертифициран одитор ще се извърши одит на изпълнението на дейността. , Contracted Amount: 270 668.42 , Reported Amount: 105 600.00
  • Activity: Дейност 4 Дигитализиране на документен архив на 1490 обекта на недвижимите културни ценности с национално и световно значение и недвижимите археологически културни ценности с национално значение : Дигитализирането на тази част от архива ще стартира със създаването и одобрение от Министъра на Културата на списък от 1490 обекта, който ще съдържа и реда и последователността, в която да се сканират, обработват, индексират и категоризират определените културни ценности от национално и световно значение. На база на нормативните изисквания и нуждите на потребителите на информацията за културните ценности ще се дефинира наборът от документи, включени в досието на хартия за съответната културна ценност, които следва задължително да се дигитализират. Ще се определят и задължителните допълнителни данни, които следва да се въвеждат при дигитализирането. С подкрепата на служителите на НИНКН ще се извърши същинската работа по дигитализиране на обектите и въвеждането им в цифров архив. Цифровият архив на обектите ще бъде достъпен чрез специализираната информационна система и ще бъде използван в хода на изпълнението на услуги и извършването на справки в архива., Contracted Amount: 454 228.71 , Reported Amount: 168 000.00
  • Activity: Дейност 5 Дигитализиране на фотограметрични плаки за 350 обекта на недвижими културни ценности с национално и световно значение и недвижимите археологически културни ценности с национално значение: ЗЗа обектите недвижими културни ценности с национално и световно значение, включително недвижимите археологически културни ценности с национално значение през годините са създадени множество фотограматични плаки – около 15 000 броя. Фотограметричната документация на недвижимото културно наследство, изработена до този момент и съхранявана в архива на НИНКН, включва над 350 обекта от световно и национално значение (в това число и български паметници, намиращи се на територията на съседни държави). Фотограметричният архив се състои от фотограметрични плаки с размери 6/9 и 13/18см. Тези плаки са част от архива за съответния обект на недвижими културни ценности. По тази дейност ще се осъществи сканирането на тези плаки, което е много специфична дейност, изискваща специална апаратура и софтуер. След като се сканират, плаките ще се обработят и въведат в цифровия архив. Фотограметричните плаки представляват изобразяване на обектите с облак от точки. По този начин с голяма точност се изобразяват дори и най-дребните детайли за съответния обект. Тези плаки служат при реконструкции на сгради или реставрации на паметници на културата, за архив на културното наследство, заснемане на археологически обекти, изработване на екзекутиви на сгради с изгубена документация, извършване на различни видове изследвания и анализи и т.н. Целта на тази дейност е да бъдат лазерно сканирани фотограметричните плаки, така че да се запази тяхното предназначение. Чрез специализирани скенери и софтуер старите фотограметрични плаки ще бъдат превърнати в съвременни цифрови изображения, които ще изпълняват същите функции. Архивът съдържа фотограметрични плаки за 350 от обектите (които са обект на дигитализация по Д4), които представляват около 15 000 броя. За останалите 1140 от всичките 1490 обекта няма такива фотограметрични плаки. Цифровият архив на обектите ще бъде достъпен чрез специализираната информационна система и ще бъде използван в хода на изпълнението на услуги и извършването на справки в архива. Чрез изпълнението на Дейност 5 ще се финализира цялостното дигитализиране на 1490-те обекта на недвижими културни ценности с национално и световно значение, включително недвижимите археологически културни ценности с национално значение. , Contracted Amount: 91 381.18 , Reported Amount: 87 600.00
  • Activity: Дейност 6 Доставка на оборудване : Тази дейност включва доставка на 1 брой планетарен скенер до размер А0,1 брой широкоформатен документен скенер до размер А0, 1 брой документен скенер до размер А3, 3 броя специализирани работни станции, 2 броя сървъри, 2 броя дисков масив, 2 UPS-а, 2 комутатора, 1 защитна стена, 1 рак, 2 сървърни лиценза за база данни (от централизирания договор на АМС), 2 сървърни лиценза за операционна система и 3 лиценза за операционна система за работни станции. Със скенерите ще могат да бъдат въвеждани в цифров вид всякакви документации, чертежи и карти за обекти недвижими културни ценности. Необходимият планетарен скенер ще се използва за сканиране на картони и каширани чертежи, както и на такива в лошо състояние, които не е възможно да минат през другия скенер. Специализираните работни станции са със специфично функционално предназначение за регистриране, събиране, дигитализация и обработка на обекти на недвижимото културно наследство. Скенерите и специализираните работни станции ще се ползват изцяло за предвидената в дейност 4 дигитализация на част от архива със собствен ресурс на НИНКН Сървърите, дисковият масив, UPS-ите, комутаторите, защитната стена и ракът ще се използват като базова архитектура, върху която да може безпрепятствено да работи софтуерът и за надеждно съхраняване на целия цифров архив за дигитализираните 1490 обекта. Скенерите ще бъдат използвани от служители на НИНКН за дигитализиране на част от документния архив за обекти на недвижимото културно наследство, както е определено в дейност 4. Предвидените дейности за дигитализиране по дейност 4 на оставащата част от документния архив за 1490 обекта по настоящия проект ще бъдат извършени от външни изпълнители с тяхна техника за сканиране и дигитализиране. Специализираните 3 броя работни станции са предвидени да бъдат използвани от Дирекция “Регистри, архивен фонд, информационна система и специализирано документиране" изключително за дигитализиране частта от обектите, които те ще цифровизират със собствен ресурс и чрез които ще могат да ги въвеждат в новата специализирана информационна система. Дирекция "Регистри, архивен фонд и информационна система и специализирано документиране", която пряко обслужва архива се състои от 13 човека по щат. Всички тези хора работят с архивни документи като някои от тях споделят общ компютър. Когато се разработи и въведе новата специализирана информационна система ще са необходими специализирани работни станции, с високи технически параметри, които да могат бързо да обработват информацията, да работят с специализирани приложни програми за четене на различни формати на карти, снимки, 3D изображения и други като GIS/CAD софтуер и т.н. Заявените бройки са 3, тъй като чрез тях двамата изцяло ангажирани служители за дигитализиране на частта от архива, и експертът мониторинг и контрол, определени за реализиране със собствен ресурс на НИНКН, ще могат да осъществят всички необходими дейности по сканиране, дигитализиране, индексиране и въвеждане на съответните обекти в новата специализирана информационна система. , Contracted Amount: 303 518.40 , Reported Amount: 303 518.40
  • Activity: Дейност 7 Осигуряване на информация и комуникация по проекта : Целта на дейността е осигуряване на публичност на проекта посредством организиране на публични събития и публикуване на прессъобщение. За популяризиране и визуализация на проекта и оперативната програма е предвидена изработка и разпространение на рекламни материали, информационни брошури, постоянна обяснителна табела и ролбанер., Contracted Amount: 8 952.00 , Reported Amount: 3 133.20

Participating Organizations

Partners
  • Partner: National institute for immovable cultural heritage, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
Contractors
  • Contractor: LIREX BG, Contracted Amount*: 303 518.40 , Reported Amount**: 303 518.40
  • Contractor: Bastun Media, Contracted Amount*: 87 600.00 , Reported Amount**: 87 600.00
  • Contractor: Vladimir, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 1 890.80
  • Contractor: ELECTRONIC REGISTER OF REAL ESTATE CULTURAL VALUES, Contracted Amount*: 1 380 000.00 , Reported Amount**: 945 600.00
  • Contractor: VIA Consulting, Contracted Amount*: 8 952.00 , Reported Amount**: 3 133.20
  • Contractor: Elfina, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 2 417.31
Subcontractors None
Members of the Consortium
  • Member of the Consortium: HOSI, Contracted Amount*: 0.00
  • Member of the Consortium: CIELA NORMA, Contracted Amount*: 0.00
  • Member of the Consortium: EKSA, Contracted Amount*: 0.00

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 State hybrid private cloud development projects, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 2 Number of supported registers, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 3 E-services supported, available in transactional regime, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 4.00 , Reached amount: 0.00

Financial Information

Total Project cost 0.00 BGN
Grant 0.00 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 0.00 BGN
Percentage of EU co-financing 0.00 %

Financial Corrections

Reason % of financial
correction
Financial corrections amounts1,2 Contract
Grant Self-financing Total
Нарушения в документацията за обществени поръчки 5.00 69 000.00 0.00 69 000.00 ЕЛЕКТРОНЕН РЕГИСТЪР НА НЕДВИЖИМИТЕ КУЛТУРНИ ЦЕННОСТИ

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Анализ, проектиране, разработване и внедряване на Специализирана информационна система (СИС), електронен регистър на недвижимите културни ценности и публичен портал. Създаване на нови/актуализиране на съществуващи вече вътрешни правила за основните процеси и правила за предоставяне на електронни услуги и формулиране на предложения във връзка с въвеждането на електронното управление. Дигитализиране на документен архив за 1490 обекта на недвижими културни ценности с национално и световно значение и недвижимите археологически културни ценности с национално значение., Estimated Amount: 1 436 380.80
  • Differentiated position 1: Анализ, проектиране, разработване и внедряване на Специализирана информационна система (СИС), електронен регистър на недвижимите културни ценности и публичен портал. Създаване на нови/актуализиране на съществуващи вече вътрешни правила за основните процеси и правила за предоставяне на електронни услуги и формулиране на предложения във връзка с въвеждането на електронното управление. Дигитализиране на документен архив за 1490 обекта на недвижими културни ценности с национално и световно значение и недвижимите археологически културни ценности с национално значение.
    Contractor: ELECTRONIC REGISTER OF REAL ESTATE CULTURAL VALUES
    Contract total funded value: 1 380 000.00
Procedure 2 Subject to due process: Дигитализиране на фотограматични плаки за 350 обекта на недвижими културни ценности, Estimated Amount: 87 600.00
  • Differentiated position 1: дигитализиране на фотограматични плаки за 350 обекта на недвижими културни ценности
    Contractor: Bastun Media
    Contract total funded value: 87 600.00
Procedure 3 Subject to due process: Доставка на оборудване, Estimated Amount: 252 932.00
  • Differentiated position 1: доставка на оборудване
    Contractor: LIREX BG
    Contract total funded value: 303 518.40
Procedure 4 Subject to due process: Осигуряване на информация и публичност по проекта, Estimated Amount: 7 460.00
  • Differentiated position 1: Дейности по информация и комуникация
    Contractor: VIA Consulting
    Contract total funded value: 8 952.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN