Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 401 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The Project "Look before you leap: a civil advocacy initiative for regulation of the issue of involvement of parents, teachers and pupils in the process of preparing and approving learning content" is a civic initiative to improve the quality of public policies in the field of education. The project aims at contributing to a more active inclusion of parents in the educational process. For this purpose, an in-depth study of EU experience on the subject is foreseen. A study of the views and attitudes of teachers, pupils and parents on parental involvement will be conducted in order to analyze typologically significant opinions and to offer adequate patterns of parenting engagement. The project will develop and propose specific legislative initiatives to regulate the wider participation of teachers, parents and pupils in the process of preparation, probation and improvement of new curricula. This will support the national efforts towards improving pupils' functional literacy and connecting the curriculum more closely with real practice.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Кабинетно проучване - изследване на опита от ЕС за взаимодействията в образователния процес: Настоящата дейност се концентрира върху добри практики от страни в ЕС, които са натрупали богата експертиза в сферата на родителското включване в образователния процес. В рамките на тази дейност ще бъдат проучени достъпни през интернет материали, посветени на родителското участие в образованието на децата – например, журналистически публикации, академични изследвания, презентации, доклади от конференции, обсъждания, кръгли маси и т.н. Събраната информация ще бъде анализирана, систематизирана и представена в обзорен доклад. Докладът ще е фокусиран върху конкретни модели за родителско участие, механизми за включване, процедури за работа, форми за търсене на обратна връзка, принципи на комуникация, изисквания за публичност и т.н. - всички онези важни условия на средата, които обикновено остават отвъд обхвата на внимание на законодателя, но са решаващи за устойчивото установяване на работещ механизъм за родителско участие в училищния живот. Събраната чрез desk research информация ще бъде систематизирана не само по формални признаци, но и от гледна точка на социално-икономическия контекст – ще бъдат преднамерено търсени и анализирани примери от страни в ЕС със сходни демографски характеристики, гражданска култура и нормативна рамка като нас, за да може подбраните примери да притежават потенциал за практическа приложимост и в България. Целта на тази дейност е да „разшири хоризонта” при анализирането и обсъждането на темата за родителското участие в образователния процес. Същевременно ще се повиши чувствителността на заинтересованите страни към социалния контекст, който прави ефективни моделите за родителско участие – ролята на публичността, на гражданското общество, на културата на съпричастност и солидарност, административният капацитет на институциите и т.н. Докладът от тази дейност ще бъде представен и обсъден с експерти, целеви групи и заинтересовани страни. Предвижда се докладът да бъде с обем от около 40 стр. и да бъде издаден за разпространение в тираж от 250 копия 4 600.00 4 600.00
Изследване на мненията чрез качествени изследователски методи: Тази дейност включва провеждане на социологическо проучване чрез качествени изследователски методи – фокус-групови дискусии. Проектът предвижда провеждането на общо 18 бр. фокус-групови дискусии с участието на по 8-12 участници от следните целеви групи: родители, учители и ученици. Ще бъдат проведени по 2 фокус-групи в 3 различни населени места (голям град, по-малък град, малък гради или село) с представители на всяка целева група (по 6 фокус-групи с родители, ученици и учители – общо 18 дискусии). Целта на тази дейност е да бъдат проучени и анализирани нагласите на целеви групи към темата: как родители, учители и ученици възприемат конкретно учебно съдържание; какви са мненията им за ролята на родителите и за значението на родителското включване в образователния процес; какви са съществуващите практики за ангажиране на родителите; какви са предимствата и какви са недостатъците на тези практики; какво би могло да бъде подобрено; как възприемат и оценяват различни модели от ЕС за повишаване на родителската съпричастност към образованието; могат ли да дадат конкретни примери за учебно съдържание, което ги притеснява, дразни, гневи; как виждат участието на родителите, учениците и учителите в процеса на изготвяне, апробация и одобряване на учебно съдържание и т.н. Изследването ще достигне до глъбинните ценностни основания, които предформатират мненията на целевите групи по дадени и теми и ще предложи конкретни решения за по-добро взаимодействие между учители и родители и по-активно ангажиране на родителите с проблемите на образованието. 17 925.00 17 925.00
Мониторинг на дейността и политиките на Министерството на образованието и науката, свързани с учебното съдържание: В рамките на тази дейност ще бъде извършено изследване на дейността и поведението ва Министерство на образованието и науката по отношение на проблемите през последните години, свързани с формулиране, изготвяне и представяне на учебно съдържание и оценяването и одобрението на учебниците за училищата. Мониторингът ще обхване публикации в различни публични източници, включително медии, официални позиции на министерството, решения, инициативи за промени, становища от обществени обсъждания на нормативни актове и др. С цел получаване на допълнителна информация, която често не е публично оповестена или „скрита” от обществеността, ще бъдат използвани и възможностите за изискване и получаване на информация по реда на Закона за достъп до обществена информация, например: стенограми от вътрешни обсъждания на комисии, подадени сигнали от учители, НПО и граждани във връзка с учебно съдържание и предприети действия и др. Целта на мониторинга е да се добие задълбочена и достоверна информация по отношение на политиката на МОН във връзка с формулиране, изготвяне и представяне на учебно съдържание и оценяването и одобрението на учебниците за училищата. Ще бъдат изследвани и анализирани проблеми и дори публични скандали, свързани с формулиране, изготвяне и представяне на учебно съдържание и оценяването и одобрението на учебниците. Акцент при мониторинга ще бъде поставен върху реакциите или поведението на МОН във вразка с възникнали проблеми и/или скандали, наличие на обратна връзка, предприети мерки за отстраняване на проблемите, адекватни или популистки мерки за справяне със скандалите и проблемите. Чрез извършвания мониторинг ще бъдат изследвани и иницииращите страни при повдигането на определен проблем или скандал, като по този начин ще се придобие информация за нивото на ангажираност на гражданското общество към проблема и в частност на родители, учители и ученици. Резултатите от извършения мониторинг ще бъдат обобщени в доклад, включващ: практики на министерството при формулиране на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците; добри практики; установени проблеми и негативни практики; практики, създаващи съмнения за конфликти на интереси на служителите на министерството при формулиране на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците. Резултатите от тази дейност ще спомогнат за предприемане на действия за по-добро взаимодействие между администрацията, учителите, родителите и другите заинтересовани страни за по-добро разбиране на процесите, осъществяване на конструктивен диалог между страните и подобряване прозрачността на провежданите политики. 8 840.00 8 840.00
Анализ на нормативната рамка, регулираща училищното образование: В рамките на дейността ще бъде направен анализ на действащата нормативна рамка, регулираща училищното образование в страната, в частност - формулирането на учебното съдържание, оценяването и одобрението на познавателните книжки, учебниците и учебните помагала. Чрез анализа ще може да бъде установени честота и характер на промените в нормативните изисквания по отношение на въпросите, свързани със формулиране на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците, отговорности и ангажирани лица и институции. Ще бъде направен анализ и на предвиденото в нормативните документи гражданско участие в процесите на формулиране на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците. Анализът ще обхване законите, регламентиращи тематиката, подзаконовите нормативни актове, издавани от министъра на образованието и науката, както и други актове, включително индивидуалните административни актове, вътрешноведомствени актове, правила, процедури, политики и др. На база на анализа на нормативната рамка и на изводите от мониторинга от дейността на МОН ще бъда разписани конкретни препоръки за промени на политиката за формулирането на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците и за подобряване на взаимодействието между администрацията на МОН и заинтересованите страни. 7 980.00 7 980.00
Кръгли маси за политиките в училищното образование: В рамките на дейността ще бъдат организирани и проведени три кръгли маси за представяне на резултатите и докладите от направените проучвания и анализи по дейности 1- 4 (доклад от проучване на опита от ЕС; доклад от изследването чрез фокус-групови дискусии; доклад от извършения мониторинг на дейността на МОН; доклад от извършения анализ на нормативната рамка). Кръглите маси ще бъдат проведени в различни населени места – 1 кръгла маса в общински център, 1 кръгла маса в областен град и 1 кръгла маса в гр. София, като целта е да се изследват и вземат предвид мненията на учители, родители, ученици и други заинтересовани страни от различни по големина населени места и училища. Целта е участниците да представят техните гледни точки относно процесите на формулиране на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците, както и срещаните проблеми и предложения за преодоляването им, включително възможностите за подобряване на взаимодействието и комуникацията с МОН при формулиране и реализиране на политики в областта на училищното образование. На кръглите маси ще бъде предоставена възможност на представители на МОН да изразят своята гледна точка по обсъжданите теми, възможностите за подобряване на комуникацията с родители, учители и другите заинтересовани страни, както и мерките, които могат да допринесат за подобряване на образованието и функционалната грамотност на учениците. За участие ще бъдат поканени представители на МОН и регионалните структури, представители на институции в сферата на образованието, представители НПО, имащи отношение към училищното образование, учители и родители. Брой участници – по 30 участника за всяка кръгла маса. 9 750.00 9 750.00
Работен семинар за обсъждане на резултатите и формулиране на предложения за промяна и подобряване на училищното образование : В рамките на дейността ще бъде организиран и проведен един двудневен семинар на който ще бъдат представени и обсъдени изготвените доклади и докладите направените проучвания и анализи по дейности 1- 4 (доклад от проучване на опита от ЕС; доклад от изследването чрез фокус-групови дискусии; доклад от извършения мониторинг на дейността на МОН; доклад от извършения анализ на нормативната рамка). На семинара ще бъдат представени, анализирани и обобщени мненията и препоръките на заинтересованите страни от кръглите маси. Целта е да бъдат обсъдени, анализирани и обобщени всички изследвания, анализи, резултати и предложения от изпълнените до момента дейности, като се търси отговор по следните ключови въпроси: 1) Какви са съществуващите политики, които причиняват или са свързани с проблемите? 2) Как промяната в политиката би помогнала за решаване на проблемите? 3) Какъв тип промяна в политиката е необходима (законодателство, прокламация, наредба/регулация, правно решение, действие на комисия, институционална практика, или други)? По време на семинара ще се изготвят и разпишат конкретни препоръки за промяна в политиките в образованието, в частност формулиране на учебно съдържание, одобрение и оценяване на учебници. Ще бъде изготвен кратък окончателен доклад с предложения и препоръки, като за основа ще бъдат използвани изготвените доклади от направените проучвания и анализи по дейности 1-4 и обсъжданията и препоръките по дейности 5 и 6. Докладът ще бъде предоставян по време на последващата застъпническа кампания за информиране и подкрепа на необходимостта от промяна на политиките в училищното образование и за активно включване на родители и учители в цялостния процес по формулиране на учебно съдържание, оценяване и одобряване на учебници. По време на работния семинар ще бъдат набелязани конкретни стъпки за провеждане на последващата застъпническа кампания, определяне на методи, дейности и индикативен график. Изготвените препоръки и набелязаните стъпки ще послужат за основа при провежданата застъпническа кампания за повишаване качеството на публичните политики в образованието. Докладът ще бъде предоставян по време на застъпническата кампания на МОН, комисия по образование към НС, организации на учителите, НПО и др. 6 775.00 6 775.00
Застъпническа кампания за повишаване на качеството на публичните политики в образованието: В рамките на настоящата дейност се предвижда да бъде организирана и проведена застъпническа кампания за информиране и подкрепа на необходимостта от промяна на политиките в училищното образование и за активно включване на родители и учители в цялостния процес по формулиране на учебно съдържание, оценяване и одобряване на учебници. Чрез провеждането на застъпническата кампания се цели да се повиши информираността относно проблемите, свързани с формулиране на учебното съдържание, одобряване и оценяване на учебници за училщното образование. Чрез кампанията ще се търси широка обществена подкрепа за промяна чрез включване на всички заинтересовани страни и в частностт родители и учители, НПО и заинтересовани лица, имащи отношение към въпорсите на училищното образование. Целта е предлаганите промени да достигнат до по-широк кръг от лица, които да се ангажират с каузата за промяна. Адресат на кампанията ще бъдат и представителите на административните органи, определящи политиките в образованието – МОН и регионалтите му структури, както и представители на законодателната власт, имащи отношение към образователните политики. 27 000.00 27 000.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).