Идентификация

Номер от ИСУН BG16FFPR002-2.004-0003-C01
Наименование на проекта Изграждане на общинска система за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци на територията на община Левски
Бенефициент 000413814 ОБЩИНА ЛЕВСКИ
Източник на финансиране ЕФРР ==> Програма "Околна среда" 2021-2027
Дата на сключване на договора/заповедта 08.07.2025
Дата на стартиране 08.07.2025
Дата на приключване 08.10.2026
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП В изпълнение (от дата на стартиране)
Местонахождение
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Северозападен (BG31), Плевен (BG314), Левски

Описание

Кратко описание на проекта
Община Левски е допустим бенефициент по процедура № 16FFPR002-2.004 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци-Втора“ по Приоритет 2 на Програма Околна среда 2021 – 2027 г.“Целта на процедурата е осигуряване на съществен принос към изпълнение на изискванията след 2023 г. за задължително разделно събиране на биоотпадъците, за постигане на целите към 2030 г. за разделно събиране и рециклиране и за намаляване на количествата депонирани битови отпадъци. Фокусът на проектното предложение е върху изграждане на общинска система за разделно събиране на цялото количество хранителни и градински биоотпадъци, които се събират чрез общинските системи за смесено събиране на битови и изграждане на инсталация за тяхното рециклиране.Община Левски планира да изгради общинска система за разделно събиране и транспортиране на хранителни и зелени/градински отпадъци  и компостираща инсталация за рециклиране на разделно събраните био отпадъци. Инсталацията  ще бъде изградена от два клона:	Клон 1 -за компостиране основно на хранителни отпадъци, с капацитет  до 785,93 тона/година.
Клон 2 - за компостиране на градинските/зелени отпадъци, с капацитет до 898,06  тона/година.
Проектното предложение е в съответствие със заложените мерки в действащата общинска Програма за управление на отпадъците на община Левски 2021-2028 г.
Дейности
  • Дейност: Спомагателни дейности: Целта на тази дейност е осигуряване на изискуемите анализи, обосновки и документи, необходими за подготовката на проектното предложение, съгласно Условията за кандидатстване по процедурата, както и осигуряване на строителен и авторски надзор при изпълнение на проекта съгласно ЗУТ и нормативната база . Спомагателните дейности включват следните поддейности: Поддейност 1: Изпълнение на дейности за изготвяне на предварително (прединвестиционно) проучване във връзка с подготовка на проектно предложение по процедура № BG16FFPR002-2.004 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци - втора“ по Приоритет 2 „Отпадъци” на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.“, и изготвяне на Анализ на остойностяването на дейностите по проекта. В тази поддейност е включено изготвянето на: 1. анализ за определяне на броя и вида на необходимото оборудване за инсталацията за компостиране; за определяне на необходимата съпътстващата инфраструктура за експлоатация за инсталацията; за определяне на съдовете, съоръженията и техниката за разделно събиране на биоразградимите битови отпадъци, при източника на образуване и за транспортиране. 2. Изготвяне на анализ на остойностяване на дейностите по проекта. Представянето на анализ на остойностяването е задължително условие за кандидатстване по процедурата. Анализът представлява обосновка за ефективността на планираните разходи спрямо предвидените дейности и постигането на целите на проекта. Анализът представя информация и доказателства за начина на формиране на стойности на планираните разходи, което изисква допълнителен експертен капацитет. 3. Изготвяне на други анализи и документи, необходими за подготовка на проектното предложение. В изпълнение на тази поддейност са изготвени Обосновка относно липсата на пазарно предлагане на услуги или за недостатъчното предлагане на услуги по разделно събиране, транспортиране и по третиране на биоразградими битови отпадъци в региона за управление на отпадъците, Обосновка за поддръжка и управление. Поддейност 2: Изпълнение на дейности по изготвяне на документация за преценяване на необходимостта от ОВОС и изготвяне на консолидирана документация за доказване на климатичната устойчивост. В тази поддейност са изготвени следните документи: 1. Консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост. Разработена съгласно структурата и насоките в Приложение № 5 и Методическите указания за подготовка на консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост на проектните предложения по Програма „Околна среда 2021-2027 г.“ 2. Провеждане на изискващи се процедури по реда на ЗООС и ЗБР. Изготвена е документация за преценяване на необходимостта от ОВОС- искане и информация по Приложение № 2 към чл. 6 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда. Изпълнителят е изготвил и предал на Възложителя горе посочените документи. Документите са приложени в Анализ на остойностяване на дейностите. Поддейности 1 и 2 са изпълнени. Издаден краен административен акт – Решение на РИОСВ-Плевен №ПН 11 ПР/2025г.(влязло в сила) Поддейност 3: Изпълнение на дейности по проектиране и авторски надзор. Ще бъде изготвен проект за изграждане на инсталацията за компостиране и осъществяване на авторски надзор. Съгласно чл. 162 от ЗУТ авторският надзор по време на строителството се осъществява от проектанта при условията и по реда, определени с наредба и въз основа на договор с Възложителя Поддейност 4: Изпълнение на дейности по упражняване на строителен надзор при изпълнение на СМР на инсталацията за компостиране. Съгласно изискванията на нормативната уредба и спецификата на обекта по време на изграждането на компостиращата инсталация ще бъде осъществяван строителен надзор. След приключване на дейностите, лицето упражняващо строителния надзор ще изготви окончателен доклад за обекта. , Договорена стойност: 84 804.94 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: СМР за изграждане на 1 брой инсталация за компостиране: Предвид възможностите, които теренът предоставя, избраната технология за компостиране се предвижда да бъде от затворен тип, система при която процесът на компостиране протича в затворени производствени помещения. Инсталацията ще бъде изградена върху имот с № 43236.262.500, находящ се в землището на гр. Левски, собственост на общината с обща площ от 30 000 кв. м., тр. предназначение на територията „Урбанизирана“ За част от разглежданият имот, около 8 000 кв.м. е предвидено изграждането на площадка за събиране и третиране на битови и строителни отпадъци. Поради възможностите, които терена предоставя, по отношение на местоположение, наличие на техническа инфраструктура и възможност за максимално съвместяване на различни дейности по третиране на отпадъци, в останалата площ от имота, около 22 000 кв.м се предвижда изграждането на компостираща инсталация за разделно събрани битови биоразградими отпадъци. Осигурена е възможност за електрозахранване от далекопровод 20 кV, при съществуващ ЖР стълб и допълнително изграждане на електропровод с дължина 200 м. Водоснабдяване на площадката може да се осъществи чрез изграждане на нов водопровод с обща дължина от около 1 550 м и точка на присъединяване от ОК 103/57,93. На юг площадката граничи с обслужващ асфалтов път, общинска частна собственост с ПИ№4336.262.25, като същият е свързан с път PVN III-301 от Републиканската пътна мрежа. Инсталацията е представена от два клона: Клон 1 -за компостиране основно на хранителни отпадъци. Компостирането на хранителните отпадъци ще се осъществява по разработена примерна рецепта в контейнер, снабден с товарен елеватор, инфрачервена камера и система за управление на процеса. Очакваният капацитет на клон 1 за третиране на хранителни отпадъци е до 785,93 т./год . Клон 2 - за компостиране на градинските/зелени отпадъци. В този клон ще се третира преобладаваща част от събрани зелени/градински отпадъци и дървесните отпадъци, които ще бъдат смесвани в подходящо съотношение, съгласно предварително разработена рецепта. Компостирането на зелените отпадъци ще се извършва в закрити клетки за компостиране. Проектен капацитет на клон 2 е определен до 898,06 т./год. Предвидени са следните видове СМР: 1. Изграждане на зона за приемане на отпадъците от твърда непропусклива бетонова настилка и под навес с площ около 300 кв.м. 2. Изграждане на зона за предварително третиране (сепариране, шредиране, смесване) на постъпилите биоразградими битови отпадъци от твърда непропусклива бетонова настилка под навес с приблизителна площ от 500 кв.м. 3. Изграждане на затворено производствено хале, в което ще се извършва процеса на компостиране със застроена площ от 600 - до 800 кв.м. В халето ще бъде разположен компостер за хранителни отпадъци и клетки за компостиране на зелени/градински отпадъци. Ще бъде разположена и зоната за съхранение на готовия компост с приблизителна площ от 200 кв.м. 4. Монтаж на компостер за хранителни отпадъци в затвореното производствено хале 5. Изграждане на закрити клетки за компостиране на зелени/градински отпадъци с приблизителна площ от 200 кв.м. в производственото хале. 6. Изграждане на открита клетка за узряване на компоста с приблизителна площ от 120 кв.м. 7. Изграждане на административно-битова зона с осигурени санитарни помещения, помещения за почивка. 8. Изграждане на площадкова инфраструктура – водопровод, канализация и електроснабдяване 9. Изграждане на нов водопровод с обща дължина 1550 м., за присъединяване на площадката към водоснабдителната мрежа 10. Изграждане на електропровод с дължина 200 м. за електрозахранване на площадката Съгласно чл. 13 ал. 5 от Наредба № 4 от 21.05.2001 г за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти „Когато към заданието за проектиране са приложени предварителни проучвания, текстовата му част може да бъде съкратена с препращане към резултатите от проучванията.“ При обявяване на възлагането на процедурата, изготвения ПИП ще бъде приложен към документацията по обществената поръчка. , Договорена стойност: 848 049.41 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Доставка на необходимите съоръжения, техника и оборудване, необходими за инсталацията за компостиране: Целта на тази дейност е да бъде доставено съоръжения, техника и оборудване, необходимо за работата на инсталацията за компостиране. Съгласно изготвеното предварително (прединвестиционно) проучване е предвидено инсталацията за компостиране да бъде изградена в два клона: Клон 1 ще бъде изграден основно за третирането на хранителните отпадъци и Клон 2 на инсталацията за компостиране ще осъществява процесите на компостиране на градинските/зелени отпадъци. Компостирането на хранителните отпадъци ще се осъществява по разработена примерна рецепта в контейнери, снабдени с товарен елеватор, инфрачервена камера и система за управление на процеса. Компостирането на зелените отпадъци ще се извършва в закрити клетки за компостиране, разположени в съществуващата сграда в имота. За осъществяването на компостирането на биоразградимите отпадъци се предвижда да се извършат следните дейности – приемане на отпадъците и временно съхранение; предварително третиране, в т.ч. сепариране, надробяване (шредиране), смесване на отпадъците в подходяща рецепта и зареждане на двата клона на инсталацията и пречистване на компоста. За процесите на раздробяване (шредиране) е предвидено използването на стационарна шредерна машина, максимален диаметър на входящия материал 180 мм. Раздробяването (шредирането) е необходимо за постигането на оптимален размер на частиците на входящия материал, съгласно „Инструкциите за определяне на национални технически изисквания към съоръженията за третиране на биоотпадъците (компостиране).“ Смесването и зареждането на закритите клетки ще се извършва от помещението за приемане, чрез челен товарач, за което е предвидено закупуването на челен товарач., с товароподемност 450 кг. Поради своята специфика хранителните отпадъци се предвижда да бъдат третирани в затворени контейнери (компостери), въз основа на предварително разработена рецепта. За изпълнение на изискванията включени Таблица А2-5 за изискванията към компоста от Наредба за разделно събиране на биоотпадъци и третиране на биоразградимите отпадъци (Приета с ПМС № 20 от 25.01.2017 г.) е необходимо пресяване на получения компост за постигане на нормативно установени размери на частиците и отделяне на примеси. В тази връзка е предвидено закупуването на барабанно сито. За работата на инсталацията за компостиране се предвижда доставката на следните съоръжения техника и оборудване : компостер за хранителни отпадъци, челен товарач, сито за пресяване на готовия компост и шредер за предварително третиране на растителните отпадъци. Дейността ще включва изпълнение на следните поддейности: Поддейност 1 Доставка на челен товарач за работа на инсталацията Поддейност 2 Доставка на Сито за пресяване на готовия компост Поддейност 3 Доставка на шредер за предварително третиране на растителните отпадъци , Договорена стойност: 286 900.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Изграждане на система за разделно събиране и транспортиране на битовите биоразградими отпадъци: Целта на тази дейност е изграждане на система за разделно събиране и транспортиране на битовите биоразградими отпадъци до изградената компостираща инсталация на територията на община Левски за последващото им рециклиране. В изпълнение на тази дейност е предвидено доставка на съдове, съоръжения и техника, които осигуряват разделното събиране и транспортиране на цялото количество хранителни, градински и зелени битови биоразградими отпадъци, които са част от потока смесено събирани отпадъци във всички населени места на община Левски. Допълнително е предвидено разделното събиране и на други биоразградими отпадъци, като дървесни отпадъци, хартия и картон. В анализа е взето предвид цялото количество на генерираните дървесни отпадъци от общината, съгласно актуалния морфологичен анализ и по 20% от отпадъците от хартия и картон, които не се събират разделно чрез общински или други системи за разделно събиране на отпадъци, и се предават за депониране, за които няма намерения за отделно разделно събиране и друго третиране. В резултат на изготвената "Обосновка на броя и вида на необходимите съдове и техника за разделно събиране на биоразградимите битови отпадъци" в изпълнение на дейността е предвидено доставката на следните съдове и техника за разделно събиране и транспортиране на биоразградимите отпадъци: • 106 броя контейнери тип „Бобър“,с обем от 1100 л., за събиране на растителните/градинските • 655 броя кофи, с обем 0,12 куб.м, за събиране на хранителните отпадъци • 2 броя сметосъбиращи автомобила, с обем на надстройката от 4 куб.м, който по график да обслужва системата за събиране на биоразградими отпадъци * 1 брой шредер за предварително третиране на място на разделно събраните градински и дървесни отпадъци Мобилният шредер ще се използва директно на мястото на образуване на тези отпадъци, предимно за малките населени места, както и за по-трудно достъпните такива. Използването му ще позволи минимизиране на обема на събраните отпадъци, което от своя страна ще доведе до намаляване на курсовете на сметосъбиращия камион респективно намаляване на оперативните разходи. Мобилния шредер може да бъде монтиран на задната част на сметосъбиращата техника, което ще позволи веднага след събирането на биоотпадъците от домакинствата, същите да бъдат раздробявани и подготвяни за компостиране на площадката. Шредерът, прикачен към сметосъбиращото превозно средство може да достигне до различни точки, което ще доведе до значителни икономии на време и ресурси, както и до намаляване на разходите на гориво и транспорт. Максималният диаметър на входящият материал за мобилният шредер ще бъде 130 мм., с мощност на двигателя до 21 к.с. Режимът на работа е сезонен (пролет, лято и есен), когато се образува най-голямо количество градински/зелени отпадъци. Видът и броят на необходимите съдове е определен въз основа на: • количество на смесено събраните битови отпадъци и дела на фракциите биоразградими битови отпадъци в тях. Количеството биоразградими битови отпадъци, които ще бъдат включени в системата за разделно събиране на градински/зелени отпадъци и хранителни отпадъци е определено въз основа на актуален морфологичен анализ. • избраната система за разделно събиране на зелени и хранителни отпадъци – планирана е система за събиране с несменяеми контейнери, разположени на тротоарите, или други подходящи площадки в населените места. • специфичните особености на населеното място • броя жители- съгласно националното преброяване на населението от 2021г., • характер и гъстота на застрояване (разположение на жилищните и обществени сгради и периодичността на транспортиране) – населението на общината обитава предимно фамилни жилищни сгради, с ниско строителство със сравнително ниска гъстота на застрояване. • габарити на контейнерите съобразени със свободните площи за поставяне и т.н. • наличието на големи зелени площи, паркове и градини. , Договорена стойност: 296 500.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Мерки за повишаване на осведомеността и поведението за устойчиво управление на отпадъците: Целта на тази дейност е да се повиши осведомеността на населението и да се изгради и поведение за устойчиво управление на отпадъците в община Левски. В изпълнение на тази дейност ще бъдат проведени кампании за информиране и разясняване на жителите на всички населени места от община Левски за разделното събиране на биоразградимите битови отпадъци. Ще бъдат проведени срещи, изготвени и публикувани клипове, проведени социологически проучвания. Кампаниите ще бъдат както присъствени така и дистанционни или провеждани чрез медиите. За провеждане на кампаниите ще бъдат подготвени, отпечатани и разпространени дипляни и други подходящи материали за разделното събиране и рециклирането на биоразградимите битови отпадъци. В рамките на дейността ще бъдат изпълнени: 1. Провеждане на кампании за информиране и разясняване на жителите на всички населени места от община Левски за разделното събиране на биоразградимите битови отпадъци чрез местни електронни и други медии – 3 бр. 2. Провеждане на информационни срещи с гражданите в населените места на територията на община Левски – 12 бр. 3. Изработване, отпечатване и разпространение на 1000 бр. брошури/дипляни с информация за разделното събиране и рециклирането на биоразградимите битови 4. Производство и излъчване на 1 брой рекламен аудио спот. , Договорена стойност: 15 000.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки: Целта на тази дейност е да се осигури ефективно, законосъобразно и своевременно изпълнение на проектните дейности, както и да се изпълнят задължителните изисквания за мерките по информация и комуникация на ЕС и представянето на фин. принос на ЕФ. Включено е изпълнението на 2 поддейности: Поддейност 1. Организация и управление. Община Левски е пряко отговорна за управлението на проекта и осигуряване качественото изпълнение на заложените дейности. Организация и управление на проекта ще се осъществява от Екип за управление на проекта, съставен от външни експерти. ЕУП ще се състои от: 1. Ръководител на проекта; 2. Експерт мониторинг и докладване; 3. Координатор на проекта 3. Финансист; 5. Експерт Видимост,прозрачност и комуникация; 6. Технически сътрудник ; Основни функции: 1.Ръководител на проекта - Ръководи изпълнението на дейностите и организира цялостната дейност на екипа по проекта; Осъществява контакти с органи и институции, които имат отношение към изпълнението на проекта;Отговаря за наблюдението и контрола върху изпълнението на сключените договори за ОП и спазване на графика за изпълнението на проекта. 2.Експерт мониторинг и докладване -Изготвя доклади за напредък и техническите доклади за изпълнение на проекта; Организира и присъства на проверки на място; Проверява подготвените искания за плащане по проекта; Получава и проверява за целите на мониторинга всички документи,представени от изпълнителите ;3. Координатор „Строителство” - Подпомага ръководителя на проекта при изпълнение на задълженията му; Координира дейността на изпълнителя на СМР; Осъществява инвеститорски контрол; Извършва проверки на място; 4. Финансист - Следи за спазването на финансовите клаузи в договорите; Води финансово-счетоводната отчетност и следи за целесъобразното и законосъобразно изразходване на фин. средства; Извършва 100%документална проверка на първичните счетоводни документи; Оформя всички необходими документи за извършените разходи и съхранява всички първични разходо-оправдателни и фин. счетоводни документи по проекта; Изготвя исканията за средства по проекта и финансовите отчети. 5. Експерт Видимост, прозрачност и комуникация- Подготвя, координира и управлява реализирането на мерки за видимост, прозрачност и комуникация; Следи за изпълнението на изискванията за видимост; 6. Технически сътрудник - Подготвя документация, технически отчети и доклади за напредък, Изготвя и съхранява необходимите документи и кореспонденция; Съставя и представя на ръководителя справки за изпълнението на дейностите; Изготвя и поддържа архива на проекта Поддейност 2: Видимост, прозрачност и комуникация. При стартирането на изпълнението на проекта на интернет страниците на Община Левски, както и в социалните мрежи ще бъде публикувано кратко описание на проекта, неговите цели и резултати, като ще се откроява финансовата подкрепа от ЕС. Изпълнението на поддейността включва:1. Организиране и провеждане на пресконференции 2. Създаване и поддържане на подстраница на проекта в Интернет страницата на общината 3.Изготвяне и публикуване на информация за проекта /кратко описание, източник на финансиране на проекта, цели и резултати/ на сайтове в Интернет издания, които публикуват регионални новини и в социални мрежи, например: Facebook, Instagram 4. Изработване и поставяне на билборд и постоянна обяснителна табела 5. Изработка и доставка на печатни и рекламно-информационни материали. Във всички документи и комуникационни материали ще се съдържа емблемите на ЕС за периода 2021-2027 г. и ПОС, както и текст, подчертаващ подкрепата от Съюза., Договорена стойност: 137 812.89 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Инвестиции в съоръжения за разделно събиране на отпадъци, Мерна единица: евро, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 104 508.06 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Допълнителен капацитет за рециклиране на отпадъци, Мерна единица: т/год., Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1 683.99 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 3 Рециклирани отпадъци, Мерна единица: т/год., Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1 566.10 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 4 Отпадъци, събрани разделно , Мерна единица: т/год., Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1 683.99 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 1 669 067.24 BGN
БФП 1 335 253.77 BGN
Собствено финансиране 333 813.47 BGN
Общо реално изплатени суми 0.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 83.55 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN