Identification

UMIS Number BG16RFOP002-3.001-0459-C01
Project Name Increasing energy efficiency and reducing fuel costs by purchasing new technological equipment "Sofia Asphalt" Ltd.
Beneficiary 202739554 "Sofia Asphalt" Ltd.
Funding ERDF ==> Innovations and Competitiveness
Date of the Contract/Order 09.08.2017
Start Date 09.08.2017
End Date 10.06.2019
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България, Североизточен, Варна, Варна, гр.Варна

Description

Brief description
Дейностите, които извършва към момента „София Асфалт” ООД е да обслужва главно фирми, изграждащи пътни възли и магистрали. Компанията има намерение да стартира нова дейност, свързана с изпълнение на строителни обекти.
Инвестиционният проект на "София Асфалт" ООД предвижда разширяване на дейността и повишаване на конкурентноспособността чрез закупуване и въвеждане в експлоатация на нови високоефективни машини, интегриране на система за оползотворяване на отпадна топлина и система за мониторинг на енергопотреблението:
- Колесен челен товарач (мярка 1 от Енергийния одит);
- Система за мониторинг на енергопотреблението (мярка 2 от Енергийния одит);
- Механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия (мярка 3 от Енергийния одит).
След интегриране на изброеното по-горе технологично оборудване, производственият капацитет на предприятието ще нарасне значително, което от своя страна ще доведе до намаляване на разходите за гориво в много голяма степен, както и енергопотреблението на единица произведена продукция.

"София Асфалт" ООД  предвижда в рамките на проекта да въведе и система за енергиен мениджмънт /управление на енергията/ и сертифициране по БДС EN ISO 50001. Тези дейности ще доведат до намаляване на разходите за енергийни ресурси, ограничаване на потреблението на енергийни ресурси и по този начин – опазване на околната среда, както и постоянно измерване и анализиране на енергийната резултатност.
Activities
  • Activity: Разширяване производствената дейност на дружеството и повишаване неговата конкурентоспособност, посредством закупуването на нов колесен челен товарач - 1 бр.: Към момента на обследването, “София Асфалт” ООД не разполага с челен товарач. Предвижда се разширяване обхвата от дейности на дружеството, посредством закупуване на нов колесен челен товарач. За целите на сравнителния анализ е използван методът на „Добрата стара практика” (ДСП). Старият челен товарач е собственост на „Коректбетон“ ЕООД – гр. Пловдив. Колесният челен товарач, с който разполага „Коректбетон“ ЕООД се използва за зареждане на пресевна машина за строителни отпадъци с материал, стифиране на готовата продукция и натоварването и на транспорт. Челният товарач е произведен през 1984 година. Средната производителност на машината е 80 m³/h. При работен режим от 140 моточаса, изразходваното дизелово гориво за машинате е в размер на 4 900 литра. Средният разход на гориво за машината е 35 l./h. Годишните разходи за енергия при стойност 1,98 лв/литър (0,201 лв/kWh) са в размер на 9 702 лв. Настоящата дейност е препоръчана мярка 1 от Енергийния одит. В нея се предвижда закупуване на нов колесен челен товарач. Новата машина ще е с мощност на двигателя 143 kW. Средната производителност на новата машина ще е 110 m³/h, а разхода на гориво за 1 час работа ще е 21 ltr./h. Потреблението на енергия за новия челен товарач при работа 1 500 ч./годишно, ще е в размер на 310 905 kWh/г. Годишните разходи за експлоатация и поддръжка са в размер на 9 240 лв. Нов колесен челен товарач ще е със следните характеристики: - Мощност на двигателя 143 kW; - Тегло на машинатa 18 585 kg - Обем на кофата 3,60 m³ - Работно налягане – 320 bar - Максимален работен дебит – 205 l/min При тези параметри, eнергийните спестявания в резултат от въвеждане на мярката възлизат на 401 586 kWh/г., а спестените емисии СО2 са в размер на 107.22 т/год. Инвестиционните разходи за настоящата дейност по експертна оценка са в размер на 408 768.80 лв без ДДС. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 5 месец) 2. Сключване на договори (от 5 до 6 месец) 3. Доставка на актива и подписване на приемно-предавателни протоколи (от 7 до 16 месец) 4. Тестване и пускане в експлоатация. Подписване на финални приемно-предавателни протоколи (от 17 до 18 месец) , Contracted Amount: 408 768.80 , Reported Amount: 408 768.00
  • Activity: Намаляване на разходите на енергия, посредством въвеждане на автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението (СМЕ) - 1 бр.: Към момента на извършване на одита в "София Асфалт" ООД няма въведена система за мониторинг и планирано управление на потреблението на енергия. Събирането и съхранението на информация е особено важно за процеса на идентифициране на отклонения от нормалната експлоатация и промените в областта на енергийната ефективност. Важната информация трябва да се събира и обработва през редовни интервали от време. В "София Асфалт" ООД данните за енергийното потребление трябва да се събират за всеки отделен консуматор. Необходимо е да се осъществява контрол на измервателните уреди за всяко измерване. Персоналът трябва да бъде обучен да анализира енергийното потребление. Настоящата дейност е препоръчана мярка 2 от Енергийния одит. За целите на проекта се предвижда въвеждане на автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението по отношение на Мярка 1, която да записва консумацията на дизелово гориво, като позволява осъществяването на контрол и вземането на управленски решения относно енергийното потребление, същевременно да предава и да получава данни посредством форма на електронна комуникация. Системата за мониторинг и контрол на енергопотреблението, която се предвижда да бъде въведена по отношение на Мярка 1 –Колесен челен товарач: • Софтуер за енергиен мениджмънт: - разработен на език HTML5; - с възможност за анализ на разходите по различни активи; - с възможност да задава нива на консумация и да известява с аларми при превишаването им; - с възможност да се конфигурират собствени клиентски екрани и ключови параметри; - с възможност да се достъпва от различни мобилни устройства; • Уред за измерване ефективност на строителни машини - Измерване разход на гориво, движение на машината и брой загребвания: - технологично GPS устройство за проследяване, за мониторинг и контрол на челния товарач; - с възможност да чете и да предава данните от борд-компютъра на превозното средство; - с възможност за дистанционно предаване на данни от дигитални тахографи; - GPS устройството има DUAL CAN функционалност, която позволява да се чете и да предава данни към системата, както от борд компютър, така и от дигитален таходграф едновременно; - вградена батерия, позволяваща на устройството да изпраща данни до 4 часа след неговото изключване от токоизточника. На база събраната информация ще се извършва ежеседмичен контрол на количествата изразходено гориво и съответно плануване на бъдещото потребление, чрез дневни графици на работа на машината, съобразени с работния режим. СМЕ играе ролята на непрекъсната обратна връзка към органите за оперативно управление на енергопотреблението, при значително по-високо качество и точност на констатациите, оценките и предложенията. Конкретната автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението се отнася само и единствено до Мярка 1 –закупуване на нов колесен челен товарач. За изчисляване на спестяването от СМЕ е направено допускане за 7 % намаляване на енергопотреблението вследствие на по-ефективно управление и е установено, че Годишни спестявания на енергия от въвеждането на система за мониторинг на енергопотреблението по отношение на челния товарач е 21 763 kW/h., а енергийното потребление за свързаните със СМЕ дейности след закупуването на булдозера е 401 586 kWh/год. Тъй като СМЕ въздейства в комбинация с Мярка 1, то за нея не е посочена енергия преди и след мярката, а директно е отчетена в сумата, изчисленото спестяване от нея (изчисленията са съгласно разясненията по процедурата от УО и по-конкретно съгласно отговор на въпрос 18 от разясненията от дата 26.05.2016 год.). Инвестиционните разходи, съгласно предварително проучване се оценяват на 16 000лв. Стъпки за реализация на дейността: 1. Публикуване на съобщение и избор на изпълнител (от 1 до 4 месец); 2. Доставка на актива и подписване на приемно-предавателни протоколи (от 5 до 16 месец); 3. Тестване и пускане в експлоатация. Подписване на финални приемно-предавателни протоколи (от 17 до 18 месец)., Contracted Amount: 16 000.00 , Reported Amount: 15 850.00
  • Activity: Намаляване на разходите за енергия в производствените помещения, посредством закупуването на нова, енергоспестяваща механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия - 1 бр.: Към момента в производствените помещения на "София Асфалт" ООД не се използва механична вентилация. Поради тази причина, за целите на сравнителния анализ, е използван методът на „Добрата стара практика“ или осигуряване на пресен въздух за производствените помещения, посредством обикновена механична вентилация без оползотворяване на остатъчна топлинна енергия. Инсталацията е с дебит 360 m³/h, като изчисленията за необходимото количество въздух са направени при следните параметри: • Климатични данни, съгласно местоположението на обекта – Климатична зона 1; • Тип на сградата – сглобяема конструкция, която дружеството използва за ремонтна работилница; • Обем на помещението – V = 120 m³; • Брой хора, които работят в помещението – 2 души; • Кратност на въздухообмен – n = 3. На база изразходената електроенегия през някои от месеците е направено изчисление за разхода на енергия и е установено, че възлиза на 3 249 kWh, а генерираните емисии CO2 възлизат на 2,66 t/yr. Настоящата дейност е препоръчана мярка 3 от Енергийния одит. За целите на проекта, "София Асфалт" ООД предвижда изграждането на високоефективна, енергоспестяваща механична вентилационна инсталация за опопзотворяване на остатъчната топлина в помещение, което се ползва за ремонтна работилница. Рекуперацията е процес, при който отработения въздух се използва за затопляне на приточния пресен въздух. Изхвърляният от помещението въздух преминава през топлообменник (енерговъзстановяващ блок) и затопля постъпващият в помещението пресен въздух. По този начин се редуцират разходите за отопление, като се подава топлина от затопления вътрешен въздух към пресния, но студен през зимата външен въздух. Проветряването на помещенията, чрез отваряне на прозорците води до огромни загуби на енергия. Интегрирането на управляеми рекуперативни вентилационни системи ще доведе до намаляване на тези загуби и значителни икономии на електроенергия. Мярката предвижда изграждане на система за вентилация, включваща 1 брой приточно-смукателен блок с рекуператор, ел. нагревател, вентилатори, вентилационни решетки, въздуховоди и управление за осигуряване на пресен въздух в ремонтната база на дружеството. Инсталацията ще осигурява дебит от 360 m³/h. Необходимото количество пресен въздух за помещението е направен на база следните технически параметри: • Климатични данни, съгласно местоположението на обекта - Климатична зона 1; • Тип на сградата – сглобяема конструкция, която дружеството използва за ремонтна работилница; • Обем на помещението – V = 120 m³; • Брой хора, които работят в помещението – 2 души; • Кратност на въздухообмен – n = 3; •Ефективност на оползотворяване на отпадната топлина – 71%; Помещението се отоплява посредством нафтова отоплителна печка. Вентилационната система се използва единствено за загряване на необходимото количество пресен въздух за хората, с дебит 360 m³. Постъпващият студен външен въздух и изхвърляният от помещението загрят въздух, преминават през високоефективен енерговъзстановяващ блок (рекуперативен топлообменен апарат), в който изхвърляният от помещението въздух отдава част от топлината си на постъпващия външен въздух, като по този начин го загрява. Загретият въшнен въздух се дозагрява до температурата на подаване в помещението (22ºС) с помощта на електрическия нагревател. На база старите и новите параметри са направени предварителни изчисления, как ще се промени разходът на енергия след ЕСМ възлиза на 1 108 kWh/г., а генерираните емисии CO2 възлизат на 0,99 t./yr., което намаление е в пъти спрямо базовата линия. Инвестиционните разходи за настоящата дейност, съгласно направеното предварително проучване се оценяват на 6 050 лв. Стъпки за реализация на дейността: 1. Публикуване на съобщение и избор на изпълнител (от 1 до 4 месец); 2. Доставка на актива и подписване на приемно-предавателни протоколи (от 5 до 16 месец); 3. Тестване и пускане в експлоатация. Подписване на финални приемно-предавателни протоколи (от 17 до 18 месец)., Contracted Amount: 6 050.00 , Reported Amount: 6 049.59
  • Activity: Извършване на енергиен одит по образец "Обследване за енергийна ефективност" - 1 бр.: Дейността по изготвяне на енергийния одит в "София Асфалт" ООД е извършена преди подаване на проектното предложение от лице, вписано в публичния регистър по чл. 60, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност. Целта на обследването е изчисляване на обобщените енергийни характеристики на енергозахранване и енергопотребление, намиране на енергоемки точки в производството и разработване на енергоспестяващи мерки, както и необходимите капиталови вложения за тях. Изготвянето на доклад за енергийно обследване на "Енерджи" ЕООД ще служи за управление на рационалното използване на енергийните ресурси във фирмата. Това обуславя извършването на тази дейност като предпроектна, крайният резултат от която е: -По-ресурсно ефективни и по-екологосъобразни производствени процеси в кандидатстващото предприятие; -Повишаване на енергийната ефективност и засилване на конкурентоспособността на предпирятието чрез постигане на по-ниски производствени разходи; -Насърчаване на предприятието към инвестиции за повишаване на енергийната ефективност, което ще доведе до намаляване на разходите за поризводство на единица продукция; -Цялостно подобряване в бизнес и производствените процеси, допринасяйки за подобряване на производителността; Стъпки за реализация на дейността: 1. Събиране на три оферти и избор на изпълнител (1 месец) 2. Извършване на енергиен одит по образец "Обследване за енергийна ефективност" (от 1 до 2 месец), Contracted Amount: 19 900.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт - 1 бр.: Дейността за въвеждане на система за енергиен мениджмънт включва: - Одит и анализ за съотвeтствието на първоначалното състояние спрямо изискванията на стандарта; - Изготвяне на разработена документация на системата за управление – - Инструктаж по изискванията на Системата за управление - ще бъде обучено поне по едно лице от звено, за да има възможност на по-късни етапи това лице да провежда вътрешни обучения на останалите служители. Документира се с протокол от обучение; - Внедряване на системата за управление - работно въвеждане (реално използване на новите правила); - Вътрешен одит – проверка на готовността за сертификация, документирано с Доклад от вътрешен одит; - Съдействие при провеждане на преглед от ръководството; Резултатите от изпълнението на дейността: - намаляване на разходите за енергийни ресурси; - ограничаване на потреблението на енергийни ресурси и по този начин – опазване на околната среда; - измерване и анализиране на енергийната резултатност; - подобряване на постоянното енергийно управление; - подобряване на рентабилността на фирмата; - повишаване на конкурентоспособността. Стъпки за реализация на дейността: 1. Публикуване на съобщение и избор на изпълнител (от 1 до 4 месец); 2. Извършване на услугата. Подписване на финален приемно-предавателен протокол (от 5 до 18 месец). , Contracted Amount: 1 000.00 , Reported Amount: 995.00
  • Activity: Сертифициране на системата за управление на енергията, в съответствие с изискванията на междунаро дния стандарт ISO 50001:2011 - 1 бр.: Сертифицирането на система за управление на енергията, в съответствие с изискванията на международния стандарт ISO 50001:2011, включва следните етапи: ­- Провеждане на първоначален одит за документално съответствие на системата с изискванията на стандарт ISO 50001:2011;­ - Провеждане на сертификационен одит за преглед на организационното и технологично съответствие на внедрената система с изискванията на стандарт ISO 50001:2011; - Вземане на решение за сертифициране и издаване на оригинален сертификат. Стандартът най­-вече се отнася за енергийното управление на енергоинтензивни производствени процеси, електроразпределение, енергийна ефективност на сгради, транспорт и др. Международният стандарт се прилага за всякакъв тип енергийни носители – електроенергия, газообразни, течни и твърди горива, пара, ВЕИ, компресиран въздух, охладена вода и др. ISO 50001:2011 установява рамка за ефективното използване на енергията в производствените предприятия, търговските вериги, публичния сектор и всяка една организация, решила да се възползва от това. Стандартът също така установява условия за сравняване с най­добрите постижения в областта (benchmarking), измерване, документиране и докладване на подобренията в енергийното управление, респективно за приноса им в намаляването на емисиите парникови газове. Правилното прилагане на стандарта неминуемо води до положителен икономически ефект за бизнеса и околната среда, както и допринася за конкурентоспособността на всяка една компания или организация, внедрила система за енергиен мениджмънт по изискванията му. Стъпки за реализация на дейността: 1. Публикуване на съобщение и избор на изпълнител (от 1 до 4 месец); 2. Извършване на услугата. Подписване на финален приемно-предавателен протокол (от 5 до 18 месец). , Contracted Amount: 14 000.00 , Reported Amount: 13 800.00
  • Activity: Дейности за визуализация на проекта: Във връзка с изпълнението на дейността по информация и публичност ще бъде публикувано кратко описание на проекта, включително на неговите цели и резултати, в което се откроява финансовата подкрепа от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие и ОПИК, в рамките на два дни от датата на сключване на договора за безвъзмездна финансова помощ. Със средства по проекта ще бъде изработен и поставен минимум един плакат с информация за проекта (минимален размер А3), в който се споменава финансовата подкрепа от ЕС, на видно за обществеността място, например на входа на сградата, където се изпълнява проектът. Визуализацията на проекта цели популяризиране на резултатите от него на национално и международно ниво. Тя ще бъде съобразена с изискваните мерки за информиране и публичност в „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020г. Целите за визуализацията ще бъдат постигнати с помощта на набор от дейности, които са разделени на: (1) създаване на материал за разпространение; (2) разпространение на създадени материали; (3) организиране на мероприятия. В тази връзка се планира: - Изработване на плакати, стикери и табели. Всички информационни материали ще показват резултатите от проекта, както и подкрепата от програмата. При всички мерки за информация и комуникация, предприети от "София Асфалт" ООД задължително ще се указва помощта ОПИК, чрез поставяне на: емблемата на ЕС в съответствие с техническите характеристики, посочени в Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 г. на Комисията, с упоменаване на ЕС; общото лого за програмен период 2014-2020 г.; - Разпространение на резултатите в индустриалната сфера, подготвяне и провеждане на консултации и демонстрации; Дейността ще се извършва от ръководителя на проекта. Дейността води до изпълнение на общата цел и специфичната цел на проекта. Стъпки за реализация на дейността: 1. Публикуване на съобщение и избор на изпълнител (от 1 до 4 месец); 2. Извършване на услугата. Подписване на финален приемно-предавателен протокол (от 5 до 18 месец). , Contracted Amount: 3 000.00 , Reported Amount: 3 000.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: TRANSPACIFIC CERT., Contracted Amount*: 12 420.00 , Reported Amount**: 13 800.00
  • Contractor: STANDARD PRECISE, Contracted Amount*: 895.50 , Reported Amount**: 995.00
  • Contractor: EURO TREY LTD, Contracted Amount*: 2 655.00 , Reported Amount**: 3 000.00
  • Contractor: Daniel Standard Ltd, Contracted Amount*: 11 095.00 , Reported Amount**: 15 850.00
  • Contractor: Z AND M PRIVATE CO, Contracted Amount*: 286 137.60 , Reported Amount**: 408 768.00
  • Contractor: Climatronic ltd., Contracted Amount*: 4 234.71 , Reported Amount**: 6 049.59
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Number of enterprises receiving support, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Energy audits performed, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 3 GHG reduction, Measure Unit: тонове CO2 екв., Base Value: 0.00 , Target amount: 114.79 , Reached amount: 114.79
Indicator 4 Number of enterprises receiving grants, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 5 Expected energy savings in enterprises as a result of completed projects, Measure Unit: MWh/y, Base Value: 0.00 , Target amount: 425.50 , Reached amount: 425.50

Financial Information

Total Project cost 468 718.80 BGN
Grant 335 683.16 BGN
Self amount 133 035.64 BGN
Total actual amounts paid 317 482.82 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Нова, енергоспестяваща механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия - 1 бр., Estimated Amount: 6 050.00
  • Differentiated position 1: Механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия
    Contractor: Climatronic ltd.
    Contract total funded value: 4 234.71
Procedure 2 Subject to due process: Автоматизирана системи за мониторинг на енергопотреблението - 1 бр., Estimated Amount: 16 000.00
  • Differentiated position 1: Автоматизирана системи за мониторинг на енергопотреблението
    Contractor: Daniel Standard Ltd
    Contract total funded value: 11 095.00
Procedure 3 Subject to due process: Визуализация на проекта, Estimated Amount: 3 000.00
  • Differentiated position 1: Визуализация на проекта
    Contractor: EURO TREY LTD
    Contract total funded value: 2 655.00
Procedure 4 Subject to due process: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт /управление на енергията/ - 1 бр., Estimated Amount: 1 000.00
  • Differentiated position 1: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт /управление на енергията/
    Contractor: STANDARD PRECISE
    Contract total funded value: 895.50
Procedure 5 Subject to due process: Енергиен одит по образец "Обследване за енергийна ефективност" - 1бр., Estimated Amount: 19 900.00
Procedure 6 Subject to due process: Нов колесен челен товарач - 1 бр., Estimated Amount: 408 768.80
  • Differentiated position 1: Kолесен челен товарач
    Contractor: Z AND M PRIVATE CO
    Contract total funded value: 286 137.60
Procedure 7 Subject to due process: Сертифициране на системата за управление на енергията, в съответствие с изискванията на междунаро дния стандарт ISO 50001:2011 - 1 бр., Estimated Amount: 14 000.00
  • Differentiated position 1: Сертифициране на системата за управление на енергията, в съответствие с изискванията на междунаро дния стандарт ISO 50001:2011 - 1 бр.
    Contractor: TRANSPACIFIC CERT.
    Contract total funded value: 12 420.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN