Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 68 764 дървета
English

Програма: Програма "Околна среда" 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Община Перник е допустим бенефициент по процедура № BG16FFPR002-2.004 по приоритет 2 "Отпадъци" на ПОС 2021-2027 г. Фокусът на проектното предложение е върху изграждане на общинска система за разделно събиране на цялото количество хранителни и
градински биоотпадъци, които се събират чрез общинските системи за смесено събиране на БО и надграждане на инсталацията за тяхното рециклиране. Община Перник планира да изгради общински системи за разделно събиране и транспортиране на хранителни и зелени/градински отпадъци и да надгради съществуващата компостираща инсталация, която трябва да обхване нови 6660,05 т. осигурявайки капацитет, който да поеме и отпадъците от паркове и градини, които се събират и към настоящият момент. В  тази връзка се предвижда надграждане на инсталацията, включващо:
•	Компостиране в съществуващия  тунелен компостер, който да позволява третирането на  зелени/градински и дървесни отпадъци – Клон 1, с капацитет от около 3000 тона на година. 
•	надграждане на съществуващата инсталация за компостиране на отпадъци с модул за компостиране на хранителни отпадъци – Клон 2 с капацитет от около 4400 тона на година.
 За компостирането на хранителните отпадъци е избрана иновативна технология, позволяваща автоматизиран ефективен процес на компостиране, без отделяне на миризми, въз основа на стриктен контрол на параметрите и добавяне на специфичен набор от микроорганизми. Компостирането на хранителните отпадъци ще се осъществява по разработена примерна рецепта в контейнери, снабдени с товарен елеватор, инфрачервена камера и система за управление на процеса.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Спомагателни дейности: Целта на тази дейност е осигуряване на изискуемите анализи, обосновки и документи, необходими за подготовката на проектното предложение,съгласно Условията за кандидатстване по процедурата, както и осигуряване на строителен и авторски надзор при изпълнение на проекта съгласно ЗУТ, и нормативната база . Спомагателните дейности включват следните поддейности: Поддейност 1.1. Изготвяне на предварително (прединвестиционно) проучване, вкл. за определяне на броя и вида на необходимото оборудване за инсталацията за компостиране и/или за подобряване на технологията за рециклиране на съществува-ща инсталация за компостиране; за определяне на необходимата съпътстващата инфраструктура за експлоатация за новата инсталация; за определяне на съдовете, съоръженията и техниката за разделно събиране на биоразградимите битови отпадъци, при източника на образуване и за транспортиране. Изготвяне на анализ на остойностяването и обосновка относно липсата на пазарно предлагане на услугите или за недостатъчно предлагане на услуги по разделно събиране, транспортиране и по третиране на биоразградими битови отпадъци.Представянето на анализ на остойностяването е задължително условие за кандидатстване по процедурата. Анализът представлява обосновка за ефективността на планираните разходи спрямо предвидените дейности и постигането на целите на проекта. Анализа представя информация и доказателства за начина на формиране на стойности на планираните разходи, което изисква допълнителен експертен капацитет. Поддейност 1.1. е изпълнена преди подаване на проектното предложение. Поддейност 1.2. Изготвяне на консолидирана документация за доказване на климатичната устойчивост и подготовка на документация за провеждане на съгласувателни процедури по реда на глава VІ на ЗООС и по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразиe.Съгласно Условията за кандидатстване е необходимо да се изготви и представи Консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост, разработена съгласно структурата и насоките в Приложение № 5 и Методическите указания за подготовка на консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост на проектните предложения по Програма „Околна среда 2021-2027 г.