Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.009-0031-C02
Project Name Improving citizen participation in the processes of formulation, implementation and monitoring of policy and legislation related to environmental protection
Beneficiary 176946602 Association "VOB - Faith, Education and Future"
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 18.01.2019
Start Date 18.01.2019
End Date 18.01.2020
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Югозападен (BG41), София-Град (BG411), Столична, гр.София

Description

Brief description
Проблематиката, която адресира настоящето проектното предложение, е изключително актуална, поради възникналите обществени напрежения през 2018 г., свързани с публикуваните резултати от одитния доклад на Сметната палата във връзка с политиката за опазване на околната среда и замърсяванията на атмосферния въздух в България, която е на първо място по жертви на мръсния въздух със 118 смъртни случаи на 100 000. 
Докладът, който е разработен от Върховните одитни институции на над 13 държави, съвместно с Европейската сметна палата, отправя остри критики към всички ангажирани държавни структури и заинтересовани страни (НПО и бизнеса) за липса на съгласуваност на действията и прозрачност при осъществяване на политиката за опазване на околната среда. За гражданите и бизнеса е от изключително значение да бъдат включени именно сега в активни обществени консултации на национално ниво, за да вземат проактивно участие в процесите по формулиране на нови, по-надеждни и прозрачни решения в тази държавна политика. 
В европейски контекст, на 28 юни 2018 г. ЕП и Съвета приеха нов Регламент (ЕС) 2018/956 относно мониторинга и докладването на емисиите на въглероден двуокис и разхода на гориво на нови тежкотоварни превозни средства. Регламентът е част от цялостните усилия на ЕС за намаляване на емисиите на CO2 и е още една стъпка напред към създаване на конкурентоспособна нисковъглеродна икономика. Той препоръчва на държавите членки осъществяването на пакет от мерки за повишаване на прозрачността при реализиране на политиката за опазване на околната среда и подобряване обмена на информация за между НПО, гражданите, бизнеса и националните органи, отговорни за тази политика. 
В рамките на проектното предложение, Кандидатът по проекта - Сдружение ВОБ, съвместно с партньорската организация - Изпълнителна агенция по околна среда, предлагат интегриран комплекс от дейности, насочени към  подобряване на партньорското управление с гражданите и бизнеса в областта на опазването на околната среда.
Activities
  • Activity: Извършване на проучване на добри практики и иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политиката и законодателството в сферата на околната среда.: Дейност 1 (Д1) е съотносима към Група №1 от допустимите дейности по процедурата. Конкретната цел на Д1 е да бъде направено Проучване и анализ на добри практики и иновативни решения, които се използват в държави членки и институции на ЕС за повишаване на гражданското участие при осъществяване на политиката и законодателството в областта на околната среда. Обосновка: В предпроектния етап Кандидатът идентифицира потребности от повишаване на гражданското участие в процесите по формулиране, изпълнение и мониторинг на политиката и законодателството в областта на околната среда във връзка с новата законодателна рамка на ЕП и Съвета на ЕС от юни месец т.г., когато беше приет нов Регламент (ЕС) 2018/956 относно мониторинга и докладването на емисиите на CO2 и разхода на гориво на нови тежкотоварни превозни средства. Регламентът е изключително важен, както за всички граждани, екологични НПО, бизнеса, така и за отговорните органи в държавите членки, защото представлява целенасочена мярка на европейската политика за опазване на околната среда и осъществяването на Стратегията на ЕК за намаляване на емисиите на CO2 от превозните средства до 2030 г. Една от целите на новата европейска политика в сферата е да бъде подобрена прозрачността при достъпа до стандартизирана информация за разхода на гориво, като се сравняват различни модели камиони, тежкотоварни автомобили и автобуси. От друга страна, по-голямата прозрачност ще насърчи производителите да произвеждат тежки превозни средства с по-ефективен разход на енергия. По-високата горивна ефективност означава и по-ниско общо ниво на емисиите на CO2, което е ключов фактор за околната среда. Проектната проблематика е изключително актуална и на национално и регионално ниво, поради излезлите през м. септември т.г. резултати от одита на Сметната палата, осъществен в рамките на Съвместен кооперативен одит на Работната група по одит на околната среда към Евросай (Европейска организация на върховните одитни институции). Един от основните изводи на одитния доклад е, че липсва съгласуваност и прозрачност в политиката между всички ангажирани структури и заинтересованите страни в сектора. Недостатъчната информация относно добри практики и иновативни механизми, чрез които гражданите могат да участват в работата на държавните институции и да влияят при вземането на решения в сферата на опазването на околната среда, може да бъде посочена като една от водещите причини за липсата на диалог, както и за повишаване напрежението между отделните страни. В рамките на Д1 ще бъдат изследвани и анализирани за тяхната приложимост добри практики в държавите членки на ЕС, свързани с прилагането на ефективни подходи, мерки и модели за активизиране обмена на информация относно опазването на околната среда (в това число и на въздуха); за повишаване на партньорството между заинтересованите страни (НПО, граждани и бизнес) и отговорните за това органи на национално и европейски ниво. Проучването ще включва и анализ на инструментите за прилагане на иновативни решения с цел увеличаване на гражданското участие в процесите на мониторинг на политиката за опазване на околната среда на национално ниво. В Проучването ще бъдат формулирани и минимум 3 препоръки за въвеждане на добри практики / механизми за повишаване на гражданското участие и подобряване на регулаторната среда в процесите на формиране, осъществяване и мониторинг на политиката за опазване на околната среда. Систематизираните добри практики в Проучването ще удовлетворят потребностите на целевите групи по Д1, а именно: админ. структури на изпълнителната власт (МОСВ, МТИТС, МЗ, МТСП и др.); други администрации (РИОСВ, др.); НПО (ас/ции на производители в сектора на тежкия транспорт, асоциации на малки и средни предприятия, ползващи транспортни услуги, екологични НПО и др.), бизнеса, обществеността. Д1 ще допринесе за постигане на СЦ1 по проекта., Contracted Amount: 22 000.00 , Reported Amount: 25 514.20
  • Activity: Разработване на Механизъм и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса относно действията на ИАОС при контрола и опазването на околната среда.: Дейност 2 (Д2) е съотносима към Група №2 от допустимите дейности по процедурата. Цел на Д2 е да бъдат разработени Механизъм и приложим за неговото функциониране инструментариум за осигуряване на обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса относно действията на ИАОС при опазването на околната среда. Обосновка: Необходимостта от разработване на Механизма и свързания с неговото прилагане инструментариум може да бъде проследена на 2 нива - на ниво ЕС и на национално ниво. В новия Регламент (ЕС) 2018/956 са заложени мерки, които да доведат до подобряване на комуникацията между всички заинтересовани страни и институции, свързани с опазването на околната среда. Дейностите, които се препоръчват в документа са: осигуряване на открит диалог със заинтересованите страни (граждани, публични органи, НПО, бизнеса - производители на тежкотоварни транспортни средства, търговци, бизнеса и др.); разработване на ефективни механизми за обмен на информация между публичните институции, НПО сектора, бизнеса и обществеността, с цел да бъде повишено общественото доверие към приемливостта на политическите решения, свързани с опазването на околната среда от вредни емисии и др. Отговорен орган на национално ниво, който е упълномощен да осъществява ръководни, координиращи и информационни функции по отношение на контрола и опазването на околната среда в Българияе е ИАОС, който администрация към Министъра на околната среда и водите. ИАОС проектира и управлява Националната система за мониторинг на околната среда и информацията за състоянието на компонентите и факторите на околната среда за територията на цялата страна. Агенцията е Национален координационен център към Европейската агенция по околна среда (ЕАОС), който е органът на ЕС, създаден да предоставя навременна, целенасочена, подходяща и достоверна информация за околната среда както на лицата, определящи политиката в тази област, така и на обществеността. ИАОС е член и на Мрежата на директорите на агенции по опазване на околната среда (EPA Network). Тя е среда за обмен на мнения, възгледи и опит по въпроси от общ интерес за организациите, участващи ежедневното практическо прилагане на политиките в областта на околната среда. Към момента ИАОС работи активно с гражданите, бизнеса и НПО в сектора на околната среда. Новите правила, които поставя Регламентът, който ще влезе в сила от началото на 2019 г., поставят необходимостта от преразглеждане и допълване на досегашните комуникационни канали и създаване на нов, надежден Механизъм за обратна връзка между засегнатите целеви групи - отговорните за тази политика държавни органи, гражданите и бизнеса, които са и целевите групи на Д2. В допълнение - мерките, препоръчани в новия Регламент, които всяка държава членка следва да предприеме за увеличаване прозрачността и открития диалог със ЗС по отношение на прозрачността при опазването на околната среда, трябва да бъдат осъществени в максимално кратки срокове. Механизмът и инструментариумът да се разработят от трима външни експерти в област околна среда, наети от Бенефициента (Сдружение „ВОБ – Вяра, образование и бъдеще“, подпомогнати от външен изпълнител. Като изходна база ще бъдат разгледани добрите практики, публикувани в Сборника с Проучването по Д1, както и изводите за тяхната приложимост на национално ниво, изведени от участниците в проведения Обществен форум. Разработеният Механизъм ще включва и: приложим за неговото функциониране инструментариум с описание на конкретните стъпки, които отделните целеви групи следва да предприемат с цел предоставяне на надеждна обратна връзка; дефинирани миниум 3 препоръки от страна на мрежи на НПО (браншови организации на производители; НПО на за защита на околната среда, граждани и др.), свързани с подобряване действията, решенията, политиките и законодателството на националните органи за контрол и защита на околната среда. Д2 ще сопринесе за постигане на СЦ3 по проекта., Contracted Amount: 19 440.50 , Reported Amount: 20 991.09
  • Activity: Съвместни действия между администрации и НПО за реализация на новите европейски правила и свързаното с тях законодателство в сферата на опазването на околната среда.: Дейност 3 (Д3) е съотносима към Група №3 от допустимите дейности по процедурата. Основната цел на Д3 е да бъде разработен публичен Регистър на заинтересованите страни в сферата на опазването на околната среда. Обосновка: С новия Регламент ЕК има за цел да гарантира, че европейските граждани и предприятия имат достъп до справедлива, устойчива и стандартизирана информация относно емисиите на CO2 и тяхното намаляване за опазване на околната среда. Други цели на новите правила, разписани в документа, които следва да бъдат постигнати на ниво ЕС и в държавите членки са: да се насърчава общественото разбиране за процесите по опазване на околната среда във връзка с емисиите на CO2, да се повиши доверието в публичните институции, контролиращи опазването на околната среда от замърсяванията на въздуха, да се насърчава съответното участие на всички ЗС в тези процеси, да се осигури подходящ обмен на информация със ЗС във връзка с рисковете, свързани със замърсяване на въздуха. По този начин Регламентът предоставя много по-широки правомощия на гражданите, бизнеса и НПО, в качеството им на заинтересовани страни, за достъп до информация и мониторинг върху процесите на взимане на решения и прилагане на законодателството в сектора. В чл. 2 на Регламента "ПРАВНО ОСНОВАНИЕ, СУБСИДИАРНОСТ И ПРОПОРЦИОНАЛНОСТ", във връзка със спазването на принципа на пропорционалност е посочено, че изпълнението на мерките в Регламента е "не само необходимо, но и носи потенциални икономически ползи; то отговаря на изискванията за пропорционалност — на равнището на целия ЕС необходимите усилия са минимални, а разходите — почти нищожни, в сравнение с потенциалните ползи за всички заинтересовани страни от прозрачността на пазара и наличността на данни за емисиите на CO2". Новата визия на ЕС по отношение на политиката за опазване на околната среда чрез намаляване на емисиите на CO2, предоставя в ръцете на гражданите и бизнеса силни механизми за повишаване на участието им на всички етапи от осъществяване на тази политика. Чрез създаването на Регистъра ще бъдат реализирани както част от препоръките на новия Регламент на ЕК относно повишаване на прозрачността и откритото управление в политиката за опазване на околната среда, така и ще бъде подпомогната дейността на ИАОС за реализация на задълженията му, свързани с предоставяне и разпространение на навременна информация до всички ЗС, като по този начин ще бъдат удовлетворени и нуждите на целевите групи от прозрачна, навременна и достоверна информация в сектора. Целеви групи по Д3 са: админ. структури на изпълнителната власт; други администрации; НПО и мрежи от НПО; НПО на бизнеса; обществеността. Регистърът ще включва следната информация: - систематизирана база-данни с наименованията на представителите на всички целеви групи - получатели на информация, пряко или косвено свързана с политиката на държавата в сферата на риска по хранителната верига, в това число: компетентни централни и общински администрации/органи; дирекции и/или регионални звена в тях, отговорни за съответната информация; медицински и други научно-изследователски институти; СИП; НПО (асоциации, браншови организации, съюзи и др. в сектора); НПО, като посредници на бизнеса (НПО за опазване на околната среда; НПО сдружения на малки, средни и големи предприятия в сектора на транспорта и др.); обществеността; - информация за основните сфери/области на дейност на всяка организация и темите, по които следва да бъдат информирани; - информация за ръководителите, председателите и/или отговорните длъжностни лица на съответните организации с актуални данни за контакт (като минимум - адрес, телефон и имейл); - актуален интернет адрес на съответната организация и/или други инструменти и канали, които могат да се използват, като се вземат предвид нуждите на съответните целеви групи като получатели на информацията за риска по хранителната верига. Д3 ще допринесе за постигане на СЦ2 по проекта., Contracted Amount: 21 860.00 , Reported Amount: 47 208.96
  • Activity: Организиране на широка Информационна кампания с цел повишаване на обществената осведоменост относно възможностите и механизмите за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политиката и законодателството в сферата на опазването на околната среда.: Дейност 4 (Д4) е съотносима към Група №4 от допустимите дейности по процедурата. Основната цел на Д4 е организиране и провеждане на широка Информационна кампания, насочена към повишаване на обществената осведоменост относно възможностите и механизмите за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политиката и законодателството в сферата на опазването на околната среда. Обосновка: Включването на тази дейност в проектното предложение има за цел да бъдат удовлетворени нуждите на целевите групи, чрез: - осигуряване на допълнителен механизъм - целево организирана и проведена Информационна кампания - чрез който заинтересованите страни ще бъдат уведомени за формулираните в рамките на Дейност 1 препоръки за въвеждане на добри практики / механизми за повишаване на гражданското участие и подобряване на регулаторната среда в процесите на формиране, осъществяване и мониторинг на политиката за опазване на околната среда. Разработеният по Д1 Сборник с добри практики и иновативни решения ще бъде популяризиран чрез Обществен форум, в рамките на който ще могат да участват ограничен кръг заинтересовани страни. Чрез популяризирането на Сборника в рамките на Информационната кампания, формулираните предложения ще могат да достигнат до много по-голям кръг от представители на целевите групи по проекта; - популяризиране на разработения по Дейност 2 Механизъм и приложимия за неговото функциониране инструментариум за осигуряване на обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса относно действията на ИАОС. Чрез популяризирането на Механизма и дефинираните в него препоръки в рамките на Информационната кампания, ще бъде осигурена по-голяма обществена осведоменост относно възможностите за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политиката и законодателството в сферата на опазването на околната среда; - повишаване на обществената осведоменост относно разработения по Дейност 3 публичен Регистър на заинтересованите страни в сферата на опазването на околната среда. В такъв контекст, чрез провеждането на Информационна кампания ще бъде повишена многократно обществената осведоменост относно новите възможности пред гражданите и бизнеса за влияние в държавната политика в областта на опазването на околната среда. Целеви групи на Д4 ще бъдат: гражданите (широката общественост); бизнеса; административни структури на изпълнителната власт, областните администрации, общините, специализираните териториални администрации, администрациите на държавни институции, органи и други лица, създадени с нормативен акт, различни от административните структури на изпълнителната власт, държавни органи, създадени с Конституцията на Република България или с нормативен акт, НПО, СИП и др. Информационната кампания по Д4 ще обхваща следните дейности: - разработване на 3 броя Информационни онлайн бюлетини за популяризиране на препоръките/механизмите от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политиката по опазване на околната среда; - създаване на интернет страница в социалните мрежи, в която ЕОУП от Сдружение ВОБ ще публикува по интерактивен начин информация за препоръките/механизмите, формулирани по дейности 1 и 2 от проекта; - медийно отразяване на разработените по проекта механизми за гражданско участие чрез интервюта на експерти от страна на Сдружението и ИАОС; - публикации на информационни резюмета в периодичните издания на ИАОС и мрежата от заинтересовани страни относно възможностите и механизмите за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политиката и законодателството в сферата на опазването на околната среда; - разработване на информационни материали относно възможностите и механизмите за гражданско участие и представянето им на интернет страниците на целевите групи и др. Д4 ще допринесе за постигане на СЦ2 по проекта., Contracted Amount: 18 700.00 , Reported Amount: 20 190.60

Participating Organizations

Partners
  • Partner: Executive Environment Agency (ExEA), Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
Contractors
  • Contractor: ESPETEK LTD., Contracted Amount*: 31 093.20 , Reported Amount**: 30 899.20
  • Contractor: PATIENT CARE ASSOCIATION, Contracted Amount*: 22 290.00 , Reported Amount**: 3 595.00
  • Contractor: GEFFLAND – MORRIS GROUP, Contracted Amount*: 21 856.00 , Reported Amount**: 21 856.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 3 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 6.00 , Reached amount: 6.00
Indicator 4 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00

Financial Information

Total Project cost 71 474.75 BGN
Grant 71 474.75 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 71 474.75 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

There are no tender procedures

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN