Идентификация

Номер от ИСУН BG16FFPR001-2.001-0002-C01
Наименование на проекта Автомагистрала Европа от км 15+500 до км 48+903- Фаза 2
Бенефициент 000695089 Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ)
Източник на финансиране ЕФРР, КФ ==> Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027
Дата на сключване на договора/заповедта 24.10.2025
Дата на стартиране 24.10.2025
Дата на приключване 30.06.2026
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП В изпълнение (от дата на стартиране)
Местонахождение
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Югозападен (BG41)

Описание

Кратко описание на проекта
Път I-8 Калотина – Софийски околовръстен път (СОП), западно от София, е част от „основната“ TEN-T мрежа.
С РМС № 959 от 31.12.18 г. пътят от сръбската граница до София е определен като „Автомагистрала Европа”, която е разделена на три участъка:
• Участък 1 - от км 1+000 до км15+500, финансиран по МСЕ. Завършен в края на 2023 г.
• Участък 2 - от км 15+500 до км 32+447.20-модернизация по съществуващото трасе, приключена 2021 г., с разширение до необходимия габарит и подобрени елементи в отделни участъци.
• Участък 3 - от км 32+447.20 до км 48+903-трасето се развива по нов терен.
Проектът, финансиран по ДБФП № ДОПТТИ-5 /06.12.2022 г. включва дейностите по изграждането на участъци 2 и 3, с обща дължина 33,403 км. Част от този проекта е изпълнена и финансирана от ОПТТИ - Фаза 1, включваща участък 2 и част от участък 3. Неизпълнени дейности в рамките на участък 3, които са извън срокът за допустимост на разходите по ОПТТИ, са заложени  в настоящата Фаза 2 на проекта.
Изпълнените дейности в рамките на Фаза 1 са описани в отделен документ - Приложение № 8
Дейностите в рамките на Фаза 2, предложени за финансиране в настоящия проект включват СМР (съгласно приложената КСС - Приложение № 12) и строителен надзор.

Периодът на изпълнение на Фаза 2 е общо 24 месеца с начална дата 01.01.2024 г. и крайна дата 31.12.2025 г. и се предлага за финансиране по ПТС.
Дейности
  • Дейност: Планиране и проектиране: В рамките на Фаза 2 на Проекта продължават да се изпълняват следните дейности, свързани със завършване на обект АМ "Европа" по трасето от км 32+447,20 до км 48+903, а именно: В рамките на текущата Фаза 2 на проекта са включени за доизпълнение следните основните поддейности, свързани с Участък 3 от км 32+447,20 до км 48+903“: - Провеждане на археологически проучвания, - Упражняване на авторски надзор и Консултантска услуга за изготвяне на формуляр за кандидатстване за финансиране на проект „АМ „Европа“ от км 15+500 до км 48+903 - Фаза 2“ по Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027. Дейностите от Фаза 2 допълват и надграждат изпълнените през Фаза 1. 1.1. Извършване на археологическо наблюдение по време на строителство по трасето на обект: АМ Европа от км 32+447,20 до км 48+903; 1.2. Упражняване на авторски надзор по време на строителството на тази част от трасето. Всички останали дейности са извършени до 31.12.2023 г. - по време на изпълнението на Фаза 1 на проекта или преди 2014 г. и са приключили: 1.3. Изработване на технически проект за Път I-8 "Калотина - СОП" участък от км 32+447.20 до км 48+611.93 и упражнаване на АН - част ТП; 1.4. Изготвяне на технически проект и строителство на обект: „Модернизация на път I-8 „Калотина – п.в. Храбърско“ от км 15+500 до км 32+447,20 и етапни връзки - част проектиране; 1.5. Извършване на спасителни археологически проучвания по трасето на инфраструктурен проект "Модернизация на път I-8 "Калотина-СОП" от км 1 до км 32+447,20 и етапни връзки и спасително археологическо проучване на археологически обект от км 18+720 до км 18+800 1.6. Провеждане на одит по пътна безопасност на обект: АМ „Европа“ от км 32+447,20 до км 48+903 1.7. Изготвяне на проекти за изменение на кадастралните карти и кадастралните регистри в землищата на с. Мрамор, с. Волуяк, Столична община, област София-град, с. Храбърско, с. Хераково, с. Пролеша, община Божурище, с. Петърч, община Костинброд, Софийска област“ 1.8. Консултантска услуга за изработването на апликационна форма и прилежаща документация за проект АМ Европа-фаза 1 1.9. Частично актуализиране на проект и изготвяне на парцеларен план за Път I-8 "Калотина - СОП" от км 1+000 до км 48+000 - Идеен и Техн. Проект 1.10. Изработване на ДОВОС за инвестиционно предложение "Модернизация на Път I-8 "Калотина - СОП" от км 1+000 до км 48+270 и на допълнение на ДОВОС. 1.11. Организиране и провеждане на отчуждителни процедури за обект: "Модернизация на съществуващото трасе на път І-8 "Калотина - СОП" от км 1+000 до км 48+270 1.12. Изработване на експертно становище и комплексен доклад за оценка на съответствието със съществените изисквания към строежите на "Идеен проект с парцеларен план на обект: Модернизация на съществуващото трасе на път I-8 "Калотина - СОП" от км 1+000 до км 48+270 1.13. Изготвяне и заверяване на оценителски доклади, определящи равностойното парично обезщетение за имоти и части от имоти за Модернизация на съществуващото трасе на Път I-8 "Калотина - СОП" - участък от км 1+000 до км 32+447.20 ≡ 32+550 1.14. Изготвяне на проекти за изменение на Кадастрална карта и Кадастрални регистри за обект: Модернизация на съществуващото трасе на път I-8 „Калотина - СОП“ от км 1+000 до км 48+270, участък от 1+000 до км 32+447.2 Разходите на Фаза 2 допустими по ПТС са в размер на 118 748,66 лв. с ДДС и представляват съфинансиране на бенефициента. Останалата част са разходите по изпълнените дейности в размер на 3 072 163 лв. с ДДС са за Фаза 1 и са недопустими., Договорена стойност: 118 748.66 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Закупуване на земя: За обектите/участъците, за които одобрените варианти на проектите предвиждат напускане на съществуващите граници на трасето или изграждане по нов терен, се провежда отчуждителна процедура по реда на Закона за устройство на територията и Закона за държавната собственост на база на изготвените при подготовката на проекта проекти за ПУП и оценки на имотите. Всички отчуждителни процедури са приключили и проектът е теренно обезпечен. За участък 3 процедурата по отчуждаване е приключила през м. август 2024 г., когато е издадено Решение на Министерски съвет № 588/12.08.24 за отчуждаване и са изплатени обезщетения на собствениците. Тези отчуждителни процедури не са включени като разходи в проектното предложение, тъй като са извършени след одобрението от Европейската комисия относно фазирането на проекта. Общо разходите за обезщетения за отчуждаване на земя са в размер на 12 044 211 лв. Всички са направени на Фаза 1 и са недопустим разход по Проекта - Фаза 2, като цялата стойност е финансирана по ОПТТИ. , Договорена стойност: 0.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Строителство и изграждане: Във фаза 2 са включени следните дейности и елементи, които не са изпълнени във фаза 1: Цялостно изпълнение на подучастък от км 45+300 до км 48+903 със следните елементи: • Малки съоръжения (водостоци) – проектирани са 7 бр водостоци. За определяне на отвора на съоръженията са определени водосборните области и е извършено хидравлично оразмеряване ва водостоците. Минималният отвор за нови водостоци по директното направление е приет Ø1500 за осигуряване на лесно поддържане по време на експлоатационния период. • Прокар при км 48+200 – с изграждането на съоръженията се реализира провеждането на селскостопанските пътища с осигуряване на минимален светъл габарит 2,50 м. • Принадлежности на пътя, ограничителни системи, предпазна мрежа. • Пътни възли – в разглеждания участък има два пътни възела: Пътен възел – „Костинброд“, който осигурява връзка на „Калотина – СОП", с път II – 81 „София – Костинброд – Монтана" и с. Волуяк и пътен възел – „Мрамор“, който осигурява връзки „с. Мрамор – Калотина“, „с. Мрамор – СОП“ и „с. Мрамор – ССТ“. • Големи съоръжения: - км 45+540 – подлез на път II-81 София – Монтана L=17+20+20+17=74 м - км 46+500 – виадукт L=2х(23+4х28.40+23.55)=320.3м * - км 47+380 – селскостопански подлез L=8м - км 48+460 – подлез на път SOF1030 /II-18/-ок.п.София-Мрамор-Доброславци • Инженерни мрежи. Остава за изпълнение и последният най-горен пласт асфалтова настилка по цялата дължина на обектa, както и други довършителни дейности, в подучастъка от км 32+447 до км 45+300, които не са били изпълнени и отчетени във фаза 1 на проекта. За проекта има пълна проектна готовност и сключени договори с изпълнители. Подробна количествено-стойностна сметка на работите, включени в обхвата на Фаза 2 е представена като Приложение 12., Договорена стойност: 247 951 413.70 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Строителен надзор: Дейността по Фаза 1 на Проекта включва работа по описаните по-долу два договора: 1. Договор за „Консултантска услуга — строителен надзор на обект „Модернизация на път I-8 „Калотина—п.в. „Храбърско“ от км 15+500 до км 32+447,20 и етапни връзки“- Договор №РД-37- 5/24.04.2019 г. на стойност 1 860 300 лв. без ДДС, като дейността за участъка от АМ Европа от км 15+500 до км 32+447,20 е приключила и той е в експлоатация. 2. Договор за „Консултантски услуги и упражняване на строителен надзор на обект АМ „Европа“ от км 32+447,20 до км 48+903“. Подписан е Договор № РД-37-26/27.07.22 г. на стойност 4 666 666,00 лв. без ДДС. Общо разходи за строителен надзор: 3 094 778,42 лв. Обхватът на работа включва следните дейности: 1) Изготвяне на Комплексен доклад за оценка на съответствието на инвестиционния проект с основните изисквания към строежа и извършване на технически контрол по част „Конструктивна”; 2) Упражняване на строителен надзор по време на строителството, в съответствие с изискванията на Закона за устройство на територията (ЗУТ) и подзаконовите нормативни актове (включително и контрол на строителните продукти, влагани в строежа, както и на извършените строително – монтажни работи (СМР)); 3) Проверяване и/или съставяне (в приложимите случаи) и подписване на актове и протоколи, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството и други законови разпоредби; 4) Окомплектоване на цялата необходима документация по време на строителния процес – актове, протоколи, изпитвания и измервания, сертификати за вложени материали, декларации за съответствие и други, и информиране на Възложителя за липсващи документи, както и съдействие за тяхното набавяне; 5) Ежедневен контрол на строителния процес за съответствието на строежа с действащите норми и правила за изпълнение на СМР и за спазване на изискванията по чл. 169 от ЗУТ и одобрения инвестиционен проект, както и в случаите на възникнали допълнителни СМР на строежа; 6) Дейност на координатор по безопасност и здраве за етапа на изпълнение на строежа, съгласно минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи; 7) Отчитане хода на изпълнение на договора и на извършените СМР; 8) Координация на строителния процес до въвеждането на строежа в експлоатация; 9) Управление на изпълнението на строежа (Управление на проекта); 10) Заверка на екзекутивната документация; 11) Съставяне и подписване на Констативен акт, съгласно чл. 176, ал. 1 от ЗУТ, с който се удостоверява, че строежът е изпълнен съобразно одобрения инвестиционен проект, заверената екзекутивна документация, изискванията към строежите по чл. 169, ал. 1 и 3 от ЗУТ и условията на договора и др. Работата във Фаза 2 на Проекта е продължаване на работата по Договора за строителен надзор на участъка от от км 32+447,20 до км 48+903 от 01.01.2024 г.) до приключване строителството в края на 2025 г., Договорена стойност: 3 538 211.50 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Техническа помощ: Дейността продължава през срока на изпълнение на проекта до въвеждането в експлоатация на обекта. Обхватът на дейността включва: управление на времето на проекта; управление на качеството; контрол на разходите; управление и контрол на договорите за изпълнението на проекта и извършване на плащанията; управление на риска и др. За тази цел се създава Екип за управление на проекта. Екипът за управление на проекта (ЕУП) е подчинени на Управителния съвет на АПИ и на директора на дирекция Изпълнение на проекти за транспортна свързаност. ЕУП на проекта организира, координира и контролира дейностите по проекта. Той отговаря за техническите, административните, правните и финансовите аспекти на проекта. ЕУП се състои от технически експерти: инженери - транспортно инженерство, юрист, финансист, координатор, ръководени от ръководител на проекта. За начало на дейността е прието началото на Фаза 2 на проекта (01.01.2024 г.), като дейността продължава до приключване приключване изпълнението на проекта - 31.12.2025 г. Не са представни разходи за техническа помощ във Фаза 2 на Проекта. Разходите за екипа във Фаза 1, които са недопустими, са в размер на 84 375 лева, от тях финансиране по ОПТТИ са 60 000 лв. , Договорена стойност: 0.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейности по видимост, прозрачност и комуникация: Мерките за информация и комуникация са предвидени съгласно Комуникационния план за проекта, както следва: Дейностите, съгласно одобрен КП по ОПТТИ, които са изпълнени в рамките на Фаза 1 на проект „Автомагистрала „Европа от км 15+500 до км 48+903” са: 1. Организирано и проведено публично събитие „Първа копка“ – 1 бр. – 3666,67 лв.; 2. Публикуване на банер в официалния уебсайт на Изпълнителя, насочващ към интернет страницата на ОПТТИ – задължение на Бенефициента. 3. Публикуване на информация за проекта в официалния уебсайт на Изпълнителя на обекта - 1 брой; 4. Фотозаснемане – 2 броя сесии по 50 снимки; 5. Изработка и монтаж на два броя билбордове по време на строителството – 8000 лв. 6. Изработка и доставка на комплект рекламни материали – 50 комплекта – 43 898 лв. Изпълнените дейности до 31.12.2023 г. са на стойност 55 564,67 лв. без ДДС Дейностите за информация и комуникация по проекта в настоящия комуникационен план, касаещ Фаза 2 на проект „Автомагистрала „Европа от км 15+500 до км 48+903”, са: • Организиране и провеждане на събития (инспекция/посещение за напредъка на обекта или откриване на обекта „Рязане на лента“) – 1 брой – задължение на Изпълнителя съвместно с Бенефициента АПИ – 3 666,67 лв. • Публикуване на информация и описание за проекта в официалния уебсайт на Бенефициента и/или в неговите социални медии/канали - 1 брой – задължение на Бенефициента АПИ. • Публикуване на информация за проекта в официалния уебсайт на Изпълнителя на обекта и/или в неговите социални медии/канали (ако са налични) - 1 брой – задължение на Изпълнителя. • Публикуване на банер в официалния уебсайт на Бенефициента, насочващ към интернет страницата на Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 – задължение на Бенефициента. • Фотозаснемане и изработка на видео филм с продължителност от 5 до 7 минути за изпълнението на Договора за строителство. Филмът да бъде обработен от специализирана компания, да бъде озвучен с коментари и музика на втори план. На Възложителя да бъдат предадени по 5 копия на цифров носител с българско озвучаване и със субтитри на английски език – 3 фотосесии по 50 бр. снимки и 1 бр. филм - задължение на Изпълнителя – 30 802,00 лв. • Изработка и монтаж на устойчиви информационни табели/билбордове или табла, на които се откроява логото на ЕС, с минимални размери 2000 мм*2000мм – 2 броя – задължение на Изпълнителя – 4 000,00 лв. Заложените дейности по КП по Фаза 2 са на стойност 38 468,67 лв. без ДДС. Комуникационният план за Фаза 2 е изготвен съобразно заложените дейности в КП по Фаза 1 и съответно изпълнените такива. Предвидените дейности в Комуникационния план за Фаза 2 са съобразени също и с предсрочното завършване на обекта и ограничения времеви ресурс. Задължителните изисквания на Европейския съюз по отношение видимост, прозрачност и комуникация ще бъдат изпълнени. Комуникационният план за фаза 2 е съгласуван по електроннна поща с УО на 06.08.2025 г. Имейлът е приложен в т. 14 "Прикачени документи". , Договорена стойност: 120 000.00 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители
  • Изпълнител: ДЗЗД "Европа", Договорена стойност по проекта*: 2 814 061.60 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: "ЕВРОПА - 2022" ДЗЗД, Договорена стойност по проекта*: 150 976 046.78 , Отчетена стойност**: 0.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Спестено време вследствие на подобрената пътна инфраструктура, Мерна единица: човекодни/година, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3 436 414.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Дължина на новите или усъвършенствани пътища - TEN-T („основна“ и „широкообхватна“ мрежа), Мерна единица: км, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 11.45 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 3 Изпълнени мерки за видимост, прозрачност и комуникация, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 4 Изготвени анализи, доклади, становища, формуляри за кандидатстване, тръжни документации, технически спецификации и др. документи свързани с изпълнението на проекта, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 5.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 5 Годишен брой ползватели на новоизградени, реконструирани или модернизирани пътища , Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 177 047 574.00 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 251 728 373.86 BGN
БФП 153 916 136.60 BGN
Собствено финансиране 97 812 237.26 BGN
Общо реално изплатени суми 0.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: "Извършване на археологическо наблюдение по време на строителството на трасето на обект: АМ "Европа" от км 32+447,20 до км 48+903", Прогнозна стойност: 39 914.00
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: „Консултантски услуги и упражняване на строителен надзор на обект АМ „Европа“ от км 32+447,20 до км 48+903“, Прогнозна стойност: 4 666 666.00
  • Обособена позиция 1: „Консултантски услуги и упражняване на строителен надзор на обект АМ „Европа“ от км 32+447,20 до км 48+903“
    Изпълнител: ДЗЗД "Европа"
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 2 814 061.60
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Изготвяне на формуляр за кандидатстване за финансиране на проект „АМ „Европа“ от км 15+500 до км 48+903 – Фаза 2, Прогнозна стойност: 80 000.00
Процедура 4 Предмет на предвидената процедура: Изработване на технически проект за Път I-8 „Калотина – Софийски околовръстен път“ участък от 32+447.20 до км 48+611.93 и 2. Упражняване на авторски надзор по време на строителството, съгласно Закона за устройство на територията (ЗУТ) и действащите подзаконови нормативни актове по време на строителството", Прогнозна стойност: 254 400.00
Процедура 5 Предмет на предвидената процедура: Определяне на изпълнител на строителството на обект АМ „Европа“ от км 32+447,20 до км 48+903, Прогнозна стойност: 222 466 239.45
  • Обособена позиция 1: Определяне на изпълнител на строителството на обект АМ „Европа“ от км 32+447,20 до км 48+903
    Изпълнител: "ЕВРОПА - 2022" ДЗЗД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 150 976 046.78

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN