Анализ на основните стратегически документи и нормативни актове, решения на Пленума на ВСС и други, имащи отношение към процесите на реформа на съдебната карта и проучване на добри практики по отношение на мониторинга върху съдебната система в 2 европейски държави, провели реформа на съдебната карта: Дейността попада в обхвата на следните допустими дейности от Насоките за кандидатстване: Извършване/разработване на анализи, проучвания, изследвания, методики, модели и оценки, свързани с дейността на съдебната система, чрез които се подпомага процеса на модернизация на системата и мониторинга на съдебната реформа и Проучване и пренасяне на добри практики и иновативни решения.
Обосновка: Необходимостта от реформа на съдебната карта в Република България е залегнала в мерките в Плана за действие за изпълнение на препоръките от Доклада на Европейската комисия от януари 2016 г. в рамките на Механизма за сътрудничество и проверка /по-конкретно отправената препоръка в доклада е „Да приеме реформа на съдебната карта на районните съдилища и да представи пътна карта за рационализирането в по-общ план на съдилищата на всички равнища с цел повишаване на качеството и ефикасността като цяло, в това число пренасочване на ресурси, където е целесъобразно, въз основа на цялостен анализ на натовареността на съдилищата“/. В изпълнение на посочените препоръки е и мярка 3.4.3 „Оценка на ефективността на отделни структури на съдебната власт и реформа на съдебната карта” от актуализираната Пътна карта за изпълнението на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система. Мярката се изпълнява чрез проект на ВСС по Оперативна програма „Добро управление“, съфинансиран от Европейския социален фонд, в който са предвидени дейности, свързани с реформата на съдебната карта.
Извършването на задълбочен анализ на приложимите стратегически, нормативни документи, решения на Пленума на ВСС и др. в областта на съдебна карта и нейната реформа ще даде възможност да бъдат изведени основните принципи и правила, при които реформата се осъществява/следва да се осъществява, което ще даде основата за изпълнението на основните дейности по проекта – създаване на инструмента Методика за мониторинг и осъществяването на мониторинга от страна на неправителствения сектор върху тази реформа. Проучването на добри практики по отношение на мониторинга върху съдебната система в 2 европейски държави, провели реформа на съдебната карта, също ще допринесе за разработването на Методиката за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху реформата на съдебната карта по Дейност 2 – добрите практики ще дадат добавена стойност при разработването на критериите по зададените основни критерии в Методиката.
Конкретната цел на Дейност 1 е: Да бъде извършен 1 бр. анализ на основните стратегически документи и нормативни актове, решения на Пленума на ВСС и др. имащи отношение към процесите на реформа на съдебната карта и проучване на добри практики по отношение на мониторинга върху съдебната система в 2 европейски държави, провели реформа на съдебната карта. Изпълнението на дейността ще спомогне за постигане на Специфична цел 1 от проектното предложение.
Целевите групи, които ще обхване изпълнението на дейност 1 са: неправителствените организации, бизнеса и широката общественост. |
17 062.08
|
17 060.24
|
Разработване на Методика за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху реформата на съдебна карта: Дейността попада в обхвата на следната допустима дейност от Насоките за кандидатстване: Извършване/разработване на анализи, проучвания, изследвания, методики, модели и оценки, свързани с дейността на съдебната система, чрез които се подпомага процеса на модернизация на системата и мониторинга на съдебната реформа.
Ще бъде разработена Методика, включваща следните основни критерии за мониторинг на процеса по реформа на съдебната карта:
- Разработени процедури за реформа на съдебната карта;
- Осъществен напредък на реформата на съдебната карта;
- Ефективност на реформата;
- Степен на участие на НПО и заинтересованите обществени групи в процеса;
- Прозрачност на процеса по реализиране на реформата на съдебна карта;
- Отчетност - наличие на отговорност за действията и отчитане на реформата пред широката общественост.
По посочените основни критерии ще бъдат разработени показатели.
Сдружение „Съюз за България“ има опит в разработването на подобна методика, включваща показатели за мониторинг върху две политики осъществявани от две административни структури – общини. Опитът на бенефициента в разработването на подобен инструмент за мониторинг ще бъде гаранция за успешното изпълнение на дейността, която се явява и ключова за цялостното изпълнение на проекта.
За целите на изпълнението на дейността ще бъдат ангажирани 4 експерта с подходящ опит, като поне един ще бъде с юридическо образование. Експертът „Юрист“ ще бъде отговорен предимно за правилното имплементиране на изводите от извършения по Дейност 1 анализ на стратегическите документи, нормативни актове, решения на Пленума на ВСС, касаещи реформата на съдебна карта и др. имащи отношение към реформата на съдебна карта, а останалите експерти ще бъдат отговорни за разработването на система от ясни, конкретни и измерими показатели, които да бъдат включени в методиката за осъществяване на независим мониторинг. Самото разработване на методиката ще обхване следните етапи и съответните методи: 1) Систематизиране и обобщаване на резултатите от Дейност 1; 2) Проучване на натрупан опит и добри практики относно установени практики на мониторинг в съдебната система; 3) Разработване на система от ясни, конкретни и измерими показатели; 4) Изготвяне на методика за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на реформата на съдебна карта.
При разработването на методиката, експертите ще стъпят основно на резултатите от изпълнението на дейност 1 по проекта, но в допълнение ще извършат и допълнителни проучвания на публичнодостъпна информация относно установени практики на мониторинг по отношение на реализирани реформи в съдебната система. Източник на информация ще бъдат Интернет сайтовете на ВСС, МП, НПО които работят в сферата на съдебната система в България.
Резултатите и проучванията ще дадат основа да бъдат формулирани показатели по предварително дефинираните критерии за оценка. Формулираните показатели следва да вземат предвид и да отчетат изследваните добри практики.
Методиката за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху реформата на съдебна карта ще представлява алтернативен механизъм на контрол, който независимо от това дали реформата е в ход, или е отложена ще дава възможност чрез прилагането му да се следи за провеждането на реформата на съдебната карта и периодично да се дават препоръки за по-качественото й реализиране.
Конкретната цел на Дейност 2 е: Да бъде разработена 1 бр. Методика за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху реформата на съдебна карта. Изпълнението на дейността е насочена постигане на Специфична цел 1 от проектното предложение.
Целевите групи, към които ще бъде насочена методиката са: неправителствените организации, в т.ч. техните служители, и широката общественост. |
17 090.03
|
16 581.69
|
Осъществяване на пилотен граждански мониторинг и контрол върху реформата на съдебна карта: Дейността попада в обхвата на следната допустима дейност от Насоките за кандидатстване: Извършване/разработване на анализи, проучвания, изследвания, методики, модели и оценки, свързани с дейността на съдебната система, чрез които се подпомага процеса на модернизация на системата и мониторинга на съдебната реформа.
Разработената Методика ще бъде тествана пилотно.
Пилотния мониторинг е прилагане на разработената методика в рамките на 8 месеца при спазване на следното:
1. Задаване на обхват на мониторинга, тъй като същия по същество се явява пилотен;
2. Осъществяване на мониторинг по всички основни критерии и показатели. Заложените основни критерии в методиката са:
- Разработени процедури за реформа на съдебната карта;
- Осъществен напредък на реформата на съдебната карта;
- Ефективност на реформата;
- Степен на участие на НПО и заинтересованите обществени групи в процеса;
- Прозрачност на процеса по реализиране на реформата на съдебна карта;
- Отчетност - наличие на отговорност за действията и отчитане на реформата пред широката общественост.
3. Изготвяне на вътрешен доклад от пилотния мониторинг на всеки два месеца.
4. Създадена окончателна версия на Методиката за мониторинг въз основа на пилотния мониторинг.
Конкретната цел на Дейност 3 е: Осъществяване на граждански мониторинг и контрол върху прозрачността и ефективността на процеса на реформа на съдебната карта и даване на препоръки за подобряване на реформата на съдебна карта.
Основните методи ще са: експертна оценка по показателите за мониторинг и оценка /към всеки един от критериите/ от разработената по Дейност 2 Методика. Експертите, участващи в проектните дейности ще оценят прозрачността и ефективността на реформата на съдебната карта по предварително дефинираните в Методиката показатели.
Друг основен метод за изпълнението на дейността ще бъде извършването на проучване чрез анкети за изследване на въздействието върху целевите групи и удовлетвореността им от реформата на съдебна карта.
Изпълнението на дейността е в пряка връзка със заложената Специфична цел 2 от проектното предложение.
Целевите групи, обхванати от дейността са: неправителствените организации, имащи отношение към реформите в съдебната система и широката общественост. |
34 124.16
|
31 895.16
|
Кръгла маса за обсъждане резултатите по проекта: Дейността попада в обхвата на следната допустима дейност от Насоките за кандидатстване: Провеждане на конференции, обществени обсъждания, кръгли маси, и др. със заинтересованите страни.
Резултатите от изпълнените дейности по проекта, в т.ч. извършения анализ на стратегически документи и нормативни актове, проучването на добри практики в две европейски държави; разработената и приложена Методика за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху реформата на съдебна карта, ще бъдат представени и обсъдени на кръглата маса.
На кръглата маса ще бъдат поканени:
• представители на ВСС;
• магистрати, прокурори;
• представители на НПО;
• представители на нотариуси, адвокати, съдии по вписвания, съдебни изпълнители;
• представители на сдружения на съдии;
• кметове и други заинтересовани страни, имащи отношение към реформата на съдебна карта.
Това ще бъдат и основните целеви групи и заинтересовани страни, обхванати от дейността.
Конкретната цел на Дейност 4 е: Да бъде проведена кръгла маса за обсъждане на резултатите от проекта, на които да бъдат отправени формулираните в резултат на пилотното тестване на Методиката препоръки към процеса на реформа на съдебната карта.
Изпълнението на дейността е в пряка връзка със заложената Специфична цел 2 от проектното предложение. |
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на информация и комуникация по проекта: Целта на дейността е да осигури и гарантира широко разпространение на информацията относно изпълнението на проекта чрез финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление" 2014 - 2020 г., съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз. Всички дейности за информация и публичност, както и визуализациите на подкрепата от Европейския социален фонд, ще бъдат осъществени съгласно изискванията на Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014 - 2020 г. Всички мерки за информация и публичност, които ще бъдат предприети от партньорите по проекта изрично ще указват съфинансирането от Европейския социален фонд на ЕС, чрез поставяне на следните елементи:
- емблема на ЕС в съответствие с техническите характеристики, посочени в акта за изпълнение, приет от Европейската комисия, с упоменаване на Европейския съюз;
- упоменаване на Европейския социален фонд, оказващ подкрепа на проекта;
- общото лого за програмен период 2014-2020 г., в съответствие с графичните изисквания и правилата за визуална идентичност. |
0.00
|
0.00
|