Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 382 дървета
English

Програма: Програма "Техническа помощ"

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът адресира предизвикателствата пред общините по изпълнение на проекти,
съфинансирани от ЕФСУ. Чрез него ще се осигури външна експертна подкрепа за общините за засилване на капацитета им за подготовка и изпълнение на проекти, основани на новия регионален подход. Предвидени са дейности и за повишаване капацитета за стратегическо и пространствено планиране, съобразено с политиките на ЕС, както и за насърчаване на междуобщинското сътрудничество и развитие на функционалните връзки „град-село“. Предвижда се предоставяне на квалифицирана експертна подкрепа и по хоризонтални теми (обществени поръчки и държавни помощи). Ще бъдат реализирани дейности за повишаване обществената информираност за приноса на европейските фондове – публични/информационни събития с участието на представители на местни и национални медии, граждански и бизнес структури. Развитието на капацитета по определените приоритетни за общините теми ще се осигури чрез различни форми на подкрепа – експертна помощ, обучения, дискусионни форуми, обмен на добри практики, включване във формирането на политики на ЕС и европейски мрежи. Подкрепата приоритетно ще бъде насочена към общините от Северна България в съответствие с поетите от страната ни ангажименти в Споразумението за партньорство. Предвидените проектни дейности ще бъдат реализирани в тясно взаимодействие с други ангажирани с темата институции (ЦКЗ, ОИЦ, МРРБ) с оглед спазване принципите на партньорство и допълняемост на инвестициите.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Осигуряване на експертна подкрепа за общините при подготовката и изпълнението на проекти и засилване на партньорството в системата за управление на средствата от ЕФСУ: Описание Подкрепата на общините при подготовката и реализация на европейски проекти е един от приоритетите в дейността на НСОРБ. Изградената вътрешна система за организация на дейностите включва: • Осигуряване на актуална информация относно възможностите за финансиране/кандидатстване – постоянна рубрика „Програми и проекти“ в ежеседмичния електронен бюлетин на НСОРБ; ежедневно публикуване на актуална информация в Интернет-страницата на НСОРБ; целеви писма за най-важните за общините отворени процедури в активно сътрудничество на ОУи, ЦКЗ и мрежата от ОИЦ; • Предоставяне на целева информация – подготовка и разпространение на тематични наръчници, анализи за степента на усвояване на средства, най-често срещани проблеми и добри практики; • Отстояване на общинските интереси при подготовка на нормативни актове за управлението на ЕСИФ/ЕФСУ – подготовка на консенсусни общински позиции и становища по проекти на документи, активно участие в Комитетите по наблюдение; • Оперативна комуникация – предоставяне на консултации, съдействие за разрешаване на открити проблеми с УО, регулярни срещи с управляващите и контролни органи и с ресорния министър по управление на европейските фондове, по теми, свързани с изпълнението на политиката на сближаване. Тематичната насоченост на подкрепата за общините се идентифицират на база текущо реализирани проучвания и резултати от проведени форуми. Към НСОРБ работи и постоянна комисия по европейските фондове, в която участват 215 представители на общини (кметове, зам.-кметове, общински съветници, общински експерти). През последните години най-често заявяваната необходимост от подкрепа е свързана с допълване на недостатъчен общински капацитет (осигуряване на външни експерти), засилване на междуобщинското сътрудничество, засилване на функционалните връзки между големите градски и граничещите с тях селски общини, намаляване на междурегионалните различия. Приложеният към настоящото проектно предложение Анализ очертава основните сфери с недостатъчен кадрови капацитет. На база основните изводи в него ясно се идентифицира необходимостта от разширяване дейността на НСОРБ в посока от осигуряване на еднотипна подкрепа за всички общини към осигуряване на специфични услуги, адресирани към нуждите на конкретни общини. Настоящата дейност има за цел да осигури специфична подкрепа в зависимост от потребностите на конкретни общини с акцент върху по-малките общини от най-слабо развитите райони на България. Дейността ще се реализира в няколко направления: 1. Целева подкрепа за общини с най-нисък капацитет за подготовка и реализация на проекти, финансирани със средства от ЕФСУ. В Анализа са идентифицирани 20 малки общини (с население под 15 хил.жители) от Северна България с най-нисък капацитет за подготовка и изпълнение на проекти. Това са общините Тутракан, Кайнарджа, Сухиндол, Брусарци, Хитрино, Иваново, Димово, Каварна, Медковец, Мизия, Ябланица, Хайредин, Роман, Оряхово, Белене, Ситово, Балчик, Омуртаг, Лясковец и Долни Чифлик. Чрез кореспонденция и работни срещи с тях ще се идентифицират причините за недостатъчната им активност при кандидатстване, пропуските, довели до по-нисък процент на усвояване на ресурса, създадената организация на работа по европейски проекти. По този начин ще се набележат конкретни мерки за подкрепа - напр. работа с общинското ръководства (в случай, че ниската активност при кандидатстване се дължи на тяхно нежелание), насоки за промени в организацията на работа (в случай, че се констатира неефективно разпределение на отговорностите по подготовка и изпълнение на проекти), осигуряване на външна експертна подкрепа (в случай, че общината не разполага с квалифицирани кадри) и т.н. Целта на детайлното проучване е да се идентифицират специфичните причини, които възпрепятстват всяка една от общините с най-нисък капацитет, при подготовката и реализацията на европейски проекти. (Продължава в прикачен файл). 5 040 000.00 0.00
Организация и провеждане на дискусионни форуми : Досегашната практика на НСОРБ показва, че най-ефективният подход за разширяване общинския капацитет включва разнообразни форми на подкрепа – разпространение на информация, осигуряване на експертна подкрепа, провеждане на дискусионни и обучителни събития. Този подход, който Сдружението прилага в трайната си дейност, позволява постоянно (а не инцидентно) надграждане капацитета на общинските изборни лица и служители, постоянен достъп до актуална информация, консултиране с отговорните държавни институции, възможности за създаване на експертни мрежи за споделяне на опит и практики. Ключово значение в този процес има провеждането на периодични присъствени форуми, в рамките на които общинските представители имат възможност: • да формират консенсусна общинска позиция по значими предложения за промени в нормативната уредба; • да разширят своите знания по ключови теми, свързани с подготовката и изпълнението на европейски проекти;• да споделят опит и добри практики; • да намират партньори за реализация на съвместни проекти и да разширяват междуобщинското сътрудничество. Не на последно място, присъствените форуми позволяват на НСОРБ във всеки момент да разполага с информация за актуалните потребности на общините от подкрепа, за възникналите проблеми и предложенията им за подобряване ефекта от вложения европейски ресурс. Дискусионните и обучителни форуми на НСОРБ се финансират със собствени средства и чрез заплащане на такси за участие от общините. Това води до ограничаване кръга от участници (най-често от по-малките общини, които разполагат с ограничени финансови средства). Осигуряването на финансов ресурс по проекта за организиране на безплатни за общините форуми значително ще разшири кръга от участващите в тях общински представители. В рамките на дейността и съобразявайки се с разполагаемия финансов ресурс, НСОРБ планира организирането и провеждането на минимум 18 дискусионни форуми (8 национални и 10 регионални). Тематичната насоченост на форумите е определена на база Анализа за капацитета на общините и заявените от тях приоритетни теми, като ще бъде в три основни направления: 1. Стратегическо планиране (подготовка на общински програмни документи с акцент интегритет и допълняемост на секторни политики, междуобщинско сътрудничество, създаване и управление на партньорства, подготовка на програмен период 2028 - 2034); 2. Прилагане на хоризонтални политики (обществени поръчки, държавни помощи, политики за намаляване въздействието върху климата и други ключови политики на ЕС); 3. Разработване и изпълнение на консенсусни общински позиции (систематизиране на консенсусни общински позиции по проекти на нормативни актове, обмен на добри практики). Предвижда се провеждането на: - 3 национални форума за общинските ръководства – кметове, зам.-кметове и общински съветници (продължителност 2 дни, със средно по 300 участника/форум). Те ще се организират в рамките на Годишните срещи на местните власти, които традиционно се организират от НСОРБ ежегодно и събират над 1200 представители на общините, централната власт и партньорски структури. Тематичната насоченост на форумите ще бъде с акцент стратегическо планиране, интегритет и допълняемост на секторните политики, формиране на консенсусни общински позиции, прилагане на нови европейски политики. През 2025 и 2026 г. за обсъждане ще бъдат включени и приетите на европейско и национално ниво стратегически документи за подготовка на програмен период 2028-2034 ; (Продължава в прикачен файл). 817 000.00 0.00
Участие на българските общини във формиране и прилагане политиките на ЕС: В рамките на своите законови правомощия НСОРБ изпълнява ролята на секретариат и осигурява дейността на българските делегации в Комитета на регионите на ЕС и в Конгреса на местните и регионални власти в Европа. В техния състав са включени общо 36 изборни представители на българските общини, които участват във формирането на европейски политики, отстояват позициите на българските местни власти, подпомагат създаването на партньорства с местни власти и техни организации от други европейски страни. НСОРБ е член и на Съвета на европейските общини и региони и на Мрежата от асоциации на местните власти в Югоизточна Европа, както и поддържа постоянни контакти и реализира съвместни проекти със сродни организации от страните от ЕС. Цялостната дейност на Сдружението на европейско ниво позволява поддържането на актуална информация за приемането и изпълнението на европейски политики и добри практики на европейски местни власти. Чрез информационните канали на НСОРБ постоянно се разпространява актуална информация за процесите и актуалните теми на европейско ниво, представят се добри европейски практики и възможности за създаване на партньорства между български и европейски местни власти. В зависимост от своите и на общините финансови възможности, НСОРБ периодично осигурява участието на български представители във важни форуми на европейските местни власти, както и организира проучвателни пътувания за обмен на опит и научени уроци в държави-членки на ЕС. Поради ограничените финансови ресурси, подобни прояви се организират не повече от 2-3 пъти годишно. Осигуряването на финансов ресурс по проекта ще даде възможност на представители на по-малките общини от най-слабо развитите райони на България да участват в организирани от европейски структури форуми, както и в проучвателни пътувания в държави-членки на ЕС. НСОРБ ще насърчи и подпомогне включването на повече български общини в европейски мрежи на местните власти, в рамките на които се създават възможности за обмен на добри практики, установяват се двустранни контакти, формират се общи позиции по проекти на документи на европейско ниво, създават се партньорства за подготовка и реализация на съвместни проекти с местни власти от други държави-членки на ЕС. В рамките на дейността и отчитайки финансовия ресурс по проекта, НСОРБ планира да осигури участието на минимум 300 представители (280 от общини и 20 експерти на НСОРБ и преводачи) във форуми и инициативи на ЕС. Създадените контакти, както и установените партньорски отношения с много сродни организации от държави-членки на ЕС ще позволят подбор на най-подходящите и с най-значителен ефект събития и осигуряване участието на български представители в тях. Представителите на НСОРБ ще имат ангажимент за популяризиране на научените уроци сред останалите общини – чрез подготовка на информационни материали и представяне на чуждия опит в рамките на събития. Запознаването на общинските представители и на експерти на Сдружението с европейския опит ще подпомогне дейността по формиране и отстояване на консенсусни общински позиции пред отговорните органи на европейско ниво (Комитет на регионите на ЕС, Конгрес на местните и регионални власти в Европа, Съвет на Европа, Световен конгрес на местните и регионални власти, Мрежата от асоциации на местните власти от Югоизточна Европа). (Продължава в прикачен файл) 692 550.00 0.00
Повишаване на обществената информираност за приноса на ЕС на местно ниво: Проведените през последните години проучвания показват, че нивото на обществената информираност за приноса на ЕС за подобряване живота на местните общности в България е незадоволително. В тази връзка е необходимо отговорните институции да предприемат необходимите действия за подобряване видимостта на европейската подкрепа и популяризиране на приноса на ЕС. Тази задача ще се изпълнява съвместно от всички, ангажирани в системата за управление на фондовете структури – УО, ЦКЗ,ОИЦ, бенефициенти. Сдружението ще продължи традиционно доброто си партньорство с отговорните структури, ще се включва в национални кампании, ще участва в планирането на общи събития, ежегодно ще подготвя и разпространява информация за подадени и одобрени проекти на общините, сключени договори, етап на изпълнение, основни изводи и препоръки. В рамките на проекта НСОРБ планира да проведе, съвместно с ОИЦ минимум 15 публични събития - по 3 във всеки от районите за планиране от Северна България (общо 9) и по 2 - във всеки от районите за планиране от Южна България (общо 6). Чрез провеждането на публичните събития НСОРБ цели да повиши информираността за европейската подкрепа в отделните райони за планиране, както и на национално ниво (чрез представяне на обобщена информация за общинските проекти и чрез посещения на място) Предвижда се публичните събития да включват представяния и дискусии по: - информация за подадени и одобрени проекти на общините, сключени договори, етап на изпълнение, основни изводи и препоръки и постигнати резултати; - обмен на добри практики и опит за по-атрактивно и разбираемо за гражданите представяне на приноса на ЕС за подобряване живота на местните общности; - организирани посещения на обекти, изградени в рамките на общински европейски проекти и срещи с граждани и бизнес, чиито проекти са подкрепени със средства от европейските фондове. По този начин се цели повишаване на „чувство за собственост“ на гражданите върху постигнатите резултати и открояване на приноса на фондовете на ЕС за подобряване на живота на местните участници. Предвижда се провеждането на по 6 публични събития през 2025 и 2026 г. и 3 през 2027 г. Първите 3 събития ще бъдат проведени в районите за планиране от Северна България. Дейността ще включва и: • организиране на Национален младежки конкурс, посветен на политиките на ЕС - в рамките на проекта ще се проведат три кампании за популяризиране на въздействието на ЕФСУ на местно и регионално ниво; • организиране на он-лайн информационни кампании за популяризиране и споделяне на положителни резултати, постигнати по проекти, съфинансирани от ЕСИФ и ЕФСУ; на местно/регионално ниво, чрез он-лайн информационни канали, социални мрежи, в т. ч. интернет-страницата и Електронния бюлетин на НСОРБ; • Организиране на съвместни рубрики/ информационни кампании с БТА, БНТ, БНР, местни/регионални медии; • Регулярна подготовка на публикации за популяризиране на общинските проекти - в постоянните рубрики "Програми и проекти" и "Новини от общините" в Интернет-страницата на НСОРБ и/или он-лайн информационни канали и социални мрежи. 116 900.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.