Identification

UMIS Number BG16RFOP002-3.001-0019-C02
Project Name More energy efficient "Torkret" Ltd.
Beneficiary 102671433 Torkret Ltd.
Funding ERDF ==> Innovations and Competitiveness
Date of the Contract/Order 22.01.2018
Start Date 22.01.2018
End Date 01.08.2019
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България, Югоизточен, Бургас, Бургас, гр.Бургас

Description

Brief description
Инвестиционният проект на "Торкрет" ЕООД предвижда интегриране на ново технологично оборудване, като бъде закупено описаното по-долу ново оборудване с по-големи технологични възможности, интегрира се система за оползотворяване на отпадна топлина и система за мониторинг на енергопотреблението:
- Асфалтополагач - 1 бр. (мярка 1 от Енергийния одит);
- Механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия с рекуперация (мярка 2 от Енергийния одит);
- Система за мониторинг на енергопотреблението (мярка 3 от Енергийния одит);

След интегриране на изброеното по-горе технологично оборудване, производственият капацитет на предприятието ще нарасне значително. С новото оборудване разходите за енергопотреблението на единица произведена продукция ще са значително по-малки отколкото при старо такова оборудване.
Activities
  • Activity: Разширяване производствената дейност във фирмата и повишаване нейната конкурентоспособност, посредством закупуването на нов aсфалтополагач - 1бр.: Към момента "Торкрет" ЕООД не разполага със свой собствен стар асфалтополагач, поради което е използвана добра стара практика – стар асфалтополагач, собственост на „Пътно строителство” АД, гр. Добрич. Асфалтополагачът е твърде стара техническа модификация. Основното му предназначение е свързано най-вече с полагане на асфалт с дебелина до 30 mm и по-рядко с полагане на асфалт с дебелина 60 и 100 mm. Макар и не чак толкова чести, технически повреди съпътстват работата на старата машина, което пък води до нежелателни престои и неефективност, като цяло. Старият асфалтополагач е марка "Vogele", модел S1600-1, с номинална мощност на дизеловия двигател 84.5 kW. Той е със скоростна кутия с ръчна смяна на предавките, двигателят му e от по-старо поколение, обемът на „коритото” му е 10 m³, а маневреността му не е особено висока. Вследствие гореизложените недостатъци, а и предвид честите престои за ремонт, средната производителност на старата машина за 1 работен час е не повече от 400 m²/h. Средният разход на дизелово гориво за 1 работен час на стария асфалтополагач е не по-малко от 36 l./h. Средно-годишните разходи за енергия от дизелово гориво на стария асфалтополагач са пресметнати на база неговата средно-годишна часова използваемост 3600 h/год. и са в размер на 206 064 лв./год. Настоящата дейност е препоръчана мярка 1 от Енергийния одит. В нея се предвижда закупуването на нов, високоефективен асфалтополагач, който да спомогне за оптимизиране дейността на фирмата и повишаване на нейната конкурентоспособност на пазара. Той ще е с единична мощност на дизеловия двигател 116 kW. Средната производителност на новия асфалтополагач за 1 час, по експертна оценка, ще бъде не по-малко от 950 m²/h, a средният разход на дизелово гориво, с което ще се реализира тази средночасова производителност, ще бъде не повече 12 l/h. Годишната консумация на ел. енергия от дизеловото гориво ще възлиза на 426 384 kW/ч., а средно годишният разход за гориво при 3600 h./год. ще са 68 688 лв./год. При тези параметри Факторът на енергийните спестявания (ESR) ще бъде над 80% (86.0 %), а намалението на вредните емисии СО2 ще бъде 697.3 t/год. Инвестиционните разходи, съгласно направеното предварително проучване се оценяват на 479 178.35 лв. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 5 месец) 2. Сключване на договори (от 5 до 6 месец) 3. Доставка на актива и подписване на приемно-предавателни протоколи (от 7 до 15 месец) 4. Тестване и пускане в експлоатация. Подписване на финални приемно-предавателни протоколи (от 16 до 17 месец), Contracted Amount: 479 178.35 , Reported Amount: 479 178.00
  • Activity: Намаляване на разходите за енергия в производствените помещения, посредством закупуването на нова, енергоспестяваща механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия - 1бр.: Към настоящия момент в производствените помещения на "Торкрет" ЕООД не се използва механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчна топлинна енергия. Поради тази причина, за целите на сравнителния анализ, е използван методът на „Добрата Стара Практика” (ДСП) или осигуряване на пресен въздух за производствените помещения посредством обикновена механична вентилация без оползотворяване на остатъчна топлинна енергия (без рекуперация). Инсталацията подсигурява средно 350 m3/h. Изчисленията за необходимото количество пресен въздух са направени на база на следните технически параметри: - Населеното място, където се намира производствената сграда – гр. Бургас (климатична зона 5). - Тип на производствената сграда – ремонтна работилница (производствена сграда, която компанията ползва за ремонт на машините). - Квадратура на производствената сграда - 6 m x 19.2 m. - Светла височина на производствената сграда - 3 m - Брой на работещите в производствената сграда - 7 човека - Кратност на въздухообмен – еднократен въздухообмен (съгласно чл.306, раздел 3 механична вентилация от „Наредба 15 за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане и експлоатация на обектите и съоръженията за производство, пренос и разпределение на топлинна енергия“.) Настоящата дейност е препоръчана мярка 2 от Енергийния одит. За целите на проекта, фирмата предвижда изграждането на високоефективна, енергоспестяваща механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия в производствените помещения, в които работи производствения персонал на компанията. Рекуперацията е процес, при който отработеният въздух се използва за затопляне на пресния въздух. Затопленият въздух преминава през топлообменник и затопля свежия въздух. По този начин се редуцират разходите за отопление, като се подава топлина от затопления вътрешен въздух към пресния, но студен външен въздух през зимата. Проветряването на производствените помещения чрез отваряне на прозорци води до огромни енергийни загуби. Интегрирането на управляеми рекуперативни вентилационни системи ще доведе до намаляване на тези загуби и значителни икономии на електроенергия. Мярката предвижда изграждане на система за вентилация, включваща 1 брой приточно смукателен блок с рекуператор, ел.нагревател, вентилатори, вентилационни решетки, въздуховоди и управление за осигуряване на пресен въздух в производствената сграда на компанията. Инсталацията трябва да осигури средно около 350 m3/h. Изчисленията за необходимото количество пресен въздух са направени на база на следните технически параметри: - Населеното място, където се намира производствената сграда – гр. Бургас (климатична зона 5). - Тип на производствената сграда – ремонтна работилница (производствена сграда, която компанията ползва за ремонт на машините). - Квадратура на производствената сграда - 6 m x 19.2 m. - Светла височина на производствената сграда - 3 m - Брой на работещите в производствената сграда - 7 човека - Кратност на въздухообмен – еднократен въздухообмен (съгласно чл.306, раздел 3 механична вентилация от „Наредба 15 за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане и експлоатация на обектите и съоръженията за производство, пренос и разпределение на топлинна енергия“.) - Ефективност на оползотворяване на отпадната топлина – 71%. След направени изчисления как ще се промени разходът на енергия възлиза на 2 609 kWh, а генерираните емисии CO2 възлизат на 2,10 t/yr., което намаление е в пъти спрямо базовото. Инвестиционните разходи за настоящата дейност, съгласно направеното предварително проучване се оценяват на 6 049.59 лв. Стъпки за реализация на дейността: 1. Публикуване на съобщение и избор на изпълнител (от 1 до 4 месец); 2. Доставка на актива и подписване на приемно-предавателни протоколи (от 5 до 15 месец); 3. Тестване и пускане в експлоатация. Подписване на финални приемно-предавателни протоколи (от 16 до 17 месец). , Contracted Amount: 6 049.59 , Reported Amount: 6 000.00
  • Activity: Намаляване на разходите за енергия, посредством въвеждане на автоматизирана системи за мониторинг на енергопотреблението - 1 бр.: Събирането и съхранението на информация е особено важно за процеса на идентифициране на отклонения от нормалната експлоатация и промените в областта на енергийната ефективност. Важната информация трябва да се събира и обработва през редовни интервали от време. В "Торкрет" ЕООД данните за енергийното потребление трябва да се събират за всеки отделен консуматор. Необходимо е да се осъществява контрол на измервателните уреди, за всяко измерване. Персоналът трябва да бъде обучен да анализира енергийното потребление. Към момента на извършване на одита в компанията няма въведена система за мониторинг и планирано управление на потреблението на енергия, съответно не се проверява потреблението на енергия спрямо базовите стойност. Поради тази причина проекта предвижда въвеждане на автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението. Настоящата дейност е препоръчана мярка 3 от Енергийния одит. За целите на проекта, фирмата предвижда въвеждане на автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението по отношение на новия асфалтополагач (Мярка 1 от Енергийния одит), която да записва потреблението на различните видове енергоносители и ресурси за консумация на дизелово горив, като позволява осъществяването на контрол и вземането на управленски решения относно енергийното потребление. Системата за мониторинг и контрол на енергопотреблението, която се предвижда да бъде въведена по отношение на Мярка 1 представлява: Софтуер за енергиен мениджмънт: - разработен на език HTML5; - с възможност за анализ на разходите по различни активи. - с възможност да задава нива на консумация и да известява с аларми при превишаването им - с възможност да се конфигурират собствени клиентски екрани и ключови параметри. - с възможност да се достъпва от различни мобилни устройства. Уред за измерване ефективност на строителни машини - Измерване разход на гориво, движение на машината: - технологично, GPS устройство за проследяване, за мониторинг и контрол на превозните средства. - възможност да чете и да предава данните от борд-компютъра на превозното средство. - чете данни от борд-компютрите чрез FMS, LCV и J1708 интерфейси, - има възможност за дистанционно предаване на данни от дигитални тахографи. - GPS устройството има DUAL CAN функционалност, която позволява да се чете и да предава данни към системата както от борд компютър така и от дигитален тахограф едновременно. - вградена батерия, позволяваща на устройството да изпраща данни до 4 часа след неговото изключване от токоизточника. На база събраната информация ще се извършва ежеседмичен контрол на количествата изразходена енергия и съответно плануване на бъдещото и потребление, чрез дневни графици на работа на технологичното оборудване, съобразени с плануваните количества на производството. Конкретната автоматизирна система за мониторинг на енергопотреблението се отнася само и единствено за закупуване на високоефективен нов асфалтополагач. За изчисляване на спестяването от СМЕ е направено допускане за 6% намаляване на енергопотреблението, вследствие на по-ефективно управление и е установено, че Годишни спестявания на енергия от въвеждането на система за мониторинг на енергопотреблението по отношение на новия асфалтополагач е 426 384 kWh/год. Тъй като СМЕ въздейства в комбинация с мярка 1, то за тази мярка не е посочена енергия преди и след мярката, а директно е отчетена в сумата, изчисленото спестяване от нея (изчисленията са съгласно разясненията по процедурата от УО и по-конкретно съгласно отговор на въпрос 18 от разясненията от дата 26.05.2016 год.). Инвестиционните разходи за тази дейност се оценяват на 16 000 лв. Стъпки за реализация на дейността: 1. Публикуване на съобщение и избор на изпълнител (от 1 до 4 месец); 2. Доставка на актива и подписване на приемно-предавателни протоколи (от 5 до 15 месец); 3. Тестване и пускане в експлоатация. Подписване на финални приемно-предавателни протоколи (от 16 до 17 месец)., Contracted Amount: 16 000.00 , Reported Amount: 15 800.00
  • Activity: Извършване на енергиен одит по образец "Обследване за енергийна ефективност" - 1бр. : Дейността по изготвяне на енергийния одит в "Торкрет" ЕООД е извършена преди подаване на проектното предложение от лице, вписано в публичния регистър по чл. 60, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност. Целта на обследването е изчисляване на обобщените енергийни характеристики на енергозахранване и енергопотребление, намиране на енергоемки точки в производството и разработване на енергоспестяващи мерки, както и необходимите капиталови вложения за тях. Изготвянето на доклад за енергийно обследване на "Торкрет" ЕООД ще служи за управление на рационалното използване на енергийните ресурси във фирмата. Това обуславя извършването на тази дейност като предпроектна, крайният резултат от която е: -По-ресурсно ефективни и по-екологосъобразни производствени процеси в кандидатстващото предприятие; -Повишаване на енергийната ефективност и засилване на конкурентоспособността на предпирятието чрез постигане на по-ниски производствени разходи; -Насърчаване на предприятието към инвестиции за повишаване на енергийната ефективност, което ще доведе до намаляване на разходите за поризводство на единица продукция; -Цялостно подобряване в бизнес и производствените процеси, допринасяйки за подобряване на прозводителността. Стъпки за реализация на дейността: 1. Събиране на три оферти и избор на изпълнител (1 месец) 2. Извършване на енергиен одит по образец "Обследване за енергийна ефективност" (от 1 до 2 месец)., Contracted Amount: 19 900.00 , Reported Amount: 19 900.00
  • Activity: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт - 1 бр.: Дейността по въвеждане на система за енергиен мениджмънт на "Торкрет" ЕООД включва: - Одит и анализ за съотвeтствието на първоначалното състояние спрямо изискванията на стандарта; - Изготвяне на разработена документация на системата за управление – - Инструктаж по изискванията на Системата за управление - ще бъде обучено поне по едно лице от звено, за да има възможност на по-късни етапи това лице да провежда вътрешни обучения на останалите служители. Документира се с протокол от обучение; - Внедряване на системата за управление - работно въвеждане (реално използване на новите правила); - Вътрешен одит – проверка на готовността за сертификация, документирано с Доклад от вътрешен одит; - Съдействие при провеждане на преглед от ръководството; Резултатите от изпълнението на дейността: - намаляване на разходите за енергийни ресурси; - ограничаване на потреблението на енергийни ресурси и по този начин – опазване на околната среда; - измерване и анализиране на енергийната резултатност; - подобряване на постоянното енергийно управление; - подобряване на рентабилността на фирмата; - повишаване на конкурентоспособността. Стъпки за реализация на дейността: 1. Публикуване на съобщение и избор на изпълнител (от 1 до 4 месец); 2. Извършване на услугата. Подписване на финален приемно-предавателен протокол (от 5 до 17 месец). , Contracted Amount: 1 000.00 , Reported Amount: 890.00
  • Activity: Сертифициране на системата за управление на енергията, в съответствие с изискванията на международния стандарт ISO 50001:2011 - 1бр.: Сертифицирането на система за управление на енергията, в съответствие с изискванията на международния стандарт ISO 50001:2011, включва следните етапи: ­- Провеждане на първоначален одит за документално съответствие на системата с изискванията на стандарт ISO 50001:2011;­  - Провеждане на сертификационен одит за преглед на организационното и технологично съответствие на внедрената система с изискванията на стандарт ISO 50001:2011; - Вземане на решение за сертифициране и издаване на оригинален сертификат. Стандартът най­-вече се отнася за енергийното управление на енергоинтензивни производствени процеси, електроразпределение, енергийна ефективност на сгради, транспорт и др. Международният стандарт се прилага за всякакъв тип енергийни носители – електроенергия, газообразни, течни и твърди горива, пара, ВЕИ, компресиран въздух, охладена вода и др. ISO 50001:2011 установява рамка за ефективното използване на енергията в производствените предприятия, търговските вериги, публичния сектор и  всяка една организация, решила да се възползва от това. Стандартът също така установява условия за сравняване с най­добрите постижения в областта (benchmarking),  измерване, документиране и докладване на подобренията в енергийното управление, респективно за приноса им в намаляването на емисиите парникови газове. Правилното прилагане на стандарта неминуемо води до положителен икономически ефект за бизнеса и околната среда, както и допринася за конкурентоспособността на всяка една компания или организация, внедрила система за енергиен мениджмънт по изискванията му. Стъпки за реализация на дейността: 1. Публикуване на съобщение и избор на изпълнител (от 1 до 4 месец); 2. Извършване на услугата. Подписване на финален приемно-предавателен протокол (от 5 до 17 месец). , Contracted Amount: 14 000.00 , Reported Amount: 13 000.00
  • Activity: Дейности за визуализация на проекта: Във връзка с изпълнението на дейността по информация и публичност ще бъде публикувано кратко описание на проекта, включително на неговите цели и резултати, в което се откроява финансовата подкрепа от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие и ОПИК, в рамките на два дни от датата на сключване на договора за безвъзмездна финансова помощ. Със средства по проекта ще бъде изработен и поставен минимум един плакат с информация за проекта (минимален размер А3), в който се споменава финансовата подкрепа от ЕС, на видно за обществеността място, например на входа на сградата, където се изпълнява проектът. Визуализацията на проекта цели популяризиране на резултатите от него на национално и международно ниво. Тя ще бъде съобразена с изискваните мерки за информиране и публичност в „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020г. Целите за визуализацията ще бъдат постигнати с помощта на набор от дейности, които са разделени на: (1) създаване на материал за разпространение; (2) разпространение на създадени материали; (3) организиране на мероприятия. В тази връзка се планира: - Изработване на плакати, стикери и табели. Всички информационни материали ще показват резултатите от проекта, както и подкрепата от програмата. При всички мерки за информация и комуникация, предприети от "Торкрет" ЕООД задължително ще се указва помощта ОПИК, чрез поставяне на: емблемата на ЕС в съответствие с техническите характеристики, посочени в Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 г. на Комисията, с упоменаване на ЕС; общото лого за програмен период 2014-2020 г.; - Разпространение на резултатите в индустриалната сфера, подготвяне и провеждане на консултации и демонстрации; - Свързване с и взаимодействие с други европейски проекти и групи със сходни интереси. Дейността ще се извършва от ръководителя на проекта. Дейността води до изпълнение на общата цел и специфичната цел на проекта. Стъпки за реализация на дейността: 1. Публикуване на съобщение и избор на изпълнител (от 1 до 4 месец); 2. Извършване на услугата. Подписване на финален приемно-предавателен протокол (от 5 до 17 месец). , Contracted Amount: 3 000.00 , Reported Amount: 1 055.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: DEDAL - OCENIAVANE I SERTIFIKACIA, Contracted Amount*: 11 700.00 , Reported Amount**: 13 000.00
  • Contractor: ART DIZAIN STUDIO, Contracted Amount*: 949.50 , Reported Amount**: 1 055.00
  • Contractor: POPOV CONSULT COMMERCE, Contracted Amount*: 801.00 , Reported Amount**: 890.00
  • Contractor: IG INGENERING, Contracted Amount*: 11 060.00 , Reported Amount**: 15 800.00
  • Contractor: Eco Gloube Ltd., Contracted Amount*: 17 910.00 , Reported Amount**: 19 900.00
  • Contractor: Ingconsult Ltd. , Contracted Amount*: 335 424.60 , Reported Amount**: 479 178.00
  • Contractor: Thermal engineering, Contracted Amount*: 4 200.00 , Reported Amount**: 6 000.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Number of enterprises receiving grants, Measure Unit: enterprises, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 2 Expected energy savings in enterprises as a result of completed projects, Measure Unit: MWh/y, Base Value: 0.00 , Target amount: 2 639.79 , Reached amount: 2 639.79
Indicator 3 Energy audits performed, Measure Unit: enterprises, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00
Indicator 4 GHG reduction, Measure Unit: тонове CO2 екв., Base Value: 0.00 , Target amount: 706.30 , Reached amount: 706.30
Indicator 5 Number of enterprises receiving support, Measure Unit: enterprises, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 1.00

Financial Information

Total Project cost 539 127.94 BGN
Grant 384 969.55 BGN
Self amount 154 158.39 BGN
Total actual amounts paid 382 045.10 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението - 1бр., Estimated Amount: 16 000.00
  • Differentiated position 1: Автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението - 1бр.
    Contractor: IG INGENERING
    Contract total funded value: 11 060.00
Procedure 2 Subject to due process: Вентилация с рекуперация за оползотворяване на отпадна топлина - 1бр. , Estimated Amount: 6 049.59
  • Differentiated position 1: Вентилация с рекуперация за оползотворяване на отпадна топлина - 1бр.
    Contractor: Thermal engineering
    Contract total funded value: 4 200.00
Procedure 3 Subject to due process: Визуализация на проекта, Estimated Amount: 3 000.00
  • Differentiated position 1: Визуализация на проекта
    Contractor: ART DIZAIN STUDIO
    Contract total funded value: 949.50
Procedure 4 Subject to due process: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт - 1 бр., Estimated Amount: 1 000.00
  • Differentiated position 1: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт - 1 бр.
    Contractor: POPOV CONSULT COMMERCE
    Contract total funded value: 801.00
Procedure 5 Subject to due process: Енергиен одит по образец "Обследване за енергийна ефективност" - 1 бр., Estimated Amount: 19 900.00
  • Differentiated position 1: Енергиен одит по образец "Обследване за енергийна ефективност" - 1 бр.
    Contractor: Eco Gloube Ltd.
    Contract total funded value: 17 910.00
Procedure 6 Subject to due process: Закупуване на един брой нов асфалтополагач, Estimated Amount: 479 178.35
  • Differentiated position 1: Асфалтополагач - 1 бр.
    Contractor: Ingconsult Ltd.
    Contract total funded value: 335 424.60
Procedure 7 Subject to due process: Сертифициране на системата за управление на енергията, в съответствие с изискванията на междунаро дния стандарт ISO 50001:2011 - 1бр., Estimated Amount: 14 000.00
  • Differentiated position 1: Сертифициране на системата за управление на енергията, в съответствие с изискванията на междунаро дния стандарт ISO 50001:2011 - 1бр.Сертифициране на системата за управление на енергията, в съответствие с изискванията на междунаро дния стандарт ISO 50001:2011
    Contractor: DEDAL - OCENIAVANE I SERTIFIKACIA
    Contract total funded value: 11 700.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN