Извършване на анализ-оценка чрез проучвания и изследвания относно действащите разпоредби, свързани с придобиването и експлоатацията на електроавтомобили в България: Дейността е съотносима към група а) от допустими дейности, посочени в т. 13.1 от Насоките и има за цел да се осъществи граждански мониторинг на политики и законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на ефектите, както и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството в областта на опазване чистотата на атмосферния въздух.
Целеви групи:
• Държавни органи и административни структури на законодателната, изпълнителната и местната власти и техни структури в областта на околната среда;
• Бизнес;
• НПО, свързани с околна среда, както и техните служители;
• Социално-икономически партньори, както и техните служители;
• Общественост.
Основен акцент се дава на взаимодействието между администрацията и обществеността за постигане на основните цели на проекта.
През 2021 г. срещу България беше образувана втора наказателна процедура от ЕК във връзка със системното неизпълнение на нормите за чистота на атмосферния въздух. Концентрацията на финни прахови частици (ФПЧ) надвишава допустимите за ЕС норми. Основни фактори, които влияят на този процес, са автомобилите, отоплението на твърдо гориво, промишлените предприятия и органичните отпадъци, които отделят метан. Автопаркът в България е стар, като значителна част от автомобилите са над 10-годишни, а средната възраст е около 16 години. Редица превозни средства са с премахнати катализатори, което допълнително влошава влиянието им върху околната среда и най-вече - върху атмосферния въздух.
С оглед на значимата роля на автомобилите в процеса на замърсяване на атмосферния въздух, общественото внимание се насочва все повече към електроавтомобилите като възможна алтернатива. Ползите от тях са съществени - не замърсяват атмосферния въздух, изцяло липсва отделянето на ФПЧ и не на последно място - финансовия разход за движение е значително по-малък.
Тази дейност предвижда провеждането на анкетни проучвания сред гражданите и срещи с бизнеса и експерти с тематични области за тежестта и ефективността на настоящи и планирани законодателни мерки за стимулиране на електромобилния транспорт чрез осигуряването на цялостна инфраструктура за електроавтомобилите в страната и с предоставянето на допълнителни стимули като безплатно паркиране в центровете на всички български градове, намаляването на данъците върху електрическите МПС или с повишаването на броя на ефективните зарядни станции. Успоредно с това ще се направи цялостен анализ на действащата нормативна уредба във вътрешното законодателство на РБългария. В резултат на този анализ, законодателната и изпълнителната власт в страната ни биха могли да направят информиран избор. Така би могло да се повиши търсенето на електроавтомобили по начин, по който да има значим ефект върху качеството на атмосферния въздух. Обработените данни от проучването и изготвените анализи и информация ще бъдат изпратени до отговорните държавни и местни власти:
- Министерски съвет на РБългария
- МОСВ
- Комисия по околната среда и водите на Народно събрание на РБългария
- Омбудсман на РБългария
Проектът отчита, че областните и общинските администрации имат изключително важна роля за оказване на въздействие чрез прилагане на инициативи на местно и регионално ниво и по тази причина Анализ-оценката ще бъде изпратен и до:
- Областни администрации на РБългария
- Общински администрации на РБългария
Събраните данни ще се използват при изготвянето на Становище (Дейност 3) и ще бъдат представени на представителите на целевите групи по време на организирана Кръглата маса (Дейност 4).
Резултатите от изпълнението на тази дейност ще допринесат за удовлетворяване на всички идентифицирани потребности на целевата група, а именно: подобряване на гражданското участие в процесите на преформулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство за подобряване качеството на атмосферния въздух чрез анализ, оценка и препоръки за създаване на адекватни и ефективни мерки за стимулиране на елекромобилността. |
16 839.90
|
16 037.91
|
Установяване на проблемните места в българското законодателство за насърчаване на електромобилността в контекста на политики и законодателства в останалите страни от ЕС: Дейност 2 е съотносима към група а) от допустими дейности, посочени в т. 13.1 от Насоките и има за цел да се осъществи граждански мониторинг на политики и законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на ефектите, както и отправяне на предложения за преформулиране на политики и законодателство в областта на опазване чистотата на атмосферния въздух.
Целеви групи:
• Държавни органи и административни структури на законодателната, изпълнителната и местната власти и техни структури в областта на околната среда;
• НПО, свързани с околна среда, както и техните служители;
• Общественост.
Резултатите от дейността ще допринесат за удовлетворяване на идентифицираните потребности на целевата група за подобряване на гражданското участие в процесите на преформулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство за подобряване качеството на атмосферния въздух чрез създаване на ефективни политики.
Вземането на политически решения е избор между различни алтернативи, които биват формулирани при решаването на обществен проблем. Устойчивостта на взетото решение зависи от информацията, върху която стъпва, а тя се осигурява от данните, които са събрани. Едно релевантно решение, свързано с политически процеси, стъпва на достоверно събрани данни, анализирани и с извлечени знания чрез различни методи. Конкретната цел на Дейност 2 е провеждане на проучване и събиране на актуални данни за инициативите в българското и законодателството на останалите европейски страни за насърчаване на електромобилността. Известно е, че страната ни е cpeд нaй-мaлĸитe пaзapи зa eлeĸтpомобили в Eвpoпa, докато за 2021 г. в paмĸитe нa EС ca oтчeтeни близo 569 xил. peгиcтpaции нa нoви eлeĸтpичecĸи ĸoли. ЕС си поставя за цел да премахне въглеродните емисии от транспортната система и подкрепя алтернативи на традиционните технологии за двигатели с вътрешно горене и горива. Някои политики насърчават развитието на инфраструктурата, необходима за електромобилите — например пунктове за зареждане в цяла Европа. Отделни нормативни разпоредби поставят цели за количеството въглероден двуокис (CO2), които новите превозни средства могат да отделят на километър. По този начин се стимулира производството на превозни средства с ниски емисии, каквито са електрическите.
Установяването на проблемните места в българското законодателство за насърчаване на електромобилността в контекста на политики и законодателства в останалите страни от ЕС, е проучване, чиито данни ще бъдат използвани за изготвяне на анализи, извличане на знание, както и създаването на препоръки и становища, което пряко респондира с очаквания резултат по Процедурата за нарастване на активността на НПО и СИП при изпълнението и мониторинга на политики и законодателство. Провеждането на проучването ще направи снимка на реалните последствия от законодателство и други насърчителни инициативи за по-бързото разпрострнение на електромобилността в Европа и ще създаде добра отправна точка за интервенция, ще провери реалните възможности за гражданско участие в процесите на вземане на решение, както и ще създаде реална възможност за измерване на добавената стойност на проекта не само в периода на изпълнението му, но и след неговото приключване. Проучването е на европейско ниво, като ще съдържа и отделни части, които ще таргетират държавите с най-голям напредък в областта. Целта е да се проследят отделните политически решенията на държавите, за да се достигне до различни и разнообразни начини за формулиране на политики, които посредством формите на участие и представителство на обществото, бизнеса и ангажираните власти от различните нива, да допринесат за най-оптималното решаване на проблемите в България. Събирането на фактологична информация на европейско и национално ниво е добра предпоставка за подобряване на качеството на гражданското участието в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство съотносимо с Цел 1 на Процедурата: Партньорско управление с гражданите и бизнеса. |
16 839.90
|
16 839.81
|
Изготвяне на Становище за законодателни промени, които да доведат до ускорено навлизане на електромобилите в България, а от там и до подобряване на качеството на атмосферния въздух в страната: Основна цел на Дейност 3 е посредством осъществяването на граждански мониторинг на политики и законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, да се дадат предложения, които биха довели до ускорено навлизане на електромобилите в България, а от там и до подобряване на КАВ.
Дейността съответства на група а) от допустими дейности, посочени в т. 13.1 от Насоките и има за цел да се отправят предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството в областта на опазване чистотата на атмосферния въздух.
Целеви групи:
• Държавни органи и административни структури на законодателната, изпълнителната и местната власти
• Бизнес
• НПО, свързани с околна среда и техните служители
• Социално-икономически партньори, както и техните служители
• Общественост
Разработването на Становище е в две насоки, съответстващи на двете проучвания и базирани на обобщените резултати от Д1 и Д2, като на базата на тези анализи и оценки се ще подготвят препоръки от законодателен и институционален характер, както и препоръки за установяване на доказано успешни практики, адресирани към местните власти на ниво област и община. Екипът от експерти на Сдружението ще се опре на задълбочения анализ-оценка на резултатите от националното проучване сред обществеността и бизнеса за нагласите и условията за преминаване към използването на електромобили, в т.ч. очаквания за данъчни облекчения и финансови стимули, релевантност на инфраструктурата и др., и ще отчете пречките и предизвикателствата пред този процес от законодателен и институционален характер. Ще се подготвят и представят препоръки, адресирани към законодателната и към изпълнителната власт, свързани със създаването на институционални и нормативни стимули за бизнеса и гражданите да повишат ангажираността си по отношение на опазване чистотата на въздуха и климата, което може да стане чрез включването на повече електромобили в автопарка. Във втория план на становището ще бъдат подготвени и представени препоръки от институционален и законодателен характер, които са резултат от проучени и анализирани практики на останалите европейски страни и които са с доказани във времето устойчиви резултати. Известно е, че почти всички страни стимулират използването на електромобили по някакъв начин, но сравнително малко са онези, които успешно са постигнали сериозен ръст на продажбите. Тези, които са начело
(Норвегия, Дания, Швеция и др.), са добър пример за използването на широк пакет от стимули. В изготвеното становище ще бъдат заложени доказано най-ефективните мерки (субсидията за покупка, намалени разходи за притежаване като годишни данъци или безплатно зареждане, безплатно паркиране или използване на бус-лентите) и ще бъдат формулирани конкретни законодателни предложения.
Изготвеното становище за законодателни промени, които да доведат до ускорено навлизане на електромобилите в България, а от там и до подобряване на качеството на атмосферния въздух в страната, ще бъде изпратено до:
- Министерски съвет на РБългария
- МОСВ
- Комисия по околната среда и водите на Народно събрание на РБългария
- Омбудсман на РБългария
Проектът отчита, че областните и общинските администрации имат изключително важна роля за оказване на въздействие чрез прилагане на инициативи на местно и регионално ниво и по тази причина Становището ще бъде изпратено и до:
- Областни администрации на РБългария
- Общински администрации на РБългария
Становището ще бъде публикувано на интернет страницата на кандидата и ще бъде представено на Кръглата маса, която ще се проведе в рамките на Д4.
С изпълнението на дейността ще се удовлетворят идентифицираните потребности на целевите групи за подобряване на гражданското участие в процесите на преформулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство за подобряване качеството на атмосферния въздух чрез създаване на ефективни политики. |
16 839.90
|
16 839.81
|
Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство: Информационните дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство, се провеждат текущо в процеса на изпълнение на проекта чрез публикуване на информация на интернет страницата на Сдружението и изпращане на подготвените доклади до представители на целевите групи и завършват с провеждането на Кръгла маса - дискусия за представяне на резултатите от проведените проучвания и анализи и запознаване на участниците с изготвеното Становище за законодателни промени и местни инициативи, които да доведат до ускорено навлизане на електромобилите в България, а от там и до подобряване на качеството на атмосферния въздух в страната.
Дейност 4 е непосредствено произтичаща и пряко свързана с резултатите от изпълнението на дейности 1, 2 и 3 от проекта и в съответствие с допустимите дейности от група д) от Насоките по процедурата. Нейното изпълнение ще отговори на изискването да се отправят препоръки до компетентните органи на власт и/или администрации в рамките на проекта.
Кръглата маса ще се проведе в гр. София. Изборът на място за провеждане е продиктуван от няколко причини. На първо място - София е европейската столица с най-мръсен въздух. Второ - като град с най-голям брой население, столицата е и с най-голям автомобилен парк. И не на последно място, акцентът на събитието е да се окаже въздействие на местно ниво - ниво община и област, като целта е да се разпространят и стимулират незаконодателни мерки и практики, които биха могли да се прилагат от местните и регионалните власти (безплатно паркиране в центъра на града, безплатни зарядни станции, зони, свободни от автомобили с ДВГ и др.) и които ще допринесат за решаване на проблема с мръсния въздух.
Предвижда се в Кръглата маса да вземат участие 30 лица, които са представители на целевите групи:
• Държавни органи и административни структури на законодателната и изпълнителна власт, областната и общинските администрации, както и техни структури в областта на околната среда;
• Бизнес;
• НПО, свързани с околна среда, както и техните служители;
• Социално-икономически партньори, както и техните служители;
• Общественост.
По своето същество, Кръглата маса е механизъм, удовлетворяващ констатираните нужди на целевите групи, чрез предоставяне на пространство за конструктивен и резултатен диалог и дискусии. Основните цели, които ще бъдат постигнати чрез изпълнението на тази дейност, са:
• привличане на представители на държавните органи и административни структури за активен диалог с обществеността, бизнеса и неправителствените организации за решаване на сериозни обществени проблеми;
• овластяване на гражданите да участват в процеса на формиране и контрол по изпълнение на политики;
• осведомяване за проблемите и възможностите за законодателни отговори;
• осведомяване за полезността и значимостта на участието на НПО и СИП, тъй като изследваните политики влияят пряко върху живота и здравето на гражданите и дейността на бизнеса;
• сформиране на активно гражданско общество, което ще повиши ефективността при преформулиране и изпълнение на политиките;
Основна цел на Кръглата маса е активиране участието на бизнеса, браншовите организации, гражданите и структурите на гражданското общество при формулирането, реализирането и мониторинга на политиките за насърчаване използването на електрически автомобили като фактор за намаляване на вредните въглеродни емисии и подобряване на качеството на атмосферния въздух и за упражняване от тяхна страна на мониторинг върху действията на законодателството и администрацията, както и да запознае участниците с направените в Становището препоръки за подобряване на средата за нарастване броя на електромобилите в България. Дейността ще мобилизира целевите групи да участват в процеса на планиране, вземане на решения и мониторинг на мерките, обосновани и предвидени в бъдещите стратегическите документи за екологични и енергийни политики на национално и местно ниво. |
5 000.00
|
4 999.20
|