Идентификация

Номер от ИСУН BG65ISPR001-3.007-0001-C02
Наименование на проекта Повишаване качеството и ефективността на ДНК изследванията в областта на криминалистиката
Бенефициент 000695235 МИНИСТЕРСТВО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ - Национален институт по криминалистика (НИК)
Източник на финансиране ФВС ==> Програма на Република България по фонд „Вътрешна сигурност“
Дата на сключване на договора/заповедта 21.10.2024
Дата на стартиране 21.10.2024
Дата на приключване 21.10.2028
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Сключен
Местонахождение
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Югозападен (BG41), София-Град (BG411), Столична, гр.София
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Югоизточен (BG34), Бургас (BG341), Бургас, гр.Бургас

Описание

Кратко описание на проекта
С проектното предложение се цели повишаване капацитета на ДНК лабораториите в НИК-МВР и БНТЛ към ОДМВР Бургас, като чрез внедряването на автоматизирана система, която да извършва както екстракцията на ДНК материал, иззет от съответните веществени доказателства, така и пробоподготовката за последващите етапи от процеса на ДНК профилирането (PCR, RT PCR и фрагментен анализ), ще се постига качественото изработване на голям брой проби за кратък период от време. След успешно внедряване на такъв тип система се установява увеличаване на броя на изработените проби, повишаване на качеството на анализа и се намалява значително рискът от човешка грешка. Това би спомогнало за преодоляване на натрупването на голям брой възложени преписки и обекти, което от своя страна ще доведе до съкращаване на сроковете при изготвянето на експертизите и ще доведе до срочното приключване на редица досъдебни и съдебни производства, ускоряване на въвеждането на повече ДНК данни от криминални регистрации, ДНК проби за сравнителен анализ, следи от ДНК и ДНК на неидентифицирани човешки останки в ДНК базата данни. Ползите от автоматизираната ДНК екстракция са способността й да генерира навременни и надеждни резултати. 
Това ще повиши капацитета и функционалността на Националната ДНК база данни, което пък ще допринесе за разкриването на тежки криминални престъпления и ще увеличи капацитета на Националната ДНК база данни по отношение на борбата с трансгранична престъпност, както и ще повиши обмена на информация на ДНК профили и разширяване обхвата на международния обмен на ДНК информация със страните от Европейския съюз.
Дейности
  • Дейност: Повишаване на ефективността и качеството на ДНК експертизите и увеличаване на профилите в ДНК базата и засилване на обмена на информация: За срок от 5 години се установява увеличаване броя на преписките в сектор "ДНК анализи" към НИК-МВР с 257,5%, като обектите на експертизите са се повишили близо 3 пъти. Тенденцията за повишаване броя на постъпилите преписки се запазва и предвид броя, постъпили преписки до м. май 2024 г., се очаква до края на 2024 г. в института за ДНК анализ да постъпят между 1500 и 1700 преписки. Тази тенденция е причина за натрупване на голям брой възложени експертни изследвания със значителен брой обекти, които към м. май 2024 г. възлизат на около 850 преписки със значително забавяне в сроковете на изпълнение, което възпрепятства процесуално-следствените действия и срочното приключване на досъдебните и съдебни производства. За преодоляване на натрупването на големия брой експертизи с множество обекти е необходим както адекватен кадрови ресурс,така и автоматизация на редица от процесите, касаещи ДНК анализа на веществени доказателства. Към момента голяма част от манипулациите се извършват чрез ръчно пипетиране от експертите в лабораториите на НИК-МВР и БНТЛ Бургас, което е трудоемко, увеличава времето за получаване на крайните резултати, лимитира броя на пробите, които се работят едновременно, и увеличава риска от контаминация (замърсяване на пробите, замърсяване на скъпоструващи консумативи и реактиви), което води до забавяне на въвеждането на ДНК профили в Националната ДНК база данни. Ето защо се изисква качественото изработване на голям брой проби за кратък период от време, което налага внедряването на автоматизирана система, която да извършва както екстракцията на ДНК материал, иззет от веществените доказателства,така и пробоподготовка за последващите етапи от процеса на ДНК профилирането (PCR, RT PCR и фрагментен анализ). Такъв тип автоматизирани системи са успешно внедрени в редица световни криминалистични ДНК лаборатории, както и в почти всички ДНК лаборатории, част от ENFSI (Европейска мрежа на криминалистичните институти). След внедряването на такъв тип система се установява увеличаване броя на изработените проби, повишаване качеството на анализа и се намалява значително рискът от човешка грешка. Това би спомогнало и за преодоляване на натрупването на голям брой възложени преписки и обекти, което от своя страна ще доведе до съкращаване на сроковете при изготвянето на експертизите, и ще доведе до срочното приключване на редица съдебни и досъдебни производства, ускоряване на въвеждането на повече ДНК данни от криминални регистрации, ДНК проби за сравнителен анализ, следи от ДНК и ДНК на неидентифицирани човешки останки в ДНК базата данни. Освен това, този метод намалява използването на пипета и накрайник, почти напълно минимизирайки риска от човешка грешка, екзогенно ДНК замърсяване и кръстосано замърсяване. По дейността ще бъдат осигурени за ДНК лабораторията в НИК-МВР и БНТЛ-ОДМВР Бургас 2 броя автоматизирани системи за екстракция на ДНК и 4 броя автоматизирани системи за пробоподготовка на PCR, RT-PCR и на фрагментен анализ и тяхната стандартна гаранционна поддръжка. Автоматизирането на процеса с цел да се обезпечи работата на двете лаборатории ще улесни въвеждането на профилите в ДНК базата и ще засили обмена на информация между страните, ще подпомогне обмена на ДНК информация, ще засили оперативното сътрудничество с държавите членки във връзка с изпълнение на разпоредбите на Договора от Прюм и Решение 2008/615/ПВР на Съвета. Информацията продължава във файл "Описание_дейност_1", прикачен в раздел 14., Договорена стойност: 2 777 297.90 , Отчетена стойност: 950 400.00
  • Дейност: Видимост, прозрачност и комуникация: Дейността е изцяло в съответствие с разпоредбите на Дял IV, Глава III „Видимост, прозрачност и комуникация“ и Приложение IX от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета, чл. 24 от Регламент (ЕС) 2021/1149 на Европейския парламент и на Съвета от 7 юли 2021 година за създаване фонд „Вътрешна сигурност“ и в публикуваните материали с изисквания за видимост, прозрачност и комуникация на Единния информационен портал. Дейността включва: - Организиране на откриваща и закриваща пресконференция. Откриващата и закриващата пресконференции ще се проведат в заседателната зала на централната сграда на МВР в гр. София, ето защо са предвидени разходи за кетъринг (60 бр. вода). Информация за планираните откриваща и закриваща пресконференция, както и за изпълнението на проекта, ще бъде публикувана на сайта на НИК-МВР. - изработването на информационни табели (2 броя - за НИК и БНТЛ към ОДМВР Бургас) и рекламни материали (тефтер и химикал - по 30 броя). Рекламните материали задължително ще носят емблемата на ЕС, неразделно от надписа "Съфинансирано от Европейския съюз". На доставените материали и оборудване ще бъдат поставени стикери с емблемата на ЕС, неразделно от надписа "Съфинансирано от Европейския съюз", наименованието на проекта и начина на финансиране., Договорена стойност: 611.01 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Управление и изпълнение на проекта: Дейността се разделя на поддейности, както следва: 3.1. Поддейност по управление на проекта и 3.2. Поддейност по изпълнение на проекта. Поддейност 3.1. е необходима за успешната реализация на проекта. НИК ще предприемат действия за осигуряване на адекватен експертен екип и организация на дейността му. За реализация на проекта ще бъде издадена заповед за определяне на екипа за управление и изпълнение на проекта. Функциите на членовете на екипа за управление на проекта са разпределени в заложените дейности и ще бъде сформиран след одобрението на проекта и подписване на заповедта за безвъзмездна финансова помощ – през първия месец от неговото изпълнение, и ще осъществява дейността си през целия период на проекта. Той ще планира, организира, координира, контролира и отчита изпълнението на отделните проектни дейности. Екипът се състои от членове на следните длъжности: Ръководител на проект, Счетоводител по проекта от ДПУБ и Технически сътрудник от НИК. Екипът за управление на проекта ще осъществява изпълнението и отчитането на дейностите по проекта, съобразно графика за изпълнение,включително ще следи за правилното и навременно изпълнение на дейностите, възложени на външни изпълнители. Екипът ще изготвя междинните и окончателните технически доклади и отчети, искания за плащания и други документи, свързани с управлението на проекта и изисквани от Управляващия орган; ще въвежда своевременно информация в информационната система ИСУН 2020 и ще води кореспонденция с заинтересованите страни по проекта. Екипът за управление на проекта ще е отговорен и за подготвянето на подробна информация за проекта и организиране на публикуването й на подходящо място на интернет страницата на НИК. Стойността за възнаграждения за екипа по управление на проекта са: 8 224,17 лв. брутно сума, за осигурителни вноски - 3 747,01 лв. Обща стойност: 11 971,18 лв. Поддейност 3.2. включва експерт обществени поръчки от ДУССД, експерт-юрист обществени поръчки от ДУССД. Екипът по изпълнение на проекта ще подпомага и контролира разработването на документации за възлагане на обществени поръчки по съответните дейности, които в максимална степен да гарантират избора на изпълнители; ще участват в пълния цикъл на разработването на документациите за обществени поръчки, ще следи план-графика за изпълнение на проекта и ще отговаря за предпиемането на корективни мерки при отклоняването от графика; ще следи спазването на Вътрешните правила за управление цикъла на обществените поръчки в МВР, СУК, Регламентите и др. нормативни актове. Стойността за възнаграждения за екипа по изпълнение на проекта са: 4 229,64 лв. брутно сума, за осигурителни вноски - 1 395,78 лв. Обща стойност: 5 625,42 лв. Предвиден период на изпълнение и обосновка: В График на проекта е предвидено дейността да се изпълнява през целия период на реализация на проекта, с оглед на спецификата на дейността и задълженията на екипа, които целят успешно приключване на проекта. Етапите на изпълнение са както следва: 1.Подбор на експерти с необходимата квалификация и опит при създаването на експертни съвети по предвидените обществени поръчки. 2.Изпълнение на текущи дейности в периода на реализация на проекта и проследяване на напредъка по проекта. 3.Отчитане на проекта – техническо и финансово. За успешното изпълнение на дейността се предвижда: да бъдат създадени ясни комуникационни канали между отделните членове на екипа; да се следи навременното изпълнението на дейностите по проекта. В дейността са включени непреките разходи в размер на 2 639,49 лв., представляващи 15 % от допустимите преки разходи за управление и изпълнение на проекта. , Договорена стойност: 20 236.09 , Отчетена стойност: 6 207.50

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители
  • Изпълнител: Студентска кооперация "Темида", Договорена стойност по проекта*: 392.88 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: "Синмед България" ООД, Договорена стойност по проекта*: 950 400.00 , Отчетена стойност**: 950 400.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Брой системи на ИКТ, които са оперативно съвместими в държавите членки/със свързани със сигурността информационни системи на ЕС и децентрализирани такива/с международни бази данни, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 2 Брой закупени единици оборудване, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 6.00 , Достигната стойност: 6.00
Индикатор 3 Брой създадени/адаптирани/поддържани системи на ИКТ, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 2 798 145.00 BGN
БФП 2 798 145.00 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 1 146 687.50 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 75.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: „Закупуване и гаранционна поддръжка на автоматизирани системи за екстракция на ДНК и пробоподготовка на PCR, RT-PCR и на фрагментен анализ“ с две обособени позиции: Обособена позиция № 1: Закупуване и гаранционна поддръжка на автоматизирана система за екстракция на ДНК; Обособена позиция № 2: Закупуване и гаранционна поддръжка на автоматизирани системи за пробоподготовка на PCR, RT-PCR и на фрагментен анализ , Прогнозна стойност: 1 400 000.00
  • Обособена позиция 1: „Закупуване и гаранционна поддръжка на автоматизирана система за екстракция на ДНК“
    Изпълнител: "Синмед България" ООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 528 000.00
  • Обособена позиция 2: „Закупуване и гаранционна поддръжка на автоматизирани системи за пробоподготовка на PCR, RT-PCR и на фрагментен анализ“
    Изпълнител: "Синмед България" ООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 422 400.00
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Доставка на консумативи за екстракция и пробоподготовка за ДНК анализ, съвместими с Автоматизирана система за екстракция на ДНК и Автоматизирана система за пробоподготовка на PCR, RT-PCR и на фрагментен анализ, Прогнозна стойност: 1 417 176.00
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Изработване на информационни табели и рекламни материали, Прогнозна стойност: 581.01
  • Обособена позиция 1: Дизайн, предпечатна подготовка, отпечатване, изработване, доставка на рекламни материали и информационни табели – 3 броя с включен монтаж; дизайн, предпечатна подготовка, отпечатване, изработване и доставка на пакети, съдържащи тефтери с твърди корици, химикалки и USB памет - 25 бр., както и дизайн, предпечатна подготовка, отпечатване, изработване и доставка на пакети, съдържащи тефтери с твърди корици и химикалки - 30 бр.
    Изпълнител: Студентска кооперация "Темида"
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 392.88

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN