Извършване на експертни анализи и изготвяне на обосновки и становища, включително анализ на остойностяването на проектните дейности, с цел осигуряване на обосновано и устойчиво планиране на проектното предложение: Дейността обхваща изпълнението на всички дейности, необходими за подготовка на проектното предложение:
- разработване на цялостна визия за проектното предложение
- разработване на структура за организация и управление при изпълнението на проекта
- избор на приложими мерки за к оординация и комуникация и други съпътстващи дейности
- дефиниране на всяка отделна дейност в проектното предложение – предмет, обхват, срок за нейното реално изпълнение, възможни рискове и очаквани резултати; начин на изпълнение
- изготвяне на финансова обосновка за остойностяване на отделните дейности в проектното предложение с оглед на изводите след преценка на възможностите за изпълнение от служители на бенефициента и обоснована необходимост от възлагане за външно изпълнение
- определяне вида на процедурите за обществените поръчки на дейностите с външно възлагане в проектното предложение, вкл. анализ и обосновка на сроковете за изпълнение, изготвяне на технически спецификации по дейностите и т.н.
- изготвяне на всички необходими документи за кандидатстване по процедурата, посочени в Условията за кандидатстване
- подготовка на проектното предложение в системата ИСУН2020 съгласно определения срок за кандидатстване
- изготвяне на отговори при постъпили въпроси по време на оценката и необходимост от корекции и допълнения на проектното предложение.
Изпълнението на дейността приключва с издаване на заповед за предоставяне на БФП на кандидата. |
15 000.00
|
0.00
|
Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и разработване на документация за възлагане на обществени поръчки: Дейността се състои от три поддейности.
Поддейност 1: Организация и управление на проекта
Дейностите по организация и управление на проекта включват цялостното оперативно ръководство, финансово и техническо управление на изпълнението на проекта, включително специфични аспекти на изпълнението и отчитането на проекти, съгласно условията за изпълнение по ПОС 2021-2027 г. За целта ще бъде сформиран екип за управление на проекта (ЕУП), който ще бъде съставен от Ръководител, Координатор, Счетоводител, Юрист, Технически сътрудник и с функции на лице по мониторинг и докладване. Членовете на екипа по управление ще бъдат вътрешни за организацията експерти с необходимата квалификация и Юрист – външен експерт. Ще се създаде система за контрол, гарантираща в най-висока степен успешното реализиране на възложените задачи и функции на експертите.Контролът ще бъде съчетан с непосредствена комуникация между членовете на ЕУП, имаща за цел постигане на възможно най-добри резултати от изпълнението на поставените задачи и тяхното своевременно завършване.Екипът от експерти ще докладва директно на Ръководителя на екипа.Ще се въведат механизми за контрол при извършването на мониторинг на изпълнението на проекта, основаващи се на: качество, разходи и срокове;съвместна работа между експертите; събиране и анализиране на информацията;преглед на докладите за напредъка и документите,свързани с изпълнението на проекта;сравняване на информацията и докладваните данни с целите,очакваните резултати,дейности и индикаторите за изпълнение на договора.
Поддейност 2: Изпълнение на дейности за осигуряване на информация и комуникация.
Дейноситите по информиране на широката общественост и заинтересованите страни с приноса на ЕС във финансирането по изпълението на проекта ще се изпълни съгласно чл. 50 от Регламент (ЕС)2021/1060 и ще включва :
- Публикуване на уебсайта на БДЗБР - Благоевград, както и на сайтове на администрацията в социални медии, кратко описание на проекта, неговите цели и резултати, като се откроява финансовата подкрепа от Съюза;
- Включване по видим начин текст, подчертаващ подкрепата от Съюза, в документите и комуникационните материали, свързани с изпълнението на проекта и предназначени за обществеността;
- Поставяне на поне един хартиен плакат с минимален размер А3 на видимо за обществеността място с открояваща се емблема на Съюза в съответствие с техническите характеристики, посочени в приложение IX, веднага след стартиране изпълнението на проекта.
- Провеждане на 2 броя пресконференции – начална и заключителна;
- Дизайн и изработване на 1 брой банер, който да се ползва при провеждане на срещи с обществеността и заинтересовните страни;
- Дизайн и отпечатване на 500 бр. информационни брошури, информиращи за етапите на актуализация на ПУРН.
Всички дейности ще бъдат реализирани съгласно Правилата на ЕК за комуникация и видимост за програмен период 2021-2027 г. и Правилата за използване на емблемата на ЕС по програми на ЕС за периода 2021-2027 г. в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) 2021/1060 и съобразно условията и изискванията за изпълнение на проекти по ПОС 2021-2027 г.
Поддейност 3. Юридически услуги по подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки
Тази поддейност е започнала изпълението си преди стартиране изпълнението на проекта във връзка с изискваенто на УО за обявяване на обществени поръчки за изпълнение на услуги преди подаване на проектното предложение за дейности, включени в него.
За реализацията на дейността възстановяването на разходите ще се извършва при прилагане на формата по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи) - в размер на 10 %. |
78 992.70
|
0.00
|
Актуализация на предварителната оценка на риска от наводнения /ПОРН/ и районите със значителен потенциален риск от наводнения, вкл. определяне на РЗПРН за ЗБРБУ : Дейността включва извършване на проучвания, оценки, анализи, доклади, разработки по актуализиране на ПОРН по чл. 4 от Директива 2007/60/ЕС (Директивата за наводненията/ДН) и съгласно Методиката за предварителна оценка на риска от наводнения, утвърдена със Заповед № РД-940/ 20.11.2020 г. на Министъра на околната среда и водите.
Първата основна част от изпълнението на дейностите по актуализация на ПОРН ще се състои в събиране и анализиране на информация за изпълнение на изискванията по чл. 4 от ДН. В рамките на този анализ ще бъдат идентифицирани следните наводнения, причиняващи или имащи потенциал да доведат до неблагоприятни последици:
- Минали наводнения със значителни неблагоприятни последици, съгласно чл. 4.2(б) от ДН. Алгоритъмът за определянето им и начина на извършване на анализите по тях са представени в Приложение 1:Минали наводнения със значителни неблагоприятни последици според чл. 4.2(б) от Директивата за наводнения на Методиката за ПОРН от 2020 г. - Сериозни минали наводнения,при чието настъпване сега или в бъдеще могат да се очакват значителни неблагоприятни последици, съгласно чл. 4.2(в) от ДН. Алгоритъмът за определянето им и начина на извършване на анализите по тях са дадени в Приложение 2:Сериозни минали наводнения, според чл. 4.2(в) от Директивата за наводненията на Методиката за ПОРН от 2020 г.
- Бъдещи наводнения, за които могат да се очакват потенциални неблагоприятни последици, съгласно чл. 4.2(г) от ДН. Подробно описание на алгоритъма за определянето им и начина на извършване на анализите по тях са представени в Приложение 3:Бъдещи наводнения с потенциални неблагоприятни последици според чл. 4.2(г) от Директивата за наводнения на Методиката за ПОРН от 2020г.
Оценката на неблагоприятните последици от трите разглеждани типа наводнения ще се извършва по избрани критерии за риск от наводнения по Приложение 4:Критерии и прагове за определяне на наводнения със значителни неблагоприятни последици на Методиката за ПОРН от 2020 г.
При анализите по първата стъпка на ПОРН, както и при следващата – определяне на РЗПРН, ще се оценяват и дългосрочното развитие на територията и климатичните промени.
Втората основна част от изпълнението дейностите по актуализиране на ПОРН, съгласно чл. 5 от ДН, ще се състои в това събраната и анализирана информация за миналите и бъдещи наводнения с неблагоприятни последици да бъде използвана за районите със значителен потенциален риск от наводнения или би могла да се предвиди вероятност за такъв - райони със значителен потенциален риск от наводнения (РЗПРН). В ПУРН 2022-2027 има определени 17 РЗПРН за Западнобеломорски район на басейново управление.
Определянето на РЗПРН се извършва на база на информацията от три основни източника:
- Информация за минали наводнения със значителни неблагоприятни последици;
- Прогностично моделиране и идентифициране на райони с потенциален бъдещ риск;
- Консултации със заинтересованите страни за събиране и систематизиране на допълнителна информация с цел прецизиране на РЗПРН.
В Методиката за ПОРН от 2020 г. за определяне на РЗПРН е създаден подход, който изисква прилагането на:
- Основни критерии за определяне на РЗПРН
- Общи правила за определяне на РЗПРН
- Правила за прецизиране на границите на РЗПРН.
След обобщаване на данните и изготвените анализи ще се изготви на проект на ПОРН и ще се проведат обществени консултации.
След провеждането им ще се направят технически корекции, изразяващи се в отразяване на становища по проекта на ПОРН и ще се изготвят окончателни ПОРН и РЗПРН.
Ще се подготви и информация за докладване, тъй като ДН изисква строго определен формат на докладваните документи, карти и бази данни с цел сравнимост на резултатите между отделните държави членки е в тази връзка ще се ползва Методиката за ПОРН от 2020 г., която дава подход за съдържанието и начина на организиране на пространствените и описателните данни, както и картографските продукти резултат от ПОРН. |
308 582.00
|
0.00
|
Актуализация на картите на районите под заплаха от наводнения (КЗН) и картите на районите с риск от наводнения (КРН) за ЗБРБУ: Актуализацията на картите на заплахата и на риска от наводнения се извършва в изпълнение на изискванията на чл. 6 от Директива 2007/60/ЕС и чл.146д -146з от Закона за водите (ЗВ).
Целта на тази дейност е да се разработят актуализирани карти на заплахата и на риска от наводнения в рамките на актуализацията на ПУРН за периода 2028-2033г. за Западнобеломорския район на басейново управление. Картите се изготвят за утвърдените РЗПРН въз основа на резултатите от извършената Предварителна оценка на риска отнаводнения и в съответствие с изискванията на Методиката за ПОРН от 2020 г.
Картите на районите под заплаха от наводнения обхващат зони, които могат да бъдат наводнени при трите задължителни сценария съгласно чл.146е от ЗВ за наводнения с малка, средна и висока вероятност за настъпване с вероятен период за повторно настъпване съответно 1000, 100 и 20 години, както и при някои допълнителни сценарии във връзка със специфичните условия района на басейново управление.
Изпълнението на дейността включва:
- Анализ на информацията и резултатите от ПОРН, вкл. от определянето на РЗПРН.
- Допълнително геодезично заснемане с цел валидиране и при необходимост – коригиране на наличния цифров модел на терена (ЦМТ) с интегриран модел на речното легло.
- Хидроложки изследвания и анализи за определяне на максимални водни количества, които включват:
•Определяне на климатични и хидроложки характеристики и оттокообразуващи фактори, формиращи високи вълни;
•Анализ на речната мрежа, значимата приточност и промяна на водните количества;
•Анализ на наличността и хомогенността наинформацията;
•Изготвяне на функции на разпределение на вероятностите и определяне на максимални водни количества за всеки сценарий, изготвяне на генерализирани ключови криви и регионални зависимости;
•Определяне на характерни високи вълни за калибриране и валидиране на хидравличния модел и на историческа информация за нивата на водата при реални събития.
•Оценка на влиянието на изменението на климата.
- Хидравлично моделиране в т.ч.: избор на хидравличен модел и софтуер; обработка на входни данни за изработването, калибрирането, валидирането и прилагането на математическия модел; конструиране на хидравличния модел; калибриране и валидиране на хидравличния модел; определяне на котите на водните нива за всеки от разглежданите сценарии.
- Оценка и картиране на заплахата от наводнения, което включва определяне за всеки сценарий на: обхвата на залетите територии и изготвяне на карти на обхвата на заливане; карти с дълбочините; карти с дълбочини, посока и скоростна течението/съответно водно количество в местата с 2D моделиране, където е приложимо,вкл. обосновка на прилагането на 2D модел; карти на опасността от наводнения в зависимост от дълбочината.
- Картиране и оценка на риска от наводнения - картиране на засегнатите елементи на риска от категориите човешко здраве, стопанска дейност, околна среда и културно наследство, попадащи в обхвата на териториите под заплаха за всеки сценарий. Оценка на риска от наводнения съгласно Методиката за ПОРН от 2020г.
- Изготвяне на бази данни и гео-бази данни за съхраняване на данни и резултати от дейностите за картите на заплахата и на риска от наводнения.
- Оценка на неопределеностите и определяне на несигурността при използване на картите.
- Осъществяване на наблюдение и контрол на изпълнението, вкл. оценка и валидиране на резултатите.
- Отразяване на резултатите от обществените консултации по изготвените проекти на карти и изготвяне на финален вариант накарти след консултации.
- Изготвяне на заключения от картите на заплахата и риска от наводнения. |
180 000.00
|
0.00
|
Актуализация на План за управление на риска от наводнение (ПУРН) за ЗБРБУ и Програма от мерки (ПоМ) към него: Актуализацията на ПУРН се извършва в изпълнение на изискванията на Директива 2007/60/ЕС и чл.146о ал.1 от Закона за водите. Съгласно ЗВ, ПУРН се разработват на ниво район на басейново управление (РБУ), като компетентен орган за разработването и актуализацията им е Директорът на басейнова дирекция.
Изпълнението на дейността включва две поддейности:
Поддейност 5.1.Актуализиране на Програма от мерки за целите на актуализация на Плана за управление на риска от наводнения за периода 2028-2033г. за ЗБРБУ
Поддейност 5.2.Актуализиране на План за управление на риска от наводнения за периода 2028-2033г. за ЗБРБУ.
Поддейност 5.1.Актуализиране на Програма от мерки за целите на актуализация на ПУРН за периода 2028-2033г. за ЗБРБУ ще се изпълни на четири етапа:
Етап 1: Извършване на анализ на напредъка по изпълнението на мерките от ПУРН 2022-2027 г. - преглед на ПоМ към актуалния ПУРН за периода 2022-2027г.; събиране и обобщаване на информацията относно изпълнението/неизпълнението на мерките,включени в ПоМ мерки в ПУРН 2022-2027 г. на ниво Район за басейново управление (РБУ) и на ниво РЗПРН в четири основни разреза: изпълнени, в процес на изпълнение, не стартирали, стартирали, но неизпълнени (прекратени); анализ на причините, довели до неизпълнение/прекратяване на изпълнението на мерките от Програмата (ако е приложимо).
Етап 2: Идентифициране на мерки, оценка и подбор на мерките - идентифициране на мерки на национално ниво и на ниво РБУ; идентифициране на всички подходящи мерки за постигане целите на плана на ниво РЗПРН, като мерките следва да бъдат подбирани от актуализирания каталог на мерките (последна версия към датата на изпълнение на етап 2); оценка и подбор на мерките за всеки РЗПРН с прилагане на анализ разходи-ползи. За всеки РЗПРН ще се посочи следната информация: общо описание на района, промени в РЗПРН, между втория и третия цикъл на ПУРН,основните типове наводнения и специфичните цели,които са взети под внимание за РЗПРН, идентифицирани избраните мерки със среден или висок резултат от оценката след прилагане на разширения АРП и техния принос за постигане на специфичните цели на РЗПРН,както и бъдещите планове,в т.ч. предложение за преглед на определянето на РЗПРН в следващия цикъл(за които е приложимо).
Етап 3: Приоритизация на мерките-определяне на методиката за приоритизация;преглед на ПоМ на ниво РЗПРН и обобщаването и на ниво РБУ;приоритизация на избраните мерки на ниво РЗПРН.
Етап 4: Изготвяне на ПоМ-изработване на проект на ПоМ,съдържаща описаните и изпълнението на етапи от 1 до 3; участие в обществени консултации на проекта на ПоМ; отразяване на всички приети от БДЗБР коментари/предложения,събрани по време на обществените обсъждания и трансгранични консултации; изготвяне на окончателна ПоМ.
Поддейност 5.2. Актуализиране на План за управление на риска от наводнения за периода 2028-2033г. за ЗБРБУ ще се изпълни на два етапа:
Етап 1: Анализ на изпълнението на ПУРН 2022-2027 г.-изследване и обобщаване на всички промени и актуализации от публикуването на предходната версия на ПУРН, вкл. и на преразглежданията на документа; оценка на напредъка по изпълнението на целите за намаляване на потенциалните неблагоприятни последици от наводненията за човешкото здраве, околната среда, културното наследство, техническата инфраструктура и стопанската дейност и намаляване на вероятността от наводнения; описание и обяснение за всички мерки, предвидени в по-ранна версия на плана за управление на риска от наводнения, които са били планирани, но не са били предприети; описание на всички допълнителни мерки от публикуването на предходната версия на плана за управление на риска от наводнения.
Етап 2: Изготвяне на ПУРН 2028-2033 г.-разработване на проект на актуализиран ПУРН, участие в обществени консултации по проекта на ПУРН;отразяване на всички коментари/предложения,които се приемат по време на обществените консултации и трансгранични координация; изготвяне на окончателен ПУРН 2028-2033г. за ЗБРБУ. |
178 000.00
|
0.00
|
Обществени консултации: В Глава Пета на ДН се изисква всяка държава-членка да насърчава активното участие на заинтересованите страни в преразглеждането и актуализирането на ПУРН. Обществените консултации със заинтересованите страни се извършат след изготвянето на проектите на всеки етап от разработването на ПУРН в съответствие с времевото планиране на дейностите.
Настоящата дейност предвижда изпълнението на мероприятия за информиране на обществеността по време на актуализирането на всеки етап на ПУРН 2028-2033 г. за Западнобеломорски район на басейново управление, съгласно чл.146р от ЗВ, където е регламентирано публикуване и обявяване на обществеността, вкл.водоползвателите, за консултации и писмени становища проектите на ПОРН и РЗПРН, карти на заплахата и нариска от наводнения, проекта на ПУРН с планираните мерки и очакваните резултати от тяхното изпълнение, както и постигнатите резултати и предложенията за изменение и актуализация на мерките в плана.
За Западнобеломорския район на басейново управление се предвиждат три етапа на обществени консултации, както следва:
- публикуване за обществено обсъждане на работен документ на актуализиран ПОРН и РЗПРН в законоустановения срок от два месеца съгласно чл. 146с, ал. 1, т. 1 от ЗВ;
- публикуване за обществено обсъждане на актуализирани карти на заплахата и риска от наводнения РЗПРН в законоустановения срок от два месеца съгласно чл. 146с, ал. 1, т. 1 от ЗВ;
- публикуване за обществено обсъждане на актуализирани ПУРН и ПоМ РЗПРН в законоустановения срок от шест месеца съгласно чл. 146с, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 168в, ал. 1 от ЗВ.
Информацията за провеждането на обществени консултации ще се публикува на интернет страницата на БДЗБР и на интернет страницата на Министерството на околната среда и водите, а съобщение за обявяваенто ще се публикува в два централни ежедневника и в електронните средства за масова информация.
За всеки от етапите на актуализация според след изготвянето на проектите на документи е предвидено провеждане на по три срещи за обществено обсъждане в населени места, съобразени с водосборните области на реките Места, Струма и Доспат.
В рамките на мероприятията за обществени консултации се инициира дискусия по публичните материали с подготвени тематични информационни материали по обсъжданията.
След всяка обществена консултация ще се изготвя протокол с отразяване на проведената дискусия.
В рамките на дейността ще се направи и анализ на проведените консултации с обществеността в съответиня документ. |
44 627.00
|
0.00
|
Трансгранична координация: Съгласно ДН ефективното предотвратяване и ограничаване на последиците от наводненията изисква съгласуване между държавите-членки, когато речният басейн попада в границите на Общността и сътрудничество с трети страни, когато речният басейн не е изцяло в границите на Общността. Това е в съответствие и с Директива 2000/60/Е0 и международните принципи на управлението на риска от наводнения, основаващи се по-специално на Конвенциятана ООН за опазване и използване на трансграничните водни течения и международните езера.
Западнобеломорски район за басейново управление се намира изцяло в екорегион № 7 „Източни Балкани”. Характерно за района е, че основните реки Струма, Места и Доспат (вливаща се в река Места на гръцка територия) са трансгранични между Република България и Република Гърция.
Басейните на реките Струмешница и Лебница (притоци на р. Струма) са трансгранични между Република България и Република Македония. Басейнът на река Драговищица (приток на р. Струма) е трансграничен между Република България и Република Сърбия.
Дейността се изпълнява с цел постигане на координация и съгласуваност при оценката и планирането на управлението на риска от наводнения в трансграничен аспект със съседни на Р България държави в следни аспекти:
- Установяване на по-тясно двустранно сътрудничество със съседните страни, чрез което да се постигне съгласуваност и координираност на необходимите действия, като за всеки един етап да се определят съответните данни и информация.
- Осигуряване на обмен на актуална информация между съответните компетентни органи за целите на ПОРН(чл.4, §3 от ДН)
- Съгласуване между държавите-членки на РЗПРН, определени въз основа на предварителната оценка на риска от наводнения (чл.5, §2 от ДН)
- Осъществяване на предварителен обмен на информация със съответните държави-членки за целите на съставянето на карти на заплахата и риска от наводнения за определените райони със значителен потенциален риск от наводнения. (чл.6, §1от ДН)
- Съгласуване на мерките за намаляване на риска отнаводнения по протежението на съответния речен басейн и съгласуване на плановете за управление на риска отнаводнения на ниво район на международен речен басейн.(чл.8, §2 от ДН). |
4 582.00
|
0.00
|
Екологична оценка/оценка за съвместимост на ПУРН 2028-2033 г. на ЗБРБУ: Планът за управление на риска от наводнения попада в обхвата на Закона за опазване на околната среда (ЗООС), Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) и съответните наредби - Наредба за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми (Наредба за ЕО) и Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредба за ОС). Съгласно т.7.1 на Приложение № 1 на Наредбата за ЕО ПУРН подлежи на задължителна екологична оценка (ЕО). Съгласно разпоредбата на чл. 31, ал. 4 от ЗБР, оценката за съвместимост (ОС) се извършва чрез процедурата по екологична оценка. Компетентен орган по процедурата за екологична оценка на проекта на ПУРН е Министърът на околната среда и водите.
Основни дейности при изготвянето на докладите за екологична оценка и оценка за съвместимост на проекта на План за управление на риска от наводнения в Западнобеломорски район 2028-2033 г.:
• Изготвяне на уведомления по чл. 8, ал. 1 от Наредбата за ЕО и чл. 10 от Наредбата за ОС.
• Изготвяне на задание за обхвата и съдържанието на доклада за ЕО, както и схема за провеждане на консултациите по проект на Доклад за ЕО, вкл. ОС на проект на ПУРН 2028-2033 г. за Западнобеломорски район за басейново управление.
• Изготвяне на проект на Доклад за ЕО, вкл. доклад по ОС на проект на ПУРН 2028-2033 г. за Западнобеломорски район за басейново управление.
• Провеждане на консултации с обществеността, заинтересованите страни и трети лица по докладите за ЕО и ОС и изготвяне на финални Доклади за ЕО и ОС с отразени резултати от консултациите.
• Окомплектоване и внасяне на документацията по ЕО и ОС в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) с искане за издаване на становище по ЕО съгласно чл. 23 от Наредбата за ЕО.
• Участие в заседание на Междуведомствена комисия - специализиран състав на Висшия експертен екологичен съвет към МОСВ, на които се разглежда документацията по ЕО и ОС на проект на ПУРН 2028-2033 г. за Западнобеломорски район за басейново управление.
|
59 136.00
|
0.00
|