Въвеждане на мерки за ЕЕ в сградата на ДТ „Никола Вапцаров“- Благоевград
: Настоящата дейност ще се изпълнява в Обект 1 - Сградата на ДТ "Никола Вапцаров" - Благоевград, състоящ се от 3 сгради с идентификатори 04279.612.70.1, 04279.612.70.2 и 04279.612.70.3. Обектът е публична държавна собственост съгласно Акт №3050/23.06.2015, с предоставени права за управление на МК, ДТ "Никола Вапцаров" - Благоевград. Сградата на театъра се намира на пл. „Г. Измирлиев“ №3, разположена в ПИ 04279.612.70 - общинска публична собственост. С Решение №91 от 2025 г. на ОбС - Благоевград е дадено съгласие за намеса в ПИ във връзка с изпълнението на дейността. Театърът поема ангажимент да гарантира устойчивостта на финансирания по ОПРР 2014- 2020 проект на Община Благоевград "Благоустрояване на градската среда" при интервенцията в ПИ с идентификатор №04279.612.70, съгласно т.3 от Решение №91 от 2025 г. на ОбС - Благоевград.
Основната цел е да бъдат въведени пакет ЕСМ, чрез който да се подобрят енергийните характеристики на сградата и след реализирането им общият годишен разход на първична енергия ще се намали до 53 kWh/m2y и сградата ще премине в енергиен Клас А. В обследването за ЕЕ е установен потенциал за намаляване на действително необходимите разходи за отопление с до 90 %, което се равнява на 1 365 260 kWh/y с екологичен еквивалент 354 тона спестени емисии CO2. Към момента сградата попада в енергиен клас Е с потребена първична енергия от 369 kWh/m2y.
Към предписаните ЕСМ са заложени за изпълнение и задължителни съпътстващи СМР за изграждане на мълниезащитна инсталация, ремонт на прилежащи площи, граничещи със сградата, интелигентна система за управление на енергията, осигуряване на достъпна архитектурна среда до сценични зали, административна част и санитарни помещения, като част от мерките за осигуряване на равен достъп до култура и изкуство.
В допълнение са включени и задължителните (неотложни) мерки, предписани в Техническия паспорт (ТП), които при сегашното си състояние ще компрометират въведените ЕСМ и постигането на по-висок енергиен клас на сградата.
Интегрирано с мерките за ЕЕ са заложени и мерки в зелена градска инфраструктура, които ще бъдат реализирани на прилежащите площи около сградата. Ще бъдат реализирани и зелени покриви, съгласно проектно решение, включително създаване на покривни площи, използвани от посетителите и работещите в театъра.
За изпълнение на СМР на обекта няма одобрен инвестиционен проект. За обекта е извършено техническо обследване на сградата и е издаден ТП на 19.03.2025 г. За сградата е дадена положителна оценка за сеизмична осигуреност и същата отговаря на изискванията на чл.6, ал.2 от Наредба № РД-02-20-2 за проектиране на сгради и съоръжения в земетръсни райони, притежава необходимата носимоспособност и експлоатационна способност, за да понесе допълнителния товар, който ще предизвикат мерките за подобряване на ЕЕ. Извършеното енергийно обследване на обекта показа, че при съществуващото състояние на сградата не се осигуряват изискваните санитарно-хигиенни норми за топлинен комфорт. Средната поддържана температура в сградата е 9,5 °С при нормативна 20°С. Причини за това са топлинни загуби през ограждащите елементи. Към момента сградата принадлежи към енергиен клас E и не отговаря на изискванията за ЕЕ съгласно действащата нормативна уредба.
На база предварително изпълнени подготвителни дейности по техническото и енергийното обследване на сградата и обследването за наличие на защитени видове ще бъде изготвен инвестиционен проект във фаза технически/работен проект с минимум следните части: Архитектура, Конструкции, Енергийна ефективност, ОВиК, Електрическа, ВиК, Геодезия, План за безопасност и здраве, Паркоустройство и благоустройство (Озеленяване), План за управление на строителните отпадъци, Пожарна безопасност, Интериор и обзавеждане, които ще определят точните параметри за изпълнение на дейността. В съответствие с изискванията на ЗУТ, през целия период на изпълнение на СМР на обекта, ще бъде осъществяван авторски и строителен надзор на обекта. |
7 872 221.84
|
0.00
|
Обновяване и модернизация на сградата на ДТ "Никола Вапцаров" - Благоевград: Настоящата дейност включва цялостно вътрешно обновяване и модернизация на сградата на Драматичен театър „Никола Вапцаров“.
Ще бъдат инсталирани нови съвременни аудио системи за пълно озвучаване на сценичните пространства, както и интеркомна системна за помещения за артисти и зрители за осъществяване на комуникация в сградата. С цел създаване на безопасни и здравословни условия на труд ще се извърши ремонт на обслужващите инсталации и механизации в сценичните пространства. Подовите настилки на залите и прилежащите салони ще бъдат ремонтирани и подменени, а за малките зали на театъра ще бъдат закупени нови практикабли и столове с цел преобразуването им в мултифункционални зали с възможност за разнообразно разполагане на публиката спрямо игралното пространство. Това ще даде възможност за създаване на различни по жанр и стил съвременни сценични произведения и превръщането на театъра в мултикултурен съвременен център за изкуства.
Ще бъде закупено ново сценично облекло с конструкции за монтаж, както и машини за сценични ефекти. Нови прожекционни системи в зрителните зали и фоайето ще добавят допълнителни възможности за визуални ефекти, за да отговорят на нуждите на съвременните тенденции в сценичните изкуства. Големи LED екрани ще заменят плакатите по остъклената фасада на театъра, на които ще се презентират предстоящите представления на собствени и гостуващи театри.
Общите части и фоайетата ще бъдат обновени с ново обзавеждане, което ще преобрази цялостния облик и атмосфера на театъра. В отговор на потребностите на работещите в сектора, ще бъдат обновени и обслужващите помещения, като шивашки ателиета, перални, гримьорни, гардеробни, административни, складови и санитарни помещения – основни за създаването на културния продукт. Подобрението на условията за работа и творческа дейност ще бъде ключово за намаляване на текучеството на кадри и привличането на нови специалисти.
Осъвременяването на театъра ще създаде по-добри условия за труд и творчество, ще привлече нови публики и ще повиши интереса на младите хора към културния живот на общината, като същевременно ще осигури нови възможности за тяхната бъдеща професионална реализация.
В допълнение към подобряването на материално-техническата база ще бъдат въведени иновативни методи за работа в културния институт. Новозакупената техника ще открие нови възможности за комуникация и интерактивно представяне на дейността на театъра, което ще привлече туристи и гости на града.
Ще бъде създаден дигитален архив на театралните постановки и културни ценности, включващ база данни за представленията с подробна информация, като заглавие, автор, режисьор, актьори, награди, медийно отразяване и други. Ще бъде разработен съвременен интерактивен продукт за фоайето на театъра, включващ 180° 3D мапинг видео инсталация с оригинален дизайн по вътрешните стени на фоайето, като част от мерките за привличане на нови публики с различни интереси. Това ще превърне театъра в център за съвременно изкуство, привличащ не само директни потребители на сценични изкуства, но и туристи и почитатели на съвременните визуални изкуства.
Партньорите по проекта ще играят важна роля, организирайки работни срещи и инициативи за привличане на заинтересовани страни и представители на целевите групи. Целта е не само да се привлекат нови публики, но и да се включат деца и младежи в театралните дейности, като им се помогне да изберат професионален път в културния сектор. Нововъведенията в сценичните техника и ефекти и обновяването на театралните зали ще подобрят изживяването на зрителите, а съвременната атмосфера ще удължи престоя им в културния институт, което е доказан начин за успешно взаимодействие с публиката и привличане на нова аудитория и развитие на културен туризъм. Театърът ще се утвърди като предпочитано място за ученически практики и стажове, в партньорство с Националната хуманитарна гимназия и Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия. |
3 677 383.30
|
0.00
|
Въвеждане на мерки за енергийна ефективност в складово-производствената база за декори на ДТ "Никола Вапцаров" - Благоевград
: Настоящата дейност ще се изпълнява в Обект 2 - Складово-производствена база за декори на ДТ, състояща се от 17 сгради с идентификатори от 04279.608.15.1 до 04279.608.15.18 (без 04279.608.15.3). Обектът е публична държавна собственост, съгласно Акт №3051/23.06.2015, с предоставени права за управление на Министерство на културата и ДТ. Базата за декори се намира на ул. „Иван Михайлов“ №63 в кв. "Грамада" и е разположена в ПИ с идентификатор 04279.608.15 - частна общинска собственост. С Решение на ОбС - Благоевград е дадено съгласие за намеса в общинския имот във връзка с изпълнението на дейността.
Основната цел на дейността е да бъдат въведени ЕСМ за подобряване на енергийните характеристики на обекта в пълния си обем съгласно извършеното обследване за ЕЕ на обекта, представляващ свързано строителство между 17 броя сгради, за постигане на енергийните спестявания в обекта на интервенция. В енергийното обследване са обхванати само сгради 04279.608.15.1, 04279.608.15.8 и 04279.608.15.12, тъй като съгласно ЗЕЕ, ЕЕ се извършва на сгради, които имат климатичен (отопляем) обем с цел намаляване на разходите за енергия, какъвто останалите 14 сгради (гаражи) нямат и същите не подлежат на обследване. В момента сградният фонд се руши, по-голяма част от сградите и помещенията са морално остарели и неизползваеми, а сграда 04279.608.15.3 е съборена и не съществува физически на обекта, поради което не е включена в обследването. При изпълнение на СМР ЕСМ ще се изпълняват свързано с останалите сгради в обекта. В обследването за ЕЕ е установен потенциал за намаляване на разходите за отопление с 94%, което се равнява на 258,7 тона спестени емисии CO2. Към момента сградата попада в енергиен клас D и след реализиране на всички предложени ЕСМ сградата ще премине в енергиен клас А.
Заложени са и задължителни съпътстващи СМР за въвеждане на мерки за осигуряване на пожарна безопасност, изграждане на мълниезащитна инсталация, ремонт на прилежащи и граничещи със сградата площи, интелигентна систма за управление на енергията, осигуряване на достъпна архитектурна среда за хора с увреждания. В допълнение са включени и задължителните (неотложни) мерки, предписани в ТП, които при сегашното си състояние ще компрометират въведените ЕСМ и постигането на по-висок енергиен клас на сградата. Интегрирано с мерките за ЕЕ ще се реализират и мерки в зелена градска инфраструктура в дворни площи, зелени покриви, зелени фасади и зелени ограждащи елементи, които ще бъдат конкретно определени в инвестиционния проект. За нуждите на озеленените нови площи ще бъде изпълнена поливна система. Зелените покриви ще бъдат изпълнени интегрирано с открити споделени пространства за провеждане на културни инициативи на открито.
За изпълнение на СМР на обекта няма одобрен инвестиционен проект. За обекта е извършено ТО на сградата и е издаден ТП на 25.03.2025 г. За сградата е дадена положителна оценка за сеизмична осигуреност и същата отговаря на изискванията на чл.6, ал. 2 от Наредба № РД-02-20-2 за проектиране на сгради и съоръжения в земетръсни райони, притежава необходимата носимоспособност и експлоатационна способност, за да понесе допълнителния товар, който ще предизвикат мерките за подобряване на ЕЕ.
Съгласно извършеното техническото и енергийното обследване на сградата и обследването за наличие на защитени видове ще бъде изготвен инвестиционен проект във фаза технически/работен проект с минимум следните части: Архитектура, Конструкции, Енергийна ефективност, ОВиК, Електрическа, ВиК, Геодезия, План за безопасност и здраве, Паркоустройство и благоустройство (Озеленяване), Вертикална планировка, План за управление на строителните отпадъци, Пожарна безопасност, Интериор и обзавеждане.
В съответствие с изискванията на ЗУТ, през целия период на изпълнение на СМР на обекта, ще бъде осъществяван авторски и строителен надзор на обекта.
Обектът на интервенция попада в Приоритетна зона за въздействие 1. „Зона с преобладаващ социален характер“(стр. 217 от ПИРО Благоевград) |
3 800 696.85
|
0.00
|
Обновяване и модернизация на базата за декори на ДТ "Никола Вапцаров" - Благоевград и трансформирането й в мултикултурен център за култура и изкуство: Настоящата дейност предвижда цялостно обновяване на материалната база и технологична модернизация на работилници, арт ателиета, творчески пространства и административни помещения в базата за декори на Драматичен театър "Никола Вапцаров" - Благоевград. Целта е превръщането на базата в съвременен мултикултурен център за култура и изкуства.
Основен фокус в дейността на центъра ще бъде подкрепата на образованието, развитието на умения и подготовката на квалифицирани кадри, които да се реализират и останат в община Благоевград. При изпълнението ще се прилагат принципите на Новия Европейски Баухаус с акцент върху приобщаването на различни целеви групи към дейностите на центъра.
Проектът ще разреши дългогодишни и неотложни проблеми на културния институт и едновременно с това ще подобри условията за развитие на културата, образованието, неформалното обучение и предприемачески инициативи, допринасящи за социално-икономическото развитие на общината по приобщаващ начин.
Обновяването на базата за декори ще позволи тя да функционира с пълен капацитет, като ще бъдат създадени и нови работни места. Предвижда се възобновяване и разширяване на производството на декори, костюми и реквизит – не само за нуждите на драматичния театър, но и за други културни институти в страната. За целта ще бъдат подготвени кадри, които ще се обучават на място и по този начин базата ще се превърне в инкубатор за бизнеси в сферата на креативните и творчески индустрии, обединяващ млади и предприемчиви хора с интереси в областта на културата, изкуствата, архитектурата, дизайна, урбанизма, маркетинга и други творчески направления.
В рамките на модернизацията ще бъдат основно обновени железарското, дърводелското, тапицерското, художническото и шивашкото ателие, както и складовите помещения за костюми и реквизит, в които се съхраняват предмети с висока културна стойност. Ще бъде създадено ново, модерно ателие за изработка на реквизит, оборудвано с 3D принтер. Базата ще бъде снабдена и с CNC рутер, който ще позволи компютъризиране и висока прецизност при изработката на декори и сценични елементи.
Допълнително ще се изгради музикално студио, подходящо както за репетиции, така и за провеждане на акустични концерти. Ще бъде създадено и мултифункционално споделено пространство, предназначено за разнообразни обучения, срещи и творчески събития. Ще се създадат споделени открити пространства с външна сцена за различни културни събития - литературни четения, концерти, спектакли на открито и др.
Новите арт ателиета и споделени открити покривни пространства ще привличат творци от различни възрасти за съвместна работа, обмен на опит и знания. Ще бъдат създадени условия за развиване на практически умения в реална работна среда, необходими за професионалната реализация и личностното развитие на младите поколения в Благоевград.
В изпълнението на дейността Драматичен театър „Никола Вапцаров“ ще бъде подпомаган от партньорите по проекта. Освен творческия състав, в театъра работят множество специалисти – художници, гримьори, дизайнери, шивачи, дърводелци, железари, сценични работници, реквизитори, гардеробиери, осветители, озвучители, плакатисти, PR специалисти и експерти по маркетинг и реклама. Много от тях са подготвени в профилираните паралелки на НХГ и ПГСАГ, както и в школите на музикално и арт училище „Престо“.
В Дейност 6 е планирано тяхното активно участие в създаването на арт ателиетата, споделените пространства и помещенията за обучение в производствената база за декори в кв. "Грамада".
Едновременното обновяване и модернизиране на театъра и производствената база ще разкрие нови възможности за реализация на младите хора в сектора на креативните индустрии и ще създаде условия за стажове и практики в много по-широк обем и обхват.
|
1 472 127.85
|
0.00
|
Организация и управление на проекта и мерки за видимост, прозрачност и комуникация : Настоящата дейност включва изпълнението на следните поддейности:
Поддейност 1: Организация и управление на проекта
Поддейност 2: Изпълнение на мерки за осигуряване на видимост, прозрачност и комуникация
За изпълнението на поддейност 1 ще бъде сформиран екип за управление на проекта (ЕУП), определен със Заповед на Директора на Драматичен театър "Никола Вапцаров" - Благоевград. ЕУП ще планира, организира, координира, контролира и отчита изпълнението на отделните проектни дейности. ЕУП ще се състои от вътрешни и външни за културния институт експерти с необходимия опит и квалификация за успешната организация, административно управление и изпълнение на дейностите по проекта. Екипът от експерти ще е отговорен за цялостното административното управление и изпълнение на поректа в съответсвие с изискванията на процедурата при спазване на националното и европейското законодателство.
Съставът на ЕУО ще включва следните експерти:
- Ръководител на проекта
- Координатор
- Административен експерт
- Технически сътрудник
- Финансов експерт/счетоводител
- Юрист
- Експерт "Инвеститорски контрол на СМР"
- Експерт „Сценично озвучаване“
- Експерт „Сценично осветление“
- Експерт „Прожекционни системи“
- Експерт „Сценична механизация“
- Експерт „Оборудване и обзавеждане“
- Експерт „Машини и съоръжения“
- Експерт „Публичност и комуникации“
- Координатори партньори
Създаденото звено за организация и управление на проекта ще допринесе за:
- Осигуряване на успешно изпълнение на проекта и постигане на проектните цели
- Оптимизиране на използваните ресурси и осигуряване на добра отчетност и контрол върху изпълнението
- Постигане на ефективна координация и комуникация с изпълнители и партньори
- Осигуряване на видимост, публичност и прозрачност в управлението на проекта
- Осигуряване на съответствие с изискванията на процедурата и нормативните изисквания на българското и европейското законодателство.
- Добро управление, отчетност и прозрачност на използваните безвъзмездни средства от ЕС.
Поддейност 2 включва провеждане на мащабна информационна кампания съвместно с партньорите по проекта.
Ще бъдат изпълнени пакет от мерки за популяризиране на проекта и получената финансова подкрепа от ЕС. Дейностите ще бъдат реализирани в съответствие с Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация към Национална комуникационна стратегия 2021 - 2027 г. и включват:
- Изработване и поставяне на билборд и постоянна табела на всеки обект на интервенция
- Провеждане на встъпителна и заключителна пресконференция
- Провеждане на 4 публични събития във връзка със стартирането и приключването на СМР на двата обекта
- Периодични публикации на интернет страниците на партньорите, в електронни медии и социални мрежи, чрез които ще информира обществеността за целите, дейностите и резултатите на всеки един етап от изпълнението им
- Брошура с информация за реализираните дейности и постигнатите резултати
- Брошури за възможностите за включване на деца и младежи в школи и дейности в обновените културни обекти
- Изработване на тематични рекламни материали за публичните събития, които ще се разпространяван безплатно на участниците в публичните събития и ползвателите на базите на театъра.
- Мащабно заключително събитие, за което ще бъдат привлечени за участие представители на целевите групи и заинтересовани страни, потенциални ползватели на резултатите от проекта. Партньори по проекта ще разработят съвместно концепцията за провеждането му и привличане на широк кръг участници от целевите групи.
- Публикации, насочени към туристи и гости на града, за включване на театъра като обект от интерес за посещение при планиране на туристически пътувания и престоя си в региона. |
1 177 570.09
|
0.00
|
Сътрудничество между всички заинтересовани страни и работа в мрежа: Дейността включва изпълнението на следните поддейности:
1. Разработване на програми за ученически практики и стажове в базите на театъра
Ще бъдат ангажирани педагогически специалисти от профилираните паралелки на училищата-партньори и преподаватели в школите на РКА „Престо“ за разработване на учебни програми за ученически стажове, практики, артистични конкурси и събития. Специалистите ще отговарят за осигуряване на съответствие на програмите с нормативните изисквания в сферата на училищното образование.Програмите ще интегрират ориентирани към практиката, съвременни и иновативни методи на преподаване.
2. Пилотно стартиране на практики и стажове в обновените бази
Ще бъде проведена информационна кампания сред учениците, целяща да провокира интереса им за активно включване и участие в ученически практики, стажове и включването им в планираните творчески проекти, като част от настоящата дейност. Сдружение „На фокус“ ще отговаря за провеждането на кампанията, а останалите партньори - за пилотното им провеждане с ученици от училищата.
3. Разработване на идейни проекти от ученици и младежи
За да се ангажират младите хора пряко с процеса по създаването на тези пространства, ще бъде организиран конкурс за идейни проекти за аранжиране и оформление на помещенията според тяхното предназначение и предвиденото по проекта оборудване. В конкурса ще могат да участват ученици и младежи съвместно със своите преподаватели. Ще бъдат сформирани работни екипи, които ще разработват своите предложения по предварително зададени задания. По този начин учениците ще получат реална възможност да допринесат с идеи и усилия за оформянето на творческите ателиета и споделените вътрешни и външни пространства, предназначени именно за тях и техните връстници.
Театърът ще осигури оборудването и обзавеждането на мултифункционална зала, музикално студио, кухненски бокс, офис за административна дейност на екипа и открити дворни и покривни пространства по Дейност 4 от проекта, необходими за провеждане на практическо обучение, стажове и съвместни инициативи с участието на културни организации и институции. Партньорите ще поемат организацията и провеждането на конкурсите за авторски идейни проекти.
4. Реализиране на демонстрационни творчески проекти
Тази дейност включва реализирането на творчески проекти като арт инсталации и културни събития на открито – концерти, изложби, литературни четения, пърформанси, хепънинги и други, които ще бъдат създадени в обновените бази и ще бъдат представяни в различни модули на разнообразни локации в града и общината – площади, паркове, културни и природни туристически обекти. Част от тези прояви ще бъдат интегрирани и в Културния календар на Община Благоевград. В тази поддейност ще участват активно всички партньорски организации.
5. Дни на отворените врати
След официалното откриване на обектите по проекта ще се организират дни на отворените врати с опознавателни турове, насочени към различни целеви групи – ученици, студенти, социални институции, университети, арт школи и бизнес организации.
В рамките на тези събития ще бъдат представени новите функционалности и възможности в обновените бази на театъра, както и конкретните начини, по които деца и младежи могат да се включат в стажове, практики, школи и творчески дейности. Акцент ще бъде поставен и върху възможностите за съвместна работа по културни проекти. Освен това ще се популяризира младежкото предприемачество и ролята на културните продукти като елемент от цялостната визия за културен туризъм в региона.
6. Онлайн рубрика „Зад кулисите“ на театъра
Рубриката ще проследява целият творчески процес по създаването на театрална постановка – от първоначалната идея до премиерата. Ще представя в детайли всички етапи от работата, като специален акцент ще бъде поставен върху участието на ученици и преподаватели, включени в проекта. Целта е да се повиши интересът към обучителните програми и възможностите за активно включване в дейностите, провеждани в базите на театъра. |
0.00
|
0.00
|