Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 107 TREES
Български

Programme: All

Planning region: International

Description

This project proposal envisages establishment of Centre of Competence for Digitalization of the economy in environment of big data in the priority area of "Informatics and Information and Communication Technologies".  
The proposed Centre of competence on "Digitization of economy in an environment of big data (CC-DEBD)" will be a complex ICT infrastructure with integrated research and organizational structures and with a special focus on the application of research results in various business areas of  Bulgaria. We anticipate that research complex to be based on the latest scientific and technological world achievements, international and industrial standards and best business practices. Some of the most prominent national researchers in ICT infrastructure for digitization of the economy based on big data are involved, elite specialists from Europe are also attracted, creating not only a national critical mass of scientists from the high level and technology developers with well-defined organizational structure and their own research and innovation programmes, but also creating a Centre of competence unique in nature and scientific research for Europe.
Envisaged structure of the CC-DEBD will perform, on the one hand, scientific research, and on the other - it will create innovative solutions that will ensure the development of companies and organizations in Bulgaria to implement digitalization of their activities with the application of ICT in the environment of big data volumes. Digitization of key economic areas with the application of ICT tools and big data will create a huge domestic potential for increase of competitiveness of the Bulgarian economy. The intended Centre shall cover scientific equipment, archives, structured scientific information combined in a cloud structure, provided with the necessary operating system for functioning of hardware and software.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
I. Дейности, свързани с изграждане и оборудване на ЦК: Изграждането на ЦК ще се реализира на 5 етапа: 1: СМР (проектен месец 1 (М1) - М9) за значително модернизиране на съществуваща база за научни изследвания с голямо въздействие върху качеството и количеството на научните изследвания. Обект на интервенция по проекта е преподавателска читалня в библиотеката на УНСС, която следва да се трансформира в Дейта център, който съществено ще се модернизира чрез преустройство на строителната архитектура на избраното помещение, окабеляване, електроинсталация, дизел генераторно и резервно захранване, климатизация и системи за сигурност. Тези дейности ще доведат до значително модернизиране на съществуващ обект (читалня) в модерен и високоефективен Дейтацентър за ЦК. 2: Доставка, монтаж и инсталация на хардуерни системи (М3 - М30) Изграждат се конкретно: 1) базови хардуерни компоненти: основна система, базирана на СУРБД работеща в паметта, в която се зареждат набор от ERP модули; Бизнес интелигентни системи и приложни системи; CMS, работеща с големи данни и за опериране на неструктурирани данни; BPM, чрез която се описват в стандартен вид нови или предстоящи за усъвършенстване бизнес процеси, които се моделират и оптимизират с оглед оптимално бъдещо дигитализиране; хардуер за изграждане на облачни структури; персонална компютърна техника за специалистите; хардуер за създаване на нови инфраструктури в университетските партньори; 2) Хардуерни компоненти за централизирани големи данни: осигуряване на централизирана Hadoop система за големи данни с възможности за мащабиране в рамките на 100-ци и 1000-ди Petabytes; 3) Разширение на специализиран супер компютър: включва закупуване на продукт за виртуализация на сървър и допълнителна памет. 3: Доставка и инсталация на софтуерни системи (М7 -М72) Изгражда се софтуерната функционалност на ЦК и конкретно: 1) ERP софтуер за основни дигитални процеси; 2) Система за иновативна дигитализация, при която, посредством описание на бизнес процеси чрез бизнес обекти и събития, се генерира автоматично програмен код, с който се създава работещ прототип на бъдеща дигитализация, както и ERP software; 3)Интегриране на системи за големи данни към цифрови процеси и тяхната обработка чрез специализиран софтуер за text mining и web mining и специализиран сървър с конектор за работа с Hadoop система за големи данни и 4) Пълно интегриране на всички компоненти за разпределени и централизирани системи и закупуване на лицензи. Етап 4: Мрежови системи, периферни устройства и хардуерни компоненти за развитие (М18-М48): изгражда се свързаността между партньорите и се осигуряват периферни устройства и компоненти за разширение на компютърните системи, както и се изграждат партньорски управляващи мрежи. Етап 5: Поддръжка и развитие (М18 - М72): 1) Анализ и оценка на функционалните характеристики и производителност; 2) Разширение на Hadoop със свободно свързани сървъри и 3) Развитие на хардуера и софтуера за подобрение на функционалните характеристики и производителност. Членовете на научния екип на ЦК ще бъдат включени в различни обучения, организирани от и за сметка на доставчиците на оборудване, като ще се приеме метода "обучение на обучители", които впоследствие да репликират придобитите умения към ползватели (университети, научноизследователски центрове, бизнес и публични организации, студенти). Чрез описаните етапи ще се създаде ЦК със съоръжения, ресурси и услуги за провеждане на научни изследвания по "Информатика и ИКТ" и конкретно за дигитализация на икономически сектори и бизнес процеси в среда на Големи данни. Предвиденият Център ще обхваща научно оборудване, архиви и структурирана научна информация, обединени в облачна структура, обезпечени с необходимите за функциониране на системата хардуер и софтуер. Инфраструктурата ще бъде съсредоточена във водещата организация, като ще има „разпръснати“ звена в партньорите за създаване на организирана мрежа от ресурси. 9 862 092.00 10 049 786.40
II. Дейности в рамките на ЦК, свързани с провеждане на независими НИРД : Дейността включва: 1) Извършване на пазарно ориентирани научни изследвания и развиване на нови технологии на високо международно ниво - конкретно това ще бъдат НИД на ЦК, свързани с разработването и предоставянето на научни услуги в областта на дигитализация на икономиката в среда на големи данни, като се предвижда разработване и предоставяне на 52 услуги за провеждане на научни изследвания и за обучение, обобщени в 2 категории – Научноизследователски услуги (30) и Системни научно-приложни услуги (22) (подробно описани в Анекс 1). Въз основа на тях са разработени работните пакети на НИД: РП1: Разработване на базови научноизследователски услуги, РП2: Създаване на ИКТ прототипни продукти, РП3: Практическото провеждане на научноизследователски услуги, РП4: Персонализирано прилагане на системните научно-приложни услуги. 2) Привличане на водещи изследователи и върхови специалисти за провеждане на научни изследвания на високо ниво в приоритетните области на ИСИС: в дейността на ЦК ще бъдат привлечени утвърдени учени, вкл. международни, като с конкретните лица са установени контакти с цел изграждане на устойчиво партньорство. 3) Въвеждане нови обучителни методи в практиката на центровете (подробно в т. 6.6. iii на Анекс 1). Обучение на обучители: като нова практика ще бъде въведено обучението на персонала на ЦК, които ще бъдат включени в различни форми на обучения за работа с изградената система. Научният екип на ЦК ще бъде разпределен за обучение по съответната икономическа дейност, за дигитализация на бизнес процеси, за използване и преобразуване на Големи данни, за провеждане на интелигентен анализ на Големи данни. Впоследствие, обучените експерти ще станат обучители на други изследователи в техните организации, като чрез този метод ще се мултиплицира ефектът от извършените специализирани обучения. Освен това, ще бъдат разработени софтуерни средства за обучение, свързано с дигитализацията на бизнес процесите. 4) Осигуряване на специализацията на изследователи и иноватори на високо ниво в приоритетните области на ИСИС: а) Обучения на лаборанти, инженери, млади научни работници и специализанти: предвиждат се обучение на инженерите, свързано с отделните технологически компоненти, с които се изгражда научната инфраструктура на Центъра, и което ще се извършва от доставчиците по проекта. б) Обучение/специализации на млади научни работници и специализанти, свързано с необходимостта от изграждане на капацитет от методологични знания и умения за работа със системи и прилагането им във определени функционални икономически области за работа с Големи данни (подробно в т. 6.5. iii от Анекс 1). 5)Развиване като лидери в конкурентните международни и национални иновационни системи (подробно в т. 6.3. Анекс 1): ще бъдат осъществени дейности за утвърждаване на ЦК като лидер чрез създаване на патенти или полезни модели; научни публикации на международни конференции; организиране на научни семинари; участие в нови проекти; организиране на срещи с представители на бизнеса; установяване на сътрудничество с участниците в Академични програми на водещи разработчици на нови информационни технологии. 6) Разработване на стратегически партньорства с водещи технологични изследователски организации и фирми в Европа и България (подробно в т. 6.3. Анекс 1) - предвижда се изграждане на сътрудничество в стратегически направления: изследване на резултати от програмни разработки на световните компании в областта; коопериране на академично ниво между доставчиците на такъв вид софтуер и университетите; анализ на приложимостта от работа на бизнес проекти за нуждите на ЦК; класифициране и оценка на създадени методи и модели за интегриране на големи данни в ERP системи; обмен на опит в практическото прилагане на Големи данни с ERP и създаване на съвместни научни публикации; съвместно разработване на учебни планове и програми за студентите. Посочените дейности ще бъдат реализирани самостоятелно от консорциума без външни доставчици. 2 245 068.20 1 967 650.39
III. Дейности, свързани с широко разпространение на резултатите от научните изследвания, при неизключителни и недискриминационни условия, включително чрез преподаване, бази данни със свободен достъп, открити публикации или софтуер с отворен код: В изпълнение на дейността се предвиждат следните стъпки: 1) Разработване и публикуване на научни статии в сборници с доклади на международни конференции и специализирани научни издания, с цел представяне на резултатите от провежданите научноизследователски дейности в проекта. Предвижда се да бъдат публикувани 10 бр. научни статии, както и 12 бр. научни доклади на международни конференции (представени в дейност II.). Чрез тези дейности ще се постигне реално популяризиране и разпространение на резултатите от проведените научни изследвания с широк международен отзвук. 2) Регулярно провеждане на срещи и дискусии с бизнес камари и асоциации, на които те да бъдат информирани за постигнатите резултати от научноизследователските дейности и да бъдат обсъждани и идентифицирани подходящи бизнес обекти за внедряване на тези резултати; 3) Организиране на работни семинари с представителите на фирми от различни функционални области (съгласно икономическите области, покрити от проекта) за обсъждане на проблемите и възможностите за дигитализация на бизнес процеси в среда на големи данни. Предвижда се да бъдат организирани 12 бр. срещи и дискусии с бизнес камари и асоциации и работни семинари с представителите на фирми от различни функционални области, които ще се състоят през 5-та и 6-та година от изпълнение на проекта, когато са практически реализирани резултати от научни и изследвания, чрез които в конкретика и детайли да се изгражда взаимодействието с ползвателите и целевите групи. Тези работни срещи имат за цел да осъществят реално разпространение на резултатите в рамките на цялата страна и ще бъдат организирани от всеки проектен партньор. Всеки участник в проекта ще организира по една среща в 5-та и една среща в 6-та година от изпълнение на проекта, на които ще привлекат представители на множество браншови и частни организации в съответния регион. 3) Организиране на работни научни семинари, фокусирани върху теми от проекта, с учени от България и чужбина за представяне и обсъждане на идеите и резултатите от провежданата в проекта научноизследователска дейност. Предвижда се организация на 3 мащабни научни семинара – по един през 4-та, 5-та и 6-та година на проекта. 4) Организиране на заключителна конференция в края на проекта за представяне и обсъждане на получените резултати, както и за дискутиране на възможностите за разпространение на постиженията сред други потенциални потребители и за мултиплициране на ефектите от реализацията на проекта. В конференцията ще бъдат поканени да участват представители на всички целеви групи – представители на бизнеса, които са пряко заинтересовани от дигитализацията на бизнес процесите; български и чуждестранни учени, работещи в областта на дигитализация на бизнес процеси в среда на големи данни; представители на университетите, които предлагат обучение и извършват научни изследвания в областта на дигитализация на бизнес процеси и работа с големи данни; млади учени, докторанти, студенти. Заключителната конференция следва да се проведе от водещата организация. 11 402.00 12 693.81
IV. Дейности по трансфер на знания, когато се извършват от научноизследователската организация или инфраструктура : В изпълнение на дейност 4 се предвижда изпълнение на следните основни стъпки 1) Защита на интелектуална собственост В резултат от получените научни резултати, в основите на Центъра е заложено да бъдат създадени няколко резултата с висока стойност за интелектуална защита, които резултати ще бъдат обвързани със съответни патенти или полезни модели. Поради националния обхват на Центъра, патентите или полезните модели ще бъдат регистрирани в българския патентен офис, с възможност за тяхното разширение, съвмествно с индустрията, и регистрирането им в други международни патентни офиси.Всички получени научни резултати ще бъдат обменени със завършващи докторанти и магистри, които ще бъдат мотивирани за прилагането на тези резултати и патенти или полезни модели в свои spin-off компании. При създаване на spin-off компаниите, ако значението на научните резултати и патентите или полезните модели е съществено, то тези spin-off компании ще бъдат създадени съвместно с Центъра за компетентност.Регистрирането на патентите или полезните модели ще се извършва през 5та и 6та година. Портфолиото по интелектуалната собственост, която ще се разработи от ЦК, ще представляват патенти или полезни модели, които да осигуряват конкурентно предимство на ЦК. Патентът е форма на интелектуалната собственост, която се състои от набор от изключителни права, която ще бъдат предоставени на ЦК в замяна на публичното оповестяване на дадено изобретение. Полезният модел е идея или концепция която ще се създаде от ЦК, и която ще бъде резултат от творческа дейност, посочваща начините и средствата за постигане на конкретен технически резултат. 2) Иновативни компании За основните нови технологии, които се предвиждат да се създадат в ЦК, се планира да се формират стартиращи компании, които след края на 6-годишния период на проекта да заработят. Основни участници в тези стартиращи организации се предвижда да бъдат студенти и докторанти от партньорите, като ръководители първоначално на тези стартиращи организации могат да бъдат видни изследователи от ЦК. Предвижданите за създаване стартиращи компании ще бъдат в следните 9 области: Развитие на дигитализирани бизнес процеси в счетоводството, финансите, логистиката, човешките ресурси, маркетинга, веригите за доставки и услуги, производството, икономиката на строителството и в икономически обекти, използващи Internet ofThings устройства, които ще интегрират структурирани или преработени като структурирани данни от обсега на Големите данни. Посочените потенциални стартиращи компании ще могат да използват цялата научна инфраструктура на ЦК за своята дейност, като техните бизнес операции ще започнат от оперативни търговско-маркетингови дейности. 0.00 0.00
V. Дейности за организация и управление на проекта: Обединението създава надежден екип за управление на проекта със следната структура: ръководител, заместник-ръководител и членове на екипа. За постигане на добра координация, оперативност на изпълнението на проектните дейности, и за осъществяване на оперативен контрол над работата на външните изпълнители ще бъде сформиран екип, който ще ръководи и координира проектните дейности, в съответствие с клаузите на сключения с Договарящия орган ДБФП. С оглед постигане на заложените по настоящия проект цели и резултати ще бъде изградена вътрешна система за мониторинг и оценка на изпълнението. Основната цел на тази система ще бъде да осигури текущ контрол върху изпълнението на дейностите и заложените резултати. Проектният екип ще изгради система за създаване, споделяне, контрол и общо ползване на документи с цел максимално ефективно и успешно изпълнение на проектните дейности, тяхното контролиране, координиране и отчитане. Изграденият екип за управление на проекта обхваща всички необходими специалисти за успешно изпълнение на всички предвидени проектни дейности, в т.ч и обезпечаване изпълнението и мониториране на договорите и дейностите за подготовка на изграждането/значителното модернизиране на инфраструктурата, и за строителство; за въвеждане и прилагане на системи за осчетоводяване, финансово управление и финансов контрол на дейностите и разходите по проекта; за администриране прилагане на правилата за държавни помощи и свързаната с това отчетност; за организиране, обявяване, провеждане на обществени поръчки и мониториране на изпълнението на договорите за възлагането им; за маркетинг и популяризиране; за администриране на правата по интелектуална собственост. Екипът има ангажимент да води точна и редовна документация и счетоводни отчети, отразяващи изпълнението на проектните дейности, използвайки подходяща система за документация и счетоводно отчитане. Дейността се извършва по време на цялото времетраене на проекта. В процеса на изпълнение се предвижда провеждането на технически и финансов мониторинг на предвидените по проекта дейности. Пряката отговорност за осъществяване на контролните функции носи Ръководителят на проекта, които ще бъде подпомаган от координаторите по отношение на техническия мониторинг и от финансовите специалисти по отношение на финансовия мониторинг. За обезпечаване на ефективна координация на дейностите и партньорите се създава силно координационно звено, което обхваща лица от различни нива на екипа. Заместник-ръководител на екипа се явява и главен координатор, който обезпечава координацията на останалите членове на екипа, контролира и организира постъпващия документооборот от останалите членове на екипа. Главният координатор следи изпълнението на индикаторите по проекта и следи за спазване на всички приложими политики във връзка с изпълнение на проекта. Административният координатор обезпечава комуникацията между партньорите, координира документооброта от всички партньори по отчитане на изпълнените проектни дейности. Включени са координатори (5 бр. по 1 брой от проектните партньори извън водещата организация), които ще изготвят, контролират и организират отчетни документи във връзка с изпълнение на проектно дейности във всеки партньор. Вземането на решения се осъществява консенсусно с участие на всички членове на проектния екип. Решенията се утвърждават от ръководителя на екипа. 816 656.66 790 325.44
VI. Дейности по информиране и публичност: Дейностите по информиране и публичност ще бъдат изцяло съобразени с единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация в програмния период 2014-2020. При изпълнение на дейностите по информиране и публичност Бенефициентът и всички партньори ще изпълняват условията за визуализация, съгласно Регламент № 821/2014. Дейността ще продължи през цялото време на изпълнение на проекта. При всички мерки за информация и комуникация, предприети от Бенефициента, изрично ще се укаже съфинансирането от фондовете на ЕС на проекта, чрез поставяне на: - Емблемата на ЕС в съответствие с техническите характеристики, посочени в акта за изпълнение, приет от Европейската комисия, с упоменаване на Европейския съюз; - Упоменаване на Европейския фонд за регионално развитие и Европейския социален фонд (респективно Европейските структурни и инвестиционни фондове), които оказват подкрепа на проекта чрез ОП "НОИР"; - Общото лого за програмен период 2014-2020 г., в съответствие с графичните изисквания и правилата за визуална идентичност. По време на осъществяването на проекта, Бенефициентът планира да информира обществеността за получената от фондовете подкрепа, като: 1) Водещата организация и всички участващи партньори ще включат в интернет страниците си информация за проекта; 2) 6 бр. билбордове ще бъдат поставени във всяка участваща организация съгласно изискванията, с минималният размер 50 х 70 см; 3) Бенефициентът и партньорите ще организират две публични събития за представянето на проекта – при стартиране на проекта и при финализирането му. Обществеността ще бъде информирана за провеждането им чрез прессъобщения и информация на интернет-страницата на Бенефициента, като на УО ще се предостави допълнително информация за публичните събития. При провеждане на публичните събития ще бъдат поставени 2 бр. банери, които да информират за наименованието на проекта, общия бюджет, стойността на помощта от ЕС чрез съответния фонд и съфинансирането от държавния бюджет. След приключване на събитията ще се изготвят и публикуват прессъобщения, в които резюмирано ще се представи информацията за проекта. Текстовете ще се публикуват и на интернет-страницата на Бенефициента. 4) Ще се създадат брошури за проекта, които ще информират за наименованието на проекта, общия бюджет, стойността на помощта от ЕС чрез съответния фонд и съфинансирането от държавния бюджет; 5) На закупеното оборудване по проекта ще бъдат поставени информационни стикери с необходимата визуализация, съгласно Регламент № 821/2014. 6) Интернет сайт - ще бъде създаден сайт на проекта, който ще отразява развитието на проектните дейности, ще публикува информация за провеждани научно-изследователски дейности и др. 7) Публикации: в специализирани за ИКТ сектора издания ще направени 4 бр. публикации относно проекта; 8) Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, който се използва за обществеността или за участниците и изпълнителите, ще се посочва, че финансиращата го оперативна програма се осъществява с подкрепата на Европейските структурни и инвестиционни фондове. 27 862.00 18 924.00
VII. Дейности по независим външен одит: След реализиране на всички заложени по-горе дейности по проекта, ще бъде извършена цялостна проверка на разходваните средства за действителност, надеждност и обоснованост с адекватни разходно – оправдателни документи, за законосъобразност и целесъобразност на разходите. В одитния доклад одиторът ще сертифицира, че приложените сметки /приходна и разходна/ са коректни, надеждни и подкрепени с подходящите документи, и ще идентифицира допустимите разходи, извършени в съответствие с договора за безвъзмездна помощ. Целта на дейността е чрез осъществения контрол да се гарантира, че проектните дейности и управлението на финансовите ресурси е ефективно и ефикасно според заложените проектни цели. Одитният доклад ще бъде приложен към финалния отчет по проекта. 11 880.00 9 900.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).