Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.025-0030-C01
Project Name Implementation and monitoring of the policies and legislation of the EU and the Republic of Bulgaria in the field of social partnership at the sectoral level for those working in the companies from the subsectors of mechanical engineering and in the regulation of industrial relations at the sectoral level.
Beneficiary 000681837 SDRUZHENIE "BALGARSKA BRANSHOVA KAMARA - MASHINOSTROENE"
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 29.07.2022
Start Date 29.07.2022
End Date 29.07.2023
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Terminated (termination date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
С проекта ще се:
-установи прилагането на политиките и законодателството в ЕС в областта на социалното партньорство (СП) на секторно ниво и практики в страни на ЕС, секторното СП в България;
-изяснят взаимните ангажименти на страните в областта на социалното партньорство на секторно ниво в България и необходимостта от активизиране прилагането на националните политики за развиване и укрепване на социалния диалог в машиностроенето.
Целеви групи:
-работодатели от фирмите от машиностроенето;
-синдикати-работещите във фирмите от машиностроенето;
-МТСП, др.
Очаквани резултати:
-Изясняване относимите нормативни актове и политики на ЕС и България в областта;
-Изпълнение на препоръката в чл.151 ДФЕС за подобряване на европейското управление чрез включване на социалните партньори в процеса на вземане и изпълнение на решения;
-Отговор на препоръките на Плана за действие за прилагане на Европейския стълб за социалните права от м.март.2021г., в т.ч.изискване до държавите-членки, чието покритие за колективно договаряне е под 70% (в т.ч. България, на едно от последните места!) да изготвят план за насърчаване на колективното договаряне;
-Създаване на предпоставки за установяване на по-добро партньорско взаимодествие между работещи, бизнес и държавни органи.
Activities
  • Activity: Идентифициране и изследване на европейските нормативни актове и политики в областта на социалното партньорство, в т.ч. отнасящи се за секторно ниво и на националните нормативни актове и политики в областта на социалното партньорство, в т.ч. на секторно ниво.: Съгласно член 151 от ДФЕС насърчаването на диалог между управлението и работниците се приема за обща цел на ЕС и на държавите членки. Целта на социалния диалог е да се подобри европейското управление чрез включването на социалните партньори в процеса на вземане и изпълнение на решения. С Решение 98/500/EО на Комисията се поставя основата за създаването на комитети за секторен социален диалог в различни области на дейността на ЕС, където представители на работодателите и работниците (социални партньори) да заседават и да обсъждат развитието на политиките. Тези комитети са форум за изграждане на доверие, обмен на информация, обсъждания, консултации, преговори и съвместни действия. В България на този етап социалното партньорство на секторно ниво е ограничено до двустранното отраслово/браншово колективно трудово договаряне. Държавните органи осъществяват консултации и сътрудничество само с национално представителните организации (НПО) на работодателите (НПРО) и на работниците и служителите. В повечето случаи НПРО дори не информират отрасловите/браншови организации за обсъжданите въпроси и отстояваните от тях позиции. Това, че секторните организации са ги упълномощили да ги представляват в НСТС по въпросите на трудовите и осигурителните отношения не означава, че НПРО могат да провеждат политика, каквато на тях е угодна, без да се консултират с тези, които са ги упълномощили. Създава се впечатление, че упълномощаването за НПРО е само форма да наберат членска маса и да бъдат признати като НПРО. Секторните огранизации с времето са изолирани, правят се необосновани промени , в т.ч. нормативни, които водят до неглижирането на секторните организации и обезсмислянето на секторното социално партньорство. Нещата са докарани до там, че НПРО открито призовават фирмите да не членуват в браншови камари, за да не важат за тях договореностите в ОКТД. С всяко преброяване членската маса на синдикатите намалява, което навежда на заключенията, че работещите не виждат смисъл в членуването за защите на техните интереси. Ще бъдат издирени актовете на ЕС - ДФЕС, Регламенти, Директиви, решения и др., които уреждат социалното партньорство, колективното трудово договаряне и взаимодействието на работодатели, синдикати и държавни органи. Ще се идентифицират нормативните и др.актове в България (Кодекс на труда, правилници, наредби, решения и др.), които уреждат социалното партньорство в България, колективното трудово договаряне и взаимодействието на държавни и местни органи с организациите на работодателите и на работниците и служителите/синдикатите. Дейността допринася за постигане цел 1. Партньорско управление с гражданите и бизнеса - фирмите от машиностроенето и работещите в тях. Ще се изяснят изискванията на ЕС за секторно сътрудничество с държавни и местни органи и кръга на въпросите, по които следва да се информират, да обсъждат и консултират. Дейността допринася за постигане на цел 2. Открито управление – чрез включване на организациите на работодателите и на работещите в сектора в регулиране на отношенията в процесите на вземане и изпълнение на решения. Чрез идентифициране на европейските разпоредби за изграждане на секторен социален диалог, ще се даде основата за изграждане и укрепване на такъв в България, като се включат социалните партньори от машиностроенето в процеса на вземане и изпълнение на решение и развитието на политики. Предвид възникването на текущи въпроси, в периода на изпълнение на дейностите по проекта и променящата се епидемиологична обстановка предвиждаме закупуване на софтуер за провеждане на онлайн срещи, в т.ч. с партньори от СЕЕМЕТ и страни от ЕС за целия период на изпълнение на проекта- 1 година и поради това е въведен като разход в Раздел IV. РАЗХОДИ ЗА НЕМАТЕРИАЛНИ АКТИВИ на Бюджета. , Contracted Amount: 9 527.50 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Анализ на практиките на Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК) и Европейските секторни комитети, на страни-членки и българската практика в областта на социалното партньорство на секторно ниво.: ББКМ е член на европейската работодателска организация за метало-, електро и технологичните индустрии СЕЕМЕТ-Брюксел, в която са обединени работодателските организации за тези индустрии от повечето страни-членки, Турция, Австралия и Южна Африка. Фирмите, представлявани от тази организация, са над 200 хил. с 35 млн.заети и произвеждат 52% от БВП на Европа. СЕЕМЕТ е признат социален партньор в Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК) и тематичните секторни съвети към ЕС. Европейската работодателска организация СЕЕМЕТ търси мнението ни по различни въпроси, които се обсъждат в секторните комитети, в т.ч. по проекти на европейски актове - директиви, регламенти, решения и т.н. - касаещи условията на труд, обучение и квалификация на работници, ученето пред целия живот, минимална работна заплата и мн.др. Многократно при търсенето на становище от СЕЕМЕТ търсят информация „какво е решението по въпроса, взето на секторния съвет във Вашата страна?“. От наша страна не можем да дадем информация, т.к. такива секторни съвети, поне за машиностроенето, в България няма. По особено важни за сектора въпроси ББКМ се обръща към съответните държавни институции, като разчита на добрата воля и индивидуалното разбиране на съответния ръководител или служител. Не са редки случаите, в които ББКМ разбира за взети решения по особено важни въпроси за работодателите и работещите в сектора „пост фактум“ или няма механизъм, по който да изрази аргументирано становище. Напр. по редица обсъждани в НСТС въпроси - относно работната заплата, колективното трудово договаряне на секторно ниво, нормативни актове в областта на ЗБУТ и мн.др., касаещи изключително много работодателите и работещите, членове на секторните организации, научаваме за договорени клаузи и параметри от пресата или чак когато станат факт в нормативна база. В ЕС и редица европейски страни подходът е коренно различен и съответните европейски/държавни органи имат ангажимент и в редица случаи са осъзнали ползата да информират и се консултират със секторните социални партньори. Работодателски организации от страни от ЕС, в т.ч. от Източна Европа, споделят информация за проведени консултации по инициатива на държавни органи на секторно ниво по редица въпроси от интерес на сектора. С дейността ще се издири и анализира практиката на ЕИСК и страни от ЕС по структурирането и определянето на кръга от въпроси, които се обсъждат в секторните социални съвети, както и начините на вземане на решения, изразяване на становища и т.н. Ще се опише и аналазира практиката в България на секторно социално партньорство в процеса на обсъждане, вземане и изпълнение на решения. Ще се оценят онези европейски практики, които са приложими при осъществяване на секторен социален диалог в България, като се предложат и възможности при необходимост за тяхното адаптиране. Дейността допринася за постигане цел 1.Партньорско управление с гражданите и бизнеса-фирмите от машиностроенето и работещите. Ще се изяснят практиките на социално сътрудничество и конкретно секторно сътрудничество с държавни органи и кръга на въпросите, по които следва да се информират, да обсъждат и консултират. Дейността допринася за постигане на цел 2.Открито управление – чрез включване на организациите на работодателите и на работещите в сектора в регулиране на отношенията в процесите на вземане и изпълнение на решения. Чрез идентифициране на практиката за секторен социален диалог в Европа и страни-членки ще се даде възможност за прилагане на подходящите за изграждане на такъв в България, като се включат социалните партньори от машиностроенето в процеса на вземане и изпълнение на решение и развитието на политики. Предвид възникването на текущи въпроси, в периода на изпълнение на дейностите по проекта и променящата се епидемиологична обстановка предвиждаме закупуване на софтуер за провеждане на онлайн срещи, в т.ч. с партньори от СЕЕМЕТ и страни от ЕС за целия период на изпълнение на проекта- 1 година , Contracted Amount: 9 127.50 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Изследване на секторното социално партньорство в подсекторите на машиностроенето в България; изследване взаимодействието между държавни органи, работодатели, синдикати и съвети на работниците и служителите .: Отрасловото колективно трудово договаряне в сектора на машиностроенето започва още през 1991г. и продължава до момента с различна интензивност и резултати. Първоначално работодателските организации за подсекторите на машиностроенето са 5, впоследствие някои от тях се саморазпускат, други се вливат в Българска браншова камара-машиностроене и понастоящем в ББКМ членове са около 300 фирми, произвеждащи около 70% от машиностроителната продукция на страната от 5-те подсектори на машиностроенето: 24.5.Леене на метали; 25.Производство на метални изделия, без машини и оборудване; 28.Производство на машини и оборудване с общо и специално предназначение; 29.Производство на автомобили, ремаркета и полуремаркета; 30.Производство на транспортни средства, без автомобили (вагони, кораби, велосипеди и т.н.). В ББКМ членуват и основните фирми, произвеждащи оптоелектроника. Неизменно от началото на секторното социално партньорство партньори на ББКМ са НСФ„Метал Електро“ към КНСБ и СФММ към КТ„Подкрепа“. С тях Кандидатът договаря и подписва Отраслов колективен трудов договор, организациите предприемат съвместни действия по някои въпроси от интерес за фирмите и работещите от сектора. В настоящия проект като партньор не е включена НСФ „Метал-Електро“ към КНСБ порадисериозни причини, възпрепятстващи офомянето на документите за партньорство (внезапна смърт на председателя на Федерацията), но всички разработени документи ще бъдат обсъждани и довеждани до знанието и на НСФ„Метал-Електро“, като те ще бъдат канени за участие във всички планирани срещи по всички дейности. Постепенно през годините НПО обсебиха социалното партньорство, като се създава впечатление, че в тристранните структури, създадени за изразяване на становища- НСТС, НСИС- НПО изразяват собственото си мнение, често без да вземат становищата на секторните организации и в редица случаи тяхното мнение е в противовес с интересите на бизнеса. Игнорирането от страна на НПО и като последица и игноринане от страна на компетентните органи през последните 10 години на практика ликвидира секторния социален диалог . Дейността допринася за постигане цел 1.Партньорско управление с гражданите и бизнеса-фирмите от машиностроенето и работещите. Ще се изяснят нагласите и очакванията от участие в сътрудничество с държавни органи и кръга на въпросите, по които следва да се информират, да обсъждат и консултират. Дейността допринася за постигане на цел 2.Открито управление – чрез включване на организациите на работодателите и на работещите в сектора в регулиране на отношенията в процесите на вземане и изпълнение на решения. Ще се изяснят основни причини за негативно отношение на някои работодатели към синдикализма, както и нежеланието на работещи да членуват в синдикални организации. Ще се изяснят очакванията на работодатели и работещи от ефективен секторен социален диалог с включването на социалните партньори от машиностроенето в процеса на вземане и изпълнение на решения и развитието на политики от значение за сектора. Предвид възникването на текущи въпроси, в периода на изпълнение на дейностите по проекта и променящата се епидемиологична обстановка предвиждаме закупуване на софтуер за провеждане на онлайн срещи, в т.ч. с партньори от СЕЕМЕТ и страни от ЕС в т.ч. интерюиране, за целия период на изпълнение на проекта- 1 година и поради това е въведен като разход в Раздел IV. РАЗХОДИ ЗА НЕМАТЕРИАЛНИ АКТИВИ на Бюджета. , Contracted Amount: 19 435.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Изготвяне и внасяне на предложения за изпълнение на политики и интензифициране на секторното социално сътрудничество в съответствие с резултатите по дейности 1, 2 и 3 до компетентните държавни органи - МТСП, други, идентифицирани при изпълнение на дейности 1-3 на проекта.: Чрез изпълнените дейности 1, 2 и 3 се изследват възможностите, предвидени в Европейското и българското законодателство за ефективно партньорство на държавните и местни органи с организациите на работодателите и на работниците и служителите на секторно ниво. Ще се изследват практики на ЕИСК-секторни комитети за социално сътрудничество, кръга на въпросите, подлежащи на обсъждане и съгласуване в тях, участващи организации на работодателите и на органите на управление, както и практики на страни от ЕС при осъществяване на секторно социално сътрудничество. Целевите групи, членове на Кандидата и Партньор 1 (а и на федерацията за машиностроенето, социален партньор в сектора НСФ„Метал Електро“ към КНСБ, която на този етап е в невъзможност да участва пряко в проекта) са заинтересовани да имат достъп и да вземат по-активно участие при обсъждането на въпроси, касаещи условията на труд, обучение и квалификация на работници, ученето пред целия живот, минимална работна заплата и мн.др. Дейността допринася за постигане цел 1.Партньорско управление с гражданите и бизнеса - фирмите от машиностроенето и работещите. Ще се изяснят практиките на социално сътрудничество и конкретно секторното сътрудничество с държавни органи и кръга на въпросите, по които следва да се информират, да обсъждат и консултират. Дейността допринася за постигане на цел 2.Открито управление – чрез включване на организациите на работодателите и на работещите в сектора в регулиране на отношенията в процесите на вземане и изпълнение на решения. Чрез идентифициране на практиките в секторния социален диалог в Европа и страни-членки ще се даде възможност за прилагане на подходящите за изграждане на такъв в България, като се включат социалните партньори от машиностроенето в процеса на вземане и изпълнение на решение и развитието на политики. Предвид променящата се епидемиологична обстановка в периода на изпълнение на дейностите по проекта предвиждаме закупуване на софтуер за провеждане на онлайн срещи, в т.ч. с партньори от СЕЕМЕТ и страни от ЕС за целия период на изпълнение на проекта- 1 година и поради това е въведен като разход в Раздел IV. РАЗХОДИ ЗА НЕМАТЕРИАЛНИ АКТИВИ на Бюджета. , Contracted Amount: 13 980.00 , Reported Amount: 0.00

Participating Organizations

Partners
  • Partner: MINISTERSTVO NA TRUDA I SOTSIALNATA POLITIKA, Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Partner: SFMM PRI KT"PODKREPA", Contracted Amount*: 0.00 , Reported Amount: 0.00
Contractors None
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Recommendations made by NGOs and NGO networks in the policy-making, implementation and monitoring process, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 2 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 5.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 3 Брой проведени информационни кампании, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 4 Number of projects fully or partially implemented by social partners or non-governmental organizations, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 0.00

Financial Information

Total Project cost 0.00 BGN
Grant 0.00 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 0.00 BGN
Percentage of EU co-financing 0.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

There are no tender procedures

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN