Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.025-0131-C01
Project Name Increasing citizen participation in the processes of implementation and monitoring of policies and legislation in the field of Health
Beneficiary 130781068 SDRUZHENIE "FEDERATSIYA NA SINDIKATITE V ZDRAVEOPAZVANETO"
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 25.08.2022
Start Date 25.08.2022
End Date 15.11.2023
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Демокрацията е политическа форма на управление, в която управляващата сила произлиза от хората, с консенсус, чрез пряк референдум, или чрез избрани представители на народа. В съвременното общество демокрация обаче означава и активно гражданско участие в обществено-политическия живот, респективно и в общественото здравеопазване.
Зрелостта на едно гражданско общество се заключава в нивото на обществена и индивидуална култура – социална, правна, здравна и др., както и в осъзнаването от всички членове на обществото, че държавата трябва да функционира от тяхно име и в тяхна полза. 
В България отсъства реален обществен контрол върху разпределението и разходването на средствата за здравеопазване.
Здравноосигурените лица и пациентите нямат своевременен достъп или изобщо липсва такъв до обема и вида на дейностите, които се заплащат персонално за всяко лице. Достъп до електронното досие чрез здравния портал на НЗОК имат само граждани, които разполагат с електронен подпис. Последното изискване всъщност е сериозно ограничение и дискриминационен подход спрямо многобройната и по-голяма група граждани, които не притежават електронен подпис.
Ето защо изграждането на система за публична отчетност на лечебните заведения, наред с изграждане на информационна система с достъп на всяко осигурено лице и пациент до персоналните си здравни данни, са безусловни стъпки към обществен контрол върху публичните средства за здраве и оптимизирането на здравната помощ. Предприемането на тези стъпки и нормативното им регламентиране ще засили доверието на гражданите в здравеопазната система и ще засили мотивацията им като задължително здравноосигурени лица.
Участието в наблюдението на този процес и представянето на мнения и препоръки ще осигури ефективен граждански и професионален контрол върху управлението на лечебните заведения.
Activities
  • Activity: Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението: I. Подобряване на дейността на НЗОК чрез оптимизацията на процесите на договаряне и контрол Настояща ситуация Към настоящия момент българската здравна система е твърде либерална. Всеки един играч на пазара на здравни услуги може да се присъедини към системата, независимо от това дали населението има или не недостатъчност на здравни услуги в даден регион. Населението намалява (при последното преброяване то е 6.520 млн.) и застарява, броят на лекарите и медицинските специалисти по здравни грижи намалява, делът на публичните средства в общите разходи за здраве са най-ниски в България спрямо другите европейски страни (България - 47%, останалите -18-20% средна стойност), най-малък процент от БВП (7.13% през 2017г.) е едновременно с това най-голям брой болници на 100 000 населението (5.2/100 000) и на първите места по болнични легла – 744/100000 след Германия – 791/100000, най-голям брой хоспитализации в ЕС – 30 000/100 000, пред Австрия – 22000/100000 и едновременно с това непрекъснато разкриване на нови лечебни заведения най-вече за болнична помощ и договориране на нови дейности в стари договорни партньори. Мощната инфраструктура на лечебните заведения контрастира със здравно-демографските показатели и наблюдаваните тенденции към намаляване на населението, застаряването и заболеваемостта от сърдечно-съдови и злокачествени заболявания, по които показатели също България е на незавидно място в сравнение с другите страни от ЕС. Очевидно, че функциите по договаряне и контрол следва да се променят и подобрят, при което може да се очаква добри ефикасност и ефективност на вложените средства за здраве Дейността кореспондира на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като осъществява действия за оптимизацията на процесите на договаряне и контрол в дейността на НЗОК. Дейността е насочена към всички целеви групи, обхванати от проекта, като подробно анализира потребностите им, проблемите и методите за разрешаването им. Цели на темата и подтеми: 1.Разработвне на принципите на стратегическо планиране на дейността на НЗОК, при което се поставят основите на стратегическото планиране – планирането в дългосрочен времеви хоризонт, основано на публично оповестени анализи и най-вече разчети и прогнози, както и на наличните ресурси и механизмите за увеличаването им, съчетано със здравния манталитет на нацията трябва да стане основополагащ принцип на държавната политика. Стратегическото планиране трябва политически и обществено да се приеме като метод за вземане на решения относно бъдещето на здравеопазването и за определяне на неговото развитие от съществуващото към бъдещото състояние. В този смисъл, стратегическото планиране е преди всичко логика на процеса за съгласуване между целите, на които подчинява дейността си организацията и ресурсите ѝ. Стратегията е глобалният план, а тактиката - практическите средства и начини за постигане на стратегическите цели. Тактическото планиране е програмиране на линията на действия, разчетени за относително кратковременен период и управленска логика на процеса на координация на действията и интересите на всички участници в отрасъла. 2.В контекста на описаните по-горе действия и принципи, ще се разработят подходи и механизми за оптимизиране на дейността на НЗОК в областта, в която работи чрез разработване на система за селективно договаряне на медицинска и дентална помощ с лечебни заведения, които са стратегически партньори и са с доказано добри показатели за медицинска и финансова дейност, както и осигуряване на контрл върху качеството на предоставяната медицинска помощ в полза на здравноосигурените лица и пациентите., Contracted Amount: 23 760.00 , Reported Amount: 20 937.70
  • Activity: Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението: II. Активно стареене Настояща ситуация Застаряването на населението е здравно-демографски процес, който се наблюдава във всички страни. Този процес включва увеличаване на дела на населението след 65г. възраст най-вече за сметка на увеличаване на средната продължителност на живота. В България за разлика от другите страни този процес се дължи на намаляване на населението като общо и като това в млада възраст, поради емиграция и най-малко на увеличаване на средната продължителност на живота. Цели на темата и подтеми В настоящата тема ще се включи обширен преглед с изводи за застаряване на населението и акцент върху анализа, че само по себе си застаряването съдържа и удължаването на средната продължителност на живота, каквато и да е тя. По този начин в публичното пространство се създава впечатление, че нацията застарява, без да се отчита показателя средна продължителност на живота. 1.В рамките на анализа ще се осъществи представянето на дефиниции за средна продължителност на живота; 2.Ще бъдат представени покзателите за качество на живота, които бележат живот без недъзи; 3.На базата на анализ ще бъдат изведени препоръки и предложения за подобряване на правно-нормативната разпоредба. 4.Ще бъдат разработени основните принципи и практическите подходи за осигуряване на необходимите медицински и здравни грижи за пациентите в съответната възраст. 5.Разработване на подходи и механизми за повлияване на процеса. 6.Разработване на система за подобряване на медицинската и денталната помощ и здравните и социални грижи за възрастното население. 7.Злокачествени и сърдечно-съдови заболявания – медицински и социални аспекти.Разработване на подходи за създаване на Национална здравна стратегия за борба със злокачествените и сърдечно-съдовите заболявания. 8.Персонализирана медицина – нов подход за диагностиката и лечението на заболяванията, вкл. и злокачествените. Разработване на план за въвеждане на този подход като държавна политика и правно-нормативна регулация. Дейността кореспондира на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като ще включи обширен преглед с изводи за застаряване на населението и акцент върху анализа, че само по себе си застаряването съдържа и удължаването на средната продължителност на живота, каквато и да е тя Дейността е насочена към всички целеви групи, обхванати от проекта, като подробно анализира потребностите им, проблемите и методите за разрешаването им., Contracted Amount: 23 760.00 , Reported Amount: 23 640.60
  • Activity: Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. : В рамките на дейността ще бъде проведена информационна кампания с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. В рамките на кампанията ще бъдат синтезирани и отпечатани 2 материала: - Подобряване на дейността на НЗОК чрез оптимизацията на процесите на договаряне и контрол; - Разработване на система за подобряване на медицинската и денталната помощ и здравните и социални грижи за възрастното население. Разработените материали ще бъдат разпространени сред всички представители на целевите групи на местно и национално ниво, представители на местни и национални медии, местни власти и адмицистрация. По този начин дейността пряко отговаря на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като обхваща и всички целеви групи, към които е насочен проекта. Ще адресираме работата ни по проектните дейности и към обществото. Тази публичност ще позволи да се даде гласност на проектните теми и да се демонстрира изключително необходимата колаборация между социални партньори и национални и местни власти, за да извлечем всички ползи от дейностите по проекта и подобряване на дейността на НЗОК чрез оптимизацията на процесите на договаряне и контрол. За допълнителното повишаване на информираността ще се работи с местни медии, които да повишат информираността на жителите на регионално ниво. Това ще позволи на дейностите по проекта да достигнат до максимален брой хора. Работата с медиите е важна предпоставка за изпълнение на обществените ангажименти и основа за бъдещото развитие на отношенията между заинтересованите страни по проекта. Ще разпространим информацията за работата и напредъка по проекта, чрез информационните канали на Федерация на синдикатите в здравеопазването и всички продукти – резултат от изпълнението на дейностите, ще бъдат обществено достъпни за всеки заинтересован. Резултатите и добрите практики от проекта ще бъдат разпространени и сред нашите международни партньори, с които всяка обмяна на опит е изключително полезна за всички., Contracted Amount: 4 210.00 , Reported Amount: 4 209.60

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: „WMaxi print” LLC, Contracted Amount*: 4 210.00 , Reported Amount**: 4 209.60
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 10.00 , Reached amount: 19.00
Indicator 2 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 3 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 4 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 2.00 , Reached amount: 2.00

Financial Information

Total Project cost 52 690.93 BGN
Grant 52 690.93 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 52 690.93 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Отпечатване на 2 материала, Estimated Amount: 4 210.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN