Identification

UMIS Number BG16RFOP002-3.001-0020-C01
Project Name Increasing the energy efficiency of TERA Ltd.
Beneficiary 104666869 TERA Ltd.
Funding ERDF ==> Innovations and Competitiveness
Date of the Contract/Order 09.11.2017
Start Date 09.11.2017
End Date 18.04.2019
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България, Северозападен, Плевен, Плевен, гр.Плевен

Description

Brief description
„ТЕРА“ ООД е разположена в гр. Велико Търново и се заминава със строителство на жилищни и нежилищни сгради. Основните дейности на компанията са:
1. Строителство на нови сгради - жилищни  и нежилищни сгради.
2. Строително монтажни работи -  пълни  довършителни работи на новопостроени сгради от  друг изпълнител.
3. Ремонти на стари сгради - хидроизолация и топлоизолация на стари сгради.
Производственият процес включва следните етапи:
1. Съгласуване и одобряване на инвестиционен проект;
2. Разрешение за строителство на инвестиционен проект;
3. Строителство;
4. Завършване на строителството, разрешение за ползване.
В рамките на проекта ще бъде закупен ротиращ телехендер, ще бъде внедрена вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчна топлинна енергия и система за мониторинг на енергопотреблението. Проектът ще се изпълнява в рамките на Северозападния регион за планиране.
Activities
  • Activity: Разширяване производствената дейност във фирмата и намаляване на разходите за дизелово гориво, посредством закупуването на нов, високоефективен, Ротиращ Телехендер-Мярка 1: За целите на сравнителния анализ е използван методът на „Добрата Стара Практика” (ДСП). Старият Ротиращ телехендлер (РТХ), с който се прави сравнение е стара техническа модификация. Собственост е на ф. "Строителна компания ABC" АД, гр. Хасково. Основното му предназначение е свързано с разтоварване на строителни материали и подемно-товарна и разтоварна дейност. Макар и не чак толкова начесто, повреди съпътстват работата на старата машина, което пък води до нежелателни престои и неефективност, като цяло. Старата Машина е с номинална мощност на двигателя (дизелов ДВГ) 100 kW. Старият Ротиращ телехендлер е със скоростна кутия с ръчна смяна на предавките, двигателят му e от по-старо поколение, неговата товароподемност е едва 3,5 t, а маневреността му – не особено висока. Вследствие гореизложените недостатъци, а и предвид честите престои за ремонт, средната производителност на старата машина за 1 работен час е не повече от 35 t/h. Средният разход на дизелово гориво за 1 работен час на стария Ротиращ телехендлер е не по малко от 15 [l/h], отнесен разбира се към спецификата на дейността му и обвързан със средно-часовата му производителност посочена по-горе. Техническото състоянието на машината, е незадоволително – разходът на консумативи (хидравлични маркучи, масла, ремъци и заварки по кофата) завишен. Мярка-1 предвижда закупуването на нов, високоефективен Ротиращ телехендлер, който да спомогне за оптимизиране дейността на фирмата и повишаване на нейната конкурентоспособност на пазара. Предвижда се инвестиция в нов, високоефективен Ротиращ телехендлер с единична мощност на двигателя (дизелов ДВГ) 115 kW. Средната производителност на новия Ротиращ телехендлер за 1 час, по експертна оценка, ще бъде не по-малко от 50 t/h, a средният разход на дизелово гориво, с което ще се реализира тази средночасова производителност, ще бъде не повече 10 l/h. При тези параметри Факторът на енергийните спестявания (ESR) ще бъде над 53 % (53,3 %), а намалението на вредните емисии СО2 ще бъде 103.4 t/год. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 5 месец). 2. Сключване на договори (от 6 до 8 месец). 3. Доставка на активите и подписване на приемно-предавателни протоколи ( 9-16 месец). 4. Тестване и пускане в експлоатация. Подписване на финални приемно-предавателни протоколи (17-18 месец). , Contracted Amount: 459 621.00 , Reported Amount: 459 600.00
  • Activity: Намаляване на разходите за енергия в производствените помещения, посредством закупуването на нова, енергоспестяваща механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия-Мярка 2: Към настоящия момент в производствените помещения на компанията бенефициент не се използва механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчна топлинна енергия. Поради тази причина, за целите на сравнителния анализ, е използван методът на „Добрата Стара Практика” (ДСП) или осигуряване на пресен въздух за производствените помещения посредством обикновена механична вентилация без оползотворяване на остатъчна топлинна енергия (без рекуперация). Инсталацията подсигурява средно около 220 m3/h. За целите на проекта, фирмата предвижда изграждането на високоефективна, енергоспестяваща механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия в производствените помещения, в които работи производствения персонал на компанията. Рекуперацията е процес, при който отработеният въздух се използва за затопляне на пресния въздух. Затопленият въздух преминава през топлообменник и затопля свежия въздух. По този начин се редуцират разходите за отопление, като се подава топлина от затопления вътрешен въздух към пресния, но студен външен въздух през зимата. Проветряването на производствените помещения чрез отваряне на прозорци води до огромни енергийни загуби. Интегрирането на управляеми рекуперативни вентилационни системи ще доведе до намаляване на тези загуби и значителни икономии на електроенергия. Мярката предвижда изграждане на система за вентилация, включваща 1 брой приточно смукателен блок с рекуператор, комплект с ел.нагревател, вентилатори, вентилационни решетки, въздуховоди и управление за осигуряване на пресен въздух в производствената сграда на компанията. Инсталацията трябва да осигури средно около 220 m3/h. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 5 месец). 2. Доставка на активите ( 6-16 месец). 3. Тестване и пускане в експлоатация и подписване на протокол (17-18 месец)., Contracted Amount: 6 050.00 , Reported Amount: 5 978.84
  • Activity: Намаляване на разходите за енергия, посредством въвеждане на автоматизирана системи за мониторинг на енергопотреблението-Мярка 3: Събирането и съхранението на информация е особено важно за процеса на идентифициране на отклонения от нормалната експлоатация и промените в областта на енергийната ефективност. Важната информация трябва да се събира и обработва през редовни интервали от време. В компанията бенефициент данните за енергийното потребление трябва да се събират за всеки отделен консуматор. Необходимо е да се осъществява контрол на измервателните уреди, за всяко измерване. Персоналът трябва да бъде обучен да анализира енергийното потребление. Към момента на извършване на одита в компанията няма въведена система за мониторинг и планирано управление на потреблението на енергия, съответно не се проверява потреблението на енергия спрямо базовите стойност. Поради тази причина проекта предвижда въвеждане на автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението. За целите на проекта, фирмата предвижда въвеждане на автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението по отношение на Мярка 1, която да записва потреблението на различните видове енергоносители и ресурси за основния технологичен процес (конкретно мярка 1 – консумация на дизелово гориво), като позволява осъществяването на контрол и вземането на управленски решения относно енергийното потребление, същевременно да предава и да получава данни посредством форма на електронна комуникация. Системата за мониторинг и контрол на енергопотреблението, която се предвижда да бъде въведена по отношение на Мярка 1 – Ротиращ Телехендер представлява: - Софтуер за енергиен мениджмънт – 1 бр.: - разработен на език HTML5; - с възможност за анализ на разходите по различни активи. - с възможност да задава нива на консумация и да известява с аларми при превишаването им - с възможност да се конфигурират собствени клиентски екрани и ключови параметри. - с възможност да се достъпва от различни мобилни устройства. - Уред за измерване ефективност на строителни машини - Измерване разход на гориво, движение на машината и брой загребвания – 1 бр: - технологично, GPS устройство за проследяване, за мониторинг и контрол на ХБ. - възможност да чете и да предава данните от борд-компютъра на превозното средство. - възможност да чете данни от борд-компютрите чрез FMS, LCV и J1708 интерфейси, - възможност за дистанционно предаване на данни от дигитални тахографи. - GPS устройството има DUAL CAN функционалност, която позволява да се чете и да предава данни към системата, както от борд компютър така и от дигитален тахограф едновременно. - вградена батерия, позволяваща на устройството да изпраща данни до 4 часа след неговото изключване от токоизточника. На база събраната информация ще се извършва ежеседмичен контрол на количествата изразходена енергия и съответно плануване на бъдещото и потребление, чрез дневни графици на работа на технологичното оборудване (Ротиращ Телехендер), съобразени с плануваните количества на производството. Системата за мониторинг играе ролята на непрекъсната обратна връзка към органите за оперативно управление на енергопотреблението. Наред с това, тя осигурява пълна и детайлна информация, необходима за периодичното провеждане на енергийните анализи на потреблението, при значително по-високо качество и точност на констатациите, оценките и предложенията. На база функциите на описаната по-горе автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението и според някой анализатори на такива системи, само по тази линия се получават икономии на енергия от порядък до 10 %. Конкретната автоматизирна система за мониторинг на енергопотреблението се отнася само и единствено до Мярка 1 – закупуване на 1 бр. високоефективен Ротиращ Телехендер. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 5 месец). 2. Доставка на активите ( 6-16 месец). 3. Тестване и пускане в експлоатация и подписване на протокол (17-18 месец)., Contracted Amount: 16 000.00 , Reported Amount: 15 900.00
  • Activity: Изготвяне на Енергиен одит по образец - 1 бр.: Дейността по изготвяне на енергийния одит в дружеството е извършена преди подаване на проектното предложение от лице, вписано в публичния регистър по чл. 60, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност. Целта на обследването е изчисляване на обобщените енергийни характеристики на енергозахранване и енергопотребление, намиране на енергоемки точки в производството и разработване на енергоспестяващи мерки, както и необходимите капиталови вложения за тях. Изготвянето на доклад за енергийно обследване на фирмата ще служи за управление на рационалното използване на енергийните ресурси във фирмата. Това обуславя извършването на тази дейност като предпроектна, крайният резултат от която е: -По-ресурсно ефективни и по-екологосъобразни производствени процеси в кандидатстващото предпирятие; -Повишаване на енергийната ефективност и засилване на конкурентоспособността на предприятието чрез постигане на по-ниски производствени разходи; -Насърчаване на предприятието към инвестиции за повишаване на енергийната ефективност, което ще доведе до намаляване на разходите за производство на единица продукция; -Цялостно подобряване в бизнес и производствените процеси, допринасяйки за подобряване на производителността; Дейността и разходите са извършени преди подаване на проекта и след датата на обявяване на настоящата процедура. Стъпки за реализиране на дейността: 1. Събиране на оферти и избор на изпълнител – 1 месец 2. Извършване на услугата – 1-2 месец , Contracted Amount: 19 900.00 , Reported Amount: 19 900.00
  • Activity: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001: Дейността включва: - Одит и анализ за съотвeтствието на първоначалното състояние спрямо изискванията на стандарта; - Изготвяне на разработена документация на системата за управление – - Инструктаж по изискванията на Системата за управление - ще бъде обучено поне по едно лице от звено, за да има възможност на по-късни етапи това лице да провежда вътрешни обучения на останалите служители. Документира се с протокол от обучение; - Внедряване на системата за управление - работно въвеждане (реално използване на новите правила); - Вътрешен одит – проверка на готовността за сертификация, документирано с Доклад от вътрешен одит; - Съдействие при провеждане на преглед от ръководството; Резултатите от изпълнението на дейността: - намаляване на разходите за енергийни ресурси; - ограничаване на потреблението на енергийни ресурси и по този начин – опазване на околната среда; - измерване и анализиране на енергийната резултатност; - подобряване на постоянното енергийно управление; - подобряване на рентабилността на фирмата; - повишаване на конкурентоспособността. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 4 месец). 2. Извършване на услугата и подписване на протокол (от 5 до 18 месец). , Contracted Amount: 1 000.00 , Reported Amount: 990.00
  • Activity: Сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001: Дейностите по сертифициране на Система за управление на енергията, разработена и внедрена в съответствие с изискванията на международния стандарт ISO 50001:2011, включват: -провеждане на одит I фаза (предсертификационен одит) за преглед на документацията на изградената и внедрена Система за управление на енергията; -провеждане на сертификационен одит (същински одит) за цялостна проверка на Системата за управление на енергията и на отстраняването на констатирани в предишните одити несъответствия; -издаване на сертификат/и на български език и на английски език при успешно приключили одити. Процеса на сертификация се осъществява в съотвествие с изискванията на международния стандарт ISO/IEC 17021:2011. С успешното изпълнение на дейностите по сертифициране на Система за управление на енергията, разработена и внедрена в съответствие с изискванията на международния стандарт ISO 50001:2011, фирмата ще може да отговори на международните стандарти за подобряване на енергийната ефективност и опазване на околната среда. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 4 месец). 2. Извършване на услугата и подписване на протокол (от 5 до 18 месец). , Contracted Amount: 14 000.00 , Reported Amount: 13 800.00
  • Activity: Изпълнение на мерки за визуализация - стикери, плакати, табели и др.: Във връзка с изпълнението на задълженията за информация и публичност ще бъде изработен и поставен минимум един плакат с информация за проекта (минимален размер А3), в който се споменава финансовата подкрепа от ЕС, на видно за обществеността място, напр. на входа на сградата, където се изпълява проекта. При всички мерки за информация и комуникация, предприети от дружеството задължително ще се указва съфинансирането на проекта от ЕФРР, чрез поставяне на: емблемата на ЕС в съответствие с техническите характеристики, посочени в Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 г. на Комисията, с упоменаване на Европейския съюз; упоменаване на Европейски фонд за регионално развитие; общото лого за програмен период 2014-2020 г. На всички активи закупени по проекта ще бъдат залепени стикери указващи подкрепата на ЕС и ЕФРР. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 4 месец). 2. Извършване на услугата и подписване на протокол (от 5 до 18 месец). , Contracted Amount: 3 000.00 , Reported Amount: 2 880.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: Ventklima VT Ltd, Contracted Amount*: 4 185.19 , Reported Amount**: 5 978.84
  • Contractor: EUROMARKET CONSULTANCY AD, Contracted Amount*: 321 720.00 , Reported Amount**: 459 600.00
  • Contractor: Eco Globe Ltd, Contracted Amount*: 17 910.00 , Reported Amount**: 19 900.00
  • Contractor: Treid Max P Ltd, Contracted Amount*: 2 592.00 , Reported Amount**: 2 880.00
  • Contractor: Standart Precise Ltd, Contracted Amount*: 891.00 , Reported Amount**: 990.00
  • Contractor: Transpasific cert. Ltd, Contracted Amount*: 12 420.00 , Reported Amount**: 13 800.00
  • Contractor: Daniel Standart Ltd, Contracted Amount*: 11 130.00 , Reported Amount**: 15 900.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 GHG reduction, Measure Unit: тонове CO2 екв., Base Value: 0.00 , Target amount: 110.30 , Reached amount: 110.30
Indicator 2 Number of enterprises receiving grants, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 3 Expected energy savings in enterprises as a result of completed projects, Measure Unit: MWh/y, Base Value: 0.00 , Target amount: 409.28 , Reached amount: 409.28
Indicator 4 Number of enterprises receiving support, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 5 Energy audits performed, Measure Unit: предприятия, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00

Financial Information

Total Project cost 519 571.00 BGN
Grant 371 279.70 BGN
Self amount 148 291.30 BGN
Total actual amounts paid 366 663.00 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001, Estimated Amount: 1 000.00
  • Differentiated position 1: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001
    Contractor: Standart Precise Ltd
    Contract total funded value: 891.00
Procedure 2 Subject to due process: Закупуване и доставка на Вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчна топлинна енергия, Estimated Amount: 6 050.00
  • Differentiated position 1: Вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчна топлинна енергия - 1 брой
    Contractor: Ventklima VT Ltd
    Contract total funded value: 4 185.19
Procedure 3 Subject to due process: Закупуване и доставка на Ротиращ телехендер, Estimated Amount: 459 621.00
  • Differentiated position 1: Закупуване на 1 брой Ротиращ телехендер
    Contractor: EUROMARKET CONSULTANCY AD
    Contract total funded value: 321 720.00
Procedure 4 Subject to due process: Закупуване и доставка на Система за мониторинг на енергопотреблението на Мярка 1 - Ротиращ телехендер, Estimated Amount: 16 000.00
  • Differentiated position 1: Система за мониторинг на енергопотреблението - 1 брой
    Contractor: Daniel Standart Ltd
    Contract total funded value: 11 130.00
Procedure 5 Subject to due process: Извършване на енергиен одит по образец - 1 брой, Estimated Amount: 19 900.00
  • Differentiated position 1: Енергиен одит
    Contractor: Eco Globe Ltd
    Contract total funded value: 17 910.00
Procedure 6 Subject to due process: Изпълнение на мерки за визуализация, Estimated Amount: 3 000.00
  • Differentiated position 1: Визуализация и публичност
    Contractor: Treid Max P Ltd
    Contract total funded value: 2 592.00
Procedure 7 Subject to due process: Сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001, Estimated Amount: 14 000.00
  • Differentiated position 1: Сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001
    Contractor: Transpasific cert. Ltd
    Contract total funded value: 12 420.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN