Дейност 1 - Анализ и оценка на наличността на данни и процесите на управление на данни на национално ниво: Дейността се изпълнява от екип на Министерство на електронното управление (МЕУ), определен със Заповед № МЕУ-20415/07.12.2023 г. Екипът има за задача да извърши няколко взаимосвързани поддейности:
- да установи действащите и приложими стратегически, нормативни и методологически национални документи в областта на данните и такива в други държави членки на Европейския съюз (ЕС);
- да изготви анализ на изискванията/правомощията за управление на данни в публичния сектор в Република България, както и наличните практики, правила и договорености за споделяне на данни;
- да направи преглед на добри практики за управление на данни в държави членки на ЕС и в държави извън ЕС по отношение на правната рамка, процесите и техническите стандарти, както и относно институционалните структури;
- да направи преглед на съществуващите стандарти за метаданни, използвани в Република България, на стандартите на ЕС и на добри международни практики;
- да установи пропуските в нормативната уредба и правомощията за управление на данните в публичния сектор на Република България, както и възможностите за усъвършенстване на уредбата;
- да изготви доклад с препоръки и план за отстраняване на пропуските.
В срока по заповедта екипът от експерти ще представи за утвърждаване на министъра на електронното управление окончателен доклад, който ще представлява анализ с фокус върху установяването на пропуски и възможности за подобрение в политиките за управление на данни, нормативните актове, институциите и текущите правомощия за управление на данни в българския публичен сектор.
Докладът ще послужи за основа при разработване на стратегически документ в областта на данните, което е предвидено като резултат от изпълнението на последващите дейности от проекта.
Дейността ще допринесе за постигането на резултат 1 от очакваните по процедурата резултати (раздел 13. Дейности, допустими за финансиране от Условията за кандидатстване), а именно - оценка на наличността на данни и процесите на управление на данни на национално ниво, фокусирани върху данните от публичния сектор, включително регулаторни, стратегически, методологични, технологични, технически и функционални аспекти.
Основните идентифицирани рискове при изпълнение на дейностите по проекта са:
- неспазване на времевия график на изпълнение: ниско ниво на риск;
- неизпълнение на дейността в рамките на сумата, определена по проекта: ниско ниво на риск;
- некачествено изпълнение на дейността: средно ниво на риск.
Идентифицираните рискове ще бъдат избегнати посредством попълване на риск регистър и управлението му от екипа по проекта съгласно плана за управление на риска на Министерството на електронното управление. |
121 744.00
|
0.00
|
Дейност 2 - Оценка на потенциала по домейни на пространствата от данни : В рамките на дейността ще се извърши:
- преглед на съответния опит в разработването на пространства от данни и изготвяне на препоръка за 9-10 сектора и/или домейни с потенциал за пространства от данни („Целеви сектори“), въз основа на подхода на ЕС, отразен в Европейската стратегия за данните, Акта за управление на данните на ЕС, и по-нови разработки и законодателство, международен опит, стратегическата икономическа рамка на България и други относими документи;.
- извършване на незадълбочена оценка на осъществимостта на две пространства от данни с най-голям потенциал и изготвяне на препоръка за пространството от данни, което може да бъде разработено първо („пилотно пространство от данни“); и
- извършване на комплексна оценка на предлагането и търсенето на данни в целевите сектори с потенциал за пространства от данни.
Дейността се осъществява посредством:
- методика за събиране на данни за комплексна оценка на секторите за проучване/проучвания на място и интервюта/дискусии с избрани публични и частни институции;
- идентифицирано пилотно пространство от данни въз основа на международен опит и незадълбочено проучване за осъществимост;
- комплексен анализ на търсенето и предлагането на данни, основаван на проучвания, интервюта и официални източници (напр. портали от данни и уеб базирани публични регистри на данни в съответната област).
Дейността ще допринесе за постигането на резултат 2 от очакваните по процедурата резултати (раздел 13. Дейности, допустими за финансиране от Условията за кандидатстване), а именно ще бъдат идентифицирани приложими случаи за използване и пилотни дефиниции за проекти, използващи архитектура на пространства за данни, които да се използват като тестови платформи по време на завършването на пространства за данни, вкл. анализ на високо ниво на търсене и предлагане на данни по сектори.
Основните идентифицирани рискове при изпълнение на дейностите по проекта са:
- неспазване на времевия график на изпълнение: ниско ниво на риск;
- неизпълнение на дейността в рамките на сумата, определена по проекта: ниско ниво на риск;
- некачествено изпълнение на дейността: средно ниво на риск.
Идентифицираните рискове ще бъдат избегнати посредством попълване на риск регистър и управлението му от екипа по проекта съгласно плана за управление на риска на Министерството на електронното управление. |
2 187 486.00
|
0.00
|
Дейност 3 - Оценка на управлението на данните: В рамките на дейността ще бъдат извършени следните поддейности:
- разработване на набор от критерии за подбор, които да подпомагат приоритизирането на пространствата от данни въз основа на анализа на целевите сектори и на констатациите от задълбочения анализ, извършени по Дейност 2 от проекта.
- изготвяне на препоръка за девет (9) пространства от данни с най-висок потенциал, които да бъдат разработени по ПНИИДИТ („Избрани пространства от данни“), четири (4) от които се очаква да бъдат предмет на допълнителна оценка и приоритизиране в първите две фази на Дейност 5 от проекта.
- изготвяне на препоръки за изготвяне на стратегически документ в областта на данните на национално ниво.
- изготвяне на комплексна пътна карта за развитието на пространствата от данни в България с препоръки за приоритизиране/последователност, общи компоненти и потенциални области на законодателни и институционални промени по координиран начин, като се вземат предвид ключовите аспекти на Европейската стратегия за данните.
На база на гореописаните поддейности екипът на МЕУ, чрез политикоправещите си дирекции ще изготви проект на Национална стратегия за данните или стратегия с по-широк обхват, в която изрично са включени данните, за периода 2025 - 2030 г. Проектът ще бъде внесен за приемане от Министерския съвет.
Дейността ще допринесе за постигането на резултат 3 от очакваните по процедурата резултати (раздел 13. Дейности, допустими за финансиране от Условията за кандидатстване), а именно - Препоръки за Национална стратегия за данните, разработена в съответствие с "Акта за управление на данните" на ЕС. Като част от резултата ще бъде предложена подробна пътна карта за развитие на пространствата от данни и препоръки за институционална структура и отговорности и законодателни изменения, включително проекти на законови актове и придружаващи документи, адресиращи съществуващите пропуски.
В рамките на дейността МЕУ ще изготви проект на национална стратегия, включваща компонент за данните, като вземе предвид препоръките на СБ, и ще проведе обществени консултации за информиране на публични и частни организации (заинтересовани страни), определени по Дейност 2, за потенциални участници в приоритетните пространства от данни.
Екипът на МЕУ ще работи съвместно с експерти от СБ при изпълнението на ангажиментите по дейността като участва и в обучения.
За провеждането на обществените консултации, организирани от МЕУ със заинтересованите страни, както и за участието в обученията, организирани от СБ са предвидени командировки за 100 служители на МЕУ (ръководство, представители на специализирани дирекции, представители на финансова дирекция и човешки ресурси, новоназначени експерти с профил в областта на данните).
Посочената бройка служители е съобразена с числеността на персонала съгласно Устройствения правилник в МЕУ.
Разходите за посочените командировки са необходими и свързани с изпълнението на дейността, като разходите за командировки за провеждането на обществените консултации, организирани от МЕУ са посочени във финансовата обосновка към дейността, а разходите за командировки за участието в обученията, организирани от СБ са посочени във финансовата обосновка към Дейност 7 - Повишаване на капацитета в областта на управлението на данните.
Основните идентифицирани рискове при изпълнение на дейностите по проекта са:
- неспазване на времевия график на изпълнение: ниско ниво на риск;
- неизпълнение на дейността в рамките на сумата, определена по проекта: ниско ниво на риск;
- некачествено изпълнение на дейността: средно ниво на риск.
Идентифицираните рискове ще бъдат избегнати посредством попълване на риск регистър и управлението му от екипа по проекта съгласно плана за управление на риска на Министерството на електронното управление. |
863 031.60
|
0.00
|
Дейност 4 - Национална референтна рамка за управление на данните: Целта на тази дейност е да се разработи Национална референтна рамка за управление на данните (НРУД) за България, която да е съгласувана с Акта за управление на данните на ЕС и с друго съответно законодателство на ЕС и да очертава най-добрите световни практики, не само по отношение на съдържанието, но и по отношение на нейното създаване и поддържане, включително лидерство, управление и ангажиране на заинтересованите страни.
Въз основа на международните добри практики и като вземе предвид съответната регулаторна рамка, ще бъде разработено предложение за НРУД, включително препоръки в следните области:
- процедурни и организационни стандарти за събиране на данни, съхранение на данни, трансфер на данни, управление на данни, използване на данни в публичната администрация;
- международни добри практики по отношение на архитектурата на хардуерната и софтуерната инфраструктура;
- рамка за качество на данните;
- изисквания за добри практики и стандарти за метаданни, включително наличност, качество и технически стандарти, както и други съответни международни стандарти (напр. за обмен на данни, интерфейси за програмиране на приложения, протоколи за съхранение на данни, изисквания към системата за управление на бази данни и доверително управление, управление на транзакции, спорове резолюция и суверенитет на данните);
- използването на стандартите и свързаните с тях дейности по управление;
- области за реформиране на правната и регулаторна рамка въз основа на международни референтни модели/примери, приложими за България; и
- потенциални институционални договорености (напр. относно сертифициране, помощ за данни и координация на политиката).
В допълнение ще се изготвят:
- препоръки относно прилагането към пространствата от данни на съответните закони и разпоредби за данни и цифрови услуги, включително препоръка за потенциална отговорност на участниците, работещи в пространството от данни, предложени мерки за намаляване на риска; и
- пътни карти за потенциални законодателни и институционални реформи, включително препоръки за актуализации на съществуващи пътни карти и стратегически документи.
Дейността ще допринесе за постигането на резултат 4 от очакваните по процедурата резултати (раздел 13. Дейности, допустими за финансиране от Условията за кандидатстване), а именно - Проект за национална рамка за управление на данни със задължителна правна сила въз основа на стриктния анализ на съществуващите пропуски в политиките, свързани с управлението на данни, техническата ситуация, наличността и качеството на данните по сектори и администрация, разпоредбите и текущите практики за управление на данни, като същевременно се вземат предвид извлечените поуки от добри практики от държави-членки на ЕС и други държави с напреднало управление на данните.
В рамките на дейността МЕУ ще изготви НРУД като вземе предвид горепосочените препоръки и ще проведе обществени консултации/семинари за информиране на публични и частни организации (заинтересовани страни). Екипът на МЕУ ще работи съвместно с външния изпълнител при изпълнението на неговите ангажименти по дейността като участва и в провеждането на организирани от него обучения.
Основните идентифицирани рискове при изпълнение на дейностите по проекта са:
- неспазване на времевия график на изпълнение: ниско ниво на риск;
- неизпълнение на дейността в рамките на сумата, определена по проекта: ниско ниво на риск;
- некачествено изпълнение на дейността: средно ниво на риск.
Идентифицираните рискове ще бъдат избегнати посредством попълване на риск регистър и управлението му от екипа по проекта съгласно плана за управление на риска на МЕУ. |
944 029.60
|
0.00
|
Дейнот 5 - Оценка на готовността на пространствата от данни и определяне на приоритетите: Целта на тази дейност е да се извърши техническа оценка за осъществимост на предлагането на данни за изграждане на 9-те пространства от данни, определени в Дейност 3 и на организационната и техническа структура в съответствие с НРУД. Оценката за осъществимост следва да информира за потенциални промени (ако има такива) в определянето като приоритети на пространствата от данни въз основа на подробно доказателство за наличността на данните, качеството на данните и готовността на институциите за управление на данните. Констатациите от оценката ще бъдат използвани за изготвянето на подробна техническа и процедурна пътна карта за разработването на приоритетните пространства от данни в Дейност 6.
В рамките на дейността ще се разработят три (3) набора от инструменти за самооценка (НИС), подробни инструкции за използване на НИС без помощ и свързаните с тях „ръководства на одитора“:
- НИС за наличност на данни;
- НИС за качеството на данните; и
- НИС за управление на данните.
Ще бъдат проведени обучения за внедряване на НИС за експерти от МЕУ и други публични институции, които са определени да участват в приоритетните пространства от данни.
Подготовката за внедряване на НИС ще включва:
- предоставяне на техническа помощ за справяне със запитвания от получатели на НИС;
- посещения на място за подпомагане на оценката и
- събиране, проверка и анализ на данни.
НИС ще бъдат внедрени на няколко вълни, за да обхванат 9-те идентифицирани пространства от данни. Първата „вълна“ ще включва данни и институции от едно пространство от данни като водещ в оценката на това пространство ще е екипа на външния изпълнител, а експертите от МЕУ ще придобият практически опит по приложимостта на НИС. Втората вълна ще бъде насочена към други три приоритетни пространства от данни, определени в Дейност 3. В изпълнението на "Втората вълна" експертите от МЕУ ще имат водеща роля, а външният изпълнител ще оказва техническа помощ. Третата вълна ще обхване данните и институциите, в останалите пространства от данни, установени в Дейност 3, като експертите от МЕУ ще следва да извършат оценките самостоятелно.
Разходите за участието в обученията по дейността, организирани от СБ са посочени във финансовата обосновка към Дейност 7 - Повишаване на капацитета в областта на управлението на данните.
Дейността ще допринесе за постигането на резултат 5 от очакваните по процедурата резултати (раздел 13. Дейности, допустими за финансиране от Условията за кандидатстване), а именно - Препоръки за приоритизиране на пространствата за данни въз основа на фактори, свързани със стратегическо подреждане, наличност на данни, качество на данните, обем на необходимите интервенции, подготовка на пазара и др.
Основните идентифицирани рискове при изпълнение на дейностите по проекта са:
- неспазване на времевия график на изпълнение: ниско ниво на риск;
- неизпълнение на дейността в рамките на сумата, определена по проекта: ниско ниво на риск;
- некачествено изпълнение на дейността: средно ниво на риск.
Идентифицираните рискове ще бъдат избегнати посредством попълване на риск регистър и управлението му от екипа по проекта съгласно плана за управление на риска на Министерството на електронното управление. |
2 670 185.00
|
0.00
|
Дейнот 6 - Пътни карти по области на за пространствата от данни по домейни: В рамките на дейността ще бъдат осъществени следните поддейности:
- изготвяне на предложения за пътни карти за разработването на избраните пространства от данни, идентифицирани в Дейност 2 и определени като осъществими след оценката на осъществимостта в Дейност 5. Най-високо ниво на подробности се очакват за четирите приоритизирани пространства от данни с приоритет (покрити от първите две вълни в Дейност 5);
- въз основа на консултации със заинтересованите страни ще се актуализират проектите на пътни карти, за да се отразят резултатите от проведените консултации.
- ще бъдат проведени обучения по изготвените пътни карти.
За провеждането на обществените консултации, организирани от МЕУ със заинтересованите страни, както и за участието в обученията, организирани от СБ са предвидени командировки за 100 служители на МЕУ (ръководство, представители на специализирани дирекции, представители на финансова дирекция и човешки ресурси, новоназначени експерти с профил в областта на данните).
Посочената бройка служители е съобразена с числеността на персонала съгласно Устройствения правилник в МЕУ.
Разходите за посочените командировки са необходими и свързани с изпълнението на дейността, като разходите за командировки за провеждането на обществените консултации, организирани от МЕУ са посочени във финансовата обосновка към дейността, а разходите за командировки за участието в обученията, организирани от СБ са посочени във финансовата обосновка към Дейност 7 - Повишаване на капацитета в областта на управлението на данните.
Дейността ще допринесе за постигането на резултат 6 от очакваните по процедурата резултати (раздел 13. Дейности, допустими за финансиране от Условията за кандидатстване), а именно - План и пътна карта за институционална рамка за управление на националните данни и изграждане на национални пространства за данни (включително комитет за управление на националните пространства за данни и потребителски форум, главни служители по данни, сертифициращи органи и други).
Основните идентифицирани рискове при изпълнение на дейностите по проекта са:
- неспазване на времевия график на изпълнение: ниско ниво на риск;
- неизпълнение на дейността в рамките на сумата, определена по проекта: ниско ниво на риск;
- некачествено изпълнение на дейността: средно ниво на риск.
Идентифицираните рискове ще бъдат избегнати посредством попълване на риск регистър и управлението му от екипа по проекта съгласно плана за управление на риска на Министерството на електронното управление. |
1 023 733.80
|
0.00
|
Дейност 7 - Повишаване на капацитета в областта на управлението на данните : Във връзка с вменените на министъра на електронното управление задължения, свързани с данните, съгласно изменение на Закона за електронното управление от 19.09.2023г. е идентифицирана необходимост от изграждане на капацитет в МЕУ чрез ангажиране на ИКТ експерти.
Същевременно, съгласно сключено споразумение с външен изпълнител за всяка дейност, включена в споразумението, МЕУ следва да разполага с координатори (координационни точки) и технически екипи, които да са на разположение за ежедневното осигуряване на вътрешен капацитет за управление и за участие в дейностите по проекта.
Целта на изпълнение на дейността е МЕУ да има подготвени служители с тясна специализация и експертиза, чрез които министерството да има капацитет да организира, координира и поддържа пространства от данни и също така да може да контролира оперативните процеси по вече изградени пространства.
Служителите ще изпълняват функции, свързани с изпълнението на дейности от 2 до 6 на проекта от момента на назначаването си. Предвидените обучения в съответните дейности ще стартират непосредствено след назначаването на служителите. Те ще подпомагат и комуникацията със заинтересованите страни, както и ще участват в обществените консултации с тях.
За участието в обученията, организирани от СБ са предвидени командировки за 100 служители на МЕУ (ръководство, представители на специализирани дирекции, представители на финансова дирекция и човешки ресурси, новоназначени експерти с профил в областта на данните).
Посочената бройка служители е съобразена с числеността на персонала съгласно Устройствения правилник в МЕУ.
Разходите за посочените командировки са необходими и свързани с изпълнението на дейността.
Основните идентифицирани рискове при изпълнение на дейностите по проекта са:
- неспазване на времевия график на изпълнение: средно ниво на риск;
- неизпълнение на дейността в рамките на сумата, определена по проекта: ниско ниво на риск;
- некачествено изпълнение на дейността: ниско ниво на риск.
Идентифицираните рискове ще бъдат избегнати посредством попълване на риск регистър и управлението му от екипа по проекта съгласно плана за управление на риска на Министерството на електронното управление. |
955 276.50
|
0.00
|