Кратко описание на проекта |
Настоящото проектно предложение допълва процеса на изграждане на националните компоненти за интеграция със Система вход/изход по сухопътни, речни и морски ГКПП по външните граници на ЕС, като отразява изискванията на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2017/ 2226 на Европейския парламент и на Съвета от 30 ноември 2017 година за условията за стартиране и въвеждане в експлоатация на Система вход/изход, чрез която да се регистрират данните относно влизането и излизането и данните относно отказа за влизане на граждани на трети страни, преминаващи външните граници на страните-членки. За тази цел интегрираното управление на границите трябва да се модернизира, за да осигури работата на управление по принципа "интелигентни граници".
Чрез изпълнението на настоящата операция се развиват изпълняваните на национално ниво дейности, които вече са започнали по ФВС – граници 2014-2020 и ИУГВП 2021-2027. Тя ще подкрепи реализирането на мерките за въвеждане на Системата вход/изход и ще създаде възможности за внедряване на нови технологии и условия за изпълнение на изискванията на системата и нейното интегриране с използваните към момента в МВР АИС.
В рамките на операцията ще бъдат изпълнени следните дейности:
- Осигуряване на материали и оборудване, използвани за работата на Системата вход/изход, включително хардуер, използван от СВИ на гранично-пропускателните пунктове;
- Адаптиране на инфраструктурата или помещенията на държавите членки, свързани с работата на Системата вход/изход, включително свързаните със Системата вход/изход адаптации на гранично-пропускателните пунктове;
- Услуги, свързани с работата на Системата вход/изход.
|
Дейности |
-
Дейност: Доставка на материали и оборудване, използвани за работата на Системата вход/изход, включително хардуер, използван от Системата вход/изход на гранично-пропускателните пунктове: В рамките на дейността се очаква реализирането на следните под-дейности:
Под-дейност 1.1. Доставка на сървърна платформа за Системата вход/изход по сухопътни, речни и морски ГКПП по външните граници на ЕС, която включва
• Виртуализация на сървърните ресурси чрез доставка и пускане в експлоатация на платформа за виртуализация - 1 брой;
• Доставка и пускане в експлоатация на блейд сървър за разширение на съществуващата изчислителна инфраструктура - 4 броя;
• Лицензи за операционни системи - 1 брой;
• Лицензи за мониторинг на сървъра за приложения чрез система за управление - 1 брой;
• Услуги за изграждане и интегриране на високопроизводителна и устойчива на грешки среда за работа на Системата за вход/изход
С доставеното оборудване ще бъде разширена и надградена сървърната инфраструктура на МВР за опериране на Системата вход/изход. Ще бъдат доставени и интегрирани в съществуващата изчислителна инфраструктура сървъри и необходимите за тяхната работа платформа за виртуализация, софтуер и лицензи. По този начин ше бъде извършено надграждане на съществуващи сървъри от изчислителната инфраструктура на МВР, които са свързани с работата на Системата вход/изход.
Цялостното осъществяване на услугите за изграждане и интегриране на високопроизводителна и устойчива на грешки среда за работа на Системата за вход/изход е процес, който обхваща анализ на настоящата изчислителна инфраструктура. Нейното надграждане е обект на настоящата поддейност и предполага разработване и съгласуване на План за интеграция и дейности по неговото изпълнение, които включват инсталиране, конфигуриране и интегриране на новите технически и програмни средства в съществуващата инфраструктура на МВР.
Под-дейност 1.2. Доставка на ИТ оборудване за централния компонент на Системата вход/изход по сухопътни, речни и морски ГКПП по външните граници на ЕС на национално ниво, в която се предвижда доставка, инсталиране и въвеждане в експлоатация на устройства и технически средства за създаване на условия за развитие на съществуващата АИС "Граничен контрол" на общо 26 ГКПП на територията на Република България. В доставката на технически средства са включени следните устройства:
- Работни станции за 9 работни места;
- Високопроизводителен комутатор - 1 брой;
- Разширение на съществуващ маршрутизатор - 2 броя.
Целта е да се обезпечи предприемането на необходимите мерки по привеждане на централната компонента на СВИ в съответствие с Регламента на ЕС.
За доизграждане на централната компонента на СВИ е предвидено разширение на съществуващи маршрутизатори CISCO с два нови маршрутизатора. Спецификата на дейностите и тяхната взаимосвързаност налага паралелното им свързване и внедряване в общата система. Затова е необходимо двата маршрутизатора да бъдат инсталирани едновременно. За целта се предлага сървърът за съхраняване на данни да бъде заменен с втори маршрутизатор, а самият сървър поради необходимост е доставен и инсталиран на по-ранен етап по договор № 5290оп-205/13.06.2024 г. По този начин се запазва предвиденото по тази поддейност финансиране в рамките на 1 298 400 лв.
При подаване на документа за заявен интерес към ЕК са бзджетирани 2 броя маршрутизатори, а в документа е вклзчен 1 брой сървър и 1 брой маршрутизатор.
Компетентен орган за изпълнение на дейността е дирекция „Комуникационни и информационни системи”.,
Договорена стойност: 2 323 814.48
,
Отчетена стойност: 0.00
-
Дейност: Адаптиране на инфраструктурата или помещенията на държавите членки, свързани с работата на Системата вход/изход, включително свързани със Системата вход/изход адаптации на гранично-пропускателните пунктове : В рамките на дейнстта се очаква реализирането на дейности за изграждане на ГКПП Гюешево на автобусни терминали на "входни" и "изходни" линии.
Дейността предвижда изграждането на 2 автобусни терминала на „вход“ и „изход“ на ГКПП „Гюешево“. В терминалите ще бъдат разположени работни места за служители от Главна дирекция "Гранична полиция".
Ще бъдат реализирани следните под-дейности:
- изграждане на автобусни терминали на "входни" и "изходни" на ГКПП Гюешево;
- изграждане на работни места за служители от Главна дирекция "Гранична полиция";
- монтаж на необходимото оборудване вътре в терминалите.
С оглед на предстоящото пускане в експлоатация на Системата вход/изход, предизвикателство за граничните контролно-пропускателни пунктове на сухопътните външни граници на ЕС ще бъде извършването на необходимите гранични проверки на лицата, които пътуват с автобус, като се има предвид, че голям брой пътници пристигат по едно и също време.
Към момента на ГКПП Гюешево няма автобусни терминали. Граничните проверки на пътниците, пътуващи с автобуси, се извършват чрез излизане от автобусите, понякога при неблагоприятни метеорологични условия. Това води до значителни затруднения в пропускателната способност на ГКПП.
През 2023 г. през ГКПП Гюешево са преминали общо 4566 автобуса с 228 300 души на изход и 4899 автобуса с 244 950 души на влизане.
В периода от 01.01.2023 г. до 23.05.2023 г. през ГКПП Гюешево на изход са преминали общо 1467 автобуса с 73 350 души, а за същия период на 2024 г. на влизане са преминали 1832 автобуса с 91 600 души, което е увеличение с 25 % в пътникопотока, пътуващ с автобус през ГКПП Гюешево.
Трябва да се отбележи, че около 55% от пътникопотока, преминаващ през ГКПП Гюешево, попада в обхвата на Системата вход/изход.
При изпълнение на дейността се предвижда изпълнението на следните поддейности с външни изпълнители, както следва:
Поддейност 1 - Изграждане на автобусни терминали на трасе „вход“ и трасе „изход“ на ГКПП Гюешево на обща стойност 230 878.45 лв. с ДДС. По тази дейност е предвидено провеждане на две обществени поръчки, както следва:
- Изграждане на автобусни терминали на трасе „вход“ и трасе „изход“ на ГКПП Гюешево на стойност 224 545.13 лв. с ДДС;
- Оценка на съответствието на инвестиционните проекти, строителен надзор, инвеститорски контрол и функции на координатор по безопасност и здраве при изпълнение на проектиране и строителство на обект "Изграждане на автобусни терминали на трасе „вход“ и трасе „изход“ на ГКПП Гюешево“ на стойност 6 333.32 лв. с ДДС.
Поддейност 2 - Инсталиране на нова система за автоматизиран граничен контрол - електронни гишета ABC gates с две пътеки за автобусен терминала на „вход", цялостна ИТ инфраструктура, 2 броя устройства за заснемане на лице с автоматично разпознаване на височината на тялото на пътника и 2 броя устройства за снемане на пръстови отпечатъци на АРМ за граничен контрол, както и провеждане на обучения за работа със системата на обща стойност 729 120.12 лв. с ДДС.
В резултат на изпълнението на дейността се очаква да се увеличи пропускателната способност на ГКПП Гюешево и да се повиши удовлетвореността на пътниците.,
Договорена стойност: 959 998.57
,
Отчетена стойност: 0.00
-
Дейност: Услуги, свързани с работата на Системата вход/изход : Тази дейност предвижда провеждане на информационна кампания за Системата вход/изход чрез закупуване на информационни дисплеи, видео материали и информационни брошури и плакати.
В рамките на информационната кампания ще бъдат извършени следните под-дейности:
- Закупуване на дисплеи (70 бр. 19'' и 10 бр. 40'');
- Разработване и отпечатване на информационни брошури и плакати - 50 000 бр. брошури, размери около формат А4 и 150 бр. плакати, размер около формат А2 по образци на рекламни материали, изготвени от Европейската комисия;
- Създаване на видеозапис, указващ действията, които трябва да предприемат пътниците за снемане на биометрични данни за Системата вход/изход.
Основната цел на информационната кампания е да популяризира предстоящото стартиране на Системата вход/изход, да информира пътниците за предстоящите промени в процедурата за извършване на гранични проверки и да улесни преминаването на пътниците през ГКПП.
При изпълнение на дейността се предвижда изпълнението на следните поддейности с външни изпълнители, както следва:
- Доставка на монитори (70 броя монитори 19"-22" и 10 броя монитори 40"-43") на обща стойност 43 500,00 лв. с ДДС;
- Отпечатване на 50 000 броя информационни брошури и 150 броя постери по изготвени образци на обща стойност 10 589.94 лв. с ДДС;
- Изготвяне на 3 броя видеоклипове за указване действията, които трябва да извършват пътниците за целите по снемане на биометрия за системата „вход-изход“ на обща стойност 8 409.60 лв. с ДДС.
Информационната кампания ще обхване 20 ГКПП с пътникопоток около 30 000 000 души.
Дисплеи ще бъдат поставени на работните места на "вход" на ГКПП на сухопътната граница, където ще функционира Системата вход/изход, в салоните на летищата и на съществуващите терминали.
На дисплеите ще се визуализира видео, указващо стъпките, които трябва да се предприемат за снемане на биометрични данни от пътниците и информация за изискванията на Системата вход/изход.
Основната цел на използването на видеото е да визуализира действията, които трябва да бъдат предприети от пътниците с цел заснемане на биометрични данни за Системата вход/изход без да е необходим превод.,
Договорена стойност: 62 499.54
,
Отчетена стойност: 0.00
-
Дейност: Видимост, прозрачност и комуникация : Дейността ще се изпълнява от служителите на ДКИС-МВР и ГДГП и определените от тях екипи.
Дейността ще се изпълнява в съответствие с изискванията за видимост, прозрачност и комуникация, заложени в Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и Съвета и ще бъде насочена към повишаване на осведомеността за това какво е постигнато с финансирането от Европейския съюз. По този начин широката общественост ще бъде информирана и ще се постигне популяризиране на подкрепата на ЕК за постигане на целите на операцията.
При стартиране на изпълнението на проекта и по време на неговото изпълнение ДКИС ще информира обществеността за получената подкрепа, като включи на своята интернет страница кратко описание на проекта, включително на неговите цели и резултати, като, съгласно изискванията, ще бъде откроена финансовата подкрепа от Европейския съюз. Текущо на интернет страницата ще бъде публикувана информация относно постигнатия към момента напредък и резултати.
С цел да се открои подкрепата на ЕС за реализиране на операцията в документите и комуникационните материали, свързани с изпълнението й, ще се включва по видим начин текст, подчертаващ подкрепата от ЕС.
В изпълнение на изискванията за прозрачност и видимост ще бъдат поставени устойчиви табели, които са ясно видими за обществеността и на които се откроява емблемата на EС в съответствие с техническите характеристики, посочени в приложение IX от Регламент (ЕС) 2021/1060.,
Договорена стойност: 0.00
,
Отчетена стойност: 0.00
-
Дейност: Управление и изпълнение на проекта: Дейността ще се изпълнява от служителите на ДКИС-МВР и ГДГП и определените от тях екипи.
В рамките на дейността ще се извършват дейности, необходими за успешното изпълнение на операцията, наблюдение на напредъка на дейностите по реализирането й, осъществяване на координацията, грижа за постигане на ключовите резултати в рамките на наличните ресурси, определяне на възможности и рискове, изпълнение на препоръки от контролни органи и ръководство на МВР и оказване на съдействие на външните изпълнители, както и докладване на напредъка пред Управляващия орган.
Предвижда се създаване на работни екипи, в които ще се включат служители на МВР със съответните компетенции. Определянето на подходящи експерти за участие в проекта е важно условие за успешното и навременно реализиране на дейностите по тази операция. В работата си те ще се ръководят от изискванията на Системите за управление и контрол на Управляващия орган и нормативните документи. Представители на екипите за изпълнение на операцията ще участват в дейности, организирани от Управляващия орган, ще докладват регулярно на Управляващия орган за напредъка по реализиране на целите и постигане на резултатите по тази операция и, при необходимост, за възникнали трудности.
Ръководителят на проекта ще отговаря за цялостното техническо, административно и финансово управление на проекта. В изпълнението на своите задължения той ще бъде подпомаган от Ръководител по дейност 2 и 3 и двамата координатори.
Докладването на напредъка по проекта, докладването на възникнали трудности, както и всичко, свързано с изпълнението на проекта е отговорност на екипа за управление на проекта и на ръководителя/координаторите в частност.,
Договорена стойност: 0.00
,
Отчетена стойност: 0.00
|