Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.025-0166-C01
Project Name Business/Employers and Trade Unions in Agriculture trough a dialogue and actions for sustainable management of the challenges /crisis in the sector.
Beneficiary 831161365 "FEDERATSIYA NA NEZAVISIMITE SINDIKATI OT ZEMEDELIETO" Federation of Independent Trade Unions in Agriculture
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 31.08.2022
Start Date 31.08.2022
End Date 07.02.2024
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Сектор Селско стопанство е сред най-динамично развиващите по отношение на технологична модернизация, роботизация и прилагани политики. Дигиталната и зелена трансформация поставят нови предизвикателства пред сектора и пред ключовите играчи в него. 
Работната сила в отрасъла е количествено недостатъчна, но и критична като умения и компетенции. Дигиталният преход и справянето с климатичните промени поставят високи изисквания към уменията на всички работещи в сектора - наети, сезонни и семейни работници, фермери, а също оказват и сериозен социален натиск върху тях. Това създава колизии при обществени дискусии по важните политики в сектора, при вземане на решения и поражда кризи. Необходима е разбираема и работеща синергия между Зелената сделка, Общата селскостопанска политика и други политики в контекста на дигиталния преход и иновациите, за да се развиват и създават качествени работни места, основани на знанието по цялата верига. 
Социалният диалог  и партньорство са доказано ефективен инструмент за управление на кризи. В сектора има исторически традиции на партньорство между социалните партньори - партньори и в този проект. Социалният диалог дава възможност Зелената сделка да бъде представена и разбрана като процес и споделена като обществено разбиране. 
Този проект ще разгърне потенциала на партньорството за утвърждаване на гражданското участие в процеса на дизайн, изпълнение и мониторинг на политиките в сектора чрез изпълване с ново съдържание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество и ясно разбиране на концепцията за устойчивост сред всички заинтересовани страни. Той ще допълни дискусията и ще повлияе политиките в сектора, свързани с пазара на труда, безопасност и здраве при работа, обучение и квалификация на работната сила, в посока на професии и умения, ориентирани към бъдещето и гарантиращи привлекателност и устойчивост на сектора и социална справедливост за заетите в него. Планираните дейности ще изведат важни и споделени препоръки за действия.
Activities
  • Activity: Деиност 1. Мониторинг на политиката на социално партньорство и граждански диалог в рамките на ОСТС към МЗХГ. Анализ на нивото на социално партньорство, оценка на социалното партньорство. : Дейността допринася пряко за изпълнението на Цел 2 на проектното предложение. Косвено обаче подкрепя и изпълнението на Цел 1 от проекта. Целевите групи тук са: Социално-икономическите секторни партньори – синдикати и работодатели, представители на институциите, свързани със секторните политики от Министерство ЗХГ, МТСП и релевантните агенции – ГИТ, АЗ; МОН, други заинтересовани страни. Анализът (пометода SWОT) ще изследва състоянието на нивото на сътрудничество и гражданското участие в секторните политиките на социалните партньори; ще се направи обективна оценка на потребностите на целевите групи, ще анализира пропуснатите ползи и възможностите за разгръщане на потенциала на тези инструменти за гражданско участие. Ще оцени дейността на ОСТС по отношение на активност, ефективност и прозрачност и информиране на широката общественост за работата си. Анализът ще включва и регионален разрез при изследването, за да се подчертае връзката между централните и децентрализираните действия и политики. Препоръките ще бъдат основа за корегиращи действия на партньорството – двустранното и тристранно на ниво секторни и транссекторни политики. Чрез анализът и препоръките ще се удовлетворят потребностите на социалните партньори – представители на бизнеса и синдикатите в сектор земеделие, да участват пряко, активно и ефективно в процесите на формиране на политики и да вземат участие при вземането на решения. С други думи, гласът им ще бъде чут. Сектор селско стопанство е икономическа дейност, която е в пряка корелация със селските райони и тяхната жизненост. Той е традиционен и стратегически отрасъл за България - осигурява продоволствената/хранителната сигурност, поддържа биоразнообразието и живи селските райони, създава суровини за много други отрасли и сектори на националната икономика, осигурява работа и доходи на значителна част от населението в селските райони. За това местното въздействие на планираните проектни дейности е от ключово значение за партньорството. Предвидените дейности в няколко от изявените селскостопански региона – Пловдив, Плевен, Шумен, Гоце Делчев, ще допринесат за активиране на социалния и граждански регион сред представителите на местния бизнес, местна власт и местната общност. Секторът е сред най-динамично развиващите се по отношение на модернизация, роботизация, цифрова и дигитална трансформация, провокирани от амбициозните цели и климатичните и зелени предизвикателства в глобален мащаб. Именно селскостопанският сектор е в центъра на кръговата икономика и биобазираните общества, съхраняване и развиване на регионите, и е в тясна връзка с развиването на науката – от приложна до върхова. Тази целева важност е отразена във всички стратегически документи на Зеления пакт. Две от големите стратегии в него са свързани пряко с този сектор – «От фермата до трапезата» и «Биологично разнообразие». Две от най-големите структурни политики на ЕС са насочени към земеделието и селските региони – Общата селскостопанска политика, ОСП и «Хоризонт Европа». Секторите по хранителната верига и сигурността на системата са в сърцевината на европейската Зелена сделка. Днес имаме няколко нови елементи в секторните политики. Социалната условност в ОСП трябва да се транспонира в националния стратегически план по ОСП, което поради недостатъчно информация и разбиране на темата, както и недостатъчен диалог/комуникация предизвиква напрежение в заинтересованите страни. Приета е и Директива за достойни доходи от труд (минимална работна заплата). Предстои нейното въвеждане в национален контекст. И в двете политики три са важните елементи - социалното партньорство на секторно ниво, определяне на МРЗ по икономически дейности и покритието с КТД. За целта социалното партньорство и социалния диалог в сектора в бъдеще ще играят определяща роля в партньорството с институциите и изпълнителната власт и особено, за да се управляват транзитни процеси и кризи. , Contracted Amount: 16 086.00 , Reported Amount: 17 597.25
  • Activity: Дейност 2. Застъпничество и кампания за насърчаване на справедлив зелен и дигитален преход в сектор Селско стопанство. : Дейност 2 допринася за постигането на Цел 1 и Цел 2 на проекта. Чрез тази дейност идентифицираните потребности по тематична ограниченост в дискусият на секторните социални партньори и недостатъчната ефектовност на ОСТС в сектора ще намерят решения и ще се превърнат в План за действия на партньорите. Планът за действие ще има силно изразен фокус върху сътрудничеството на местно ниво, като се иползват целевите региони Пловдив, Плевен, Шумен, Гоце Делчев и Разлог. Планът за действия ще се обсъди и приеме още на първата среща на КУП и ще се обогатява със резултатите и препоръките от всички следващи форуми/събития по проекта. Партньорите ще проведат поредица от действия, с които ще увеличат капацитета на социалноикономическите партньори по специфични теми от социалния диалог и ще изведат препоръки за подобряване на сътрудничеството по тях, както и за подбряване политиките, свързани с работещите в сектора и промените, предизвикани от зелените цели и дигиталния преход. В застъпничеството и кампанията ще се привлекат и ползват капацитета/мрежата на Националната селска мрежа и Националното сдружение на общините, за да се засили значението на селските райони в политическия разговор за справедлив преход. Идентифицираните три тематични области са: Заетост и доходи; Работна сила и нейната квалификация; Условия на труд в сектора и превенция на здравето на работещите. Целевата група представлява широк кръг от експерти от социалните партньори, представители на релевантните институции: МЗХГ, МТСП, МОН, ГИТ, НОИ и пр., представители на научната общност, партньорски университети и професионални гимназии(в областта на селското стопанство и зелените сектори), всички те с отношение към темите и проблемите в сектора. В дискусиите да се извеждат общи позиции и препоръки към законодателна и изпълнителна власт По тема "Заетост и Доходи" се обсъждат икономическите измерения на ОСП и Нац. Стратег. План, но също така и Бюджет РБ и др. финансови инструменти. Въвеждат се новите елементи от европейското законодателство - социалната условност, Директивата за МРЗ, Е Стълб за социални права и тяхната рефлексия върху доходите на заетите в сектора. Тук обсъждане създаването на Секторни специфични схеми за социално осигуряване в земеделието и възможностите за категоризация на труд в сектора и подобряване режима на социална защита на работещите - обезщетенията за безработица на сезонните работници, обезщетенията за майчинство на фермерите. В резултат - Формулирани Предложения за законодателни промени и инициативи. По темата "Работната сила и нейната квалификация/пригодност към изискванията на бизнеса" се провежда дискусия на партньорите и представители на институциите - МЗХГ, МОН, МТСП, Професионални гимназии, Университети. Тук поставяме темата за Секторните фондове за професионално обучение и квалификцаия и липсата на секторен подход в политиката на МТСП и МОН за управление на дигиталния ъп-дейт на работната сила у нас. Формулирани Препоръки за действие в областта на Професионалното обучение и образование. По темата "Условия на труд в сектора и превенция на здравето на заетите" - дискусионна среща на партньорите по проекта със предствители на МЗХГ, МТСП, ГИТ, Център по опазване на общественото здраве, Фонд Условия на труд, пр. Говорим за сектора като най-рисков и липсата на адекватна грижа от страна на институциите към контрола на законодателството по БЗР. Отново говорим за социалната условност/ОСП, за оценката на риска на работното място/ОИРА, за Мускулно-скелетните заболявания и липсата на единен регистър на на заболяваемостта. Представяме идеята за Национална Обсерватория по професионалните заболявания в сектора като възможност за споделена отговорност на социалните партньори. В резултат - Общ аналитичен документ с изводи и препоръки за действия. , Contracted Amount: 17 623.20 , Reported Amount: 35 094.21
  • Activity: Дейност 3. Информационна и медийна кампания за повишаване на гражданското участие в процеса на изпълнение на публичните политики в сектор Земеделие: Дейност 3 допринася за постигането на Цел 1 на проекта. Косвено подкрепя и изпълнението на Цел 2. Идентифицираните потребности от липса на информиране на достъпен и ясен език относно Зелената сделка и бъдещето на сектора, необходимостта от повишаване на осведомеността на МЕСТНИТЕ ОБЩНОСТИ в регион Пловдив, Шумен, Плевен и Разлог предпоставят разгръщането на широка осведомителна и медийна кампания от партньорството. Така ще се осъществи свързването на местните общности в съвместни мрежи за устойчиво развитие в земеделието, с участието на работодатели, синдикати, общини и др. заинтересовани страни. Тук се активират и местните МИГ. Информационната кампанията "Мисли Зелено - действай Умно! Земята го заслужава!" се разгръща в няколко основни направления, които са взаимно свързани и допълващи се. Целта е да се повиши публичната информираност и да се популяризира сред по-широка аудитория мястото и ролята на секторните социални партньори и секторния социален диалог като инструмент за гражданско участие. Обществеността се информира за позициите им в обсъждането на политиките във връзка със зелените цели, дигиталния преход, социалните стандарти и условия на труд, биоикономика, кръгова икономика. Партньорите работят за разширяване на мрежата на сътрудничество с други организации за налагане на положителен имидж на сектора като предсказуем и привлекателен за инивативен бизнес и като печеливш от многопластовите преходи днес. Засилва се информираността по темата за Кръговата икономика като част от биобазираното общество в концепцията за устойчивост. Чрез съвместни действия ще се повиши информираността и чувствителността на младите хора от специфични региони/таргетирани в проекта към възможностите и предизвикателствата в земеделието като бизнес и бързо променящия се свят. Сред основната целева група са граждани и млади хора, които днес живеят в дигитална среда и все по-често са изкушени от „зеления тренд“, вълнуват се от екологията, природосъобразен начин на живот, качество на храните, биоразнообразието и животните, респективно те са следващото поколение в земеделието. Кампанията е насочена и към представители на местния бизнес, местната власт и местната общност, за да се популяризират темите, но и за а се приближат към потребностите на гражданите и да се насърчи гражданското участие в обсъждането на политики и действия. Партньорството участва активно в европейската и национална дискусии, имат ясна и публично заявена позиция по теми със социално и икономическо съдържание – Обща селскостопанска политика и селските райони, социални въпроси и демографски предизвикателства, зелени предизвикателства и трансформация на икономиката, устойчиво общество и смяна на поколенията, биобазирана икономика, кръгова икономика и пр. В тази кампания ще представим интересите на бизнеса и работещите хора в секторите по хранителната верига и в селските райони. Натрупаният опит, знания, информация трябва да бъдат споделени със следващото поколение по разбираем и естествен начин. Наличната експертиза на партньорите в областта на икономически и социални въпроси и знания и чувствителност към околната среда и нейното опазване ще подчертае концепцията за устойчивост и ще затвърди принципа за равнопоставеност и демократично участие в гражданските процеси. Партньорството ще разработи съвместна програма по идентифицирани теми и методика, чрез която ще предостави информация, знания, начин на мислене на младите хора, студенти, ученици в професионални гимназии, представители на местната власт и на общността – целеви групи на информационите срещи. Освен това разполагаме със систематизиран богат информативен и интерактивен материал, които ползваме тематично в обучителните или информационни срещи. В тази дейност партньорството сътрудничи активно с Националната селска мрежа, Института по агростратегии и иновации, Биоселена, Аграрен университет, УХТ-Пловдив, Шуменския университет и др. заинтересовани организации, с които имаме изградени мрежи на сътрудничество. , Contracted Amount: 10 098.00 , Reported Amount: 5 467.30

Participating Organizations

Partners
  • Partner: BULGARIAN ASSOCIATION CIRCULAR ECONOMY AND BIOTECHNOLOGIES, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 13 295.05
  • Partner: BULGARIAN ASSOCIATION OF AQRICULTURAL PRODUCERS, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 13 305.28
Contractors
  • Contractor: MARCHELA TRADING OOD, Contracted Amount*: 760.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: INTERNATIONAL FAIR PLOVDIV AD, Contracted Amount*: 680.63 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: ZOOM VIDEO COMMUNICATION INC., Contracted Amount*: 338.57 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: VERGI 2007 EOOD, Contracted Amount*: 383.20 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: MINI MARITZA ISTOK EAD, Contracted Amount*: 127.80 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: DAXIS EOOD, Contracted Amount*: 620.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: BRAND DEVELOPMENT BG EOOD, Contracted Amount*: 3 165.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: SNZ KNSB, Contracted Amount*: 120.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: M2 DESIGN EOOD, Contracted Amount*: 1 349.95 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: MICROINVEST EOOD, Contracted Amount*: 121.74 , Reported Amount**: 0.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 4.00 , Reached amount: 4.00
Indicator 3 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 4 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 2.00 , Reached amount: 2.00

Financial Information

Total Project cost 48 387.18 BGN
Grant 48 387.18 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 48 387.18 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

There are no tender procedures

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN