Дейност 1 - Анализ на възможностите и предпоставките в България за въвеждане на алтернативни методи за решаване на правни спорове и изготвяне на предложения за въвеждане на медиацията в правоприлагането чрез изменения и допълнения към материалните закони на Р.България- 1 част: Описание:
Цел на дейността: Тази дейност цели да представи един обобщен анализ на реалните и актуални предпоставки, които съществуват в България за дефиниране на възможностите за по-масово и дори задължтиелно въвеждане на медиацията в правоприлагането чрез конкретни предложения за изменения и допълнения в редица материални закони, най-вече в областта на гражданското, административното, търговското, авторското, медициското право и др.
Обосновка:
Съответствие с целите и очакваните резултати – Дейността е в пълно съответствие със заложените цели и допринася за постигане на общата цел на проектното предложение - Насърчаване развитието и прилагането на медиацията като алтернативен метод за решаване на правни спорове, както и на специфичните цели и в частност СЦ 1 - Подобряване на процеса на правораздаване в България чрез дефиране на възможности за законодателни промени за включване на етапа на медиация при решаване на спорове и СЦ – 3 - Повишаване на общественото доверие към правоприлагането в България. В тази връзка изпълнението на дейността е в подкрепа на очакваните резултати по проекта - дефинирани препоръки и предложения за законодателни промени за подобряване на правоприлагането в България и облекчаване на работата на съдебната система; популяризирани алтернативни методи за решаване на правни спорове и създадени условия за въвеждането им в практиката; дефинирани въможности за приятелско уреждане на спорове посредством насърчаване използването на медиация и осигуряване на балансирано съотношение между медиацията и съдебното производство.
Медиацията е доброволна извънсъдебна процедура, която може значително да облекчи работата на правораздавателната система. С приемането на Закона за медиацията през 2004г. в България се официализара дейността по медиация. Законът дава една обща рамка на тази дейност, като дефинира основно правното положение на медиаторите - техните права, задължения и действия в поцедурата по медиация. Като цяло тази процедура няма задължителен характер, тя е пожелателна и по тази причина не намира отражение в матер . иалното право и се прилага само при добро желание от спорещите страни. В България процедурите по медиация на практика имат съвсем ограничен характер – най-вече при спорове за родителски права, семейни спорове. В национален мащаб са непознати възможностите на медиацията като алтернативен метод за решаване на спорове, в които има материален интерес, както и възможност за спестяване на средства и време за спорещите страни. Изготвянето на един задълбочен анализ на възможностите за промяна на законодателството в областта на материалното право, като се включи като начало задължително експлоатиране на алтернативните методи за решаване на споровете, ще постави базата за дефиниране в последствие и на конкретни предложения. Досега в България няма изготвен такъв анализ, който да отразява и вече известната натрупана практика в областта на медиацията. Така изготвеният анализ ще бъде използван като база за предвидените обсъждания и информационнни кампании в рамките на Дейност 2 по настоящи проект, както и при семинарните обучения на адвокати относно правната защита на техните клиенти при използаване на медиацията, предвидени в рамките на Дейност 3. Също така анализът ще бъде оформен като официален документ – резултат по проекта, който да се предостави на органите със законодателна инициатива в рамките на дейността и Дейност 4 по настоящия проект чрез създадената „Работната група по медиация" към Министерството на правосъдието. Членовете на работната група ще бъдат поканени за активно участие в предвидените по Дейност 2 на проекта кръгли маси, обсъждания и информационни кампании. Те ще да могат да го използват при иницииране на законодателни промени за включаване на етап „медиация“ в различни закони.
|
0.00
|
20 434.04
|
Продължение на Дейност 1 - Анализ на възможностите и предпоставките в България за въвеждане на алтернативни методи за решаване на правни спорове и изготвяне на предложения за въвеждане на медиацията в правоприлагането чрез изменения и допълнения към материалните закони на Р.България: (Продължение)
Идентифицирани потребности:
Материалното право е съвкупност от правни норми в системата на правото, която регулира обществените отношения и съвкупностите от правните отрасли по отношение на субективните права и правата и задълженията на лицата. В социален план материалното право е пряк носител на социалния смисъл, който носи правото на субекта да притежава, да претендира, да получава и да се разпорежда с блага. В този именно социален аспект на материалното право се идентифициарт потребностите от различни алтернативи форми за решаване на възникнали спорове, които да облекчат както цялостните съдебнопроцесуални действия, така и да спестят ресурс за спорещите страни по отношение на време, средства, психологични аспекти. В материалното право в България липсват дефинирани норми, които да привличат спорещите страни към прилагане на алтернативни методи за решаване на споровете. Материалните закони не насърчават извънсъдебното решаване на проблеми при граждански, търговски, трудови, семейни и административни спорове, свързани с права на потребители, както и други спорове между физически и/или юридически лица. В частност могат да се очертаят следните проблеми:
- непознаване и непопулярност в национален мащаб в България на алтернативните начини и методи за решаване на спорове, вкл. и по отношение на процеса по медиация;
- липсата на информация за големите възможности на медиацията като метод за спестяване на време и средства за спорещите страни и в частност за съществените предимства и потенциал на медиацията в следните области на правото:
• търговско право - Търговски закон в частта за несъстоятелността, Закон за търговската тайна;
• авторско право - Закон за авторското право и сродните му права;
• административно право - Закон за административните нарушения и наказания, Закон за устройство на територията;
• гражданско право - Закон за управление на етажната собственост;
• медицинското право - Закон за здравето, Закон за лечебните заведения, Закон за здравното осигуряване;
- липса на отражение в правните норми на материалното право на алтернативни методи за решаване на спорове;
- не съществува обобщение на практика и тълкуване по спорни въпроси;
- лиса на дефинирани общи подходи, стратегии, техники в същинския процес на алтернативната процедура по решаване на спорове;
- липса на практика за вътрешен обмен на информация между посредниците по медиация. |
22 377.60
|
0.00
|
Дейност 2 - Провеждане на дискусионни форуми и информационни кампании за насърчаване на медиацията в цялостния процес по правоприлагане в България - 1 част: Цел на дейността:
Основната цел на тази дейност е принос към процеса по правоприлагане в България като се насърчи използването на алтернативни методи за решаване на спорове и в частност медиацията.
Обосновка:
Съответствие с целите и очакваните резултати – Дейността е в пълно съответствие със заложените цели и доприсаня за постигане на общата цел на проектното предложение - Насърчаване развитието и прилагането на медиацията като алтернативен метод за решаване на правни спорове, както и на специфичните цели и в частност СЦ 1 - Подобряване на процеса на правораздаване в България чрез дефиране на възможности за законодателни промени за включване на етапа на медиация при решаване на спорове, СЦ 2 - Повишаване ефективността на работата на институциите на съдебната власт и центровете за медиация и СЦ – 3 - Повишаване на общественото доверие към правоприлагането в България. В тази връзка изпълнението на дейността е в подкрепа на очакваните резултати по проекта - дефинирани препоръки и предложения за законодателни промени за подобряване на правоприлагането в България и облекчаване на работата на съдебната система; популяризирани алтернативни методи за решаване на правни спорове и създадени условия за въвеждането им в практиката; повишено доверие в съдебната власт чрез засилено гражданско участие и прозрачност на правораздавателния процес; дефинирани въможности за приятелско уреждане на спорове посредством насърчаване използването на медиация и осигуряване на балансирано съотношение между медиацията и съдебното производство.
Целта на тази дейност е в подкрепа на популяризиране на медиацията като алтернативен метод за извънсъдебно решаване на правни спорове. В Закона за медиацията, както и в Наредбата за одобряване на обучителните организации по медиация и включването/заличаването на медиатори в/от Единния регистър на медиаторите и за процедурните и етични правила за поведение на медиатора е дадена рамката на процедурата по медиация, вкл. и за дейността на обучителните организации и на самите медиатори. МП е изпълнил проект, в който е дадена известна гласност на тази законова рамка, както и насоки за възможности за включване на медиацията като задължителен етап на правните спорове. На базата на този проект е създадена и работна група по медиация към МП. Ограничено остава обаче участието на гражданското общество и широката общественост в този процес. Не са отчетени възможностите на неправителствения сектор, чието активно включване може да допринесе за постигане на реални резултати в този процес. Именно настоящата процедура е актуално средство, което се използва в тази посока. В тази информационно-насърчителна дейност неправителственият сектор, каквато е и нашата организация, ще играе съществена роля на катализатор на обществените нагласи. В рамките на настоящата дейност се предвижда да се реализират следните събития:
1. Провеждане на 2 еднодневни кръгли маси- до 10 участника- представители от НПО, юристи, съдии, участници в работната група за медиация към МП, представители от центрове по медиация и др. На форумите ще се представят резултатие от анализа, изготвен по Дейност 1 на настоящия проект, както и конкретните предложения за промени в посочените нормативни актове. Резултатите от дискусиите ще бъдат приложени към документите, които ще бъдат предоставени на МП, за формулиране на бъдещи предложения за конкретни законодателни промени чрез МС на РБългария. Добавена стойност от изпълнението на тази поддейност към цялостния ефект от изпълнението на проекта в дългосрочен план е също предоставената възможност да се обменят и добри практики и установяване на трайни професионални връзки между участниците в правораздавателния процес в България, които се ангажират с активно и по-мащабно прилагане на алтернативните начини и методи за решаване на спорове. |
0.00
|
39 530.96
|
Продължение на Дейност 2 - Провеждане на дискусионни форуми и информационни кампании за насърчаване на медиацията в цялостния процес по правоприлагане в България: (Продължение)
2. Провеждане на 6 информационни кампании за популяризиране на медиацията. В рамките на тази поддейност ще се проведат мащабни информационно-насърчителни кампании в големите градове -София, Бургас, Хасково, Пловдив, Плевен и Търговище, като ще бъдат раздавани брошури, флайери и ще бъдат разлепени плакати на достъпните за това места. За целта ще бъдат подбрани съответни подходящи места в градовете – съдебни палати, общински центрове за предоставяне на услуги и подпомагане на гражданите, мрежа от НПО с сферата на социалната, здравната и правната помощ и др. В рамките на информационните кампании нашите сътрудници ще могат да предоставят и информация на място за възможностите на медиацията като ефективно средство за решаване на спорове в извънсъдебен формат.
3. Публикуване на прессъобщение в БТА. Тази форма за информиране на медиите ще даде възможност заинтересувани медии от една страна да отразят резултатите от проекта, предложенията за промени в законодателството, мащабната информационна кампания, а така също и да вземат участие в дискусиите в рамките на двете кръгли маси. Там те ще могат да се запознаят в детайли с предложените законодателни промени. По този начин този съществен и траен резултат от изпълнението на проекта ще достигне до широката общественост в България, като гаранция за устойчивост и въздействие. Ще могат да се споделят и практики по администрирането на процесите в центровете по медиация и да се дефинират предложения за подобряване и облекчаване на административната тежест за потребителите.
Идентифицирани потребности:
Понастоящем процентът на прилагане на алтернативни начини и методи за решаване на спорове в България е твърде малък в сравнение с другите европейски държави. В същото време правораздавателните институции в България са свръхнатоварени с решаване на всякакви спорове, част от които имат обективен потенциал да бъдат решени в извънсъдебна форма, по цивилизован начин, който би спестил на страните ценно време и финансов ресурс.
Европейският съюз активно популяризира способите за алтернативно решаване на спорове (АРС), като например медиацията. Директивата относно медиацията се прилага във всички държави — членки на ЕС. Директивата се отнася за медиацията по гражданскоправни и търговскоправни въпроси. ЕК насърчава прилагането на заложените в Директивата принципи и препоръки, като в това отношение най-успешни практики споделят Италия, Литва, Малта. В тази връзка са идентифицирани следните потребности, които обосновават необходимостта от проактивни информационно-насърчителни дейности, насочени както към специалисти и професионалисти, които биха повлияли в положителна посока нормотворческия процес, като допринесат с конкретни предложения за промени в нормативни актове с включване на задължителен етап „Медиация“, както и широката общественост, която да оцени личните ползи и предимства от прилагане на тази форма на извънсъдебно решаване на спорове:
- незадоволително ниво на информираност на широката общественост относно потенциала, възможностите и предимствата на начините и формите за извънсъдебно решаване на спорове;
- бавен напредък в процеса на налагане на медиацията като първи етап, дори задължителен етап, в правоприлагането и в редица материални закони;
- изключителна натовареност на правораздавателните органи и оттам тромави административни процедури в рамките на целия правоприлагащ процес, който би могъл да бъде значително облекчен при по-активно прилагане на формите и методите на извънсъдебно решаване на спорове;
- незадоволително ниво на нагласи от правните съветници и консултанти-адвокати да предлагат на своите клиенти формите на извънсъдебно решаване на спорове;
- незадоволително ниво на комуникация при издаването на съответните документи, свързани с прилагане на формите на извънсъдебно решаване на спорове от правораздаветелните органи;
- незадоволително ниво на комуникация и обмен на добри практики между медиаторите и обучителните организации. |
40 279.68
|
0.00
|
Дейност 3 - Провеждане на семинарни обучения по медиация на адвокати за представителство на клиенти в процедура по медиация - 1 част: Цел на дейността:
Основната цел на дейността е да се повиши капацитетът на адвокати, които да предоставят правна помощ и съдействие на своите клиенти чрез медиация при решаване на спорове.
Обосновка:
Съответствие с целите и очакваните резултати – Дейността е в пълно съответствие със заложените цели и доприсаня за постигане на общата цел на проектното предложение - Насърчаване развитието и прилагането на медиацията като алтернативен метод за решаване на правни спорове, както и на специфичните цели и в частност СЦ 2 - Повишаване ефективността на работата на институциите на съдебната власт и центровете за медиация и СЦ – 3 - Повишаване на общественото доверие към правоприлагането в България. В тази връзка изпълнението на дейността е в подкрепа на очакваните резултати по проекта - популяризирани алтернативни методи за решаване на правни спорове и създадени условия за въвеждането им в практиката; - улеснен достъп на гражданите и организациите до алтернативно разрешаване на спорове; дефинирани въможности за приятелско уреждане на спорове посредством насърчаване използването на медиация и осигуряване на балансирано съотношение между медиацията и съдебното производство.
Въпреки че няма изрично посочено изискване в Закона за медиацията, както и в Наредбата за обучение на медиатори за юридическо образование на медиаторите, в България 95% от регистрираните медиатори в Единния регистър на медиаторите, поддържан от Министерство на правосъдието, са действащи адвокати. В България е наложена тази практика и така е изградено доверие към тях от страна на ползвателите на услугите в центровете по медиация. Предвидени в рамките на дейността са три еднодневни обучителни семинари за действащи адвокати – общо 45 участника. За обучителните семинари ще бъдат поканени адвокати от професионалните организации в Пловдив, Плевен и Търговище, вкл. със съдействието и участнието на представители на адвокатски колегии, висшия адвокатски съвет, НПО с участието на адвокати, вкл. Асоциация на младите адвокати, Обединение на свободните адвокати и др. Предвидените градове са определени на регионален принцип. В Южна България е избран най-големият областен център – Пловдив. За Северна България са определени Плевен и Търговище, където ще се даде възможност на адвокати с по-ограничена информираност и практика в алтернативните методи за решаване на спорове преди стартиране на конвенционалните съдебни процедури, да получат както селектирана професионална информация относно възможностите за промяна в конкретни закони от материалното право, напредъка в България за усъвършенстване на правоприлагането чрез включване на процедурите по медиация като първа стъпка за решаване на спорове, така и с конкретни практики и положителни примери в тази връзка. В рамките на обучителните семинари ще бъдат използвани и изводите, дефинирани в анализа, разработен в рамките на Дейност 1 по настоящия проект, както и резултатите от проведените кръгли маси в рамките на Дейност 2. По този начин участниците в обучителните семинари ще получат информация както за един от резултатите по проекта, така и за възможностите за бъдещи законодателни промени, които да включват етап „медиация“ преди започване на конвенционалните съдебни процедури. Темата на обучителните семинари ще е "Представителство на клиенти в процедура по медиация", като ще включва обсъждане на:
- медиацията с нейните характеристики и цели;
- нормативна база;
- техники за медиация;
- ролята на адвоката в процедура по медиация;
- други теми, вкл. определяне на възнаграждението, казуси от практиката, примери за постигнати споразумения със съществен материален интерес, възможности за намаляване на административната тежест и улесняване на административните процедури и др. |
0.00
|
8 051.67
|
Продължение на Дейност 3 - Провеждане на семинарни обучения по медиация на адвокати за представителство на клиенти в процедура по медиация: (Продължение)
Идентифицирани потребности:
Въпреки натрупаната известна практика в прилагането на процедурите по медиация в България в последните 15 години не може да се каже, че са постигнати съществени успехи в процеса на утвърждаването им като първа стъпка при решаване на споровете. Тук е идентифицирана съществената роля на адвокатите, които предоставят правна помощ при възникнали проблеми на лица и организации. Ключов елемент е правният консултант - адвокат да може да идентифицира възможностите на даден казус/проблем да се реши чрез алтернативни методи в извънсъдебен формат. По този начин адвокатската подкрепа от една страна може да спести време и ресурси на спорещите страни, а от друга страна да облекчи частично правораздавателните органи с постигане на споразумение по проблема, предмет на спора. В тази връзка са идентифицирани следните потребности, които обосновават необходимостта от провеждане на обучение за насърчаване прилагането от правните консултанти – адвокати на процедурите по медиация при решаване на споровете:
- традиционно придържане към конвенционалните методи на защита през съда;
- незадоволително ниво на прилагане на алтернативните методи при решаване на спорове от правните консултанти – адвокати;
- недостатъчна информираност за възможностите на процедурите по медиация сред правните консултанти;
- липса на информираност относто добрите практики при извънсъдебно решаване на спорове;
- ограниченост на областите на прилагане на процедурите по медиация. |
8 951.04
|
0.00
|
Дейност 4 - Информация и комуникация по проекта - 1 част: Цел на дейността:
Основата цел на дейността е да се популяризират резултатите от изпълнението на дейностите по проекта, както и постигнатите цели, резултати и индикатори.
Обосновка:
Съответствие с целите и очакваните резултати – Дейността е в пълно съответствие със заложените цели и доприсаня за постигане на общата цел на проектното предложение - Насърчаване развитието и прилагането на медиацията като алтернативен метод за решаване на правни спорове, както и на специфичните цели и в частност СЦ 2 - Повишаване ефективността на работата на институциите на съдебната власт и центровете за медиация и СЦ – 3 - Повишаване на общественото доверие към правоприлагането в България. В тази връзка изпълнението на дейността е в подкрепа на очакваните резултати по проекта - популяризирани алтернативни методи за решаване на правни спорове и създадени условия за въвеждането им в практиката; повишено доверие в съдебната власт чрез засилено гражданско участие и прозрачност на правораздавателния процес; улеснен достъп на гражданите и организациите до алтернативно разрешаване на спорове; дефинирани въможности за приятелско уреждане на спорове посредством насърчаване използването на медиация и осигуряване на балансирано съотношение между медиацията и съдебното производство.
Предвидените дейности по проекта са със значителен обществен интерес. На база на идентифицираните потребности на обществото за намаляване на административната и финанова тежест от съдебните процедури и възможно най-бързо и с минимални разходи решаване на спорове с материален интерес дейностите по информираност и публичуност на проекта ще повишат обществената осведоменост по отношение на финансовата подкрепа, предоставена от ОП „Добро Управление“ по настоящата процедура, съфинансирана от ЕС. Същевременно ще се гарантира прозрачност в процеса на усвояване на европейските фондове и изпълнението на проекта. Дейността предвижда следните поддейности:
1. Включване в уеб-сайта на организацията кратко описание на проекта, включително на неговите цели и резултати, текст относно финансовата подкрепа от ЕС чрез ОПДУ и всички задължителни елементи съгласно Единния наръчник- до две седмици от датата на стартиране на проекта.
2. Изработка и поставяне на указателна информационна табела – 1 бр. Тя ще бъде изработена и поставена на видно за обществеността място в офиса на организацията. Указателната информационна табела ще насочва вниманието към финансовата подкрепа на ОПДУ, съфинансирана от ЕС, и ще съдържа задължителните елементи, посочени в Единния наръчник на бенефициента.
3. Изработка и поставяне на плакати – (формат – А2, цветност 4+0) – 100 бр. Плакат ще бъде поставен на видно за обществеността място в офиса на органиазцията в гр.София. Останалите плакати ще бъдат разпространени и поставени на публични места в Столична община, общините Пловдив и Бургас при провеждане на информационните кампании, предвидени по Дейност 2, както и при провеждане на обучителните семинари за адвокати, предвидени по Дейност 3 на настоящия проект. Плакатът ще съдържа всички задължителни елементи, изброени в Единния наръчник на бенефициента.
|
0.00
|
0.00
|
Продължение на Дейност 4 - Информация и комуникация по проекта: (Продължение)
4. Изработка и разпространение на информационни брошури – формат – А5, 4 стр., цветност 4+4) - 3000бр. Същостта на съдържанието на брошурите ще бъде свързано с популяризиране на медиацията като алтернативен метод при решаване на спорове, нейните предимства и възможности на облекчена процедура. Информационните брошури също ще информират широката обществено за финансовата подкрепа на проекта от ЕС чрез ОПДУ. Те ще бъдат изработени в началото на проекта, а тяхното разпространение ще се осъществява поетапно, като ще се раздават безплатно от експертите по дейност 2 и доброволците на организацията сред заинтересовани лица и целевите групи в Столична община, общините Пловдив, Плевен, Бургас и Търговище, където са предвидени провеждането на инициативи по дейностите по проекта, съответно кръгли маси и информационни кампании, обучителни семинари и дискусии. Те ще съдържат всички задължителни елементи, изброени в Единния наръчник.
5. Изработка и разпространение на флайери – (формат – А5, цветност 4+4) - 3000бр. Флайерите ще съдържат информация за целите и дейностите по проекта, както финансовата подкрепа на проекта от ЕС чрез ОПДУ. Те ще бъдат изработени в началото на проекта, а тяхното разпространение ще се осъществява поетапно, като ще се раздават безплатно от експертите по проекта и доброволците на организацията сред заинтересовани лица и целевите групи в Столична община, общините Пловдив, Плевен, Бургас и Търговище, където са предвидени провеждането на инициативи по дейностите по проекта, съответно кръгли маси и информационни кампании, обучителни семинари и дискусии. Те ще съдържат всички задължителни елементи, изброени в Единния наръчник. |
0.00
|
0.00
|