“ Изготвена е консолидирана документация и документация за преценяване на необходимостта от ОВОС. Поддейност 1.2. е изпълнена преди подаване на проектното предложение Поддейност 1.3. Проектиране и упражняване на авторски надзор при изпълнение на СМР за надграждане на инсталацията за компостиране. В изпълнение на тази дейност ще бъде изготвен проект за надграждане на инсталацията за компостиране и осъществяване на авторски надзор. Съгласно чл. 162 от ЗУТ Авторският надзор по време на строителството се осъществява от проектанта при условията и по реда, определени с наредба и въз основа на договор с Възложителя. Поддейност 1.4. Упражняване на строителен надзор при изпълнение на СМР на инсталацията за компостиране. Съгласно изискванията на нормативната уредба и спецификата на обекта по време на надграждането на компостиращата инсталация ще бъде осъществяван строителен надзор. лицето упражняващо строителен надзор ще изготви оценка на съответствието на проекта за надграждане на инсталацията за компостиране със съществените изисквания към строежите. След приключване на дейностите, лицето упражняващо строителния надзор ще изготви окончателен доклад за обекта. 170 937.50 0.00
Надграждане и обновяване на инсталацията за компостиране: Предлаганато надграждане на инсталацията за компостиране на разделно събиране на биоразградими битови отпадъци, трябва да обхване нови 6660,05 тона отпадъци и да осигури и капацитет, който да поеме разделно събираните към момента отпадъци от паркове и градини. В тази връзка с проектното предложение се предвижда надграждане на инсталацията, включващо: • Клон 1- Компостиране в съществуващия тунелен компостер, който да позволява третирането на зелени/градински и дървесни отпадъци, с капацитет от около 3000 тона на година. • Клон 2 - надграждане на съществуващата инсталация за компостиране на отпадъци с модул за компостиране на хранителни отпадъци с капацитет от около 4400 тона на година. В модула за зелени /градински и дървесни отпадъци (Клон 1) се предвижда да бъдат третирани разделно събрани битови градински/зелени (100%) и дървесни отпадъци (55%), както и част от хартията и картона (32%). В настоящия проект не се предвиждат разходи за третиране на постъпващите и към момента разделно събрани зелени отпадъци от паркове и градини. В разработената рецепта е предвидено използването на малки количества хранителни отпадъци (3%), с които се очаква да се подпомогне стартирането на процеса на компостиране. Прогнозен капацитет на Клон 1 е 3000 т./година. • Вторият клон е предвидено да се надгради, за да се отговори на потребността за компостиране на хранителни отпадъци. За компостирането на хранителните отпадъци е избрана иновативна технология, позволяваща автоматизиран ефективен процес на компостиране, без отделяне на миризми, въз основа на стриктен контрол на параметрите и добавяне на специфичен набор от микроорганизми. Компостирането на хранителните отпадъци ще се осъществява по разработена примерна рецепта в контейнери, снабдени с товарен елеватор, инфрачервена камера и система за управление на процеса. В Клон 2 ще постъпват 97% от разделно събраните хранителни отпадъци, 68% от хартията и картона и 45% от дървесните отпадъци. Клон 2 ще бъде изграден в сградата закомпостиране, с прогнозен капацитет на Клон 2 - 4400 т/година Дейността включва : 1. СМР за надграждане и обновяване на инсталацията за компостиране – предвижда се разширение на навеса за компостиране, който е част от халето за сепариране, разделено на две зони - западната част е затворена с термопанели и в нея е разположена инсталацията за сепариране и балиране на ТБО, Източната зона представлява навес в който е позиционирана инсталацията за компостиране – тунелен компостер. Двете части са разделени с брандмауер. В навеса за компостиране е ситуиран 1 брой тунелен компостер с дължина 15 метра, захранваща лента и шредер. Предвидената инсталация за компостиране на хранителни отпадъци ще бъде реализирана, чрез използването на 2 броя компостери с капацитет 5000 кг/24 часа и 1 брой, с капацитет 2000 кг/24 часа. В тази връзка, за разполагане на клона за хранителни отпадъци е предвидена площ от около 270 кв.м, като се предвижда удължаване на съществуващия навес за компостиране. Разширението ще се извърши чрез удължаване на конструкцията и изграждане на стени със стенни термопанели (LT 55 ламарина). Покриват ще бъде изпълнен с покривни панели от LT 55 ламарина, ще се монтират покривни люкове за осигуряване на естествено осветление в халето. Предната част на навеса ще бъде отворена. Поради очакваното увеличение на постъпващите на площадката биоразградими битови отпадъци е предвидено увеличаване и на площта за съхранение. Непосредствено до разширението на сградата за компостирането се предвижда обособяването на разширение на клетката за съхранение на готовия компост. Предвидената площ е около 250 кв. м. 2. Доставка и монтаж на 2 бр. компостери с капацитет 5000 кг/сден и 1 бр. компостер за хранителни отпадъци с капацитет 2000 кг/ден. 2 032 750.00 0.00
Доставка на необходимите съоръжения, техника и оборудване, необходимо за инсталацията за компостиране : Целта на тази дейност е да бъдат доставени съоръжения, техника и оборудване, необходимо за работата на инсталацията за компостиране. Съгласно изготвеното предварително (прединвестиционно) проучване е предвидено инсталацията за компостиране да бъде надградена чрез обособяването на два клона: Клон 1 за третиране на зелени/градински отпадъци и Клон 2 за третирането на хранителните отпадъци. Компостирането на хранителните отпадъци ще се осъществява по разработена примерна рецепта в контейнери, снабдени с товарен елеватор, инфрачервена камера и система за управление на процеса. Компостирането на зелените отпадъци ще се извършва в съществуващия закрит тунелен компостер. За работата на инсталацията за компостиране се предвижда доставката на следните съоръжения техника и оборудване: 1. Съоръжение за предварително третиране и отделяне примеси (бункер с шнек и транспортьор) - 1 бр. 2. Трактор с челен товарач с мощност 95 к.с. , с хидравлична система, с максимална товароподемност минимум 1880 кг, - 1 бр. 3. Мобилно барабанно сито , с диаметър на барабана 2600 мм, производителност 15-30 м3/час, размер на отворите на ситовата повърхност 20 х 20 мм. - 1 бр. 4. Стационарна шредерна машина за третиране на биоразградими отпадъци, с максимален диаметър на входящи материали – 180 мм, 60 мм на изходящия материал, мощност 56 к.с.- 1 бр. 5. Контейнери 1100 л. за обслужване на инсталацията за събиране на отделените примеси , устойчиви на химически и биологически въздействия, - 10 бр. 807 700.00 0.00
Изграждане на система за разделно събиране и транспортиране на битовите биоразградими отпадъци : Целта на тази дейност е изграждане на система за разделно събиране и транспортиране на битовите биоразградими отпадъци до надградената компостираща инсталация на територията на РДНО Перник за последващото им рециклиране. В изпълнение на тази дейност е предвидено доставка на съдове, съоръжения и техника, които осигуряват разделното събиране и транспортиране на цялото количество хранителни, градински и зелени битови биоразградими отпадъци, които са част от потока смесено събирани отпадъци в община Перник. Допълнително е предвидено разделното събиране и на други биоразградими отпадъци, като дървесни отпадъци, хартия и картон. В анализа е взето предвид цялото количество на генерираните дървесни отпадъци от общините, съгласно актуалния морфологичен анализ и по 25% от отпадъците от хартия и картон,които не се събират разделно чрез общински или други системи за разделно събиране на отпадъци, и се предават за депониране и за които няма намерения за отделно разделно събиране и друго третиране. В резултат на изготвената "Обосновка на броя и вида на необходимите съдове и техника за разделно събиране на биоразградимите битови отпадъци" в изпълнение на дейността е предвидено доставката на следните съдове и техника за разделно събиране и транспортиране на биоразградимите отпадъци на територията на община Перник. • 387 броя контейнери тип „Бобър“ ,с обем от 1,1 куб. метра, за събиране на растителните/градинските отпадъци • 542 броя кофи, с обем 0,24 куб. метра, за събиране на хранителните отпадъци • 2 брой сметосъбиращи автомобила, с обем на надстройката от 8 куб. метра, който по график да обслужва системата за събиране на растителни биоразградими отпадъци в общината • 2 бр. сметосъбиращ автомобил, с обем на надстройката от 6 куб. метра, който по график да обслужва системата за събиране на хранителни биоразградими отпадъци в общината • 2 бр. шредер за предварително третиране на градинските и дървесни отпадъци на място за общината Видът и броят на необходимите съдове е определен въз основа на: • количество на смесено събраните битови отпадъци и участието на фракциите биоразградими битови отпадъци в тях. Определянето на количеството биоразградими битови отпадъци, които ще бъда включени в системата за разделно събиране на градински/зелени отпадъци и хранителни отпадъци е определено въз основа на актуален морфологичен анализ. • избраната система за разделно събиране на зелените и хранителни отпадъците – планирана е система за събиране с несменяеми контейнери, разположени на тротоарите, или други подходящи площадки в населените места. Системата ще бъде изградена, чрез следните видове съдове за събиране на биоразградимите отпадъци: - контейнери тип „Бобър“, с обем 1,1 куб. метра за зелени/градински отпадъци, в това число и дървесни отпадъци и част от хартия и картон; - кофи с обем 0,240 куб. метра за хранителни отпадъци • специфичните особености на населеното място • броя жители- съгласно преброяване на населението, проведено през 2021 г., общият брой на жителите на община Перник е 81 819 жители • характер и гъстота на застрояване (разположение на жилищните и обществени сгради и периодичността на транспортиране) • габарити на контейнерите съобразени със свободните площи за поставяне и т.н. • наличието на големи зелени площи, паркове и градини. 1 235 270.00 0.00
Мерки за повишаване на осведомеността и поведението за устойчиво управление на отпадъците в региона: Целта на тази дейност е да се повиши осведомеността на населението и да се изгради и поведение за устойчиво управление на отпадъците в община Перник. В изпълнение на тази дейност ще бъдат проведени кампании за информиране и разясняване на жителите на всички населени места от община Перник за разделното събиране на биоразградимите битови отпадъци. Ще бъдат проведени срещи ,изготвени и публикувани клипове, проведени социологически проучвания. Кампаниите ще бъдат както присъствени така и дистанционни или провеждани чрез медиите. За провеждане на кампаниите ще бъдат подготвени, отпечатани и разпространени дипляни и други подходящи материали за разделното събиране и рециклирането на биоразградимите битови отпадъци. В изпълнение на дейността е проведено проучване на нагласите на населението и други лица, чиито обекти се обслужват или се предвижда да се обслужват от общинските системи за разделно събиране на битови отпадъци, в частност общинските системи за разделно събиране на биоотпадъци, в общинна Перник, които ще бъдат обслужвани от компостиращата инсталация, към разделното събиране на биоразградимите битови отпадъци; за нагласите на населението и другите лица към употребата на компост от отпадъци, и за степента на осведоменост на населението и другите лица за нуждите от осигуряване на необходимите количества зелени и/или биоразградими битови отпадъци за целите на изграждането на инсталация за компостиране с предвидения капацитет. Резултатите от проведеното проучване са обобщени в Доклад за проучване на нагласите на населението, като приложение към ПИП. Проучването на нагласите на населението е извършено преди подаване на проектното предложение. В рамките на дейността ще бъдат осъществени следните мерки за повишаване на осведомеността и поведението за устойчиво управление на отпадъците на населението: 1. Провеждане на кампании за информиране и разясняване на жителите на всички населени места от община Перник за разделното събиране на биоразградимите битови отпадъци чрез местни електронни и други медии – 5 бр. Подготовка и организиране на публикации (информационни карета или материали) в местни електронни и други медии. Публикациите ще обслужват целите на кампанията, ще дават информация за ползите от разделното събиране на биоразградимите битови отпадъци, начините и изискванията за разделното събиране на отпадъците и др. 2. Изработване, отпечатване и разпространение на 3000 бр. брошури/дипляни с информация за разделното събиране и рециклирането на биоразградимите битови отпадъци, в които ще се описват ползите и практически насоки за разделно събиране 3. Провеждане на информационни срещи с гражданите в населените места на територията на община Перник – 20 бр. Мястото на провеждане ще бъде в сградата на общината и кметства, читалища, клуб на пенсионера, на площад пред кметствата и др. подобни. Ще се изготви и разпространи информация за съобщаване на темата, мястото, датата и часа на провеждането на всяка информационна среща. Съобразно графика за провеждане на срещите, брошурите/дипляните ще се разпространяват по квартали/ населени места минимум 7 дни преди съответната среща, а така също и на интернет страниците на общините и/или в социалните мрежи. 4. Производство и излъчване на 40“ рекламен аудио спот - 1 брой. 20 000.00 0.00
Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки: Поддейност 1. Организация и управление.Община Перник е пряко отговорна за управлението на проекта и осигуряване качественото изпълнение на заложените дейности. Организация и управление на проекта ще се осъществява от Екип за управление на проекта (ЕУП),съставен от външни експерти: 1. Ръководител на проекта, с минимална квалификация - висше образование, минимална образователно-квалификационна степен „бакалавър“, област на висше образование „Социални, стопански и правни науки“ или „Природни науки, математика и информатика“ или „Технически науки“, съгласно Класификатор на областите на висше образование и професионалните направления, приет с ПМС № 125/2002 г. или еквивалентно. Опит на ръководна позиция (ръководител или еквивалент) в подготовката и/или изпълнението и/или управлението на поне един проект общинско/регионално/национално и/или международно ниво. 2. Координатор на проекта с минимална квалификация - висше образование, минимална образователно-квалификационна степен „бакалавър“, област на висше образование „Социални, стопански и правни науки“ или „Природни науки, математика и информатика“ или „Технически науки“, съгласно Класификатор на областите на висше образование и професионалните направления, или еквивалентно. 3. Експерт мониторинг и докладване, с минимална квалификация - висше образование, минимална образователно-квалификационна степен „бакалавър“ област на висше образование „Социални, стопански и правни науки“, „Технически науки“ или „Природни науки, математика и информатика“ съгласно Класификатор на областите на висше образование и професионалните направления, или еквивалентно. Опит в подготовката и/или изпълнението и/или управлението на поне един проект на общинско/ регионално/национално и/или международно ниво – външен експерт. 4. Експерт Строителен инженер", с минимална квалификация - висше образование, минимална образователно-квалификационна степен „бакалавър“, област на висше образование „Технически науки“ съгласно Класификатор на областите на висше образование и професионалните направления, или еквивалентно. Опит в подготовката и/или изпълнението и/или управлението на поне един проект на общинско/регионално/национално и/или международно ниво. 5. Експерт Финансист – с минимална квалификация - висше образование, минимална образователно-квалификационна степен „бакалавър“, област на висше образование „Социални, стопански и правни науки“,съгласно Класификатор на областите на висше образование и професионалните направления, или еквивалентно. 6. Експерт видимост, прозрачност и комуникация, с минимална квалификация - висше образование, минимална образователно-квалификационна степен „бакалавър“ област на висше образование „Социални, стопански и правни науки“, професионално направление „Обществени комуникации и информационни науки“, съгласно Класификатор на областите на висше образование и професионалните направления, или еквивалентно. Специфичен професионален опит: предоставяне на услуга/дейност, свързана с информационна стратегия и/или дейности по информация и комуникация при изпълнение на поне един проект на общинско/регионално/национално и/или международно ниво. 7. Технически сътрудник – средно образование Поддейност 2 Видимост, прозрачност и комуникация. Предвижда се: Организиране и провеждане на 2 пресконференции – начална и заключителна; Създаване и поддържане на подстраница на проекта в интернет страницата на общината; Изготвяне и публикуване на информация за проекта ; Изработване и монтаж на 1 брой билборд ; Изработване и поставяне на постоянна обяснителна табела; Изработване/печат и доставка на рекламни материали на публичните събития и на информационните срещи с гражданите : химикалки – 1 000 бр.; тефтери – 1 000 бр.; еко-торбички от нетъкан текстил – 1 000 бр. Във всички документи и комуникационни материали ще се съдържа емблемите на ЕС за периода 2021-2027 г. и ПОС, както и текст, подчертаващ подкрепата от Съюза. Поддейност 3 Изготвяне на документации за възлагане на обществени поръчки 170 666.30 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.