Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.008-0001-C02
Project Name "Review and Assessment of the Public Procurement System in Bulgaria"
Beneficiary 131236380 Public Procurement Agency
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 26.06.2018
Start Date 01.10.2017
End Date 09.08.2019
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Проектът е насочен към извършване на цялостен преглед и оценка на актуалното състояние на националната система на обществените поръчки. Това включва:
-	извършване на функционален анализ на капацитета на Агенцията по обществени поръчки /АОП/ за ефективно и ефикасно изпълнение на възложените задачи (особ. във връзка с осъществявания от агенцията предварителен контрол на обществени поръчки);
-	количествен и качествен анализ на данните за процедурите за обществени поръчки и договорите, с цел установяване ефективността на процесите на възлагане;
-	оценяване на цялостното функциониране на системата на обществените поръчки след влизане в сила на новото законодателство.
Резултатите ще бъдат обобщени в три доклада, които ще съдържат и конкретни краткосрочни и дългосрочни препоръки за подобрение.
Посочените дейности ще бъдат осъществени с консултантската помощ, оказана от Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР) в рамките на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги между АОП и Банката, подписано на 2.11.2017 г. и ратифицирано впоследствие от Народното събрание.
Освен това, оценката на институционалния капацитет на АОП, тази относно цялостното функциониране на системата на обществените поръчки, както и съответните последващи действия, ще бъдат обсъдени в рамките на 3 (три) семинара, организирани като част от проектното изпълнение.
Activities
  • Activity: Цялостен преглед и оценка на националната система на обществените поръчки и отправяне на препоръки за повишаване на нейната ефективност: В рамките на тази дейност ще бъдат осъществени следните поддейности: 1. Функционален преглед на АОП С оглед оценка на институционалния капацитет на АОП за ефективно и ефикасно изпълнение на възложените задачи, ще бъде разгледан оперативния модел на агенцията в контекста на настоящата стратегия, функционална организация, бизнес процеси, системи и ресурсна обезпеченост. Особено внимание ще бъде отделено на контролните функции, вкл. въведения през м. 09.2016 г. контрол чрез случаен избор. За целта експерти на МБВР ще осъществят: - двуседмична мисия, включваща срещи и интервюта със служители на АОП и на ключови заинтересовани страни (като ВАС, КЗК, СП, АДФИ, ИПА, ЦОП към МФ, МЗ и НСОРБ, респ. други осн. възложители, доколкото са свързани с веригата на стойността на АОП); - анализ на релевантни документи; - изследване на най-добрите практики и формулиране на препоръки за подобряване на функционалната и организационната рамка на АОП; - участие в двудневен семинар с персонала на АОП за обсъждане на резултатите от функционалния преглед и управлението на промяната към система за обществени поръчки, основаваща се на почтеност и оптимално съотношение качество/цена. 2. Анализ на данни за обществените поръчки и договорите За да се установи ефективността на системата за възлагане, ще бъде направен количествен и качествен анализ на наличните данни за процедурите за обществени поръчки и сключените договори. Методологията ще засегне осем измерения, свързани с ефективността на системата, с цел да се определи дали са постигнати 5 основни резултата (навременни доставки, ефективност на разходите, качество, прозрачност и справедливост) и да се прецени ефективността на прилагане на правната и регулаторната рамка (вкл. осъществените мерки от Националната стратегия за развитие на сектора обществени поръчки в периода 2014-2020 г.). 3. Цялостна оценка на системата на обществените поръчки в България Оценката на системата на обществените поръчки за периода след влизане в сила на новото законодателство ще засегне следните направления: цикъл на обществените поръчки и пазарни практики; изграждане на капацитет; наблюдение, надзор и контрол; почтеност и прозрачност. Ще се ползват резултатите от предходните поддейности. Освен проучване на документи и съществуващи данни, ще се събира и допълнителна информация чрез въпросници и интервюта. Предвижда се да бъдат включени лица, ангажирани в планиране, възлагане и/или управление на договори за обществени поръчки, с цел обхващане на основните заинтересовани страни - възложителите, кандидатите/участниците в процедури за възлагане, изпълнителите, органите с контролни функции, както и гражданите като ползватели на обществени блага. Прегледът на системите за обжалване и за мониторинг и контрол ще включи функциите на КЗК, ВАС, СП и АДФИ. Специално внимание ще бъде отделено на новата система за предварителен контрол, базирана на риска, като ще се използват резултатите от функционалния преглед на АОП. С оглед специфичния контрол по отношение на обществените поръчки с финансиране от ЕСИФ, в обхвата на оценката ще бъде включена и ролята на УО, СО и ОО в контекста на финансовите корекции, произтичащи от несъответствия при обществените поръчки. Обменът на информация, координацията и съгласуваността на действията на органите за предварителен и последващ контрол също ще бъдат засегнати. Ще се изследва прозрачността на обществените поръчки по отношение на всички заинтересовани страни и ще се анализират повтарящи се нередности, етика и мерки срещу корупцията. Констатациите, възможните области за подобрение и препоръките в тази насока ще бъдат представени на семинар /вторият от изпълнението на Дейност 2/. Резултатите от изпълнението на поддейностите ще бъдат обобщени в 3 доклада с препоръки за подобрение. Съобразно препоръките от Доклада за функционалния преглед и предложен от МБВР план за изпълнение, ще бъдат предприети подходходящи действия от страна на АОП, вкл. актуализиране на вътр. правила и документи., Contracted Amount: 1 854 126.00 , Reported Amount: 1 854 126.84
  • Activity: Организиране и провеждане на семинари: В рамките на проекта ще бъдат организирани и осъществени общо три семинара, а именно: 1. Двудневен семинар с участието на служители на АОП (20 лица) и представители на МБВР с място на провеждане извън гр. София По време на този семинар ще бъдат представени резултатите от извършения функционален преглед. На него ще се дискутира и управлението на промяната от обществени поръчки, възлагани преимуществено въз основа на критерия „най-ниска цена“, към система за обществени поръчки, основаваща се на почтеност и максимално добро съотношение качество/цена, в т.ч. чрез прилагане на изисквания и/или показатели, включващи екологични и/или социални аспекти. 2. Семинар с участието на представители на МБВР, както и 50 лица - представители на АОП и други заинтересовани страни (МФ, ВАС, КЗК, СП, АДФИ, ИПА, НСОРБ, ЦКЗ, одитиращи и сертифициращи органи и др.) /с продължителност - един ден, и място на провеждане - гр. София/ В рамките на семинара ще бъдат представени и обсъдени резултатите от цялостната оценка на системата на обществените поръчки в България, идентифицираните от МБВР потенциални области за подобрение и препоръките в тази насока, преди същите да бъдат обобщени в Доклад за оценка на системата на обществените поръчки. 3. Семинар с участието на АОП и други институции/органи с правомощия в областта на обществените поръчки (като МФ, ВАС, КЗК, СП и АДФИ), както и други заинтересовани страни (напр. ИПА, НСОРБ, ЦКЗ и т.н.) - общо 35 лица /с продължителност - един ден, и място на провеждане - гр. София/ Целта на този семинар е да бъдат дефинирани подходящи действия и/или мерки, които следва да бъдат предприети за подобряване на националната система на обществените поръчки, в отговор на констатациите и препоръките, направени от МБВР. Чрез семинара ще бъде осигурена възможност за широка дискусия по темата с участието на представители на засегнатите от препоръките национални органи и/или организации, като въз основа на проведените обсъждания впоследствие ще бъде изработен план за действие със срокове и отговорни лица. Документът ще бъде разработен от работна група (сформирана в рамките на АОП или междуведомствена, ако това е по-целесъобразно), и след съгласуването му с основните заинтересовани страни, ще бъде предложен за утвърждаване от министъра на финансите., Contracted Amount: 13 600.50 , Reported Amount: 9 709.36

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: INTERNATIONAL BANK FOR RECONSTRUCTION AND DEVELOPMENT, Contracted Amount*: 1 854 126.00 , Reported Amount**: 917 479.85
  • Contractor: Lidiya Lulcheva, Contracted Amount*: 946.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: BRISTOL BG, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 1 945.58
  • Contractor: Grand Hotel Sofia, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount**: 3 083.36
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Number of sectoral/ policy functional reviews carried out, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Number of administrations supported for implementation of organizational development mechanisms and result-based management, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 3 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 3.00 , Reached amount: 3.00

Financial Information

Total Project cost 1 957 231.55 BGN
Grant 1 957 231.55 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 1 957 231.55 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

There are no tender procedures

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN